Runonurkkaan taas

tulenlieskat

Aamu lämpöä jakaa runot hyvän alun takaa. Kas nurkantaa taisi runot pujahtaa. Nyt taas kaikki mukaan pois ei kai jää kukaan. Kahvia pirtin joku jo maistaa alkaa taas aurinko paistaa. Vaikkei paistaiskaan runot saa päivän paistamaan. Päivän toimista kertoilla ihka mukavilla sanoilla, runot nämä nurkan saaneet on hymypurkan. Jatketaanhan tätä ihanuutta mukaan tehdään uutta. Yhdessä kasvot kirkastuu runoista kun ilostuu. Päivää hyvää jokaiselle isolle ja pikkuiselle.

63

1640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiiuliN

Tuuli kuiskaeli näin jos vaikka olisi nyt nuttu täysin käännettynä nurinpäin sehän olis nasta juttu sillä onni oottais kantajaa joka uskaltaa nurinpäisen nutun kanssa kiertää omaa taivaltaan. Tuulen kertomaako vois olla uskomatta, epäillen, nurinpäinen nuttu, sekö tois kantajalleen onnen autuuden…. mikäs siinä… voishan yrittää kääntäis puseron paidan housut mekonkin ja uskois tuulen viestintään. Siispä vikkelästi vain nurinperin nuttu kääntämään silloin onnen puutteesta ei lain elämässä joutuis kärsimään ja kun nutun helma hulmahtaa jopas kiiruhtaa onni lailla salaman ja kirkkahasti leimahtaa. Siis usko nurinpäisiin nyt nuttuihisi käännettyhin usko tuulen tuomiin sanomiin ja ilmavirtain satuihin eihän sadut petä milloinkaan nehän kaunistaa tietä maisen elämän mikä usein meitä satuttaa. Niinpä nutun nurinpäin käännä useasti matkallas ehkä silloin jossain eessäpäin oottaa sua onni rakkaus lapsen tavoin usko käännettyyn nurinkuriseen nuttuun jonka tuulonen kertoi sulle onnen tuottavan.

• Kevät tuulet meille kertoi, Vappu tulossa on selkein. Nuttu nurin, oikeen päin, kohti kesää mennään näin. Onnea nyt kaikki vaan, kilpaa mennään etsimään. Löytyy varmaan jostain tuo, veitikka mi onnen suo. Kelle mikäkin on tärkee, riittänee kun paistaa särkee. Silmät silmiin tuijottaa, syvälle voi upottaa. Toiselle on syli lämmin, käsi hellä, kosketus niin hento, on kuin kukka kauneinen, ajatuksen lento. Rakkaus kun astuu tupaan, estämään ei käyne kukaan. Päivä paistaa, linnut laulaa, kilpaan käymme täyttä kaulaa. Näinpä nuttu nurin onnen tuo, käännä sitä koskaan, en nyt toisen luo.

• onnistuisin heti alkuun runon aikaan saamaan, etten kiireellä taas ketjun loppuun. Asiaan, pyöräilijä tuolla polulla kellojansa soitti, minä mitään kuullut tietenkään ensimmäisiä valkovuokkoja vain ihailin ja siinä polulla sinnetänne risteilin oli kellon ääni liian kirkas luulin että lintu siinä virkas.

• Onkkelis*

Raittiin-ilmanmyrkytyksen lienen tänään saanut kun ystäväni puutarhassa oon talkootöitä jaannut kunnon työssä pitkästä aikaa roppa kipeäksi tulla taitaa vaan ei se kyllä mitään haittaa varmaan yöllä unikin maittaa. Mieli kovasti virkistyi siellä monta tuttua tapasin tiellä ja mökillä päälle kahvit maistui auringossa naamakin melkein paistui.

• Haahuilija....

Taas ilta tullut on taas päivä unhohon saa jäädä multa ei mitään ihmeellistä ei uutta merkillistä päivä taaskaan tuonut vaan hyvä on mun olla en liene mikään nolla ihan tyytyväinen olo on kun yö taas tullut on voin jatkaa haahuiluja ja vaikka haaveiluja niitä mulla riittää.....

• Atolfia
        Haahuilija.... kirjoitti:

Taas ilta tullut on taas päivä unhohon saa jäädä multa ei mitään ihmeellistä ei uutta merkillistä päivä taaskaan tuonut vaan hyvä on mun olla en liene mikään nolla ihan tyytyväinen olo on kun yö taas tullut on voin jatkaa haahuiluja ja vaikka haaveiluja niitä mulla riittää.....

Eilen taas ajelin, metsätietä pyöräelin. Taas ne linnut visersi, valkovuokot loisti kuusten alla ihanasti. Vauhtia hieman hidastin konserttia tovin kuuntelin. Teki mieleni poimia kukkanen, mutta jätin sen puun siimekseen. siellä se loistavi edelleen. Tänään huomasin ihmeeksein, että sinitiainen pyrähteli, pesäpaikkaa se siinä etsiskeli. Vähän on linnut lennelleet, luulin jo että unohtaneet meidän pönttömme ovat. Tuli siihen toinenkin, aukosta sisään sukeltaen. Toinen perästä samoin aikein. Luulenpa, että löysivät kodin. Nyt edessä rakennuspuuhat. Mustarastas männyssä asustaa, uros vain maassa tallustaa. Naarasta ei näy ollenkaan, pesään on jäänyt makaamaan. Perheonneako lienee. Kellonaikaa ihmettelen, Haahuilijan kirjoituksen. 23.00 kelloni näyttää. Mitähän aikaa käyttää tuo kello Haahuilijan? Nyt ei säteile mun polla, minulla olo on aivan nolla. Taidan pisteen laittaa ja turhan lorun lopettaa. Hyvää Yötä kaikille vaan.

• Kevättä tämä sateet ja tuulet kesää enteitä lintuin lauluissa kuulet. Iloista Vappua, munkki, simaa ja suolainen silli. Iloa riittää taskussa euro, tai niitä milli. Mukavaa Vappua runsaalla ilolla.

• poikamies.......

Musiikkia lintusten aamussa mä kuuntelen monenlaista sirkuttajaa metsässä nyt kuulla saa. Aamusumu järvellä mukavaa on kävellä metsänmusiikkia kuunnellen.

• Satu*
        poikamies....... kirjoitti:

Musiikkia lintusten aamussa mä kuuntelen monenlaista sirkuttajaa metsässä nyt kuulla saa. Aamusumu järvellä mukavaa on kävellä metsänmusiikkia kuunnellen.

Suuret kuuset, koivut, hongat reunustavat polun tutun, taivaalla näen pilvenlongat, auringonkin, parhaan jutun. Polku kaartaa metsän sisään syvemmälle, melkein itään. Pupujussi jaanan kanssa kisaileepi varpuin seassa. Linnut puiden oksistossa laulelevat, pesä jossa pian munat, sitten pojat iloissansa asustavat.

• Petteri .. ..

Ei elämäntie pelkkää huvia lie se synkkiinkin metsiin välillä vie saa monilla upottavilla soilla tarpoa ja kuraisilla, jäisillä poluilla kulkea vaan toki joskus silti saa valoisaa, kukkaista tietäkin taivaltaa.

• Vieras mies

Mukaan monen kulkurin liityn tässä minäkin suuria haaveita ei mulla yritän vain toimeen tulla pieni eläke jotenkin riittää siitä voin hyvää terveyttä kiittää varaa ei oliskaan sairastaa siksi yritänkin kuntoain hoitaa. leppeä kevätilma kyllä houkuttaa ulkona aikaansa kuluttaa.

• kirveli
        Vieras mies kirjoitti:

Mukaan monen kulkurin liityn tässä minäkin suuria haaveita ei mulla yritän vain toimeen tulla pieni eläke jotenkin riittää siitä voin hyvää terveyttä kiittää varaa ei oliskaan sairastaa siksi yritänkin kuntoain hoitaa. leppeä kevätilma kyllä houkuttaa ulkona aikaansa kuluttaa.

Tiskatessani mietin aihetta runolle. Voisin tehdä oodin vaikka tiskiharjalle. Monta harjaa olen saanut tiskatessani kulumaan. Niin puhtaita ja kauniita ne olivat uusina . Loppujen lopuksi hapsottavat ja kovat. Voin harjaa kai verrata ihmiseen. Sen tässä nyt huvikseni teen.

• Ramoona*
        kirveli kirjoitti:

Tiskatessani mietin aihetta runolle. Voisin tehdä oodin vaikka tiskiharjalle. Monta harjaa olen saanut tiskatessani kulumaan. Niin puhtaita ja kauniita ne olivat uusina . Loppujen lopuksi hapsottavat ja kovat. Voin harjaa kai verrata ihmiseen. Sen tässä nyt huvikseni teen.

Voi ostaa tiskiharjaan vaihtopään vain vanha varsi käteen jää se on kouraan hyvin luontuva tuttu, kulunut , niin mukava. Suvet talvet meillä sama pää mutta voihan sitä vetristää kampaajalta uusi väri, kiharaa huuliin hiukan ruusuista punaa. Kun on päässä kauniit ajatukset monet hauskat, hassut touhotukset ei haittaa vaikka hapset harottaa - mutta kovista ei meistä saa.

• Onkkelis
        Ramoona* kirjoitti:

Voi ostaa tiskiharjaan vaihtopään vain vanha varsi käteen jää se on kouraan hyvin luontuva tuttu, kulunut , niin mukava. Suvet talvet meillä sama pää mutta voihan sitä vetristää kampaajalta uusi väri, kiharaa huuliin hiukan ruusuista punaa. Kun on päässä kauniit ajatukset monet hauskat, hassut touhotukset ei haittaa vaikka hapset harottaa - mutta kovista ei meistä saa.

Oodi sinisille esineille. On jossakin mukaani tarttunut syvänsininen, lasinen kenkä sen alkuperä jo varmaan unohtunut ( narraan, kyllä sen muistan ) se on muodoltaan kuin saapas joulupukin tai jonkun muun vanhan ukin tosi erikoinen on se muodoltaan ja sen käyttötarkoitusta ihmettelen vaan arvottomaksi, rahallisesti, sen luulin mutta kirpparilla kuulin aika paljonkin sen maksavan nyt tietysti sitä entistä enemmän arvostan. Tuon saappaan kaveriksi löysin kirpparilta kerran sinisen pullon, johon ihastuin sen verran että se mukaani myöskin lähti, tosin on sekin erikoinen muodoltansa kovin senkin käyttötarkoitusta mietin tovin. Mutt' kolmas esine sininen on selvästi maljakon muotoinen. Tämä oli 'oodini' hauskoille esineilleni.

• tavarat

kirpputorille kiikutan kummallisen kutistuvia vaatteet onkin nykyään talven yli säilytetyt päälle eivät mahdu nyt pesuaineessako vika, olenko paisunut kuin sika? Kuitenkin hankinkin isompia vaattehia ettei enää purista itseäin en kurista kutistuneihin vaatteisiin se on kyllä jämtti niin!

• Pikku pirpana**
        tavarat kirjoitti:

kirpputorille kiikutan kummallisen kutistuvia vaatteet onkin nykyään talven yli säilytetyt päälle eivät mahdu nyt pesuaineessako vika, olenko paisunut kuin sika? Kuitenkin hankinkin isompia vaattehia ettei enää purista itseäin en kurista kutistuneihin vaatteisiin se on kyllä jämtti niin!

Jääkiekkoa kuunnellessa katselen näkymää ikkunastain. Auringonlasku värjännyt läntisen taivaanrannan. Ohut kuunsirppi loistelee pihamäntyni latvassa. Hiljaisuus luonnossa, kova meteli telkkarissa.Suomen maali melkein tuli, tsekille jäähy. Näin se kuluu ilta hiljaisuuden ja metelin keskellä. Aatonaaton iltatunnelmia.

• jjoutava
        Onkkelis kirjoitti:

Oodi sinisille esineille. On jossakin mukaani tarttunut syvänsininen, lasinen kenkä sen alkuperä jo varmaan unohtunut ( narraan, kyllä sen muistan ) se on muodoltaan kuin saapas joulupukin tai jonkun muun vanhan ukin tosi erikoinen on se muodoltaan ja sen käyttötarkoitusta ihmettelen vaan arvottomaksi, rahallisesti, sen luulin mutta kirpparilla kuulin aika paljonkin sen maksavan nyt tietysti sitä entistä enemmän arvostan. Tuon saappaan kaveriksi löysin kirpparilta kerran sinisen pullon, johon ihastuin sen verran että se mukaani myöskin lähti, tosin on sekin erikoinen muodoltansa kovin senkin käyttötarkoitusta mietin tovin. Mutt' kolmas esine sininen on selvästi maljakon muotoinen. Tämä oli 'oodini' hauskoille esineilleni.

sohvalleni nukahdin nyt huomasin oodisi on mukavin sitä lukiessa illan pimetessä nyt mietin avaisinko mitään toosaa nukkumaanko menisin mitä siinä häviäisin pärjäisikö Suomi tärkeäkö olis voitto olkoon tämä iltasoitto.

• Atolfia
        Pikku pirpana** kirjoitti:

Jääkiekkoa kuunnellessa katselen näkymää ikkunastain. Auringonlasku värjännyt läntisen taivaanrannan. Ohut kuunsirppi loistelee pihamäntyni latvassa. Hiljaisuus luonnossa, kova meteli telkkarissa.Suomen maali melkein tuli, tsekille jäähy. Näin se kuluu ilta hiljaisuuden ja metelin keskellä. Aatonaaton iltatunnelmia.

Sinisiä esineitä, ajan kanssa kertyneitä mullakin on päällä kaapin, vähän niinkuin riipin raapin. Sinisiä maljakoita löytyy monen muotoista. On kulmikkaita,soikeita, lihavia ja laihoja. Löytyy myöskin pulloja, sinisiä lasituikkuja. Myös löytyy lintusininen päältä sinilautasen. Onkkelille terveisiä, sinisiä unelmia. Sinistä väriä rakastan. Nyt Iloista Vappua toivotan.

• fiiulin----
        Onkkelis kirjoitti:

Mulla ei oo mitään kallisarvoiata niin yhtään on vain kaksi puusta veistettyä ukkoa kuviteltua toinen muistuttaa "tippavaaran isäntää" toinen elävästi tuttu televisiosta "spede pasanen" molemmat jo menneet huomaan tarhurin siksi säilytin ukot entiset puusta veistetyt.

• Pikku pirpana** kirjoitti:

Mikä turhista tavaroistani turhin ois mikä todella heti joutaisi pois? Muistuupa mieleeni kengät lähes uudet joilla käydä vois monet tanssitilaisuudet vaan sellaisten kenkien aika ohi taitaa olla voisi jollekin antaa ne ihan suosiolla on kalliit ne olleet aikanaan ihan "kultaakin"on koristeenaan mutta sellaisilla koroilla enää tanssita ei näillä jaloilla, tottavie, e-hei. ei, ei ne muistona halusin säilyttää vain niistä vuosista, joista todella nauttia sain. Siispä saavat ne edelleen muistona olla että muistaisi ilonsa edelleen 'polla'. Ja eiköhän täältä löydy vieläkin turhempaa tavaraa, kunhan vaikka vinttiin kurkistaa.

• Petteri .. ..
        opritar kirjoitti:

Mikä turhista tavaroistani turhin ois mikä todella heti joutaisi pois? Muistuupa mieleeni kengät lähes uudet joilla käydä vois monet tanssitilaisuudet vaan sellaisten kenkien aika ohi taitaa olla voisi jollekin antaa ne ihan suosiolla on kalliit ne olleet aikanaan ihan "kultaakin"on koristeenaan mutta sellaisilla koroilla enää tanssita ei näillä jaloilla, tottavie, e-hei. ei, ei ne muistona halusin säilyttää vain niistä vuosista, joista todella nauttia sain. Siispä saavat ne edelleen muistona olla että muistaisi ilonsa edelleen 'polla'. Ja eiköhän täältä löydy vieläkin turhempaa tavaraa, kunhan vaikka vinttiin kurkistaa.

...turhuutta auringon alla" veisasivat vanhat muinoin. Silläpä minäkin aamuni tänään aloin. Otsikoita lukiessain nousi mieleeni vanha virsi, vaan kohta on sulanut kirsi. Puutarhurit pihamaillaan kykkii, kuka haravoi, kuka kottikärryään lykkii. Joku viisas istuu varjossa puiden alla, kukat kukki, lintuset virertää kaikkialla. On kaunis vapunaatto.

• Haahuilija....
        Petteri .. .. kirjoitti:

...turhuutta auringon alla" veisasivat vanhat muinoin. Silläpä minäkin aamuni tänään aloin. Otsikoita lukiessain nousi mieleeni vanha virsi, vaan kohta on sulanut kirsi. Puutarhurit pihamaillaan kykkii, kuka haravoi, kuka kottikärryään lykkii. Joku viisas istuu varjossa puiden alla, kukat kukki, lintuset virertää kaikkialla. On kaunis vapunaatto.

Haahuilija illan aamuun herännyt on ilmahan aivan kuin morsian on morsian ei kyllä viilee ihan näin taida olla mutta kaunis kuitenkin kuin ruusunen kedolla joukkoon sekalaiseen kai itsekin mahdun mukaan surulliseksi vappuna ei kai jääne kukaan mieltäni virittelen sopivaan vireeseen ja astelemaan lähden tuonne auringonpaisteeseen.

• tulenlieskat

Haahuilija illan aamuun herännyt on ilmahan aivan kuin morsian on morsian ei kyllä viilee ihan näin taida olla mutta kaunis kuitenkin kuin ruusunen kedolla joukkoon sekalaiseen kai itsekin mahdun mukaan surulliseksi vappuna ei kai jääne kukaan mieltäni virittelen sopivaan vireeseen ja astelemaan lähden tuonne auringonpaisteeseen.

Runonurkkaan terkkuja lämpöä auringon. Simaa ja herkkuja kai tulossa on. Herkut sanoja runojen lämpöä mieleen valaa. Näin yhdes ystävien ei mitään salaa. Hyvää vappua jokaiselle ja ilosta ulkoilua. Vapun iloa joka palstaselle ja ihanaa kevään tuloa.

• ajastin
        tulenlieskat kirjoitti:

Runonurkkaan terkkuja lämpöä auringon. Simaa ja herkkuja kai tulossa on. Herkut sanoja runojen lämpöä mieleen valaa. Näin yhdes ystävien ei mitään salaa. Hyvää vappua jokaiselle ja ilosta ulkoilua. Vapun iloa joka palstaselle ja ihanaa kevään tuloa.

Tippaleipää munkkeja simaa, aurinkoa. Kauniita katseita silmän iskuja, kesäisiä asuja. Nuoruuden huumaa mennyt aika, takaisin ei saa muistoissa vaeltaa.

• niityllä*
        ajastin kirjoitti:

Tippaleipää munkkeja simaa, aurinkoa. Kauniita katseita silmän iskuja, kesäisiä asuja. Nuoruuden huumaa mennyt aika, takaisin ei saa muistoissa vaeltaa.

Kun aamu kaunis toukokuun on auringon valon myötä iloiseks monta kulkijaa saanut kun tehneet on työtä he vapaana olla ja vaeltaa saa katsella luontoa avaraa ja kanssa kulkijain iloa sitä auringon auringon kiloa jo kohta pellot viherjöi niin hennon kaunihina vaan ulos taidan kiiruhtaa yks pullo on jäljellä simaa minä keinussa istun ja kuuntelen näitä ääniä heräävän suven.

• Railanen
        niityllä* kirjoitti:

Kun aamu kaunis toukokuun on auringon valon myötä iloiseks monta kulkijaa saanut kun tehneet on työtä he vapaana olla ja vaeltaa saa katsella luontoa avaraa ja kanssa kulkijain iloa sitä auringon auringon kiloa jo kohta pellot viherjöi niin hennon kaunihina vaan ulos taidan kiiruhtaa yks pullo on jäljellä simaa minä keinussa istun ja kuuntelen näitä ääniä heräävän suven.

Railakasta,raikasta, raitista, riemukasta,repäisevän riehakasta, reipasta,rytmikästä VALPURIA edelleen.

• Railanen

Kun alkuun pääsin kerran jatkampa vielä sen verran kaikki muut on marssimassa tai muuten vaan ulkolemassa minä jo kyyhötän sisällä ku enää jaksa en kävellä pakko kyllä kohta lähtee on tuonne alle auringon vähän tippaleipää ja simaa sitten jaksaa taas jatkaa ai, niin ja alle salaatteja tietenkin ja makkaraa, sitte jaksaakin taas taivaltaa ja ihailla keväistä luontoa ja iloisia ihmisiä kesävaatteissaan vaaleissaan ja valkolakeissaan.

• fiiuliN

Jos tässä minäkin runon rustaisin kerron vain miten sain Vapupäivän kulumaan kukkapenkin muokkasin itseni näin väsytin keinuun menin istumaan alle koivupuun vaan mitäs sattuikaan koivuun lintu istahti jotain sitten tipahti mun käsivarrellein siihen katsahdin arvaatteko mitä näin linnunkakkaa tietenkin tuossa kädelläin sitä sattuu...aattelin käteni mä pesasin sehän oli vain linnun tervehdys tai liekö ollutkin se mielenosoitus ...jäin miettimään

• tosiaanlin
        fiiuliN kirjoitti:

Jos tässä minäkin runon rustaisin kerron vain miten sain Vapupäivän kulumaan kukkapenkin muokkasin itseni näin väsytin keinuun menin istumaan alle koivupuun vaan mitäs sattuikaan koivuun lintu istahti jotain sitten tipahti mun käsivarrellein siihen katsahdin arvaatteko mitä näin linnunkakkaa tietenkin tuossa kädelläin sitä sattuu...aattelin käteni mä pesasin sehän oli vain linnun tervehdys tai liekö ollutkin se mielenosoitus ...jäin miettimään

samanlainen sattui mulle.

• Atolfia
        tosiaanlin kirjoitti:

samanlainen sattui mulle.

Huhtikuu on mennyt, toukokuu on tullut. Aurinkokin heloittaa ja lämmittää. Kaikki jotka elää, unestansa herää, suurin joukoi ulos kaikki kiiruhtaa. Kukat kevään kukkii, puutkin jo lehtii, vihreänä nurmikotkin loistavat. Nauttia nyt voimme, kun kaiken tämän koemme pitkän talven jälkeen aina uudelleen.

• Railakas Railanen
        Atolfia kirjoitti:

Huhtikuu on mennyt, toukokuu on tullut. Aurinkokin heloittaa ja lämmittää. Kaikki jotka elää, unestansa herää, suurin joukoi ulos kaikki kiiruhtaa. Kukat kevään kukkii, puutkin jo lehtii, vihreänä nurmikotkin loistavat. Nauttia nyt voimme, kun kaiken tämän koemme pitkän talven jälkeen aina uudelleen.

taivahalla paistelee" laulettiin ennen lapsena ainakin minä usein aurinkoisena aamuna laulelen sitä itsekin.

• Atolfia
        Railakas Railanen kirjoitti:

taivahalla paistelee" laulettiin ennen lapsena ainakin minä usein aurinkoisena aamuna laulelen sitä itsekin.

tulleet valkohanget, pakkasherra nurkissa jo paukuttaa. Kaikki jotka elää, unestansa herää. suksin, kelkoin hangelle nyt kiirehtää. Hei Railakas Railöanen! tätä laulua tavoittelin, mutta saattaa se sopia tuohon sinunkin lauluusi. Kiva, kun huomasit yritykseni sävelen kanssa.

• Kirveli

Ei jaksa runoja kirjoittaa ei se taida juuri huvittaa kun aurinko nyt niin lämmittää se mielemme kesälle virittää mutta pienen värsyn sentään voi kirjoittaa sitten taas lentää vaikka hiirenkorvia ihailemaan.

• fiiuliN

Istuu aivan allapäin, nyt kissa karvapörrö. mitä mietit mitä suret miksi murehdit kaveriko sinut jätti yksin kulkemaan vaiko riensi viuhahtaen piiloon makupala jota hiipien ja väijyskellen    olit lähestynyt salaa kesän aurinkoinen aika parasta on sulle iloitse siis kehräten myös anna ilo mulle. anna hiirten juoksennella lintuin lennähdellä nosta pieni nöpö nenä ja häntäs korkealle eihän sitä kissan häntää, kukaan muu nyt nosta jollet itse pieni kissa sitä nostelemaan pysty älä sure kisu kulta vielä kesä ompi sulla ja kavereita metsiköistä löydät aina kyllä tulee myöskin syksy talvi, sataa lumet yllä pääsi silloin pieni karvapörrö tiedät pääseväsi isäntäsi peiton alle turvaan pakkasella

• tulenlieskat
        fiiuliN kirjoitti:

Istuu aivan allapäin, nyt kissa karvapörrö. mitä mietit mitä suret miksi murehdit kaveriko sinut jätti yksin kulkemaan vaiko riensi viuhahtaen piiloon makupala jota hiipien ja väijyskellen    olit lähestynyt salaa kesän aurinkoinen aika parasta on sulle iloitse siis kehräten myös anna ilo mulle. anna hiirten juoksennella lintuin lennähdellä nosta pieni nöpö nenä ja häntäs korkealle eihän sitä kissan häntää, kukaan muu nyt nosta jollet itse pieni kissa sitä nostelemaan pysty älä sure kisu kulta vielä kesä ompi sulla ja kavereita metsiköistä löydät aina kyllä tulee myöskin syksy talvi, sataa lumet yllä pääsi silloin pieni karvapörrö tiedät pääseväsi isäntäsi peiton alle turvaan pakkasella

Ihana on ilmaa haistella metsäisellä polulla. Voi ruohotupsuakin maistella nauttia koko solulla. Aurinko lämmittää turkin. lintunen säikäytti kovin. Lentoa linnun kurkin tutkailen sitä tovin. Kevät tuo vauhtia elon, on tassuni, jo ilmalennossa. Kaikki outoa otan selon, mitä on polun mutkassa. Mikä onkaan keppi tuo ruohon alta sen ylös nostan. Keppipä katseen pistävän luo nostos sulle kostan. Vihlas tassussa kipu suuri, kyykäärme otteen saa. Itkua, vaan kävipä tuuri poikanen vähän myrkkyä luovuttaa. Lääkäriin nyt tuotapikaa emäntä mua kiikuttaa. Kunpa ei oisi isoa vikaa, sattuu ja täytyy nilkuttaa. Lääkäri tippaa mulle työtää janokin kova tullut on. Nyt täytyy myöntää on olo oudon levoton. Outo on maailma pentusen, voi keppikin purra. Vielä kaikkea tutkailen haavereita ei kannata surra, Kunhan vain paranen.

• ajastin
        tulenlieskat kirjoitti:

Ihana on ilmaa haistella metsäisellä polulla. Voi ruohotupsuakin maistella nauttia koko solulla. Aurinko lämmittää turkin. lintunen säikäytti kovin. Lentoa linnun kurkin tutkailen sitä tovin. Kevät tuo vauhtia elon, on tassuni, jo ilmalennossa. Kaikki outoa otan selon, mitä on polun mutkassa. Mikä onkaan keppi tuo ruohon alta sen ylös nostan. Keppipä katseen pistävän luo nostos sulle kostan. Vihlas tassussa kipu suuri, kyykäärme otteen saa. Itkua, vaan kävipä tuuri poikanen vähän myrkkyä luovuttaa. Lääkäriin nyt tuotapikaa emäntä mua kiikuttaa. Kunpa ei oisi isoa vikaa, sattuu ja täytyy nilkuttaa. Lääkäri tippaa mulle työtää janokin kova tullut on. Nyt täytyy myöntää on olo oudon levoton. Outo on maailma pentusen, voi keppikin purra. Vielä kaikkea tutkailen haavereita ei kannata surra, Kunhan vain paranen.

Aurinkossa hyttyset tanssii ylös alas. Aurinkon säteet hetken viipyy, pian nukkumaan katoaa. Aamulla säteet maailmaa kirkastaa.

• Talven yli elit jossain rakosessa lämmittelit, kunnes koitti lämmin kevät sää ajattelit hetkeks' lennähtää katselemaan vuokkoin kukintaa janosit jo niiden hunajaa. Sisään avoimesta lensit huoneeseeni ikkunasta, vaikk' ei kukan kukkaa ikkunalla. Siivin kangistunein makaat latialla. Mettä etsiessäs eksyit sisään etkä lentänytkään kesään.

• Onkkelis*
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Talven yli elit jossain rakosessa lämmittelit, kunnes koitti lämmin kevät sää ajattelit hetkeks' lennähtää katselemaan vuokkoin kukintaa janosit jo niiden hunajaa. Sisään avoimesta lensit huoneeseeni ikkunasta, vaikk' ei kukan kukkaa ikkunalla. Siivin kangistunein makaat latialla. Mettä etsiessäs eksyit sisään etkä lentänytkään kesään.

Hennonvihreitä hiirenkorvia voimakkaankeltaisia narsisseja syvänsinisiä skilloja ja sinivuokkoja ja metsän täydeltä jo valkovuokkoja Oi, tätä kevättä sylintäyteistä !

• Kirveli
        Onkkelis* kirjoitti:

Hennonvihreitä hiirenkorvia voimakkaankeltaisia narsisseja syvänsinisiä skilloja ja sinivuokkoja ja metsän täydeltä jo valkovuokkoja Oi, tätä kevättä sylintäyteistä !

Onneksi tulikin päivä pilvinen eikä kuitenkaan sateinen ei myöskään tuulinen Voiko parempaa ikkunanpesuilmaa ollakkaan. Akkunani kaikki auringon puolella peseppä niitä sitten huolella jos aurinko kuumasti porottaa taikka tuuli kovasti puhaltaa voisi koko mummon pudottaa mutta tänään se tuli päivä leppoinen jota kauan jo tähyilin odotellen. Nyt kiiltää ikkuna jokainen.

• Petteri .. ..
        Kirveli kirjoitti:

Onneksi tulikin päivä pilvinen eikä kuitenkaan sateinen ei myöskään tuulinen Voiko parempaa ikkunanpesuilmaa ollakkaan. Akkunani kaikki auringon puolella peseppä niitä sitten huolella jos aurinko kuumasti porottaa taikka tuuli kovasti puhaltaa voisi koko mummon pudottaa mutta tänään se tuli päivä leppoinen jota kauan jo tähyilin odotellen. Nyt kiiltää ikkuna jokainen.

Jotain tänäänkin oppinut olen vaikka tuttuja polkuja polen jotain uutisista aina mieleenkin jää vaikkei olisikaan mitään kovin merkittävää jotain lukemastani sentään muistan vaikka enimmät asiat mielestä puistan joku aina jotain uutta tietää kun vain jutustelua sietää.

• Haahuilija....
        Petteri .. .. kirjoitti:

Jotain tänäänkin oppinut olen vaikka tuttuja polkuja polen jotain uutisista aina mieleenkin jää vaikkei olisikaan mitään kovin merkittävää jotain lukemastani sentään muistan vaikka enimmät asiat mielestä puistan joku aina jotain uutta tietää kun vain jutustelua sietää.

kuulostelen ,katselen peliäkin seurailen jännitystä ilmassa kauhuakin rinnassa kovin rajua on peli jäinen muukin on kuin keli taklausta, koukkimista vaikka mitä tappelusta viell ei tiedä miten käy pelin loppua ei näy.

• Atolfia

kuulostelen ,katselen peliäkin seurailen jännitystä ilmassa kauhuakin rinnassa kovin rajua on peli jäinen muukin on kuin keli taklausta, koukkimista vaikka mitä tappelusta viell ei tiedä miten käy pelin loppua ei näy.

Näin Onnenpensaan puhkeamassa kukkaan. Kauniin keltaisena, muhkeana,loistavana. Mielestäni aikaisin, ennen paljon myöhemmin pensas oli kukassa, vasta toukokuun lopussa. Lapsille niistä taitoin, kukkakimput laitoin. Opettajileen antoivat, kun koulut loppuivat. Ne ajat ovat kaukana, takanapäin ja haikeana niitä tässä muistelen, vähän jopa kaipaelen.

• p-pirpana***
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Talven yli elit jossain rakosessa lämmittelit, kunnes koitti lämmin kevät sää ajattelit hetkeks' lennähtää katselemaan vuokkoin kukintaa janosit jo niiden hunajaa. Sisään avoimesta lensit huoneeseeni ikkunasta, vaikk' ei kukan kukkaa ikkunalla. Siivin kangistunein makaat latialla. Mettä etsiessäs eksyit sisään etkä lentänytkään kesään.

Oon väsynyt en jaksa nyt oon saunaa jynssännyt. Nyt levähdän kohta kiirehdän sitä hommaa raskasta jatkamaan.

• tää veikko on
        p-pirpana*** kirjoitti:

Oon väsynyt en jaksa nyt oon saunaa jynssännyt. Nyt levähdän kohta kiirehdän sitä hommaa raskasta jatkamaan.

ei työtkään paina on pyhä aina teen mitä lystään tai huomiseen kaiken lykkään jos ei tänään maita vain päälle puhdas paita ja olos voi mikä tulos siellä henki lepää ei mikään epää voin raikasta ilmaa hengittää ei tarvitse enää hevosta kengittää ei autoon vaihtaa renkaita on hienoa olla vapaana kaikenlaisista huolista siis elämän eri puolista vain nautiskella ei savuta ees hella kuin joskus muinoin.

• kauniisti
        tää veikko on kirjoitti:

ei työtkään paina on pyhä aina teen mitä lystään tai huomiseen kaiken lykkään jos ei tänään maita vain päälle puhdas paita ja olos voi mikä tulos siellä henki lepää ei mikään epää voin raikasta ilmaa hengittää ei tarvitse enää hevosta kengittää ei autoon vaihtaa renkaita on hienoa olla vapaana kaikenlaisista huolista siis elämän eri puolista vain nautiskella ei savuta ees hella kuin joskus muinoin.

kukkii onnenpensas ja moni muu koivussa isot hiirenkorvat ja mieli niin kevyt niin kevyt kuin 'höyhen ilmassa' kevättä rinnassa ja valoa valoa riittää.

• kauniisti kirjoitti:

kukkii onnenpensas ja moni muu koivussa isot hiirenkorvat ja mieli niin kevyt niin kevyt kuin 'höyhen ilmassa' kevättä rinnassa ja valoa valoa riittää.

Olipas kiva lukea, kun osasitte kaiken pukea, niin kivasti sanoiksi vääntää. Kaiken kauniiksi kääntää. Oli siniset maljakot, kengät myös, mitä kaikkea, enää muistakaan en. Joskus jotkut pikkuesineet mielessään kalliiksi saa, ei tahdo niitä milloinkaan, mielestään unohtaa . Vaikka paljonkin turhaa roinaa on, silti jotain on mistä luovu en. Nautitaan kevään jokainen hetki, tehdään vaikka sellainen luontoretki, Pian ohi kiitää jokainen päivä, sitten on jäljellä muistojen häivä. Toivotan kaikille kaunista kesää!

• Vieras mies
        p-pirpana*** kirjoitti:

Pihatalkoot talossamme jokakeväiset niissä joka kevät samat ihmiset suurin osa asukkaista tulematta jää joku tulee katsomaan oisko jotain syötävää piha kuitenkin siistiksi saadaan pyörät ylimääräiset kiertoon toimitetaan mukava on naapureita tavata talon asioista jutella kotipihamme näin viihtyisäksi saadaan.

• Atolfia
        Vieras mies kirjoitti:

Pihatalkoot talossamme jokakeväiset niissä joka kevät samat ihmiset suurin osa asukkaista tulematta jää joku tulee katsomaan oisko jotain syötävää piha kuitenkin siistiksi saadaan pyörät ylimääräiset kiertoon toimitetaan mukava on naapureita tavata talon asioista jutella kotipihamme näin viihtyisäksi saadaan.

Olipa mukava poiketa, tätä polkua taas seurata juttuja iloisia, valoisia, monenlaisia tarinoita. Joku ahersi saunassa, oli lattiaa kuuraamassa. Joskus meilläkin riittää tuota touhua ja sauna kiittää. Oli mukava huomata, että havaintoni oli oikea tuosta Onnenpensaasta. Tänä kesäänä on aikaisessa. Nuo pihatalkoot jokakeväiset, siinä mielessä surulliset, että aina samat touhuamassa, suurin osa sisällä lojumassa. Ilta kohta yöhön vaihtuu. Peti kummasti jo kutsuu. Siispä tässä lopettelen, HYVÄÄ YÖTÄ toivottelen.

• tulenlieskat
        Vieras mies kirjoitti:

Tuuli vastaan tuuli, voimin poljin, eteenpäin. Pitkälle työntyi alahuuli penkin jo matkalla näin. Pysähtyä en saattanut matkaa jatkoin vain. Tuuli oli vähän laannut takaisin polkiessain. Mukavalta tuntui olo tää kun lenkin tehnyt olin. Kahvihammastakin nälättää kovasti kun kotiin polin.

• Niityllä*
        tulenlieskat kirjoitti:

Tuuli vastaan tuuli, voimin poljin, eteenpäin. Pitkälle työntyi alahuuli penkin jo matkalla näin. Pysähtyä en saattanut matkaa jatkoin vain. Tuuli oli vähän laannut takaisin polkiessain. Mukavalta tuntui olo tää kun lenkin tehnyt olin. Kahvihammastakin nälättää kovasti kun kotiin polin.

Unetar kuinka viisas oletkaan ohjaat leikit kujeilet pidät minusta huolen vain sinä tiedät ja hymysi on voittamaton saat minut hellyyttä tulvimaan käteni hyväilevät kasvojasi rakkaimpani tässähän sinä olet painaudun sylisi lämpöön etsin miehisyytesi ja riemuitsen meistä kahdesta ja annan tähtien sataa meille.

• Sataa, alakulo mieleen hiipii. Kevät parhaimmillaan, silti taivas harmaa, saa mielen mustumaan. Ei huolta mistään, aatokset vain tulee. Mieleen muistuu menneet ajat, ystävät jo poistuneet. Suru mielen täyttää. Missä onkaan rakkaat? Aika myös on mielen mustan, kohta, uskon poistuu tuska. Päivä ilon tuoda voi, surut menee - kauas pois. Tälläinen on ihmismieli, vuoro väliin pahan mielen, taasen laulan täysin kielin.

• Pirkko 3

Jo aamu valkenee yön sade väistyy pois, kastehelmet kiiltelee ne kuivua jo vois. Pyrkii vihreys esiin ruoho peittää maan, näihin alkukesiin ihastua saan. Vapaan veden pinta kertoo paljonkin, maksettu on hinta jäisin kahlehin. Kuikkaemon siipi pinnan rikkoen, talven vallan riipi uiden äännellen. Huuhtoo vesi vielä rantakallion, moni ottaa siellä vastaan auringon.

• tulenlieskat***

Mieli jos on harmaan, mielikuvitus valtaa. Iloiseksi saa sydämen varmaan onnellisen pilven päällä he vaeltaa, Rakkaat, ystävät ja tutut luojanhelman suojassa. Muistuu mieleen jutut menneitä muistellessa. Surusilmät kirkkaaksi saa auringon säteen myötä. Menneestä voimaa ammentaa pois työntää surun yötä. Kuvasit hyvin SkillaN mielialaa meille usein on se tuttu. Hetken ikävän tunteen salaa, kaikille se on kuitenkin tuttu. Ihania ovat kaikki runot, niissä on aitoa elämää! Kiitos lukuhetkistä ja hyvää päivänjatkoa harmaasta huolimatta. Tulenlieskat

• niityllä*
        tulenlieskat*** kirjoitti:

Mieli jos on harmaan, mielikuvitus valtaa. Iloiseksi saa sydämen varmaan onnellisen pilven päällä he vaeltaa, Rakkaat, ystävät ja tutut luojanhelman suojassa. Muistuu mieleen jutut menneitä muistellessa. Surusilmät kirkkaaksi saa auringon säteen myötä. Menneestä voimaa ammentaa pois työntää surun yötä. Kuvasit hyvin SkillaN mielialaa meille usein on se tuttu. Hetken ikävän tunteen salaa, kaikille se on kuitenkin tuttu. Ihania ovat kaikki runot, niissä on aitoa elämää! Kiitos lukuhetkistä ja hyvää päivänjatkoa harmaasta huolimatta. Tulenlieskat

virkeänä terhakkaina kohottauttuu kasvusto kohti pisaroita kuin elämän antajaa kohti koivujen lehdet voimaa saaneet yhä kiivaimmin yhdyttävät ja ilman happea nautittavaksemme suovat lisää ne kuiskaavat hiljaista lempeää sadetta kaivaten ja kukoistus on kohta täällä.

• Sunnuntailaps*
        niityllä* kirjoitti:

virkeänä terhakkaina kohottauttuu kasvusto kohti pisaroita kuin elämän antajaa kohti koivujen lehdet voimaa saaneet yhä kiivaimmin yhdyttävät ja ilman happea nautittavaksemme suovat lisää ne kuiskaavat hiljaista lempeää sadetta kaivaten ja kukoistus on kohta täällä.

Sua kutsun uudelleen taas luokses kaipailen kun kuulla taas äänesi voisin sulle kauneimmat kukkani toisin ei kauaa siitä vielä kun kuljimme samalla tiellä jos tapaisimme taasen siellä ei siitä mikään kiellä.

• kuljin aatoksissain ...
        Sunnuntailaps* kirjoitti:

Sua kutsun uudelleen taas luokses kaipailen kun kuulla taas äänesi voisin sulle kauneimmat kukkani toisin ei kauaa siitä vielä kun kuljimme samalla tiellä jos tapaisimme taasen siellä ei siitä mikään kiellä.

Kauneutta ympärilläin koko luomakunta ja oli niinkuin sisimmässäin nähnyt oisin unta sinä olit siinä vierelläin ja hetken olin arka sinä ojensit minulle kukkasen sen kädestäsi sain minä käteni laitoin kätehes nyt tietä kulkiessamme ja pienen metsätähtösen minä muistoksi sinulle taitan ja hellin käsin kauniisti sen rintataskuusi laitan.

• Silmät avautuneet.

Tutustumista se oli, ei muuta vaikka suutelitkin minun suuta. Mitään kaduttavaa jälkeesi ei jää minulle vain sopinut ei tää, paljon eroja on luonteissamme vaikka samaa harrastamme. Kun se hyvälle ei tunnu enää hikesikin ärsyttää jo nenää vaikka vieressäs en nukkunut lemmenleikkihin en sortunut. Tämäkin on kevättä ja elämää vaikka nyt on ihan tyhjä pää. Ehkä jossain kukkakedolla tai laakealla kalliolla uusi onni odottelee meitä, älä toivoasi vielä heitä. Etsi etsi tyttökulta vielä älä tunteitasi sentään kiellä.

• muinoin

..ujona,punastelevana arkana, kainostelevana hänet kohtasin heräävässä keväässä elämän keväässä kaikki niin uutta ja ihmeellistä puhdasta, herttaista lähestymistä nuoruuden keväässä heräävässä.

• Petteri .. ..
        muinoin kirjoitti:

..ujona,punastelevana arkana, kainostelevana hänet kohtasin heräävässä keväässä elämän keväässä kaikki niin uutta ja ihmeellistä puhdasta, herttaista lähestymistä nuoruuden keväässä heräävässä.

Tämä päivä; mitä tarjonnut se on: jollei muuta, niin jääkiekkopeli-nautinnon tosin paljon muutakin tähän päivään mahtuu kunhan vain mieleen muistuu monta tuttua oon kylillä tavannut oonpa naisiakin halannut päivä tää on ollut oikein mukava näin illalla voi hymyten muistella.

• Kirveli
        Petteri .. .. kirjoitti:

Tämä päivä; mitä tarjonnut se on: jollei muuta, niin jääkiekkopeli-nautinnon tosin paljon muutakin tähän päivään mahtuu kunhan vain mieleen muistuu monta tuttua oon kylillä tavannut oonpa naisiakin halannut päivä tää on ollut oikein mukava näin illalla voi hymyten muistella.

Runon määritelmä mulle joskus vähän epäselvä nykyruno ainakin voi olla monimuotoinen mitä sattuu päässä soimaan, sitä usein kirjoitaa vaikkei aina runoakaan, kunhan saa vain kirjoittaa, miltä sattuu tuntumaan. Päivän tunnelmia muistuu mieleen niistä usein runon teen joskus hajanaisia ajatuksia irrallaan ne lentelee kuin lehdet,joita tuuli heittelee kun haravoi ja niitä tavoittelee illan iloksi päivän huviksi voi koneen ääreen istahtaa jos jonkun ajatuksen saa näppäimistä esiin tulemaan. ...runoako, no olkoon vaikka...

• Haahuilija....

Illan taivas tummenee kuukin taivaalla kulkee moni rakkaansa syliin sulkee. Itse yksin istun iltaa rakentelen aasinsiltaa orvokkeja parvekkeela ihailen samalla kun kevätyötä kuuntelen lentokoneen pörinää junan jyrinää kuule en ees ääntä lintujen sisältä kuulen vain äänet pelien vain orvokit mulle hymyilee.

• niityllä*

Illan taivas tummenee kuukin taivaalla kulkee moni rakkaansa syliin sulkee. Itse yksin istun iltaa rakentelen aasinsiltaa orvokkeja parvekkeela ihailen samalla kun kevätyötä kuuntelen lentokoneen pörinää junan jyrinää kuule en ees ääntä lintujen sisältä kuulen vain äänet pelien vain orvokit mulle hymyilee.

vain oksiston silhuetti piirtyy hiljaisuus ja rauha minähän en tarvitse turvapuhelinta minulla on pieni punainen kännykkäni yöpöydälläni tytöt ovat saaristossa kahden tekevät kevätsiivousta ja soittavat muistamatta kellonaikaa aina hauskaa on kuulla kuinka nauttivat alkukesän merellisestä ympäristöstä ja sisarukset toistensa seurasta minähän olen aina tavoitettavista jos joku läheinen ihminen kaipaa.

• Rakastunut kevääseen on kesän lapsi, kumarassa kulkien myös harmaahapsi. Onnen murusia kerää joka askeleella Lempeät on silmät kevään orvokeilla. Elämässä ilo, suru vaihtuu vuoroin nyt on aika kevätlintuin kuoroin, eivät menneet surut painaa saa kun valkovuokoin koristautuu maa. Lempi leiskahtaa taas moneen rintaan onnen odotukset nousee pintaan, mutta varo juoksemasta ihan harhaan. Tarkoin tutki tiesi onnen ruusutarhaan. Monta meitä yksin tietään vaeltaa onnettaren kohtaamista moni odottaa, vaan kaikille ei onnea tuo kevät sää aurinko vain yksinäistä lämmittää. Sydän sykkii elämää kun kevät koittaa vapaat vedet kosken kohinassa soittaa. Poutapilven kuva silmiin piirtyy odotukset onnesta jo kesään siirtyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9574
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3040
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2821
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      60
      2621
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      200
      2042
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      104
      1944
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1883
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1440
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1276
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe