Onko mahdollisuutta avata uusi

ketju++

joka käsittelisi Pohjois-Inkerin tapahtumia 1918-1939. Kuitenkin dokumentoitua /muistitietoa on olemassa kulakkivainoista tai 1935 tapahtuneesta rajaseudun tyhjentämisestä. Mitään hyvää kirjaa tai nettilinkkiä missä noita asioita käsiteltäisiin en ole löytänyt. Olisiko se nyt ja tässä.

4

632

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjasalo

      Olisihan se mahdollista, mutta kuten näet nämä inkeriläiset ovat tosi suulasta porukkaa. Ettei meinaa saada sanan vuoroa. On todella vilkasta keskustelu tällä palstalla.

      • Inkerinkulttuuri

        Keskustelua kaipaisin minäkin. Itse asiassa olen kokoamassa aineistoa Pohjois-Inkerin vaiheista ja ihmisten kohtaloista. Kuviakin olen onnistunut saamaan kasaan jonkin verran, mutta lisä ei tekisi heikkoa. Inkerin kulttuuriseura järjestää syksyllä 3.10. tilaisuuden, jossa käsitellään Pohjois-Inkerin 90 vuoden takaisia tapahtumia. Kesällä tulee kuluneeksi tasavuosia Pohjois-Inkerin taistelujen käynnistymisestä, minkä seurauksena tuhannet menettivät kotinsa ja joutuivat pakolaisiksi. Näitä ihmisiä on enää jäljellä vähän, mutta olisi hienoa kuulla, mitä vanhempamme ja isovanhempamme ovat kertoneet noista kohtalokkaista ajoista.


      • Liisa-Sofia
        Inkerinkulttuuri kirjoitti:

        Keskustelua kaipaisin minäkin. Itse asiassa olen kokoamassa aineistoa Pohjois-Inkerin vaiheista ja ihmisten kohtaloista. Kuviakin olen onnistunut saamaan kasaan jonkin verran, mutta lisä ei tekisi heikkoa. Inkerin kulttuuriseura järjestää syksyllä 3.10. tilaisuuden, jossa käsitellään Pohjois-Inkerin 90 vuoden takaisia tapahtumia. Kesällä tulee kuluneeksi tasavuosia Pohjois-Inkerin taistelujen käynnistymisestä, minkä seurauksena tuhannet menettivät kotinsa ja joutuivat pakolaisiksi. Näitä ihmisiä on enää jäljellä vähän, mutta olisi hienoa kuulla, mitä vanhempamme ja isovanhempamme ovat kertoneet noista kohtalokkaista ajoista.

        Minun äiti on Vuolejärveltä Toksovan läheltä. Hän syntyi 1920 ja tuli Suomeen 1943 (?) suomalaisten perääntymisvaiheen aikoihin isän mukana. Hän kuoli kolme vuotta sitten ja kuolemansa jälkeen löysin hänen tavaroistaan kolme vihkoa johon hän oli kirjoittanut muistiin tapahtumia lapsuudesta aina Suomeen tuloon asti. Onneksi hänellä oli valtavan hyvä muisti (muisti ihan pikku asioitakin kuten paljonko kolhoosissa sai maitoa ja kaikkien henkilöiden nimet). Hän koki onnellisen lapsuuden Inkerissä. Sitten elämää kolhoosissa ja tuon raskaan Stalinin ajan, kun mm. veli vangittiin kuten muutkin kylän miehet. Hänen veljensä oli varmaan ainoita, jotka pääsivät pois vankilasta elävänä. Veli oli vangittuna 8 kk. Äitini asui jonkin aikaa myös Toksovan kirkossa. Olen erittäin onnellinen, että hän on kirjannut tuon ajan muistiin. Olen kirjoittanut nyt noita muistiinpanoja yli 60 sivua koneella puhtaaksi ja näin voin siirtää tietoa äitini elämästä myös jälkipolville.


      • Inkerinkulttuuri
        Liisa-Sofia kirjoitti:

        Minun äiti on Vuolejärveltä Toksovan läheltä. Hän syntyi 1920 ja tuli Suomeen 1943 (?) suomalaisten perääntymisvaiheen aikoihin isän mukana. Hän kuoli kolme vuotta sitten ja kuolemansa jälkeen löysin hänen tavaroistaan kolme vihkoa johon hän oli kirjoittanut muistiin tapahtumia lapsuudesta aina Suomeen tuloon asti. Onneksi hänellä oli valtavan hyvä muisti (muisti ihan pikku asioitakin kuten paljonko kolhoosissa sai maitoa ja kaikkien henkilöiden nimet). Hän koki onnellisen lapsuuden Inkerissä. Sitten elämää kolhoosissa ja tuon raskaan Stalinin ajan, kun mm. veli vangittiin kuten muutkin kylän miehet. Hänen veljensä oli varmaan ainoita, jotka pääsivät pois vankilasta elävänä. Veli oli vangittuna 8 kk. Äitini asui jonkin aikaa myös Toksovan kirkossa. Olen erittäin onnellinen, että hän on kirjannut tuon ajan muistiin. Olen kirjoittanut nyt noita muistiinpanoja yli 60 sivua koneella puhtaaksi ja näin voin siirtää tietoa äitini elämästä myös jälkipolville.

        Haluatko kertoa äitisi tarinaa muille? Jos kyllä, niin ota yhteyttä Inkerin kulttuuriseuraan sähköpostitse [email protected]. Keskustellaan enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe