dobbari

nklfgj

olen pitkään ollut pohtinut että otan doobermannin joten haluaisin kysyä teiltä otako sen alku koiraksi en ikinä ole muulloin pitänyt koiraa joten te jotka omistatte koiran vastatkaa toki

6

619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyhyt vastaus

      älä ota. Ihmiset on ihan ihmeellisissä vaikeuksissa pienempienkin koirien kanssa. Kannattaa lukea noita kaikkia ongelmapalstoja.

      • käy

        tutustumassa dobberiin kasvattajilla. Dobberi menee ensi koirana niin ku muutkin. Jos mielenkiintoa on, niin ehdottomasti... nim. minullakin eka koira dobberi, ja kolmas menossa


      • eiole
        käy kirjoitti:

        tutustumassa dobberiin kasvattajilla. Dobberi menee ensi koirana niin ku muutkin. Jos mielenkiintoa on, niin ehdottomasti... nim. minullakin eka koira dobberi, ja kolmas menossa

        Riippuu täysin ihmisestä kykeneekö hän sitoutumaan tälläiseen koiran mitä dobermanni on ja vaatii. Ensimmäiset 1-2 vuotta tämän rodun kanssa on aika työntäyteistä, aikaa koiraan menee päivittäin PALJON. Koira on saatava yhteiskuntakelpoiseksi eikä se käy jokaiselta. Joko ei viitsitä, ei ole osaamista tai ei yleensäkään tiedetty mihkä ryhdyttiin. Dobermannia ei pidä ottaa kuten "sikaa säkissä". Tutustu dobermanniin rotuna ja harkitse tarkoin. Rotuja on päälle 500, lähes jokaiselle jotakin. :)


      • samaa mieltä
        eiole kirjoitti:

        Riippuu täysin ihmisestä kykeneekö hän sitoutumaan tälläiseen koiran mitä dobermanni on ja vaatii. Ensimmäiset 1-2 vuotta tämän rodun kanssa on aika työntäyteistä, aikaa koiraan menee päivittäin PALJON. Koira on saatava yhteiskuntakelpoiseksi eikä se käy jokaiselta. Joko ei viitsitä, ei ole osaamista tai ei yleensäkään tiedetty mihkä ryhdyttiin. Dobermannia ei pidä ottaa kuten "sikaa säkissä". Tutustu dobermanniin rotuna ja harkitse tarkoin. Rotuja on päälle 500, lähes jokaiselle jotakin. :)

        edellisen kirjoittajan kanssa! Riippuu ihmisestä. Mutta: Dobberi ei ole helppo ensimmäinen koira. Itselläni tällä hetkellä ensimmäisenä koirana dobermanni, ja helppoa se ei ole ollut. Dobberi vaatii PALJON työtä ja vaivannäköä, koulutusta, liikuntaa, ja hermoja. Koira pitää osata kouluttaa, ja sen kanssa on vietettävä aikaa ja tehtävä paljon kaikenlaista. Tutustu kasvattajiin, ota yhteyttä ihmisiin joilla on dobbereita ja tutustu heidän koiriinsa ja arkeensa. ota selvää tarkoin rodusta ja sen vaatimuksista. Ja (ei mitenkään henk.koht.) älä ota dobberia vain ego-jatkeeksi, sillä sitä se ei ole, missään tapauksessa. Dobberi on mitä parhain harrastus-ja ulkoilukumppani, kun sen kanssa tekee ja sen kouluttaa asianmukaisesti.


      • Hukka-Musti
        samaa mieltä kirjoitti:

        edellisen kirjoittajan kanssa! Riippuu ihmisestä. Mutta: Dobberi ei ole helppo ensimmäinen koira. Itselläni tällä hetkellä ensimmäisenä koirana dobermanni, ja helppoa se ei ole ollut. Dobberi vaatii PALJON työtä ja vaivannäköä, koulutusta, liikuntaa, ja hermoja. Koira pitää osata kouluttaa, ja sen kanssa on vietettävä aikaa ja tehtävä paljon kaikenlaista. Tutustu kasvattajiin, ota yhteyttä ihmisiin joilla on dobbereita ja tutustu heidän koiriinsa ja arkeensa. ota selvää tarkoin rodusta ja sen vaatimuksista. Ja (ei mitenkään henk.koht.) älä ota dobberia vain ego-jatkeeksi, sillä sitä se ei ole, missään tapauksessa. Dobberi on mitä parhain harrastus-ja ulkoilukumppani, kun sen kanssa tekee ja sen kouluttaa asianmukaisesti.

        ...riippuu siitä, kuinka paljon ihminen on valmis panostamaan koiran kasvatuksen/koulutuksen opettelemiseen. Ennen kuin dobberin hankkii, täytyy tietää sen tapakasvatuksen säännöt. Dobermannia käytetään suojelu-, poliisi ja vahtikoirana, joten sillä myös riittää luonnetta. Minusta dobermanni on aika iso askel ensimmäiseksi koiraksi. Jos aloittaja välttämättä dobermannin haluaa, suosittelen narttua. Mutta ensimmäiseksi koiraksi en ainakaan itse dobermannia suosittele. Minusta sellainen on hyvä hankkia vasta sitten, kun on päässyt koirien elämän makuun pienemmän askeleen kautta.


      • tapauskohtaista
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ...riippuu siitä, kuinka paljon ihminen on valmis panostamaan koiran kasvatuksen/koulutuksen opettelemiseen. Ennen kuin dobberin hankkii, täytyy tietää sen tapakasvatuksen säännöt. Dobermannia käytetään suojelu-, poliisi ja vahtikoirana, joten sillä myös riittää luonnetta. Minusta dobermanni on aika iso askel ensimmäiseksi koiraksi. Jos aloittaja välttämättä dobermannin haluaa, suosittelen narttua. Mutta ensimmäiseksi koiraksi en ainakaan itse dobermannia suosittele. Minusta sellainen on hyvä hankkia vasta sitten, kun on päässyt koirien elämän makuun pienemmän askeleen kautta.

        tietenkin, riippuu koirasta ja omistajasta. Ei helpoin ensimmäinen koira. Mutta, minulle kyllä monet sanoivat että älä ota dobberia ensimmäiseksi koiraksi, ota joku spanieli yms. Nyt kun ajattelee taaksepäin, niin voin rehellisesti sanoa, etten usko että aiempi spanielin omistaminen olisi auttanut minua millään tavalla dobberin kanssa, niin on omaa luokkaansa nämä puikkonokat. Mutta nämä on niitä ikuisuus juttuja, joita ei foorumeilla ratkaista. Hyvä ohjesääntö: Jos kasvattajat epäröivät kanssasi sen jälkeen kun olet käynnyt heidän kanssaan (rehellisesti) juttelemassa, ei dobberin hankita ehkä ole järkevää. He kuitenkin tuntevat rodun, ja ovat nähneet jos jonkinlaisia pennunostaja ehdokkaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe