Himpskatti sentään. Suomen oloissa yhtä tarpeellisen vimpsuttimen kuin ne kuuluisat paavin pallit, ABS:n, ylempi merkkivalo alkoi palamaan. Välillä sammuu, välillä vilkuttaa, ja taas palaa tulenpunaisena. Mitä muuta voisi tehdä kuin ottaa merkkivalosta lamppu pois? Joskus aiemmin tälläkin palstalla on ollut puhetta, että heikko akku aiheuttaisi moista. Se on kuitenkin potaskaa. Akku on uusi, viikko sitten ostettu Varta.
ABS:n valo palaa!
11
7750
Vastaukset
- BBB,
Jospa mittaat sen pyörän pyörimisnopeutta haistelevan abs anturin ensin ja tarkistat johdon liitoksen. Googlella löytyy ohjeita abs anturin mittaukseen,periaatehan on sama kuin autoissa.
- ...........
Ei ole potaskaa etteikö heikko akku aiheuttaisi ABS ongelmia, sinulla ei ehkä ole kyse siitä. Kokeile resetoida ABS jos ennen akun vaihtoa oli samaa ongelmaa. http://www.wikihow.com/Reset-the-ABS-on-a-BMW-R1100RT-Motorcycle
- R 1100 RT
Eilen vaihdoin etujarrupalat ja jarrunesteen. Sitten irrotin abs:n anturin tunnistimen ja poistin sieltä yhden n. 0,1 mm soviteprikan, jolloin tietysti tunnistin meni sen verran lähemmäksi jarrulevyssä olevia hampaita. Minulla on netistä imuroitu korjaamokäsikirja, jonka mukaan ko. välin tulisi olla 0,45-0,55 mm. Sen toleranssin rajoihin tuo rako vieläkin mahtuu. Toimenpiteiden jälkeen tein n. 100 km ajelulenkin, ja jess! Aluksi homma tuntui pelittävän oikein hyvin, kunnes n. 50 km:n jälkeen, voi ei (!), vika palasi entisenlaisena. No niin. Seuraavaksi kai sitten availen oikean puolen katteen n. 15 ruuvia, ja katselen tunnistimen johdon toisen pään, ja yritän sitten mittailla anturin kuntoa mittarilla. Oikeat lukemat pitäisi vissiin olla n.0,9 - 1,1 ohmia? Jos vastustusta on enempi niin anturi on rikki. Nyt asetan toivoni siihen, että anturi on kunnossa, mutta johdon liittimet ovat hapettuneet ja kosketus huono. Tähän viittaisi se, että vika syntyi talven aikana. Minulla on käytettävissä runsaasti kylmää tilaa, mutta valitettavasti en rakasta polleani saa talveksi lämpimään. Ja sehän ei varmasti ole eduksi johtoliitoksille. Joku vastasi minulle puhuen resetoinnista. Ymmärsin nettiä selailemalla, että kysymys olisi jonkinlaisesta ohjaustiedoston uudelleen asettelusta, ja vikarekisterin nollauksesta. Ja se tapahtuisi jotenkin siten, että ylimääräistä virtaa syötetään ohjausboksiin? Semmoiseen en kyllä uskalla ryhtyä, ellen ole ihan varma, että teen sen oikein. Todennäköisesti kävisi niin kuten vanha kansa sanoo, että "viiden markan suutari tekisi kuuden markan vahingon", eikä parin tonnin menoerä koko järjestelmän remonttiin houkuta.
samanlainen vika. Huollossa poistui mutta palasi takaisin 50 - 1000km ajon jälkeen monta kertaa. Koska vika näytti testerin mukaan olevan etupään järjestelmässä vaihdettiin etupään tunnistin yms.. ei apuja.
Sitten RM Heino otti asian tosissaan ja kaiveli linjan esille. Kappas vaan yksi nippuside oli puristanut johdon litteäksi ja anturin kaalelin johdin oli hieronut eristeen rikki sai sieltä satunnaisesti maavuotoa.
Johto korjattiin ja vika on jo ollut pari kautta poissa.
- mtwara
Minulla 1200LT oli samaa vikaa,sitten huomasin että jarru neste oli vähissä,lisäsin ja vika häipyi.Bemareissa on ollut ABS ongelmia ja on tosi kallista jos pitää osia vaihtaa,toivottavasti olet saanut vian korjattua,ikävä kun valot vilkkuu.
- inssi53
ABS vika voi olla seurausta siitä, että ABS yksikön männät hapettuvat kiinni. Manuaalissa käsketään vaihtaa jarrunesteet vuosittain. Herkän ABS:n vuoksi nesteet kannattaa mukisematta vaihtaa säännöllisesti ohjeiden mukaan.
- jarrutus asennetta
Ettei ABS olis Suomen olosuhteissa tarpeellinen. Miksi ei! Kyllä minulla on siitä paniikkijarrutuksissa kokemusta ihan sorallakin, ajokkina BMW R1100RS vm. 1996. Vieläkin on Bemu ehjä kun pysähtyi sorallakin kaatumatta! Sai etusellakin jarruttaa aivan täysiä. Tietämättömyys on yleistä. Jarruttakaa ABS jarruilla oikeasti niin lujaa kun sielu sietää, etusella täysiä, ei mee lukkoon, ei karkaa alta. Taidatkin oll RR MM mies ja osaat jarruttaa! Oikeesti 75 % motskaria ajavista ei osaa jarruttaa paniikkitilanteessa kaatamatta fillariaa ja telomatta itseään!
- asiaa!
Tottaon; ABS;lla saa jarruuttaa täysillä jokatilanteessa eikä pyörä karkaa alta.
14v olen ajellut ABS-varustetuilla pyörillä enkä koskaan enää vaihda ABS;ttömään.
Tosin tulevaisuudessa kaikki pyörät ovat varustettu ABS;llä - jopa tämä kehityksen perässähiihtäjä
harrikka. Onhan silläkin jo malleja joissa ABS on - ainakin lisävarusteina.
Kehitys kulkee kulkuaan vanhoillisista käsityksistä huolimatta. - Opetelkaa nyt jotain
asiaa! kirjoitti:
Tottaon; ABS;lla saa jarruuttaa täysillä jokatilanteessa eikä pyörä karkaa alta.
14v olen ajellut ABS-varustetuilla pyörillä enkä koskaan enää vaihda ABS;ttömään.
Tosin tulevaisuudessa kaikki pyörät ovat varustettu ABS;llä - jopa tämä kehityksen perässähiihtäjä
harrikka. Onhan silläkin jo malleja joissa ABS on - ainakin lisävarusteina.
Kehitys kulkee kulkuaan vanhoillisista käsityksistä huolimatta.Voi herranjestas mitä Suomi24-infoa täällä taas jaetaan.
Todennäköisin ABS-ongelman alkulähde on akku. ABS käyttää rankasti akkua ja heti startin jälkeen tehtävä testi rassaa huonoa akkua pahasti.
Alijänniteongelma ON AINOA ONGELMA, joka resetoituu ITSEKSEEN = uuden akun vaihdolla. Kaikki muut mahdolliset virhetilanteet (väliaikaisetkin sellaiset) vaativat a) korjaamolla käyntiä b) omatoimista ABS-yksikön resetointia. Vikakoodi joka on aiheuttanut päältä kytkeytymisen / ABS-valojen vilkkumisen on yksikön muistissa ja sieltä luettavissa, - uolevi123
Opetelkaa nyt jotain kirjoitti:
Voi herranjestas mitä Suomi24-infoa täällä taas jaetaan.
Todennäköisin ABS-ongelman alkulähde on akku. ABS käyttää rankasti akkua ja heti startin jälkeen tehtävä testi rassaa huonoa akkua pahasti.
Alijänniteongelma ON AINOA ONGELMA, joka resetoituu ITSEKSEEN = uuden akun vaihdolla. Kaikki muut mahdolliset virhetilanteet (väliaikaisetkin sellaiset) vaativat a) korjaamolla käyntiä b) omatoimista ABS-yksikön resetointia. Vikakoodi joka on aiheuttanut päältä kytkeytymisen / ABS-valojen vilkkumisen on yksikön muistissa ja sieltä luettavissa,ihan asiaakin täällä on. Riippuu hieman pyörästäkin mitä resetoituu itsekseen. Esim 1150gs 03-04 resetoituu muutakin kuin alijännitevika. Resetointia diagnostiikkaplugista ei itse voi edes tehdä koska pin 2 puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t535540Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo943438Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel463330Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L762527SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral592403Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi751907Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei3081754Anteeksi T
Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa71206Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja
Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal241132- 1381088