Koiran eleet

saamuska

Mitä koira viestittää minulle kun esim. lenkillä se katsoo minua ja haukottelee? Koira osaa seurata tosi nätisti ja kävelee minun tahtiani pysähdellen tietenkin välillä nuuhkailemaan ja merkkailemaan, sitten kuitenkin välillä se katsoo, hiljentää ja haukottelee. Entäpä sitten kun se lekottelee (ei siis nuku vaan makailee) ja jos sanon että lenkille, se venyttelee piiitkään, lipsuttelee huuliaan ja tulee luokseni häntä alhaalla vispaten ja istahtaa viereeni? Odottaa sitten siinä kun puen valjaat ja hihnan ja on jotenkin niin "maansa myyneen" näköinen. Minusta se näyttää jotenkin surkealta, korvatkin luimussa. Koira on mielestäni terve, ei ikinä ole aggressiivinen mutta jotenkin joskus niin apean oloinen. Harrastamme jäljestystä, pitkiä lenkkejä sekä paljon yhteisiä tempputuokioita, onkohan tässä liikaa yhdelle koiralle? Koira lepäilee kaiken sen ajan kun emme touhuile yhdessä eikä koskaan tee pahojaan. Kyseessä 1 ½-vuotias lapinkoira, uros.

20

3358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikuttaa aivan kuin koirallasi olisi liikaakin virikkeitä. Tai sitten se on muuten vaan laiska. ;)

• saamuska

vähempikin toimintaa riittää? Se on kyllä aivan innoissaan kun on jäljillä ja aina löytää ja sitten me ollaan molemmat onnesta soikeina ja juhlitaan yhdessä. Lenkeilläkin mennään hyvää vauhtia eikä se koskaan ns. hyydy vaan pysyy hyvin mun tahdissa. tempputuokiotkin tuottaa mielestäni iloa koiralle, ja jos se herpaantuu lopetan heti siihen. Mietin vaan mistä tuo käytös ja nuo eleet johtuvat... Toivottavasti en sentään stressiä aiheuta koiralleni... :/

• diipa daapa
        saamuska kirjoitti:

vähempikin toimintaa riittää? Se on kyllä aivan innoissaan kun on jäljillä ja aina löytää ja sitten me ollaan molemmat onnesta soikeina ja juhlitaan yhdessä. Lenkeilläkin mennään hyvää vauhtia eikä se koskaan ns. hyydy vaan pysyy hyvin mun tahdissa. tempputuokiotkin tuottaa mielestäni iloa koiralle, ja jos se herpaantuu lopetan heti siihen. Mietin vaan mistä tuo käytös ja nuo eleet johtuvat... Toivottavasti en sentään stressiä aiheuta koiralleni... :/

Tässä näkee hyvin, miten ihmisen ja koiran välinen kommunikaatio on täynnä väärinkäsityksiä! Koira ei ole väsynyt/laiska haukotellessaan, vaan kuten edempänäkin on kerrottu, mm. haukottelu kuuluu koiran rauhoittaviin signaaleihin. Yhdyn allaolevaan kirjoitukseen, että kannattaa opiskella koiran elekieltä = koiran kieltä. Huomattava osa ihmisistä käyttäytyy koiraa kohden kuin sekin olisi ihminen. Ei vaan toimi samoin. :) mukavia koirahetkiä

• yksi esimerkki mikä tuli mi...
        diipa daapa kirjoitti:

Tässä näkee hyvin, miten ihmisen ja koiran välinen kommunikaatio on täynnä väärinkäsityksiä! Koira ei ole väsynyt/laiska haukotellessaan, vaan kuten edempänäkin on kerrottu, mm. haukottelu kuuluu koiran rauhoittaviin signaaleihin. Yhdyn allaolevaan kirjoitukseen, että kannattaa opiskella koiran elekieltä = koiran kieltä. Huomattava osa ihmisistä käyttäytyy koiraa kohden kuin sekin olisi ihminen. Ei vaan toimi samoin. :) mukavia koirahetkiä

Haimme kerran autolla erään vähän humalaisen tuttavapariskunnan yksistä juhlista, ja he menivät takapenkille, missä oli myös koiramme. Koira heidän välissään haukotteli vähän väliä, sillä ihmiset käyttäytyivät sen mielestä oudosti ja tilanne vaati rauhoitusta. Takana olleet olivat vain sitä mieltä, että "moppe on kovin väsynyt". Ei ole mitenkään tavatonta, että näin käy. Totuus on vain toinen. Koirasta saa niin paljon irti, kun tietää ja ymmärtää näitä juttuja :)

• -seefferisti-

"Mitä koira viestittää minulle kun esim. lenkillä se katsoo minua ja haukottelee?" Haukottelu on yksi koiran tyypillisistä rauhoittavista viesteistä. Yleensä tällä rauhoittavalla viestillä ei edes ole mitään yhteyttä "ahdistuksen aiheuttajaan" tai senhetkiseen tekemiseen. Eli koira saattaa juuri esim. kesken lenkin tai vaikkapa koulutustuokion alkaa haukotella, ja sillä se viestii omistajalleen esim. tarvitsevansa tauon, helpottaa stressiä, mikä ei välttämättä ole näkynyt koirasta ulospäin. Haukottelun tiedetään vähentävän koiran verenpainetta tilapäisesti, joten se auttaa koiraa myös pysymään rauhallisena. Muita rauhoittavia viestejä koiralta ovat mm. kirsun nuoleminen, nuuhkiminen, rapsutus, turkin ravistelu tai poispäin kääntyminen. Myös venyttely kuuluu rauhoittaviin eleisiin. Rauhoittavan eleen käyttäminen on koiralla sama, kuin jos ihminen vaihtaisi puheenaihetta =) "Entäpä sitten kun se lekottelee (ei siis nuku vaan makailee) ja jos sanon että lenkille, se venyttelee piiitkään, lipsuttelee huuliaan ja tulee luokseni häntä alhaalla vispaten ja istahtaa viereeni?" Jos koira "lipsuttelee" kieltään etuhampaiden välissä, se saattaa kertoa koiran hermostuneisuudesta ja/tai ahdistuksesta. Nämä ovat myös rauhoittavia eleitä, koira pyrkii näin rauhoittamaan joko toista koiraa tai ihmistä. Näillä eleillä koira pyrkii osoittamaan esim. omistajalleen, että se tietää paikkansa laumassa ja kunnioittaa sinun asemaasi. Viereen istuminen, ja omistajaansa nojaileminen kertoo yleensä koiran puolesta siitä, että koira tuntee nojailunsa kohteeseen läheistä toveruutta =) Meidän sakemanni tulee usein nojailemaan minuun jopa silloin, kun seison tiskaamassa, ja kun tuollainen lähes 70 -senttinen jässikkä nojaa polvitaipeisiin, kyllä siinä on monesti jalat alta notkahtaneet =D

• saamuska

ihana tuo tulee nojailemaan= tuntee läheistä toveruutta. :) Sitä me kyllä ollaan. :) muuten tuosta, hirveesti minun ekku käyttää noita "rauhoittavia viestejä", taitaa tosiaan olla syytä vähän hellittää tahtia. jos se viestii mulle, että ei liikaa toimintaa, voitas välillä olla vaan?

• sakemaanikko
        saamuska kirjoitti:

ihana tuo tulee nojailemaan= tuntee läheistä toveruutta. :) Sitä me kyllä ollaan. :) muuten tuosta, hirveesti minun ekku käyttää noita "rauhoittavia viestejä", taitaa tosiaan olla syytä vähän hellittää tahtia. jos se viestii mulle, että ei liikaa toimintaa, voitas välillä olla vaan?

lukea näin erilainen aloitus. Yleensä ongelmat ovat päinvastaisia. Koirasi vaikuttaa todella nöyrältä ja kiltiltä.

• ....................
        saamuska kirjoitti:

noista rauhoittavista signaaleista oli joku täti kirjoittanut sen kirjan nimeltä "rauhoittavat signaalit" mutta enpä muista tädin nimeä (jos joku muistaa niin kertokoot heti) on pitänyt jo pitkään käydä lainaamassa se kirjastosta mutta kun se ei ikuna siellä ole vaan aina lainassa. pitäis vissiin vaivautua se varaamaan...

• nimi.....
        .................... kirjoitti:

noista rauhoittavista signaaleista oli joku täti kirjoittanut sen kirjan nimeltä "rauhoittavat signaalit" mutta enpä muista tädin nimeä (jos joku muistaa niin kertokoot heti) on pitänyt jo pitkään käydä lainaamassa se kirjastosta mutta kun se ei ikuna siellä ole vaan aina lainassa. pitäis vissiin vaivautua se varaamaan...

http://www.sanasilta.fi/kirjat/jutut/haukottele.html

• tiipus
        saamuska kirjoitti:

Jos koira nojailee ihmistä vasten, tarkoittaa se hyvin usein, että koira yrittää alistaa ihmistä, vaikka ihmisestä se tuntuukin kivalta "halimiselta". Haukotteleva koira voi olla pitkästynyt. Jos haukottelee lenkillä, voi se tarkoittaa: ala tulla jo siltä, juostaaaan! :)

• kannattaa lukea
        tiipus kirjoitti:

Jos koira nojailee ihmistä vasten, tarkoittaa se hyvin usein, että koira yrittää alistaa ihmistä, vaikka ihmisestä se tuntuukin kivalta "halimiselta". Haukotteleva koira voi olla pitkästynyt. Jos haukottelee lenkillä, voi se tarkoittaa: ala tulla jo siltä, juostaaaan! :)

Siinäkin on eroja, miten nojailee. Mutta sellainen tietynlainen paikallaan torottava o usein pomottelu yritystä. Vilkkaampi ja iloisempi ei välttämättä. Minun mielestäni jokaisen koiraihmisen olisi hyvä lukea enemmänkin erilaisia koirakirjoja. Kyllä niitä on monia näistä aiheista. Minä ostelen ja lainaan näitä useinkin ja aina vaan niistä tulee sellaisia 'ahaa'-elämyksiä. Koiran kanssa 'keskustelu' käy sujuvammaksi ja väärinkäsitykset vähenevät. Lämpimästi kyllä suosittelen lukemaan ajatuksella näitä kirjoja :)

• rauhoittaa
        tiipus kirjoitti:

Jos koira haukottelee lenkillä niin sillon ympärillä on jotain jännää joka vaatii rauhottelua. Koira ei haukottele silloin kun tahtoo juosta. Ei saa inhimillistää..

• -seefferisti-
        tiipus kirjoitti:

Koiran nojaileminen voi myös tarkoittaa, että koira yrittää saada itselleen "tilaa" ja että se osoittaa omistajalleen itse "omistavansa" tämän, mutta koska aloituksessa koira kuvattiin muutoin niin ihanaksi ja lupsakaksi, päädyin tuohon toveruuden osoittamiseen... =)

• saamuska

yhteinen kiitos! Pitääkin tiedustella kirjastosta tuota kirjaa.

• Nuo eleet jo selitettiinkin,joten ei sen enempää siitä. Mutta,tekeekö koira rauhoittavia eleitä runsaasti vain liittyen ukoiluun vai myös ylipäätään usein? Jos liittyen ulkoiluun,niin vaikuttaa,että hommassa on jotain sille epäselvää (ehkä stressaavaa,omistajan käytöksessä tai muussa).Vaikea sanoa näkemättä. Jos koira pyrkii usein rauhoittelemaan,ja suhde on nyt jotteensakin kunnossa,niin kyseessä voi olla hyvin signaaliherkkä (ehkä omistajan sigmaaleille nimenomaan)koira.Voimakkaasti ja usein käyttävä mainitsemani voi myös olla hyvin pehmeä samalla,joka tekee siis sen,että se voimakkaasti käyttää noita rauhoittavia signaaleita.

• Ai niin,jos liittyy voimakkaasti liikuntaan,ulkoiluun ym.niin voisi olla paikallaan tutkituttaa koira lekurilla,ettei mitään ole vialla.Jotain häikkää jossain voi tehdä myös koiran epävarmaksi,ja reagoida kyseiselläkin tavalla.

• vauhtia, hurry up!!!

Laitanpa tään kanssa tähän samaan ketjuun kun aihetta senverran läheltä liippaa. Eli jos joku olsis niin viisas täällä että tietäis mitä tuo tarkoittaa kun koira lenkille lähtiessä puskee pohkeeseen. Ittellä tulee mieleen että se on kehotus "pidähän kiirettä juntti, mää olen valmis jo". Ja näin tapahtuu lähinnä silloin kun päästään lähtemään suhteellisen rauhallisissa merkeissä, ilman että koiralla olisi jotain taka-ajatuksia naapurin mustin tai mirrin suhteen, jolloin meno on jo aikas raisua sisällä. Äitemuorin lapinkoira tekee noin ja samoin oma pystykorvani. Ja mikäli muistan niin aiemmat pystärit mitä kotona joskus vuonna 1 tai 2 oli niin eivät ikinä tehneet näin. Miten muilla?

• -seefferisti-

Oma sakuni myös harrastaa satunnaisesti kuvailemasi kaltaista "puskemista". Tässä eräänäkin päivänä tuo koirasein pyysi takaovella ulos tarpeilleen, minä lantustin paikalle samalla tekstiviestiä näpytellen ja sanoin koiralle että odota, ihan kohta... Koira ampaisi luokseni, "tönäisi" minua lapansa kohdalla sääreen että ihan minulta jalat notkahti, ja kirmasi takasin ovelle istumaan. Olikohan tämä nyt se "ala tulla tollo, menee k*set housuun" puskeminen...? xD

• bokseri
        -seefferisti- kirjoitti:

Oma sakuni myös harrastaa satunnaisesti kuvailemasi kaltaista "puskemista". Tässä eräänäkin päivänä tuo koirasein pyysi takaovella ulos tarpeilleen, minä lantustin paikalle samalla tekstiviestiä näpytellen ja sanoin koiralle että odota, ihan kohta... Koira ampaisi luokseni, "tönäisi" minua lapansa kohdalla sääreen että ihan minulta jalat notkahti, ja kirmasi takasin ovelle istumaan. Olikohan tämä nyt se "ala tulla tollo, menee k*set housuun" puskeminen...? xD

Minun koirani haukottelee lenkillä usein, jos se on niin innostunut, että alkaa vetää hihnassa. Silloin komennan sitä ja hyvin usein tässä tilanteessa koira haukottelee ja mässyttää huuliaan. Olen tulkinnut sen ikään kuin sanovan "en mä tahallani, älä hermostu".

• SusseZorro

löysin tällaisen sivuston, jos siitä olis apua vielä jollekkin :) www.hiiroset.net/koulutus_eleet-lista.php

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe