Rokotuksista

Katii--

Meillä on huomenna 12vk täyttävä koiranpentu. Koira on meille ensimmäinen ja rokotukset taitaisivat olla kohta ajankohtaiset. Äitini on ollut sitä mieltä että koiraa ei välttämättä tarvitsisi edes rokottaa, koska ei niitä ennenkään ole kuulemma rokotettu ja hyvin ovat pärjänneet. Itse olen rokotteiden kannalla mutta ei minulla itsellä ole sellaisiin varaa ( ikää minulla siis 15- vuotta ), mutta haluaisin pentumme rokotettavan jotta pystyisin itsekkin olemaan luottavaisemmin mielin ja koira saisi tarvittavan suojan. Siispä: 1. mitä kaikkia rokotteita penturokotesarjaan kuuluu? 2. minkä hintaista rokottaminen suurin piirtein on? 3. onko rokottaminen nykyaikana väistämätön pakko, vai voiko sitä ilman todella olla ja voiko koira pysyä ihan terveenä ilman sitäkin? Sitten pieni kysymys vielä. Milloin koira oppii kunnolla sisäsiistiksi. Meillä koira on oppinut hienon päivärytmin eikä tee sisälle enää mitään, mutta yöllä täytyy pitää paperia kun koira tekee sille tarpeensa. Jos yöllä lähtisi ulos, siellä saisi olla monta tuntia kun koira ei yöllä ala tekemään ulos mitään. Ja koira herättelee minua joka yö 1-3 kertaa ja haluaisi alkaa leikkiä. Olen käskenyt takaisin nukkumaan mutta tästä pentu vain riemastuu. Se koettaa alkaa purra jotain ja kun kiellän niin se nöpsähtää. Ja epäilenpä vain että se olisi niinkin viisas että odottaa minun nukahtavan uudeleen ja tekee mielenosoituksena tarpeensa lattialle, tiedä sitten tarkemmin siitä. Kiitos vastauksista :)

8

1266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katii---

      Tarkoitus ei ollut kysyä millon koirasta tulee sisäsiisti vaan piti kysymän että minkäikäisenä koira oppii pidättämään kunnolla

    • ..............

      koira on pakko rokottaa. paikka missä minä käyn omat koirani rokottamassa rokotukset maksaa 45-50e. Meidän nuorimmainen oppi sisäsiistiksi 4,5kk ikäisenä ja toinen vähän vanhempana..aika yksilöllistä se on.

      • vastaa

        sinulle varmasti mielellään. Kysy samalla äidiltäsi miksi hän otti koiran, jos ei ole rahaa huolehtia siitä?


    • Katii--

      Pentumme emä on Volpino Italiano ja isä on joko sama tai Mittelspitz. Pentue ei ole suunniteltu vaan kyseessä on vahinkopentue. Paikasta josta pentu on alunperin hankittu, ei ole saatavissa kyllä apua. Kyllä meillä sitä rahaa olisi, millä rokotukset maksaa, mutta äitini perustelee asian sillä, että koirilla ei ole ennenkään mitään rokotuksia ollut ja ihan hyvin ovat pärjänneet. Äitilläni on kotona lapsuudessa ollut monta koiraa kotona eikä niitä kyllä todellakaan ole rokotettu. Asiat kyllä eivät ole niinkuin ennen. En tiedä että millä minä saisin äitin kiikuttamaan pennun sinne rokotukseen. Minun budjetilla kun tuota rokotusta ei hoideta, jos se minusta olisi kiinni, lähtisin samantien eläinlääkärille

      • ryynis

        Rokotetaanhan ihmisetkin vaikka "ennen on pärjätty ilmankin".


    • ehdottomasti

      Koiran rokotukset Koirat rokotetaan penikkatautia, parvovirusripulia, tarttuvaa maksatulehdusta, kennelyskää ja raivotautia vastaan. Ensimmäinen rokotus annetaan kun pentu on 8-12 viikon ikäinen ja sama rokotus tehostetaan 4 viikkoa myöhemmin. Raivotautirokotusta ei suositella annettavaksi samanaikaisesti muiden rokotteiden kanssa, se voidaan laittaa kahden viikon kuluttua tehosterokotteesta. Jatkossa rokotteet tehostetaan 1-3 vuoden välein rokotteesta ja koiran elinympäristöstä riippuen. ---- Muistathan antaa myös loishäädön, noin 7-10 vuorokautta ennen rokotusta.

      • Hanna

        Elikkäs meneppä sivulle: www.kennelliitto.fi Sieltä löytyy voimassa olevat rokotusmääräykset. Ja sieltä löytyy myös perusteluja äidillesi. Myös Eviran (elintarvikevirasto) sivuilta löytyy tietoa rokotuksista ja madotuksista. Hintoja: katso paikallisten eläinlääkäreiden/pieneläinklikoiden nettisivut. Tai jos heillä ei ole hinnastoa (nykyään suurimmalla osalla on) tai jos teidän kotipaikkakunnallanne on vain kaupungin/kunnan eläinlääkäri niin pirauta hänelle. Kuluttajan pitää saada tietää hinta. Ja jollei jo tullut selväksi: ROKOTTAKAA!


      • rokotteetroskiin
        Hanna kirjoitti:

        Elikkäs meneppä sivulle: www.kennelliitto.fi Sieltä löytyy voimassa olevat rokotusmääräykset. Ja sieltä löytyy myös perusteluja äidillesi. Myös Eviran (elintarvikevirasto) sivuilta löytyy tietoa rokotuksista ja madotuksista. Hintoja: katso paikallisten eläinlääkäreiden/pieneläinklikoiden nettisivut. Tai jos heillä ei ole hinnastoa (nykyään suurimmalla osalla on) tai jos teidän kotipaikkakunnallanne on vain kaupungin/kunnan eläinlääkäri niin pirauta hänelle. Kuluttajan pitää saada tietää hinta. Ja jollei jo tullut selväksi: ROKOTTAKAA!

        Minä itse en ota rokotteita ja enkä tule ottamaan koska koen ne huonoksi elikkä koiranikaan ei saa rokotteita ikää koiralla jo 10v ja on terve kuin pukki syynä on että koiraa ei ole rokotettu :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe