Rivitaloyhtiömme käsittää 5 rivitaloa, yhteensä 29 huoneistoa. 4 Taloista on rakennettu 20 vuotta sitten ja yksi, jossa itse asun, 10 vuotta sitten. Ongelmat alkoivat, kun nämä neljä vanhaa taloa alkoivat kärsiä maan vajoamis-ongelmasta, siinä on rikkoutuneet kivijalat, osassa on muurahaisia sisällä jne. Nyt Asunto-osakeyhtiö ja isännöitsijä ovat runttaamassa lävitse päätöstä yli 200.000 Euron lainasta, joka jaetaan tasan kaikkien osakkeenomistajien kesken 15 vuodelle, sillä korjataan vanhojen talojen ongelmia. Minä kapinoin tätä vastaan, miksi minun pitäisi maksaa vanhojen asuntojen remontti, kun en itse hyödy siitä yhtään, vaan remontti kohdistuu toisten asuntoihin, sillä ei ole mitään merkitystä minun asuntooni tai sen arvoon. Onko muuta mahdollisuutta kuin alkaa taistelu tämän uuden rivitalon omasta osakeyhtiöstä? Vai onko tällaisesta oikeuden päätöksiä?
Asunto tuo maksuongelmia?
9
896
Vastaukset
- santtu
oikeasti asuntoasi, vaan omistat tietyt kyseisen asunto-osakeyhtiön osakkeet jotka oikeuttavat hallitsemaan "omistamaasi" huoneistoa. Asunto-osakeyhtiöllä on tietyt velvoitteet rakennusten kunnossapitämisestä. Ja tuollainen vajoamisongelma on juuri sellainen joka 100%:sti kuuluu yhtiön hoidettavaksi. Kaikki yhtiön kulut (esim. kyseisen remontin kulut) jyvitetään kyseisen yhtiön osakkeenomistajien kesken osakkeiden/neliöden suhteessa (mitään muuta tuloahan yhtiöllä ei ole, kuin osakkailta perittävät hoito/rahoitusvastikkeet). Eli korjaa yhtiö mitä tahansa sen vastuu-alueeseen kuuluvaa (teidän yhtiössä käytettävä vastuunjakotaulukko pitäisi löytyä isännöitsijältä), niin kaikki osakkaat sen maksavat, hyötyivät he siitä suoranaisesti itse tai eivät. Tämä asia olisi tullut huomioda jo asuntoa (siis sen osakkeita) ostettaessa. Mieti asia toisinpäin. Sinulla on vaikka kylpyhuoneessa kosteusvaurio, joka kuuluu yhtiön korjattavaksi. Tämänkin korjauksen maksaa kaikki yhtiön osakkaat, vaikka kyseisestä korjauksesta hyötyisi vain sinä. Tämä on asunto-osakeyhtiön tapa (pohjautuu asunto-osakeyhtiö lakiin) hoitaa asiat. Jos tämä ei sinulle käy, niin ainoa mahdollisuus on myydä asunto ja muuttaa omakotitaloon.
- Asukas Pirkanmaalta
Outo yhtiö, kun talot ovat eri ikäisiä. En tunne vastaavaa. Yhtiölakihan on muuttumassa, mutta ei taida ehtiä tuohon hätään. Yksi keino on se mainitsemasi jakaa talot omiksi yhtiöiksi. Yhtiölain mukaan kaikki vastaavat kaikista korjauskuluista yhdessä. Tuskin uusi lakikaan muuttaa sitä tosiasiaa kun viat ovat kivijalassa. Huoneiston sisäspuolisiin korjauksiin uudella lailla on kai eniten vaikutuksia. Onkohan alun alkaen laillista että samassa taloyhtiössä on eri-ikäisiä rakennuksia.
- santtu
olemassa laajemminkin (tosin eivät yleisiä), yleensä ovat muodostuneet niin, että alkuperäisten talojen rakennettaessa ei kaavan mahdollistaa maksimia ole hyödynnetty, tai uusi kaava on mahdollistannut lisä rakentamisen tontille. Ja myöhemmin yhtiö on rakennuttanut tontille lisää taloja, ja näiden talojen asunnot on "sulautettu" valmistuessan kyseiseen yhtiöön. Ongelmallisia kyseiset yhtiöt kyllä ovat, missä on usean tyyppisiä/ikäisiä taloja. Tappeluitahan se yhtiökokouksiin tietää. Mitään laitonta kyseisessä asiassa ei kyllä ole.
santtu kirjoitti:
olemassa laajemminkin (tosin eivät yleisiä), yleensä ovat muodostuneet niin, että alkuperäisten talojen rakennettaessa ei kaavan mahdollistaa maksimia ole hyödynnetty, tai uusi kaava on mahdollistannut lisä rakentamisen tontille. Ja myöhemmin yhtiö on rakennuttanut tontille lisää taloja, ja näiden talojen asunnot on "sulautettu" valmistuessan kyseiseen yhtiöön. Ongelmallisia kyseiset yhtiöt kyllä ovat, missä on usean tyyppisiä/ikäisiä taloja. Tappeluitahan se yhtiökokouksiin tietää. Mitään laitonta kyseisessä asiassa ei kyllä ole.
Varsin normaali käytäntö tällaisissa yhtiöissä on rajata uusien ja vanhojen rakennusten kunnossapitovastuuta toisistaan. Käytännössö yhtijärjestykseen kirjataan pykälä jonka mukaan kaikki vanhojen rakennusten osakkaat vastaavat vanhojen rakennusten konnussapidosta, ja uusien rakennusten uusien kunnossapidosta.
- santtu
Tuosta kaikkille osakkaille määräytyvästä osake/neliö-pohjaisesta maksusta voidaan poiketa, mikäli yhtiökokous näin päättää, mutta kyseinen päätös vaatii 2/3-osan äänienemmistön. Yhtiö voidaan myös jakaa kahdeksi yhtiöksi, mutta tämä päätös vaatii kaikkien yhtiön osakkaiden suostumuksen.
- Jälkiviisaus kiellettyä
Kun kyse on suuresta työstä ja summasta rahaa, tarvitaan kaiketi siihen edelliseenkin kaikkien osakkaiden suostumus. Pitäisi ymmärtää ostaessa, että näin voi käydä. Tunnen rivitaloyhtiön, johon kuuluu 4 rivitaloa , joissa kaikissa on hyvin erikokoisia ja erilaisia asuntoja, enemmistö suuria ja läpi talon, joissa pihat ovat molemmilla puolilla asuntoa. Yhdessä taloista on pieniä kaksioita, joissa on vain etupiha.Tässäkin on pari isoa lisäksi. Hallituksessa on vain suurten asuntojen omistajia. Pienillä asunnoilla ei ole vastaavaa määrää ikkunoita , ei pihaovia , ei taloyhtiön rakentamia aitoja, ei kahta vessaa jne. Kaikki päätökset pyritään lyömään lävitse, ainakin aluksi pieniä asuntoja sortamalla. Toisaalta useimmat päätökset lyödään lävitse äänestämättä. Monilla isoilla sunnoilla on useampi omistaja tai perikunta, eivätkä edes aina äänestyskelpoisia, ellei ole valtakirjaa. Huomiotta jää myös, että kaksi pientä asuntoa yhdessä on osakemääriltään enemmän kuin yksi iso, vaikka neliöt ovat tasoissa.
- ...
Jälkiviisaus kiellettyä kirjoitti:
Kun kyse on suuresta työstä ja summasta rahaa, tarvitaan kaiketi siihen edelliseenkin kaikkien osakkaiden suostumus. Pitäisi ymmärtää ostaessa, että näin voi käydä. Tunnen rivitaloyhtiön, johon kuuluu 4 rivitaloa , joissa kaikissa on hyvin erikokoisia ja erilaisia asuntoja, enemmistö suuria ja läpi talon, joissa pihat ovat molemmilla puolilla asuntoa. Yhdessä taloista on pieniä kaksioita, joissa on vain etupiha.Tässäkin on pari isoa lisäksi. Hallituksessa on vain suurten asuntojen omistajia. Pienillä asunnoilla ei ole vastaavaa määrää ikkunoita , ei pihaovia , ei taloyhtiön rakentamia aitoja, ei kahta vessaa jne. Kaikki päätökset pyritään lyömään lävitse, ainakin aluksi pieniä asuntoja sortamalla. Toisaalta useimmat päätökset lyödään lävitse äänestämättä. Monilla isoilla sunnoilla on useampi omistaja tai perikunta, eivätkä edes aina äänestyskelpoisia, ellei ole valtakirjaa. Huomiotta jää myös, että kaksi pientä asuntoa yhdessä on osakemääriltään enemmän kuin yksi iso, vaikka neliöt ovat tasoissa.
Oletan, että pienissä ja isoissa asunnoissa on eri määrä osakkeita. Remonttien kuluthan jakautuvat lähtökohtaisesti osakkeiden suhteessa, joten en ymmärrä, missä ongelma on kuvaamassasi tilanteessa.
- Jaa-has
... kirjoitti:
Oletan, että pienissä ja isoissa asunnoissa on eri määrä osakkeita. Remonttien kuluthan jakautuvat lähtökohtaisesti osakkeiden suhteessa, joten en ymmärrä, missä ongelma on kuvaamassasi tilanteessa.
Asiat tuodaan kokoukseen suurten asuntojen etujen mukaisesti ja asioista päättää enemmistö. Kokoukseen ei välttämättä edes oteta pienten asuntojen puutteita ja ongelmia. Asiat pyritään lyömään lävitse ensin periaatteella että kaikki maksavat saman vaikka etuisuudet koskisivat vain isoja asuntoja, mutta päinvastaisessa tilanteessa ei löydykkään maksajia. Niin ko kysyjänkin kohdalla, vähimmistö omistaa ne uudet asunnot.
- ilmajarrumies
Asustelin kymmenkunta vuotta yhtiössä, jonka vanhemmat talot olivat nelisen vuotta vanhempia kuin nuoremmat. Nuorempien asukit saivat jatkuvasti maksella vanhempien remontteja, koska ne olivat pienempiä, joten niillä oli vähemmän ääniä yhtiökokouksissa. Muuta yhtiöön, jonka rakennukset ovat suunnilleen samanikäisiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905137
- 534046
- 252149
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271807Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161785- 151424
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹271207Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201026T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21970