Pitäisi ottaa hyvälaatuinen, säilyvä 40x60 cm MV-kuva. Pimiössä tuli aikoinaan tehtyä mutta miten digi aikana kannatta homma tehdä? Tulostamalla säilyvyys on kai vieläkin ongelma ja liikkeeseen viemällä ei pysty sävyjä säätämään? Vai pitääkö pimiö pystyttää kylppäriin 10-vuoden tauon jälkeen?
Laadukas mustavalkokuva.
3
1202
Vastaukset
- myös mv-kuvien
pimiövalmistuksessa.Kas kun muovipohjaiset eivät säily pohjamateriaalin vuoksi.Kellastuvat n. vuoden sisällä ja häipyvät taivaan tuuliin.Paperipohjaista tulostusmateriaalia ei valmisteta.Sensijaan nyky-mv tehdään värimateriaalille, joka takaa säilyvyyden n.sadaksi vuodeksi, ainakin Kodak Professional paper on luvannut niin.Tosin sitä pitää säilyttää oikein.Ei lämpimässä, ei auringonvalossa ja se pitää suojata joko laminoimalla tai ainakin lasilla uv-säteilyn vuoksi.Jos omat mv-kuvasi ovat säilyneet hyvin,niin onnitteluni! Olen viime aikoina teettänyt,itse käsitellyt, Fujin edustajalla kuvani, joka sekin lupaa kestävyyttä, vaan kylläpä näyttävät haalistuvan ennätysvauhtia laminoimattomana seinälläni olevat. Kaipaan paperipohjaisia!Toinen vaihtoehto olisi valaa emulsio itse haluamalleen materiaalille.Eipä kuitenkaan riitä kärsivällisyyttä itse tekemiseen. Itse kopioisin tärkeimmät mv-kuvat kestävälle cd/dv-levylle ja laminoituttaisin esillä olevat kestävyyden vuoksi.
- kas siinäpä pulma
otan mv-kuvat (siis digilläkin) kellanvihreää Y 48 -kontrastisuodatinta käyttäen jos spg-laatu rittää nin valitsen kamerasta mv-asetuksen, usein säädän kuitenkin Lightroomilla RAW:sta. tallennan onnistuneet Kodakin "kultalevylle" kestänee parisataa vuotta usein tuunaan LR:ssa vähän "seleniumilla" tulostan kuvat seinälle digipainossa Xeroxin Silk Coated tai Super Clossy:lle kiiltävä lasi kuvien suojana, paksuhko paspis lasin ja kuvan väliin (=kuva irti lasista)
- ole lain
"Pitäisi ottaa hyvälaatuinen, säilyvä 40x60 cm MV-kuva. Pimiössä tuli aikoinaan tehtyä mutta miten digi aikana kannatta homma tehdä? Tulostamalla säilyvyys on kai vieläkin ongelma ja liikkeeseen viemällä ei pysty sävyjä säätämään? Vai pitääkö pimiö pystyttää kylppäriin 10-vuoden tauon jälkeen? " kalibroi näyttösi. säädä kuvasi haluamaksesi teetä kuvasi vaikkapa www.fotonetti.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1126945KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3916621Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei653337Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521282889Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1092484Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään382039- 1251834
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro211697Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821367- 741257