SAMPO-moottori?

Dos Centti

Kyselempä tältä palstalta kun täällä vois olla jo vähän enemmän maailmaa nähneita kansalaisia ja voisivat siten muistaa tään härdelin 80-luvulta. Kyse on Matti Sampon keksimästä SAMPO-polttomoottorista. Mikä oli koneen toimintaperiaate? Senhän piti syrjäyttää kaikki silloiset autonmoottorit ja korvata ne itsellään. Bensasäästöä piti tulla 25-50% ja painoa vain kolmannes tavalliseen nähden. Lisäksi tehoa piti saada huomattavasti enemmän kuin tavallisella moottorilla. Mihin tämä maailmaa mullistava keksintö hävisi? Sitähän oltiin mainostamassa joka tiedotusvälineessä ja lähes joka ohjelmassa (suomessa)tuohon aikaan. Muistaako / tietääkö kukaan moottorin ja miehen myöhäisemmistä vaiheista mitään.

3

4427

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedossani
    • muistikuvaa

Moottorikeksintöjä taisi olla parikin, yksi oli sellainen missä oli männät/sylinterit, mutta ei pyöriviä osia, energia saatiin em. mäntien puristaessa hydrauliikkanestettä, näin muistelisin. Keksijän veneessä oli oma moottori. http://www.google.fi/search?hl=fi&q="matti sampo" moottori&btnG=Hae&meta= Myös hydraulivoimasiirtoon perustuvaa tuulivoimalaa viriteli ivon kanssa. Etäohjattu traktorikin oli muistaakseni jne.

• ajatuksia oli

Ensiksikin kyseessä oli ns. vapaamäntämoottori, jossa ei ole varsinaisia pyöriviä osia. Eli on vain edestakaisin liikkuva kaksoismäntä (2-sylinterinen), jonka liike sitten suoraan liikuttaa myös hydraulipumpun mäntiä, eli mahdollisimman yksinkertaisesti polttomoottorin painevaihtelu synnyttää hydraulipainetta. Hydrauliikan tuotto taas säädetään vapaamäntämoottorin nopeutta säätämällä, mikä taas tapahtuu nykyaikaisella digitekniikalla polttoaineen ruiskutusta säätämällä. Vapaamäntämoottori on sinänsä vanha keksintö, mutta Matti Sampo teki siitä tällaisen hydraulipumppusovelluksen. Protot kävivät aikansa Turengissa ja sittemmin tietääkseni siirrettiin Tampereen Teknillisen Yliopiston laboratorioon. Kehitelmän kaupallistaminen kai kaatui siihen, että uutuuden edut eivät olleet riittävän suuret verrattuna teollisuuden käyttämiin standardeiksi muodostuneisiin ratkaisuihin. Etäohjattu traktorikonsepti on esiintynyt joka kesäisissä masinistitapahtumissa nykyisen omistajansa käyttämänä. Koneessa on tavanomainen hydrostaattivoimansiirto jota ohjataan radiolla ja esim. GPS-ohjaimilla. Matti Sampo sanoi joskus, että kun pikkupojat oppivat leikkimään radio-ohjatuilla leluilla, sitten ajelemaan joy-stickeillä ruohonleikkuria, niin vaikea on uskoa että pellolla pitää ryhtyä istumaan päiväkausiksi tärisevään ja pölyävään traktoriin. Kun samaan aikaan jo käytettiin kauko-ohjattuja robotteja esim. pommien purkuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      183
      1789
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      923
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      113
      831
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      209
      684
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      646
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      56
      621
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      21
      614
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      51
      572
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe