Mitä saa käyttää itsepuolustukseen?

Hengissä toistaseks

Mitä saa peruskansalainen käyttää itsepuolustukseen jos joku käy kadulla kimppuun? Pippurisuihke taitaa olla laiton? Mistä saa edes ostettua mitään tuommosta tavaraa? Nimittäin viimeks pääsi pelkällä säikähdyksellä mutta en halua jäädä seuraavaa kertaa odottaan. Sen verta oon pieni kokonen ja hoikka rakenteinen etten ketään pysty heitteleen saati pataan antaan..

128

15291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suositusmies

      Suosittelen koiraa. Luontaisesti suojelevaa koiraa. Koiraa jota ei tarvitse eikä saa erikseen opettaa suojelemaan vaan joka suojelee luonnostaan. Jos näkee vaivaa tiedon hankkimiseen, koiriin perehtymiseen ja koiran kasvattamiseen ja pitämiseen niin saa turvallisen luotettavan yhteiskuntakelpoisen suojelijan ja ystävän. Suojelijoista löytyy monentyyppisiä rotuja ja yksilöissä on eroja joten paras tutustua itse, mutta oma valintani on leonberginkoira joka ei ole liian innokas suojelemaan mutta takuulla suojelee tarvittaessa. http://www.kolumbus.fi/leijonahovinkennel/Web/FaktatFiktiot.htm

      • emme tiedä..

        ...enempää niin kysehän voi työmatkasta iltasella, yöllä kaupungilla jalkaisin jne.


      • ei tule yhteiskuntakelpoista

        Koirasta saa myös täysin yhteiskuntakelvottoman, koulutuksen kanssa tai ilman. Ei voi suositella kenelle tahansa.


    • olisi myös suotavaa

      Itsepuolustus ja tilannetajua. Kyllä pienikin ihminen iskee kipeästi kun sen tekee oikeisiin paikkoihin ja hyvällä tekniikalla. Ei se kaasu/pippurisumutinkaan kaikkea takaa, niitä saa poliisin kautta hankittua tai luvan sellaiselle. Huonosti käytettynä saat itse siitä kaasusta myös. Missä oikein joudut niin hankaliin tilanteisiin sitten, että olisiko niissä jotain parantamisen varaa missä liikkuu ja mihin aikaan? Mutta kysy sitä lupa-asiaa poliisilta ja mieti sopisiko sinulle jokin itsepuolustuslaji tai jokin alan kurssi.

      • Hengissä toistaiseks

        Niin no kai harjotus tekee mestarin, että menis jollekkin itsepuolustus kurssille ni sekin vois auttaa. Mulla sattuu olemaan just semmonen työ että pääsen kymmenen aikaan illalla ja joudun bussilla kulkeen kaupungissa ni joutuu kyllä selustaansa välillä varomaan. Näytän monen silmissä helpolta kohteelta.


      • l,öll,

        Juu ei.. tässä maassa ei kamppailulaji kokemusta saa käyttää itsensäsuojeluun, auta armias jos toiselle käy jotain, niin se on aseellinen hyökkäys.
        Jos harrastat jotain, niin tee se pimeästi, ettei siitä tule merkintää, niin saat ehkä puolustaa itseäsi.


    • käännä toinen poski

      Mitään laillista keinoa ei ole. Jos joku käy kimppuusi, analysoi tilanne salamannopeasti. Oma henki vai vankilatuomio?

      • mona kertaa rosiksessa

        voi vittu, ootteko te ihan nuijia? todellakin voit puolustaa itseäs aina oikeudettomalta hyökkäykseltä! puolustautuessa voit tehdä ihan mitä haluat jos vain pystyt perustelemaan kaiken mitä teet lakiin nojaten! olen ollut lukuisia kertoja puolustautujan asemassa eikä kertaakaan ole ollut edes lähellä saada itse tuomiota! aina kun puhutaan että puolustautuja on saanut tuomion puolustautumisesta on kyse hätävarjelun liioittelusta, tai vitun tyhmästi selitetystä tilanteesta! yleisin moka tapahtuu siinä että puolustautuja ei lopeta "puolustusta" siinä vaiheessa kun hyökkääjä makaa kanveesissa vaan jatkaa niin sanottua puolustusta ja pätkii vielä pataan! jolloin mennään suoraan hätävarjelun liioitteluun!sekä muihin nimikkeisiin. ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen! vittu miten tyhmiä ihmisiä täältäkin löytyy!


      • mkmölk
        mona kertaa rosiksessa kirjoitti:

        voi vittu, ootteko te ihan nuijia? todellakin voit puolustaa itseäs aina oikeudettomalta hyökkäykseltä! puolustautuessa voit tehdä ihan mitä haluat jos vain pystyt perustelemaan kaiken mitä teet lakiin nojaten! olen ollut lukuisia kertoja puolustautujan asemassa eikä kertaakaan ole ollut edes lähellä saada itse tuomiota! aina kun puhutaan että puolustautuja on saanut tuomion puolustautumisesta on kyse hätävarjelun liioittelusta, tai vitun tyhmästi selitetystä tilanteesta! yleisin moka tapahtuu siinä että puolustautuja ei lopeta "puolustusta" siinä vaiheessa kun hyökkääjä makaa kanveesissa vaan jatkaa niin sanottua puolustusta ja pätkii vielä pataan! jolloin mennään suoraan hätävarjelun liioitteluun!sekä muihin nimikkeisiin. ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen! vittu miten tyhmiä ihmisiä täältäkin löytyy!

        Älä jauha paskaa. Itselle tuomio tullut hätävarjelun liioittelusta, kun hyökkääjällä hajosi nenä. En hakannnut ketään maassa, löin kerran takaisin.
        Minun olisi pitänyt tietää mihin lyön!
        Toisen kerran puolustin kaveria, hyökkääjältä meni muutama hammas, niin tämä oli aseellinen hyökkäys.
        Tässä maassa ei saa puolustaa itseään, eikä läheisiään!


      • Linna

        Sama mennä linnaan lepäämään.Meillä lyhyet tuomiot.


      • suomi on paska maa
        mkmölk kirjoitti:

        Älä jauha paskaa. Itselle tuomio tullut hätävarjelun liioittelusta, kun hyökkääjällä hajosi nenä. En hakannnut ketään maassa, löin kerran takaisin.
        Minun olisi pitänyt tietää mihin lyön!
        Toisen kerran puolustin kaveria, hyökkääjältä meni muutama hammas, niin tämä oli aseellinen hyökkäys.
        Tässä maassa ei saa puolustaa itseään, eikä läheisiään!

        Annan sinulle virtuaalisen mitalin. :)

        Hienosti toimittu! Omaan elämänkatsomukseeni ei kuulu "käännä toinen poski"-idea. Se on täysin väärintulkittu asia, Jeesus ei koskaan sellaista väittänyt. Ei se tarkoita, että antaa itsensä pahuuden armoille.

        Itseään ja läheisiin saa ja pitää puolustaa, sano laki mitä vittua tahansa.


      • isoveli-hakkaa-ne
        suomi on paska maa kirjoitti:

        Annan sinulle virtuaalisen mitalin. :)

        Hienosti toimittu! Omaan elämänkatsomukseeni ei kuulu "käännä toinen poski"-idea. Se on täysin väärintulkittu asia, Jeesus ei koskaan sellaista väittänyt. Ei se tarkoita, että antaa itsensä pahuuden armoille.

        Itseään ja läheisiin saa ja pitää puolustaa, sano laki mitä vittua tahansa.

        Vittu mietin useita vuosia mitä vastaisin ja sen sanon saatana et itsekin tunsin Jeesuksen. Sekin sano et vittu turpaan vaan jos päälle käyvät. Jeesuksel oli pitkä letti ni sitä kerra tukistettii ku oli kanveesis. Pakottivat juomaa mutavettä pyhän veden sijaa. Jeesus nous ylös ja nosti lähimmän lampaan. Vittu meni muute tajuttomaks koko ukko ku rojahti lammas hyökkääjä niskaa. Aina voi vetää etukäteen käteen.


      • Anonyymi
        mona kertaa rosiksessa kirjoitti:

        voi vittu, ootteko te ihan nuijia? todellakin voit puolustaa itseäs aina oikeudettomalta hyökkäykseltä! puolustautuessa voit tehdä ihan mitä haluat jos vain pystyt perustelemaan kaiken mitä teet lakiin nojaten! olen ollut lukuisia kertoja puolustautujan asemassa eikä kertaakaan ole ollut edes lähellä saada itse tuomiota! aina kun puhutaan että puolustautuja on saanut tuomion puolustautumisesta on kyse hätävarjelun liioittelusta, tai vitun tyhmästi selitetystä tilanteesta! yleisin moka tapahtuu siinä että puolustautuja ei lopeta "puolustusta" siinä vaiheessa kun hyökkääjä makaa kanveesissa vaan jatkaa niin sanottua puolustusta ja pätkii vielä pataan! jolloin mennään suoraan hätävarjelun liioitteluun!sekä muihin nimikkeisiin. ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen! vittu miten tyhmiä ihmisiä täältäkin löytyy!

        'Lukuisia kertoja puolustautujan asemassa'..
        Juu, tässä nyt vaan sori puhutaan tilanteesta johon suhun kohdistuu fyysinen vaara mikäli et fyysisesti sitä ehkäise. Tilanne jossa paskoisit alles.


    • sen jo

      sanoikin, Suomessa ei saa puolustaa itseään. Mutta....mutta, kun tekee päässään laskelman haluaako olla mieluummin kuollut tai vammautunut vaiko saada pienen rangaistuksen tai ehkä muutaman vuoden vankilassa ja sitten vapaa ja elävä, ei voi tulla kuin yhteen lopputulemaan laskuissa. Stiletti, perhosveitsi, sumute tai taskuase, valinta on sinun.

    • itsepuolustus

      jos sun päälle käydään ,niin itseä ei saa puolustaa jos lyöt päällekarkaajaa joudut itse vastuuseen ja päällekarkaaja on uhri oikeudessa.... mun päälle kävi neljä venkulaa n 15 v sitten ja hivvautin turpaan yhtä niistä kun muut juoksivat pakoon oikeudessa sain syytteen pahoinpitelystä..

    • turvallisuusalan opiskelija

      Rikoslaki sanoo näin: "Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet. Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin." Suosittelen jonkin itsepuolustuslajin aloittamisen jos niitä kohtaan löytyy minkäänlaista kiinnostusta. Kannattaa ainakin kokeilla tai käydä katsomassa jollakin salilla. Voit löytää uuden kehittävän ja liikunnallisen harrastuksen ja kunto kohoaa aivan varmasti samoin kuin itsetuntokin. Hetkessä ei itsepuolustustaito kehity, koska kehon on omaksuttava täysin uusia asioita. Eli millään pikkukurssilla et varmasti opi mitään, koska tositilanteessa liikeratojen on tultava selkäytimestä. Yksinkertaisen irtautumisen (esimerkiksi jos joku pitää lujää kädestäsi kiinni yhdellä tai kahdella kädellä tms.) sujuvaan hallitsemiseen vaaditaan ehkä noin 500 toistoa, mutta huomattavasti vähemmälläkin harjoituksella pystyy irtautumaan. Ei siis kannta pelästyä, mutta saatpahan vähän käsitystä oppimisnopeudesta. Riippuen lajista ja opettajista, noin vuoden harjoittelulla saat varmasti jonkin verran perustaitoja hallintaan. Esimerkiksi juuri irtautumiset ovat tärkeitä. Pääset tilnateesta irti ja voit ehkä paeta paikalta. Kuitenkin taitojen kasvattaminen ja etenkin ylläpito vaativat jatkuvaa harjoittelua tasan niin pitkään kun haluat pystyä itseäsi puolustamaan. Puhutaan siis todella pitkäaikaisesta harrastuksesta. Itse aloitin Helsingin itsepuolustuskoululla combat hapkidon viime syksynä ja olen siihen todella tyytyväinen. Suosittelen tutustumaan rohkeasti http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi/site/index.php?page=combat-hapkido Esimerkkinä hätävarjelulaista: Tilanne = Nakkikiskan jonossa humalainen henkilö yrittää huitaista sinua päähän. SAAT esimerkiksi torjua lyönnin, mutta jos hyökkäys loppuu siihen, et saa lyödä takaisin tai muutenkaan vahingoittaa hyökkääjää. Jos taas lyöntejä tulee lisää, eikä poistumismahdollisuutta ole, voi hyökkäjän taltuttaa esimerkiksi lyömällä avokämmenellä pään seudulle(lyöntejä varoen/torjuen) ja viemällä tämän maahan ja painamalla esim. polvella kunnes hyökkäysinto loppuu. Tavallaan "silmä silmästä"- sääntö pätee itsepuolustuksessa; Voit tehdä tarpeellisen vastahyökkäyksen hyökkäykseen suhteutettuna, mielellään tietenkin mahdollisimman vähin vahingoin. Jos vaikka tässä tapauksessa polvella painetaan kaulan verisuonia, voi hyökkääjä muuttua hyvin nopeasti uhriksi kun taju alkaa sammua. Silloin on ylitetty hätävarjelun rajat ja sanktioita ropisee. Kannattaa vaikka miettiä kotona mitä tekisi todennäköisissä tilanteissa. Eli kädestä tarttujaa ei voi pamauttaa nyrkillä keskelle naamaa jos ei ole varmaa että hän aikoo tehdä jotain muutakin kuin hipelöidä jostain syystä. Mutta jos toisessa kädessä tarttujalla olisi vaikka veitsi, tilanne olisi aivan toinen. Näitä kannattaa miettiä. Toivottavasti pystyin auttamaan edes jollain tasolla.

      • Irina 27v

        Missä voisi saada raskaan sarjan nyrkkeilyn valmennusta. Sehän on kuitenkin laji jolla voi pärjätä mahdollisessa väkivaltatilanteessa.


      • suihkepullo on

        olen samaa mieltä, että suhteutat puolustuksesi. lyödä saa, purra ja potkia, jos joku hyökkää. sen jälkeen kun hyökkäys on ohi, ei saisi puolustautuvakaan enää jatkaa lyöntejä. itselläni on tarjoustavaratalosta ostettu turvasuihke, se myös maalaa hyökkääjän punaiseksi. katso, että suihkeen päiväys on voimassa. mielummin otan syytteen pahoinpitelystä, kuin alistun raiskattavaksi. itsepuolustuskurssi on monesti ollut minunkin mielessä ja aion mennä nyt nettiin katsomaan, kun sivut laitoit. outo laji tuo combat hapkido, liekö lahdessa tuota.. kiitos aiemmalle vastaajalle.


      • zei-p

        Tässä perussapluuna prioriteettijärjestyksessä äkillisiin uhkaaviin tilanteisiin:
        1. Vetäydy tilanteesta jos mahdollista.
        2. Vastahyökkää/puolustaudu riittävällä voimalla ja vetäydy tilanteesta jos mahdollista
        3. Taistele kunnes pystyt vetäytymään tai oma taju himmenee

        Ja näitä ei kannata tehdä:
        - kosto kuten esim. maahan potkiminen tai muu mättö sen jälkeen, kun välitön vaara on ohi.
        - tappamisesta seuraa aina ongelmia.

        Myös ns. kättä pidempien välineiden kanssa kannattaa pitää järki kädessä. Hätävarjelun määritelmä ylittyy helpommin välineurheilussa.

        BTW. Hätävarjelun liioittelu on mielestäni puolustautujan apu, sillä useinmiten tämä tarkoittaa, että seuraamus mahdollisesta ylilyönnistä on täyden rangaistuksen sijasta merkittävästi alennettu.


      • dfghdfdfg
        Irina 27v kirjoitti:

        Missä voisi saada raskaan sarjan nyrkkeilyn valmennusta. Sehän on kuitenkin laji jolla voi pärjätä mahdollisessa väkivaltatilanteessa.

        Öööhh, nyrkkeilykerholla kenties? Tietysti pitäisi ensin olla raskassarjalainen jos haluaa nimen omaan raskaan sarjan nyrkkeilijäksi...


      • juuuujuutsuuuuuaaaa

        korjaan se tarvitsee arviolta 10 000 toistoa että se on selkä ytimessä ite harrastan yhtä budo lajia ja se kyllä pätee aika hyvin riippuu tietty tyypistä mutta kuiteskin 7000-13 000 välille jää kaikki


      • Anonyymi
        zei-p kirjoitti:

        Tässä perussapluuna prioriteettijärjestyksessä äkillisiin uhkaaviin tilanteisiin:
        1. Vetäydy tilanteesta jos mahdollista.
        2. Vastahyökkää/puolustaudu riittävällä voimalla ja vetäydy tilanteesta jos mahdollista
        3. Taistele kunnes pystyt vetäytymään tai oma taju himmenee

        Ja näitä ei kannata tehdä:
        - kosto kuten esim. maahan potkiminen tai muu mättö sen jälkeen, kun välitön vaara on ohi.
        - tappamisesta seuraa aina ongelmia.

        Myös ns. kättä pidempien välineiden kanssa kannattaa pitää järki kädessä. Hätävarjelun määritelmä ylittyy helpommin välineurheilussa.

        BTW. Hätävarjelun liioittelu on mielestäni puolustautujan apu, sillä useinmiten tämä tarkoittaa, että seuraamus mahdollisesta ylilyönnistä on täyden rangaistuksen sijasta merkittävästi alennettu.

        Kättä pidemmällä on usein pienemät haitat kuin aseettomalla puolustuksella, että suositan ensin mainittua, jos tietää mitä tekee ja toisen vaihtoehto on rititämätön.

        Pillkua nussiakseni, maassa olevan kimppuun hyökkääminen voi olla järkevää itsepuolustusta.


    • Vax1

      Hätävarjelun nojalla voit lyödä vaikka kakkosnelosella jos joku apina tulee kadulla päälle. Eiköhän kaasukurssille pääse jos poliisille menee hakemaan luvan perustellen että sitä pippukaasua tarvitsee itsepuolustukseen.

      • regrregrerge

        Itsepuolustukseen vetoamalla eivät varmana myönnä normi kansalaiselle lupaa oc kaasuun. Sama juttu sähkötainnuttimissa. Tässä maassa saa käyttää vain nyrkkejään ja niitäkin sallituissa rajoissa.


      • Anonyymi
        regrregrerge kirjoitti:

        Itsepuolustukseen vetoamalla eivät varmana myönnä normi kansalaiselle lupaa oc kaasuun. Sama juttu sähkötainnuttimissa. Tässä maassa saa käyttää vain nyrkkejään ja niitäkin sallituissa rajoissa.

        Tulee pahempaa jälkeä, että en suosita.


    • ääyäy

      Työmatkoilla, tosin aina vain silloin, kun ei häiritty. Päättelen, parasta hillitä itsensä, jos joutuu itse putkaan, tai täytyy olla vakavasta päällekarkauksesta kyse, ennenkuin aseenkäyttö ei ole "hätävarjelun liioittelua".

    • toimii joskus

      Tietysti riippuu, onko ihmisten ilmoilla. Helsingin kalliossa ei koskaan tiedä, kuka kulman takana on joten huuto luo hyökkääjään epävarmuutta. Olin (taas yhden) kerran niin kännissä, että ymmärsin saavani selkääni jos alan läpsimään takaisin. Huusin "apua, poliisi!" ja kunnon matsia provosoiva roteva herra poistui yllättyneenä takavasempaan.

    • zei-p

      Lakikoukeroihin hieman tutustuttuani totean, että Suomessa todellakin saa puolustaa itseään ja läheisiään kaiken maailman raivopäiden terrorilta. Miten ja millä keinoin riippuu täysin tilanteesta. Ohessa oikeaa faktaa mutun ja kuulopuheiden sijasta, kandee tutustua.

      Rikoslain 4. luku, 4§ määrittää hätävarjelun ja hätävarjelun liioittelun:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

      Pakkokeinolaki määrittää mm. jokamiehen kiinniotto-oikeudet:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870450

      Selkokielisempää faktaa hätävarjelusta:
      http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/hatavarjelu.html

      Oikeusasteiden tuomioita ja ennakkotapauksia voi etsiä täältä:
      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/

      • Jokkemies

        Sumuttimen saa hankki yksityinen henkilö jos on perusteltu syy kantaa sumutinta esim. turvaton työmatka ja useat taksikuskit hommaavat koulutuksen ja luvat sumuttimeen. Ja tuosta että sumutinta ei voi käyttää aina muuten sumut omalla naamalla sumuttimia löytyy kyllä erillaisia. Piste ja kartio ja piste toimii kyllä helpommin tuulisella ja varmempi muutenkin ulkoilmassa suihkuttaa että jos työmatkasi tapahtuu viikonloppu öinä kävellen metsäteitä tai kaupungissa niin todennäköisesti luvat saan.


      • C mies

        Jos tilanne näyttää pahalta niin ei kannata jäädä miettimään, että mitäköhän mä nyt saan tehdä kun noi 3 uhkailee, tönii ja 2 niist on puukko. Pistä kaikella vastaan mitä löytyy ja mieti asiaa sen jälkeen kun oot sannu pidettyä itses hengissä.


      • satunnainen seikkail

        Lueskelin laittamiasi linkkejä, ja ymmärsin, että jos kotiini tunkeudutaan, ja mitään muuta ei enää ole tehtävissä henkeni, tai omaisuuteni pelastamiseksi, niin minulla on oikeus puollustautua: Esim. ampumalla tunkeutujaa pistoolijousella reiteen. Onko näin?

        Kysyn tätä siksi, että kuluneen syksyn aikana on myös minun paikkakunnalla tapahtunut ainakin yksi asuntoon tunkeutuminen, ja pahoinpitely. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia selviytyä, jos tunkeutuja on 180 cm pitkä.

        Harkinnassa on hankkia nettikamera, jolla näkisin ennen oven avaamista, että kuka oven takana on.


      • suatana
        satunnainen seikkail kirjoitti:

        Lueskelin laittamiasi linkkejä, ja ymmärsin, että jos kotiini tunkeudutaan, ja mitään muuta ei enää ole tehtävissä henkeni, tai omaisuuteni pelastamiseksi, niin minulla on oikeus puollustautua: Esim. ampumalla tunkeutujaa pistoolijousella reiteen. Onko näin?

        Kysyn tätä siksi, että kuluneen syksyn aikana on myös minun paikkakunnalla tapahtunut ainakin yksi asuntoon tunkeutuminen, ja pahoinpitely. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia selviytyä, jos tunkeutuja on 180 cm pitkä.

        Harkinnassa on hankkia nettikamera, jolla näkisin ennen oven avaamista, että kuka oven takana on.

        ei ole tossa pälkäneellä tossa kuukaus sitten joukko nuoria murtautu taloon ja alko paskoo paikkoja ylä kerrassa isä päätti ottaa kirveen ja mennä ala kertaan häätää niitä koska vaimo ja lapset pelkää henkensä eestä no se äijä löi TYLPÄLLÄ puolella yhtä olka päähän ja toista polveen ja nyt se voi saada linnaa 1-10vuotta että hyvinhän tää järjestelmä toimii...
        itellä kerran tuli yks jäbä iha randomista syystä lyömään mua vattaan no lyön sitä naamaan muutaman kerran (vaihellaan lyöntejä) sit saan sen pois kimpusta kaikki oli ok sitten seuraavan päivän se jäbä tuli kostaa siinä en vissiin ois SAANU enää puolustaa itteeni kun se tuli potkasee mua reiteen alko uus matsi ... noh senkin voitin revittiin siitä kimpusta siinä oli ~70 todistajaa sitten poliisilla mä saan syytteen perkele vaikka se oli alottanu molemmat matsit ja en harrastanut mitään lajia että ihan väärä oppisesti käytin nyrkkejä prkl noh on se kiva maksaa mulkulle 500e ja saada rekisteri siks että puolustin itteeni nykyään harrastan budo lajia ja tiedän että sellasella oikee oppisella potkulla ois pahimmassa tapauksessa saanu koko elämän pituisen vamman ... ja MÄ olin se paha jätkä tässä
        = TÄSSÄ MAASSA EI SAA PUOLUSTAA ITTEÄÄN


      • Anonyymi
        C mies kirjoitti:

        Jos tilanne näyttää pahalta niin ei kannata jäädä miettimään, että mitäköhän mä nyt saan tehdä kun noi 3 uhkailee, tönii ja 2 niist on puukko. Pistä kaikella vastaan mitä löytyy ja mieti asiaa sen jälkeen kun oot sannu pidettyä itses hengissä.

        Juokse karkuun. Treenaa nopeaa juoksua.


    • iwodcnoiwc

      saa ostaa helposti ja halvalla esimerkiksi Tallinnasta. Suomen viranomaisista ei tarvitse välittää, vaan pitää ajatella omaa turvallisuuttaan. Mihinkään baarireissuille sitä ei kuitenkaan kannata ottaa mukaan.

      • jack nicolson tyyppi

        Tilanteita varten on meillä ainakin pitkäpiippuisia aseita.Niitäkään ei kannata ottaa baariin mukaan mutta kotona on jos joku tosissaan tunkeutuisi.


    • asiasta

      Ok, eli joku itsepuolustuslaji ois toki hyvä, mutta siinä on ainakin 2 huonoo puolta
      1. hyökkääjällä voi olla ihan hyvin, vaikka vesuri takkinsa alla ja siinä pitäis olla varmaan aiko hiton kokenu karaten harrastaja et onnistuu tekee jotain.
      2. Jos hyökkääjä on ihan aineissa niin en usko et paljoo tuntuu kun täräytät nenän poskelle.

      voit kyllä yrittää hommata jostain suihkeita,veitsiä,tasereita tai pyssyjä, mutta taas kerran kysyn,
      että oisko sulla pokkaa esim. lyödä hyökkääjää veitsellä kylkeen?

      • Anonyymi

        Käteen, reiteen (ei reisivaltimoon), vatsaan, takapuoleen. Toisella kädellä ja väistäen torjutaan ja sitten stikataan, jos ei jo ekana.


    • C mies

      Suosittelen sahalaitaisen puukon ostamista Teräasekeskuksesta tai jostain muualta. Lyöt sillä kerran kaveria mahaan ja vedät puukon pois hieman sivusuunnassa että se sahalaita repee kaveria lisää ja niin siltä tulee kohta suolet jo ulos ja kiire sairaalaan jos henkensä haluu säilyttää, luultavammin se tippuu siihen paikalleen voivottelemaan jolloin itse lähdet pois jatkamaan päivääsi. Älä suotta jää odottelemaan virkavallan paikalla saapumista, joudut vaan pulaan vaikka olisit voinut menettää henkesi ellet olisi toiminut. ( Oikeudessa et kuitenkaa pysty todistamaan tätä, ellei sillä kaverilla sitten ollut itekin jotain kättäpidempää, tosin tästä päästään siihen että ihmisen voi tappaa kätevästi paljain käsinkin. mutta oikeuslaitoksen kaverit ei sitä kirjoistaan löydä joten ei se siis mukamas ole mahdollista. Lopuksi : Olet mieluummin vankilassa koska suojelit itseäsi kuin taas haudassa sen takia, että pelkäsit tekojesi jatkoseurauksia.

      • Hukka´mies

        LÄÄKKEET!!!!!


    • northpole.fi

      Ystävällisiä ei-herjaavia sanoja saat laillisesti käyttää.

    • ei saa

      Vanha sananlasku sanoo että on parempi olla 12 tuomittavana kuin 6 kannettava.

      12= lautamiestä, 6 =arkunkantajaa.

      Vähän aikaa sitten oli uutisissa kun raiskaa yritty tunkeutua yöllä kotiinsa menossa olevan naisen asuntoon. Onneksi avomies oli kotona. Raiskaaja kaiken lisäksi ihan omin jaloin pääsi pois hieman vain nenä lytyssä tosin ja meni poliisille tekemään rikosilmoituksen. Poliis pidätti omaan perhettään heidän kotiinsa väkivalloin tunkeutuneelta puolutaneen avomiehen ja kommentoi lehdessä että itsesuojelussa ei saa käyttää väkivaltaa. Pitää juosta karkuun ja huutaa apua. (Omassa kodissan kun rikollinen tukkii ainoan poistumistien)

      • ....................

        Näinköhän sekin poliisi olisi tehnyt, kun virka-ajan ulkopuolella olisi hänen kotiinsa tunkeuduttu eikä asettakaan löytyisi? Sen haluaisin tavallaan nähdä...


      • Kiistä 3x

        Pitää vaan pokkana kiistää, että "ei ole kyseistä miestä koskaan nähnytkään".

        Mitään huoneistoon tunkeutumista ei ole koskaan tapahtunutkaan eikä ole ikinä nähnyt koko heppua...näin on sana sanaa vastaan ja asiattoman rikosilmoituksen tehnyt konna itse kusessa.

        Voi vaikka tehdä rikosilmoituksen aihettomasta rikosilmoituksesta. Jos poliisi tiedustelee syytä, miksiköhän joku olisi teistä aiheettoman rikosilmoituksen nostanut, niin nostelee vaan olkapäitään "emmävaantiedä, kaikenlaisii tyyppei niitä nykyään on".

        Hulluuteen kannattaa vastata hulluudella ja viäryyteen viäristelemällä itse vielä enemmän. Kaikki kannattaa aina kiistää. On vastapuolen ongelma kyetä jotain toteennäyttämäänkin.


      • Anonyymi

        Omasta kodistaan ei tarvii juosta karkuun. En kyllä yhtään ihmettele, jos lyöjä sai tuomion; sitä mukaan kun opin syitä miksi jotain ei saa tehdä suomessa itseään puolustaakseen, niin törmään uusiin ihmeteltäviin. Täytyy ilmeisesit olla perusteet sille lyömiselle, itsepuolustuksen näkökulmasta. Kannattaa olla sellainen peruste sitten valmiina, vaikka valheena. Ei ketään säälitä se, jota siinä lyötiin, noilla damageilla, eikä varmaan tuomariakaan. Aina ei kannata olla rehellinen. Sanoo, että tunkeutui väkivalloin naisen perässä sisälle ja kävi sun päälle sut nähtyää, huitoen nyrkeillään, ja kerro toisellekin, että voi todistaa samaan.


    • puukko on

      hyvä

    • niinpä1111

      Pieniteräinen veitsi. Hiljenee porukka kun sen kiskaisee esille. Pieniteräisellä tarkoitan sitä, että viiltovamma keskivartaloon ei tapa mutta sattuu, pistoiskulla sama juttu. Varmasti putoaa yhdestä kahdesta iskusta, ellei ole kunnon piripää. Mutta herranjumala, älä kaulaan tai raajoissa valtimoiden alueille tähtäile. Esittelet vähän ja jos tarttee niin käytät.

      Teleskooppipamppu on myös ihan nasta. Sellasen läväytät esille niin voi kaveri miettiä toisen kerran tuleeko päälle. Isoon lihakseen täräytät niin kivasti liha tummuu... Tai jos nyt vahingossa luuhun osut ja tulee avomurtuma niin ei sekään nyt ihan metsään mennyt. Mutta herranjumala, älä vaan naamariin iske. Tai anna patukkaa vastustajalle.

      Vikkelät koivet on myös hyvä ratkaisu. Ne otat allesi niin vältyt monilta ikävyyksiltä. Huuda vielä hävyttömyyksiä juostessasi.

      • Anonyymi

        Älä koskaan esittele mitään. Ja ei tommoisesta tyngästä ole pysäyttäjäksi; vain lisäät vaurioita ja saat kaikki kimppuusi. Kyllä se pidempi pitää olla ja turvallisiin paikkoihin kohdistettu; yleensä käteen, ja toissijaisesti vatsaan, ellei pääsee turvallisesti jalkoihin. Veistä käytetään lähinnä veistä vastaan, jota vastaan ei juuri muulla pärjää. Siihen asti se pysyy visusti piilossa. Ensisijainen tarkoitus on saada siltä veitsi pois.


    • smirgelöin

      vesurin terän jokapuolelta teräväksi

    • SaakoSaakoSaakoSaako

      Aloitukseen 'mitä saa käyttää itsepuolustukseen' viitaten. Jos karhu sinua järsii pusikossa, etkö lyö sitä kirsuun, etkö mene susilauman tullessa, kuten historiassa pyykkisaavin alle ja iske sutta puukolla etukäpälään. Kysytkö susilaumalta, saanko pistää Teitä etukäpälään, oi susihukka, rauhoitettu, siitähän voi joutua korvaamaan valtiolle suden rahallisen määrän (melko paljon). Saako ja saako, saako jäädä henkiin, saakomaa. En tiedä lapsellisempaa, vauvojen maata kuin Suomi. Saako ja saako. KOKEILE EDES.

    • mulatitvittuun

      kirves on ehdoton ykkönen.
      sillä kun hivauttaa mulatilta pään irti,niin eipä ole mulatti jälkeläisille tekemisiään retostelemassa

      • fghj9i

        Kirves on huono ase. Sitä pystyy väistämään ja silloin kirveenheiluttelijalta menee henki.


    • ...

      Hupina vaan, mutta sellaiset Saksikäsi-Edwardin "hanskat" vois olla aika vaikuttavat. Tukevan ruoskankin voiw kääräistä laukkuun. Sillä pitää vain olla ulottuvuutta ja sen päähän voi kiinnittää vaikka kiven. Voi olla, ettei näiden välineiden kanssa yhteenottoa edes tulisi.

      Ihme itkuiikkoja kyllä nämä hyökkääjät, kun turvautuvat lakiin ja oikeuteen, kun heitä vastaan puolustautuu. Luulisi hävettävän mahdollisten kaverien edessä. Tuossa aiemmassa jutussa sen poliisin asennekin oli ihmeellinen, mutta onhan heitäkin monenlaisia. Raukat pelkäävät aina saavansa köniin, kun uhri ei olekaan tarpeeksi avuton.

    • Omia jalkoja

      Karkuun saa juosta niin paljo kun jaloista lähtee.

      • Anonyymi

        Tulee olla aina ensisijainen kodin ulkopuolella, eikä laki muuta sallikaan, jos siihen on mahdollisuus.


    • soita

      soita poliisit odota puolituntia.

    • 15

      Kaikkea käteen sattuvaa, kyse on siitä kuinka käyttää!
      Muista ettet syyllsty liioitteluun ,jos lyöt kivella iske polveen älä päähän...jne.

    • koivuhalko

      halolla oi eikka oi eikkani mun

    • ammutaanuhkailijat

      Riippuu kai tilanteesta, äärimmäinen esimerkki: jos rikollinen/lahjottu poliisi uhkaa sinua aseella, voit ampua siltä aivot pihalle 9mm pistoolilla jos sille tuntuu.

      Tuomarit sitten päättävät että oliko lahjottu tai muuten typeryyksissään tehnyt poliisimies.

      Poliisimies on aina vastuussa aseenkäytöstä siviiliä vastaan, jos uhkailee aseella.

      • Mähkö

        Jos hätävarjelun liioittelulla tarkoitetaan sitä, että puolustautuu järeämmin, kuin hyökkääjä.
        Jos sinua uhkaa joku rynnäkkökiväärillä, niin onko hätävarjelun liioittelua, jos vastaat uhkaukseen pienellä kertatuli asella.
        Jos joku tosiaan uhkaa automaattiaseella, niin siinä tilanteessa ei heittoveitsen käyttö ole todellakaan hätävarjelun liioitelua, koska ennenkuin ehdit edes heittää, on hyökkääjä ampunut sarjan luoteja kehoosi.
        Vaikka ase olisikin tyhjä tai kopia, niin laki katsoo aseen olevan joka tilanteessa ladattu, joten asella ukailu on aina vakava rikos, koska myös asejäljennöksiä pidetään oikeisiin aseisiin verrattavina uhkina, vaikka ne eivät sitä olekaan.


    • Napsahtaa

      Mä pidän mutkan povarissa tai kivan kumipuun oksan.Ja käytän tarvittaessa.Tollanen teleskooppin kun vetäsee esiin niin ei sitä edes tarvii käyttää:Kaveri ottaa kyllä pitkät:Sillä kerran nappaa siihen jää:Eikä nää jätkät tarvii tän parempaa kohtelua.MÄ JATKAN VAIN MATKAA;EN KYSY MITEN VOIT? EI KIINNOSTA

    • tee mitä voit

      Riittää ihan linkkari.Ja malleja löytyy esim metsästykseen tarkoitettu linkkuveitsi on hyvä.Sillä voi suolestaa vastustajan nopeasti.Itse kävin kouluja Jenkeissä aikoinani enkä innostunut aseista vaan kävin 5 vuotta veitsenkäsittely treenejä.Ei tarvita isoa veistä,kun paloittelen isonkin porukan.Ja olen edelleen sitä mieltä,että itsepuolustukseksi saa vaikka tappaa.Pitää poistua paikalta äkkiä eikä jäädä norkoileen siihen.Yleensä hyökkäys tapahtuu paikalla jossa ei ole muita näkösällä eli ei silloin kukaan sinuakaan näe.

    • lisääntyvää

      Kumpaa sukupuolta oleva kävi kimppuun?
      Koolla ei ole väliä.

      Mitään tarvikkeita tuskin ehtii hakemaan edes taskustaan..

      kämmensyrjälyönti oikeaan osoitteeseen.

      • paljon ääntä

        apteekissa on myytävänä ihan laillisesti jotain sumutin/sireeni juttuja. eikä hintakaan ollu muistaakseni,ku 15e
        jotain apua ja turvaa sellasestakin on,jos joutuu yksin kulkemaan!?


      • muistaaksemme
        paljon ääntä kirjoitti:

        apteekissa on myytävänä ihan laillisesti jotain sumutin/sireeni juttuja. eikä hintakaan ollu muistaakseni,ku 15e
        jotain apua ja turvaa sellasestakin on,jos joutuu yksin kulkemaan!?

        "muistaakseni" Vitttu, tässä aleta sun muistamias odottaan.
        Tärkein apu ja turva on reipas mieli ja puukko ilman tuppea taskussa tai mieluummin hihassa.


      • Anonyymi

        Kämmensyrjälyönti hajottaa oman käden, kun se on niin heikkoa luustoa.


    • Näinihmiset

      Paras itsepuolustus ase = sateenvarjo joka on metallirakenteinen, yksinkertainen, kättä pidempi ja 100 laillinen jos ostat kunnon liikkeestä (ihan mikä tahansa stockman, sokos anttila...)

      Mitä teet : jos joku oikeesti yrittää päälle = >>UNOHKA KAIKKI PASKAPUHE PIDÄTTÄYTYVÄISYYDESTÄ TAI JUOKSEMISESTA>tappaa

    • retki-kirves

      on hyvä käy heittoaseenakin, uppoaa syvälle puuhunkin

      • SurvivalTanto

        Mä oon kantanu kaupungissa kääntö-tantoa ja muualla sitten SOAn selviytymis veistä. "Death waits in the dark"


    • pelit ja vehkeet

      Kaasut ja linkkari aina mukana.Mielummin sakot niiden käytöstä,kuin tehoosastolla verta sylkemässä.Suoraan sanottuna mielummin vaikka linnassa ja roisto haudassa sopii sekin.

      • ystävyyden osoitus

        Oikein! Leipäveitsi hihassa on hyvä sekin, leveän kahvan saa nopeasti käteen.
        Ei muuta kuin verta pakkiin jos roisto tulee päälle. Mennään sitten vaikka linnaan.
        Mutta hautaan ei mennä ennenkuin satavuotiaina, jos sittenkään :)


      • Iskän poikii

        Ompa arkoja miehiä jotka kantaa veitseä tai kaasua.

        Pysykää "arkajalat" kotonannanne ainakin pimeällä.


      • rauhanmiesS
        ystävyyden osoitus kirjoitti:

        Oikein! Leipäveitsi hihassa on hyvä sekin, leveän kahvan saa nopeasti käteen.
        Ei muuta kuin verta pakkiin jos roisto tulee päälle. Mennään sitten vaikka linnaan.
        Mutta hautaan ei mennä ennenkuin satavuotiaina, jos sittenkään :)

        Oletpa tosi arka,


      • POkjhhj
        Iskän poikii kirjoitti:

        Ompa arkoja miehiä jotka kantaa veitseä tai kaasua.

        Pysykää "arkajalat" kotonannanne ainakin pimeällä.

        Tosipaikan tullen muut ovat arkoja ja sinä olet kuollut.


      • Anonyymi
        Iskän poikii kirjoitti:

        Ompa arkoja miehiä jotka kantaa veitseä tai kaasua.

        Pysykää "arkajalat" kotonannanne ainakin pimeällä.

        Tota mäkin oon ihmetellyt; mammanpoikia. Hyvin harva on tilanteissa tai omaa vihamiehiä, jonka takia tarvitsisi kantaa esim. veistä. Kotonaan sitten voi olla mitä vain, millä luulee selviävänsä ilman tuomiota, ja aina täytyy tietää mitä voi käyttää ja miten, ja miten se mahdollisesti vältetään. Nöyryys on pirun tärkeää jo itsensäkin vuoksi.


    • Arto Alanenpää

      Jos joku vetää veitsen esiin tappelussa ja on jo painiasteella niin saa siltä hätävarjelussa purra vaikka kaulan auki, eli niin pitkälle käsittääkseni voi mennä jos oma henki on uhattuna. Toisaalta jos sua tukistetaan tappelussa niin silloin se kaulan pureminen on liioittelua ymmärtääkseni.

      • Anonyymi

        Poliisi saa ampua sen, mutta sulle tosta kyllä tulee tappotuomio. Täytyy ajatella tarkemmin, mitkä ovat minimikeinot.


    • paalumulkku

      Jos mun asuntoon esim. tunkeutuu NAINEN niin lyön sitä mun 24cm mulkulla ottaan! Jos tunkeutuja on mies, niin kerran koppaan nyrkillä niin alle 100kiloiset putoo varmasti SAATANA!!! Ja jos useampi tulee niin sitten löytyy pistoolijousi, gamon ilmapistooli teräskuulilla ampuu 15laukausta 3sekunnissa ja sitten ilmakivääri gamo big cat 5,5mm:n!!!

    • ylhäältä

      Välttää sellaisia paikkoja joissa väkivalta voi tapahtua. Pahinta aikaa on perjantai ja lauantai illat ja yöt. Juopuneiden törmäilyt. Useinmiten väkivaltaongelma on havaittavissa ennen kuin mitään ehtii tapahtua. Siinä välissä voi poistua paikalta. Harvemmin väkivalta tulee täysin yllättäen. Parasta on siis välttää väkivalta ennen kuin se tapahtuu. Väkivaltaan joutuminen on aina traumaattinen kokemus - väittäisin. Riidanhaastajan kanssa ei koskaan, SIIS EI KOSKAAN pidä alkaa matsata - muista tämä. Itseä saa puolustaa väkivaltaisin keinoin sen verran kuin on tarpeen oman terveyden ja hengen sekä omaisuuden puolustamiseksi. Maassa makaavaa ei saa enää potkia.

      • ou jee

        "Maassa makaavaa ei saa enää potkia." Sanos toi niille roistoillekin, jos siinä vaiheessa enää pystyt mitään sanomaan.
        Ei saaatana!!! Puukko tai leipäveitsi hihassa ja sillä lyödään lujaa ja nopeasti.
        Katsotaan sitten Tuhkalan Matin verta ja rapaa.


    • Nopeus on valttia

      Jos yletyt, niin tökkää sormilla hyökkääjää silmiin, mieluusti molempiin. Ja niin kovaa kuin jaksat.
      Toinen konsti on potkaista haaroväliin/alavatsaan, kerran ja kovaa.
      Näillä saat hivenen aikaa poistua ripeästi paikalta.

      • dtgjoitre

        Parasta noissa tilanteissa toivoa, että hyökkääjä ei tunnista sinua ja käy tekemässä rikosilmoitusta. Tuo munille potkaisu on törkeä pahoinpitely ja jokainen mies kyllä tietää hyvin miksi. Naisille se ei tunnu menevän kaaliin ja munille tähdätään surutta.


      • potkaistaan
        dtgjoitre kirjoitti:

        Parasta noissa tilanteissa toivoa, että hyökkääjä ei tunnista sinua ja käy tekemässä rikosilmoitusta. Tuo munille potkaisu on törkeä pahoinpitely ja jokainen mies kyllä tietää hyvin miksi. Naisille se ei tunnu menevän kaaliin ja munille tähdätään surutta.

        Totta hellvetissä sinne pitääkin tähdätä, missä se tuntuu.
        Pitäisikö silittää päätä?
        Vai pitäisikö imeä munaa?


      • dtgjoitre
        potkaistaan kirjoitti:

        Totta hellvetissä sinne pitääkin tähdätä, missä se tuntuu.
        Pitäisikö silittää päätä?
        Vai pitäisikö imeä munaa?

        Jos noi naiset imis mun munaa niin mä olisin tosi onelinen.
        Mä voissin vaika maksa kymenen taikka 2 kymentä euro naisile.
        Siis kun ime mun muna.


      • Luu
        dtgjoitre kirjoitti:

        Jos noi naiset imis mun munaa niin mä olisin tosi onelinen.
        Mä voissin vaika maksa kymenen taikka 2 kymentä euro naisile.
        Siis kun ime mun muna.

        Itse en ole joutunut maksamaan.


      • Anonyymi
        dtgjoitre kirjoitti:

        Parasta noissa tilanteissa toivoa, että hyökkääjä ei tunnista sinua ja käy tekemässä rikosilmoitusta. Tuo munille potkaisu on törkeä pahoinpitely ja jokainen mies kyllä tietää hyvin miksi. Naisille se ei tunnu menevän kaaliin ja munille tähdätään surutta.

        Jos tulee ns. pysyvä vamma, niin se on törkeä pahoinpitely (myös jos "uhri" lyö päänsä ja saa aivovamman) ja pääsee rikosrekisteriin, joka vaikuttaa monella allalla työllisyyteensä.
        Pysyvän vamman laatu on mulle epäselvä.


    • puolustaudumme

      Juttu on niin, että vaarallisten paikkojen ja aikojen välttely (a) ei aina ole mahdollista ja (b) niin jos JOKAINEN kunnollinen kansalainen tekisi, sittenhän siellä ulkona hiippailevat yksilöt olisivat jo lähtökohtaisesti KAIKKI roistoja.
      Ulkona jos liikkumaan joutuu, parasta on ottaa tarpeeksi iso kassi käteen ja sinne kirves tai vesuri.
      Eihän sitä teräpuolella tarvitse lyödä, riittää hamarapuolikin. Eikä tarvitse päähän tähdätä, käsivarsi tai varsinkin sääriluu tai polvi ovat erittäin hyviä kohteita. Jälkimmäisten kohteiden tapauksessa voi ensin leikkiä maahan menevää uhria ja sieltä sitten sivaltaa. Kiva yllätys!

      • siitä se lähtee

        Hyvä! Ja jos seisaaltaan humauttaa, jolloin saa iskuun taakse ruumiinpainon ja lyöjän oma tasapaino on paikallaan, vielä parempi. Siitä kyllä lähtee isompikin korsto maahan ja jos olemme tarpeeksi nopeita, se on lähtöä toisellekin - ja jos niitä on enemmän, sehän vain kertoo miten heikkoja ovat yksilöinä, lähtevät tietysti pakoon.


      • Anonyymi
        siitä se lähtee kirjoitti:

        Hyvä! Ja jos seisaaltaan humauttaa, jolloin saa iskuun taakse ruumiinpainon ja lyöjän oma tasapaino on paikallaan, vielä parempi. Siitä kyllä lähtee isompikin korsto maahan ja jos olemme tarpeeksi nopeita, se on lähtöä toisellekin - ja jos niitä on enemmän, sehän vain kertoo miten heikkoja ovat yksilöinä, lähtevät tietysti pakoon.

        Lyömisen on oltava ei-pysyvää vammaa aiheuttava, ja se ei myöskään saa saada sellaista kaatuessaan.


    • A:n broidis

      Aa-pee-see, ummee nälkäpuuroo.

      Mitä tämä tarkoittaa, veljeni Aarnolds?

    • Älä auvo päätäs

      Opettele juoksemaan. Äläkä vie turpaas yöllä arvellutaville paikolle.
      Tai ota vanhemmat mukaan, käytä autoa, taksia..

    • rahanturvaaja

      Kannatan että pysyt kotona ainakin pimeällä.
      Hanki kunnon ammattiu ja opiskel oieasti hiukan lakia.
      Kuka nyt kadulla selkäänsä saa, ellei ehdontahdoin jää riitelemään.

    • metsävastaa

      mulla on taskulamppu koska on näin pimeää. sellainen pitkä teräsrunkoinen, alumiini -ja kumivuoraus. se ei ole mikään ase. mutta jos sillä humauttaa murtuu olkavarsi.

      • Anonyymi

        Luulet sitten, että toinen vain seisoo siinä?


    • ...

      Pitäisi olla sellainenkin laite, että siitä lähtee sekä sokaiseva, laaja valokeila että valtava sireenin ujellus. Yllätysmomenttia voi käyttää pakoon pötkimiseen, ja sireeni jatkaa tietysti samalla ulvomista. Lisäksi voisi suihkuttaa ilmassa pari minuuttia pysyvää paksua "sumua". Miksiköhän ei ole jo keksitty, vai olisko armeijapuolella?

      • pii1

        Minä olen potkinut itsepuolustukseksi. Pidän jalassa teräväkärkisiä saappaita, ja niillä kun antaa potkuja, niin ei ole hätää.


      • Anonyymi

        Maalit naamalle mentoleineen ja samalla hälytin soi. Laillinen. Pelkkä lujaääninen hälytinkin on hyvä karkottaja, ja voi myös huutaa apua, toistuvasti.


    • lakimies1

      ei yhtään mitään. laki kieltää kaikki patukat, puukot, lingot, teräaseet, aseet, lamauttimet ja sumuttimet.
      jos joku käy päälle ja lyöt sitä turpaan -> saat syytteen pahoinpitelystä.
      voit ainoastaan väistää mahdollisia lyöntejä, yrittää vääntää "nippuun" tms. tosin jos silloinkin liikaa käytät voimaa niin syytteitä ropisee.

      • Anonyymi

        Pakene paikalta puolustuksen jälkeen ja toivo, ettei tunnistettu eikä poliisiauto tule liian pian paikalle.


    • poliisivaltioonhyvä

      Täällä on ihme kyllä jotkut suomi24 tietäjät olleet ihan oikeassa.Saat käyttää jotain lukko liikkeitä maksimissaan ja silloinkin olisi hyvä että olet jo ottanut kertaalleen pleksiin ettei jää epäselväksi edes oikeuden puusilmille että kuka se hyökkääjä alunperin oli.Et todellakaa pääse kuin koira veräjästä jos käytät puolustautumiseen jotain laitonta/vaarallista niinkuin käsiase, pamppu tai veitsi..tällöin saat todennäköisemmin vain itse syytteet päällekarkauksesta, poliisit vaan katsoo että jaha, puukko mukana kylillä taisit olla tarkoituksella etsimässä ongelmia.

      Nooh tietysti tätäkin voi käänellä ja väännellä, joku ruuvimeisseli tai jakari taas onkin sitten täysin laillinen työkalu kantaa mukana, tarvitsee vain osata sanoa jotain siihen jos kysytään että miksi sellainen oli mukana.Riemuvoitto lainsäätäjille siis.

      Itse suosittelisin jonkunlaista työkalua tms. jota voi käyttää lyömäaseena..jos kannat esim. veistä ja aiot sitä käyttää itsepuolustuksessa ja joudut sellaiseen tilanteeseen, on erittäin todennäköistä että tulet tekemään jotain peruuttamatonta vahinkoa toiselle osapuolelle.Jollain jakarilla murtaa varmaan ranteen tai käden melko vaivattomasti ja se rauhoittanee suurimman osan nakkari riehujista..tuossakin tapauksessa tietysti voi sakko napsahtaa sinulle jos et tosissaa itse ole saanut osaksesi irronneita hampaita ja murtuneita kylkiluita..muttanojoo, kun joku urpo käy päälle joka voi känniangsteissaan vaikka murjoa sinut hengiltä jos annat tilanteen kehittyä eikä poispääsyä ole niin onhan se valinta aika helppo tehdä.

    • cfgghfjrtyhgfggj

      Suoli24:n taso on toki laajalti tunnetu mutta tämä keskustelu on pohjanoteeraus jopa täällä...

      • kolikon toinen puoli

        Itse pistin hyökkääjän joka vahingoitti minut maahan rauhoittaaseni hänet
        en satuttanut mitenkään ei ollut mitään tarvetta moisen koska hyökkääjä oli nainen ja minä yli100kg vahva mies kuitenkin minut tuomittiin pahoinpitelystä
        Mitä tästä opimme no sen että seuraavan kerran kun ja jos joku hyökkää niin
        lakia en mieti vaan silloin poliisi saa ihan oikean tapauksen tutkittavaksi ja silloinhan hekin voivat tuntea itsään hyödyllisiksi
        nainen syyttää= mies syyllinen eikä todisteita tarvita
        joku hyökkää=puokustaudu rangaistus on jokatapauksessa tulossa
        Tämä keskustelu kertoo siitä miten ymmällään ihmiset on näissä asioissa ja sen
        että virkavalta ei käytä maalaisjärkeä näissä asioissa.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoisia nämä kaikkitietävät valistajat, kun ne ei sitten lisää mitään itse. Mikäköhön psykiatrinen diagnoosi siihen kuuluu?
        Ainahan huonoja viserryksiäkin on, ja et varmaan ole lukenut kovinkaan paljon Suomi24:sta, ja ylipäätään foorumeja, joissa 80% on luokkaa rivin parin paska.


    • voi luoja täällä

      jokainen viesti täyttä roskaa , jos joku käy päälle, kenen tahansa tuttavasi päälle josta välität, potkit sen hengiltä, suomessa tuomiot niin lässyn lää että ei tarvi ottaa paskaa keneltäkään, kunnolla takasi ja voimalla, ei alennuta kenellekään, vitut laista kun on kyse sinusta

      • guard2

        Katso laki hätävarjelusta.


    • lihakoukku

      Itse olen joutunut ryöstön yrityksen kohteeksi kahdesti. En tosin tajua miksi, olen iso läski, joten pärjään. Helpoin ja paras keino tässä tilanteessa on yrittää päästä kurkuttamaan hyökkääjä. Tilannehan on sinänsä jo hyvä, että yleensä olette kahden (tosin toisessa tapauksessa mullakin oli kaks hyökkääjää, toinen pakeni), joten todistajia ei juuri ole.

      Hyökkääjältä taju pois, kylkiasentoon, ja poistut paikalta. Aivan sama kuoliko vai ei. Pois paikalta, et soita apua, et puhu kenellekään mitään. Case closed.

      • arvaaja

        "Helpoin ja paras keino tässä tilanteessa on yrittää päästä kurkuttamaan hyökkääjä."

        Mitä on kurkuttaminen???!!!


      • Not recommended
        arvaaja kirjoitti:

        "Helpoin ja paras keino tässä tilanteessa on yrittää päästä kurkuttamaan hyökkääjä."

        Mitä on kurkuttaminen???!!!

        Todennäköisesti tarkoittaa lyöntiä kaulan alueelle. Tiettyyn kohtaan kun osuu, niin henkilöltä lähtee taju välittömästi. Väärään kohtaan kun osut, henkilö kuolee. Siksi hän viittasi tuossa viestissä että ei kannata jäädä soittamaan apua, jotta näkee oliko isku tappava vai pelkästään tajunvievä. En suosittele.


      • Anonyymi

        Minimi ylitetty ja isompi tuomio paosta. uuden suunnitelman aika, jo itsesi vuoksi.


    • Ei kauaa jaksa

      Entä jos joudun pahoinpitelyn uhriksi ja heitä on monta,miten siis todistan heitä vastaan jos he kertovat minun aloittaneen tappelun?

      Asun seudulla jolla tämä on enemmänkin kuin mahdollista ja lähellä se on jo useaan otteeseen ollutkin.

      Jotain neuvoa tällaista tilannetta silmällä pitäen.

      • guard2

        En tähän hätään keksi muuta neuvoa, kuin yrittää välttää ko. tilanteita ja paikkoja.
        Periaatteessa, jos tilanne on ollut uhkaava niin siitä voi ilmoittaa poliisille
        jo nyt, he voivat kirjata asiat ylös.Oikeudeton uhkaus on rikos, mutta sen todistaminen voi olla vaikeaa.Hätävarjelutilanteessa saa käyttää vähäisintä
        voimakeinoa, jolla oikeudettoman hyökkäyksen voi lopettaa.


      • Laki ja järjestys
        guard2 kirjoitti:

        En tähän hätään keksi muuta neuvoa, kuin yrittää välttää ko. tilanteita ja paikkoja.
        Periaatteessa, jos tilanne on ollut uhkaava niin siitä voi ilmoittaa poliisille
        jo nyt, he voivat kirjata asiat ylös.Oikeudeton uhkaus on rikos, mutta sen todistaminen voi olla vaikeaa.Hätävarjelutilanteessa saa käyttää vähäisintä
        voimakeinoa, jolla oikeudettoman hyökkäyksen voi lopettaa.

        Se vesuri-juttu oli hyvä,kyykkyyn maahan ja tähtäyksellä polvenalapuolelta poikki.täts it!
        Sillä irtojalalla voi vielä lätkiä vielä muistoksi vähän pitkin korvia ja sen voi syötää koirille kaupanpäälle.


      • Anonyymi

        Suomessa ei ole merkitystä kuka on uhri, vaan mitä kukin tekee. He ovat selvästikin ylittäneet rajan ja saavat kiinni jäädessään tuomion.


    • Castle Doctrine

      Parempi olla kahdentoista tuomitsema, kuin kuuden kantama.

    • arvaaja

      "Mitä saa peruskansalainen käyttää itsepuolustukseen jos joku käy kadulla kimppuun? Pippurisuihke taitaa olla laiton?"

      Ehkä joku tietää paremmin, mutta arvaan:

      Pippurisuihkeen käyttö ei ole kiellettyä hätävarjelussa kuten ei minkään muunkaan aseen käyttö eli sellaista asetta tai välinettä ei ole olemassa jota ei saisi käyttää hätävarjeluun. Jos kyseessä on tosiaan hätävarjelu (aikajana lievin mahdollinen keino), niin välineen käyttö ei ole rikos, mutta sen laittomasta kantamisesta saa kuitenkin aina järjestyslain mukaisesti sakon.

    • Näin

      Pippurisuihke on laiton itsepuollustusväline ja niitä myönnetään vartijoille, poliiseille yms. Itsepuollustuksena saat käyttää käsiä, pulloja, vaikka maassa olevaa kiveä,

      ampuma aseita ei saa käyttää itsepuollustukseen, paitsi jos hyökkääjä uhkaa sua aseella, (eikä kai sillonka saa tappaa) Suosittelen alottamaan jonkun itsepuollustuslajin.

    • pönde in N.Y.

      Walther .22

      • Veitsi/Ilmapyssymies

        Tuo pyssy aina hyvä jos lupa löytyy. Itse kannan isoja hiiliteräs veitsiä sekä ilmapistooleja olkalaukussa joka valmiiksi auki & en epäröi käyttää niitä puolustaakseni jotakuta/itseäni. 2 veistä tai viidakkoveistä molemmissa käsissä on todella tehokasta itsepuolustusta. Tennis päivinä kannan tennis mailan lisäks 2 viidakkoveistä (kahvat ovelasti värjätty) maila laukussa jonka saa salamannopeasti vedettyä auki... Kerran yks jengi hakkas miestä & vetäsin molempiin käsiin Cold Steel Latin Machete viidakkoveitset 18tuumaa & säntäsivät karkuun.. 4 sälliä. Mies oli kiitollinen. Ainoastaan "Terä-ase" kaverini tietävät mitä kannan mukanani. Hekin myös kantavat vaikka mitä. Yhel puukko & värikuula ase. Toisel grillin uunin puhdistaja kaasu & veitsiä. Yks kantaa pyssyjä :D


    • nero1.0

      muistakaa kuitenkin kun lyot takaisin voitulla niska voi katketa tai maahan pudotessaan voi rikkoa otsansa ja kuolla.
      aina kun veitsi leikkaa ilmaa on kyseessa rikos.

      Halvintapa suojautua vihaa kohtaan on hankkia pieni hiuslakka pullo, suihkuta se uhkaavan silmille ja juokse niin pirun lujaa kuin paaset.
      suihkee saanut kenkilo sokeutuu hetkeksi, pako on silloin paras tie.

      suihke muuraa silmat kiinni ja poistuu pesemalla.

    • vermo.

      Mie kannan aina kekluu mukana kun käyn raveissa.

      • Anonyymi

        Veli hyvä, ilman mutkaa ei pidä edes vessaan mennä heiiiiiii.


    • Anonyymi

      Mitä "saa" käyttää.
      Ei suomessa ole lainvalvontaa.

    • Anonyymi

      Suomessa ei mitään.

      • Anonyymi

        Luonnonlaki ja myös moraali antaa oikeuden itsepuolustukseen, kun lainvalvontaa ei ole. Ja Suomessa ei ole lainvalvontaa.


    • Anonyymi

      Suomen laki salli kaksi tapaa, jos olet raiskaajan käsittelyssä. Voit ojentaa kukkasia, tai tarjota toisenkin reiän........

    • Anonyymi

      Mä tykkään kantaa rautanunchaa mukana. Hyvin pätkii luita. Autossa ja kotona mulla on lisäksi pesäpallomaila.

    • Anonyymi

      Järki sen sanoo ! . . . jokaisella on, vain tämä yksi elämä. Eikä se ole tarkoitettu päälle karkaajan katkaisemaksi. Sanokoot pukumiehet lainlaatijat ja sen tulkitsijat MITÄ TAHTOVAT ! Henkeä uhkaavassa tilantessa jokainen sen osaa tulkita MIKÄ JA MILLAINEN se kenenkin kohdalla ON!

      Kaikki keinot henkensä puolustamiseksi on silloin käytettävä parhaan mukaan mitä mahdollisuuksia vain on. Silloin ei ole joutavan jaarittelun ja pohtimisen aika . . . MITÄ TÄSTÄ VOI SEURATA! Sen aika on jos se tulee myöhemmin. Tästä ei ole kahta sanaa aika on toimia toinen aika pohtia. Tässä järjestyksessä ne menee ja on mentävä jos haluaa elää ja hengittää.

      Kapteeni Timppa Itäinen suomi

    • Anonyymi

      Itse käytän kamppailulaji tekniikoita kun tarve vaati, siksihän siellä treeneissä käydään, itsepuolustukseen ne on tarkoitettu ainakin meillä.

    • Anonyymi

      Kuinkahan moni elämänsä aikana tarvitsee yhtään mitään itsensä puolustukseen? Luultavasti ei kukaan.

      Enemmän he tarvitsevat toimivaa parisuhdetta. Ja sille on toki tilausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe