lk collien luonteesta

viisijalkainen

Minulla on ESS-uros ja olen harkinnut lk collieta sille kaveriksi. Voisiko nyt joku kertoa syvemmin lk collien luonteesta ja käyttäytymisestä? Collie tulisi harrastuksiin, tokoon,(agiin) ja muuhun puuhasteluun. Ja vielä jotain mitä haluasin tietää. -Miten sosiaalinen rotu on kyseessä? -Kuinka haukkuherkkä koira on kyseessä? Onko haukkuherkkyys saatavilla pois koulutuksella? -Lähteekö kyseisetä rodusta paljon karvaa? Kertokaa myös hyviä ja luotettavaia kenneleitä. :) Kiitos kaikille vastanneille!

8

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kennelliitto

ja collieyhdistys.

• Collieperhe

Hejsan, Nahka on loistava harrastekoira :) Riippuu toki pentueesta, mutta ainakin kaikki kolme omaani ovat. Omat nahkani ovat melkein liiankin sosiaalisia ;) Rakastavat kaikkia ja kaikkea, mihin ne opettaa. Ovat kuitenkin perhekeskeisiä. Haukkuvat kyllä, ovat paimenkoiria. Liikaa? Eivät mielestäni. Meillä haukutaan lähinnä postinkantaja, ovikello (kerran) ja leikin tiimellyksessä ja satunnaisesti ulkona, yleensä jos joku toinen koira aloittaa- menevät kuoroon mukaan. Karvaa? Lähtee kyllä läpi vuoden ihan riittävästi... Mutta imuri on keksitty, samoin teippiharja. Miltäpä koiralta ei niitä putoilisi? Tosin tämä lyhyt on vähän sitkeämmin paikallaan, kuin esim.pehko-collien karva. Kenneleitä ei oikein saa mainostaa täällä, mutta omaani olen kolmen koiran verran ollut todella tyytyväinen, ovat kaikki samalta ansioituneelta kasvattajalta, kenellä on yli piiiiitkä ja hyvä kokemus näistä koirista. Kannattaa tutkia collieyhdistyksen kautta. Kauaskin kannattaa mennä hakemaan hyvä koira. Nahkoilla kyllä on Luojan kiitos nuo palikat tuolla nupissa vielä kohtuu loistavasti paikallaan :) Jotain muuta: meikäläisellä on 25 vuoden kokemus collieista ja olen vaihtanut kokonaan nahkoihin. Nämä vievät sydämen aivan totaalisesti mukanaan :) Ovat uskomattoman fiksuja, iloisia ja sosiaalisia. Kyllä löytyy se collien perusluonnekin, osaavat osoittaa mieltä ja mököttää, mutta miksi antaa niille aihe siihen?;) Mikään sohvaperunan koira nahka ei ole. Monet valittavat, että heidän koiransa on liian aktiivinen. Noh, mielestäni yliaktiivista aikuista nahkaa ei ole, niillä on luonnostaan paljon virtaa ja vaativat siis omistajaltaan aikaa ja halua. Joka ikinen pentu on kyllä ollut totaalinen adhd (toisaalta, mikäpä pentu ei olisi vilkas?), siihen kannattaa varautua ;) Ikä tuo lisää karismaa ja laittaa vaihdetta vähän pienemmälle :) Hienointa koirissani on nimenomaan tuo aktiivisuus ja elämänilo/halu. Vaikka itsellä olisi miten huono päivä, niin eipä ole montaakaan minuuttia, kun kotioven avaa :) En voisi kuvitellakaan eläväni enää minkään muun rodun kanssa. Suosittelen!

• ällikorvike

osaako kukaan sanoa kenneleitä joita suosittelette?

• puikkonoukka

josta ei hirveästi lähde karvaa niin nahka ei todellakaan ole moinen rotu! Nahkasta lähtee todella paljon karvaa, karvat myös jäävät kiinni vaatteisiin, sohviin ja auton penkkeihin suurinpiirtein ikuisesti. Myös minä luulin nahkaa ottaessani että ei "sotke" niin paljon kuin seropini (nöffi-sakemanni-karhukoira) mutta hankalampia nuo nahkan karvat on ja niitä pöläjää ympäri vuoden 2x vuodessa oikein huolella...

Muuten yhdyn collieperheen faktoihin nahkoista, ihania ja hyviä harrastuskoiria ovat.

• tjsp

Minullakin 4-vuotias nahka. Luonne aivan upea, täynnä virtaa ja elämäniloa...mutta karvaa lähtee jatkuvasti ja paljon. Siis kaikki tekstiilit kotona ovat karvojen peitossa, sekä tietysti vaatteet, auto jne. Jos siis ei enää koskaan välitä siisteydestä (imurilla karvat lähtee kun oikein kovasti hinkkaa, mutta siisteyttää kestää noin 30min) mutta haluaa menevän ja älykkään kaverin, suosittelen lk-collieta. En ole kertaakaan katunut valintaani.

• Puikkonoukka
        tjsp kirjoitti:

Minullakin 4-vuotias nahka. Luonne aivan upea, täynnä virtaa ja elämäniloa...mutta karvaa lähtee jatkuvasti ja paljon. Siis kaikki tekstiilit kotona ovat karvojen peitossa, sekä tietysti vaatteet, auto jne. Jos siis ei enää koskaan välitä siisteydestä (imurilla karvat lähtee kun oikein kovasti hinkkaa, mutta siisteyttää kestää noin 30min) mutta haluaa menevän ja älykkään kaverin, suosittelen lk-collieta. En ole kertaakaan katunut valintaani.

oon jutellu monen nahka-ihmisen kans ja isolle osalle ollu järkytys tuo karvanlähtö niinku meillekkin =D Ikinä ei meillä enää tosiaan siistiä oo ja kolmen viikon päästä saapuu uusi perheenjäsen, toinen nahka, tietenkin!

Pitää sitä joku miinuspuoli olla, muuten noin täydellisessä koirassa! Tuo karvojen tiputtaminenkaa ny kovin isoo miinus oo, kun tuota on aina tottunu nukkumaan/elämään karvojen keskellä. Nyt niitä on vaan paljo enempi, ja pian jumalattoman palijo...

• tjsp
        Puikkonoukka kirjoitti:

oon jutellu monen nahka-ihmisen kans ja isolle osalle ollu järkytys tuo karvanlähtö niinku meillekkin =D Ikinä ei meillä enää tosiaan siistiä oo ja kolmen viikon päästä saapuu uusi perheenjäsen, toinen nahka, tietenkin!

Pitää sitä joku miinuspuoli olla, muuten noin täydellisessä koirassa! Tuo karvojen tiputtaminenkaa ny kovin isoo miinus oo, kun tuota on aina tottunu nukkumaan/elämään karvojen keskellä. Nyt niitä on vaan paljo enempi, ja pian jumalattoman palijo...

On vielä todettava, että muutenhan nahka on todella siisti koira; Turkkiin ei jää ulkoa mitään, ja sadesäälläkin esim. pyyhkeellä pyyhkäisy riittää lenkin jälkeen. Minulle tärkeää on se, että koira ei kuolaa, ja sitähän nahka ei tee. (Tietysti ulkona leikkiessä ja herkkua odotellessa kuolaa, mutta noin yleensä ei.) Eli muuten on siistiä, jos karvoja ei lasketa. Ja niitähän on ihan turha lähteä laskemaan! :)

• zuiko
        tjsp kirjoitti:

On vielä todettava, että muutenhan nahka on todella siisti koira; Turkkiin ei jää ulkoa mitään, ja sadesäälläkin esim. pyyhkeellä pyyhkäisy riittää lenkin jälkeen. Minulle tärkeää on se, että koira ei kuolaa, ja sitähän nahka ei tee. (Tietysti ulkona leikkiessä ja herkkua odotellessa kuolaa, mutta noin yleensä ei.) Eli muuten on siistiä, jos karvoja ei lasketa. Ja niitähän on ihan turha lähteä laskemaan! :)

Miten agresssiivisa/temperamenttisiä colliet ovat muita koiria kohtaan? Onko haukkumien opetettavissa pois?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 527
      8168
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      234
      2778
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2621
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      2039
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1911
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1735
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1646
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1262
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1208
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1185
    Aihe