Pentu kiihtyy koulutustilanteessa

asiallisia vastauksia, kiitos

Mulla on 10 kk:n ikäinen rwn. Käymme koulutuskentällä ja siellä neidin käytös muuttuu ja kaipailisin vähän selityksiä tälle käyttäytymiselle kun meidän ohjaaja ei oikein saa mua asiasta vakuuttuneeksi (?). Eli kun teen koiran kanssa se innostuu. Se saattaa repiä hihnasta, alkaa ylipäätään sellainen ylimääräinen hupsuttelu ja kouluttaja sanoi, että tämä on hyvä asia, että koira "nousee" sieltä, tarkoitti kai että innostuu kun tehdään. Mutta mites se selitetään, että koira saattaa repiä muristen hihnasta? En kaipaa mitään ripityksiä, koira on hallinnassa ja vielä on koulua käymättä jne, mutta asiallisia analyysejä kiitos!

9

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hupsuttelija

      käyttäytyi alussa samoin. Siksi riehuin sen kanssa sopivasti ennen kentälle menoa ja homma lähti sujumaan. Kouluttajasi on oikeassa:) Älä hermoile.

    • koira paineistuu

      Koirasi ei vielä osaa ja kun treenaatte tottiskentällä häiriötekijät nousevat koiran osaamistasoa suuremmiksi ja koira purkaa turhautumistaan sijaistoimintaan eli juuri tähän riekkumiseen. Kouluttajan tulisi osata opastaa sinua ohjaamaan tämä sijaiskäyttäytyminen oikeaan toimintaan. 10 kk koira on kuitenkin vielä "pentu", joten koiraa ei kannata vielä "nostattaa" kauheasti vaan yritää saada koira tekemään teknisesti oikein "matalammassa"(koiran osaamistasoa vastaavassa)vireessä pieniä pätkiä esim seuraamista. ja kun tämä onnistuu, niin sitten tekemistä lisätään. Näkemättä itse tekemistä on kuitenkin vaikea sanoa tarkalleen, mitä tilanteessa tapahtuu.

      • vastauksista

        Halusinkin kuulla teidän rottisihmisten näkökannan asiaan. Kouluttajamme on asiansa osaava koiraharrastaja, mutta ei oikein osaa asiaa minulle tarpeeksi hyvin selittää. Miten näette asian, jos treenin välissä leikin koiran kanssa,vähän kuin palkintona jo tehdystä treenistä. Auttaisiko se asiaan mitään? Koira pääsisi kunnolla reuhtomaan ja taas jaksaisi keskittyä tekemiseen. En vaadi koiralta liikaa. Tiedän sen.


      • kannattaa myös
        vastauksista kirjoitti:

        Halusinkin kuulla teidän rottisihmisten näkökannan asiaan. Kouluttajamme on asiansa osaava koiraharrastaja, mutta ei oikein osaa asiaa minulle tarpeeksi hyvin selittää. Miten näette asian, jos treenin välissä leikin koiran kanssa,vähän kuin palkintona jo tehdystä treenistä. Auttaisiko se asiaan mitään? Koira pääsisi kunnolla reuhtomaan ja taas jaksaisi keskittyä tekemiseen. En vaadi koiralta liikaa. Tiedän sen.

        siinä välissä, mutta ei kuitenkaan mitään pitkiä leikkejä, jotta koira ei pura itseään liikaa leikkiessä, näin väsy liian nopeasti. Lisäksi täytyy olla tarkkana, että palkkaa leikillä vain oikeasta toiminnasta.Mutta jos kouluttajasi on kokenut osaa varmaan aina sanoa missä kohdassa palkkaat.


    • Koirankoulutuksessa koulukuntia on monia. Osalle koiran koulutus korkeassa vietissä, eli koiran viettitason nostaminen on se ainoa oikea tapa. Teille on toivottavasti koulutuksissa korostettu sitä, että koulutusohjaajan tehtävänä on vain antaa vinkkejä, niksejä ja tarjota neuvoja. Koiran ohjaaja eli SINÄ päätät millä tavalla haluat koiraasi ohjata. Jos kouluttajan neuvoma tapa ei sovi sinulle ja koirallesi, niin se on teille väärä tapa ja sitten sitä ei käytetä, vaan otetaan jokin muu tapa käyttöön. Tätä korostetaan aina kaikissa rottweileryhdistyksen koulutuksissa. Eli omistaja/ohjaaja päättää miten koiraansa kouluttaa ja miten ei. Jos koulutusohjaaja ei saa sinua vakuuttumaan tästä vietin nostosta, niin kerro se hänelle. Kokeilkaa treeniä huomattavasti matalammassa vietissä. Osalle koira (kuten omalle nykyisellenikin) sopii koulutus matalassa vietissä. Korkeaan viettiin nostattaminen kun osalle saa aikaan vaan vietin noston ja koira kuumuu, eikä sen ohjaamisesta tule mitään järkevää tulosta. Silloin matalan vietin koulutus on järkevin ja tuottoisin tapa. Siinä koiran kierrokset eivät pääse menemään yli ja koira malttaa keskittyä tekemiseen. Matalassa vietissä palkkana on ruoka (makkara, juusto, jokin muu hieman pehmeämpi herkku, jonka koira saa hyvin syödyksi). Apuna voi käyttää klikkeriä. Koiralle siis opetetaan matalassa vietissä oikea tekninen suoritus: Esim. perusasennon oikea paikka. Kun koira on oikeassa kohdassa, kehutaan ja palkataan. Korkeassa vietissä tehtävää treeniä suositaan siksi, että se on "komeamman" näköistä. Koira joka syttyy pallolle tai patukalle, nousee ihan fyysisesti kierroksille. Se tekee vietikkään suorituksen. Mutta läheskään kaikilla rotikoille korkean vietin treeni ei sovi, vaan koira tulee käsille. Silloin hommalle on laitettava stoppi! Jos koira ei vielä hallitse korkeassa vietissä tekemistä, niin sitä ei silloin tehdä. Ihan tekee mieleni kysyä missä/kenen järjestämässä koulutuksessa olette käyneet, jos koulutusohjaaja neuvoo sinua vaan jatkamaan? Onko koulutusohjaaja kertaakaan edes ehdottanut matalan vietin koulutusta sinulle? Onko hän korostanut, että sinä päätät millaista treeniä koirasi kanssa teet? Kun koira oppii matalassa vietissä teknisesti oikean suorituksen, niin ajan kanssa sen viettitasoa voidaan hallitusti nostaa. Tulee muistaa, että koiralla on muitakin viettejä kuin saalisvietti! Ja koulutuksessa voidaan hyödyntää muitakin viettejä, kuten laumaviettiä. Koiran kanssa tulee leikkiä paljon vaikka koulutuksessa pallo/patukka/lelu jääkin pois ja tilalle tulee ruokapalkka. Pyydä koulutusohjaajaasi ohjaamaan teitä matalassa vietissä, jos hän ei sitä halua tai ei osaa tehdä, niin vaihda koulutusohjaajaa. Vaikka kouluttaja kuinka perustelisi korkeaa viettiä ja kannustaisi sinua jatkamaan, niin tee oma päätöksesi. Oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan sinun koirallesi sopii matalan vietin koulutus ja siinä tulisi nyt pitäytyä. Harkitse asiaa ja tee oma päätöksesi.

      • omilla silmillä et pysty

        millään sanomaan, millä viettitasolla koira on kun sitä koulutetaan, ja vaikka olisit kuinka kokenut, et pysty nettikeskustelun perusteella sanomaan, mikä sopii millekkin koiralle. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että matalammalla vietillä koiralle opetetaan ensin tekninen osaaminen, ja kun tämä on tehty voidaan viettiä nostaa, jolloin saadaan suoritukseen näyttävyyttä. mutta siinä vietin nostossakin täytyy ottaa huomioon se koiran osaamistaso. Mikäli vietti nousee liian korkeaksi osaamistasoon ja hallintaan nähden, pakka hajoaa taas käsille.


      • kysyn vielä

        Kun tosiaan välillä treenatessa koira käy kierroksilla ja repii hihnaa, tulee jopa hammastamaan minua (hyppii päin, puree käsiä)? Ohjaaja sanoi, että koiralla on temperamenttia, koirani ei ole tossukka. Olen itse ehdottomasta matalan vietin koulutuksen kannattaja. Se tuntuu ehdottomasti mielekkäämmältä ja homma ei lähde silloin käsistä, tarkoitan tällä juuri sitä ettei koirani kuumene eikä tule "päälle" vaatimaan tekoja. Toivottavasti kukaan ei nyt käsitä mun asiaani väärin, en kaipaa paapomista vaan muiden ihmisten näkemyksiä asiaan. Koirani kanssa meillä on oikein mukavaa :)


      • kysyn vielä kirjoitti:

        Kun tosiaan välillä treenatessa koira käy kierroksilla ja repii hihnaa, tulee jopa hammastamaan minua (hyppii päin, puree käsiä)? Ohjaaja sanoi, että koiralla on temperamenttia, koirani ei ole tossukka. Olen itse ehdottomasta matalan vietin koulutuksen kannattaja. Se tuntuu ehdottomasti mielekkäämmältä ja homma ei lähde silloin käsistä, tarkoitan tällä juuri sitä ettei koirani kuumene eikä tule "päälle" vaatimaan tekoja. Toivottavasti kukaan ei nyt käsitä mun asiaani väärin, en kaipaa paapomista vaan muiden ihmisten näkemyksiä asiaan. Koirani kanssa meillä on oikein mukavaa :)

        Ai mitä se kertoo koirastasi. Ei ainakaan mitään koirasi temperamentista... Vaan siitä, että koira kuumuu hetsatessa liiaksi, menettää asian hallinnan ja "saa hepulin". Se ei siis opi mitään, vaan asia menee sillä "yli" ja se purkaa turhautumistaan sinuun, koska ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Kirjoituksesi perusteella täytyy todeta, että koulutusohjaaja ei nyt taida olla ihan tilanteen tasalla - valitettavasti. Eipä taida se kouluttaja olla rottweiler-kouluttaja? Ainakin meillä koulutuksissa huomioidaan AINA koiran ainutkertainen luonne ja ohjaajan ja koiran yhteispeli. Itse korostan aina sitä, että koiran ohjaaja valitsee tavan, jolla koira koulutetaan. Sanotaan, että Roomaan on monta tietä. Ihan samoin voidaan sanoa, että koiran koulutukseen on monta tietä. Tiedän koirakoita, jotka kisaavat MM-tasolla rotikoiden kanssa ja ihan klikkerillä ne koirat on treenattu. V-P-V eli vietti-pakko-vietti-koulutus on ihan sopiva osalle koirista, mutta EI todellakaan kaikille! Voisit hyvin kokeilla muutaman ainakin kuukauden ajan matalan vietin koulutusta ja palkita herkuilla. Katsot millaista tulosta se koulutus tuottaa, ei se ainakaan tilannetta huononna tai koiraasi riko. Korkean vietin koulutukseen voi aina palata takaisin, jos niin haluat.


      • rottw
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Ai mitä se kertoo koirastasi. Ei ainakaan mitään koirasi temperamentista... Vaan siitä, että koira kuumuu hetsatessa liiaksi, menettää asian hallinnan ja "saa hepulin". Se ei siis opi mitään, vaan asia menee sillä "yli" ja se purkaa turhautumistaan sinuun, koska ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Kirjoituksesi perusteella täytyy todeta, että koulutusohjaaja ei nyt taida olla ihan tilanteen tasalla - valitettavasti. Eipä taida se kouluttaja olla rottweiler-kouluttaja? Ainakin meillä koulutuksissa huomioidaan AINA koiran ainutkertainen luonne ja ohjaajan ja koiran yhteispeli. Itse korostan aina sitä, että koiran ohjaaja valitsee tavan, jolla koira koulutetaan. Sanotaan, että Roomaan on monta tietä. Ihan samoin voidaan sanoa, että koiran koulutukseen on monta tietä. Tiedän koirakoita, jotka kisaavat MM-tasolla rotikoiden kanssa ja ihan klikkerillä ne koirat on treenattu. V-P-V eli vietti-pakko-vietti-koulutus on ihan sopiva osalle koirista, mutta EI todellakaan kaikille! Voisit hyvin kokeilla muutaman ainakin kuukauden ajan matalan vietin koulutusta ja palkita herkuilla. Katsot millaista tulosta se koulutus tuottaa, ei se ainakaan tilannetta huononna tai koiraasi riko. Korkean vietin koulutukseen voi aina palata takaisin, jos niin haluat.

        siirtyä rottis-kerhon koulutukseen. Olen sitä jo miettinyt, että mulla ja tällä kyseisellä ohjaajalla ei oikein synkkaa nää ajatukset yhteen, siksi nämä ihmetykset on nyt meille tulleetkin, kai. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille! Nyt mietin seuraavaksi miten asian esitän ohjaajalle, että kiitos mutta ei kiitos :) Hyvää kevättä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe