Säästövinkkejä

perheenäiti

Leikkaa itse lasten hiukset. Itselläni on poikia, ja ostin muutama vuosi sitten parturikoneen muutamalla kympillä ja sillä olen siitä asti lasten hiukset siistinyt. Tee itse puurot ja sämpylät välipalaksi. Sämpylätaikinan tekoon menee aikaa noin 15min. ja siihen päälle kyllä passiivinen aika: kohotus ja paisto. Ota töihin eväät. Tässä säästyy pitkä penni, varsinkin jos olet tehnyt eväsruuankin itse. Osta lahjoja valmiiksi alennusmyynneistä. Itse ostan leluja, kirjoja, lastenvaatteita... Ja annan niitä sitten pitkin vuotta synttärilahjoiksi ja jouluna. Kirjat voivat maksaa jopa 3-5 eur, eikä sillä normaalisti saisi kuin kortin. Kesällä ei mielestäni kannata mennä maauimaloihin, vaan ilmaisille rannoille. Jos käy uimassa vaikka kolmena iltana viikossa, parin lapsen kanssa ja aina maksaisi sen muutaman euron, kyllä siinäkin hintaa kerääntyy. Käy kaupassa vain kerran viikossa, ja yksin. Lapset tai ukko ei ole mukana kinuamassa ja ehdottelemassa kaikkia kalliita herkkuja. Tee lista valmiiksi, niin tiedät että kaikki tarpeellinen tulee otettua. Suunnittele etukäteen mitä teillä ensi viikon aikana syödään. Jos haluat lukea lehtiä, pyydä sukulaisilta kun he ovat itse lukeneet. Yleensä ei samaa aikakauslehteä haluta moneen kertaan lukea. Osta käytettynä. Samalla säästät luontoa. Meillä ostetaan pyörät, luistimet, sukset, lasten vaatteet, saappaat, huonekalut (ei patjoja tai sohvia) käytettyinä. Laita osa palkasta siirtymään automaattisesti palkkapäivänä eri tilille tai rahastoon. Siinä tulee "väkisin" käytettyä vähemmän kun muka ei ole. Myöhemmin sitten voi vaikka yhdessä matkustella tai ostaa jotain isompaa.

5

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoilla linjoilla

      Olen ollut samoilla linjoilla jo useita vuosia. Vinkit olivat hyviä, suosittelen muillekin. Huomioni kiinnittyi etenkin tuohon kerran viikossa kaupassa käyntiin, suunnitellusti ja yksin. Lisäisin tuohon vielä, että itsellekin voi tulla vaikka mitä houkutuksia heräteostoihin varsinkin jos sinne menee tyhjällä vatsalla. Näinollen kauppareissulle kannattaa lähteä kylläisenä. Tosin, joskus nuo heräteostot ovat paikallaan. Ties kuinka monet kerrat olen itsekin harrastanut sitä, että ostan kausivaatteita vasta kauden loppupuolella alennusmyynneistä seuraavaa kautta varten niin itselleni kuin lapsillenikin. Hyvin on toiminut. Hyvin on toiminut myös heräteostosrintamalla esim. joulu- ym. lahjojen ostaminen. Jos ja kun kohdalle osuu jotain sopivaa, ostan sen jemmaan odottamaan sopivaa ajankohtaa.

    • On ja on

      Ihan noin vaikeeksi ei tarvitse elämää tehdä voi sentään elää suht. normaalisti ,mut meillä esim. en voi ottaa vaimoa mukaan eikä sitä voi päästää kauppaan koska sinne menis kauheesti rahaa ja ostosten tulos olisi kaikkea mässyä ja kalleimpia tuotteita eikä paljon oikeaa syötävävää. Se on hakalaa meilläkin kun vaimolle eikä pennuille kelpaa oikein mikään ns. normi ruoka vaan aina pitää olla jotain erikoisen hyvää. Itse syön sitten töissä näitten tähteet koska eihän muut syö samoja ruokia uudestaan ehkä vielä päivälliseksi menee vapaapäivänä lounaan lisäksi ,mut ei koskaan seuraavana päivänä. Muuten kaupassa on käytävä ainaskin 3*viikossa leivän yms. takia ja aina jotain puuttuu ,mut sehän on jo puolet vähemmän mitä vaimoni mielestä pitäisi käydä. Lahjoista kirjat esim. uutuudet joita muut haluavat ei ole oikein aleissa.

      • siinä on vaikeeta?

        Niin, jäi kiinnostamaan mikä siinä on sitä erityisen vaikeaa :) ? Kirjoillakin tarkoitin lähinnä lasten kirjoja, ja nyt kyllä ostin keväällä alesta Docktor Philin kirjan ystävälleni jo varalle, kun tiedän hänen kiinnostuvan. Yleensä aikuisille vienkin esim kukkia. Ja jos nyt edes jossain lahjoissa pääsisi halvemmalla. Tuntuu jotkut kekkerit olevan lähes joka viikonloppu!


      • eikö muka ite osaa
        siinä on vaikeeta? kirjoitti:

        Niin, jäi kiinnostamaan mikä siinä on sitä erityisen vaikeaa :) ? Kirjoillakin tarkoitin lähinnä lasten kirjoja, ja nyt kyllä ostin keväällä alesta Docktor Philin kirjan ystävälleni jo varalle, kun tiedän hänen kiinnostuvan. Yleensä aikuisille vienkin esim kukkia. Ja jos nyt edes jossain lahjoissa pääsisi halvemmalla. Tuntuu jotkut kekkerit olevan lähes joka viikonloppu!

        ostaa ja haukkuu kuitenkin takanapäin/tai on ostanut jo ite! Miks ystäville lahjoja...oikeesti...aikuiset ihmiset! Ja KUKKIIN rahaa, kukkahuoneet tuhoo luontoo, kasvihuonekaasuja...ja mitä iloo niistä on,kauppiaalle toki, mut maljakossa laksatuu...ilmanko ei ole rahaa kun holovataan joutavaan!


      • hauska on saada,
        eikö muka ite osaa kirjoitti:

        ostaa ja haukkuu kuitenkin takanapäin/tai on ostanut jo ite! Miks ystäville lahjoja...oikeesti...aikuiset ihmiset! Ja KUKKIIN rahaa, kukkahuoneet tuhoo luontoo, kasvihuonekaasuja...ja mitä iloo niistä on,kauppiaalle toki, mut maljakossa laksatuu...ilmanko ei ole rahaa kun holovataan joutavaan!

        mut hauskempi antaa. Ainahan kyläänviemiset pitää olla. Kunnon vieras ei tule tyhjin käsin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      611
      16586
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14978
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      389
      9344
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      47
      5582
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      12
      4639
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      174
      3255
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1925
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1379
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      96
      1315
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1247
    Aihe