joka käsittelisi Pohjois-Inkerin tapahtumia 1918-1939. Kuitenkin dokumentoitua /muistitietoa on olemassa kulakkivainoista tai 1935 tapahtuneesta rajaseudun tyhjentämisestä. Mitään hyvää kirjaa tai nettilinkkiä missä noita asioita käsiteltäisiin en ole löytänyt. Olisiko se nyt ja tässä.
Onko mahdollisuutta avata uusi
4
656
Vastaukset
- Kirjasalo
Olisihan se mahdollista, mutta kuten näet nämä inkeriläiset ovat tosi suulasta porukkaa. Ettei meinaa saada sanan vuoroa. On todella vilkasta keskustelu tällä palstalla.
- Inkerinkulttuuri
Keskustelua kaipaisin minäkin. Itse asiassa olen kokoamassa aineistoa Pohjois-Inkerin vaiheista ja ihmisten kohtaloista. Kuviakin olen onnistunut saamaan kasaan jonkin verran, mutta lisä ei tekisi heikkoa. Inkerin kulttuuriseura järjestää syksyllä 3.10. tilaisuuden, jossa käsitellään Pohjois-Inkerin 90 vuoden takaisia tapahtumia. Kesällä tulee kuluneeksi tasavuosia Pohjois-Inkerin taistelujen käynnistymisestä, minkä seurauksena tuhannet menettivät kotinsa ja joutuivat pakolaisiksi. Näitä ihmisiä on enää jäljellä vähän, mutta olisi hienoa kuulla, mitä vanhempamme ja isovanhempamme ovat kertoneet noista kohtalokkaista ajoista.
- Liisa-Sofia
Inkerinkulttuuri kirjoitti:
Keskustelua kaipaisin minäkin. Itse asiassa olen kokoamassa aineistoa Pohjois-Inkerin vaiheista ja ihmisten kohtaloista. Kuviakin olen onnistunut saamaan kasaan jonkin verran, mutta lisä ei tekisi heikkoa. Inkerin kulttuuriseura järjestää syksyllä 3.10. tilaisuuden, jossa käsitellään Pohjois-Inkerin 90 vuoden takaisia tapahtumia. Kesällä tulee kuluneeksi tasavuosia Pohjois-Inkerin taistelujen käynnistymisestä, minkä seurauksena tuhannet menettivät kotinsa ja joutuivat pakolaisiksi. Näitä ihmisiä on enää jäljellä vähän, mutta olisi hienoa kuulla, mitä vanhempamme ja isovanhempamme ovat kertoneet noista kohtalokkaista ajoista.
Minun äiti on Vuolejärveltä Toksovan läheltä. Hän syntyi 1920 ja tuli Suomeen 1943 (?) suomalaisten perääntymisvaiheen aikoihin isän mukana. Hän kuoli kolme vuotta sitten ja kuolemansa jälkeen löysin hänen tavaroistaan kolme vihkoa johon hän oli kirjoittanut muistiin tapahtumia lapsuudesta aina Suomeen tuloon asti. Onneksi hänellä oli valtavan hyvä muisti (muisti ihan pikku asioitakin kuten paljonko kolhoosissa sai maitoa ja kaikkien henkilöiden nimet). Hän koki onnellisen lapsuuden Inkerissä. Sitten elämää kolhoosissa ja tuon raskaan Stalinin ajan, kun mm. veli vangittiin kuten muutkin kylän miehet. Hänen veljensä oli varmaan ainoita, jotka pääsivät pois vankilasta elävänä. Veli oli vangittuna 8 kk. Äitini asui jonkin aikaa myös Toksovan kirkossa. Olen erittäin onnellinen, että hän on kirjannut tuon ajan muistiin. Olen kirjoittanut nyt noita muistiinpanoja yli 60 sivua koneella puhtaaksi ja näin voin siirtää tietoa äitini elämästä myös jälkipolville.
- Inkerinkulttuuri
Liisa-Sofia kirjoitti:
Minun äiti on Vuolejärveltä Toksovan läheltä. Hän syntyi 1920 ja tuli Suomeen 1943 (?) suomalaisten perääntymisvaiheen aikoihin isän mukana. Hän kuoli kolme vuotta sitten ja kuolemansa jälkeen löysin hänen tavaroistaan kolme vihkoa johon hän oli kirjoittanut muistiin tapahtumia lapsuudesta aina Suomeen tuloon asti. Onneksi hänellä oli valtavan hyvä muisti (muisti ihan pikku asioitakin kuten paljonko kolhoosissa sai maitoa ja kaikkien henkilöiden nimet). Hän koki onnellisen lapsuuden Inkerissä. Sitten elämää kolhoosissa ja tuon raskaan Stalinin ajan, kun mm. veli vangittiin kuten muutkin kylän miehet. Hänen veljensä oli varmaan ainoita, jotka pääsivät pois vankilasta elävänä. Veli oli vangittuna 8 kk. Äitini asui jonkin aikaa myös Toksovan kirkossa. Olen erittäin onnellinen, että hän on kirjannut tuon ajan muistiin. Olen kirjoittanut nyt noita muistiinpanoja yli 60 sivua koneella puhtaaksi ja näin voin siirtää tietoa äitini elämästä myös jälkipolville.
Haluatko kertoa äitisi tarinaa muille? Jos kyllä, niin ota yhteyttä Inkerin kulttuuriseuraan sähköpostitse [email protected]. Keskustellaan enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070