Olen tällä hetkellä lukemassa toista vuotta liiketalouden tradenomiksi samk:ssa porissa ja pidän erittäin paljon tämän alan opiskelusta. Lähdin tähän koulutukseen lukio pohjalta ja kirjoitukset menivät omasta mielestäni hyvin ( c-m kaikista kirjoituksista). Ainakin samk:issa (varmasti muuallakin) pitää erikoistua liiketalouden opinnoissa yhteen liiketalouden osa alueeseen(liiketalouden ja yrittäjyyden perusasioiden opiskelun lisäksi). Koska opintoni kestävät 4,5 vuotta, olen pystynyt erikoistumaan kahteen liiketalouden osa-alueeseen: yritysjuridiikkaan ja taloushallintoon Suoraan sanoen pelottaa, miten työllistyy tulevaisuudessa.En halua kouluttaa itseäni työttömäksi tai ns. "rutiinihommiin" esimerkiksi kaupan kassalle. olen asennoitunut kyllä siihen että voi mennä parikin vuotta että pääsee omaa koulutusta vastaavaan ammattiin esim sihteeristöön tai kirjan pitäjäksi. "hanttihommiakin" joutuu tekemään. En kuitenkaan halua sellaiseen ammattiin jossa ei työllisty ollenkaan tai ei saa edes vuosien päästä koulutusta vastaavaavia töitä. tietääkö kukaan miten tradet työllistyy ja onko alalla realistiset etenemismahdollisuuksia esimerkiksi johtoon olemassa? Entä kannattaako kouluttautua lisää saadakseeen paremmin töitä. esim it-tradenomiksi tai käydä ylempi 90 op:n amk tutkinto esim. yrittäjyyttä ja johtajuutta käsittelevä tutkinto? onko tuosta ylemmästä tutkinnosta hyötyä vai pitääkö olla ktm yltääkseen esim asiantuntija ja johtoasemiin? vai kannattaako asemaansa työmarkkinoilla parantaa kouluttautumalla esim jollekkin tekniikan alalle?(esim insinööri) Olen oma-aloitteinen,sosiaalinen ja tulen erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Lisäksi minulla on erittäin suuri opiskelu sekä työmotivaatio ja olen menestynyt hyvin opinnoissani ja työharjoitteluissa ja olen saanut kesätyöpaikan sit kautta.
tradenomin työllistyminen??
1
1717
Vastaukset
- Heppeeeee
Terve tyttönen, Täällä samanlainen kaveri ei niinkään kauan aikaa sitten valmistunut kyseiseestä paikasta. Voit syystäkin olla epäileväinen, sillä tämänhetken työllistymismahdollisuudet ovat äääärettömän kehnot meillä tradenomeilla. Ilman SUHTEITA tai onnea olemme tuhoontuomittuja kirjaimellisesti. Työkokemus ja kielitaito on kaiken A ja O - Menee tutkinnon edelle valitettavasti. Kielitaito työkokemus alalta. Tässä tärkeimmät eväät tulevaisuutta varten. Myös korkeampi kouluttautuminen kannattaa, tosin mielellään töiden ohella. Juuri-valmistunut työkokemukseton trade ei työnantajia kiinnosta. Työharjoittelun kautta on joskus mahdollisuus päästä ehkä palkkalistoille. Suosittelen, että paiskit töitä toimistoissa ym. jo nyt opiskelu-aikana, ei haittaa vaikka valmistuminen vähän venahtaisi. Aseta työ koulun edelle, mikäli sinulla on työpaikka jonka voisit laskea oman alan työksi: (pankit, vakuutustoimistot yms.) Mcdonaldsin kassan takia ei kannata venyttää opintoja. Tällaisissa radikaalisissa alan vaihdoissa en näe keuheasti mitään järkeä jotka mainitsit.. Kyllä se niin vaan menee, että tutkinto on vain pala paperia, töissä sinä ne VARSINAISET käytännöt ja työrutiinit opit, jokaisessa organisaatiossa omat tavat yms. Mikäli olet esim. vuoden ilman oman alan työtä, ja olet KAIKKKKESI yrittänyt verta hikoilemalla työnsaannin eteen, niin voit harkita lisäkoulutusta tai "alan vaihtoa", mutta aluksi kannattaa tsepata sillä mikä on senhetkinen tilanne, eikä ajatella muita koulutuksia. Avoimet hakemukset voit unohtaa heti, hae suoraan työilmoituksiin. Mikäli sinulla riittää innostusta, suosittelisin ylempää AMK-ta tai jatkamista kauppakorkeaan. 2 vuoden KTM-koulutukseen traden papereilla on vaan lähes mahdotonta päästä sisään alle 4-5 KA opinnäytetyö, ja sisäänottomäärät ovat myös olemattoman pienet. "En kuitenkaan halua sellaiseen ammattiin jossa ei työllisty ollenkaan tai ei saa edes vuosien päästä koulutusta vastaavaavia töitä." No, jos tällä periaatteella lähdit liikkeelle niin olisin suositellut mieluummin sairaanhoitsun tms. alan valintaa. Kaikille tuollainen homma ei kuitenkaan sovi... Lehdet aina täynnä ilmoituksia. "tietääkö kukaan miten tradet työllistyy ja onko alalla realistiset etenemismahdollisuuksia esimerkiksi johtoon olemassa?" Kukaan ei valmistu johtajaksi ainakaan heti, mutta kyllä tradenomi voi myös johtajanaksikin kehittyä, mutta siihen vaaditaan jo monen vuoden työkokemusta, esimieskokemusta yms. Pääasia olisi löytää valmistumisen jälkeen se ensimmäinen hyvä paikka, josta on hyvä ponnistaa seuraavaan, vähän parempaan paikkaan. "Olen oma-aloitteinen,sosiaalinen ja tulen erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Lisäksi minulla on erittäin suuri opiskelu sekä työmotivaatio ja olen menestynyt hyvin opinnoissani ja työharjoitteluissa ja olen saanut kesätyöpaikan sit kautta." Hieno juttu juu, niin olen minäkin, mutta joskus se EI vaan riitä. Kannattaa pitää hyvät yhteydet entisiin työnantajiin huonojen aikojen varalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.555978Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461806
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341692Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181650- 1021457
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281450Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163