Värivirheellinen

pohdintaa

Hei! Paljonko yleensä hinta tippuu esim kun pentu on värivirheellinen?

28

5385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maddja

Yleensä hinta pitäisi puota ½:lla koska koira on ns. arvoton koska ei esim. näyttelykelponen tms. Mutta eiphän kaikki kasvattajat puota hintaa.

• en edes

ottaisi kasvattajalta, joka tuollaisesta hintaa tiputtaa. Kertoo minusta jo aika paljon kasvattajan arvomaailmasta. Miksi samanlainen, puhdasrotuinen, paperillinen koira pitäisi myydä halvemmalla, värivirheen vuoksi? Harva koira kuitenkaan päätyy näyttelykoiraksi, ja hyvä niin.. Kasvattaja joka vain näyttelytuloksia tiirailee, niin ei oikein inspaa.

• inkku19
        en edes kirjoitti:

ottaisi kasvattajalta, joka tuollaisesta hintaa tiputtaa. Kertoo minusta jo aika paljon kasvattajan arvomaailmasta. Miksi samanlainen, puhdasrotuinen, paperillinen koira pitäisi myydä halvemmalla, värivirheen vuoksi? Harva koira kuitenkaan päätyy näyttelykoiraksi, ja hyvä niin.. Kasvattaja joka vain näyttelytuloksia tiirailee, niin ei oikein inspaa.

Eihän värivirheellisiä edes kait saa rekisteröidä..

• ishlaben
        inkku19 kirjoitti:

Eihän värivirheellisiä edes kait saa rekisteröidä..

Elä puhu paskoo! Saapi/pitää rekisteröidä ja laittaa EJ-rekisteriim.

• satku

Tuo puolet pois on mielestäni siltä aikakaudelta kun sekarotuisia sai ilmaiseksi. Itse saimme 200 e alennuksen virheellisestä (purenta) koirasta.

• tarvitse puolta vähentää!

Suurinosa ei edes käy näyttelyissä koiransa kanssa. Onhan joillakin ihmisilläkin maantieharmaatukka, eikä se heidän arvoaan alenna.

• Maddja
        tarvitse puolta vähentää! kirjoitti:

Suurinosa ei edes käy näyttelyissä koiransa kanssa. Onhan joillakin ihmisilläkin maantieharmaatukka, eikä se heidän arvoaan alenna.

Niin se vain menee! Jos koira ei ole ns. ''täydellinen'' eli löytyy tyylii kiekuraa hännästä, purenta vikaa tms. niin koiran hinta pitää yleensä ½:taa! Vaikkakin ei omistaja kävisi näyttelyissä! En itse maksaisi värivirhe koirasta täyttä hintaa, koska en saa ns. rahoille vastinetta jos sattuisikin näyttelykärpänen puremaan!

• kasvattaja kertoi
        Maddja kirjoitti:

Niin se vain menee! Jos koira ei ole ns. ''täydellinen'' eli löytyy tyylii kiekuraa hännästä, purenta vikaa tms. niin koiran hinta pitää yleensä ½:taa! Vaikkakin ei omistaja kävisi näyttelyissä! En itse maksaisi värivirhe koirasta täyttä hintaa, koska en saa ns. rahoille vastinetta jos sattuisikin näyttelykärpänen puremaan!

paljon juttuja pennunottajista, jotka soittelivat ja varailivat näitä virheellisiä pentuja halvemman hinnan toivossa. Jäin kummeksimaan tuota asennetta jo silloin. Maksaisin värivirheellisestä täyden hinnan, sillä näyttelyt ei muutenkaan ole minua varten. Se mitä käydään, on mätsäreitä missä koiriakin arvostellaan koirina. Näyttelylinjaisia kasvattajia en tue. Tärkeämpänä pidän muita ominaisuuksia (terveys, luonne), ja niistä olen valmis maksamaan täyden hinnan huolimatta värivirheistä.

• noin on
        kasvattaja kertoi kirjoitti:

paljon juttuja pennunottajista, jotka soittelivat ja varailivat näitä virheellisiä pentuja halvemman hinnan toivossa. Jäin kummeksimaan tuota asennetta jo silloin. Maksaisin värivirheellisestä täyden hinnan, sillä näyttelyt ei muutenkaan ole minua varten. Se mitä käydään, on mätsäreitä missä koiriakin arvostellaan koirina. Näyttelylinjaisia kasvattajia en tue. Tärkeämpänä pidän muita ominaisuuksia (terveys, luonne), ja niistä olen valmis maksamaan täyden hinnan huolimatta värivirheistä.

niin silloin kannattaa harkita sekarotuisen ostoa.

• mutta kannatan
        noin on kirjoitti:

niin silloin kannattaa harkita sekarotuisen ostoa.

tosiaan sitä luonnetta ja terveyttä. Papereista näen linjan tervestilanteen luonnetestien tuloksistakin saa osviittaa. Harvassa ovat sekarotuiset, joiden pennuttaja on tehnyt hyvää jälkeä ja pitänyt järjen mukana, valitettavasti. Kokonaisuus sen ratkaisee. Minusta koiran kokonaisuus ei kaadu väriläikkään niskassa.

• tai mikään
        Maddja kirjoitti:

ei ole täydellinen. Ja jo toisen viestin kirjoitit täyteen kukkua, kauppasopimuksen mukaan ja kennelliiton suosituksen mukaan värivirhe pudottaa maksimissaan 1/3 koiran hintaa, ei todellakaan puolia.

• ...
        mutta kannatan kirjoitti:

tosiaan sitä luonnetta ja terveyttä. Papereista näen linjan tervestilanteen luonnetestien tuloksistakin saa osviittaa. Harvassa ovat sekarotuiset, joiden pennuttaja on tehnyt hyvää jälkeä ja pitänyt järjen mukana, valitettavasti. Kokonaisuus sen ratkaisee. Minusta koiran kokonaisuus ei kaadu väriläikkään niskassa.

Kasvattaja kasvattaaa koiria. Hän ei voi käyttää kasvatustyöhön virheellisiä koiria, oli luonne tai muut ominaisuudet miten huiput tahansa. Joten kasvattajalle virheellinen koira on vain menoerä ts. arvoton, siksi hintaa pitää pudottaa, että sen saa pois käsistä. Myös harrastelijana on ihan syytä miettiä näitä kasvatuksellisia puolia. Itselläni värivirheellinen koira, joka on erittäin hyvä luonteinen, tottelevaisuusvalio, luonnetestistä rotuunsa nähden ihan kova tulos, rodun ominaiset kokeet suorittanut jne. Joten voi sanoa, että omalla aktiivisella toiminnalla olen koirasta tehnyt mitä loistavimman koiran. Välillä tutut kyselivät, että en pentuja meinaisi, ottaisivat heti kyseisen koiran pennun. No, en meinannut, kun ei koiralla saa teettää, saisi, muttei ole rodun kannalta mitenkään järkevää... Joten nyt jos olisi silloin harkimnnut enemmän, niin olisihan sitä voinut ottaa myös jalostuskelpoisen koiran samasta pentueesta ja tehdä sen kanssa samanlainen työ, niin eipä olisi sekään ovi valmiiksi suljettu...

• tottelevaisuusvalioksi
        ... kirjoitti:

Kasvattaja kasvattaaa koiria. Hän ei voi käyttää kasvatustyöhön virheellisiä koiria, oli luonne tai muut ominaisuudet miten huiput tahansa. Joten kasvattajalle virheellinen koira on vain menoerä ts. arvoton, siksi hintaa pitää pudottaa, että sen saa pois käsistä. Myös harrastelijana on ihan syytä miettiä näitä kasvatuksellisia puolia. Itselläni värivirheellinen koira, joka on erittäin hyvä luonteinen, tottelevaisuusvalio, luonnetestistä rotuunsa nähden ihan kova tulos, rodun ominaiset kokeet suorittanut jne. Joten voi sanoa, että omalla aktiivisella toiminnalla olen koirasta tehnyt mitä loistavimman koiran. Välillä tutut kyselivät, että en pentuja meinaisi, ottaisivat heti kyseisen koiran pennun. No, en meinannut, kun ei koiralla saa teettää, saisi, muttei ole rodun kannalta mitenkään järkevää... Joten nyt jos olisi silloin harkimnnut enemmän, niin olisihan sitä voinut ottaa myös jalostuskelpoisen koiran samasta pentueesta ja tehdä sen kanssa samanlainen työ, niin eipä olisi sekään ovi valmiiksi suljettu...

pääseminen tarvitse näyttelytuloksia....?

• tottelevaisuusvalioksi kirjoitti:

vaatii,muistaakseni vähintään kakkosen...

• tyhmää
        Maddja kirjoitti:

koirasta puolia vähentää värivirheentakia koska, ei laskeutuneista palleista pudotetaan vain 1/3

• ...
        tottelevaisuusvalioksi kirjoitti:

...yksi näyttelytulos.

• ... kirjoitti:

...yksi näyttelytulos.

Ei riitä pelkkä tulos.Vaan pitää olla vähintään se sininen eli hyvä ;)

• hyvähyväjess
        kasvattaja kertoi kirjoitti:

hyvä, että jollekin myös virheelliset kelpaavat, ettei tarvitse lopettaa

• ...

Ainakin meidän värivirheellisestä maksettiin puolet. Kasvattajien tarkoitus on jalostaa rotua ja pitää rotu mahdollisimman virheettömänä, siksi he laskevat värivirheellisenkin hintaa, sillä koiraa ei voi käyttää jalostukseen tulevaisuudessa. (Ei kyllä ole estettäkään käyttää jos haluaa, ainakaan tollereilla värivirhe ei aiheuta EJ-rekisteriin joutumista, mutta ei suositella...) Jos värivirhe on rankka, niin sittenhän koira ei saa hyväksyttyä arvostelua näyttelystä, joka estää myös muiden lajien valion arvojen saavuttamisen: koiraa ei ole todettu näyttelyssä rotunsa esimerkilliseksi edustajaksi. Jos värivirhe ei ole hylkäävä, vaan koira saa näytelystä arvostelun, niin silloin se ei ole este muiden lajien tavoitteillekaan. Mielestäni hurja ei ole se joka pyytää, vaan hurja on se joka maksaa rajoitteisesta koirasta kovan hinnan. Esimerkiksi meillä tolleri oli todettu pentu tarkastuksessa värivirheelliseksi, eli punapigmenttiä puuttuu. Kasvattaja myönsi sen ja antoi eläinlääkärin paperit meille, tästä syystä koira oli puolen hinnan koira. Myöhemmin kun olen nähnyt jopa vaaleampia tollereita kuin meillä ja olen mennyt sanomaan, että ai teilläkin on alennusmyynnin koira, ihmiset ovat närkästyneet. Kyseistä värivirhettä kutsutaan kuulema "vaaleammaksi linjaksi" ja jotkut kurjat oikeasti uskovat sen ja maksavat vaaleamman linjan koirastaan aivan saman hinnan kuin oikean värisestä linjasta. Tollereiden suhteen siis väri ei ole niin tarkka. Kävittääkseni kuitenkin mm. dalmatialaisten kanssa on sen verran tarkempaa, että koirat jotka todetaan eläinlääkärillä värivirheelliseksi laitetaan suoraan EJ-rekisteriin (ei jalostukseen), mikä on ehdottomasti koiran hintaa laskeva tekijä (pentuja ei saa tettää, jos teettää, pentuja ei saa rekisteriin). Hinta tippuu tällöin mahdollisesti enemmän kuin puolella.

• Tuota,koira saa arvostelun aina,ellei se saa evaa(joskus jotain evastakin voi saada,siis arvostelua),eli ei voida arvostella.Ja sillä ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa,vaan se on jokin juttu,joka estää tuomarin syystä tai toisesta arvostelemasta koiraa riittävästi.Esim.ontuminen tai kieltäytyminen hampaitten näytöstä. Jos on ulkonäöstä kyse,niin huonoin mahdollinen on 0.Joka siis tosiaan on jossain rodussa automaattisesti värivirheestä.Toisilla roduilla riippuu virheen vakavuudesta,tai on määritelty lievemmin.Ja kakkonen siis vaaditaan tokovalionkin arvoon,kolmonen ei riitä,vaikkei sekään mikään hylkäävä ole ;) Eli siis kaikista muista saa aina arvostelun,muttei välttämättä evasta ;)

• koiraa haittaa..
        molossi kirjoitti:

Tuota,koira saa arvostelun aina,ellei se saa evaa(joskus jotain evastakin voi saada,siis arvostelua),eli ei voida arvostella.Ja sillä ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa,vaan se on jokin juttu,joka estää tuomarin syystä tai toisesta arvostelemasta koiraa riittävästi.Esim.ontuminen tai kieltäytyminen hampaitten näytöstä. Jos on ulkonäöstä kyse,niin huonoin mahdollinen on 0.Joka siis tosiaan on jossain rodussa automaattisesti värivirheestä.Toisilla roduilla riippuu virheen vakavuudesta,tai on määritelty lievemmin.Ja kakkonen siis vaaditaan tokovalionkin arvoon,kolmonen ei riitä,vaikkei sekään mikään hylkäävä ole ;) Eli siis kaikista muista saa aina arvostelun,muttei välttämättä evasta ;)

Haittaakohan se sen koiran elämää jos sillä on 5 karvaa vinossa väärän värisiä? haittaakohan koiraa jos sen lonkat on E.t ja etupää 3? Asiat tärkeysjärjestykseen. Mulla on värivikaisia koiria pari (mutta ei ole hylsyjä nlyissä tullut,maininta vaan värin "epätyypillisyydestä") mutta eipä noilla ole pilkun päälle.Mulla on myös purenvikaisia koiria.kaikista olen maksanut täyden hinnan ja kenenkään puutteet eivät ole harrastamista estäneet ja kaikki ovat eläneet/elävät terveen elämän. Olen myös myynyt värivikaisen pennun täydellähinnalla harrastekoiraksi (siis käyttöön ei näyttöön) so what? Musta se väri on kaikista pienin ketään haittaava vika,moni esim. luusto- rakennevika sitävastoin haittaa kaikkia (joskin niitä rakennevammaisia palkitaan kyllä näyttelyissä =) )

• ...
        molossi kirjoitti:

Tuota,koira saa arvostelun aina,ellei se saa evaa(joskus jotain evastakin voi saada,siis arvostelua),eli ei voida arvostella.Ja sillä ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa,vaan se on jokin juttu,joka estää tuomarin syystä tai toisesta arvostelemasta koiraa riittävästi.Esim.ontuminen tai kieltäytyminen hampaitten näytöstä. Jos on ulkonäöstä kyse,niin huonoin mahdollinen on 0.Joka siis tosiaan on jossain rodussa automaattisesti värivirheestä.Toisilla roduilla riippuu virheen vakavuudesta,tai on määritelty lievemmin.Ja kakkonen siis vaaditaan tokovalionkin arvoon,kolmonen ei riitä,vaikkei sekään mikään hylkäävä ole ;) Eli siis kaikista muista saa aina arvostelun,muttei välttämättä evasta ;)

Eli koiran pitää saada näyttelystä arvostelu hyvä, eli sininen nauha vähintään. Jos koira arvostellaan huonoksi, eli keltaisen nauhan arvoiseksi tai sitä ei arvostella ollenkaan, tällöin sitä siis ei ole todettu näyttelyssä hyväksi rotunsa edustajaksi.

• ...
        koiraa haittaa.. kirjoitti:

Haittaakohan se sen koiran elämää jos sillä on 5 karvaa vinossa väärän värisiä? haittaakohan koiraa jos sen lonkat on E.t ja etupää 3? Asiat tärkeysjärjestykseen. Mulla on värivikaisia koiria pari (mutta ei ole hylsyjä nlyissä tullut,maininta vaan värin "epätyypillisyydestä") mutta eipä noilla ole pilkun päälle.Mulla on myös purenvikaisia koiria.kaikista olen maksanut täyden hinnan ja kenenkään puutteet eivät ole harrastamista estäneet ja kaikki ovat eläneet/elävät terveen elämän. Olen myös myynyt värivikaisen pennun täydellähinnalla harrastekoiraksi (siis käyttöön ei näyttöön) so what? Musta se väri on kaikista pienin ketään haittaava vika,moni esim. luusto- rakennevika sitävastoin haittaa kaikkia (joskin niitä rakennevammaisia palkitaan kyllä näyttelyissä =) )

...yleensä olemaan myös luustoltaan, rakenteeltaan, luonteeltaan, terveydeltään ja ulkonäöltäänkin virheettömiä koiria, niin jalostuksellisesti kannattavinta on käyttää juuri niitä koiria rodun jalostukseen. Eri asia olisi sitten, jos kaikki yksilöt rodussa olisi sairaita jotenkin, niin sitten myös värivirheellisillä terveillä voisi alkaa olemaan jotain rodun jalostuksellista arvoa, mutta kun yhdessäkään rodussa ei vielä niin pulaa niistä esimerkillisistä edustajista ole. Totta helkutissa värivirheellinen on perheelleen yhtä rakas kuin mikä lemmikki tahansa ja ei se koiran arvoa koirana vähennä, mutta jalostuksellisesti se ihan varsin syystä on arvoton rodulleen. Siksi varmaan/ilmeisesti vain kasvattajat, jotka yrittävät tehdä kaikkensa rodun puhtauden ja virheettömyyden eteen laskevat koiran hintaa, kuten kennelliitto, joka on rotujen puhtaan jalostuksen ylin organisaatio meillä edellyttää...

• ... kirjoitti:

Eli koiran pitää saada näyttelystä arvostelu hyvä, eli sininen nauha vähintään. Jos koira arvostellaan huonoksi, eli keltaisen nauhan arvoiseksi tai sitä ei arvostella ollenkaan, tällöin sitä siis ei ole todettu näyttelyssä hyväksi rotunsa edustajaksi.

Juu,eli siis nimenomaan se hyvä tokovalion arvoon. Ja vielä,arvostelua ja arvostelun saa siis myös tietenkin kolmosesta,kuin myös nollasta.Jotkut antaa myös evasta. "Jos värivirhe ei ole hylkäävä,vaan koira saa näyttelystä arvostelun,niin silloin se ei ole este muiden lajien tavoitteillekkaan " Eli siis pelkkä arvostelu ei riitä,vaan se pitää olla vähintään hyvä ;) Joka nyt uudessa viestissäsi olikin oikein. Ja jos oikein tarkasti halutaan ottaa ;D,niin siis 0 :kin saadessa saa arvostelun.

• ...
        molossi kirjoitti:

Juu,eli siis nimenomaan se hyvä tokovalion arvoon. Ja vielä,arvostelua ja arvostelun saa siis myös tietenkin kolmosesta,kuin myös nollasta.Jotkut antaa myös evasta. "Jos värivirhe ei ole hylkäävä,vaan koira saa näyttelystä arvostelun,niin silloin se ei ole este muiden lajien tavoitteillekkaan " Eli siis pelkkä arvostelu ei riitä,vaan se pitää olla vähintään hyvä ;) Joka nyt uudessa viestissäsi olikin oikein. Ja jos oikein tarkasti halutaan ottaa ;D,niin siis 0 :kin saadessa saa arvostelun.

...eli koira tarvitsee arvostelun, että se on hyvä (tarkennetaan tähän vielä mikä tarkoittaa vähintään sinistä nauhaa näyttelyssä) rotunsa edustaja myös ulkonäöllisesti. Koira on siis arvosteltu hyväksi rotunsa edustajaksi (eli sillä on vähintään sininen nauha näyttelystä, huonoksi rodun edustajaksi, eli keltainen nauha ei siis riitä)... Hylätty koira ei koskaan saa rvostelua jossa se sanotaan rotunsa hyväksi edustajaksi. Keltaisen nauhan saanut ei koskaan saa arvostelua, jos se todetaan rotunsa hyväksi edustajaksi, vaan se on arvosteltu huonommaksi kuin hyväksi rotunsa edustajaksi.

• Useinmiten se sama kuin kivesvikaisen ostosumman palautuskin eli kolmannes.Mutta toki jokainen sen voi määrittää halvemmaksikin,jos haluaa.Ja tietyissä vähemmän myyvissä varsinkin niin paljon tehdäänkin.

• ap vastaa

Kiitos vastauksista... Emme ole vielä pentua valinneet, olemme kahden vaiheella. Molemmat ovat aivan ihanan luontoisia, sopivan vilkkaita mutta täytyy mennä vielä kerran katsomaan. En siis hinnan takia vaan kun en tiedä käytäntöä näistä väriviheellisista. Ostamme sen koiran joka meille sopii, oli väri mikä tahansa =D

• Ärsytys

Vähän nyt aiheen vierestä, mutta mun mielestä värivaatimukset on rotumaailman kaikista turhin osa, ja olisi parempi jos niistä luovuttaisiin täysin, tai vähintään höllättäisiin vaatimuksia..

Mutta onhan se niin kiva, kun rodun kaikki koirat on ihan saman näköisiä, ja ostaja saa mittatilauksena koiran joka sopii sisustukseen.

En muista kuulleeni, että väärän väristä koiraa olisi käytetty jalostukseen (paitsi jotkut käyttökoirakasvattajat). Sen sijaan mieluummin valitaan "jatkoon" niitä joilla luonne tai terveys vähän arveluttavia. Tai niitä jotka ei rakenteeltaan edes sovi rodun muottiin, mitä vaan, kunhan joka täplä, läiskä ja viiru on oikealla paikallaan ja tismalleen oikean sävyinen..

Onko tärkeysjärjestys nyt ihan kohdallaan, kysyn minä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe