Mulla on ollut undulaatteja vasta muutaman kuukauden.Haluaisin tietää onko muille tapahtunut näin ja jos, niin mitä pitää tehdä.
Peitän linnunhäkin yöksi lakanalla. Nyt pari kertaa olen herännyt yöllä kun häkissä on paniikki
Linnut "hyppii" häkin seinillä, tuntuu että niillä on tosi paniikki. Laitan valot, koitan puhua niille rauhallisesti. Tätä kestää hetken, sitten se on ohi. Onko kellään tietoa mistä tämä johtuu?
yöllinen paniikkikohtaus
8
564
Vastaukset
- Jari
Olet varmaan havainnut, että undulaatit päivälläkin joskus kiihtyvät jostakin havaitsemastaan asiasta ja alkavat huutaa kovaa. Birmelinin kirjassa "Undulaatit" kerrottiin, että ihminen ei aina voi tietää, mikä tällaisen kiihtymystilan aiheuttaja on.
Rauhoittelu ja puhuminen linnuille voi auttaa, jos ne ovat kesyjä ja ihmisiin tottuneita. Minulla on kolme lintua, undulaattipariskunta ja yksinäinen uroskanarialintu (eri häkeissä vierekkäin). En ole koettanut kesyttää niitä. Ne laulelevat kaikki paljon. Minulla ei ole myöskään tapana peittää yöksi häkkejä, koska häkit sijaitsevat olohuoneessa ja itse nukun makuuhuoneessa. Mielestäni peittäminen ei ole aiheellista silloin, kun päivä on lyhyt. Loppukeväästä ja kesästä se on aiheellista. Siihen kyllä vähitellen tottuu ja osaa nukkua, vaikka linnut visertelisivätkin aamun valjetessa. - Hanna
..tarvita, kuin että joku unskeista vaikkapa tipahtaa orrelta nukkuessaan ja muut säikähtävät sitä. Unskit eivät näe pimeässä hyvin ja paniikki on valmis.
- beatrice
jep,sitä sattuu,eikä tosiaan muu auta,kun laittaa vähän valoa ja puhua rauhallisesti,toimii myös epäkesyille unskeille:) yleensä johtuu pelästyksestä,ääni,liike yms.
- Lotta
vastanneille. Hyvä ja helpottavaa kuulla, että tämmöistä sattuu myös muillekkin unduille. Meinasin vaan itsekkin joutua paniikkiin, kun mietin, että mikä linnuille tuli keskellä yötä.
- undu
minäkin säikähdin aluksi tätä kun en ollut lukenut aikaisemmin mistä on kyse ja miten pitää toimia. mutta minulla on hyvä vinkki sinulle: jos lähdet matkalle tai et ole yötä kotona tai tulet myöhään, linnuille kannattaa jättää "yövalo" päälle. koska silloin ne huomaavat helpommin että ei ole hätää eivätkä satuta itseään. (luin kirjasta)
- peippomies
Laitoin yövalon (8W) peipoille ekan yöllisen paniikkikohtauksen jälkeen. Valo syttyy ajastimella noin 15 minuuttia ennen kuin varsinainen valo sammuu, joten linnut ovat jo oppineet menemään yöorrelle kun valo syttyy. Näin yöt ovat rauhallisia ja linnut voivat käydä syömässä ( peippojen on syötävä suht usein kun on pieni massu) yöaikaankin.
- Undulaattifani
Undulaatit ei nää piemeässä ja meillä saa ne rauhoitettua kun katsoo että lakana on hyvin ja puhuu todella rauhallisesti ja jos ei lopu katsoo onko vettä ja ruokaa
- tulikin
Edes vähän nukuttua ja sit ku oot ne tappanut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015