mua kiinnostaa tämmönen ala. Miten pystys saamaan tällasen tittelin eli mitä pitäis sen arkkitehdin koulutusohjelman lisäks olla, jotta sais tän tittelin. Entä pitääks se arkkitehti koulutusohjelman olla pääaineena vai voiko se olla sivuaineena.
it-arkkitehti
6
1452
Vastaukset
- itseoppinut arkkitehti
Itse olen omaehtoisesti opiskellut AutoCAD (AutoCAD Architecture) vektorigrafiikkaohjelman ja työllistynyt sitä kautta arkkitehti- ja rakennuspalvelu toimiston palvelukseen rakennustaiteen arkkitehtuuriksi. Rakennusalan perustutkinnon olen suorittanut (talonrakennus) työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja työkokemusta alalta työssäoppimisjakson verran. Olen myöskin pohtinut ja suunnitellut jo oman arkkitehtitoimiston perustamista. Kaverini on taas puolestaan suuntautunut IT-arkitehtiin. Hän tekee niitä hommia freelancerina. Hän toteuttaa järjestemiä esim. J2EE / Java -ympäristöön. Koulutukseltaan hän on datanomi, tai siis itseoppinut, suoritti tutkinnon näytöin kuukaudessa.
- sivuaineita
Ei kuule ole mitään merkitystä sivuaineilla. Opiskelitpa yliopistossa, tkk:lla, amk:ssa voit päästä it-arkkitehdiksi sen jälkeen kun olet työkokemuksella ja vedetyillä projekteilla osoittanut, että sinusta on siihen hommaan. Näiden lisäksi parannat positiotasi erillaisilla sertifikaateilla. Firmat haluavat pääasiallisesti sellasta jengiä jotka osaa ratkoa JO tehdyt ongelmat ja välttää uusia tulevia sellaisia.
- Teekkkari
1. IT-arkkitehdillä ja arkkitehdillä (sellainen, joka piirtää rakennuksia) ei ole m i t ä ä n tekemistä toistensa kanssa. IT-arkkitehti on huono käännös englanninkielisestä termistä (sovellussuunnittelija tai -asiantuntija on sama asia). 2. IT-arkkitehti on pääosin amk-tasoinen duuni - toki myös DI-ihmisiä noissa hommissa. Opiskele jotain koodausintensiivistä & ohjelmistotuotantoa, niin se on siinä.
- teekkari
No mitäs ne DI:t sitten tekee pääsääntöisesti IT-alalla? :)
- di
IT-arkkitehti on vaativimpia IT-alan tehtäviä, enemmin DI kuin amk tason duuni.
Toki pitää muistaa, että pohjakoulutus vain alku, pelkällä DI tutkinnnolla (puhumattakaan amk) ilman kokemusta ei ole asiaa arkkitehdiksi.
- arxitehti
Tiedättekö miksi IT-työntekijät hinkuvat itselleen niin innokkaasti titteliä "arkkitehti"?
Syy löytyy tuolta:
http://www.neatorama.com/2009/01/03/sexiest-profession-architect/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019