islantiin

sagalii

olen lähdössä maaliskuun alussa viikoksi islantiin lähinnä reykjavikiin. olen 50 . antakaa vinkkejä mitä kannatta käydä katsomassa. millaista se kuumissa lähteissä uiminen on?
minkälainen hintataso on? esim olut ja ravintolassa syöminen. onkohan siellä hirmun kylmä silloin?
kiitos vinkeistä.

8

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verkkofan
    • palle

      voisitko laittaa jotain pientä tekstiä kyseiselle palstalle nimenomaan ravintola ruokien ja oluiden hinnoista kun palaat matkaltasi? itse suunnitelen reissua reykjavikiin ensi syksyksi ja olisi mukava kuulla kokemuksistasi maasta. ja oikein hyvää matkaa sinulle!!

      • Reykjavik

        Olin siellä viimeksi lokakuulla ja
        taas keväällä menen vaikka hinnat
        onkin hirvittävät.

        Rahaa palaa tuplaten sen mitä Suomessa.
        Grillilla pikkuinen kebab-annoskin
        maksoi n. 6-7 euroa ja niitä piti syödä kolme
        että nälkä lähti.

        VINKKI:
        Sataman alueella on pikkuinen hodarikiska
        nimeltään SKJÄRENS BESTE (kaupunhin paras)
        josta saa Universumin parhaat hodarit ;)


    • Hoax

      Terve.
      Kävin islannissa 2000 kesäkuun alussa.
      Ensinnäkin, islanti on kallis maa, helkutin kallis. Silloista hintavertailua suoritin, tässä esimerkkejä:
      Oluttuoppi, markoissa 70mk (normaali ravintolahinta)
      Pizza 'sixtynine' pizzaketjun ravintolassa (jenkkiketju käsittääkseni?), yhden henkilön pizza, ei mikään järin iso (hieman suomalaista pannupizzaa halkaisijaltaan suurempi) 115mk
      katkarapuvoileipä 75mk
      kahvi ja pulla n. 40mk.
      Eli rahaa palaa ja paljon. Mutta on sitä toki nähtävääkin:
      Itse käytiin reilu 8h bussireissu, jossa matkan varrelle sattui mm. gulfoss putoukset, jokin vanha kirkko maan-alaisine käytävineen, 'meteorinjälki' (iso kuoppa jossa vettä pohjalla), mannerlaattojen eroamiskohta (parin metrin 'seinämä' mikä kasvaa jatkuvasti), geysirit oli myös mukana yms.
      Melko lähellä Reykjavikia on iso kylpylä jossa pääsee uimaan kuumassa lähteessä. Vesi on mystisen sinistä väriltään, ja pohjasta voi kaivaa 'terveyttä parantavaa mutaa'. Vesi on jotain n. 30 asteen paikkeilla, joskin vedessä kulkee lämpimiä virtauksia joiden paikka vaihtelee, joten vedessä lilluminen oli hauskaa lämpimiä aaltoja etsiessä. Ulkona oli lämpötila alle 5 astetta, mutta hyvin tarkeni, vaikka kylpylä on ns. ulkoilmakylpylä.
      Alueella josta vesi sinne virtasi, oli jo 'liian kuumaa' kun sinnepäin meni, ja vesi jäähtyi siinä kylpylän kohdalla virratessaan edelleen poispäin. Hyvä kokemus, suosittelen.
      Myös satamassa on 'kirpputori' mikä on mielenkiintoinen paikka, vanhempani (50v hujakoilla) tykkäsivät siellä kierrellä, ja sieltä voi ostaa jopa jotain 'kohtuuhintaista' ts. suomen hintatason tavaraa.
      Aijuu, loppukaneettina: kaupungin miltei kallein ravintola sijaitsi 3:n käytöstä poistetun ison vesisäiliön päällä kaupungin laidalla, ravintola pyöri hiljakseen jne. ja sisäänkäynnin lähellä oli 'geysir' simulaattori. Tsekattiin paikan hinnat, 5 hengen 'pitkä lounas' olisi polttanu valuuttaa 12 000mk verran ilman juomia, joten ei sitten päädytty maistamaan :D

      • Sami

        Kyllä täällä on kallista muttei sentään ihan noin kallista.
        Oluttuoppi ravintolassa maksaa noin 5-8 euroa eli noin 30-50 mummon markkaa.
        Pizza maksaa keskimäärin 16 euroa ja se on 16 tuumainen (40cm) ja päihittää suomessa myytävät 5 euron pitsat mennen tullen ja palaten.
        Rahaa kyllä palaa muttei kuitenkaan liikoja jos hieman katselee ympärilleen.


      • Hoax
        Sami kirjoitti:

        Kyllä täällä on kallista muttei sentään ihan noin kallista.
        Oluttuoppi ravintolassa maksaa noin 5-8 euroa eli noin 30-50 mummon markkaa.
        Pizza maksaa keskimäärin 16 euroa ja se on 16 tuumainen (40cm) ja päihittää suomessa myytävät 5 euron pitsat mennen tullen ja palaten.
        Rahaa kyllä palaa muttei kuitenkaan liikoja jos hieman katselee ympärilleen.

        Itse kun kävin Islannissa niin silloin oli vielä markka-aika, eikä markan arvo islannin kruunuun kait ollut kovin häävi. Nyt euroaikana kun euro on 'maailman kovin valuutta' on myös varmasti suomalaisten ostokyky islannissa parantunut.
        Kohtahan sitä olis jo melkein mahdollisuus tehdä uusi reissu, kun pystyisi ittensä siellä viikon ajan elättämään :D


      • klklk
        Hoax kirjoitti:

        Itse kun kävin Islannissa niin silloin oli vielä markka-aika, eikä markan arvo islannin kruunuun kait ollut kovin häävi. Nyt euroaikana kun euro on 'maailman kovin valuutta' on myös varmasti suomalaisten ostokyky islannissa parantunut.
        Kohtahan sitä olis jo melkein mahdollisuus tehdä uusi reissu, kun pystyisi ittensä siellä viikon ajan elättämään :D

        Siellä 5 vuotta asunut varmaan löytää
        edullisempiakin paikkoja mutta kun turisti
        pyärii Reykjavikin keskustassa niin kaikki
        maksaa ja maltaita.

        Kebabbikiskallakin pikkuinen kebab n. 7 euroa
        ja ainakin 3-4 saa syödä ennenkuin nälkä lähtee.

        Mutta Skjärens beste tarjoaa uskomattomia hodareita.
        Ihan vain niitten takia aion pistäytyä siellä
        taas kesällä ;-)
        Eilen muuten tuli YLE1 telkusta ohjelmaa
        Siggasta ja Timosta joilla siellä kultasepänliike:

        http://www.siggaogtimo.is


      • hoax
        klklk kirjoitti:

        Siellä 5 vuotta asunut varmaan löytää
        edullisempiakin paikkoja mutta kun turisti
        pyärii Reykjavikin keskustassa niin kaikki
        maksaa ja maltaita.

        Kebabbikiskallakin pikkuinen kebab n. 7 euroa
        ja ainakin 3-4 saa syödä ennenkuin nälkä lähtee.

        Mutta Skjärens beste tarjoaa uskomattomia hodareita.
        Ihan vain niitten takia aion pistäytyä siellä
        taas kesällä ;-)
        Eilen muuten tuli YLE1 telkusta ohjelmaa
        Siggasta ja Timosta joilla siellä kultasepänliike:

        http://www.siggaogtimo.is

        Itse en ollut puhtaasti 'turistina' pyörimässä Reykjavikissa, sillä vierailin islantilaisen tuttavani luona, mutta hän tosiaan asui Reykjavikin keskustassa emmekä mitenkään tarkoituksella hakeneet sitä 'halvinta mitä löytyy' paikkaa vaan tuttavani hyväksi havaitsemiaan.
        Yksi hyvä paikka oli ihan ydinkeskustassa kävelykadun eteläpäässä ollut kasvisravintola, buffetti maksoi n. 80-90mk verran ja sitä sienikeittoa tuli syötyä varmaan toistakymmentä lautasellista :)
        Mutta toki noista hinnoista mitä esitin, oli osa todellakin ns. turistirysistä poimittuja, mutta mielestäni kertoo kuitenkin siitä hintavaihtelusta mihin tuolla saattoi törmätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe