Laadukas mustavalkokuva.

unleon

Pitäisi ottaa hyvälaatuinen, säilyvä 40x60 cm MV-kuva. Pimiössä tuli aikoinaan tehtyä mutta miten digi aikana kannatta homma tehdä? Tulostamalla säilyvyys on kai vieläkin ongelma ja liikkeeseen viemällä ei pysty sävyjä säätämään? Vai pitääkö pimiö pystyttää kylppäriin 10-vuoden tauon jälkeen?

3

1118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös mv-kuvien

      pimiövalmistuksessa.Kas kun muovipohjaiset eivät säily pohjamateriaalin vuoksi.Kellastuvat n. vuoden sisällä ja häipyvät taivaan tuuliin.Paperipohjaista tulostusmateriaalia ei valmisteta.Sensijaan nyky-mv tehdään värimateriaalille, joka takaa säilyvyyden n.sadaksi vuodeksi, ainakin Kodak Professional paper on luvannut niin.Tosin sitä pitää säilyttää oikein.Ei lämpimässä, ei auringonvalossa ja se pitää suojata joko laminoimalla tai ainakin lasilla uv-säteilyn vuoksi.Jos omat mv-kuvasi ovat säilyneet hyvin,niin onnitteluni! Olen viime aikoina teettänyt,itse käsitellyt, Fujin edustajalla kuvani, joka sekin lupaa kestävyyttä, vaan kylläpä näyttävät haalistuvan ennätysvauhtia laminoimattomana seinälläni olevat. Kaipaan paperipohjaisia!Toinen vaihtoehto olisi valaa emulsio itse haluamalleen materiaalille.Eipä kuitenkaan riitä kärsivällisyyttä itse tekemiseen. Itse kopioisin tärkeimmät mv-kuvat kestävälle cd/dv-levylle ja laminoituttaisin esillä olevat kestävyyden vuoksi.

    • kas siinäpä pulma

      —otan mv-kuvat (siis digilläkin) kellanvihreää Y 48 -kontrastisuodatinta käyttäen —jos spg-laatu rittää nin valitsen kamerasta mv-asetuksen, usein säädän kuitenkin Lightroomilla RAW:sta. —tallennan onnistuneet Kodakin "kultalevylle" kestänee parisataa vuotta —usein tuunaan LR:ssa vähän "seleniumilla" —tulostan kuvat seinälle digipainossa Xeroxin Silk Coated tai Super Clossy:lle —kiiltävä lasi kuvien suojana, paksuhko paspis lasin ja kuvan väliin (=kuva irti lasista)

    • ole lain

      "Pitäisi ottaa hyvälaatuinen, säilyvä 40x60 cm MV-kuva. Pimiössä tuli aikoinaan tehtyä mutta miten digi aikana kannatta homma tehdä? Tulostamalla säilyvyys on kai vieläkin ongelma ja liikkeeseen viemällä ei pysty sävyjä säätämään? Vai pitääkö pimiö pystyttää kylppäriin 10-vuoden tauon jälkeen? " kalibroi näyttösi. säädä kuvasi haluamaksesi teetä kuvasi vaikkapa www.fotonetti.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4066
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2169
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1664
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1360
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe