On hienoa että markkinoille on tullut useita tele-operaattoreita kilpailuttamaan alkuperäisiä Soneraa ja Radiolinjaa. On DNA, Saunalahti, Cubio, ACN, Globetel, PGFree, Terraflex jne. Kaikkien operaattorien liittymiä en ole omistanut, mutta useita kylläkin. Näitä uusia operaattoreja yhdistää samat asiat, joista ensimmäinen on yleensä vanhoja operaattoreja halvemmat hinnat. Milloin tarjotaan soittamista parilla sentillä, milloin jopa ilmaiseksi. Se onkin hienoa ja kilpailun näin lisääntyessä se pakottaa myös muita operaattoreita laskemaan hintojansa. Toinen yhtäläinen asia "uusilla operaattoreilla" ei olekaan enää niin positiivinen, nimittäin asiakaspalvelun taso. Se on poikkeuksetta kehnoakin kehnompi. Asiakaspalvelua ja sen merkitystä ei usein tule ajatelleeksi ennen kuin tulee isompi ongelma eteen. Kaikilla on kivaa, hinnat ovat halpoja, mutta entäs kun esim. laskutuksessa tulee virhe. Saat operaattoriltasi maksukehotuksen jossa vaaditaan laskun maksamista välittömästi tai liittymäsi suljetaan. Et ole koskaan saanutkaan alkuperäistä laskua, mutta silti sinun liittymäsi on sulku-uhan alla. Tai toinen esimerkki, jossa nimeltä mainitsematon kolmikirjaiminen operaattori lähetti loka-marras-joulukuun laskut kaikki tammikuussa yhden viikon sisällä. Siinä voi työttömällä, opiskelijalla tai muulla heikompituloisella olla vitsit vähissä, kun puhelinlasku onkin yhtäkkiä kolminkertainen. Kolmas esimerkki on klassinen väärin laskutus. Laskussa on puheluja & tekstiviestejä joita et ole tehnyt.
Kyseisen kaltaiset ongelmat ovat yleensä helposti ratkaistavissa. Soitto asiakaspalveluun ja kertoo asiansa sinne. Vikalaskutukset korjataan ja maksuaikaa voidaan tarvittaessa pidentää. Mutta mitä kun asiakaspalvelussa kukaan ei vastaa?! Soitat ja soitat, mutta aina vain jonoon ja siltä tunnin jonottamisen jälkeen puhelu katkeaa. Lähetät sähköpostia ja faksin, mutta kukaan ei niitä lue, tai ainakaan vastausta niihin ei saa muulta kun sähköpostibotilta. No ongelman voisi ratkaista kävelemällä operaattorin konttoriin. Ehei, eipäs voikaan! Uusilla operaattoreilla myyntipisteet ovat Internetissä tai kortteja kauppaavat kojut ovat eri firman, joka vain välittää SIM-kortteja operaattorin uusille asiakkaille.
Vanhat operaattorit eivät tarjoa kaikkein edullisimpia puheluja ja tekstiviestejä. Et myöskään saa pehmonallea, tai ilmaisristeilyä tullessasi heidän asiakkaikseen. Mutta kun hätä iskee, oli asia mikä tahansa, niin heillä on elävä ihminen linjan toisessa päässä vastaamassa, tai myyntikonttorissa kuulemassa sinua. Saat ongelman selvitettyä, eikä sinun tarvitse odotella luottotietojen menettämistä tyhjän takia. Tästä aidosta ja oikeasta palvelusta maksat sitten kuukaudessa ehkä 5e enemmän, mutta mitä sitten? Se on todellisuudessa helvetin pieni raha siihen, mitä sillä oikeasti saa.
Uudet ja vanhat operaattorit
8
3406
Vastaukset
- Sensei
Asiallinen kirjoitus Markus ! Mutta pakko nakata pari kommenttia, koska ehkä tahallasi ja tahattomasti hieman vähättelit tuota hitaeroa "vanhan & hyvän" -operaattorin ja "uuden & pahan" -operaattorin välillä.
Ja pohjustuksena sanottakoon, että minullakin on kokemusta 'muutamasta' kotimaisesta ja ulkomaisesta operaattorista & liittymistä. Niin omista kuin 'työn puolesta' -liittymistäkin.
Notta jos nyt otetaan tilanne, että minulla tai jollain muulla on TÄRKEÄ henkilö tai henkilöitä joiden kesken tulee soitettua vaikkapa 30 min päivässä. Siis yhteensä. Niin jos käytän "perinteistä" operaattoria, niin maksan esim 0,15EUR/min jolloin se tekee pauttiarallaa 30minx30päivääx0,15EUR/min = 135 EUR tietysti kk- maksu.
No jos sitten otan 'riskin' ja valitsen uuden "kapinallisen" ja soitan samat puhelut vaikkapa hintaan 0,02EUR/min niin loppusumma on 18 EUR kk-maksu.
Ero on siis jo tällä puhelumäärällä "vähän enemmän kuin 5 EUR. Vuositasolla ~ 1400 EUR
No, tuo on totta mitä sanoit asiakaspalvelusta, mutta OMAT kokemukseni ja muistikuvani ovat, että en ole niin kauhean montaa kertaa ~ 11 vuoden aikana (GSM -puhelin) ole aspaan soittanut. Yleensä ongelmat on selvinneet ystäviltä kysymällä ja / tai itse manuaalia & ohjeita lukemalla ja kokeilemalla. Laskutus epäselvyyksiin en ole törmännyt, ollut ilmeisesti hyvää tuuria ?
Summa summarum; asioita ja omaa puhelinkäyttöä kannattaa miettiä ja laskeskella ihan ajan kanssa, saattaa säästää pitkän pennin.
Sitten jos haluaan sen aspan pulun vaikka vakituisesti siihen viereen istumaan niin sekin onnistuu, mutta maksaa paperirahaa... ; )- KooPee
Myös minä olen sitä mieltä,että tuo Markuksen juttu oli täyttä asiaa.Sinulle pieni kommentti liittyen noihin tärkeisiin henkilöihin,edellyttäen että heillä on saman operaattorin liittymä:esim. Radiolinjalla on tuo Favorite -palvelu viiteen Radiolinjan numeroon hinta 5e/kk numerolta ja siihen hintaan saa soitella niin paljon kuin haluaa.Minulla on tuo palvelu kahteen numeroon,joten laskuni kiinteät kulut ovat 10e/kk Tandem aina kuukausimaksu 3,33e.
- enpäs tiiä
" Vanhat operaattorit eivät tarjoa kaikkein edullisimpia puheluja ja tekstiviestejä. Et myöskään saa pehmonallea, tai ilmaisristeilyä tullessasi heidän asiakkaikseen. "
Vanhathan noita pehmonalleja, toppatakkeja, telttoja ym. juuri jakavatkin!
"Mutta kun hätä iskee, oli asia mikä tahansa, niin heillä on elävä ihminen linjan toisessa päässä vastaamassa, tai myyntikonttorissa kuulemassa sinua. Saat ongelman selvitettyä, eikä sinun tarvitse odotella luottotietojen menettämistä tyhjän takia."
Käytäntö on osoittanut ettei se aspa pelaa noilla vanhoilla sen paremmin. Jonottaa pitää. Ja eräs kolmikirjaiminen operaattori, toisin kuin muut uudet, omistaa myös jälleenmyyntiketjun joten sinne voi piipahtaa jos ei aspaan onnistu pääsemään. Tosin itse en ole huomannut ongelmia aspaan pääsyssä vaan aina oon onnistunut.
" Tästä aidosta ja oikeasta palvelusta maksat sitten kuukaudessa ehkä 5e enemmän, mutta mitä sitten? Se on todellisuudessa helvetin pieni raha siihen, mitä sillä oikeasti saa."
No enpä tiedä, en minä ainakaan halua maksaa jollekin S:lle kiskurihintoja sen takia että kerran vuodessa saatan, HUOM! saatan, soittaa aspaan.- shakal
Vanhat operaattorit ei juurikaan jaa sitä krääsää. Kauppiaat kylläkin. Esim Soneralla viime vuoden ainoa operaattorin maksama oli se sykemittari, kaikki muu krääsä oli kauppiaiden. Edellisjouluna kaikki oli kauppiaiden itse maksamaa. Joten ei haukuta väärää puuta, muista operaattoreista en tosin tiedä mutta uskoisin että linja on sama.
- Dr. Jerkyl
Just Soneralla , Radiolinjalla ja Saunalahdella on aivan surkea asiakaspalvelu ja uskomattomat jonot aina ku sinne soittaa.Väittävät aina että se on siksi kun on "ruuhka-aika". Olen testin vuoksi soittanu aivan eri aikoihin ja sama homma.
Puolestaan olen esim. PG Free asiakaspalveluun soittanu 4-5 kertaa ja olen joutunu jonottaa max alle 2min ja yleensä on vastattu ihan heti.Cubion asiakaspalvelu on myöskin aika mallikas.Vastattiin melkein heti.Sähköpostiin sain vastauksen samana päivänä.
Vertailun vuoksi sanon että Saunalahden asiakaspalveluun ku soittaa niin ei yleensä ees pääse "läpi" vaan linja on "varattu".Siinäs sitte soittelet...
Soneralla ja Radiolinjalla kannattaa myös varautua jonottamaan semmoset 10-30min.
Saunalahti ei ole ikinä vastanu mun sähköpostiin.
Pg Freelle ku olen mailannu, vastaus tuli 3-4:n tunnin sisällä.
Niin joo, ja toi Terraflex on menny konkkaan,ihan tiedoksi vaan.
Turhaa siis yleistää kuitenki,vaikka olenkin kuullut että acn:n asiakaspalvelu on ihan surkea.- kalle
kauheen surkee oo toi ACN:n aspa
Kyllä sinne mun kokemuksen mukaan(soitin eilen lauantaina liittymästäni 3 kertaa ja joka kerta pääsin heti läpi)aika hyvin jo pääsee ja sitäpaitsi joka kerta oli suomalainen asiakaspalvelija toisessa päässä. Että on se huomattavasti parantunu tässä viime aikoina.
Soneralle olen yleensä kans päässy hyvin läpi, mut muista ei oo kokemusta. - samaa mieltä
kalle kirjoitti:
kauheen surkee oo toi ACN:n aspa
Kyllä sinne mun kokemuksen mukaan(soitin eilen lauantaina liittymästäni 3 kertaa ja joka kerta pääsin heti läpi)aika hyvin jo pääsee ja sitäpaitsi joka kerta oli suomalainen asiakaspalvelija toisessa päässä. Että on se huomattavasti parantunu tässä viime aikoina.
Soneralle olen yleensä kans päässy hyvin läpi, mut muista ei oo kokemusta.ACN aspaan kun olen soittanut niin joka kerta puhelimeen on vastattu alle 5 minuutin aikana. Pari kertaa on luurin toisessa päässä ollut ilmeisesti virolainen tyttö, joka kuitenkin ymmärsi suomea täydellisesti ja samalla myös puhui sitä yhtälailla. Pari kertaa vastaavasti on puhelimessa ollut suomalainen aspantyttö. Nämä päätelmät olen siis tehnyt aspan henkilön puhetyylin mukaan, jos jollekin jäi vielä epäselväksi.
Saunalahden aspaan soitellessani, olen kerran päässyt läpi alle 10 minuutin, silloinkin oli yö...Useimmilla kerroilla koko linja on "varattu" eli en edes pääse jonottamaan...
Tähän mennessä olen koittanut neljää eri operaattoria ja kyllä pitää sanoa että Soneralla on ollut ehdottomasti paras aspa, mutta ei ACN tule kovin kaukana sijalla 2.
Ja se että minä säästän noin 150 EUR kuukaudessa ACN:llä ei todellakaan saa minua edes harkitsemaan onko jonkin toisen operaattorin aspa parempi vai ei.
- Sensei
Operaattori tuo acn.. Kamala!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315596- 363751
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833303- 122608
- 292182
- 122127
- 1631896
- 151407
- 1051362
- 1371174