Siviilivihkiminen

epätietoinen

Jos minä enkä kumppanini kuulu kirkkoon, onko ainoa vaihtoehto mennä naimisiin maistraatissa?

Voiko vihkimisen tulla suorittamaan joku, jolla tähän on valtuudet, esim. ulkoilmatilaisuudessa kesällä?

Haluaisin vihkimistilaisuuden, jota voisi tulla todistamaan koko suku.

8

3650

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dada

Mä oon ollut vieraana siviilivihkimishäissä, joissa tämä vihkijä (henkikirjoittaja tms.) ajoi lauantaina hääpaikalle kauas maaseudulle, vihki parin viidessä minuutissa, sanoi hei hei, ja hääjuhla sai alkaa.

Yleensä siviilivihkimiset suoritetaan vain virka-aikana, mutta riippuu kai vähän kunnasta, ja henkikirjoittajien omasta halusta, miten toimitaan. Muistaakseni hääpari kertoi jotain, että heidän tapauksessa (kyseessä oli suomalais-saksalaispariskunta) henkikirjoittaja teki poikkeuksen ja suoritti vihkimisen lauantaina.

Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyseisestä vihkimisestä jäi hieman koominen jälkimaku suuhun. Ensinnäkin vihkijä oli myöhässä (oli eksynyt matkalla) ja sitten kun vihdoin saapui paikalle, hän puki jonkun viitan päällensä kaikkien vieraiden nähden, kätteli hääparin, suoritti viiden minuutin vihkimisen (sisälsi puheet niin suomeksi kuin saksaksikin) onnitteli ja poistui paikalta saman tien. Sen jälkeen kaikki (ei vähiten hääpari itse) olivat vähän niinkuin että "jaaha, sepä kävikin äkkiä, mitäs nyt tehdään". No mukavat juhlat niistä loppujen lopuksi tulivat, mutta sen tällä halusin sanoa, että siviilivihkiminen verrattuna kirkkovihkimiseen on TODELLA lyhyt prosessi. Ei kannata odottaa mitään suurta spektaakkelia, ja senpä takia itse melkein suosittelisin sitä, että vihkikää itsenne virka-aikana maistraatissa ja pitäkää juhlat sitten erikseen. Ei tuu sitä hölmistynyttä missä mennään -meininkiä, vaan päästään heti juhlatunnelmaan.

• pappi

Teidän tapauksessanne kirkollinen avioliittoon vihkiminen ei ole mahdollinen. Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Kirkko vihkii kristilliseen avioliittoon vain kristittyjä.

• *morsian*

meidät siviilivihitään ensi kesänä juhlapaikan pihalla, kauniissa miljöössä (voi kun vaan ei sataisi.. ;)!) ja maistraatista tulee henkikirjoittaja paikalle. vihkiseremonia on kuten kirkollisessa vihkimisessäkin, isäni luovuttaa minut, vihkijä pitää alkupuheen, lähiomainen lukee runon tms., sitten kysytään tahdotko, vaihdetaan sormuksia valoineen, julistetaan aviopuolisoiksi, suudellaan... ainoa ero on, että vihkimisestä puuttuu virret ja rukoukset ja seremonian loppupuolella allekirjoitamme todistuksen. ei siis mikään "lyhyt ja kuiva" seremonia!
        vinkkinä vaan sanoisin, että siinä kun tässä vaiheessa saa vielä kirkoista aikoja vaikka kuinka, on henkikirjoittajien kalenterit jo kovin täynä...siis kiirehdi!

• pappi
        *morsian* kirjoitti:

meidät siviilivihitään ensi kesänä juhlapaikan pihalla, kauniissa miljöössä (voi kun vaan ei sataisi.. ;)!) ja maistraatista tulee henkikirjoittaja paikalle. vihkiseremonia on kuten kirkollisessa vihkimisessäkin, isäni luovuttaa minut, vihkijä pitää alkupuheen, lähiomainen lukee runon tms., sitten kysytään tahdotko, vaihdetaan sormuksia valoineen, julistetaan aviopuolisoiksi, suudellaan... ainoa ero on, että vihkimisestä puuttuu virret ja rukoukset ja seremonian loppupuolella allekirjoitamme todistuksen. ei siis mikään "lyhyt ja kuiva" seremonia!
        vinkkinä vaan sanoisin, että siinä kun tässä vaiheessa saa vielä kirkoista aikoja vaikka kuinka, on henkikirjoittajien kalenterit jo kovin täynä...siis kiirehdi!

Se, mikä on samaa siviilivihkimisessä ja kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä, on tapahtuman juridinen puoli. Mutta kirkollinen vihkiminen toimitetaan Jumalan kasvojen edessä, se on jumalanpalvelus ja tämä puoli siis puuttuu siviilivihkimisestä, joka on juridinen akti.
        Jumalan sana (Raamattu ja puhe), yhteiset rukoukset, virret ja siunaus tuovat kirkolliseen vihkimiseen sen hengellisen sisällön. Siviilivihkimisessä ja kirkollisessa vihkimisessä on samaa vain toimituksen laillisuus. Esteettisestihän siviilivihkiminen voi olla kaunis tilaisuus, mutta se ei ole hengellinen tilaisuus.

• tyttö1987

Heip! Minulla olisi tämmöinen kysymys kuin:
        Onko mahdollista mennä kirkossa naimisiin jos nainen kuuluu kirkkoon ja mies ei? Olen kuullut että tämä on joissakin paikkakunnilla mahdollista.

• kirkkoon kuulumaton

minut vihitään kuukauden kuluttua siviilivihkimyksellä. löydät netistä siviilikaavan ja sen voi varioida musiikilla, runoilla ja sormusvaloilla. me teemme näin. on ollut koomista lähinnä se että meiltä kysytään että onko kyseessä oikeat häät!?! tietenkin on! ja eniten saat tietoa kävelemällä maistraattiin. me saimme ison nivaskan tietoja aina siitä lähtien missä kukin seisoo vihkimisen aikana. Häistä tulee yhtä kauniit ja oikeat oli vihkiminen minkä tahansa uskontokunnan tai siviilityyliset. myös kirkkoon kuulumattomuus on oikeus jota ei kenenkään tule kyseenalaistaa esim "naurettavaa" kommenteilla.

• ...

Hei!

Me menimme mieheni kanssa syksyllä naimisiin maistraatissa eli siviilivihkiminen oli kyseessä. Emme olisi pystyneet vihkiytyä esim. ev.lut kirkossa, koska mieheni kuuluu eri uskonnon edustajiin. Meillä noudatettiin ihan lyhyttä vihkikaavaa. Tuomari puhui avioliiton merkityksestä ja kysyi, että tahdotteko.

Kukaan ei hämmästellyt ratkaisuamme vihkiytyä maistraatissa.

• Yksi vain

Olin Kummitätini ja hänen mihensä siviilivihkimisessä.Siis maistraatissa tilaisuus oli ihan yhtä kaunis kuin kirkossa vihkiminen .Tätini Mies ei kuulunut Kirkoon jotenka päätyivät siviilivihkimiseen .maistraatissa oli koolla vain lähisuku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe