Alendronat Mylan 70mg

Hauras...

Viime talvena minulla todettiin osteoporoosi jalääkkeeksi määrättiin Alendronat Mylan 70mg 1Xviikko. Kun luin tuoteselosteen lääkkeestä, tuntuu se olevan aikamoinen "myrkky" . Itselläni en ole sivuvaikutuksia juurikaan huomannut. Toivon, että lääke on myös tehokas. Onko kenelläkään kokemusta ko. lääkkeestä? Olisi hyvä tietää, miten teidän kohdallanne lääke on vaikuttanut osteoporoosin paranemiseen.
Lisälääkityksenä syön myös kalkkia 2Xvrk paitsi Alendroantia ottaessani, joka on kalkiton päivä.
Kiitos vastauksistanne.

16

4068

Vastaukset

• vähän myöhässä tulee viestini. käytän samaa alendr. lääkettä, eikä minullakaan ole mitään sivuvaikutuksia. pari vuotta käytön aloittamisen jälkeen kävin uudelleen dexa kuvauksessa ja luustoni on selvästi vahvistunut. osteoporoosi on muuttunut osteopeniaksi. lääkäri sanoikin, jos seuraavassa kuvauksessa luusto on edelleen korjaantunut, voin jättää lääkkeet pois. loppuelämäksi riittänee ideos kalkkitabletit.

• Minullekin määrättiin Alendronat Mylan 70 mg 1 X viikko. Ajattelin ihan saamaa kuin sinä "hauras". Pelästyin ja olen jopa ajatellut jäättää lääke väliin.
      Sitten luin "aureliinan" vastauksen ja ilostuin kovasti. Hyvä että joillakin on ollut hyötyä lääkkeestä. Se osoittaa, että lääke auttaa ja että sitä kannattaa ottaa.
      Eli teille molemmille suuret kiitokset keskustelustanne.

• Luin viim. Kodin Pellervosta naisesta jolta lähti tukka ja hampaita osteop.lääkkeestä. Kuulin luiden muuttuvan lasinkoviksi, ja kuinka lasi särkyy koska se e i jousta, niin kuin luu. Ja että sellainen luu voi särkyä pienestäkin kiertoliikkeestä. Ja erään naisen jalkaa on leikattu ja korjailtu, mutta ei parane. Säikähdin niin etten takuulla syö enää tällaista "lääkettä"! Nostan kanteen, jos jotain tällaista tapahtuu. 4 kk söin hyväuskoisena luottaen lääkärin määräykseen. Enää en luota! Jos hli 60-v mummoja pidetään koekaniineina, se on mielestäni r i k o s.

• Hei, olen syönyt lääkettä 3 vuotta ja luuomassa lisääntynyt,olen tytyytyväinen, tarvitsee kyllä liikkua ,myös ja d-kalkkia syödä. Voisiko johtua jostain muusta nuo oireet? Mutta tietty kaikista lääkkeistä sivuaineita. Minulla on tuttuja jotka myös syönyt tätä eikä helökään ole huonoja kokemuksia☺

• 1.3 2019 Oikein hyvä lääke. melkein 5 vuotta syönyt. luusto on vahvistunut.
        huonon tasapainon vuoksi kaadun melkein joka kuukausi ja monta kertaa tosi pahasti,mutta kertaakaan ei ole tullut murtumia.
        suosittelen.

• tänään sain kyseistä lääkettä..mutta kyll pelottaa,jos hiukset ja hampaat lähtee ja monia muita haittavaikutuksia..

• MIten on käynyt, hiluli? Aloitin itse tänään... : (

• Facebookin vertaisryhmän juttuja lukiessa sain käsityksen, että aika monelle on tullut hammasongelmia. Onkohan tutkittu miten yleisiä nuo haittavaikutukset ovat, jotka kohdistuvat hampaisiin?

• Mullekin määrättiin tuo lääke tutkimusten jälkeen.Söin 4 kk ja sitten alkoi erilaiset haitat:rintalastan takaiset riipaisevat kivut.Ilmeisesti olivat lähtöisin ruokatorvesta, siitähän
      varoiteltiin ettei saa mennä makuuasentoon lääkkeen oton jälkeen. En mennyt ja silti raastava kipuilu jatkui.....Lopetin lääkkeen ja koitan muilla keinoin lisätä d vitam kalkkia ym.

• Mitähän eroa on Alendronat Ratiopharmilla ja A.Mylanilla? Sain edellistä syksyllä -17 ja maaliskuun alussa -18 lopeton ruokatorvi- ja rintalastakipujen vuoksi. En ole ottanut yhteyttä lääkäriin kun tähän hätään tuli TIA kohtaus ja uusia lääkkeitä.

• Söin 5kk kyseistä lääkettä ja sen seurauksena tuli haavainen paksusuolentulehdus ja hampaat alkoivat heilua ja mennä vinoon. Ei sopinut minulle kyseinen lääke ja makasin sairaalassa 10 päivää ja sen jälkeen söin lääkkeitä suolistoverenvuotoon 6kk.

• Hei. Olen syönyt 3kpl ko lääkettä. siis 3 viikkoa. Lääkemääräys on kokonaisuudessaan 5. vuodeksi. Päätin lopettaa samantien. Oli tosi outo olo.
      Saadaanko tällä 69-vuotiaalle 20- vuotiaan luusto ja onko se tarpeellista.
      Syön d vitamiinia ja soåivaa ravintoa ja liikuntaa. Annan sen riittää vaikka tohtorikunta olisi toista mieltä.

• En ota kantaa lääkkeeseen, mutta kylläkin parin tuttavani sairauksiin.

Molemmilla oli kaatuminen ja toisella tuli murtuma käteen kun otti maahan ekana. Seuraavat kaatumiset pahempia vuoden kuluttua, lonkka murtui molemmilla ja osittain parani. Tuli toinen murtuma kävellessä ja se johti molemmilla ikuiseksi vuodepotilaaksi.

Toinen oli hoitokodissa yli 18 vuotta ja toinen on ollut jotain 5-8 vuotta. kumpikin aivan vuodepotilas, ei edes istu koskaan.

Molemmat alkoivat yli 25 v takaperin kun oltiin vielä 60-vuotiaana työelämässä.
        Silloin ei ainakaan he hoitaneet mitenkään.

• ohikulkija_vaan kirjoitti:

En ota kantaa lääkkeeseen, mutta kylläkin parin tuttavani sairauksiin.

Molemmilla oli kaatuminen ja toisella tuli murtuma käteen kun otti maahan ekana. Seuraavat kaatumiset pahempia vuoden kuluttua, lonkka murtui molemmilla ja osittain parani. Tuli toinen murtuma kävellessä ja se johti molemmilla ikuiseksi vuodepotilaaksi.

Toinen oli hoitokodissa yli 18 vuotta ja toinen on ollut jotain 5-8 vuotta. kumpikin aivan vuodepotilas, ei edes istu koskaan.

Molemmat alkoivat yli 25 v takaperin kun oltiin vielä 60-vuotiaana työelämässä.
        Silloin ei ainakaan he hoitaneet mitenkään.

Osteoporoosiin on muitakin lääkkeitä kuin vain tuo Alendronaatti, joka on melkoinen myrkky kauheine mahdollisine haittavaikutuksineen. Käyn kerran vuodessa poliklinikalla luita vahvistavassa Aclasta tiputuksesta ja siitä en ole saanut mitään haittoja.

• Aloittaja "hauras" mainitsee ettei ota kalkkilisää kerran viikossa sinä päivänä kun ottaa Alendronat - lääkkeen. Miksi? Eikö kalkkia saa ottaa samana päivänä?

Joo en ole itsekään kauhean innoissani lääkkeestä. Tuttu hammaslääkäri kertoi kaameista sivuvaikutuksista hampaissa ja tuosta "posliini-efektistä".
      Olen 36 vuotias ja nähtävästi 1 tyypin diabeteksen aiheuttama osteoporoosi.Todettiin yllättäen pari vuotta sitten.
      Oikean jalkapöydän luut murtuvat kokoajan yhä uudelleen ja jo 8 kk kipsiä takana.
      Ei pääse liikkumaan ja jalka on todella kipeä :o(

En oikein uskalla olla syömättäkään lääkettä.
      Käytössä: K2, kalkki, dee 250 mikrogrammaa päivässä, seleeni, magnesium, maitohappobakteerit, b-vitamiinit, kollageenijauhe

Virtsassa oli paljon luun hajoamisesta kertovia merkkiaineita, siksi tehtiin lopullinen päätös aloittaa Alendronat, kerran viikossa ja viiden vuoden ajan.

Minulla on myös tulppatekijä veressä ja olen sairastanut yhden syvän laskimotromboosin vuonna 2009.
      Huolestuttaa sekin kun käsittääkseni osteoporoosilääkkeet kerryttävät kalsiumia verisuonten seinämiin ja tukkivat ne (mahdollisesti).
      Diabeetikkona muutenkin iso riski sydän- ja verisuonitauteihin.

Hankala tilanne.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää teille kaikille jotka kamppailette osteoporoosin kanssa <3

Pysykäämme lujana, tai ainakin yrittäkäämme!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poker Run kolari

Ei mennyt aivan putkeen! Joku loukkaantui vakavasti ja taphtuma keskeytetty. Videolta näkyy ensin yksi vene ajaa melko hiljaa kovalla melulla ja vesis
      Yleistä veneilystä
      192
      3506