Pari nokihiutaletta liikkuu

näkökentässä

Moi! Mulla näkyy ajoittaa oikeassa silmässä yksi rosoinen, pitkulainen nokihiutale tai joskus parikin. Kun katson tiukasti vasemmalle, niin hiutale liikkuu vähän aikaa vasemmalla ja sitten häviää. Kun katson tiukasti oikealle, hiutaletta ei näy, mutta kun käännän tämän jälkeen katseen suoraan, hiutale näkyy hetken aikaa edessäni. Muistelen, että mulla on ollut samantapaista vuosien ajan silloin tällöin, mutta vasta nyt havahduin asiaan. Käyn kahden vuoden välein silmälääkärillä, koska mulla on voimakas likinäkö (-6 ja -8). Viimeksi kävin silmälääkärillä 1/2 vuotta sitten. Pitäiskö tässä mennä pikimmiten silmälääkäriin vai onko tämä normaalia? Tiedän, että nokisade on vakava merkki, mutta kun mulla ei ole varsinaista sadetta, vaan yksi-kaksi hiutaletta. Kiitos paljon!!

12

2738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsdfgh

      Kyllä sun kannattaa mennä silmälääkärille. Kiireellisyydestä en tiedä, jos niitä hiutaleita on ollut ennenkin. Testaapa näkökenttäsi molemmista silmistä. Sulje silmä, katso eteen ja tuo kynänpäätä joka puolelta sivuilta. Näkyykö samanlailla molemmissa? Silmälääkäri tarkastaa silmänpohjat ja onko verkkokalvo irronnut. Menisin ainakin optikolle heti. Optikko näkee myös jotakin ja osaa ainakin neuvoa eteenpäin. Jos osoittautuu kiireelliseksi, ainakin meilläpäin pääsee suoraan silmäpolille tai ainakin terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Terveyskeskus on siis myös paikka josta voi saada apua. Itselläni leikattiin silmä 20 vuotta sitten ja tilanne sama, hiutaleet jatkavat leijumista, mutta niitä ei huomaa.

      • siirtää

        Luin jostain, että haitallisesti tarkan katselukohdan päälle leijailevan hiutaleen voisi jotenkin käsin siirtää reunemmas. Hieromallako vai painelemalla, liekö totta? Itse luulin aiemmin, että tuuheat kulmakarvani ne aina tuossa silmien edessä häiritsevät, mutta noita samoja hiutaleitahan ne. Häiritsevät eniten, kun valo tulee silmäkulmasta sivulta. Pitänee laittaa sellaiset ravihevosten silmälaput :)


      • tiedä......
        siirtää kirjoitti:

        Luin jostain, että haitallisesti tarkan katselukohdan päälle leijailevan hiutaleen voisi jotenkin käsin siirtää reunemmas. Hieromallako vai painelemalla, liekö totta? Itse luulin aiemmin, että tuuheat kulmakarvani ne aina tuossa silmien edessä häiritsevät, mutta noita samoja hiutaleitahan ne. Häiritsevät eniten, kun valo tulee silmäkulmasta sivulta. Pitänee laittaa sellaiset ravihevosten silmälaput :)

        voiko siihen itse vaikuttaa. Ne hiutaleet tai pisteet ovat lasiaisessa tavallisemmin, joka on nestettä, käsittääkseni hyytelömäistä. Oletko huomannut, etteivät aina näy, riipppuu millaista taustaa vasten katselee. Minulla on yksi paikallaanpysyvä, joka johtuu verkkokalvon irtautumisessa syntyneestä verenvuodosta. Veritippa kuivui näköhermoon kiinni ja siinä pienen kärpäsenkokoinen täplä on ja pysyy.


      • alk.peräinen.
        tiedä...... kirjoitti:

        voiko siihen itse vaikuttaa. Ne hiutaleet tai pisteet ovat lasiaisessa tavallisemmin, joka on nestettä, käsittääkseni hyytelömäistä. Oletko huomannut, etteivät aina näy, riipppuu millaista taustaa vasten katselee. Minulla on yksi paikallaanpysyvä, joka johtuu verkkokalvon irtautumisessa syntyneestä verenvuodosta. Veritippa kuivui näköhermoon kiinni ja siinä pienen kärpäsenkokoinen täplä on ja pysyy.

        Kiitos kaikille vastanneille. Lisää tietoa otetaan myös vastaan. Hiutaleet näkyvät vaaleaa taustaa vasten katsottaessa ja yleensä kun katson kauas. Joskus kun unohdan hiutaleet, en niitä huomaa, mutta sitten kun taas muistan ne, niin sitten ne näkyvät.


      • haittaavat
        alk.peräinen. kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille. Lisää tietoa otetaan myös vastaan. Hiutaleet näkyvät vaaleaa taustaa vasten katsottaessa ja yleensä kun katson kauas. Joskus kun unohdan hiutaleet, en niitä huomaa, mutta sitten kun taas muistan ne, niin sitten ne näkyvät.

        Autolla ajaessa, kun aurinko on matalalla, auton ikkuna likainen ulko ja sisäpuolelta, omat silmälasit naarmuiset ja likaiset, kulmakarvat ja tukka roikkuvat silmillä ja vielä nuo hiutaleet hötälehtämässä siinä edessä. Samastakohan johtunee, että vastaan tulijoiden valot tuntuvat häikäisevän jopa päivällä? Vai onko nykyään enemmän väärin suunnattuja valoja ja vääränlaisia lamppuja?


    • alk.peräinen.

      Moikka taas!! Kysyisin vielä, että onko kellään tietoa, mistä hiutaleet johtuvat? Jos verkkokalvo on ok ja silmä muutenkin terve (eli ei tarvitse mitään toimenpidettä silmälääkärin mukaan), niin voiko hiutaleita silti olla?

      • muutoksia

      • alk.peräinen.
        muutoksia kirjoitti:

        Lasiainen muuttuu iän myötä, ja samentumia ilmaantuu. Hyvälaatuisissa muutoksissa ei syytä huoleen. Netissä löytyy paljon luettavaa silmistä. Katso vaikka hakusanalla "lasiainen" esim:http://www.helsinki.fi/~tekivela/opetus/vitreous.html

        Olen siis alkuperäinen kirjoittaja ja ikää mulla on "vasta" 30. Näkö ollut jo vuosia -6 ja -8. Tosin esikoiseni syntymän (5/08) jälkeen näköni oli korjaantunut silmälääkärin näkötestissä molemmissa silmissä 0,75 pykälää. Testi tehtiin, kun synnytyksestä oli kulunut 7kk. En tiedä, onko muutos pysyvä. Voiko 30:llä olla jo samentumia?


    • ollavaarallisia

      Ei pari hiutaletta ole vielä vaarallista, minulla niitä näkyy isoina n. 20 ryppäissä molemmissa silmissä, niihin tottuu nopeasti. Silmälääkäri totesi että ne ovat vaarattomia ja eivät johdu esim verkkokalvon irtoamisesta. Ja ikää 18v

    • alk.peräinen.

      Moi! Kävin tänään optikolla kysymässä asiasta ja hän suositteli suoraan silmälääkärillä käymistä. Sainkin peruutusajan jo tälle päivälle! Lääkäri katsoi silmät kunnolla "laajennustippojen" avulla ja onneksi näyttää hyvältä. Verkkokalvo on kunnossa, tosin yhdessä kohtaa tuossa -8:n silmässä on pientä rispautumaa verkkokalvossa, mutta sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Sitä seurataan ja jos laajentuu, niin sitten laseroidaan. Ne hiutaleet johtuvat lasiaisessa olevista sakeutumista. Eivät ole vaarallisia. Niin ja lääkäri sanoi, että jos tulee nokisadetta tai salaman välkettä näkökenttään, niin sitten suoraan päivystykseen. Siinä on silloin vaarana, että verkkokalvo on irtautumassa. Kylläpä helpotti! :)

      • mustat pilkut,pallot ja solut

        Mulla koko homma alkoi voimajumpassa kunnon ponnistustilanteessa. Kauhea välke silmissä puoli minuuttia. Sitä asti olen katsellut kirkasta taivasta näitten rivaavien solujen ja samennuspallojen läpi, kuulemma lopun ikääni. Kävin silmäpolilla näyttämässä silmiä viikko tapahtumasta,mutta siitä lyhyestä välkeestä ja nokisateesta huolimatta verkkokalvo oli kontaktissa, samoin oli kuukausitarkastuksessakin. Eli lasiainen irtoili molemmista silmistä samassa ponnistuksessa kertaheitolla,hip hei. Nyt vain yritellään elää tämän jutun kanssa. Tässä välissä mulle on vielä tehty lasik ;) Vanheneminen ei näköjään tule yksin. (olen 35v=takana 25 vuotta voimakasta likinäköä,nyt näkö lasikista nolla, paitsi nämä helkutin hiutulat)


      • japa 28
        mustat pilkut,pallot ja solut kirjoitti:

        Mulla koko homma alkoi voimajumpassa kunnon ponnistustilanteessa. Kauhea välke silmissä puoli minuuttia. Sitä asti olen katsellut kirkasta taivasta näitten rivaavien solujen ja samennuspallojen läpi, kuulemma lopun ikääni. Kävin silmäpolilla näyttämässä silmiä viikko tapahtumasta,mutta siitä lyhyestä välkeestä ja nokisateesta huolimatta verkkokalvo oli kontaktissa, samoin oli kuukausitarkastuksessakin. Eli lasiainen irtoili molemmista silmistä samassa ponnistuksessa kertaheitolla,hip hei. Nyt vain yritellään elää tämän jutun kanssa. Tässä välissä mulle on vielä tehty lasik ;) Vanheneminen ei näköjään tule yksin. (olen 35v=takana 25 vuotta voimakasta likinäköä,nyt näkö lasikista nolla, paitsi nämä helkutin hiutulat)

        joo eli oon 28v mies ja olen nähnyt noita pilkkuja särmikkään pyöreitä pieniä palloja nyt 2 vuotta,"oireet"alkoi kun olin töissä ja aloin seurailee yhtä pientä mustaa pallukkaa.meni kaksi kuukautta ja silmäni oli täynnä noita hemmetin roskia ja nyt nään heiluvia karvoja maustettuna pienillä pallukoilla ja satoja pieniä sykeröitä taustalla..ne on kai niitä kuuluisia tähtösiä..silmä lääkärini totesi silmät täysin terveiksi kuukausi sitten..onko tosiaan niin että tähän ei ole lääkettä,vaikka niin sanotaan että kaikkiin on hoito..helpotus sinäänsä on että en taida olla ainoa ketä näistä kärsii..olis kiva kuulla vielä sellasista ihmisistä jotka on näistä kirjottanut vuosien takaa että onko ne lähtenyt tai onko jotain lääkettä mikä tehoaa..koitetaan jaksaa vaikka tuntuu turhalta..olis vielä joskus kiva katsella taivasta ilman näitä kutsumattomia vieraita..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe