Syyt ruveta siivoojaksi

ajautuminen

Voiko siivoojan ammatti olla kutsumus, mistä syistä ruvetaan siivojaksi? Siivoja on huonopalkkaisimpia aloja mutta jonkunhan sekin on tehtävä, ja onhan siivous tarpeellista.

70

6819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uunoanneli

      Siivoustöitä, siivouskohteita ja siivoojia on paljon erilaisia. Monet tekevät siivoustyötä väliaikaisesti, koska se sopii nykyiseen elämäntilanteeseen; opiskelun ja kotiäitiyden rinnalle tarvitaan pieni ansiolähde, esim. iltasiivous marketissa tai toimistossa. Joillekin käy niin, että he huomaavat pitävänsä työstä ja jäävät alalle kokopäivätöihin ja kouluttavat itsensä laitoshuoltajaksi tai toimitilahuoltajaksi. Usein työnantaja kouluttaa esim. oppisopimuksella, joka on työntekijälle edullinen tapa opiskella. Monia ammattisiivoojia kiehtoo työn vapaus ja itsenäisyys. Tämä merkitsee paljon varsinkin niille, jotka ovat tehneet vaikkapa liukuhuhnatyötä aiemmin. Siivoojina on paljon alan vaihtajia, jotka ovat kyllästyneet edelliseen ammattiinsa. Keski-ikäisenä monelle ei enää palkka ole määräävin tekijä ammatinvalinnassa, vaan siinä ratkaisee työn mielekkyys ja muut seikat. Siivouskohteesta riippuu paljon, millaista siivoojan työ on. On aivan erilaista olla kerroshoitajana hotellissa, rakennussiivoojana, sairaalahuoltajana, teollisuussiivoojana jne. Kohteita on vaikka kuinka paljon, koska joka paikassa siivotaan; kauppakeskus, lentoasema, uimahalli, päiväkoti, museo... Eri ihmiset viihtyvät erilaisissa työympäristöissä.

    • työtä...

      En voi sanoa tekeväni omaa unelmatyötäni, mutta kuitenkin ihan mukavaa työtä saan mielestäni tehdä! Yrittäjänä minulla on omat riskini, mutta myös vapaus valita työkohteita ja -aikoja. Pidän asiakkaistani ja työni on aika monipuolista koti- ja rappusiivousten ansiosta. Mitä muuta tekisin, jos en tätä? Koulutustani vastaavaa tai oikein muutakaan työtä ei ole tarjolla ja tulevaan sukupolvenvaihdokseen (eri ala kuin tämä) on vielä jonkin verran aikaa. Pakko pysyä leivänsyrjässä jotenkin kiinni ja parhaiten teen sen siivoten...

      • mielipuolta

        Yrittäjänä myöskin siivoskelen elääkseni - eikä minun tarvitse työstäni erityisemmin pitää ( enkä pidäkään) mutta teen sen koska siivous nyt on työtäni. En valita enkä ruikuta - vapaa-aika on sitten sitä aikaa, jolloin elämänlaatua haetaan harrastuksilla ja muutenkin. Itsenäistä työtä, voin valita työpaikkani ja -aikanikin suht vapaasti - eli teen sen verran, että pysyn leivän syrjässä kiinni ja saan vähän voitakin leipäni päälle. Varsinainen ammattini on ihan toiselta alalta, mutta en ole edes harkinnut paluuta aloitettuani siivoamisen. En mitenkään ajautunut siivoamaan vaan kyseessä oli ihan harkittu päätös. Enemmän vapaa-aikaa, mutta palkkatulot eivät pienentyneet, työajat lyhyet ja itselle sopivat. Mikäs tässä.


      • itselleni ammatinvalinta
        mielipuolta kirjoitti:

        Yrittäjänä myöskin siivoskelen elääkseni - eikä minun tarvitse työstäni erityisemmin pitää ( enkä pidäkään) mutta teen sen koska siivous nyt on työtäni. En valita enkä ruikuta - vapaa-aika on sitten sitä aikaa, jolloin elämänlaatua haetaan harrastuksilla ja muutenkin. Itsenäistä työtä, voin valita työpaikkani ja -aikanikin suht vapaasti - eli teen sen verran, että pysyn leivän syrjässä kiinni ja saan vähän voitakin leipäni päälle. Varsinainen ammattini on ihan toiselta alalta, mutta en ole edes harkinnut paluuta aloitettuani siivoamisen. En mitenkään ajautunut siivoamaan vaan kyseessä oli ihan harkittu päätös. Enemmän vapaa-aikaa, mutta palkkatulot eivät pienentyneet, työajat lyhyet ja itselle sopivat. Mikäs tässä.

        Toimitilahuoltajana saan tehdä sitä mistä pidän, en ikinä tekisi työtä mistä en pidä! Töissä kulutetaan kuitenkin aika paljon aikaa...jos olisin asiakkaasi, minua häiritsisi jos tietäisin että teet työtä mistä et pidä..


    • Siivousala on loistava

      Eri ammattiin aikoinaan valmistuin ja kymmenen vuotta tein ammattiavastaavaa työtä. Työ oli unelmien työ(optoelektroniikka-alalla) ja kaikki oli hyvin. Mietin että teenkö tätä eläkeikään? vai lähdenkö yrittäjäksi? valintani tein ja lähdin siivousalanyrittäjäksi. Päivääkään en ole katunut, vaikka välillä on tehty ylipitkiä päiviä ja erillaisia vaikeuksia ollu. Ylipitkät päivät saadaan vähenemään kun palkataan työntekijöitä, organisoidaan tehtävät hyvin, ratkotaan ongelmat sekä opitaan niistä. Siivousalalla on potentiaalia vaikka mihin! Kehittyväala ja tulee kehittymään vielä paljon.

      • samaa mielipuolta!

        hyvä työ! ei mitään vikaa ole ollut.


      • että.........
        samaa mielipuolta! kirjoitti:

        hyvä työ! ei mitään vikaa ole ollut.

        EI tolla palkalla elä normalisti siivousalan ..näin se van ON


    • ainakaan minulle

      Vahingossa ajauduin kun työnantaja kysyi haluaisinko lukea laitoshuoltajaksi työn ohella koska sitä tarvitaan myös siihen mitä tulevaisuudeltani suunnittelen. Nyppii niin tuhottomasti tämä ala. Kun ja jos saan paperit niin laitan ne välineet kyllä nurkkaan ja yritän välttää siivoamista kaikin tavoin.Palkka on tosi törkeä verrattuna työn raskauteen.Hyi olkoon!

      • ASENNETTA!!!!

        Paska palkka paskaduunista------------Näin se vaan on sanokoon kuka mitä hyvänsä!!!!!


      • eilen palkkakuitti

        ja se pisti miettimään, että ihme kun näin lyhyellä koulutuksella maksetaan näinkin hyvin.


      • ainakaan

        oikeinkirjoittajaksi ryhdy.


      • ei ole mitään
        ainakaan kirjoitti:

        oikeinkirjoittajaksi ryhdy.

        vikaa. Kelpaa aivan hyvin suomi24 lukijoille. Ehkä sulla on lukutaidossa ongelmia?


      • siivoojana ole..
        ASENNETTA!!!! kirjoitti:

        Paska palkka paskaduunista------------Näin se vaan on sanokoon kuka mitä hyvänsä!!!!!

        Enemmän esim hoitajat on ulosteiden kanssa tekemisissä kun siivoojat....


      • alaaaaaaa
        ASENNETTA!!!! kirjoitti:

        Paska palkka paskaduunista------------Näin se vaan on sanokoon kuka mitä hyvänsä!!!!!

        Vaikka jonkun sekin on tehtävä.....mutta liksa eheheheheheh elä nyt sillä
        ota asuntolaina 300000 e..eheheheheh


    • TulihanNäitäTässäMieleen

      Pääsääntöisesti vapaata, itsenäistä työtä. Näet päivittäin konkreettisesti työsi jäljen. Vaikutat työlläsi välittömästi monen ihmisen elämään/työpäivään/paranemiseen/terveyteen. Näet ihmisiä (=asiakkaita) ja he tuovat väriä päiviin. Ala on monipuolinen. Puhtauspalvelualalla voit valita monenlaisista työympäristöistä mieleisesi ja jokaisessa kohteessa on omat juttunsa. Töistä lähtiessä työ on helppo unohtaa. Alalla on paljon työpaikkoja. Alalla on aina töitä. Jos intoa riittää, osaamista ja tietämystä voi laajentaa monella eri sektorilla, aineet, materiaalit, välineet, koneet. Aina löytyy opittavaa lisää. Monipuolinen ala. Mahdollisuudet nousta vaativampiin tehtäviin melko helposti. Voit valita suurimmaksi osaksi työsi järjestyksen. Ei tarvitse istua yhdessä paikassa siirtämässä mutteria pisteestä A pisteeseen B. Nämä asiat eivät tietenkään päde kaikkiin siivousalan työpaikkoihin, mutta nämä tulivat mieleeni. Ja palkasta. Tiedän monta muutakin työtä, jossa palkka ei päätä huimaa. Heille ehkä työ antaa sitten sen verran enemmän, että se motivoi.

      • nousta

        vaativampiin tehtäviin MELKO HELPOSTI???? Missä firmassa tuo on mahdollista? Nyt tietenkin joku sanoo, että koulutuksella. Minulla on alan koulutusta, olen opiskellut työn ohessa siivousteknikoksi, mutta en ole omassa työpaikassani noussut kyllä vielä lattiatasoa ylemmäs.


      • on esimiehen mieliksi
        nousta kirjoitti:

        vaativampiin tehtäviin MELKO HELPOSTI???? Missä firmassa tuo on mahdollista? Nyt tietenkin joku sanoo, että koulutuksella. Minulla on alan koulutusta, olen opiskellut työn ohessa siivousteknikoksi, mutta en ole omassa työpaikassani noussut kyllä vielä lattiatasoa ylemmäs.

        nousee ilman koulutustakin siivousfirmassa esimiehen asemiin. Ei siinä paljon koulutus paina :)


      • Uunoanneli
        nousta kirjoitti:

        vaativampiin tehtäviin MELKO HELPOSTI???? Missä firmassa tuo on mahdollista? Nyt tietenkin joku sanoo, että koulutuksella. Minulla on alan koulutusta, olen opiskellut työn ohessa siivousteknikoksi, mutta en ole omassa työpaikassani noussut kyllä vielä lattiatasoa ylemmäs.

        Esimieheltä, suunnittelijalta tai myyjältä vaaditaan muutakin kuin koulutusta. Onko kenties asenteessasi korjaamista? Mietipä asiaa työnantajan kannalta. Tai sitten omassa työpaikassasi ei ole tarvetta, oletko hakenut muualle töihin?


      • Sivullinen,,,,,,
        Uunoanneli kirjoitti:

        Esimieheltä, suunnittelijalta tai myyjältä vaaditaan muutakin kuin koulutusta. Onko kenties asenteessasi korjaamista? Mietipä asiaa työnantajan kannalta. Tai sitten omassa työpaikassasi ei ole tarvetta, oletko hakenut muualle töihin?

        olla sellainen asenne että on kieli ruskea aina töistä lähtiessä.Ei sen kummempaa.


      • Uunoanneli
        Sivullinen,,,,,, kirjoitti:

        olla sellainen asenne että on kieli ruskea aina töistä lähtiessä.Ei sen kummempaa.

        Omituinen asenne sinulla. Pitäisikö mielestäsi esimieheksi valita henkilö, joka valittaa joka asiasta ja riitelee esimiehen ja muiden kanssa? Esimieheltä nimenomaan vaaditaan neuvottelutaitoja ja muiden huomioimista. Hän toimii työpaikalla työnantajan edustajana, joten käytös ja asenne pitää olla sen mukainen. On silkkaa kateellisten panettelua haukkua niitä työntekijöitä, jotka haluavat kehittää oman työpaikkansa tulevaisuutta ja kilpailukykyä yhteistyössä esimiehen kanssa. Heillä saattaa vaan olla hiukan laajempaa näkemystä, ymmärrystä ja tietoa asioista kuin sinulla ja muilla kaltaisillasi, jotka keskittyvät ongelmien aikaansaamiseen ja etujen vaatimiseen miettimättä mistä rahat niihin. Valitettavasti kaltaisia on siivoojina paljon, eikä kouluttautuminen siivousteknikoksi tai siivoustyönohjaajaksi näitä asennevammoja välttämättä poista.


      • esimiehiä, joilla on iso
        Uunoanneli kirjoitti:

        Omituinen asenne sinulla. Pitäisikö mielestäsi esimieheksi valita henkilö, joka valittaa joka asiasta ja riitelee esimiehen ja muiden kanssa? Esimieheltä nimenomaan vaaditaan neuvottelutaitoja ja muiden huomioimista. Hän toimii työpaikalla työnantajan edustajana, joten käytös ja asenne pitää olla sen mukainen. On silkkaa kateellisten panettelua haukkua niitä työntekijöitä, jotka haluavat kehittää oman työpaikkansa tulevaisuutta ja kilpailukykyä yhteistyössä esimiehen kanssa. Heillä saattaa vaan olla hiukan laajempaa näkemystä, ymmärrystä ja tietoa asioista kuin sinulla ja muilla kaltaisillasi, jotka keskittyvät ongelmien aikaansaamiseen ja etujen vaatimiseen miettimättä mistä rahat niihin. Valitettavasti kaltaisia on siivoojina paljon, eikä kouluttautuminen siivousteknikoksi tai siivoustyönohjaajaksi näitä asennevammoja välttämättä poista.

        asennevamma. Liiton ja luottamusmiehen avulla on näitä joutunut ratkomaan, että jotenkin oikeus ja laillisuus täyttyisi! Onneksi vielä joku (jokin) on myös siivoojan etuja puolustamassa! Joskus kusi nousee päähän, kun luulee olevansa isompikin herra ja hidalgo, silloin tarvitaan luottari ja liiton edustajat ruuvaamaan hana auki, jotta nesteet valuisi päästä ja ymmärrys palaisi:)


      • ihan asian
        Uunoanneli kirjoitti:

        Omituinen asenne sinulla. Pitäisikö mielestäsi esimieheksi valita henkilö, joka valittaa joka asiasta ja riitelee esimiehen ja muiden kanssa? Esimieheltä nimenomaan vaaditaan neuvottelutaitoja ja muiden huomioimista. Hän toimii työpaikalla työnantajan edustajana, joten käytös ja asenne pitää olla sen mukainen. On silkkaa kateellisten panettelua haukkua niitä työntekijöitä, jotka haluavat kehittää oman työpaikkansa tulevaisuutta ja kilpailukykyä yhteistyössä esimiehen kanssa. Heillä saattaa vaan olla hiukan laajempaa näkemystä, ymmärrystä ja tietoa asioista kuin sinulla ja muilla kaltaisillasi, jotka keskittyvät ongelmien aikaansaamiseen ja etujen vaatimiseen miettimättä mistä rahat niihin. Valitettavasti kaltaisia on siivoojina paljon, eikä kouluttautuminen siivousteknikoksi tai siivoustyönohjaajaksi näitä asennevammoja välttämättä poista.

        vierestä.Herätys. Nyt oli puhe ylenemisestä lattiatasosta ylemmäs. Ei esimiehen käyttäytymisestä.Haloo.


      • moittimalla siivoojien ymmä...
        ihan asian kirjoitti:

        vierestä.Herätys. Nyt oli puhe ylenemisestä lattiatasosta ylemmäs. Ei esimiehen käyttäytymisestä.Haloo.

        missä asiassa en näkisi olevan sen enempää vikaa kuin esimiestenkään ymmärryksessä! Ei kaikki edes välttämättä halua esimiestehtäviin:) Ainaista valitusta ja ruikutusta kuulee esimiehiltä, kun niillä on niin kiire. Itsehän ovat työnsä valinneet! (Ja kääntäen siivoojille:) sama)


      • Hmmmm
        nousta kirjoitti:

        vaativampiin tehtäviin MELKO HELPOSTI???? Missä firmassa tuo on mahdollista? Nyt tietenkin joku sanoo, että koulutuksella. Minulla on alan koulutusta, olen opiskellut työn ohessa siivousteknikoksi, mutta en ole omassa työpaikassani noussut kyllä vielä lattiatasoa ylemmäs.

        Oletko ollut aktiivisesti hakeutumassa korkeampiin tehtäviin? Miten olet tämän osoittanut? Eikö firmassanne ole ollut koskaan ohjaaja/esimiespaikkoja auki, johon olisit voinut siirtyä? Oletko luonteeltasi johtaja? Sovitko persoonaltasi esimiestehtäviin? Onko sinulla päämääriä urallasi? Oletko hakenut muista firmoista esimiestehtäviä? Itse olen restonomi ja neljän vuoden aikaan noussut siivoojasta lähiesimieheksi ja aktiivisesti suunnittelen uralleni jatkoa. Pariin paikkaan olisi päässytkin jo esimieheksi, mutta en mennyt, olen kai niin ronkeli. Asennetta on oltava, ei siinä muuta. Ei se koulutustaan auta, jos "kotona istumalla" aikoo päästä esimiestehtäviin ja valittaa täällä, että teknikkona siivoaa - ei se niin pitäisi olla. Kaikki lähtee kyllä ihan susta itsestä tässä työuralla.


      • esimieheks haluaa ???
        Hmmmm kirjoitti:

        Oletko ollut aktiivisesti hakeutumassa korkeampiin tehtäviin? Miten olet tämän osoittanut? Eikö firmassanne ole ollut koskaan ohjaaja/esimiespaikkoja auki, johon olisit voinut siirtyä? Oletko luonteeltasi johtaja? Sovitko persoonaltasi esimiestehtäviin? Onko sinulla päämääriä urallasi? Oletko hakenut muista firmoista esimiestehtäviä? Itse olen restonomi ja neljän vuoden aikaan noussut siivoojasta lähiesimieheksi ja aktiivisesti suunnittelen uralleni jatkoa. Pariin paikkaan olisi päässytkin jo esimieheksi, mutta en mennyt, olen kai niin ronkeli. Asennetta on oltava, ei siinä muuta. Ei se koulutustaan auta, jos "kotona istumalla" aikoo päästä esimiestehtäviin ja valittaa täällä, että teknikkona siivoaa - ei se niin pitäisi olla. Kaikki lähtee kyllä ihan susta itsestä tässä työuralla.

        mokoma paska homma, mutta jonkunhan se on tehtävä:) Mieluummin nautin elämästä kuin valita lopun ikäni siivoojille ja muille esimiehille : "kuinka on kamala kiire ja stressi" :) Nauti sinäkin äläkä tyhjistä urputa:)


      • töissä ja
        Hmmmm kirjoitti:

        Oletko ollut aktiivisesti hakeutumassa korkeampiin tehtäviin? Miten olet tämän osoittanut? Eikö firmassanne ole ollut koskaan ohjaaja/esimiespaikkoja auki, johon olisit voinut siirtyä? Oletko luonteeltasi johtaja? Sovitko persoonaltasi esimiestehtäviin? Onko sinulla päämääriä urallasi? Oletko hakenut muista firmoista esimiestehtäviä? Itse olen restonomi ja neljän vuoden aikaan noussut siivoojasta lähiesimieheksi ja aktiivisesti suunnittelen uralleni jatkoa. Pariin paikkaan olisi päässytkin jo esimieheksi, mutta en mennyt, olen kai niin ronkeli. Asennetta on oltava, ei siinä muuta. Ei se koulutustaan auta, jos "kotona istumalla" aikoo päästä esimiestehtäviin ja valittaa täällä, että teknikkona siivoaa - ei se niin pitäisi olla. Kaikki lähtee kyllä ihan susta itsestä tässä työuralla.

        esimies-sol.


      • tähän..
        on esimiehen mieliksi kirjoitti:

        nousee ilman koulutustakin siivousfirmassa esimiehen asemiin. Ei siinä paljon koulutus paina :)

        Sellainen työntekijä, jolle esimies ei ole millään tavalla kateellinen tai halua väkisin pitää omassa kohteessaan rivisiivoojana.


      • Väärin!
        esimieheks haluaa ??? kirjoitti:

        mokoma paska homma, mutta jonkunhan se on tehtävä:) Mieluummin nautin elämästä kuin valita lopun ikäni siivoojille ja muille esimiehille : "kuinka on kamala kiire ja stressi" :) Nauti sinäkin äläkä tyhjistä urputa:)

        Minäkö urputan, jos toinen valittaa ettei pääse etenemään uralla ja sanon mielipiteeni? Eihän sinun kai tarvitsekaan väkipakolla esimieheksi ryhtyä, jos ei homma sua kiinnosta? Minä olen esimiestehtävissä eikä yhtään ole kiire, että ei ole varaa siitäkään valittaa...ja minähän nautin kun liksakin on tästä ihan "riittävä" :).


      • tapaus ja
        Hmmmm kirjoitti:

        Oletko ollut aktiivisesti hakeutumassa korkeampiin tehtäviin? Miten olet tämän osoittanut? Eikö firmassanne ole ollut koskaan ohjaaja/esimiespaikkoja auki, johon olisit voinut siirtyä? Oletko luonteeltasi johtaja? Sovitko persoonaltasi esimiestehtäviin? Onko sinulla päämääriä urallasi? Oletko hakenut muista firmoista esimiestehtäviä? Itse olen restonomi ja neljän vuoden aikaan noussut siivoojasta lähiesimieheksi ja aktiivisesti suunnittelen uralleni jatkoa. Pariin paikkaan olisi päässytkin jo esimieheksi, mutta en mennyt, olen kai niin ronkeli. Asennetta on oltava, ei siinä muuta. Ei se koulutustaan auta, jos "kotona istumalla" aikoo päästä esimiestehtäviin ja valittaa täällä, että teknikkona siivoaa - ei se niin pitäisi olla. Kaikki lähtee kyllä ihan susta itsestä tässä työuralla.

        olen ollut eri alalla esimiestehtävissä. Ei se ollut herkkua sekään mutta missään nimessä en lähtisi esimieheksi siivousalalla kuten en siivoojaksikaan.


      • esimiehellä ole
        Väärin! kirjoitti:

        Minäkö urputan, jos toinen valittaa ettei pääse etenemään uralla ja sanon mielipiteeni? Eihän sinun kai tarvitsekaan väkipakolla esimieheksi ryhtyä, jos ei homma sua kiinnosta? Minä olen esimiestehtävissä eikä yhtään ole kiire, että ei ole varaa siitäkään valittaa...ja minähän nautin kun liksakin on tästä ihan "riittävä" :).

        kiire. Syö vaan pullaa ja ryystä kahvia toimistolla. Kyllä ne palkolaiset hommat hoitaa? Hyvä asenne esimieheltä ja kuka muuten tuossa äsken palkoista kyseli?


      • Buahaahha
        esimiehellä ole kirjoitti:

        kiire. Syö vaan pullaa ja ryystä kahvia toimistolla. Kyllä ne palkolaiset hommat hoitaa? Hyvä asenne esimieheltä ja kuka muuten tuossa äsken palkoista kyseli?

        Joku ei halua siivousalalle esimieheksi, koska niillä on aina kiire. Mutta siivojathan sen tietävät, että esimiehet vaan ryystää kahvia. Heh. Ja mun mielestä siivojat vaan juoruaa. Jos siivojaksi lähtee, kyllä pitäisi tietää, mitä työ pitää sisällään. Vain ja ainoastaan se nurkkien luuttuaminen. Jos ei ole intoa, taitoa, älliä opiskella joksikin muuksi, pahahan siinä on esimiehiä haukkua - tämä on kyllä tosi yleistä, olen huomannut. Ehkä esimiehillä on vähän sormensa pelissä siinä, että ylipäätään teillä siivojilla on töitä. Jos se ei miellytä, lähtekää makaamaan sohvalle tai johonkin muualle, vaikka paskaperseitä pyyhkimään hoitoalalle, se on varmaan nastaa ja esimiehetkään ei taatusti vain juo kahvia, nekin on varmaan pyyhkimässä niitä paskaperseitä työntekijöiden kanssa, TIETENKIN. Jotta alaisilla olisi kiva olla. Mä en ymmärrä tätä siivoojien katkeruutta ja marinaa milloin mistäkin...ja kuitenkin on vain pakko nuohota niitä nurkkia ja se on pakko tehdä kaikkein paskimmmissa firmoissa.


      • Tilhi_
        esimiehellä ole kirjoitti:

        kiire. Syö vaan pullaa ja ryystä kahvia toimistolla. Kyllä ne palkolaiset hommat hoitaa? Hyvä asenne esimieheltä ja kuka muuten tuossa äsken palkoista kyseli?

        Juu kyllä se valitettavasti näin on, että palkolaiset (mitä lienee hernekansan edustajia ovatkin) hoitaa käytännön työt, esimies suunnittelee, organisoi, johtaa, kehittää. Jos tää oli sulle ylläri, niin nyt ei pitäs olla enää yllätys. Naurettavinta tässä on se, että jos minä sanoisin jollekin siivoojalle, että ota sä nyt tää mun työkännykkä päiväksi, vastaa siihen, organisoi hommat mitä tulee, sä vastaat nyt tästä puljusta, niin kyllä menisi varmasti paskat eukolla housuun. Mutta esimies ei kuitenkaan tee mitään.


      • sentään, kukas se
        Tilhi_ kirjoitti:

        Juu kyllä se valitettavasti näin on, että palkolaiset (mitä lienee hernekansan edustajia ovatkin) hoitaa käytännön työt, esimies suunnittelee, organisoi, johtaa, kehittää. Jos tää oli sulle ylläri, niin nyt ei pitäs olla enää yllätys. Naurettavinta tässä on se, että jos minä sanoisin jollekin siivoojalle, että ota sä nyt tää mun työkännykkä päiväksi, vastaa siihen, organisoi hommat mitä tulee, sä vastaat nyt tästä puljusta, niin kyllä menisi varmasti paskat eukolla housuun. Mutta esimies ei kuitenkaan tee mitään.

        siellä katkera on? Miksi aliarvioit siivoojia??? Ei tuollainen ainakaan paranna työilmapiiriä!? Tiedätö edes mikä se on? Ei tarvitse ihmetellä siivoojien katkeruutta jos esimiehet on tuollaisia???


      • että sinä
        Buahaahha kirjoitti:

        Joku ei halua siivousalalle esimieheksi, koska niillä on aina kiire. Mutta siivojathan sen tietävät, että esimiehet vaan ryystää kahvia. Heh. Ja mun mielestä siivojat vaan juoruaa. Jos siivojaksi lähtee, kyllä pitäisi tietää, mitä työ pitää sisällään. Vain ja ainoastaan se nurkkien luuttuaminen. Jos ei ole intoa, taitoa, älliä opiskella joksikin muuksi, pahahan siinä on esimiehiä haukkua - tämä on kyllä tosi yleistä, olen huomannut. Ehkä esimiehillä on vähän sormensa pelissä siinä, että ylipäätään teillä siivojilla on töitä. Jos se ei miellytä, lähtekää makaamaan sohvalle tai johonkin muualle, vaikka paskaperseitä pyyhkimään hoitoalalle, se on varmaan nastaa ja esimiehetkään ei taatusti vain juo kahvia, nekin on varmaan pyyhkimässä niitä paskaperseitä työntekijöiden kanssa, TIETENKIN. Jotta alaisilla olisi kiva olla. Mä en ymmärrä tätä siivoojien katkeruutta ja marinaa milloin mistäkin...ja kuitenkin on vain pakko nuohota niitä nurkkia ja se on pakko tehdä kaikkein paskimmmissa firmoissa.

        alat pikkuisen hiiltymään koko touhuun?Alanvaihto on pikkuhiljaa edessä.Varmaan syyttömätkin kärsivät sinun käytöksestäsi.Muista,vaikka esimies oletkin niin pidä matalaa profiilia ettei sinua savusteta pihalle.Näinkin on käynyt.


      • Ota sinä
        Tilhi_ kirjoitti:

        Juu kyllä se valitettavasti näin on, että palkolaiset (mitä lienee hernekansan edustajia ovatkin) hoitaa käytännön työt, esimies suunnittelee, organisoi, johtaa, kehittää. Jos tää oli sulle ylläri, niin nyt ei pitäs olla enää yllätys. Naurettavinta tässä on se, että jos minä sanoisin jollekin siivoojalle, että ota sä nyt tää mun työkännykkä päiväksi, vastaa siihen, organisoi hommat mitä tulee, sä vastaat nyt tästä puljusta, niin kyllä menisi varmasti paskat eukolla housuun. Mutta esimies ei kuitenkaan tee mitään.

        tämä moppi ja hoida tätä mun aluetta pari viikkoa. Ei onnistuisi. Jäisi varmaan puolet tekemättä? Esimiehet enemmän kenttätöihin niin tietäisivät vähän miten kentällä toimitaan. ;)))))


      • kyllä onnistuu!
        Ota sinä kirjoitti:

        tämä moppi ja hoida tätä mun aluetta pari viikkoa. Ei onnistuisi. Jäisi varmaan puolet tekemättä? Esimiehet enemmän kenttätöihin niin tietäisivät vähän miten kentällä toimitaan. ;)))))

        Nooh, viisi vuotta on työtä siivoojana takana, siis opiskeluaikona, että eiköhän tuo moppi kädessä pysy :D :D. Eihän se automaattisesti tarkoita, että esimiestehtävissä oleva ihminen ei osaa siivoota.


      • älähän yleistä!
        Buahaahha kirjoitti:

        Joku ei halua siivousalalle esimieheksi, koska niillä on aina kiire. Mutta siivojathan sen tietävät, että esimiehet vaan ryystää kahvia. Heh. Ja mun mielestä siivojat vaan juoruaa. Jos siivojaksi lähtee, kyllä pitäisi tietää, mitä työ pitää sisällään. Vain ja ainoastaan se nurkkien luuttuaminen. Jos ei ole intoa, taitoa, älliä opiskella joksikin muuksi, pahahan siinä on esimiehiä haukkua - tämä on kyllä tosi yleistä, olen huomannut. Ehkä esimiehillä on vähän sormensa pelissä siinä, että ylipäätään teillä siivojilla on töitä. Jos se ei miellytä, lähtekää makaamaan sohvalle tai johonkin muualle, vaikka paskaperseitä pyyhkimään hoitoalalle, se on varmaan nastaa ja esimiehetkään ei taatusti vain juo kahvia, nekin on varmaan pyyhkimässä niitä paskaperseitä työntekijöiden kanssa, TIETENKIN. Jotta alaisilla olisi kiva olla. Mä en ymmärrä tätä siivoojien katkeruutta ja marinaa milloin mistäkin...ja kuitenkin on vain pakko nuohota niitä nurkkia ja se on pakko tehdä kaikkein paskimmmissa firmoissa.

        Minä en ainakaan marise, enkä mene paskafirmoihin ja mulla ollut esimiehet jotka ei tod vaan ryystä kahvia. Mielestäni työntekijänä mun tulee kunnioittaa esimiehiäni, kuten työtovereitanikin. huom ei mielistellä tai muutoinkaan ja omat puolet on pidettävä, mutta että kyllä nekin tekee töitä..ja myös esimiesteni ja työtovereideni tulee kunnioittaa mua.


      • ...
        moittimalla siivoojien ymmä... kirjoitti:

        missä asiassa en näkisi olevan sen enempää vikaa kuin esimiestenkään ymmärryksessä! Ei kaikki edes välttämättä halua esimiestehtäviin:) Ainaista valitusta ja ruikutusta kuulee esimiehiltä, kun niillä on niin kiire. Itsehän ovat työnsä valinneet! (Ja kääntäen siivoojille:) sama)

        Tuo on totta, että esimiehenä kuulee sitä ruikutusta ja rutinaa niin siivoojilta (oman puljun puolelta) sekä asiakkaiden puolelta. He ovat puun ja kuoren välissä ja sovintoa pitää pitää yllä molempiin suuntiin. Ei se mikään stressitön työ ole. Kyllähän siivousalan esimiehet saavat sellaista 2500/kk palkkaa jolla kyllä sitten jo pärjääkin. Mielestäni vaan siivoojienkin pitäisi saada sellasta 2000/kk.


      • ...
        esimiehellä ole kirjoitti:

        kiire. Syö vaan pullaa ja ryystä kahvia toimistolla. Kyllä ne palkolaiset hommat hoitaa? Hyvä asenne esimieheltä ja kuka muuten tuossa äsken palkoista kyseli?

        En ole tällä hetkellä siivooja enkä esimies enkä mitään tuosta väliltä. Mutta se että kuvittelet esimiesten vaan istuvan toimistolla ja hörppivän kahvia kertoo sen ettet oikeasti tietä mitään siitä mitä he tekevät. He eivät ole konkreettisesti siivoamassa kohteissa niinkuin sinä, mutta se ei suinkaan tarkoita ettei heillä ole tekemistä. Sanotaan niin että sinä hoidat sen varsinaisen siivoustyön, he hoitavat kaiken muun... Jos et usko, pyri kaikin mokomin esimieheksi ja katso mitä se työ on.


      • ...
        Ota sinä kirjoitti:

        tämä moppi ja hoida tätä mun aluetta pari viikkoa. Ei onnistuisi. Jäisi varmaan puolet tekemättä? Esimiehet enemmän kenttätöihin niin tietäisivät vähän miten kentällä toimitaan. ;)))))

        Uskallan väittää että siivoaminen onnituu esimiehiltä paremmin (ovat melkein aina itse olleet siivoojina jossain vaiheessa), mutta ei toimisi että siivooja alkaisin yhtäkkiä pyörittään esimiehelle kuuluvia tehtäviä.


      • lillililli
        Uunoanneli kirjoitti:

        Omituinen asenne sinulla. Pitäisikö mielestäsi esimieheksi valita henkilö, joka valittaa joka asiasta ja riitelee esimiehen ja muiden kanssa? Esimieheltä nimenomaan vaaditaan neuvottelutaitoja ja muiden huomioimista. Hän toimii työpaikalla työnantajan edustajana, joten käytös ja asenne pitää olla sen mukainen. On silkkaa kateellisten panettelua haukkua niitä työntekijöitä, jotka haluavat kehittää oman työpaikkansa tulevaisuutta ja kilpailukykyä yhteistyössä esimiehen kanssa. Heillä saattaa vaan olla hiukan laajempaa näkemystä, ymmärrystä ja tietoa asioista kuin sinulla ja muilla kaltaisillasi, jotka keskittyvät ongelmien aikaansaamiseen ja etujen vaatimiseen miettimättä mistä rahat niihin. Valitettavasti kaltaisia on siivoojina paljon, eikä kouluttautuminen siivousteknikoksi tai siivoustyönohjaajaksi näitä asennevammoja välttämättä poista.

        Tuossa nyt pisti..."ongelmien aikaansaamiseen". Mahtaako tuo tarkoittaa... että mitoitus on itse työntekijän tekemää?
        Palkkaus on työntekijän päättämä. Tarkoittaako tuo sitä että töitä on niin paljon tuntimäärällisesti kuin yksi yhdessä työsuhteessa ehtii tehdä- täyttä päivää.

        Jos tuota tarkoitit, niin minä ainakin pistän turvan umpeen- Muutenhan työ ON kivaa, ihan oikeasti kohteet ja asiakkaat on ei nyt elon suola, mutta niinkin että on kiva mennä, ja luotetaan, ja työn jälkeen on sitten se oma aika- en ole himosiisti kotini suhteen, vähintään joitakin pölyvillakoiria saa liikuskella lattioilla, en ole työni. Sehän se voimia pitää yllä.


      • Yhteispeliä
        Tilhi_ kirjoitti:

        Juu kyllä se valitettavasti näin on, että palkolaiset (mitä lienee hernekansan edustajia ovatkin) hoitaa käytännön työt, esimies suunnittelee, organisoi, johtaa, kehittää. Jos tää oli sulle ylläri, niin nyt ei pitäs olla enää yllätys. Naurettavinta tässä on se, että jos minä sanoisin jollekin siivoojalle, että ota sä nyt tää mun työkännykkä päiväksi, vastaa siihen, organisoi hommat mitä tulee, sä vastaat nyt tästä puljusta, niin kyllä menisi varmasti paskat eukolla housuun. Mutta esimies ei kuitenkaan tee mitään.

        Pienemmissä ympyröissä ainakin- on jokainen vastuussa oman sarkansa pyörittämisestä siten, että- se toimii.
        Tuuraa työyhteisössä lomiakin ohessa.
        Ja ottaa vastaan tilauksia, jonkun työparikseen jos tarttee, ja osaa ihan itse toimittaa toisellekkin perehdytystä, ja kirjanpitoa ja jopa tuottoja työnantalle.
        Joskus ajatellut että on se kumma, ettei systeemi toimi esim. isompien puljujen siltä osin kun pikkupaikkakunnilla-
        Säästäis ihan oikeesti aikaakin.

        Tiedän loppupäivän keikat. Ennen ensi vko alkua soitan toiselle. Sitten jaamme tunnit/kohteet, porukassa niin että kukaan ei kärsi.
        Yhdellä on jokin erityisempi osaaminen. Toisella toisen tyyppisiin. Jne- joten jutut jakautuu, ja tietoa voi keskenään jakaa kentällä.
        itse kohteessa kukin on siellä palvelemassa asiakastahoa- eli duuni tehdään- ei se sen kummempaa ole.


    • aikoinaan merkonomiksi

      olin käytännössä 15 vuotta työtön (välillä pätkätöissä tai kursseilla). Sit hakeuduin sattumalta siivousalalle ja kävin laitoshuoltajakoulutuksen ja nyt olen kohta jo 1,5 vuotta ollut samassa firmassa siivoojana. Työssä on hyvät ja huonot puolensa. Työni on itsenäistä, mutta melko kovatahtista. Palkka ei ole hirveän hyvä, mutta eipä ne työttömän tulotkaan häävit olleet.

    • siivoojana v. 2002.

      kun pienokainen oli vähän toisella vuodella. Olin eronnut ja siivoustöitä sain sellaiseen aikaan, kun lapsen hoito oli helppo järjestää. Ei ollut toimeentulon turvaamiseksi muuta mahdollisuutta kuin äkkiä töihin mitä vaan. Iskä-mulkku, kun ei ensimmäiseen vuoteen maksanut ainuttakaan elatusmaksua enkä ymmärtänyt elatusmaksua mistään anoa ennen kuin joku mulle valisti. Rahasta oli pula ja sinne jäi vuoden elatukset! Siivoustyö pelasti vähänkin ällini ja auttoi talouttani. Siivoan edelleenkin samalla firmalla kokopäiväisesti. En koe tehneeni huonoa valintaa jatkaessani siivoojana. Harvassa työssä on niin hyviä mahdollisuuksia ja monimuotoisuutta työajan, kohteen ja työnlaadun joustoihin kuin siivoustyössä. Rytmitän työpäiväni lapsen tarpeiden mukaisesti. Joustavaa ja mukavaa, palkka ei ole huimaava, mutta toimeen tulee. Ei monella muullakaan alalla ole huippupalkkoja joustoista puhumattakaan! Tyytyväinen ISS`n siivooja (nykyisin laitoshuoltaja:))

      • ole sen paremmin

        palkattua. Itse olin työnjohtaja 8eur/tunti. Yritys laskutti asiakasta noin 30-35eur/tunti ja työntekijöitä oli viisi.


      • tai kaupan ala
        ole sen paremmin kirjoitti:

        palkattua. Itse olin työnjohtaja 8eur/tunti. Yritys laskutti asiakasta noin 30-35eur/tunti ja työntekijöitä oli viisi.

        ...tai ravintola-ala...voisi joskus käydä katselemassa muidenkin naisvaltaisten alojen palkkoja ja tehdä vertailua,eikös vaan?


      • Black Maiden
        tai kaupan ala kirjoitti:

        ...tai ravintola-ala...voisi joskus käydä katselemassa muidenkin naisvaltaisten alojen palkkoja ja tehdä vertailua,eikös vaan?

        Itse olen rappusiivouksessa eli ihan duunari-asemassa, mulla on palkka yli 9euroa/tunti ja kokoaikainen työ. Välilä on ollut päiviä ettei olisi jaksanut millään olla töissä ja nämäkin ailahtelut ovat johtuneet mm. siitä kun olin pitkällä sairaslomalla. Mutta olen itseni ns. pomo saan tehdä kohteeni missä järjestyksessä haluan, voin tehdä urakalla hommia ja pitää pidemmän lounastauon tai lähteä aiemmin töistä. Pystyn työpäivän aikana soittelemaan omia asioitani ja käväisemään esim. pankissa, kaupassa tms. hoitamaan muita asioita. Kuitenkin hoidan pääosin työni hyvin ja monesti saan yhdenkin viikon aikana usein myönteistä palautetta asiakkailta, mikä lämmittää mieltä jos on vaikka alamaissa, ja kehut pistävät lisää yrittämään :) Koulutukseltani olen ihan toisenlaisen alan ammattilainen ja alalla ei ole töitä...jotainhan se on tehtävä kuitenkin! Ehdottaisinkin että me siivoojat joko koulutetut/kouluttamattomat tukisimme toisiamme täällä S24:ssä :) Olisi hienoa vaihdella kokemuksia ja oppia jotain työstään tai saada omaa ja muidenkin arvostusta alaa kohtaan nousemaan.


      • Minttulix
        ole sen paremmin kirjoitti:

        palkattua. Itse olin työnjohtaja 8eur/tunti. Yritys laskutti asiakasta noin 30-35eur/tunti ja työntekijöitä oli viisi.

        Itse olin joskus puutarha-alalla extraajana ja sain siitä kaikkein vähiten rahaa kaikista extratöistäni (esim. tiskaajana yli 9 €/h, puutarhatöistä reilu 6 €/h), ja minusta 100 kertaa raskaampaa kuin siivoustyö. Samassa epäergonomisessa asennossa siirelit jotain ruukkuja tasolla ees'taas, sitten kuului merkkiääni ja pääsit tauolle, tauolta takaisin töihin äänimerkistä, kun viikon tein tätä työtä, en päässyt melkein sängystä enää ylös.


      • ihminen tekee
        Minttulix kirjoitti:

        Itse olin joskus puutarha-alalla extraajana ja sain siitä kaikkein vähiten rahaa kaikista extratöistäni (esim. tiskaajana yli 9 €/h, puutarhatöistä reilu 6 €/h), ja minusta 100 kertaa raskaampaa kuin siivoustyö. Samassa epäergonomisessa asennossa siirelit jotain ruukkuja tasolla ees'taas, sitten kuului merkkiääni ja pääsit tauolle, tauolta takaisin töihin äänimerkistä, kun viikon tein tätä työtä, en päässyt melkein sängystä enää ylös.

        kunhan on ylpeä siitä että osaa työnsä ja myös tekee sen niin hyvin kuin pystyy eikä luimuile. Kaikissa töissä on omat huonot ja hyvät puolet, ei se huippukirurgin hommakaan ole leppoisaa aina vaikka tienais kuinka hyvin. Ehkä joskus tulee viettäneeks unettomia öitä kun työn kohde kuolee käsiin.
        Kaikkein helpointa kai olis olla liikennemerkkinä mutta siinä ilmasto-olot panee vastaan.
        Tulot suhteuttaa vain menoihinsa niin siinä se on.
        Ja jos haluaa loistoa elämään niin senkun opiskelee vaan johtajaksi, tässä maassahan niitä töitä riittää(hah hah)


    • erittäin mielenkiintoista

      kuulla millä alalla kyselijä työskentelee.

    • voi tehdä jotain,

      mutta ihmiset alkavat, tai ryhtyvät.

    • syynä oli

      se, ettei yksinkertaisesti ollut töitä. Olen aiemmalta koulutukseltani merkonomi ja sihteeri, mutta ainaista työttömyyttä vaan, armopaloina puolen vuoden pätkiä "kahvinkeittäjänä" silloin tällöin.

      Siispä kouluttauduin pari vuotta sitten laitoshuoltajaksi ja nyt jo toista vuotta työskentelen eräässä firmassa. Siivoan koulua ja päiväkotia. Työssä kaikkein mielekkäintä on itsenäisyys ja se, että edes joku arvostaa tätäkin työtä.

    • "Likaojan-tyttö"

      syyt ryhtyä poliisiksi?syyt ryhtyä myyjäksi?syyt ryhtyä yrittäjäksi?? iha ku siivous olis jotai vitun "tarttuvaa tautia" tai syntiä ku sitä niin väheksytään ja "ihmetellään"miksi joku haluaa siivoojaksi!?? WTF???? herätkää urpot ja miettikää vaikka miksi maailmassa on köyhyyttä,nälänhätää ym ym.

    • parempi palkka...silloin

      lähdin aikoinaan siivousalalle siksi koska silloin maksettiin parempaa palkkaa.olin kouluttautunut ompelualalle jota teinkin toistakymmentä vuotta kunnes kyllästyin huonoon palkkaa ....urakkatyötä tuntipalkalla. Tuttavani oli siivoushommissa ja kertoi hyvästä palkkauksesta ja siitä kuinka mukavaa työ oli ja se sai minutkin hakeutumaan alalle ja olenkin ollut näissä hommissa jo yli 20 vuotta enkä ole katunut.
      palkka oli silloin yli 1000 markkaa enemmän kuukaudessa.
      kun urakkalisiä vielä maksettiin. Sittemminhän ne poistettiin, ainakin siitä firmasta jossa olin, ja alueita suurennettiin henkilöstöa vähentämällä mutta senhän kaikki tietävät

    • ::::::

      Olen työskennellyt siivoojana kolmisen vuotta ja tykään tosi paljon työstäni. Mielestäni on tosi mukavaa kun ei kukaan ole kyyläämässä työtäni vieressä ja saa käyttää välilä ihan omaa järkeäkin, ettei kukaan ole valmiiksi sanelemassa vieressä miten tulee jokin asia tehdä. En voisi kuvitellakaan ihanampaa työtä kuin tämä. Toki välillä ottaa päähän töissä, mutta tuskin voikaan aina olla työhön tyytyväinen.

      Ongelma vaan on se, että kukaan ei edes oleta minun jäävän siivoojaksi koko loppu elämäkseni vaan lukion jälkeen täytyy mennä yliopistoon ja sieltä hommata jokin akateeminen ura muuten ei ole perheen keskuudessa mitään arvoa. Jaksavat jo nyt valmiiksi vitsailla työstäni. Ei sillä, että olisin varmaan koko loppu elämäni siivoustyötä tehnytkään huonon palkan vuoksi, mutta kyllä jonkinlainen avostus pitäisi työtäni kohtaan tulla, koska tiedän monia jotka eivät koko hommaan ole pystyneet.

      Hauskinta on ehkä sekin, että työpaikkassanikaan eivät aluksi uskoneet, että olisin vuottakaan töissä kun kyselin lisä duunia niin ohjaaja tokaisi, että meinaatko sä muka täällä vielä kauankin olla töissä.. :)

      • Toi on niin tota..

        Muakin varoiteltiin, älä ala siivoojaksi, se on niin raskasta...varoitteluista huolimatta opiskelin alaa ja nyt on niin että ihmiset utelee lähdenkö opiskelemaan lähihoitajaksi tai vastaavaa..vastaan että en, olen löytänyt oman alani ja tätä minä haluan tehdä. Kun oon jo kohta 30 olen todella onnellinen että lopulta löysin ammatin jossa viihdyn ja jossa teen työni hyvin..ja jossa töitä riittää..on paikkoja joissa palkka on huonompi ja paikkoja joissa palkka on parempi..mä pysyttelen näissä missä se on parempi :)

        Olkaa ylpeitä työstänne siivoojat!


      • yli 5v siivoojana
        Toi on niin tota.. kirjoitti:

        Muakin varoiteltiin, älä ala siivoojaksi, se on niin raskasta...varoitteluista huolimatta opiskelin alaa ja nyt on niin että ihmiset utelee lähdenkö opiskelemaan lähihoitajaksi tai vastaavaa..vastaan että en, olen löytänyt oman alani ja tätä minä haluan tehdä. Kun oon jo kohta 30 olen todella onnellinen että lopulta löysin ammatin jossa viihdyn ja jossa teen työni hyvin..ja jossa töitä riittää..on paikkoja joissa palkka on huonompi ja paikkoja joissa palkka on parempi..mä pysyttelen näissä missä se on parempi :)

        Olkaa ylpeitä työstänne siivoojat!

        Tää on kans mun juttu. Itsenäistä työskentely, työnjäljen näkee heti eikä huomenna.
        Omaa järkeä saa käyttää niin paljo ku jaksaa ja työtä saa myös kehittää. En vaihtaisi siivoushommia mihinkään muuhun työhön vaikka palkka olisi parempi kuin nyt, teen tätä työtä siksi että nautin siitä enkä rahan vuoksi. Ketäänhän ei pakoteta siivous töitä tekemään ainahan voi hakeutua muulle alalle jos ei siivous hommista pidä


    • vierailija

      Toi on hieno kuulla, että ihmiset haluaa ihan vapaaehtoisesti siivota ja tykkää siitä :) sellaisesta tietää, että tulee hyvää jälkeä.

      Itselle se oli valitettavasti ainut työ jonka sain, enkä viihdy yhtään, mutta pakko on jotain tehdä. Syitä en jaksa edes alkaa selostaa.

      Parasta ja ainut hyvä puoli siivoustyössä mun mielestäni on se, että sitä on. Pelastus niille jotka on syystä tai toisesta epäonnistuneet urallaan tai ketkä ei edes halua opiskella mitään.

      • Mä olen ainakin

        ihan vapaaehtoisesti opiskellut itselleni laitoshuoltajan ammattitutkinnon ja olen jopa ylpeä ammatistani. Ei ole ketään pakottanut enkä ole alalle ajautunut. Ihan uteliaisuuttani lähdin ja taisin heti ekasta tunnista koululla ajatella, että tästä tulee mun juttu.


    • rakastaapuhtautta

      Kyllähän varmaan moni siivooja tykkää työstään vaikka palkka on mitä on. Minustakin on kiva silloin tällöin lakaista lattia tai pyyhkäistä rätillä pöytää. Ymmärrän siis, että on siivoojia, jotka aidosti pitävät työstä.

    • Kommentoin ensin vähän noita esimiesaiheita.. no, itse en ole koskaan nähnyt marisijoiden etenevän urallaan. Sovitteluhenkeä pitää olla ja kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Marinalla ei koskaan saavuteta mitään. Itse olen siivonnut vaikka mitä.. joukossa raskaitakin paikkoja. Oon aina välttänyt marisemasta.. enemmänkin keskittynyt miettimään miten asioita voisi tehdä kevyemmin/helpommin. Jos homma ei oo miellyttänyt, olen koittanut hankkiutua parempaan paikkaan. Itsestä se on kiinni. Kun työsopimuksen tekee, niin silloin tehdään töitä sopimuksen mukaan tai irtisanotaan se.

      Itse oon alalla ollut 17 vuotta. Eikä päivääkään ole tarvinnut pelätä töiden loppuvan. alalla on paljon hyviä puolia, niistä ei vaan yleensä puhuta. Palkkaus on siivoojalla huono, mutta se ei vaan helpolla nouse. Jos se olisi paljon parempi, ei asiakkailla olisi kiinnostusta enää ostaa siivousta..ainakaan niin paljon, vaan siivoaisivat itse. Jokainen voi miettiä omalta kohdaltaan. Ostatko sinä esim kotisiivousta? miksikö? entäs jos siivoojan palkka olisi 5 euroa parempi ja firmojen laskutus näin 10€ suurempi..ostaisitko sitten? niinpä..
      Mutta alalla voi edetä ja sitä kautta myös palkkaa saada lisää. Itse esimiehenä nykyisin ja palkka karvan alle 2500. Saishan se olla vaikka viis tonnia, mutta ihan jees noinkin..

    • Opiskelu kannattaa!

      Jos opiskelu ei kiinnosta ja haluaa päästä yli siitä, mistä aita on matalin, siivous on osuva vaihtoehto. Monella siivoojalla on huonoilla arvosanoilla suoritettu peruskoulu, ei ammatillista tutkintoa tai opinnot jääneet kesken. On huolestuttavaa, jos opiskelumotivaatiota ei löydy vielä aikuisenakaan!

      Aikuisopiskeluun on hyvät mahdollisuudet, jos on tahtoa ja asennetta! Lukion ja ammatillisen tutkinnon voi suorittaa ilta- ja monimuoto-opintoina ja ammattikorkeakoulututkinnon monimuoto-opiskeluna työn ohessa. Yliopistoissa on nykyään paljon aikuisia opiskelijoita.

      Lapsena ja nuorena aniharvan unelma-ammatti on siivooja. Laiskuus ja opiskelumotivaation puute, huonot opiskelutaidot, oppimisvaikeudet, huono koulumenestys, elämänhallinnan ongelmat ja omien vanhempien esimerkki ajavat siivoojaksi. Lapsia ja nuoria pitää aina kannustaa opiskelemaan, jotta saa mielekkään työn, jonka palkalla tulee toimeen!

      • fdgeg

        ihmiset aina luulevat että siivoustyötä tekevä on huonosti menestynyt koulussa ja elämässsä yleensä.KUN sitten kertoo asuvansa omaakotitalossa menevänsä mökille kesälomalla lapsi meni yliopistoon toisella on ylioppilasjuhlat, ja kun ajaa kalliimmalla autolla kuin firman työntekijät ja on vielä itsellä kaksi ammattia muuta kuin siivousala, niin kyllä rupeavat katsomaan eri tavalla eikä säälien ylhäältäpäin.


      • 2 + 2 = likimäärin 4
        fdgeg kirjoitti:

        ihmiset aina luulevat että siivoustyötä tekevä on huonosti menestynyt koulussa ja elämässsä yleensä.KUN sitten kertoo asuvansa omaakotitalossa menevänsä mökille kesälomalla lapsi meni yliopistoon toisella on ylioppilasjuhlat, ja kun ajaa kalliimmalla autolla kuin firman työntekijät ja on vielä itsellä kaksi ammattia muuta kuin siivousala, niin kyllä rupeavat katsomaan eri tavalla eikä säälien ylhäältäpäin.

        Eivät kaikki luule. Minä olen ammattiin koulutettu laitoshuoltaja, nyt luonnontieteiden kandi ja matkalla kohti maisterin papereita. Yliopistossa ei kukaan ole koskaan ihmetellyt aiempaa ammattiani....mutta voi, mikä haloo tuli työpaikalla, kun aikanaan kuulivat siivoojan päässeen yliopistoon ;)))


      • Näintäällä
        fdgeg kirjoitti:

        ihmiset aina luulevat että siivoustyötä tekevä on huonosti menestynyt koulussa ja elämässsä yleensä.KUN sitten kertoo asuvansa omaakotitalossa menevänsä mökille kesälomalla lapsi meni yliopistoon toisella on ylioppilasjuhlat, ja kun ajaa kalliimmalla autolla kuin firman työntekijät ja on vielä itsellä kaksi ammattia muuta kuin siivousala, niin kyllä rupeavat katsomaan eri tavalla eikä säälien ylhäältäpäin.

        Tunnen paljon maistereita, tuplamaistereita, proffia ja johtajia, jotka ovat nuoruudessaan siivonneet joko ennen opiskelemaan pääsyä tai opiskeluiden ohessa. Ei pitäisi siis ennakkoluuloisesti nenän vartta pitkin katsella siivoojia. Suurin osa etenee ylemmäs ja tai vaihtaa alaa. Monella voi olla useampikin tutkinto. Harvemmat jämähtävät loppuelämäkseen tuohon. (He arvostavat työn liikunnallisuutta ja vapautta, eivät jaksaisi koko päivää istuskella toimistolla tms. ) Silti tuon alan kokemus useimmiten avaa omia silmiä ja tuo sopivaa nöyryyttä asenteeseen, ylimielisyys ja turhat ennakkoluulot karisevat.


    • tyhmätnarisee

      Siivous sopii niille ketkä haluavat päästä elämästä helpolla ja tienata insinöörin palkan suht helpolla työllä.
      T. Kotisiivous yrittäjä

    • miettikäsiivoojia

      Siivoustyö on siksi paskahomma että siinä on huono palkka. Tärkeäähän se on ja meidän pitää olla kiitollisia siivojille että he siivoavat ja meillä on helpompi olla kun on puhdasta. Ajatelkaa vaikka julkisia vessoja ilman siivoojia. Siivoamisesta voi tykätä, niinkuin voi tykätä kukkien istuttamisesta tai leipomisestakin. Samalla tavalla voisi ajatella poliisin homma paskaduuniksi, kadulla riehuu narkkari tai puliukko on sammunut paskat housussa kadulle, poliisi ne hakee pois, meidän ei tarvitse. Sekin on likaista mutta tärkeää työtä.

      • nämäajatkurjat

        Nämä ajat jeesaavat. Kaikilla on paska palkka. Pitää peilata koulutukseen ja vaativuteen eikä sekään takaa enää nykyään isoa palkkaa.


    • Laitoshuoltaja2007

      Tein toimistotyötä aikani ja se riitti. Aina olen tykännyt siivota. Opiskelin alaa ja tähän päivään en ole katunut. Olen hyvä työssäni ja kiitosta saa. Se riittää. palkalla tulen toimeen vaikkei rikastumaan pääse.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe