Himpskatti sentään. Suomen oloissa yhtä tarpeellisen vimpsuttimen kuin ne kuuluisat paavin pallit, ABS:n, ylempi merkkivalo alkoi palamaan. Välillä sammuu, välillä vilkuttaa, ja taas palaa tulenpunaisena. Mitä muuta voisi tehdä kuin ottaa merkkivalosta lamppu pois? Joskus aiemmin tälläkin palstalla on ollut puhetta, että heikko akku aiheuttaisi moista. Se on kuitenkin potaskaa. Akku on uusi, viikko sitten ostettu Varta.
ABS:n valo palaa!
11
7284
Vastaukset
- BBB,
Jospa mittaat sen pyörän pyörimisnopeutta haistelevan abs anturin ensin ja tarkistat johdon liitoksen. Googlella löytyy ohjeita abs anturin mittaukseen,periaatehan on sama kuin autoissa.
- ...........
Ei ole potaskaa etteikö heikko akku aiheuttaisi ABS ongelmia, sinulla ei ehkä ole kyse siitä. Kokeile resetoida ABS jos ennen akun vaihtoa oli samaa ongelmaa. http://www.wikihow.com/Reset-the-ABS-on-a-BMW-R1100RT-Motorcycle
- R 1100 RT
Eilen vaihdoin etujarrupalat ja jarrunesteen. Sitten irrotin abs:n anturin tunnistimen ja poistin sieltä yhden n. 0,1 mm soviteprikan, jolloin tietysti tunnistin meni sen verran lähemmäksi jarrulevyssä olevia hampaita. Minulla on netistä imuroitu korjaamokäsikirja, jonka mukaan ko. välin tulisi olla 0,45-0,55 mm. Sen toleranssin rajoihin tuo rako vieläkin mahtuu. Toimenpiteiden jälkeen tein n. 100 km ajelulenkin, ja jess! Aluksi homma tuntui pelittävän oikein hyvin, kunnes n. 50 km:n jälkeen, voi ei (!), vika palasi entisenlaisena. No niin. Seuraavaksi kai sitten availen oikean puolen katteen n. 15 ruuvia, ja katselen tunnistimen johdon toisen pään, ja yritän sitten mittailla anturin kuntoa mittarilla. Oikeat lukemat pitäisi vissiin olla n.0,9 - 1,1 ohmia? Jos vastustusta on enempi niin anturi on rikki. Nyt asetan toivoni siihen, että anturi on kunnossa, mutta johdon liittimet ovat hapettuneet ja kosketus huono. Tähän viittaisi se, että vika syntyi talven aikana. Minulla on käytettävissä runsaasti kylmää tilaa, mutta valitettavasti en rakasta polleani saa talveksi lämpimään. Ja sehän ei varmasti ole eduksi johtoliitoksille. Joku vastasi minulle puhuen resetoinnista. Ymmärsin nettiä selailemalla, että kysymys olisi jonkinlaisesta ohjaustiedoston uudelleen asettelusta, ja vikarekisterin nollauksesta. Ja se tapahtuisi jotenkin siten, että ylimääräistä virtaa syötetään ohjausboksiin? Semmoiseen en kyllä uskalla ryhtyä, ellen ole ihan varma, että teen sen oikein. Todennäköisesti kävisi niin kuten vanha kansa sanoo, että "viiden markan suutari tekisi kuuden markan vahingon", eikä parin tonnin menoerä koko järjestelmän remonttiin houkuta.
samanlainen vika. Huollossa poistui mutta palasi takaisin 50 - 1000km ajon jälkeen monta kertaa. Koska vika näytti testerin mukaan olevan etupään järjestelmässä vaihdettiin etupään tunnistin yms.. ei apuja.
Sitten RM Heino otti asian tosissaan ja kaiveli linjan esille. Kappas vaan yksi nippuside oli puristanut johdon litteäksi ja anturin kaalelin johdin oli hieronut eristeen rikki sai sieltä satunnaisesti maavuotoa.
Johto korjattiin ja vika on jo ollut pari kautta poissa.
- mtwara
Minulla 1200LT oli samaa vikaa,sitten huomasin että jarru neste oli vähissä,lisäsin ja vika häipyi.Bemareissa on ollut ABS ongelmia ja on tosi kallista jos pitää osia vaihtaa,toivottavasti olet saanut vian korjattua,ikävä kun valot vilkkuu.
- inssi53
ABS vika voi olla seurausta siitä, että ABS yksikön männät hapettuvat kiinni. Manuaalissa käsketään vaihtaa jarrunesteet vuosittain. Herkän ABS:n vuoksi nesteet kannattaa mukisematta vaihtaa säännöllisesti ohjeiden mukaan.
- jarrutus asennetta
Ettei ABS olis Suomen olosuhteissa tarpeellinen. Miksi ei! Kyllä minulla on siitä paniikkijarrutuksissa kokemusta ihan sorallakin, ajokkina BMW R1100RS vm. 1996. Vieläkin on Bemu ehjä kun pysähtyi sorallakin kaatumatta! Sai etusellakin jarruttaa aivan täysiä. Tietämättömyys on yleistä. Jarruttakaa ABS jarruilla oikeasti niin lujaa kun sielu sietää, etusella täysiä, ei mee lukkoon, ei karkaa alta. Taidatkin oll RR MM mies ja osaat jarruttaa! Oikeesti 75 % motskaria ajavista ei osaa jarruttaa paniikkitilanteessa kaatamatta fillariaa ja telomatta itseään!
- asiaa!
Tottaon; ABS;lla saa jarruuttaa täysillä jokatilanteessa eikä pyörä karkaa alta.
14v olen ajellut ABS-varustetuilla pyörillä enkä koskaan enää vaihda ABS;ttömään.
Tosin tulevaisuudessa kaikki pyörät ovat varustettu ABS;llä - jopa tämä kehityksen perässähiihtäjä
harrikka. Onhan silläkin jo malleja joissa ABS on - ainakin lisävarusteina.
Kehitys kulkee kulkuaan vanhoillisista käsityksistä huolimatta. - Opetelkaa nyt jotain
asiaa! kirjoitti:
Tottaon; ABS;lla saa jarruuttaa täysillä jokatilanteessa eikä pyörä karkaa alta.
14v olen ajellut ABS-varustetuilla pyörillä enkä koskaan enää vaihda ABS;ttömään.
Tosin tulevaisuudessa kaikki pyörät ovat varustettu ABS;llä - jopa tämä kehityksen perässähiihtäjä
harrikka. Onhan silläkin jo malleja joissa ABS on - ainakin lisävarusteina.
Kehitys kulkee kulkuaan vanhoillisista käsityksistä huolimatta.Voi herranjestas mitä Suomi24-infoa täällä taas jaetaan.
Todennäköisin ABS-ongelman alkulähde on akku. ABS käyttää rankasti akkua ja heti startin jälkeen tehtävä testi rassaa huonoa akkua pahasti.
Alijänniteongelma ON AINOA ONGELMA, joka resetoituu ITSEKSEEN = uuden akun vaihdolla. Kaikki muut mahdolliset virhetilanteet (väliaikaisetkin sellaiset) vaativat a) korjaamolla käyntiä b) omatoimista ABS-yksikön resetointia. Vikakoodi joka on aiheuttanut päältä kytkeytymisen / ABS-valojen vilkkumisen on yksikön muistissa ja sieltä luettavissa, - uolevi123
Opetelkaa nyt jotain kirjoitti:
Voi herranjestas mitä Suomi24-infoa täällä taas jaetaan.
Todennäköisin ABS-ongelman alkulähde on akku. ABS käyttää rankasti akkua ja heti startin jälkeen tehtävä testi rassaa huonoa akkua pahasti.
Alijänniteongelma ON AINOA ONGELMA, joka resetoituu ITSEKSEEN = uuden akun vaihdolla. Kaikki muut mahdolliset virhetilanteet (väliaikaisetkin sellaiset) vaativat a) korjaamolla käyntiä b) omatoimista ABS-yksikön resetointia. Vikakoodi joka on aiheuttanut päältä kytkeytymisen / ABS-valojen vilkkumisen on yksikön muistissa ja sieltä luettavissa,ihan asiaakin täällä on. Riippuu hieman pyörästäkin mitä resetoituu itsekseen. Esim 1150gs 03-04 resetoituu muutakin kuin alijännitevika. Resetointia diagnostiikkaplugista ei itse voi edes tehdä koska pin 2 puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192195- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos161214- 711158
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123989Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253877- 65876