it-arkkitehti

elikäs

mua kiinnostaa tämmönen ala. Miten pystys saamaan tällasen tittelin eli mitä pitäis sen arkkitehdin koulutusohjelman lisäks olla, jotta sais tän tittelin. Entä pitääks se arkkitehti koulutusohjelman olla pääaineena vai voiko se olla sivuaineena.

6

1508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseoppinut arkkitehti

Itse olen omaehtoisesti opiskellut AutoCAD (AutoCAD Architecture) vektorigrafiikkaohjelman ja työllistynyt sitä kautta arkkitehti- ja rakennuspalvelu toimiston palvelukseen rakennustaiteen arkkitehtuuriksi. Rakennusalan perustutkinnon olen suorittanut (talonrakennus) työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja työkokemusta alalta työssäoppimisjakson verran. Olen myöskin pohtinut ja suunnitellut jo oman arkkitehtitoimiston perustamista. Kaverini on taas puolestaan suuntautunut IT-arkitehtiin. Hän tekee niitä hommia freelancerina. Hän toteuttaa järjestemiä esim. J2EE / Java -ympäristöön. Koulutukseltaan hän on datanomi, tai siis itseoppinut, suoritti tutkinnon näytöin kuukaudessa.

• sivuaineita

Ei kuule ole mitään merkitystä sivuaineilla. Opiskelitpa yliopistossa, tkk:lla, amk:ssa voit päästä it-arkkitehdiksi sen jälkeen kun olet työkokemuksella ja vedetyillä projekteilla osoittanut, että sinusta on siihen hommaan. Näiden lisäksi parannat positiotasi erillaisilla sertifikaateilla. Firmat haluavat pääasiallisesti sellasta jengiä jotka osaa ratkoa JO tehdyt ongelmat ja välttää uusia tulevia sellaisia.

• Teekkkari

1. IT-arkkitehdillä ja arkkitehdillä (sellainen, joka piirtää rakennuksia) ei ole m i t ä ä n tekemistä toistensa kanssa. IT-arkkitehti on huono käännös englanninkielisestä termistä (sovellussuunnittelija tai -asiantuntija on sama asia). 2. IT-arkkitehti on pääosin amk-tasoinen duuni - toki myös DI-ihmisiä noissa hommissa. Opiskele jotain koodausintensiivistä & ohjelmistotuotantoa, niin se on siinä.

• teekkari

No mitäs ne DI:t sitten tekee pääsääntöisesti IT-alalla? :)

• di

IT-arkkitehti on vaativimpia IT-alan tehtäviä, enemmin DI kuin amk tason duuni.

Toki pitää muistaa, että pohjakoulutus vain alku, pelkällä DI tutkinnnolla (puhumattakaan amk) ilman kokemusta ei ole asiaa arkkitehdiksi.

• arxitehti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      314
      7894
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      92
      6164
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3611
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2147
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2056
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      39
      1963
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      1954
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      75
      1706
    9. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1514
    10. En mä itke

sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1470
    Aihe