it-arkkitehti

elikäs

mua kiinnostaa tämmönen ala. Miten pystys saamaan tällasen tittelin eli mitä pitäis sen arkkitehdin koulutusohjelman lisäks olla, jotta sais tän tittelin. Entä pitääks se arkkitehti koulutusohjelman olla pääaineena vai voiko se olla sivuaineena.

6

1546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseoppinut arkkitehti

Itse olen omaehtoisesti opiskellut AutoCAD (AutoCAD Architecture) vektorigrafiikkaohjelman ja työllistynyt sitä kautta arkkitehti- ja rakennuspalvelu toimiston palvelukseen rakennustaiteen arkkitehtuuriksi. Rakennusalan perustutkinnon olen suorittanut (talonrakennus) työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja työkokemusta alalta työssäoppimisjakson verran. Olen myöskin pohtinut ja suunnitellut jo oman arkkitehtitoimiston perustamista. Kaverini on taas puolestaan suuntautunut IT-arkitehtiin. Hän tekee niitä hommia freelancerina. Hän toteuttaa järjestemiä esim. J2EE / Java -ympäristöön. Koulutukseltaan hän on datanomi, tai siis itseoppinut, suoritti tutkinnon näytöin kuukaudessa.

• sivuaineita

Ei kuule ole mitään merkitystä sivuaineilla. Opiskelitpa yliopistossa, tkk:lla, amk:ssa voit päästä it-arkkitehdiksi sen jälkeen kun olet työkokemuksella ja vedetyillä projekteilla osoittanut, että sinusta on siihen hommaan. Näiden lisäksi parannat positiotasi erillaisilla sertifikaateilla. Firmat haluavat pääasiallisesti sellasta jengiä jotka osaa ratkoa JO tehdyt ongelmat ja välttää uusia tulevia sellaisia.

• Teekkkari

1. IT-arkkitehdillä ja arkkitehdillä (sellainen, joka piirtää rakennuksia) ei ole m i t ä ä n tekemistä toistensa kanssa. IT-arkkitehti on huono käännös englanninkielisestä termistä (sovellussuunnittelija tai -asiantuntija on sama asia). 2. IT-arkkitehti on pääosin amk-tasoinen duuni - toki myös DI-ihmisiä noissa hommissa. Opiskele jotain koodausintensiivistä & ohjelmistotuotantoa, niin se on siinä.

• teekkari

No mitäs ne DI:t sitten tekee pääsääntöisesti IT-alalla? :)

• di

IT-arkkitehti on vaativimpia IT-alan tehtäviä, enemmin DI kuin amk tason duuni.

Toki pitää muistaa, että pohjakoulutus vain alku, pelkällä DI tutkinnnolla (puhumattakaan amk) ilman kokemusta ei ole asiaa arkkitehdiksi.

• arxitehti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      72
      5374
    2. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      35
      2815
    3. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      115
      2276
    4. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      120
      1925
    5. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      15
      1869
    6. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1790
    7. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      277
      1325
    8. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      62
      1267
    9. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      53
      1264
    10. Kumpi teki aloitteen?

🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      85
      1130
    Aihe