Saako murista isännälle

Tuulikki

Kaksivuotias urossakemannini murisee joskus minulle varottavasti jos teen jotain joka sen mielestä ei kuulu asiaan (esim. silitysyritys syönnin yhteydessä). Saan tilanteen hallintaan heti käskyttämällä, esim. poika tulee kiltisti sivulle ja menee maahan kun niin käsken, eikä murina jatku. Pitäisikö tämänkaltaisesta käyttäytymisestä huolestua vai kuuluuko se asiaan kun on kyseessä nuori sälli?

36

3407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe

      Sakemanni on noin kolmen vuoden iässä henkisesti kypsä. Toinen seikka mikä kannattaa muistaa, että mitkä ovat koiran lähtökohdat. Koira ei ajattele kuin ihminen (jos siis voidaan puhua ajattelemisesta). Se ei ainakaan toimi niin kuin ihminen. Kun yleensäkin eläin on luonnossa ja se syö, niin mitä se tekee kun joku tulee lähettyville sen syödessä?? Murisee! Luonnollista käyttäytymistä, ei uhmaa.
      Sanoisin että vaikka kuinka haluaisi alistaa koiraansa, niin se tulisi kuitenkin ymmärtää arvokkaana luontokappaleena. Koiralla on reviirinsä, se tietää että se on olemassa, joten olisi hyvä myös antaa sille elintilaa.

      Olen koko pienen ikäni elänyt koirien kanssa, tällä hetkellä n. 8kk vanha sakemanni kaverina. Mm. tämän asian kanssa, kun koira syö, on ollut se sääntö meidän talossa, että Koiraa Ei Saa Häiritä, kun se syö. Se on vain luonnollinen reaktio, kun se haluaa syödä kaiken ruoan itse. Mistä se voisi tietää että sinä et halua sen ruokaa?

      • Jessi

        Oon ollut aina sitä mieltä ettei syövää koiraa saisi missään nimessä häiritä. Se ei ainakaan ole oikea tapa osoittaa omaa johtajuuttaan menemällä härkkimään kun toinen syö. Joten minun mielestäni siinä ei ole mitään kummallista jos koira murisee kun sen ruokarauhaa häiritään. Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että susilaumassakin arvoasteikon alimmillakin on oikeus puolustaa ruokaansa murisemalla yms.


      • aidi
        Jessi kirjoitti:

        Oon ollut aina sitä mieltä ettei syövää koiraa saisi missään nimessä häiritä. Se ei ainakaan ole oikea tapa osoittaa omaa johtajuuttaan menemällä härkkimään kun toinen syö. Joten minun mielestäni siinä ei ole mitään kummallista jos koira murisee kun sen ruokarauhaa häiritään. Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että susilaumassakin arvoasteikon alimmillakin on oikeus puolustaa ruokaansa murisemalla yms.

        susilaumassa myös arvoasteikossa alimpana olevilla on oikeus puolustaa ruokaansa, ja tällöin väistyy useimmiten johtajaparikin ja antaa sen syödä rauhassa. sitäpaitsi murina merkitsee lähes aina sitä että koira ei luota kyseiseen henkilöön, ei sitä, ettäkö se kuvittelisi olevansa pomo (onhan näinkin joskus). Eli jos esim.koira puolustaa ruokaansa murisemalla tällöin se PELKÄÄ että ruoka otetaan siltä pois. Jos silloin menee torumaan, niin sittenhän se koira vasta luottaakin. Näytä koiralle olevasi kiva ihminen johon kannattaa luottaa, ja joka ei pölli koiran ruokaa, vaan sujauttaa kuppiin pienen namipalan.


      • Mnä

        Olen vähän eri mieltä.. Meillä koirat ei saa murista ihmisille, ei lapsille eikä aikuisille, ei edes silloin kun ne syö.

        Koirat on pienestä asti tottunu siihen, että isäntä tai emäntä saattaa käydä niiden syödessä seisoon vieressä ja ehkä vähä silittää tms. Tietysti meilläkin koirat saa syödä rauhassa ja lapsetkaan ei saa mennä häiritseen, mutta miksi meillä on näin tehty, johtuu siitä ettei pääsis joskus vahinkoa sattuun. Eli oma tai naapurin lapsi menisi kielloista huolimatta häiritseen ruokailevaa koiraa ja koira kävisi kiinni. Meidän koirat on tottunut siihen, että vieressa voi olla ihmisiä eikä ne vie sen ruokaa tms.
        Meillä on mennyt koirien ja lasten kans näin ihan hyvin, ja luulempa että näin myös jatketaan.


      • sakemannin omistaja

        minusta koira voi syödessään murahtaa, mutta meillä ei uhitella edes syödessä. Siksipä otankin usein ruokakupin kesken syönnin hetkeksi pois, koska koira tietää että saa sen takaisin sama lelun ja luun kanssa. Ymmärrän kyllä, että ruoka ja lelu sekä luu on koiran omia mutta omistajalleen ei meillä murista vieraiden en anna sitä tehdä. Sakemanni on vahva luonteeltaan ja mielestäni siksi sille tulee näyttää kuka talossa määrää vaikka silloin koira tietää, että se kuuluu tasavertaiseen laumaan, mutta ei ole tämän lauman johtaja. Voin olla väärässä monen mielestä mutta tämä on oma kasvatusperiaatteeni ja jokaisella meillä on omansa.


      • toista mieltä
        Jessi kirjoitti:

        Oon ollut aina sitä mieltä ettei syövää koiraa saisi missään nimessä häiritä. Se ei ainakaan ole oikea tapa osoittaa omaa johtajuuttaan menemällä härkkimään kun toinen syö. Joten minun mielestäni siinä ei ole mitään kummallista jos koira murisee kun sen ruokarauhaa häiritään. Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että susilaumassakin arvoasteikon alimmillakin on oikeus puolustaa ruokaansa murisemalla yms.

        Mitä jos teillä ei ole vielä lapsia ja koira saa murista syödessään jos joku tulee lähelle. Mitäs sitten kun tulee lapsi joka esim. konttaa ja koira on syömässä ja mennee koiran lähelle, koira murisee ja tuntee ruokailuhetken uhatuksi ja näykkää lasta oletko sitten vielä sitämieltä, että koira saa murista syödessään. Huom ei riitaa tämä vain minun mielipiteeni.


      • näin on

        Koiran pitää antaa syödä rauhassa, eihän kukaan ihminenkään tykkää että sitä häiritään ruokapöydässä, aivan sama asia kun koira esim.kerjää. Se on huono tapa mistä ihminen ei pidä, koira ei vain välttämättä ymmärrä sitä.
        Mutta kuitenkin kannattaa opettaa koira siihen että ihminen saa tarpeen tullen koskea koiran rukakuppiin vaikka se olisikin parasta aikaa syömässä, sillä koiran pitää oppia siihenkin. Minulla on 2 koiraa ja tottakai he pitävät kumpikin huolen omasta kupistaan, mutta tarpeen tullen otan sen pois jos syömisestä tuleekin tappelua.


      • saku56v

        Jep, samaa mieltä ettei koiraa häiritä syönnin aikana. MUTTA koira ei saa ikinä murista/osoittaa agressiivisuutta laumanjohtajaa kohtaan, eli ruuan voi ottaa koiralta pois ilman että koira reagoi vihamielisesti. Jos nyt vertasit esim susi laumaan niin laumanjohtaja pariskunta voi mennä aterioimaan ilman kummenpia murinoita koska heillä on siihen oikeus. Itse olen elännyt koirien kanssa koko "pienen ikäni! siis ikää jo 56v ja saksanpaimenkoirien kanssa. Koska kaikki perustuu siihen että koira tietää laumanjohtajan olevan oikeudenmukainen, jämäkkä ja reilu.


      • Anonyymi

        Koiria ei saa alistaa. Itse huudan koirien omistajille,jotka ulkona repii hihnassa koiriaan. Todellakin puutun!! Pitäisi pistää ne omistajat hihnan päähän ja vetää perässä!


      • Anonyymi
        Mnä kirjoitti:

        Olen vähän eri mieltä.. Meillä koirat ei saa murista ihmisille, ei lapsille eikä aikuisille, ei edes silloin kun ne syö.

        Koirat on pienestä asti tottunu siihen, että isäntä tai emäntä saattaa käydä niiden syödessä seisoon vieressä ja ehkä vähä silittää tms. Tietysti meilläkin koirat saa syödä rauhassa ja lapsetkaan ei saa mennä häiritseen, mutta miksi meillä on näin tehty, johtuu siitä ettei pääsis joskus vahinkoa sattuun. Eli oma tai naapurin lapsi menisi kielloista huolimatta häiritseen ruokailevaa koiraa ja koira kävisi kiinni. Meidän koirat on tottunut siihen, että vieressa voi olla ihmisiä eikä ne vie sen ruokaa tms.
        Meillä on mennyt koirien ja lasten kans näin ihan hyvin, ja luulempa että näin myös jatketaan.

        Eikä ihmiset saa alistaa eläimiä eikä repiä tai huutaa!


      • Anonyymi
        näin on kirjoitti:

        Koiran pitää antaa syödä rauhassa, eihän kukaan ihminenkään tykkää että sitä häiritään ruokapöydässä, aivan sama asia kun koira esim.kerjää. Se on huono tapa mistä ihminen ei pidä, koira ei vain välttämättä ymmärrä sitä.
        Mutta kuitenkin kannattaa opettaa koira siihen että ihminen saa tarpeen tullen koskea koiran rukakuppiin vaikka se olisikin parasta aikaa syömässä, sillä koiran pitää oppia siihenkin. Minulla on 2 koiraa ja tottakai he pitävät kumpikin huolen omasta kupistaan, mutta tarpeen tullen otan sen pois jos syömisestä tuleekin tappelua.

        Pakkohan koiran on "kerätä",kun ei hänellä ole rahaa mennä ostamaan kaupasta:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koiria ei saa alistaa. Itse huudan koirien omistajille,jotka ulkona repii hihnassa koiriaan. Todellakin puutun!! Pitäisi pistää ne omistajat hihnan päähän ja vetää perässä!

        Hyvä että välität. Koiria ja muitakin lemmikkejä on kohdeltava hyvin.


    • ads

      Meillä 1v. poika ja 12v. koira syövät samasta kupista hyvässä yhteisymmärryksessä. Niillä tuntuu olevan jonkinlainen yya-sopimus :)
      Koira ei meillä ole saanut koskaan murista ruoan päälle eikä murise. Pienestä pitäen olen opettanut sille, että ruoka on yhteistä, eikä sillä ole koskaan ollut ns. ruoka-aikoja, vaan aina on ollut muroja tarjolla ja kotiruokaa aina ylijääneet.

      • Rippe

        Kyllä näin tulee olla. Tuossa muualla kovasti puolustellaan koiran "luontaisten vaistojen ja refleksien" hyväksymistä, mutta kuten monessa muussakaan tapauksessa (koirahan nimenomaan on kesytetty sudesta ihmisen ystäväksi osin rajoittamalla sen luontaisten vaistojen mukaan toimimista), ei se tässäkään välttämättä ole parhain ratkaisu.

        Tilanne, jossa koira häiriintyy ruokaillessa, voi aiheutua vahingossa - huolimatta siitä, kuinka lapsille tai muille opetetaan, että ruokailevaa koiraa ei häiritä. Tällaisessä tilanteessa vahinkoa sitten helposti syntyy, kun koiran on liian ponnekkaasti aina annettu puolustaa ruokaansa.

        Opetuksen suhteen on varmasti yksilöllisiä eroja, mutta oma sakemannini tottui siihen, että ainaa ruokaa saadessaan se sai muutaman rapsutuksen, taputuksen ja kehuja jo aloitettuaan syönnin. Ja tässä lapsia mukana aina kuin mahdollista. Kun koira oli tähän tottunut, se ei ollut moksiskaan muiden likitulosta edes käydessään ottamassa "hiukopalaa" kupissa aina tarjolla olevista raksuista. Sama koski puruluita ja vastaavia; pisti yleensä leikiksi, jos joku meni ottamaan luuta pois =)


      • Sakemanni
        Rippe kirjoitti:

        Kyllä näin tulee olla. Tuossa muualla kovasti puolustellaan koiran "luontaisten vaistojen ja refleksien" hyväksymistä, mutta kuten monessa muussakaan tapauksessa (koirahan nimenomaan on kesytetty sudesta ihmisen ystäväksi osin rajoittamalla sen luontaisten vaistojen mukaan toimimista), ei se tässäkään välttämättä ole parhain ratkaisu.

        Tilanne, jossa koira häiriintyy ruokaillessa, voi aiheutua vahingossa - huolimatta siitä, kuinka lapsille tai muille opetetaan, että ruokailevaa koiraa ei häiritä. Tällaisessä tilanteessa vahinkoa sitten helposti syntyy, kun koiran on liian ponnekkaasti aina annettu puolustaa ruokaansa.

        Opetuksen suhteen on varmasti yksilöllisiä eroja, mutta oma sakemannini tottui siihen, että ainaa ruokaa saadessaan se sai muutaman rapsutuksen, taputuksen ja kehuja jo aloitettuaan syönnin. Ja tässä lapsia mukana aina kuin mahdollista. Kun koira oli tähän tottunut, se ei ollut moksiskaan muiden likitulosta edes käydessään ottamassa "hiukopalaa" kupissa aina tarjolla olevista raksuista. Sama koski puruluita ja vastaavia; pisti yleensä leikiksi, jos joku meni ottamaan luuta pois =)

        Meillä koira on tottunut pienestä pitäen lapsilaumaan, eikä ole kertaakaan murissut perheenjäsenille. Pieninkin lapsi voisi huoletta ottaa luun koiran suusta, mutta vieraalle kävisi moisessa luun viennissä huonosti. Koira on pennusta lähtien ottanut lapset jotenkin erityissuojelukseen ja heistä onkin tullut ylimmät ystävykset. Jos koira haluaa omaa rauhaa, se vetäytyy omaan rauhoitettuun paikkaan.


      • Jeppe
        Rippe kirjoitti:

        Kyllä näin tulee olla. Tuossa muualla kovasti puolustellaan koiran "luontaisten vaistojen ja refleksien" hyväksymistä, mutta kuten monessa muussakaan tapauksessa (koirahan nimenomaan on kesytetty sudesta ihmisen ystäväksi osin rajoittamalla sen luontaisten vaistojen mukaan toimimista), ei se tässäkään välttämättä ole parhain ratkaisu.

        Tilanne, jossa koira häiriintyy ruokaillessa, voi aiheutua vahingossa - huolimatta siitä, kuinka lapsille tai muille opetetaan, että ruokailevaa koiraa ei häiritä. Tällaisessä tilanteessa vahinkoa sitten helposti syntyy, kun koiran on liian ponnekkaasti aina annettu puolustaa ruokaansa.

        Opetuksen suhteen on varmasti yksilöllisiä eroja, mutta oma sakemannini tottui siihen, että ainaa ruokaa saadessaan se sai muutaman rapsutuksen, taputuksen ja kehuja jo aloitettuaan syönnin. Ja tässä lapsia mukana aina kuin mahdollista. Kun koira oli tähän tottunut, se ei ollut moksiskaan muiden likitulosta edes käydessään ottamassa "hiukopalaa" kupissa aina tarjolla olevista raksuista. Sama koski puruluita ja vastaavia; pisti yleensä leikiksi, jos joku meni ottamaan luuta pois =)

        Onhan se minun hyvä puolustella koiran vaistoja, sillä meillä ei ikinä ole ollut yhdenkään koiran kanssa sitä ongelmaa, että se murisisi ruoastaan. Johtunee varmaankin siitä, että pennusta asti ruokaan on suhtauduttu niin, ettei koira ole saanut minkäänlaista mahdollisuutta murista ruoastaan. Kuten jo keskustelussa mainittiinkin, niin koira on oppinut siihen, että jos sen ruokailua häiritään, niin se ei ainakaan ole pahasta.


    • ---

      Saa murista isännälle jos isäntä on niin tyhmä että menee syövää koiraa
      silittelemään. Olen samaa mieltä että syövälle koiralle annetaan totaalinen
      ruokarauha.
      Mietipä hieman kuin sekavaa se koiralle on että ensin se puolustaa ruokaansa
      kuten sen vaistot sanovat ja kun se sen tekee sinä käskytät sitä ja komennat.
      Ja koira kun vain käyttäytyy vaistojen mukaan.

      Mieti niitä tilanteita jolloin koira sinulle murisee ja mieti teetkö itse jotain
      väärin. Ja muista että jos koiran käyttäytyminen johtuu koiran luonnollisista
      vaistoista niin rankaiseminen ei ole aina hyväksi.
      Omaa järkeä pitää käyttää.

      • Tuulikki

        Kiitos vastauksista. Ihan oikeassa olette kaikki, omalta näkökannaltanne katsottuna. Ei minulla todellakaan ole tapana mennä silittelemään koiraa sen syödessä, mutta tämä kyseinen tilanne tapahtui vähän vahingossa. Olen muutenkin huomannut että on ollut yksittäisiä tilanteita jossa ehkä olen tehnyt koiran vaistojen vastaisesti jotain ja saanut sitten murinat päälle. Mietin vaan kuinka paljon tätä pitää 'sietää', missä menee raja että ukko huomaa että tämä onkin tehokas keino saada haluamansa. Varsinkin kun perheessä on vielä pieniä lapsia niin näitä arvaamattomia tilanteita ei voi aina välttää vaikka kuinka lapsille terottaisi miten koiran kanssa käyttäydytään.


      • ---
        Tuulikki kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Ihan oikeassa olette kaikki, omalta näkökannaltanne katsottuna. Ei minulla todellakaan ole tapana mennä silittelemään koiraa sen syödessä, mutta tämä kyseinen tilanne tapahtui vähän vahingossa. Olen muutenkin huomannut että on ollut yksittäisiä tilanteita jossa ehkä olen tehnyt koiran vaistojen vastaisesti jotain ja saanut sitten murinat päälle. Mietin vaan kuinka paljon tätä pitää 'sietää', missä menee raja että ukko huomaa että tämä onkin tehokas keino saada haluamansa. Varsinkin kun perheessä on vielä pieniä lapsia niin näitä arvaamattomia tilanteita ei voi aina välttää vaikka kuinka lapsille terottaisi miten koiran kanssa käyttäydytään.

        "tehokas tapa saada haluamansa" mitä tarkalleen tarkoitat tuolla?
        Eihän koira saa ihmistä pomottaa, sellainen käyttäytyminen on kitkettävä
        pois mutta esim tuon että kun koira syö niin sitä ei häiritä voi opettaa
        pienellekin lapselle.
        Muista myös se että jos on pieniä lapsia niin koira ehkä joskus stressaantuu
        metelistä ja vilskeesta (jos sitä on) ja murahtaa ehkä sen vuoksi että haluaa
        sanoa että nyt minut on jätettävä rauhaan.
        yksi keino on perustaa koiralle oma nurkka johon lapset eivät saa mennä.
        Meillä ainakin tälläinen nurkka on ja sinne koira menee rauhoittumaan
        ja nukkumaan ja silloin kun koira on siellä ei lapsilla ole mitään asiaa sinne vaikk
        kuinka tekisi mieli leikkiä koiran kanssa.


      • Tuulikki
        --- kirjoitti:

        "tehokas tapa saada haluamansa" mitä tarkalleen tarkoitat tuolla?
        Eihän koira saa ihmistä pomottaa, sellainen käyttäytyminen on kitkettävä
        pois mutta esim tuon että kun koira syö niin sitä ei häiritä voi opettaa
        pienellekin lapselle.
        Muista myös se että jos on pieniä lapsia niin koira ehkä joskus stressaantuu
        metelistä ja vilskeesta (jos sitä on) ja murahtaa ehkä sen vuoksi että haluaa
        sanoa että nyt minut on jätettävä rauhaan.
        yksi keino on perustaa koiralle oma nurkka johon lapset eivät saa mennä.
        Meillä ainakin tälläinen nurkka on ja sinne koira menee rauhoittumaan
        ja nukkumaan ja silloin kun koira on siellä ei lapsilla ole mitään asiaa sinne vaikk
        kuinka tekisi mieli leikkiä koiran kanssa.

        "tehokas tapa saada haluamansa" tarkoitan sitä että koira oppii kuinka murisemalla se saa ihmiset reagoimaan toivomallaan tavalla. Esimerkki: ukko linnoittautuu keskelle keittiön lattiaa kyttäyspaikalle josko ruuanlaitossa tipahtaa jotain ja isännän astellessa yli rupeaa murisemaan tyyliin 'älä häiritse minua'. Tätä ei ole vielä tapahtunut mutta voisin hyvin kuvitella että voisi. Faktahan on että ison urossakemannin kanssa ei ruveta vääntämään kättä, homma pitää hoitua auktoriteetillä. Yksi koulukuntahan suosittaa rangaistuksena näissä tapauksissa koira 'hylkäämistä' tietyksi ajaksi, toisin sanoen sitä että ei kiinnitä mitään huomiota koiraan moneen päivään vaan antaa sille näin selvän merkin että moista käyttäytymistä ei suvaita. Sitten on tämä kanta että voimakas äänenkäyttö riittäköön. Kyselen näitä neuvoja siksi että en ole ennen joutunut tälläisen nuoren uroksen kanssa vääntämään peistä ja haluan että kun se on pian täysi-ikäinen niin molemmat osapuolet nauttivat olostaan laumassa, niin isännät kuin koira. Edellinen narttuni kun oli lauhkea kuin lammaas eli samat keinot eivät tepsi tähän ukkoon.


    • Anneli

      koiran tulee olla rauhassa kun se syö..koiralla on oikeus puolustaa ruokaansa, kuten tuossa edellä jo sanottiin. Lapset pitää opettaa että ei mennä ottamaan koran omia tavaroita,ruokaa..koirallakin on oikeus olla koira eikä se ymmärrä ns.kiusaamista ollenkaan.
      Yleensä se koira murisee, sitten se ärähtää lujaa ja tekee uhkaavan vale hyökkäyksen..en tiedä pureeko seuraavaksi enpä ole kokeillutkaan ikinä ottaa luuta/ruokaa koiralta. Koirankin ruokarauhaa tulee kunnioittaa. Meillä koira saa viimeisenä ruoan, siitä se tietää että on alin laumassa.
      Meillä ainakin luita syödessä väistyyy muualle syömään kun mennään lähelle. Meillä tosin murisee laiskasti heiluttaa häntää ja nuolee naamat jos menee liian lähelle..
      Mulla oli ekana koirana beaglen-coccerin ja mäykyn sekoitus ja oli ärhäkkä otus:) Isä kiusasi koiraa kun söi luita. Jalalla potki luuta ja koira murisi. Koira kävi jalkaan kiinni. Eipä siitä muuta, isäkin otti opiksi ettei koiraa saa kiusata kun se syö. Mitä luulisit että ihminen tekee kun ruoka otetaan pois. Kokeile jossain kahvilassa, niin varmaan primitiivireaktiot jyllää..

      • NIIN JUST

        Pannaan lapset lukkojen taakse toiseen huoneeseen aina kun koira syö, ettei vaan vahinkoa pääse tapahtumaan.


      • turhaa
        NIIN JUST kirjoitti:

        Pannaan lapset lukkojen taakse toiseen huoneeseen aina kun koira syö, ettei vaan vahinkoa pääse tapahtumaan.

        No tuo edellinen kommentti oli ihan turhaa.Niinkuin varmasti jonkun mielestä tämäkin.Mutta sitä jotenkin niin toivoo,että EDES TÄÄLLÄ foorumissa osaittaisi olla ja vastailla kunnioittavasti kysyjää kohtaan.Annettaisi neuvoja rakentavasti yms..eikä mitään edellisen vastaajan kaltaisia kommennetteja.Toivottavasti jatkossa onnistuu.
        Terveisin:Palstalta oikeeta tieoa hakenut


    • hetkellinen

      Kun koira murisee se tarkoittaa, että se ei luota sinuun juuri sillä hetkellä. Kunnioita koiran epäluottamuslausetta ja väisty, muuten voit joskus myöhemmin saada hammasta. Murinalla koira siis varoittaa sinua ja kertoo, että en nyt oikein luota aikeisiisi.

      Voithan koiran ruokailun aikana lisätä kippoon ruokaa ja näin näyttää, että ruokaa voi tulla lisääkin ,että hyvä johtaja antaa omastaan lisää ja huolehtii laumastaan.

    • sinkku

      Ei missään tapauksessa saa murista omistajalleen. Silloin koira pitää sinua arvojärjestyksessään itseään alempana!! Tosin sekin, että olet silitellyt sitä sen ruokaillessa se pelkää menettävänsä ruokansa... Harjoitelkaa sitä, että koirasi antaa sopuisasti esim. lelun suustaan, luun tassujensa välistä ja lopulta se ei sano mitään kun otat ruoka kupin kuonon alta!! Muista aina, että sinä olet pomo!!
      Intoa harjoitteluun!!

    • Haidi2

      Itse olen sitä mieltä että jos koira murisee ihmiselle syödessään on koiran ja ihmisen välillä suuri luottamuspula! Itse en ikimaailmassa hyväksyisi koirieni murisevan minulle jos esim kävelen ohi kun ne syövät. En näe kyllä mitään syytä mennä koiria häiritsemään kesken ruokailun, mutta siitä olen pitänyt huolen että saan koiriltani ruuan/luut pois tarvittaessa. Ikinä ei ole kumpikaan koirani minulle murissut jos olen ottanut esim luun pois! Haluaisin tietää mitä nämä ihmiset tekevät jotka antavat koiran puolustaa ruokaansa jos koira ottaa ulkona vaikkapa leivän palan suuhunsa joka on myrkytetty? Kuinka saatte sen pois jos koira puolustaa ruokaansa teiltä?

    • joobax

      Luottamuspula todellakin. Vaikka tämä onkin vanha aloitus niin aihe on todella hyvä. Meillä koirat luottaa, että ihminen ei ota ruokaa pois, korkeintaan laittaa sitä lisää. Ei ole mitään syytä puolustaa ruokaa. Toisilleen ne kyllä ärisee, mutta ei ihmiselle. Olen tarkoituksella häirinnyt niitä syönnin yhteydessä, jotta tottuvat kaikenlaiseen liikkeeseen ja kosketukseen siinäkin. Lapset ovat arvaamattomia ja saattavat ottaa vaikka korvasta kiinni kesken kaiken. Siihen on syytä varautua. Itsellä ei vielä lapsia ole, mutta koirien pitää osata olla kaikissa olosuhteissa turvallisia kavereita :)

    • Puutu nyt

      Koiraa muuten aivan varmasti saa ruoka-aikaan silitellä. Ei oo asiat kunnossa jos täysissä voimissa oleva sakuherra urisee isännälle. Suhteessa on nyt laumajärjestyksessä jotain pielessä.Dominoivat urokset voivat olla sitämieltä että minun ruokaan et koske, mutta se käsitys on oikastava. Koiraa ei olekaan syytä syddessä syytä häiritä, mutta jos sellainen tarve tulee, se on koiran sallittava. Ilman minkäänlaisia urinoita.Oma uroksemme murahti isännälle isosta luusta. Isäntä otti luun, ja kopautti sillä päähän, ja se loppui ennenkuin kun oli kunnolla alkanutkaan. Siltä sai vaikka suusta kaivaa eväät jos tarve oli. Sitä ei tietenkään koskaan tehty, mutta kupilla ei murista. Ei yhtään.

      • Ei urrailla

        Samaa mieltä,täytyy myös voida ottaa luu pois tarvittaessa,siitä ei ole kahta sanaa!
        Täytyy pystyä myös silittään ruoka-aikana ,vaikka en näe siinä mitään järkeä miksi pitäis silitellä.


    • katja---------------

      lapset opetetaan antamaan koiralle ruokarauha, lapset eivät koiralle pomo, nämä lapset pomon vastuulla. mutta pomo eli omistaja voi hyvin yksinkertaisin keinoin ottaa ruuan pois, kävellä koiran ja ruuan väliin ilman että koira murisee tms. laumassa on arvojärjestys. omistaja on pomo. koira ei ole ihminen ja ymmärrä ruokarauhaa, koira ymmärtää johtajuuden ja johdonmukaista omistajaa se ei lähde haastamaan edes ruuan takia. ajatelkaa kuin koirat ja nähkää asiat koiran silmin. näyttävästi monet koiranomistajat kohtelevat koiraa kuin ihmistä. koira ei ole perheenjäsen kuten ihmiset omaksuvat, se on laumaeläin ja sille ominaista ja tutumpi "käsite". jos koiran ottaa, maailma pitää nähdä koiraeläimen silmin jotta sitä osaa kohdella oikein. nää ihmisten mielipiteet ja oma maailmankuva ei tätä asiaa muuta ja koirasta koiraa tee. vänkääminen turhaa ja ne jotka asian koiran silmin näkee ei lähde tänne jotain idioottimielipiteitä jakeleen siitä mikä on oikein. koiran silmin asiat ovat mustavalkoisia, suurin osa koiran omistajista vaan niin tyhmiä, vauvan ottajia. Terkuin, murrosikäisen sakemanni nartun omistaja, jolla kolme lasta myös.

    • JepJep

      Meillä oli jo isot lapset, mutta sen välikohtauksen jälkeen, myös lapset saivat ottaa kupin hetkeksi pois, esim jos siihen lisättiin jotain ruokaa vielä.
      Yllä oli hyviä ajatuksia koiranpidosta. Minusta on surullista että sakulle jolle suurin ilonaihe on miellyttää isäntää ja kotiväkeä tehdään sellaista hallaa ettei koira ole selvillä laumansa suhteista.Saku varmasti tulee epävarmaksi siitä jos se ei tiedä kuka on pomo. Se ei itse pysty laumaa hallitsemaan, ja tulee sitten epävarmaksi ja epäluotettavaksi. Saku on upea koira, sitä pitää kohdella niinkuin sen arvolle kuuluu. TErvepäinen ja hyvin kasvatettu saku on koiramaailman aatelia.

    • mulle ei murista

      jos mun murre mulle ruuastaan murisis niin tulis kyllä käskyt "jätä" ja "mars oma paikka" siellä hetken mietittyään saisi luvan palata kupille minkä vieressä itse istuisin lattialla

    • 16+7

      Miksi koiraan ei saisi koskea kesken ruoan? Voiko se vetää sapuskan väärään kurkkuun ja tukehtua tai saada traumoja?

      Kun oma koirani oli pieni, istuin sen vieressä lattialla kun se söi. Välillä koskin kuppiin, välillä laitoin kuppiin juustopalan tai silitin koiraa. Kanankauloja syötin myös kädestä, että oppii rauhallisuutta ja minä olen se joka antaa ruoan. Toimi oikein hyvin!

      KOIRAN PITÄÄ VOIDA LUOPUA RUOASTA, jos omistaja niin tahtoo! On vastuullista koiranomistamista, että opettaa koiran luopumaan ruoasta, leluista ja luista. Ensinnäkin siksi, ettei vaaratilanteita kotona synny mutta myös siksi, että voit ULKONA ottaa siltä myrkkymakkaran tai kärpässienen pois suusta tulematta purruksi!

      Koiran pitää voida luottaa, että ihminen ei tee kiusaa tai varasta siltä ruokaa mitä se syö nälkäänsä.

      1. Harjoittele istumalla rauhassa lattialla, kun koira syö. Siirry lähemmäs kuppia, kun koira tottuu.
      2. Kun pääsen lähelle kuppia ja koira aterioi rauhassa ja rentona, laita kuppiin juustoa tai muuta herkkua.
      3. Kun nämä onnistuvat ilman mitään murinoita, hotkimisia tai mulkoiluja voit käskeä jättämään ruoan, nostaa sen pois ja lisätä sinne jotain superherkkua.
      Sitten luvalla saa jatkaa ruokailua.
      Tämä vie aikaa ja vaatii taitoa lukea koiran eleitä.

    • jkunkku

      Hämmästelen suuresti näitä mielipiteitä, joiden mukaan koiran murinaa ihmiselle, siis uhkaamista pidetään hyväksyttävänä! Turha koiran käytöstä on verrata laumasuden käytökseen, nyt ei olla eläinlaumassa, vaan koira on ihmiselle alistettuna ja palvelijana. Koiralle täytyy toki antaa ruokarauha, mutta tarpeen vaatiessa sen on sovinnolla luovutettava ruokansa pois tai hyväksyttävä koskettaminen.
      Meillä 5-vuotias sakemanniuros ei koskaan näytä hampaitaan, murise tai uhkaa ketään ihmistä missään tilanteessa. Ei tee sitä, koska sillä ei ole siihen lupaa eikä tarvettakaan. Jos koira syö pihalla luuta ja minä olen paikalla, saa kuka tahansa tulla ja ottaa koiralta luun pois suusta ilman protestointia.
      Ihan turha koiran uhkaavaa käytöstä ketään ihmistä kohtaan on alkaa selittelemään yhtään millään. Jos se toimii niin, on sen kasvatus epäonnistunut. Koiraa saa ja pitääkin rakastaa, mutta kyllä sen käytös on pystyttävä hallitsemaan ja alistamaan omistajalleen. Jos se ei onnistu, kannattaa harjoittaa itsetutkiskelua ja miettiä, onko lainkaan sopiva henkilö kasvattamaan koiraa.

    • Anonyymi

      Koira on eläin,anna hänen elää vaistojen avulla. Vihaan eläinrääkkääjiä.

    • Anonyymi

      Koiralle on annettava ruokarauha. Myöskään unta ei saa häiritä ettei häiriinny. Toivottavasti aiemmin viestin lukeneet valistaneet aloittajaa ettei enempää olisi härkkinyt koiraansa pilalle.
      Aiheetta murinalle syy voi olla kivussa. Tai huonossa johtajuudessa että kokeilee kuka on pomo mutta alistamalla ei saa koiran luottamusta eikä kunnioitusta vaan pelokkaan, epäluuloisen koiran. Johdonmukaisella, jämäkällä, reilulla ja määrätietoisella koulutuksella ei ongelmia tule.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      263
      2501
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1997
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1258
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe