minkälainen on noidan puutarha? onko mitään tiettyä kaavaa vai voiko käyttää omaa mielikuvitusta? omia kokemuksia?
noidanpuutarha
1
567
Vastaukset
- Rödfinne
Olen rakentanut nyt useamman vuoden ajan noidan puutarhaa omalle pihalleni. Mitään varsinaista kaavaa ei tietääkseni ole olemassa, kunhan tunnet kasvien tarpeet valon ja kosteuden suhteen, istutus-, kylvö- ja sadonkorjuuajat jne. Loput onkin kiinni omasta mausta.
Itse en pidä suoralinjaisista yrttipenkeistä vaan pyrin myötäilemään maaston luonnollisia muotoja. Istutettujen yrttipuskien väliin olen sijoittanut luonnonkiviä askelmiksi. Suunnittelussa, tasapainoisen komposition kehittelyssä, on ollut suurena apuna mm. japanilaisen puutarhan suunnittelua käsittelevät opaskirjat.
Suomen oloissa pieni kasvihuone on lisäksi melkeinpä välttämättömyys. Puutarhani ulottuu myös ikkunalaudoille ja sisälle kookkaaseen trooppiseen liskoterraarioon, jossa eläinasukkien lisäksi elää jokunen lääkekasvi (tärkeää oli etteivät liskot olleet kasvissyöjiä!). Kellarissa on sitten sieniviljelmät, jotka kevään tullen nostetaan parvekkeelle puolivarjoon.
Vanhoissa luostareissa on vaalittu yrtti- ja lääkekasvien kasvatusperinteitä joten jos olet vasta suunnittelemassa puutarhaasi, kehottaisin tekemään ensi kesänä matkan esimerkiksi Ruotsiin, jossa Vadstenan Birgittalaisluostarin kupeessa on todella taidolla vaalittu yrttipuutarha. Kasvien sijoittelun suhteen ne noudattavat noidan puutarhan perusperiaatteita.
Suuri haaveeni olisi rakentaa noidan puutarhaani "salainen puutarha" jonne sisäänkäynti tapahtuisi valtavien salkoruusujen muodostaman portin kautta. Sinne sijoittaisin pienen lammikon (välttämätön noidan puutarhassa) ja laakean meditointikiven. Lammikko oli yksi ensimmäisiä projektejani puutarhassa. Nyt neljän vuoden jälkeen kaivuujäljet ovat peittyneet, rantakivillä kasvaa sammalta ja suurikokoiset saniaiset luovat vedenpintaan arvoituksellisia varjokuvia. Se on hieno!
Noidan puutarhaan kuuluu olennaisena osana hedelmäpuut kuten omena, päärynä, luumu, kirsikka, ja kriikuna, sekä tietenkin "vartijatammi" jonka oksiin voi asetella ohikulkijoiden taivasteltavaksi sellaisia "blair witch" -kyhäelmiä.
Tappavat kasvit kuten sormustinkukat, ukonhatut jne. olen sijoittanut samalle seinustalla. Lapsia olen kieltänyt ehdottomasti leikkimästä paikan lähistölläkään. He tietävät syyn ja osaavat varoa näitä kasveja.
Suomalainen noidan puutarha eroaa aika paljon kelttiläisestä perinteestä, joten olen pitänyt nämä erillään vaikka pyrin vaalimaan molempia. Wiccan puutarhaanhan kuuluu mm. sellaisia kasveja kuten piikkiomena ja noitahuntu, joita en ole toistaiseksi löytänyt mistään. Armoitettuna Castaneda-fanina taas eteläamerikkalaisia lääkekasveja en voisi hyljeksiä mistään hinnasta. ;-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983