60-luvun ja 70 -luvun HIPIT

ent.tehtaantyttö

Itseäni tänä ihmiset Hippiliikeessä olleet tyypit ärsyttivät silloin kun olin nuori -70 luvulla. Syy, jos heiltä kysyi...mihin menet duuniin? Vai opiskeletko? Vastaus oli EI kiinnosta. Olen vapaasielu. En tarvitse mitään... Ihmetetti tämä silloin ja ihmetyttää vieläkin että, millä tuo jengi oikein eli? Vanhempienko fyrkalla? Pummilla? Missä ihmeessä he pystyivät asumaan ilmaiseksi? No, vastausta tähän en ole koskaan saanut...jäi mysteeriksi se asia. Itse olin ensimmäisessä kesätyöpaikassa 13 vuotiaana. Meillä joka ikinen markka mikä saatiin, jouduttiin antamaan kyllä vanhemmille säästöön. Koska vanhempani olivat hankimmassa omistusasuntoa...ei olisi ollut varaa tuollaiseen ylelliseen elämäntyyliin...liftata pitkin Suomea ja käydä jossa Rock-konserteissa...sitä aina ihmettelin, että kuinka kehtaavat ikäiseni nuoret 16-17 vuotiaita kun oltiin niin näin tehdä.... Kunnes törmäsin tässä entisessä pihapiirissä jo ikääntyneensä entiseen hippiin....no, juteltiin siinä sitten...kysyin hän ammattiaan; ei mulla oo. Oletko kauan ollut työelämässä? Seuraava kysymykseni tälle "hipille". Vastaus olin...mä jotain 4 ja puolivuotta raksalla apumiehenä..., kunnes pääsin eläkkeelle...ikää tällä sosiaalipummilla jotain vähän päälle 55v. suunnilleen. Koko tuo aika sieltä nuoruusta lähtien oli mennyt pummilla elämäämiseen ja dokaamiseen ja ties mihin päihteisiin. Näiden entisten hippien kuntouttaminen takaisin normaali elämään maksaa. Itse he eivät koskaan, ennen tuota kuntoutusta ole maksaneet yhteiskunnalle veroja lainkaan. Nyt sosiaalihuolto maksaa heidän ruokansa, vuokransa, sähkölaskunsa ja terveysmenonsa. Suomen valtiolle olisi tullut paljon halvemmaksi antaa jo silloin 60-70 luvulla näille pummeille yhdensuuntainen lentolippumatka Austaariaan. Mutta, ei paluu lippua takaisin Suomeen. Syy miksi näin kirjoitan. On se että, en jaksa ihmesenä kyllä tuntea minkäänlaista sääliä näitä ihmisiä kohtaan. Syy tähän on se; Nyt nämä hipit mitkä vielä elossa. Hurahtelevat kaikenmaailman henkisenkasvun maailmoihin. Ja tulevat sormi pystyssä esittämään muille kuinka muiden ihmisten pitäisi luopua materiaalista (syy koska eivät itse saaneet nuorenakaan mitään itselleen hankituksi, todellinen syy)..tai sitten kertovat kuinka ovat valaistuneet...tietämään mikä on elämässä todella tärkeetä...voihan perk..le...kyllä kait juu, kun koko nuoruus ja paras aikuisikä meni jossain Rock-konserteissa ja teltoissa nus.... ssa.Olihan se varmasti sielläkin heidän mielestään oikeaa duunia....Toiset vaan samaan aikaan joutuivat painamaan duunia paahtoivat tehtaissa ja telakoilla saamaan aikaan. Ja toiset opiskelivat yliopistoissa itselleen ammatin.. Että suututtaa...loiset. Itse tuossa laskin että, on tullut oltua tähän asti n. 18 vuotta ansiotyössä ja omaishoitaja olen nyt ollut lähes 16 vuotta..en ihan. Pienellä korvauksella....joka tulosta aina maksanut veron. Kysymys kuluu nyt seuraavasti; Mitä mieltä olette. Pitäisikö Suomen valtion tehdä nyt viisaasti vihdoin ja kuskata nämä jäljellä olevat hippelipippelit kukkaistytöt ja mehiläskundit...niin vihdoinkin Austaariaan..loppuelämäkseen ja maksaa heille tuo lentolippu sinne mutta, ei takaisin. Vai pitäisikö Suomen valtion maksaa heille täysieläke tulevaisuudessa...ihan vaan siitä hyvästä...että, nämä vaeltajasielut ja vapaa-ajattelijat olivat silloin nuorena valinneet itselleen tietoisesti tämän "loisen" ammattin itselleen. Tämä kysymys ajankohtainen siinä mielessä, että, nyt käydään keskustelua myös siitä tuleeko ihmisten tulevaisuudessa itse kustantaa itselleen "hankkimat" sairaudet, jotka johtuneet vääristä elintavoista. No, jos ihminen on juonut maksansa...pilannut pysyvästi keskushermostonsa jollain aineilla niin ollessaan hippipippi ja liian kauan...kuka on silloin velvollinen edelleen korvaamaan heidän hoitonsa kun tulevat vanhaksi? Suomalainen yhteiskuntako? Joiden eteen nämä hippisukupolvi ei ole tehnyt mitään. Ei riitä että, nyt tehdään, jotain suojatyötä ja paketedoinaan makaronipusseja laatikkoon. Tuossa työssä ei enää 55v. saada kokoon eläkerahoja? Kun työ parhaimillaan ehkä kuitenkin vain tuo 4-5 vuotta näillä hippipipeillä...kunnes jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle....ja se taas maksaa... Eikö sosiaaliministeriö voisi tehdä kunnon laskelman kuinka paljon nuo 60-70 luvun hippipipit tulivat suomalaisella yhteiskunnalle kaikenkaikkiaan maksamaan? Olisi ihan jonkun tutkimuksen paikka.....minun mielestäni ainakin. t.friidu

57

3150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtävieroksuvia, se ole

mihinkään muuttunt! Mutta se, mikä on muuttunut, EN HALUA ELÄTTÄÄ TUOTA LUSMUSAKKIA! MEnkööt vaikka mihin sen korvauksensa eteen! Otetaan mallia Tanskasta ja Hollannista, jossa on PAKKO käydä tekemässä edes vapaaehtoistyötä jossain saadakseen sen korvauksen. Olen aikaisemminkin tästä kertonut ja tää juttu on ihan OK: MEILLE kans! Niin ja ei tuo tavara mitään ratkaise, jotkut hamstraa jotkut ei.

• ent.tehtaantyttö

käyttökelpoinen malli nyt käyttöön ja nopeesti. Ennenkuin taas yksi menetetty sukupolvi. Tuon tavarajutun siksi, kirjoitin...kun nämä hippelipippelit;)) perustelevat muille, sitä miksi ei nyt tämän ikäisenä ole vaikka heillä omaa autoa tai muuta...mitä muilla..jo tässä iässä kun ollaan 50 -65 vuotiaita...niin tähän oppiin kuluu tämä henkinen kasvun maailma;)) Nooh, hyvä niin..itseäni vaan naurattaa kun sekin on käännetty hyveeksi, että edes kunnollisia huonekaluja ei omisteta...nekin kun nämä hippelitpippelit hakevat sosiaaliviraston maksusitomuksella kierrästyskeskuksista joko pientä maksua vastaan tai sitten saavat nekin ilmaiseksi...eli tuo periaate saada aina kaikki ilmaiseksi tekemättä itse mitään...kyllä myös on seikka joka risoo..ja todella.. Pidetään vähän niinkuin itsestään selvänä....tämä ilmaisuus tässä elämässä. Ja se heijastuu siten kaikessa mitä tekeevät. Tämäkin mies josta tuossa alussa kerroin jopa kehui sillä, että, mitään ei tarvitse itse maksaa..kaikki tuodaan jopa kotiin saakka. Ja tietysti ilmaiseksi...joku toinen aina maksajana kuitenkin.... t.friidu

• loistava idea

sehän olis käyttökelpoinen koko EU:n alueella. Se pienentäis monen kovassa työssä olevan ja veroja maksavan kansalaisen harmia edes pikkasen. Voisko joku EU parlamentaarikko viedä tätä eteenpäin kukaties?

• Pirre*

kuulu, että heistä pidetään huolta, jotka eivät itse siihen pysty, - oli syy tuohon syrjäytymiseen sitten mikä hyvänsä, sairaus, vamma, tai itsekin aiheutettu vajaakuntoisuus. Muistelen että olet ollut joskus ammattiliitto aktivisti.. Noihin hippiliikkeen ideologian uhreihin, - narkkareitahan he olivat ja kai rahoittivat toimintaansakin välittämällä aineita jne..

• ent.tehtaantyttö

ammattiyhdistysliikkeen kanssa muilta osin kuin ammattiyhdisliikeessä monet myös rauhan aatetta aktiiivisesti kannattivat ja se kuuluu edelleen tärkeisiin arvoihin;)) hippipippeleillä myös tämä raúha. Peace. Mutta siihen sitten jäikin. Tuon työn vieroksuminen ja huumeiden ihannoiti on kaukana nuorten ammattiyhdisaktivisten maailmasta. Sitä ei hyväksytä. Ja yleensäkin ay-liikkeestä;)) Huumeiden ja päihteiden käyttöä ei ole koskaan pidetty minään ihanteena;)) Ay-liikkeessä. Päinvastoin. Päihteidenkäyttäjät kyllä saavat aika nopeesti kenkää työpaikoilta jos, eivät hoitoonohjaukseen suostu...ja tänä päivänä lie enää tuota hoitoonohjaustakaan...Aina se työ on tärkein juttu ollut. Ja myös tuo työturvallisuus. Luottamusmies ei siinä voi paljon tehdä jos työntekijä ei itse tuosta allekirjoittamistaan työsopimuksesta pidä kiinni, siinä ihan selvästi kyllä päihtein käyttöä ei hyväksytä..Eipä siinä juuri työnantajan kanssa silloin neuvotteluvaraa jää. Tälläisen tapauksen kanssa, joka ei itse sopimusta noudata. Ja miksi se pitäisi hyväksyä, kännissä olo työpaikalla....siinä vaarantuu myös muiden työntekijöiden terveys jos, työ sen laatuista...ja laatu ja jälki työssä huonoa jos ollenkaan;)) ellei täysin olematonta. Nämä kännääjät myös toisten urakat laittavat kuseen...jatkuvilla poissaoloillaan tai ovat töistä poissa useimmin kun muut. Se maksaa. Ja koska se maksaa...työnantajille...niin se palkkapussista sitten helposti myös toisilta pois. Siksi ihan periaatteesta...niin enpä usko porukkaa olevan joka päihteiden käyttäjää työpaikoilla päähän silittitäisi tänäkään päivänä: Enemmän tälläisesta työntekijästä on kuitenkin aina haittaa...kun hyötyä...jos, muut vielä joutuvat tämän yhden töpiksejän takia hänenkin työnsä tekemään oman lisäksi...kun ollaan siellä krapulapäivää jälleen viettämässä...kyllä se muita työtoverita oikeesti harmittaa...lisätyö. Jonkun kun aina työ tehtävä joka jää toiselta tekemättä.. t.friidu Näillä nuorilla kun oli ihan sama mahdollisuus työhön ja opiskeluun kun meilläkin. Kysmys oli valinnasta. Halua tehdä. Nykynuorisolla vaikeampaa saada oikeesti töitä ja opiskelupaikkaa...silloin tuota työtä oli tarjolla yllinkyllin...jopa valinnanvaraa...ja työpaikkaa pystyi jopa täällä Stadissakin vaihtamaan. Ei se työpaikka nuorille silloinkaan ilmaiseksi tullut. Jos, halusi vähän parempaa palkkaa niin opiskella ensin täytyi tai sitten työnoheessa... Hippiliikeessä oli näiden loisien vaan niin helppo olla;))) Ja nyt heitä pitäisi sääli. Minusta ei siihen. Eivätkä kaikki narkkarit suínkaan olleet puhtaasti hippejä...tämän tiedän, koska tänne missä nyt asumme jalkautui Stadiin myös huumeet kun olin nuori. Silloin oli myös valinnan mahdollisuus meillä nuorilla jotka täällä asuimme. ja meitä asui täällä todella paljon. Perheet kun olivat keskinmäärin tuollaisia joissa, saattoi olla 6-8 lasta. Joko mennä duuniin, tai jäädä Ostarille norkailemaan, missä noita huumeita silloin jaeltiin...paremman perheiden nuorilla oli vaan fyrkkaa niihin....kun vanhemilla oli enemmän fyrkkaa...ei niitä täällä tavalliset työläskodin kasvatit käyttäneet. Duuniin sitä mentiin. ja näitä käyttijä niin, kyllä katsottiin jo silloin että tyhmiä ovat..koska kouluissa tuota huumevalistusta kuitenkin täälläkin kouluissa annettiin ja kunnolla. t.friidu

• Pirre*
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

ammattiyhdistysliikkeen kanssa muilta osin kuin ammattiyhdisliikeessä monet myös rauhan aatetta aktiiivisesti kannattivat ja se kuuluu edelleen tärkeisiin arvoihin;)) hippipippeleillä myös tämä raúha. Peace. Mutta siihen sitten jäikin. Tuon työn vieroksuminen ja huumeiden ihannoiti on kaukana nuorten ammattiyhdisaktivisten maailmasta. Sitä ei hyväksytä. Ja yleensäkin ay-liikkeestä;)) Huumeiden ja päihteiden käyttöä ei ole koskaan pidetty minään ihanteena;)) Ay-liikkeessä. Päinvastoin. Päihteidenkäyttäjät kyllä saavat aika nopeesti kenkää työpaikoilta jos, eivät hoitoonohjaukseen suostu...ja tänä päivänä lie enää tuota hoitoonohjaustakaan...Aina se työ on tärkein juttu ollut. Ja myös tuo työturvallisuus. Luottamusmies ei siinä voi paljon tehdä jos työntekijä ei itse tuosta allekirjoittamistaan työsopimuksesta pidä kiinni, siinä ihan selvästi kyllä päihtein käyttöä ei hyväksytä..Eipä siinä juuri työnantajan kanssa silloin neuvotteluvaraa jää. Tälläisen tapauksen kanssa, joka ei itse sopimusta noudata. Ja miksi se pitäisi hyväksyä, kännissä olo työpaikalla....siinä vaarantuu myös muiden työntekijöiden terveys jos, työ sen laatuista...ja laatu ja jälki työssä huonoa jos ollenkaan;)) ellei täysin olematonta. Nämä kännääjät myös toisten urakat laittavat kuseen...jatkuvilla poissaoloillaan tai ovat töistä poissa useimmin kun muut. Se maksaa. Ja koska se maksaa...työnantajille...niin se palkkapussista sitten helposti myös toisilta pois. Siksi ihan periaatteesta...niin enpä usko porukkaa olevan joka päihteiden käyttäjää työpaikoilla päähän silittitäisi tänäkään päivänä: Enemmän tälläisesta työntekijästä on kuitenkin aina haittaa...kun hyötyä...jos, muut vielä joutuvat tämän yhden töpiksejän takia hänenkin työnsä tekemään oman lisäksi...kun ollaan siellä krapulapäivää jälleen viettämässä...kyllä se muita työtoverita oikeesti harmittaa...lisätyö. Jonkun kun aina työ tehtävä joka jää toiselta tekemättä.. t.friidu Näillä nuorilla kun oli ihan sama mahdollisuus työhön ja opiskeluun kun meilläkin. Kysmys oli valinnasta. Halua tehdä. Nykynuorisolla vaikeampaa saada oikeesti töitä ja opiskelupaikkaa...silloin tuota työtä oli tarjolla yllinkyllin...jopa valinnanvaraa...ja työpaikkaa pystyi jopa täällä Stadissakin vaihtamaan. Ei se työpaikka nuorille silloinkaan ilmaiseksi tullut. Jos, halusi vähän parempaa palkkaa niin opiskella ensin täytyi tai sitten työnoheessa... Hippiliikeessä oli näiden loisien vaan niin helppo olla;))) Ja nyt heitä pitäisi sääli. Minusta ei siihen. Eivätkä kaikki narkkarit suínkaan olleet puhtaasti hippejä...tämän tiedän, koska tänne missä nyt asumme jalkautui Stadiin myös huumeet kun olin nuori. Silloin oli myös valinnan mahdollisuus meillä nuorilla jotka täällä asuimme. ja meitä asui täällä todella paljon. Perheet kun olivat keskinmäärin tuollaisia joissa, saattoi olla 6-8 lasta. Joko mennä duuniin, tai jäädä Ostarille norkailemaan, missä noita huumeita silloin jaeltiin...paremman perheiden nuorilla oli vaan fyrkkaa niihin....kun vanhemilla oli enemmän fyrkkaa...ei niitä täällä tavalliset työläskodin kasvatit käyttäneet. Duuniin sitä mentiin. ja näitä käyttijä niin, kyllä katsottiin jo silloin että tyhmiä ovat..koska kouluissa tuota huumevalistusta kuitenkin täälläkin kouluissa annettiin ja kunnolla. t.friidu

viittasin ammattiyhdistys toimintaasi, koska oleta siihen kuuluvan sosialisminkin ihanteet, eli kaikista pidetään huolta, oli syrjäytymisen syy mikä tahansa. Minusta hippiliike on ollut nuorten idaelistien kaunista- ja vain melkein ajatustasolla jäänyttä höpinää, tosin voihan niitä olla ihmisiä jotka yksilötasolla toimivat- ja ovat toimineet aatteen mukaan. Huonoa siinä oli paljon..huumeitten käyttö romutti viimein aatteen uskottavuuden..

• julku
        Pirre* kirjoitti:

viittasin ammattiyhdistys toimintaasi, koska oleta siihen kuuluvan sosialisminkin ihanteet, eli kaikista pidetään huolta, oli syrjäytymisen syy mikä tahansa. Minusta hippiliike on ollut nuorten idaelistien kaunista- ja vain melkein ajatustasolla jäänyttä höpinää, tosin voihan niitä olla ihmisiä jotka yksilötasolla toimivat- ja ovat toimineet aatteen mukaan. Huonoa siinä oli paljon..huumeitten käyttö romutti viimein aatteen uskottavuuden..

Meikäläisen nuoruuteen. Se aika oli aivan mahtavaa! Elämä ihanaa! Itse en ollut hippi. Ei sellainen ollut soveliasta pikkukaupungissa. Mutta ajatelkaa, me oltiin oikeesti eka sukupolvi sodan jälkeen joka oikeasti oli vapaa. Oli jo jonkin verran rahaa, tuli ekat nuorille tarkoitetut jutut, radio-ohjelmat, merkkivaatteet, levyt ja meikit. Niin ja Suosikki!Saatiin tehdä mitä haluttiin. No siinä sitten moni meni "metsään". Mutta viatonta moni asia silloin vielä oli verrattuna nykyaikaan. Pidetään näistä vanhoista hipeistä nyt huolta. Uusia huollettaviakin tulee ja ne on tuhat kertaa pahempia kuin nää vanhat!

• ent.tehtaantyttö
        Pirre* kirjoitti:

hippiliikettä suinkaan pitäneet arvossa. En minäkään enkä nuoruuden ystäväni ja toverini...meillä arvot olivat kyllä toisaalla.. Sosialismi ihanteenseen tosin kuluu tuo että, huono-osaisia puolustetaan..ja näin yleensä tekeekin ihan luonnostani. Jonkin sortin sosialisti kun olen ollut jo 12ikävuodesta lähtien;)) siis aina...siitä asti kun olin ISo tyttö...ja lapsuus jäi. Tämä hippipipplei-tyypit eivät vaan mahdu siihen gategoriaan joita nyt puolustaisin...näillä ihmisillä kun koko aikuisikä kuinteinkin oli mahdollisuus tehdä työtä silloin kun sitä vielä oli...mutta monella taisi kyllä se puhdas haluttomuus itse työntekoon olla suurin syy...joillakin ehkä sitten nuo huumeet veivät tuhoon...ja heidän kohtaloaan sekä omaisten kohtaloon osaan myöntätuntoa tuntea...ihan oikeesti..monet varhaislapsuuteni kavereista kun ovat myös huumeisiin menehtyneet...en ole mikään tunteenton ihminen... Mutta, myötätuntoni ei riitä näille työtä vieroksiville loiseläjille. Ja heitä tämä hippipippelei-liike veti kyllä myös todella puolensa...jotka eivät olleet missään kosketuksissa huumeisiin...vaan tuohon..että, työtä ei tarvitse tehdä eikä vastuuta muista myöskään ottaa ei edes itsestään...jne... t.friidu

• ent.tehtaantyttö
        julku kirjoitti:

Meikäläisen nuoruuteen. Se aika oli aivan mahtavaa! Elämä ihanaa! Itse en ollut hippi. Ei sellainen ollut soveliasta pikkukaupungissa. Mutta ajatelkaa, me oltiin oikeesti eka sukupolvi sodan jälkeen joka oikeasti oli vapaa. Oli jo jonkin verran rahaa, tuli ekat nuorille tarkoitetut jutut, radio-ohjelmat, merkkivaatteet, levyt ja meikit. Niin ja Suosikki!Saatiin tehdä mitä haluttiin. No siinä sitten moni meni "metsään". Mutta viatonta moni asia silloin vielä oli verrattuna nykyaikaan. Pidetään näistä vanhoista hipeistä nyt huolta. Uusia huollettaviakin tulee ja ne on tuhat kertaa pahempia kuin nää vanhat!

on pidettävä. Ei Austraalia heitä huoli;)) en usko...mutta, ainahan voisi presidentti kysäistä... Joo, paljon hyvää tuli -70 luvulla myös...monelle vaan jäi se hippipippeli- aika valitettavasti pysyväksi olotilaksi...ja saahan nyt siitä purnata!;))) täällä kun aina pitäisi kaikki hyväksyä..ja olla niin solidesiranttia:)) vai mitenkäs se nyt meni...aina vaa...koska naiset on...siis luonteeltaan sosiiisillisalaattia;)) tai naisten aivot on... Vitsi pitivät vaan hauskaa kuitenkin nämä hippipippelit..muiden paiskiassa duunissa.. t.friidu

• julku

on pidettävä. Ei Austraalia heitä huoli;)) en usko...mutta, ainahan voisi presidentti kysäistä... Joo, paljon hyvää tuli -70 luvulla myös...monelle vaan jäi se hippipippeli- aika valitettavasti pysyväksi olotilaksi...ja saahan nyt siitä purnata!;))) täällä kun aina pitäisi kaikki hyväksyä..ja olla niin solidesiranttia:)) vai mitenkäs se nyt meni...aina vaa...koska naiset on...siis luonteeltaan sosiiisillisalaattia;)) tai naisten aivot on... Vitsi pitivät vaan hauskaa kuitenkin nämä hippipippelit..muiden paiskiassa duunissa.. t.friidu

Olet ihan oikeassa! Ja samoilla linjoilla ollaan, taas! Saa purnata ihan vapaasti! Ei kaikkea eikä kaikkia tarvitse hyväksyä. Naiset on ikuisia äitejä, sille ei voi mitään. Siinä syy miksi naiset aina rakastuvat renttuihin. Pitää olla joku jota paapoa. Nämä hipit olivat oman aikansa ilmiö.Se aika ja hippiaate on jo mennyt. Mutta nämä hipit jäi. Minkäs sitä aatteelleen mahtaa. Minä olin seitsemänkymmentä luvulla kommunisti ja olen sitä edelleen. Minkäs minäkään aatteelleni mahdan. Kerran hippi , aina hippi. Kerran kommari, aina kommari.

• ent.tehtaantyttö
        julku kirjoitti:

Olet ihan oikeassa! Ja samoilla linjoilla ollaan, taas! Saa purnata ihan vapaasti! Ei kaikkea eikä kaikkia tarvitse hyväksyä. Naiset on ikuisia äitejä, sille ei voi mitään. Siinä syy miksi naiset aina rakastuvat renttuihin. Pitää olla joku jota paapoa. Nämä hipit olivat oman aikansa ilmiö.Se aika ja hippiaate on jo mennyt. Mutta nämä hipit jäi. Minkäs sitä aatteelleen mahtaa. Minä olin seitsemänkymmentä luvulla kommunisti ja olen sitä edelleen. Minkäs minäkään aatteelleni mahdan. Kerran hippi , aina hippi. Kerran kommari, aina kommari.

12-13 v..kun ensimmäinen kerran liityin SDNL;n nuoriin...no, siellä Pakilan työväen talolla minäkin tuota Marxin pääomaa (näin helposta teosta heti alkuunsa; opiskelin totisena...mitään siitä ymmärtämättä..mutta, lisäarvoteoria kuiten oli sen verran helppo oppia..muuta siitä en muista..nooh, sitten kun vanhoilta kommarilleita (sellaisilta kunnon vanhanajatan Stalinisneiltä..ei nuori tyttö ´koskaan saanut puheenvuoroa...vaikka kuinka kysyttävää olisi ollut;)) niin...vähän siitä nokkiini otin ja 15 vuotiaana Demarinuoriin liityin...niin paljoin suututti yhteiskunta nuorta friidua että, kirkosta saman tien erosin...vitsi...enkä vieläkään takaisin liittynyt...että, minäkö vähän itsepäinen luonne...nooh..ei sinnepäinkään...kaikkea muuta...sellainen aina sopuisa sillidemistaristiranttisosiaali..joku se minä tänä päivänä olen....elämä meitä muokkkaa;)) Oletkos sen huomanut? Ihan tässä tuli huomaatta mieleeni kysymys? t.friidu

• julku

12-13 v..kun ensimmäinen kerran liityin SDNL;n nuoriin...no, siellä Pakilan työväen talolla minäkin tuota Marxin pääomaa (näin helposta teosta heti alkuunsa; opiskelin totisena...mitään siitä ymmärtämättä..mutta, lisäarvoteoria kuiten oli sen verran helppo oppia..muuta siitä en muista..nooh, sitten kun vanhoilta kommarilleita (sellaisilta kunnon vanhanajatan Stalinisneiltä..ei nuori tyttö ´koskaan saanut puheenvuoroa...vaikka kuinka kysyttävää olisi ollut;)) niin...vähän siitä nokkiini otin ja 15 vuotiaana Demarinuoriin liityin...niin paljoin suututti yhteiskunta nuorta friidua että, kirkosta saman tien erosin...vitsi...enkä vieläkään takaisin liittynyt...että, minäkö vähän itsepäinen luonne...nooh..ei sinnepäinkään...kaikkea muuta...sellainen aina sopuisa sillidemistaristiranttisosiaali..joku se minä tänä päivänä olen....elämä meitä muokkkaa;)) Oletkos sen huomanut? Ihan tässä tuli huomaatta mieleeni kysymys? t.friidu

Mutta aatteesta ei silti tarvitse (ei saa) luopua. Mulla ei ole ikinä ollut puolueen jäsenkirjaa. Suunnittelin kyllä tosissani sen hankkimista siinä seitsentoista kesäisenä. Ja se olis ollut SKDL:n kirja. Mutta isä sanoi ettei sitä tarvitse hommata, se on kuin myllynkivi kaulassa. Se seuraa joka paikkaan mukana. Ja jostain kumman syystä siitä tietää kaikki. Esim. työnantajat... Ilman jäsenkirjaa on ihan samanlainen aatteenihminen ja niin se on. Uskoin isän neuvot enkä jäsenkirjaa hankkinut silloin enkä myöhemminkään. Kirkkoon olen aina kuulunut, siitä eroamista en ole edes harkinnut. Ai sinäkö itsepäinen?!?! No, ehkä VÄHÄN...

• hullu,

paljon tyotä tekee ..jne.

• vain sen sanonnan, että toisen takapuolella ei tuleen istuta, vaan oma p---e on sitä varten. Ja tämä on just sitä. Jokainen on velvollinen tekemään työtä asuakseen, ja elääkseen. Se on ihan hullua, että niitä kortistorahojakin annetaan ihan vain ilmaiseksi. Ja samalla saadaan ihminen vieraantumaan täysin työstä.Voisi niitä rahoja vastaan teettää jotain yleishyödyllistä. Kyllä sitä työtä on, joka paikassa mihin vilkaisee. Nyt nuoret ihmiset makaa iltapäivälle asti. Ja niiltä menee koko elämänrytmi sekaisin.Mutta jos vaikka muutamana päivänä kuukaudessa olisi työtä kortistorahan edestä, niin jos se sana työ edes pysyisi muistissa.

• ent.tehtaantyttö

mutta tuota loiselämistä silloin kun oli vaikea nuorena ymmärtää ja sulattaa...niin ei se siitä kyllä miksikään ole muuttunut...;) Silloin kun nuorilla ainakin täällä Stadissa oli kulta-ajat...töitä oli enemmän ja avoimia työpaikkoja todella oli...mistä valita. Tai sitten saattoi opiskella..ja työtä sekin. Mutta, ei loiselämä. Mitä Hippiliike edusti arvoillaan.. t.friidu

• ent.tehtaantyttö
        marja-liisa41 kirjoitti:

vain sen sanonnan, että toisen takapuolella ei tuleen istuta, vaan oma p---e on sitä varten. Ja tämä on just sitä. Jokainen on velvollinen tekemään työtä asuakseen, ja elääkseen. Se on ihan hullua, että niitä kortistorahojakin annetaan ihan vain ilmaiseksi. Ja samalla saadaan ihminen vieraantumaan täysin työstä.Voisi niitä rahoja vastaan teettää jotain yleishyödyllistä. Kyllä sitä työtä on, joka paikassa mihin vilkaisee. Nyt nuoret ihmiset makaa iltapäivälle asti. Ja niiltä menee koko elämänrytmi sekaisin.Mutta jos vaikka muutamana päivänä kuukaudessa olisi työtä kortistorahan edestä, niin jos se sana työ edes pysyisi muistissa.

kaikkein parasta. Mitä nuori voi saada. On työ. Ja sitä kautta itsearvostus. Oma itseansaittu palkka. Meillä tässä yksi hyvä autistinen nuorimies joka myös ansaitsee;) nooh, ansaitsee tosi vähän. Mutta, kun heilläkin siellä sellainen järjestelmä. Että hyvin tehdystä työstä ei oleskelusta niin saa tuon korvauken...ja korvaus määräytyy juuri tuon tehdyn työn mukaan..Joten todella tärkeetä tämä itseansaintu fyrkka.. Ihan toinen arvosillä fyrkalla, kun tulisi tuo summa meiltä;) näin se vain on ja aina ollut. Ylpeenä meilläkin kundi meille sanoo; että itse hän päättää mihin omat hankkimansa rahansa nyt laittaa...säästöön vaiko johonki muuhun. t.friidu

• Pirre*
        marja-liisa41 kirjoitti:

vain sen sanonnan, että toisen takapuolella ei tuleen istuta, vaan oma p---e on sitä varten. Ja tämä on just sitä. Jokainen on velvollinen tekemään työtä asuakseen, ja elääkseen. Se on ihan hullua, että niitä kortistorahojakin annetaan ihan vain ilmaiseksi. Ja samalla saadaan ihminen vieraantumaan täysin työstä.Voisi niitä rahoja vastaan teettää jotain yleishyödyllistä. Kyllä sitä työtä on, joka paikassa mihin vilkaisee. Nyt nuoret ihmiset makaa iltapäivälle asti. Ja niiltä menee koko elämänrytmi sekaisin.Mutta jos vaikka muutamana päivänä kuukaudessa olisi työtä kortistorahan edestä, niin jos se sana työ edes pysyisi muistissa.

pitäisi jo opastaa lapsia tulevaan elämään,- ei kaikille ole selvää mitä he haluaa tehdä isona, ja ei se nyt aina niin halustakaan tarvia olla kiinni, - työtä on tehtävä ellantonsa eteen vaikkei se nyt niin kivaakaan aina oisikaan.. Vanhempi tuntee lapsensa parhaiten, ja niinollen pitäisi ymmärtää ohjata oikeille urille.

• Aurinkoa

On friidulla synkät fiilikset. Aurinko paistaa ja kevät tulee, piristy. Miksi haukut kaikki ihmiset ja uhoat omiasi? Jokaisella on oma elämä ja omat syynsä. Joku ilkeä voisi sanoa, ettet sinäkään paljon tätä yhteiskuntaa ole rakentanut. 18 vuoden verot ei pitkälle riitä. Saamapuolella olet itsekin. Joku voi sanoa, että 16 vuotta olet maksanut veroja ilmaisesti tulleesta rahasta. Teet arvokasta työtä mutta jossain ei perheenjäsenen hoitamisesta maksettaisi. Australia ei ota ketä tahansa. Mieti, mikä saa sinut parjaamaan muita tukea tarvitsevia. Miksi kadehdit ja olet katkera? Tarvitset tukia itsekin. Mikset kadehdi niitä jotka saa paljon enemmän. Kukaan ei ole täydellinen. Kenenkään ei tarvitse olla ilkeä. Pahaolo on oma syy, ei toisten. Suvaitsevaisuus helpottaa omaakin elämää.

• koitan tästä lähteä jotakin tekemään leipäni eteen. Onhan se mukavampi ne palasensa syödäkkin, kun on jotain sen ruuan eteen tehnyt.Kaunista kevät päivää kaikille! Ja muistakaa vetää se lippu salkoon, on veteraanien päivä. Niillä ei ollut varaa hippeillä!

• ent.tehtaantyttö

mikään paha olo;)) Minä nyt vaan olen aina ollut pohtija luonne. Miksi sinusta näistä työn arvomaailmasta ei saisi puhua. Mitä pahaa siinä? Ja mitä tulee tähän omaishoitajajuttuuni...niin älä puutu...se túntuu kyllä oikeesti siltä että halveksit kaikkia muitakin omaishoitajia jotka sitä työtä tekevät niinkuin nyt minäkin. Mekö säästämme aika pitkän pennin...tai sanoisinko sentin...nyt taas yhteiskunnalle päin ....jotka hoidamme omaisemme itse kotona. Laitoshoito kun on tuohon kymmmenkertaista menoerältään yhteiskunnalle (siis helposti tulee maksamaan)..riippuu hoidon laajuudesta. Sairaahoitajien palkka on todella ISO siihen kun vertaa alle 500 euroon kuukaudessa mitä jää käteen omaishoitajalle siitä kun vielä aina tästä palkkiosta kuiten ihan tavallinen vero sun muut eläke maksut myös menevät...Oletko kenties sinä nyt jotenkin katkera minulle;))) ei syytä... Tuskin luopuisit hyvistä ansioistasi. Ajattelepa niinkin päin...että, joiden on pakkotehdä myös valinta halusipa tai ei. Vai olisitko sinä ollut se äiti tai isä joka olisit pystynyt luopumaan lapsestasi? jos sinun olisi pitänyt valita...avokuntous tai laitoshoito. Meillä omaisilla kún tässä laki takaa sen että, voimme valita. No, mitä minun työni nyt sisältää...tuskin kuitenkaan tarvetta mennä ihan yksityiskohtiin;)) mutta jos haluat tietää lisää niin voit aina kirjoittaa tuonne galleriaani. Vastaan mielelläni ystävällisiin kysymyksiin ja autankin jos itse joudut vastaavan tilanteeseen....Elämästä kun ei koskaan tiedä;)) Katsos minullekin kun syntyi aikanaan täysin terve lapsi....joten et voi tietää mitä olen joutunut läpikäymään....meillä nyt lopullisen pelkän dg.saanti sattui sen vaikeudesta johtuen siihen kestäämään kokonaista 15 vuotta.....siis ennenkuin saatiin lopullinen varmuus. Joten kaikkea ei todellakaan voi aina mitata rahalla....varmasti siinä kanssasi samaa mieltä. Minulla kuitenkin täysivaltaisena ihmisenä oikeus omiin mielipiteiseeni ja näkökulmiini ne eivät välttämättä ole samoilla linjoilla sinun kanssasi.. Kiitos, kuitenkin huolenpidostasi... Minä ja mieheni olemme hyvätuloisia kiitos vaan; tuo omaishoitajatuki/on myös palkka.. Muita tukia emme tarvitse koska, meillä on varaa..siis emme edes näitä muita tukia edes hae...vaan olemme iloisia niiden puolesta jotka, niitä hakeevat ja saavat..emme suinkaan kahdehdi heitä... Kaikki eivät nyt elä pelkillä eläketuloilla;)) nooh voi..olla että, joskus ymmärrät että tuloja voi tulla muualtakin...;)) Tai että, ihmisillä voi olla myös säästöjä. Olisipa tälläisena aikoina ihan kaikilla.....taloudelliset asiat yhtä hyvin. Olemme olleet vaan onnekkaita...älä kadehdi...;)) t.friidu

• ent.tehtaantyttö
        marja-liisa41 kirjoitti:

koitan tästä lähteä jotakin tekemään leipäni eteen. Onhan se mukavampi ne palasensa syödäkkin, kun on jotain sen ruuan eteen tehnyt.Kaunista kevät päivää kaikille! Ja muistakaa vetää se lippu salkoon, on veteraanien päivä. Niillä ei ollut varaa hippeillä!

haluatko... Hyvää veteraanipäivää vaan sulle. Täällä oli jotenkin huikeeta kun tuolla keskustassa niin nuori merisotilas miehet...keräsivät sotaveteraaneille rahaa... Kyllä hyvin saivat...ihmiset kun olivat runsain mitoin silloi liikkeellä...ilma suosi lauantaina ja helli Stadilaisia kunnolla....lämmöllään...ja se näkyi ihmisten kasvoista.. t.friidu.

• verditti

mikään paha olo;)) Minä nyt vaan olen aina ollut pohtija luonne. Miksi sinusta näistä työn arvomaailmasta ei saisi puhua. Mitä pahaa siinä? Ja mitä tulee tähän omaishoitajajuttuuni...niin älä puutu...se túntuu kyllä oikeesti siltä että halveksit kaikkia muitakin omaishoitajia jotka sitä työtä tekevät niinkuin nyt minäkin. Mekö säästämme aika pitkän pennin...tai sanoisinko sentin...nyt taas yhteiskunnalle päin ....jotka hoidamme omaisemme itse kotona. Laitoshoito kun on tuohon kymmmenkertaista menoerältään yhteiskunnalle (siis helposti tulee maksamaan)..riippuu hoidon laajuudesta. Sairaahoitajien palkka on todella ISO siihen kun vertaa alle 500 euroon kuukaudessa mitä jää käteen omaishoitajalle siitä kun vielä aina tästä palkkiosta kuiten ihan tavallinen vero sun muut eläke maksut myös menevät...Oletko kenties sinä nyt jotenkin katkera minulle;))) ei syytä... Tuskin luopuisit hyvistä ansioistasi. Ajattelepa niinkin päin...että, joiden on pakkotehdä myös valinta halusipa tai ei. Vai olisitko sinä ollut se äiti tai isä joka olisit pystynyt luopumaan lapsestasi? jos sinun olisi pitänyt valita...avokuntous tai laitoshoito. Meillä omaisilla kún tässä laki takaa sen että, voimme valita. No, mitä minun työni nyt sisältää...tuskin kuitenkaan tarvetta mennä ihan yksityiskohtiin;)) mutta jos haluat tietää lisää niin voit aina kirjoittaa tuonne galleriaani. Vastaan mielelläni ystävällisiin kysymyksiin ja autankin jos itse joudut vastaavan tilanteeseen....Elämästä kun ei koskaan tiedä;)) Katsos minullekin kun syntyi aikanaan täysin terve lapsi....joten et voi tietää mitä olen joutunut läpikäymään....meillä nyt lopullisen pelkän dg.saanti sattui sen vaikeudesta johtuen siihen kestäämään kokonaista 15 vuotta.....siis ennenkuin saatiin lopullinen varmuus. Joten kaikkea ei todellakaan voi aina mitata rahalla....varmasti siinä kanssasi samaa mieltä. Minulla kuitenkin täysivaltaisena ihmisenä oikeus omiin mielipiteiseeni ja näkökulmiini ne eivät välttämättä ole samoilla linjoilla sinun kanssasi.. Kiitos, kuitenkin huolenpidostasi... Minä ja mieheni olemme hyvätuloisia kiitos vaan; tuo omaishoitajatuki/on myös palkka.. Muita tukia emme tarvitse koska, meillä on varaa..siis emme edes näitä muita tukia edes hae...vaan olemme iloisia niiden puolesta jotka, niitä hakeevat ja saavat..emme suinkaan kahdehdi heitä... Kaikki eivät nyt elä pelkillä eläketuloilla;)) nooh voi..olla että, joskus ymmärrät että tuloja voi tulla muualtakin...;)) Tai että, ihmisillä voi olla myös säästöjä. Olisipa tälläisena aikoina ihan kaikilla.....taloudelliset asiat yhtä hyvin. Olemme olleet vaan onnekkaita...älä kadehdi...;)) t.friidu

En jaksa lukea raskasta vuodatustas, mutta silmäillenkin saa käsityksen tehdasdemarin (DW käyttämä kuvaava ilmaisu)koneen kanssa syntyneestä kilpailusta turhautumisesta. Muista että pystyt muokkaamaan kohtalosi. Vieläkin tästä eteenpäin.

• 000 000

mihin katsoa ja tutkia itseään,hänellä on tosi paha olo. Paljon on tekstiä saanut palstalle, mutta katkeraa viljaa kylvää. Onko hän väsynyt, uupunut, eikä huomaa muuta kuin sen toisten ihmisten pahuuden omissa silmissä, hänessä itsesä ei ole vikaa. Friidu, ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja elä tulevalle, ei menneelle elämälle. Kaikkea hyvää toivon sinulle ja perheellesi, ajattele ollaan jo pitkällä keväässä, vappu on jo ovella.

• pimamo
        000 000 kirjoitti:

mihin katsoa ja tutkia itseään,hänellä on tosi paha olo. Paljon on tekstiä saanut palstalle, mutta katkeraa viljaa kylvää. Onko hän väsynyt, uupunut, eikä huomaa muuta kuin sen toisten ihmisten pahuuden omissa silmissä, hänessä itsesä ei ole vikaa. Friidu, ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja elä tulevalle, ei menneelle elämälle. Kaikkea hyvää toivon sinulle ja perheellesi, ajattele ollaan jo pitkällä keväässä, vappu on jo ovella.

Tai huonosti pärjääviä tulee aina olemaan.En kyllä kadehtisi heitä, kaikilla meillä on omat ristimme kannettavana. Itse joskus joutunut apua hakemaan, ei sieltä niin helpolla sitä irtoa.Kiitä luojaasi että sinulla on ollut työtä ja nyt voit olla omaishoitaja(tarkoitan taludellisesti)joillan ei ole sitäkään mahdollisuutta.Otapa positiivinen asenne elämääsi.Muuten pidän kirjoituksistasi, mutta joskus vähempikin teksti riittäisi.

• ent.tehtaantyttö
        verditti kirjoitti:

En jaksa lukea raskasta vuodatustas, mutta silmäillenkin saa käsityksen tehdasdemarin (DW käyttämä kuvaava ilmaisu)koneen kanssa syntyneestä kilpailusta turhautumisesta. Muista että pystyt muokkaamaan kohtalosi. Vieläkin tästä eteenpäin.

ei sinun tarvitse lukea minun vuodastusta;)) Olen hyvin liikkutunut jos olet noin kiintynyt minuun;)) että ihan pakko... Katsos, voit syytää tuota Hatsaa...hänkun tuollaisen jonkin tapaisen hippelipippeli aloituksen teki...niin kukka-sanat siinä...sitten, sain minun pienet aivoni pohtimaan laajemmiltakin tätä hippelipippeliliikettä ja sitä minkälaista jengiä se silloin puoleensa veti...ja mitä nämä vanhat hippelipippelit nyt tänä päivänä ovat? Nooh, siitä sitten taas...että, paljonkos Suomalainen Yhteiskunta on oikeesti menettänyt jos, ajatellaan tuo nyt vaikka työvuosina...eli käännettynä yhteiskunnan verotuloina...? Minusta tuo summa nyt on aika suuri....joten olisi kyllä jollekin taloustutkijalle ihan oikeesti mielenkiintoinen tutkimuskohde... ja sitten tämä aina tulee uutta, tuon vanhan hippipippeli-liikkeen tilalle...aina jotain vastaavaa..ja tämä tämmöinen liike gurujen valtaamaliike jossa, näitä henkimaailman asioita taas nostetaan ylitse muiden arvojen...niin, ei siinä mitään pahaa.. Mutta, yhteiskunta kun ei pelkillä henkimaailman arvoilla...suinkaan jos realistija ollaan tulisi kauan pyörimään...paljon joukossa varmasti ihan asiaakin (jokainen kuintenkin uskoo mihin tahtoo)...siinä meillä suojelee onneksi toisiamme uskontovapaus...muuten olisemme verissäpäin..;)) pelkästään tästä uskonasiasta... Minun kohtaloa...tässä ei tarvitse muokata yhtikäs mihinkään...katsos minä olen sellainen kriittinen ja suorasanainen nainen. ja välillä tulinen ja kiivas myöskin monta särmää minussa Verdiitti löytyy;)) ihan tavanomainen nainen en ole...nooh, mieskin aina väliin tuota syvääästi huokaileepii..olisipa hällä yksinkertainen ja vaatimaton vaimo;)) Sääli tuota miestä enemmän...hänkun minun kanssa joutuu tämän kodin tässä jokapäivä jakamaaan. Niin siinä miehellä kestämistä....ja uskontoni on edes omani...;) Tuskin nyt siitä kiinnostunut oikeesti edes olisit;)) Sen verran omalaatuinen tapaus olen. Minäkö en mihinkään muottiin mahdu..eikä minua muotiteta...jos, joku yrittää niin ensin potkaisen ja sitten vasta kysyn, että onks sulla jotain niinku asiaaki mulle? Mutta, kiitos, kuitenkin Verdiitti. Hyvää sinä tarkoitat friidulle...nooh...kyllä friidu sen sydämessään tietää...ole huoleti... t.friidu

• ent.tehtaantyttö
        000 000 kirjoitti:

mitenkään yhteiskuntakriittistä keskustelua kestä...naiset aina kun aivoiltaan varisinkin ennen vappua haluaisivat olla vaan sillisaallattisosiaalidemostraatti, yhtä suurta aurinkoista perhettä;))) Friidulla nyt kriittinen pulma ja elämän tehtävä ja tosi tärkeä ratkaisematta... Mutta, ei ;))) talospoliittiset ja hyvinkin ajankohtaiset kysymykset kun friidun mielessä aina vappuna pyörii...syynä siinä kokonaan Hatsan..mitäs näillä Hippipippeliavauksillaan...siinäkun tämä kukka...niin heti siitä kukka-sanasta lähtivät friidun aivot laajenemaan...ja laajenemaan...friidulla kun on miehiset aivot enemmän kui naiselliset rakenteeltaan. Sille Friidu ei voi itse mitään....eikä tuo talouspolittiinen teemakaan kuin 30 vuotta myöhässä...Se on naiset siltvitsii...että, parempi aloittaa kunnolla pohdinta...sieltä 30 vuoden takaa vähintään...ehkä sitten myös siinä ratkaisemaan miesten puolesta nämä tämän hetkiset talouspoliittiset ongelmat jotka Suomessa nyt päällä? Siskot älkää nyt luovutko, ratkaisu on lähellä. Yhteisrintamaan mars, siskot veikot nyt vaan! Viellä emme voi Vappulauluja iloisella mielellä suinkaan laulella...työ ensin sitten huvi;)) Täytyy näköjään minun astua johtoon, aivan selkärankatonta jengiä nyt palstalla. Missä kuri? Missä moraali? Vappusimaa jo naustikeltu...ei sitten maltettu odottaa Vappuun.. t.friidu

• ent.tehtaantyttö
        pimamo kirjoitti:

Tai huonosti pärjääviä tulee aina olemaan.En kyllä kadehtisi heitä, kaikilla meillä on omat ristimme kannettavana. Itse joskus joutunut apua hakemaan, ei sieltä niin helpolla sitä irtoa.Kiitä luojaasi että sinulla on ollut työtä ja nyt voit olla omaishoitaja(tarkoitan taludellisesti)joillan ei ole sitäkään mahdollisuutta.Otapa positiivinen asenne elämääsi.Muuten pidän kirjoituksistasi, mutta joskus vähempikin teksti riittäisi.

aivojeni toiminta ehkä hiukan kummaslaatuinen. En stilisoi milläänlailla mitä kirjoitan..olet oikeessa mutta, tuo todellinen syy miksi teksti sitten laajenee..no ammatiltani jos, olisin työ elämässä niin siellä tuo teskstin kirjoittamisnopeus on tärkeä. Olen erittäin nopea kirjoittaja n.10.000 lyöntiä/30 min. siis virheetöntä tekstiä. Nyt kun tee sitä ammattikseni niin en myöskään välitä virheistä..Vaan annan vain tekstin tulla..vapaasti..ja koska nopeus suuri niin sanoja mahtuu;)) joo, meillä asiat taloudellisesti hyvin. Mutta,kun kaikkea mahdollista on minunkin elämääni mahtunut...niin myös aika joilloin olen todella joutunut näitä tukia hakemaan..ja hyvin tiukoilla tuloilla toimeen tulemaan. Että tiedän kyllä mitä on elää...taloudellisti ahtaalla..silloin olin yh-huoltajana. ja pelkästääan vuokra oli siinä markoissa 2000 mk/ kk.. muut menot.. eli mitenkään sossua en pidä luukkuna josta vaan saadaan fyrkkaa...siellä pitää myös itse jaksaa oikeuksiaan tarpeetullen puolustaa...sekin on koettu..kahdehdi en.. Tämä lama vie taas ihmisiä taloudellisiin ahdinkoihin....ja tiedän senkin mitä on olla perheenä talouslaman uhri...sekin tuli ensimmäisessä avioliitossa koettua 90-luvun lamavuosina....ne varjot ovatkin pitkät....niille jotka taas sinne joutuvat.. Joo, minä olin onnekas silloin kun minulle tätä mahdollisuutta tarjottiin....mutta, siinä auttoi aika paljon se että, olin työskennellyt sairaalassa..joten oli ehkä helpompi sitten tuo avokuntous tavallaan itselleen hahmottaa mitä se on..ja kumpi on meille parempi ratkaisu...no, ilman muuta olin onnellinen kun tuon avokuntoutusmahdollisuuden saimme...kaikki eivät saa.. Kovin ehkä vieraaksi nuo keskenäiset suhteemme jääneet...mutta välit nyt tosi läheiset..siitä olen onnellinen..muu ei minulle tosiaan merkitse...omassa elämässä kuitenkaan niin paljon kuin tämä yksi asia että, kundi on lähelläni. Nyt ja tässä;))) Oikein Hyvää Vappua sulle; t.friidu

• pimamo

aivojeni toiminta ehkä hiukan kummaslaatuinen. En stilisoi milläänlailla mitä kirjoitan..olet oikeessa mutta, tuo todellinen syy miksi teksti sitten laajenee..no ammatiltani jos, olisin työ elämässä niin siellä tuo teskstin kirjoittamisnopeus on tärkeä. Olen erittäin nopea kirjoittaja n.10.000 lyöntiä/30 min. siis virheetöntä tekstiä. Nyt kun tee sitä ammattikseni niin en myöskään välitä virheistä..Vaan annan vain tekstin tulla..vapaasti..ja koska nopeus suuri niin sanoja mahtuu;)) joo, meillä asiat taloudellisesti hyvin. Mutta,kun kaikkea mahdollista on minunkin elämääni mahtunut...niin myös aika joilloin olen todella joutunut näitä tukia hakemaan..ja hyvin tiukoilla tuloilla toimeen tulemaan. Että tiedän kyllä mitä on elää...taloudellisti ahtaalla..silloin olin yh-huoltajana. ja pelkästääan vuokra oli siinä markoissa 2000 mk/ kk.. muut menot.. eli mitenkään sossua en pidä luukkuna josta vaan saadaan fyrkkaa...siellä pitää myös itse jaksaa oikeuksiaan tarpeetullen puolustaa...sekin on koettu..kahdehdi en.. Tämä lama vie taas ihmisiä taloudellisiin ahdinkoihin....ja tiedän senkin mitä on olla perheenä talouslaman uhri...sekin tuli ensimmäisessä avioliitossa koettua 90-luvun lamavuosina....ne varjot ovatkin pitkät....niille jotka taas sinne joutuvat.. Joo, minä olin onnekas silloin kun minulle tätä mahdollisuutta tarjottiin....mutta, siinä auttoi aika paljon se että, olin työskennellyt sairaalassa..joten oli ehkä helpompi sitten tuo avokuntous tavallaan itselleen hahmottaa mitä se on..ja kumpi on meille parempi ratkaisu...no, ilman muuta olin onnellinen kun tuon avokuntoutusmahdollisuuden saimme...kaikki eivät saa.. Kovin ehkä vieraaksi nuo keskenäiset suhteemme jääneet...mutta välit nyt tosi läheiset..siitä olen onnellinen..muu ei minulle tosiaan merkitse...omassa elämässä kuitenkaan niin paljon kuin tämä yksi asia että, kundi on lähelläni. Nyt ja tässä;))) Oikein Hyvää Vappua sulle; t.friidu

ihminen täällä ymmärtää väärin, ajattelin että siellä nyt kirjoittelee ihminen joka ei ole koskaan näitä apuja tarvinnut. Niitäkin kun on paljon täälläkin huomannut..jaksamisia sinulle ja myös, Hauskaa Vappua...ja kirjoittelehan vain edellenkin..

• Yxitypy

friidu eli sillon joskus pieni hippi :=)) Sitä kuljettiin liftillä erilaisiin rock-tapahtumiin ympäri suomea. Mä tein itselleni housuja, joissa luki peace. Kuljin aina erilaisissa kaftaaneissa ja farkuissa. Hikipanta oli otsalla jne. Ei sitä rahaa kotoa saanut paljon mitään. Omilla kesätienesteillä sitä tultiin toimeen. Menimme naimisiinkin nykyisen mieheni kanssa kaftaanit päällä, ja farkut jalassa. Muistan vieläkin sen papin ilmeen :=)) Hääkuvaa meistä ei ole muuta kun kaverin ottama valokuva, jossa istumme ojan reunalla sylikkäin. Huumeita ei käytetty, mutta kyllähän sitä valkkaria ja punkkua tuli väliin otettua. Noh..se oli sitä aikaa, ja mukavaa aikaa olikin. Senjälkeen kun lapset syntyi, tilanne muuttui. Töissä olen käynyt 35 vuotta. Eiköhän suurimmasta osasta tästä nk. hippinuorisosta tullut kuitenkin ihan kelpo kansalaisia. Tulihan minustakin...ainakin omasta mielestä :=))

• verditti

Minusta myöskin. Kauko Lumiaho vihki minut puisessa kirkossaan ja kahden todistajan läsnäolossa oli vaistoamaani paheksuntaa. Ainoiden kenkieni pohjassa oli reikä ja tiesin sen huutomerkkinä kyseenalaistavan luotettavuuteni tulevana perheenisänä. Kolme poikaani kasvatin, koulutin aikuisuuteen hippimenneisyydestä huolimatta. Koskaan en lakkaa rakastamasta vaimoani, joka antoi minulle miehen elämän. Toisaalta, tuo kaunotar riisti, vähintäänkin kyseeenalaisti miehuuteni.

• Yxitypy
        verditti kirjoitti:

Minusta myöskin. Kauko Lumiaho vihki minut puisessa kirkossaan ja kahden todistajan läsnäolossa oli vaistoamaani paheksuntaa. Ainoiden kenkieni pohjassa oli reikä ja tiesin sen huutomerkkinä kyseenalaistavan luotettavuuteni tulevana perheenisänä. Kolme poikaani kasvatin, koulutin aikuisuuteen hippimenneisyydestä huolimatta. Koskaan en lakkaa rakastamasta vaimoani, joka antoi minulle miehen elämän. Toisaalta, tuo kaunotar riisti, vähintäänkin kyseeenalaisti miehuuteni.

Mun silloisella poikafrendillä, nykyisellä miehelläni oli selkään saakka ulottuva letti. Voi hitsi, että se oli makeen näköinen :=)) Nykyään menee heti parturiin, jos pikkasenkin hiukset ulottuu korvan päälle. Me oltais haluttu elää avoliitossa eli silloinhan sellaisia kutsuttiin susipariksi. Asuttiinkin vuoden verran avoparina. Syntyi poika, ja sehän oli vielä kamalampaa suvun mielestä kun meitä ei oltu vihitty. Painostus oli niin suuri, että kävimme viimein vihillä, ja poika kastettiin heti vihkimisemme jälkeen :=)) Mutta arvaa, kun vanhin poikamme tuli murkkuikään, ja sanoi, että hän laittaa reiän korvaan, isänsä nosti metakan. Siinähän minun piti sitten vähän laittaa hänet muistelemaan omaa nuoruuttaan :=))

• ent.tehtaantyttö

olisiki kaikki olleet yhtä onnekkaita...nooh...tuo aloitukseni koski kyllä nyt kaikki muun tapaisia hippippileitä..lähinnä näitä onnettomia yksilöitä...jota eivät koskaan sieltä sitten tavallaan "aikuistuneet" ja päässeet yli...vaan jäivät "pummeiksi",syiys tä joita emme tiedä..ja sitten tuo työnteko ei koskaan tullut tärkeesti ja siitä nämä ihmiset lopulta sitten ajan kanssa myös vieraantuivat... No, tuo mies oli tälläinen hippelipippeli-tapaus..järkkytävintä oli kun vähän aina siinä pihamaalla tuli juteltua..oli tämä ihmellinen asenne...että, ollaan edelleen joita vapaitasieluja tulemaan ja menään...sitä vastuuta kun ei oikein ymmmärtänyt...no, kyllä hän aina hoisi tyttärentytärtään...tunnollisesti ja hyvin...mutta, jotenkin se jäi kyllä kihertämään..kuinka helposti hän siihen suhtaui...että, työelämäkokemusta ei sitten juuri lainkaan...kuitenskaa;)) yleensä kun meille lähes poikkeuksesta se työ on keskeisin elämän arvo... Vähän siinä kyllä närästi;)) kun vielä kehua retosteli kuinka hänen ei tarvitse oikeastaan maksaa mistään...jotain pientä maksua vaan..tuntui pahalta.. Ja tuo huumejuttu oli kyllä täälläkin hyvin aktuelli-ja kuumaperuna...huumet kun Stadiin tulivat niin tämä meidän vanha Ostari oli sitten se päävarasto....minullakin monia lapsuudenaikaisia ystäviä meni tämän ensimmäisen kunnon huumeaallon mukana...moni menehtyi siinä 20-30 vuotiaana..nooh,se on niin ikävä juttu vieläkin....enpä tuota halua itse kovin aktiivisesti muistella.... Meidät pelasti nuorisopolitiikka...siellä kun ei huumeita käytetty...mitä nyt sitten punkkua mekin joskus saunailloissa ja illanistujaisissa otimme....nuoria kun oltiin mekin...ja ainahan sitä kun kundeja ja giltsejä yhdessä;)) nii.ii eihän se nyt nii..i ryppyotsaista toimintaa suinkaan ollut....meidän tämä nuoruus ollut. Vaikka politiikan teon Intomielisyys suuri olikin... Joo, ja minä muistan nyt senkin kun tuosta valokuvasta kerroit...niin 70-luvulla olin nuorena valokuvausalalla minäkin töissä..jossain välissä...niin...näitä hääkuvia missä morsiamella oli kyllä usein jotain muuta vaatetusta kun tuo perinteinen hääpuku;)) Vahinko vaan ei tullut minulle tuosta sitten kumminkaan harrastusta...itselleni.. Mutta, näitä -70-80luvun kuvia veljelläni nyt laatikoita monia;))) niitä kun tuli räpsittyä...ilmaiseksi kun nuo kuvat silloin sain...työni puolesta teettää.. Hyvää Vappua sulle Typy; t.friidu

• Yxitypy

olisiki kaikki olleet yhtä onnekkaita...nooh...tuo aloitukseni koski kyllä nyt kaikki muun tapaisia hippippileitä..lähinnä näitä onnettomia yksilöitä...jota eivät koskaan sieltä sitten tavallaan "aikuistuneet" ja päässeet yli...vaan jäivät "pummeiksi",syiys tä joita emme tiedä..ja sitten tuo työnteko ei koskaan tullut tärkeesti ja siitä nämä ihmiset lopulta sitten ajan kanssa myös vieraantuivat... No, tuo mies oli tälläinen hippelipippeli-tapaus..järkkytävintä oli kun vähän aina siinä pihamaalla tuli juteltua..oli tämä ihmellinen asenne...että, ollaan edelleen joita vapaitasieluja tulemaan ja menään...sitä vastuuta kun ei oikein ymmmärtänyt...no, kyllä hän aina hoisi tyttärentytärtään...tunnollisesti ja hyvin...mutta, jotenkin se jäi kyllä kihertämään..kuinka helposti hän siihen suhtaui...että, työelämäkokemusta ei sitten juuri lainkaan...kuitenskaa;)) yleensä kun meille lähes poikkeuksesta se työ on keskeisin elämän arvo... Vähän siinä kyllä närästi;)) kun vielä kehua retosteli kuinka hänen ei tarvitse oikeastaan maksaa mistään...jotain pientä maksua vaan..tuntui pahalta.. Ja tuo huumejuttu oli kyllä täälläkin hyvin aktuelli-ja kuumaperuna...huumet kun Stadiin tulivat niin tämä meidän vanha Ostari oli sitten se päävarasto....minullakin monia lapsuudenaikaisia ystäviä meni tämän ensimmäisen kunnon huumeaallon mukana...moni menehtyi siinä 20-30 vuotiaana..nooh,se on niin ikävä juttu vieläkin....enpä tuota halua itse kovin aktiivisesti muistella.... Meidät pelasti nuorisopolitiikka...siellä kun ei huumeita käytetty...mitä nyt sitten punkkua mekin joskus saunailloissa ja illanistujaisissa otimme....nuoria kun oltiin mekin...ja ainahan sitä kun kundeja ja giltsejä yhdessä;)) nii.ii eihän se nyt nii..i ryppyotsaista toimintaa suinkaan ollut....meidän tämä nuoruus ollut. Vaikka politiikan teon Intomielisyys suuri olikin... Joo, ja minä muistan nyt senkin kun tuosta valokuvasta kerroit...niin 70-luvulla olin nuorena valokuvausalalla minäkin töissä..jossain välissä...niin...näitä hääkuvia missä morsiamella oli kyllä usein jotain muuta vaatetusta kun tuo perinteinen hääpuku;)) Vahinko vaan ei tullut minulle tuosta sitten kumminkaan harrastusta...itselleni.. Mutta, näitä -70-80luvun kuvia veljelläni nyt laatikoita monia;))) niitä kun tuli räpsittyä...ilmaiseksi kun nuo kuvat silloin sain...työni puolesta teettää.. Hyvää Vappua sulle Typy; t.friidu

en tajua, mikä se tuo hippelipippeli tarkoittaa? Kyllä mulle pippeli on ihan tutuksi tullut, mutta mikä on hippelipippeli? Sulla on ihan selvästi samaa vikaa, kun Jorma Uotisessa noissa sanonnoissa. Jorman laulu tässä sulle. Osaako sitten laulaa..se on makuasia http://www.youtube.com/watch?v=ZcZbBEtRxjc :=)) Varmaan nuo huumeet olleet siellä stadissa enemmän tapetilla jo silloinkin. Täällä tudralla kasvoi vaan kilttejä hippejä...tai ainakin lähes :=))

• ent.tehtaantyttö
        Yxitypy kirjoitti:

en tajua, mikä se tuo hippelipippeli tarkoittaa? Kyllä mulle pippeli on ihan tutuksi tullut, mutta mikä on hippelipippeli? Sulla on ihan selvästi samaa vikaa, kun Jorma Uotisessa noissa sanonnoissa. Jorman laulu tässä sulle. Osaako sitten laulaa..se on makuasia http://www.youtube.com/watch?v=ZcZbBEtRxjc :=)) Varmaan nuo huumeet olleet siellä stadissa enemmän tapetilla jo silloinkin. Täällä tudralla kasvoi vaan kilttejä hippejä...tai ainakin lähes :=))

kovin tylsä ja kulunut tuo sana HIPPI...nooh.annas olla siihen kun vähän jatkoa niinkuin runoon..HIPPIPIPPELI eikös sinustakin jotenkin sellainen heti iloisempi tämä sana? t.friidu

• Yxitypy

kovin tylsä ja kulunut tuo sana HIPPI...nooh.annas olla siihen kun vähän jatkoa niinkuin runoon..HIPPIPIPPELI eikös sinustakin jotenkin sellainen heti iloisempi tämä sana? t.friidu

kiva sana. Mutta mun miehellä ei ole pippeliä (sehän on sellanen pieni), vaikka olikin hippi. Sillä olikin (on vieläkin)...noh.. jääköön sanomati, kun täällä voi käydä lapsiakin :=)) Ihan hyvältä tuo sana kuitenkin kuulostaa. Siinä on ihan jotain runollista. Saatu noin pienen sanaan mahtumaan jopa 5 peetä :=))

• ent.tehtaantyttö
        Yxitypy kirjoitti:

kiva sana. Mutta mun miehellä ei ole pippeliä (sehän on sellanen pieni), vaikka olikin hippi. Sillä olikin (on vieläkin)...noh.. jääköön sanomati, kun täällä voi käydä lapsiakin :=)) Ihan hyvältä tuo sana kuitenkin kuulostaa. Siinä on ihan jotain runollista. Saatu noin pienen sanaan mahtumaan jopa 5 peetä :=))

Stadin oma friidu...ei kestä kehumista...mä nolostun...bonjaaks.. t.friidu

• Yxitypy

Stadin oma friidu...ei kestä kehumista...mä nolostun...bonjaaks.. t.friidu

kyllä mä tajuun, että sä olet aika ujo, vaatimaton ja muutenkin arka :=)) Nyt täytyy lähtee katseleen vähän miltä tuolla ulkoa näyttää. Hyvät päivänjatkot :=))

• olin minäkin ja vahvasti

60-luvulla. Töissä ollut 14-vuotiaasta lähtien.(sitä ennen jo kesätöissä) Yhteiskunnan tukia olen saanut lapsilisien muodossa, ilmaiset neuvolat, terveyskeskuspalvelut jne. Kelan luukulla en ole koskaan käynyt. En ole koskaan asunut kaupungin vuokratalossa. Omistusasunnossa asun ja sama on tilanne kaikilla sen aikaisilla hippituttavillani. Siispä lopeta tuollainen lässytys. Ihmettelen, että et ole saanut vielä bannausta tälle palstalle, niin törkeää on tekstisi monessa ketjussa ollut viime päivinä.

• ####

että hän ei bannausta ole vielä saanut. Jos joku muu kirjoittaja olisi ollut asialla, olisi bannaus jo päällä. ?????.

• <3<3<3
        #### kirjoitti:

että hän ei bannausta ole vielä saanut. Jos joku muu kirjoittaja olisi ollut asialla, olisi bannaus jo päällä. ?????.

naisena hänen puolestaan,,olisko nyt hormoonit tai kevätvalo tehnyt tepposia,käy ylikierroksilla. Tsemppiä hänelle silti!! Hyvää tekstiä kyllä kirjoittelee,on vaan tempperamenttia hänellä ;-))

• Vieläkin vannon rakkauden nimeen niin lasten kuin aikuisten kanssakäymisessä. Samoin meillä lapset ovat aina saaneet kasvaa matkimalla vanhempiaan plus muutä ympäristöään. Veroja oelen kerännyt Suomi-neidolle useamman miljoonan edestä. Lapset ovat sosiaalisia ja hyväkäytöksisiä nuoria, joilla on itsetunto kohdallaan, ei ahneudesta tai kateellisuudesta tietoakaan. jk. Minä pidän jopa nykyisin niin halveksuttavasta sosialismin aatteesta, vaikken milloinkaan ole kannattanut niiden maiden järjestelmiä, jotka ovat sen perustalle rakennettuja. Ei ihmisiä voi eikä mielestäni 'saaä arvottaa ulkoisten seikkojen perusteella, myös näissä syrjätyneissä ym. on hienoja ihmisiä, joista voi ns. parempi väki ottaa opikseen

• en sanoisi
        <3<3<3 kirjoitti:

naisena hänen puolestaan,,olisko nyt hormoonit tai kevätvalo tehnyt tepposia,käy ylikierroksilla. Tsemppiä hänelle silti!! Hyvää tekstiä kyllä kirjoittelee,on vaan tempperamenttia hänellä ;-))

ilkeyttä ja omaan napaan tuijottamista tempperamentiksi.

• sika valveil on

normaali poistuma tulee kaikille. kulkutaudit, lenssut ja jos ei ne niin kuolema kumminkin. sinulle niin kuin minullekin. paljonkos niitä rokotteita olikaa varattu?

• Jeesus-kansaa

kun Jumalan antamat Hengen tuulet puhaltelivat hippien keskuudessä. Ne jotka antoivat elämänsä Jeesukselle pääsivät irti niistä elämää tuhoavista suuntauksista, joita hippiliikkeessä oli. Heistä on tullut työssäkäyviä ja veronsa maksavia yhteiskunnan jäseniä. En itse ole kuulunut kukkaiskansaan, koska olen enemmän maalaisjärjellä varustettu. Minun on aika vaikea uskoa, että kovin monet ovat jatkaneet hippielämää kaikki nämä vuodet. Ehkä jotkut yksilöt, mutta jokaisena vuosikymmenenähän on väliinputoajansa. Nykynuorisokin haluaa omistaa kaiken jo parikymppisinä. Kun muuttavat kotoa, pitää olla kaikki pelit ja vehkeet niinkuin vanhempienkin kodissa. Ennen säästettiin ja sitten ostettiin. Nyt ostetaan ja sitten maksetaan, jos on rahaa.

• ent.tehtaantyttö

en minäkään jaksa uskoa että, kaikki olisivat mitenkään edes voineet jäädä kiinni;))) nuorten omaan liikeeseen...mutta, tämä mies oli...vähän sitten laajemmnkin tuota asiaa mielessäni pohdin just tätä ryhmää...niin, olisi kyllä jollekin sosiaalipolitiikantutkijalle kyllä varmasti jälkeen ihan oikeesti kiva detalji...saada tietää...että, moniko tuosta sen ajan nuorisosta sitten oikeesti putosi...yhteiskunnasta ulos...töitä onneksi oli silloin tarjolla...siksi tuohon miehen tarina oikeesti minua kummastutti...että, mikä syynä näin lyhkkäseen työhistoriaan hänen kohdallaan...?? t.friidu

• rekka-mies

en minäkään jaksa uskoa että, kaikki olisivat mitenkään edes voineet jäädä kiinni;))) nuorten omaan liikeeseen...mutta, tämä mies oli...vähän sitten laajemmnkin tuota asiaa mielessäni pohdin just tätä ryhmää...niin, olisi kyllä jollekin sosiaalipolitiikantutkijalle kyllä varmasti jälkeen ihan oikeesti kiva detalji...saada tietää...että, moniko tuosta sen ajan nuorisosta sitten oikeesti putosi...yhteiskunnasta ulos...töitä onneksi oli silloin tarjolla...siksi tuohon miehen tarina oikeesti minua kummastutti...että, mikä syynä näin lyhkkäseen työhistoriaan hänen kohdallaan...?? t.friidu

ja samoin kummallistelin, itse olen työelämässä. Olet muuten hauska ja rohkea kirjoittaja. Uskallat sanoa mitä ajattelet..jatka samaan malliin. Tekstejäsi aina innolla odotan. Älä vaan lopeta. (ihailijasi)olen mies.

• Hyvä tekstiä

Hymyistelijöitä täälla riittää. Olet friidu nainen joka uskallat tuoda sellaisia asioita esille joita monet miettivät mutta eivät täällä palstalla uskalla sanoa. Sinunlaisia hyviä kirjoittajia jolla myös on rohkeutta laittaa itse liikoon. Täällä ei muita samanlaisia ole. Älä piittaa ilkeyksistä. Jatka samaan malliin. Ilkeilevät sinulle, koska eivät itse yllä samaan rohkeuteen. Ethän vaan jätä meitä jotka olemme seuraneet kirjoittamista pitkään.. Hyvä me.

• yhen assiin.. Onko ihminen huono, jos hän huonompi muitam, meitä? Entä, eikö ole jo hatunnoston arvoinen asia, jos ihminen on selvinnyt jouppouden/huumeitten helvetillisestä suosta, eikö joku peruttu treffi ole itikan pastan kokoinen asian sen rinnalla? En opeta vaan pyydän inhimillisyyttä, - ja kun olet itse hyväosainen, niinkuin tuolla kerrot, miksi pilkata ja mollata silloin elämän riepottamaa ihmistä. Saat hittuillakin, mie kestä..olen oppinut pitkävihaisen ihmisen kanssa elämään..

• ent.tehtaantyttö

paremmin. Kysymys ei ole yhdestä ihmisestä. Lopeta nyt itse. Ole hyvä. En jaksa kokoketjua sinua kirjoittaa...ota sivu esiin...ja lue.. Takkare pokkare...ja kiitos taas moitteittasi..nyt sinun oma kirkasotsaisuuuteni jo häikäisee niin...että, pahaa. tekee...noinko asioita aina tulkitset? Ystävyydellä silti; t.friidu

• Pirre, sanoit kaiken oleellisen, kiitos!

• ent.tehtaantyttö

tuota asiaa...kysymys siinä aloituksesta EI OLLUT YHDESTÄ IHMISESTÄ. Mutta, jos sosiaali- ja talouspolitiikka sinulle vierasta..niin sitten tätä kirjoitustani ET voi ymmärtää... joten, turha sitten sinun kommentoida... Kysymys kun nyt ei sinun mistään tai minun tuntmasti henkilöstä..vaan tuon ajan ilmiöstä.. Jos, et tiedä mitä hippiliike oli 60-70 luvulla...niin ketju liian pieni selittämään tuota asiaa..tila ei riitää.. Sori. Että, et voi osallistua..keskusteluun...Virhearvio nyt sinulta päin minulle...näitä sattuu... t.friidu

• Heikunkeikku

Inhimillisyys ja toisen ihmisen huomioon ottaminen on tärkeä asia. Ja asioitten suhteuttaminen. Hyvää alkavaa viikkoa sulle :)

• ent.tehtaantyttö kirjoitti:

paremmin. Kysymys ei ole yhdestä ihmisestä. Lopeta nyt itse. Ole hyvä. En jaksa kokoketjua sinua kirjoittaa...ota sivu esiin...ja lue.. Takkare pokkare...ja kiitos taas moitteittasi..nyt sinun oma kirkasotsaisuuuteni jo häikäisee niin...että, pahaa. tekee...noinko asioita aina tulkitset? Ystävyydellä silti; t.friidu

kaikki mitä olet kirjoittanut viimepäivinä, - elä siis aliarvioi ihmisten älyä. Vaikka kuin yrittää peittää henk kohtaisen kaunansa muka asian alle, sieltä se paistaa, -usko vaan.

• ent.tehtaantyttö
        Pirrejuupas kirjoitti:

kaikki mitä olet kirjoittanut viimepäivinä, - elä siis aliarvioi ihmisten älyä. Vaikka kuin yrittää peittää henk kohtaisen kaunansa muka asian alle, sieltä se paistaa, -usko vaan.

täällä ei todella saa sanoa yhtään mitään. Aina jonku jostain loukkaantuu Mutta, sitä ihmettelen tätä omaa suosiota että, jos kerran loukkaan täällä...niin miksi kumminkin jokainen tulee ja kommentoi siihen mitä kirjoitan..vähän ristiriitaista ajattelua sinulta....Tämä on sellaisten pienten lasten kirjoituspiiri....Aikuiset ihmiset ihmiset lukevat tekstejäni kuin piru Raamattua...ja kullakin sitten oma henkilökohtainen ohjeistus;)))) Älä luule että, jaksan ottaa näitä sinun ohjeitaisi todesta..Jos itselläsi ajattelumaailma vain yhdensuuntainen on/off...minulla nuo nappulat eivät koskaan pysy paikoillaan...vitsi liikkuvat omaan tahtiinsa.. Menehän sinäkin nyt lohduttamaan niitä, jotka lohdutusta oikeesti tarvitsevat.. se on ole minä; kiitos vaan huolenpidostasi. Sinä tai kukaan muutkaan ette, voi estää minua sanoamasta mitä haluan, kenelle haluan tai miten haluan..Koeta vihdoin sinäkin sellainen käsittää;)))...Muutenkuin laittamalla minut Bannaan. No. Tehkää se. Niin saatte hymistellä aina toisillenne...minä en hymistelyitä tarvitse. Olen vain täysin erinlainen ihminen kuin sinä. Ole sitten niin järkevä kun näet aloitukseni. Ettet vastaa..minä en itse viitsi vastata typeriin ja loukkaaviin aloituksiin jotka minä koen huonoina...miksi sinäkin kuljet perässäni??? t.friidu

• ent.tehtaantyttö kirjoitti:

täällä ei todella saa sanoa yhtään mitään. Aina jonku jostain loukkaantuu Mutta, sitä ihmettelen tätä omaa suosiota että, jos kerran loukkaan täällä...niin miksi kumminkin jokainen tulee ja kommentoi siihen mitä kirjoitan..vähän ristiriitaista ajattelua sinulta....Tämä on sellaisten pienten lasten kirjoituspiiri....Aikuiset ihmiset ihmiset lukevat tekstejäni kuin piru Raamattua...ja kullakin sitten oma henkilökohtainen ohjeistus;)))) Älä luule että, jaksan ottaa näitä sinun ohjeitaisi todesta..Jos itselläsi ajattelumaailma vain yhdensuuntainen on/off...minulla nuo nappulat eivät koskaan pysy paikoillaan...vitsi liikkuvat omaan tahtiinsa.. Menehän sinäkin nyt lohduttamaan niitä, jotka lohdutusta oikeesti tarvitsevat.. se on ole minä; kiitos vaan huolenpidostasi. Sinä tai kukaan muutkaan ette, voi estää minua sanoamasta mitä haluan, kenelle haluan tai miten haluan..Koeta vihdoin sinäkin sellainen käsittää;)))...Muutenkuin laittamalla minut Bannaan. No. Tehkää se. Niin saatte hymistellä aina toisillenne...minä en hymistelyitä tarvitse. Olen vain täysin erinlainen ihminen kuin sinä. Ole sitten niin järkevä kun näet aloitukseni. Ettet vastaa..minä en itse viitsi vastata typeriin ja loukkaaviin aloituksiin jotka minä koen huonoina...miksi sinäkin kuljet perässäni??? t.friidu

Luen kirjoituksiasi, niinkuin kaikkien muittenkin kirjoitukset. Miksi muuten riehut? Onneksi ollaan kaikki erilaisia, aattele jos oisimme kaikki kuin minä tai Sinä...ei tulis mittää. Olen ajatellut ja ihmetellyt, miksei meris kirjoita palstalla Sinulta saamiaan henk.kohtaisia asioita, oisiko teissäkin joitain eroja.. Ja turha sanoa minulle että et ole ystäväni, tai en saa kommentoida kirjoituksiisi, ensinnäkin en etsi täältä ystäviä, ja toisekseen sananvapaus koskee meitä kaikkia. Minua on muuten naurattanutkin tuo ärhäkkyytesi..:)

• nikitatikita

tuota asiaa...kysymys siinä aloituksesta EI OLLUT YHDESTÄ IHMISESTÄ. Mutta, jos sosiaali- ja talouspolitiikka sinulle vierasta..niin sitten tätä kirjoitustani ET voi ymmärtää... joten, turha sitten sinun kommentoida... Kysymys kun nyt ei sinun mistään tai minun tuntmasti henkilöstä..vaan tuon ajan ilmiöstä.. Jos, et tiedä mitä hippiliike oli 60-70 luvulla...niin ketju liian pieni selittämään tuota asiaa..tila ei riitää.. Sori. Että, et voi osallistua..keskusteluun...Virhearvio nyt sinulta päin minulle...näitä sattuu... t.friidu

Oletko ruvennyt kännäämään, vai mikä on? Ei tämä voi olla friidu. Ellet lopeta, pyydetään seriffi apuun. Osaat puhua asiaakin. Jättikö miehesi vai miksi maailma kaatui? Yritä toipua. Kyllä se siitä taas hetken päästä.

• friidun uskollinen fani
        nikitatikita kirjoitti:

Oletko ruvennyt kännäämään, vai mikä on? Ei tämä voi olla friidu. Ellet lopeta, pyydetään seriffi apuun. Osaat puhua asiaakin. Jättikö miehesi vai miksi maailma kaatui? Yritä toipua. Kyllä se siitä taas hetken päästä.

miksi täällä kaikki nyt friidun kimpussa? Ihan asiallinen aloitus. Puhui täyttä asiaa. Täällä on yksi ja ainut rohkea kirjoittaja ja hauska ja fiksu. Ja nyt te olette hänen kimpussaan kuin mitkäki hyeenat? MIKSI.

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      213
      1403
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1266
    3. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      2
      1011
    4. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      908
    5. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      880
    6. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      15
      871
    7. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      810
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      57
      796
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      748
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      734
    Aihe