Ich bin ein Berliner

Matkamies

Olin viikon Berliinissä huhtikuussa. Se oli toinen kerta; edellisen matkan tein v. 2005. Kovin usein sinnekään ei kannata mennä, vaikka ihastuin kaupunkiin ja saksalaisiin. Saksalaiset ovat yhtä säntillisiä kuin me pohjoismaalaiset. Berliinissä on lähes kaikki halvempaa kuin Suomessa: vaatteet, ruoka, ravintolaruoka, kahvi ja leivonnaiset, taksi, julkinen liikenne. Vain museoiden pääsymaksua pidin kalliina. Tavarataloissa valikoimat ovat laajat! Shoppailuunkin olisi voinut käyttää enemmän aikaa. Vain kulttuuritilaisuudet jäivät näkemättä. Myös taidegallerioita on harvassa tai eivät sattuneet kohdalleni. Ehkä vielä joskus menen Berliiniin, mutta matkakohteita on paljon. Käyn toki kahdesti vuodessa ulkomailla. Museoista suosittelen erityisesti teknistä museota ja historiallista museota. Pettymyksiä olivat juutalainen museo ja kommunikaatiomuseo, joka vaikuttaa suurelta, mutta esineistö ei ole kattavaa ja näytteillepano on tylsää. Tunnen nimittäin telekommunikaation vaiheet. Kaikki esineet olivat vitriineissä suorissa riveissä. Ero upeaan tekniseen museoon oli valtava. Kokeilkaa Berliiniä ja nauttikaa!

5

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusnatseja ?

      - vai ovatko maan alla ?

      • Matkamies

        En tarkasti tiedä tilannetta. Itse en nähnyt heitä, mutta en liikkunut myöhään öisin. Tiettyjä alueita ja varsinkin junia ja metrolinjoja yöaikaan tulee välttää. En menisi ainakaan yksin yöllä U-Bahnin linjoille enkä Gedächtnis-Kirchen taakse, Zoon asemalle, Lichtenbergiin, Friedrichshaihin enkä välttämättä Kreuzbergiinkään. Olen kuullut, että entinen idän puoli on turvattomampaa öisin. Olen ollut omatoimimatkoilla, joten olen vain lukenut tai kyselemällä saanut tietoni. Jospa joku Berliiniä paremmin tunteva osaa vastata sinulle.


      • Berliner Kindl
        Matkamies kirjoitti:

        En tarkasti tiedä tilannetta. Itse en nähnyt heitä, mutta en liikkunut myöhään öisin. Tiettyjä alueita ja varsinkin junia ja metrolinjoja yöaikaan tulee välttää. En menisi ainakaan yksin yöllä U-Bahnin linjoille enkä Gedächtnis-Kirchen taakse, Zoon asemalle, Lichtenbergiin, Friedrichshaihin enkä välttämättä Kreuzbergiinkään. Olen kuullut, että entinen idän puoli on turvattomampaa öisin. Olen ollut omatoimimatkoilla, joten olen vain lukenut tai kyselemällä saanut tietoni. Jospa joku Berliiniä paremmin tunteva osaa vastata sinulle.

        Berliini on todella turvallinen kaupunki kokoisekseen. Yölläkin voi liikkua ihan mukavasti. Mielestäni turvallisempi kaupunki kuin Helsinki. Niin, ja ei uusnatseista/skineistä tietoakaan. Anarkistit ja muu Antifa -väki kylläkin voi tulla vastaan. Viimeksi mellakoivat rajusti vappuna. http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200905029517086_ul.shtml Jonkinlaista skini-liikettä


      • Berliner Kindl
        Berliner Kindl kirjoitti:

        Berliini on todella turvallinen kaupunki kokoisekseen. Yölläkin voi liikkua ihan mukavasti. Mielestäni turvallisempi kaupunki kuin Helsinki. Niin, ja ei uusnatseista/skineistä tietoakaan. Anarkistit ja muu Antifa -väki kylläkin voi tulla vastaan. Viimeksi mellakoivat rajusti vappuna. http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200905029517086_ul.shtml Jonkinlaista skini-liikettä

        Jonkinlaista skini-liikettä voi olla Saksan itäisemmissä pikku-kaupungeissa, mutta eivät sielläkään mikään ongelma normaalille kulkijalle. Jotain yhteydenottoja harrastaavat tuon anfi-väen kanssa.


    • Matkafriikki

      Olin neljättä kertaa berliinissä, mutta ekakertaa iahn oikeasti lomamatkalla ja edellisestä käynnistä oli jo lähes 10 vuotta. Kaupunki on todellinen shoppailijan paratiisi ja käyntikohteista haluan mainostaa DDR museota ja history of Berlin museota, liekö ne heränneet henkiin vasta nyt kun en aiemmin ollut niitä huomioinut. Molemmat hiukan erityyppisiä museoita, mutta niistä sai kyllä tosi hyvän ja mielenkiintoisen kuvan historiasta. Suosittelen lämpimästi!! I

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1797
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      77
      1659
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      779
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe