ABS:n valo palaa!

R 1100 RT

Himpskatti sentään. Suomen oloissa yhtä tarpeellisen vimpsuttimen kuin ne kuuluisat paavin pallit, ABS:n, ylempi merkkivalo alkoi palamaan. Välillä sammuu, välillä vilkuttaa, ja taas palaa tulenpunaisena. Mitä muuta voisi tehdä kuin ottaa merkkivalosta lamppu pois? Joskus aiemmin tälläkin palstalla on ollut puhetta, että heikko akku aiheuttaisi moista. Se on kuitenkin potaskaa. Akku on uusi, viikko sitten ostettu Varta.

11

7168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BBB,

      Jospa mittaat sen pyörän pyörimisnopeutta haistelevan abs anturin ensin ja tarkistat johdon liitoksen. Googlella löytyy ohjeita abs anturin mittaukseen,periaatehan on sama kuin autoissa.

    • ...........
    • R 1100 RT

      Eilen vaihdoin etujarrupalat ja jarrunesteen. Sitten irrotin abs:n anturin tunnistimen ja poistin sieltä yhden n. 0,1 mm soviteprikan, jolloin tietysti tunnistin meni sen verran lähemmäksi jarrulevyssä olevia hampaita. Minulla on netistä imuroitu korjaamokäsikirja, jonka mukaan ko. välin tulisi olla 0,45-0,55 mm. Sen toleranssin rajoihin tuo rako vieläkin mahtuu. Toimenpiteiden jälkeen tein n. 100 km ajelulenkin, ja jess! Aluksi homma tuntui pelittävän oikein hyvin, kunnes n. 50 km:n jälkeen, voi ei (!), vika palasi entisenlaisena. No niin. Seuraavaksi kai sitten availen oikean puolen katteen n. 15 ruuvia, ja katselen tunnistimen johdon toisen pään, ja yritän sitten mittailla anturin kuntoa mittarilla. Oikeat lukemat pitäisi vissiin olla n.0,9 - 1,1 ohmia? Jos vastustusta on enempi niin anturi on rikki. Nyt asetan toivoni siihen, että anturi on kunnossa, mutta johdon liittimet ovat hapettuneet ja kosketus huono. Tähän viittaisi se, että vika syntyi talven aikana. Minulla on käytettävissä runsaasti kylmää tilaa, mutta valitettavasti en rakasta polleani saa talveksi lämpimään. Ja sehän ei varmasti ole eduksi johtoliitoksille. Joku vastasi minulle puhuen resetoinnista. Ymmärsin nettiä selailemalla, että kysymys olisi jonkinlaisesta ohjaustiedoston uudelleen asettelusta, ja vikarekisterin nollauksesta. Ja se tapahtuisi jotenkin siten, että ylimääräistä virtaa syötetään ohjausboksiin? Semmoiseen en kyllä uskalla ryhtyä, ellen ole ihan varma, että teen sen oikein. Todennäköisesti kävisi niin kuten vanha kansa sanoo, että "viiden markan suutari tekisi kuuden markan vahingon", eikä parin tonnin menoerä koko järjestelmän remonttiin houkuta.

      • pekkavee

      • samanlainen vika. Huollossa poistui mutta palasi takaisin 50 - 1000km ajon jälkeen monta kertaa. Koska vika näytti testerin mukaan olevan etupään järjestelmässä vaihdettiin etupään tunnistin yms.. ei apuja.
        Sitten RM Heino otti asian tosissaan ja kaiveli linjan esille. Kappas vaan yksi nippuside oli puristanut johdon litteäksi ja anturin kaalelin johdin oli hieronut eristeen rikki sai sieltä satunnaisesti maavuotoa.
        Johto korjattiin ja vika on jo ollut pari kautta poissa.


    • mtwara

      Minulla 1200LT oli samaa vikaa,sitten huomasin että jarru neste oli vähissä,lisäsin ja vika häipyi.Bemareissa on ollut ABS ongelmia ja on tosi kallista jos pitää osia vaihtaa,toivottavasti olet saanut vian korjattua,ikävä kun valot vilkkuu.

      • inssi53

        ABS vika voi olla seurausta siitä, että ABS yksikön männät hapettuvat kiinni. Manuaalissa käsketään vaihtaa jarrunesteet vuosittain. Herkän ABS:n vuoksi nesteet kannattaa mukisematta vaihtaa säännöllisesti ohjeiden mukaan.


    • jarrutus asennetta

      Ettei ABS olis Suomen olosuhteissa tarpeellinen. Miksi ei! Kyllä minulla on siitä paniikkijarrutuksissa kokemusta ihan sorallakin, ajokkina BMW R1100RS vm. 1996. Vieläkin on Bemu ehjä kun pysähtyi sorallakin kaatumatta! Sai etusellakin jarruttaa aivan täysiä. Tietämättömyys on yleistä. Jarruttakaa ABS jarruilla oikeasti niin lujaa kun sielu sietää, etusella täysiä, ei mee lukkoon, ei karkaa alta. Taidatkin oll RR MM mies ja osaat jarruttaa! Oikeesti 75 % motskaria ajavista ei osaa jarruttaa paniikkitilanteessa kaatamatta fillariaa ja telomatta itseään!

      • asiaa!

        Tottaon; ABS;lla saa jarruuttaa täysillä jokatilanteessa eikä pyörä karkaa alta.
        14v olen ajellut ABS-varustetuilla pyörillä enkä koskaan enää vaihda ABS;ttömään.
        Tosin tulevaisuudessa kaikki pyörät ovat varustettu ABS;llä - jopa tämä kehityksen perässähiihtäjä
        harrikka. Onhan silläkin jo malleja joissa ABS on - ainakin lisävarusteina.
        Kehitys kulkee kulkuaan vanhoillisista käsityksistä huolimatta.


      • Opetelkaa nyt jotain
        asiaa! kirjoitti:

        Tottaon; ABS;lla saa jarruuttaa täysillä jokatilanteessa eikä pyörä karkaa alta.
        14v olen ajellut ABS-varustetuilla pyörillä enkä koskaan enää vaihda ABS;ttömään.
        Tosin tulevaisuudessa kaikki pyörät ovat varustettu ABS;llä - jopa tämä kehityksen perässähiihtäjä
        harrikka. Onhan silläkin jo malleja joissa ABS on - ainakin lisävarusteina.
        Kehitys kulkee kulkuaan vanhoillisista käsityksistä huolimatta.

        Voi herranjestas mitä Suomi24-infoa täällä taas jaetaan.

        Todennäköisin ABS-ongelman alkulähde on akku. ABS käyttää rankasti akkua ja heti startin jälkeen tehtävä testi rassaa huonoa akkua pahasti.

        Alijänniteongelma ON AINOA ONGELMA, joka resetoituu ITSEKSEEN = uuden akun vaihdolla. Kaikki muut mahdolliset virhetilanteet (väliaikaisetkin sellaiset) vaativat a) korjaamolla käyntiä b) omatoimista ABS-yksikön resetointia. Vikakoodi joka on aiheuttanut päältä kytkeytymisen / ABS-valojen vilkkumisen on yksikön muistissa ja sieltä luettavissa,


      • uolevi123
        Opetelkaa nyt jotain kirjoitti:

        Voi herranjestas mitä Suomi24-infoa täällä taas jaetaan.

        Todennäköisin ABS-ongelman alkulähde on akku. ABS käyttää rankasti akkua ja heti startin jälkeen tehtävä testi rassaa huonoa akkua pahasti.

        Alijänniteongelma ON AINOA ONGELMA, joka resetoituu ITSEKSEEN = uuden akun vaihdolla. Kaikki muut mahdolliset virhetilanteet (väliaikaisetkin sellaiset) vaativat a) korjaamolla käyntiä b) omatoimista ABS-yksikön resetointia. Vikakoodi joka on aiheuttanut päältä kytkeytymisen / ABS-valojen vilkkumisen on yksikön muistissa ja sieltä luettavissa,

        ihan asiaakin täällä on. Riippuu hieman pyörästäkin mitä resetoituu itsekseen. Esim 1150gs 03-04 resetoituu muutakin kuin alijännitevika. Resetointia diagnostiikkaplugista ei itse voi edes tehdä koska pin 2 puuttuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4279
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2069
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1745
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      139
      1475
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1362
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1201
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe