imettäjän ruokavalio

mirri

Itse en vielä ole siinä tilanteessa että imettäisin mutta muuuutaman kuukauden päästä.
Ajattelin valmiiksi jo kysellä että mitä ruokia imettävän äidin kannattaa välttää?Onko sellaisia?
Olen ainakin kuullut että esim hernekeitto aiheuttaa myös vauvalle vatsanväänteitä.
Voiko valkosipulia syödä,tykkään siitä tosi paljon ja kai se antaa lapselle vastustuskykyäkin.
Kiitos asiallisista vastauksista.

6

9119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonymous

Imetyksen aikana sinun ei tarvitse välttää erityisesti mitään ruoka-aineita: alkoholi, huumausaineet, lääkkeet ja tupakka sen sijaan välittyvät haitallisesti äidin maidosta lapseen, kuten varmaan tiesitkin!

On totta, että osalla ruoka-aineista on huonona puolena se, että ne muuttavat äidinmaidon makua ja saattaa olla, että lapsesi ei pidä maidostasi niiden nauttimisen jälkeen tai saa vatsanpuruja. Kyseisiä ruoka-aineita ovat esimerkiksi: kahvi, mausteiset ruuat, kaasua muodostavat ruuat (kaali, herne, papu..), valkosipuli (!) jne. Osa vauvoista tottuu äidin käyttämiin ruoka-aineisiin ja osa ei siedätyshoidon avullakaan pääse eroon vatsanpuruistaan. Alkuvaiheessa sinun kannattaa syödä monipuolisesti, säännöllisesti useita aterioita päivässä ja juoda riittävästi, jolloin saat maidon tuotantosi kunnolla käyntiin. Tämän jälkeen sinun kannattaa vasta alkaa kokeilemaan esim. valkosipulin kanssa, sopiiko se lapsesi herkälle vatsalle!

Onnea imetykseen!

• Mommy78

Luin jostain aikanani tytärtäni odottaessani, että myös lapsiveden maku jo muuttuu hieman sen mukaan, mitä äiti syö. Eli jo mahassa vauva tämän mukaan tottuu tiettyihin äidin suosimiin makuihin. Sinun kohdallasi siis saattaisi olla tuo valkosipuli. Itse olen huomannut nyt, aina mausteisista ruuista pitäneenä, että tyttökin on aina pitänyt tulisista ruuista, siis kun on saanut meidän lautaselta maistaa...ja mm. sinapista, josta harva lapsi taitaa tykätä.. Monesti olen ihmetellyt tytön makua, kun olen jotain tarjonnut (mausteista) ja ajatellut että kohta varmaan sylkee kaiken pois- vaan ei, neiti onkin tullut hakemaan lisää! Kalaa en itse syö, ja sitä ei tyttökään ala syömään vaikka olen sitä tarjonnut hänelle.

Vatsanväänteitä en huomannut muun aiheuttavan meillä kuin mummoni leipoman piimälimpun, johon tulee myös erilaisia mausteita (mm. fenkolia, kuminaa yms.).

• siis

imet sitä omaa tissiä niin siitä saat herkullisen maito aterian joka päivälle

• anni

Hei! Imettävän äidin ruokavalioksi sopii kaikki perusruoka. Nykyisin ei suositella enää vältettäväksi esim.allergiaa aiheuttavia ruokia,jos itsellä ei ole allergiaa. Se mikä aiheuttaa toisille ilmavaivoja ei aina aiheutta toisille. Eli kokemuksen kautta sen näkee. Kohtuudella kaikkea voi syödä. Huolehdit kalsuimin saanista. Onnea kamalasti sinulle imetykseen.

• äiti89

eli vatsanväänteitä tulee yhtäkkiä, voiko olla mahd. jos äiti on syönyt aiemmin valkosipulia.

• allergikkoitsekin

voit syödä ns. normaalia ruokaa, kannattaa syödä usein ja juomista joka välissä jotta maitoa tulee riittävästi.

jos sinulla tai miehelläsi jotain allergioita, niin kannattaa jättää sellaisten tuotteiden käyttö imetyksen ajaksi kunnes saat vähän tuntumaa onko lapsellakin allergioita. esim. sitrushedelmät itse jätin pois, samoin tomaatin ja paprikan, niistä kun moni saattaa saada punaisen pepun vaikkei olisi allerginenkaan.
      tätä mieltä oli myös allergialääkäri kun lastani jouduin käyttämään maitoallergian vuoksi.

vasta jos vauvalla tulee jotain ilmavaivoja tms. niin sitten ala pohtia minkälaiseksi pitäisi oma ruokavaliosi muuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      38
      2915
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2824
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1236
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      782
    Aihe