Avecina häihin?

First-timer

Olen menossa poikaystäväni seuralaisena häihin, ja olen tavannut hääparin vain pikaisesti ja ohimennen. Nyt poikaystäväni kyselee häälahjan ostamisesta. En haluaisi tuhlata rahojani lahjaan, koska en edes tunne hääparia. Toisaalta mukanaoloni kustantaa hääparille lisää. Kysymys onkin, kuuluisiko minun osallistua rahallisesti häälahjaan?

15

3747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurinkoinen*

      Tottakai, olethan häävieras miksi et osallistuisi lahjaan? Minusta olisi aika törkeää ja mautonta osallistua häihin, mutta sitten ei olisi pienintäkään halua osallistua lahjaan ja hääparin muistamiseen. Eihän häälahjan tarvitse olla kallis. Jos hääparilla on lahjalista niin uskoisin siellä olevan jokaiselle kukkarolle sopia lahjavaihtoehtoja.

    • saa käytää

      Yleensä kun sinut kutsutaan johonkin juhlaan, sinä viet lahjan. Sehän on pelkästään kohteliasta. Toki häihin mentäessä ei pitäisi joutua ajattelemaan, että lahja olisi "pääsymaksu" häihin. Jotain pientä kuitenkin varmasti onnistut löytämään, tai sitten ostatte poikaystäväsi kanssa jotakin yhteisesti.

      • Aikuinen 36-vuotias

        "Jotain pientä kuitenkin varmasti onnistut löytämään, tai sitten ostatte poikaystäväsi kanssa jotakin yhteisesti."

        Mitä tuo sana "tai" teki tuossa lauseessa?!

        Jos hän menee poikaystävänsä kanssa häihin, ei sinne molemmat tuo omaa lahjaa! Yksi lahja ja korttiin molempien nimet!

        Ja nimenomaan niin, että kauppaan menevät yhdessä sitä lahjaa valkkaamaan. Maksaa sitten poika yksin tai jakavat summan kassalla.


    • sinun kuuluu

      jos menet juhliin, osallistut lahjaankin. Jätät menemättä, voi olla osallistumatta. Yksinkertaista.

    • kommenttia

      Eriävää kommenttia edellisiin. Minusta asia ei kuulu mitenkään sinun osallistumiseesi häihin vaan siihen, miten te poikaystäväsi kanssa yleensä toimitte (suhteen alkuaikoina yleensä kumpikin maksaa omia menojaan, mutta kun ollaan jo vanhempi pariskunta, maksellaan enempi yhteisesti kaikkea). Eli poikaystäväsi varsinaisena kutsuttuna ostaa sen lahjan, minkä haluaa. Sinä aveccina laitat toki onnittelukorttiin nimesi. Maksat sitten osuutesi poikaystävälle, jos teillä muutenkin on jo tapana osallistua "toisen puolen" lahjoihin ja muussa tapauksessa et. Esimerkiksi näin.

      • lahjan arvossa

        pitää kuitenkin huomioida se, että kysessä on pariskunnan lahja eikä sinkun yksin tuoma.


      • kommenttia
        lahjan arvossa kirjoitti:

        pitää kuitenkin huomioida se, että kysessä on pariskunnan lahja eikä sinkun yksin tuoma.

        Tämä on ilmeisesti viimeaikoina yleistynyt kummallinen ajattelu, kun kaikki vaan materialisoituu entisestään. Toki, jos häävieraalla (sinkku, pariskunta, perhe, useampi kaveri kimpassa) on varaa, niin lahjaa voi ajatella jonkinlaisena "ruokailukorvauksena". Mutta jokaisessa noistakin vaihtoehdoista voi olla myös se tilanne, että häävieras tai -vieraat ovat vähävaraisia. Ei silloin tarvitse laittaa häälahjan "oletusarvoon" jotain nuppilukukerrointa, jotta hääpari saisi vastinetta tarjoomuksilleen. Kyllä se vaan niin menee, että jokainen hääpari kutsuu ne, jotka haluaa kanssaan juhlimaan. Vieraat tuovat lahjan sen mukaan, mihin katsovat itsellään olevan varaa tai halua (onhan pihisteleviä ökyjäkin). Lahja on lahja, ei velvollisuus eikä ruokakuponki.


      • menee...
        kommenttia kirjoitti:

        Tämä on ilmeisesti viimeaikoina yleistynyt kummallinen ajattelu, kun kaikki vaan materialisoituu entisestään. Toki, jos häävieraalla (sinkku, pariskunta, perhe, useampi kaveri kimpassa) on varaa, niin lahjaa voi ajatella jonkinlaisena "ruokailukorvauksena". Mutta jokaisessa noistakin vaihtoehdoista voi olla myös se tilanne, että häävieras tai -vieraat ovat vähävaraisia. Ei silloin tarvitse laittaa häälahjan "oletusarvoon" jotain nuppilukukerrointa, jotta hääpari saisi vastinetta tarjoomuksilleen. Kyllä se vaan niin menee, että jokainen hääpari kutsuu ne, jotka haluaa kanssaan juhlimaan. Vieraat tuovat lahjan sen mukaan, mihin katsovat itsellään olevan varaa tai halua (onhan pihisteleviä ökyjäkin). Lahja on lahja, ei velvollisuus eikä ruokakuponki.

        "Kyllä se vaan niin menee, että jokainen hääpari kutsuu ne, jotka haluaa kanssaan juhlimaan. Vieraat tuovat lahjan sen mukaan, mihin katsovat itsellään olevan varaa tai halua (onhan pihisteleviä ökyjäkin). Lahja on lahja, ei velvollisuus eikä ruokakuponki." Olen ihan samaa mieltä kanssasi! Hyvin sanottu. Ei muuta lisättävää.


    • ajattelen näin

      Jos poikaystäväsi olisi todella ritarillinen ja kohtelias, hän ei odottaisi sinun maksavan mitään, koska et kerran hääparia tunne ja olet saanut kutsun sen takia että poikaystävälläsi olisi avec. Mutta jos asia ei omalla painollaan mene näin, minä itse varmaan haluaisin osallistua lahjaan pienellä summalla ihan kohteliaisuudesta hääparia kohtaan. Eli mielestäni tässä ei ole oikeastaan kyse siitä, odottaako hääpari sinulta lahjaa, vaan siitä, mitä poikaystäväsi odottaa sinulta. Minusta hääpari on aika huomaavainen, kun on ylipäänsä kutsunut sinut, vaikkette toisianne tunnekaan.

      • First-timer

        eli kiitos kommenteista. Halusin vielä selventää sen verran, että joka tapauksessa hääparille annetaan lahja, jossa on meidän molempien nimet. Kysymys oli lähinnä vain rahojen jaosta poikaystäväni kanssa, niin kuin useat käsittivätkin. Poikaystäväni pyysi minua häihin, joten en ole itse sinne ollut mitenkään tunkemassa. Emme myöskään ole seurustelleet kuin vajaan kuukauden, joten meille ei ole kehittynyt käytäntöä tällaisista asioista. Anyway, lahja on ostettava, ja taidan nyt sitten osallistua siihen ainakin jollain osuudella.


      • vieraissa....
        First-timer kirjoitti:

        eli kiitos kommenteista. Halusin vielä selventää sen verran, että joka tapauksessa hääparille annetaan lahja, jossa on meidän molempien nimet. Kysymys oli lähinnä vain rahojen jaosta poikaystäväni kanssa, niin kuin useat käsittivätkin. Poikaystäväni pyysi minua häihin, joten en ole itse sinne ollut mitenkään tunkemassa. Emme myöskään ole seurustelleet kuin vajaan kuukauden, joten meille ei ole kehittynyt käytäntöä tällaisista asioista. Anyway, lahja on ostettava, ja taidan nyt sitten osallistua siihen ainakin jollain osuudella.

        Minusta avecin pyytäjä maksaa lahjan. Vastaavasti jos seurustelunne jatkuu ja menette sinun sukulaisen häihin tai muihin pippaloihin sinä huolehdit lahjasta.


      • avekki kans
        vieraissa.... kirjoitti:

        Minusta avecin pyytäjä maksaa lahjan. Vastaavasti jos seurustelunne jatkuu ja menette sinun sukulaisen häihin tai muihin pippaloihin sinä huolehdit lahjasta.

        Minä myös olen menossa avecina; miesystäväni hoitaa varsinaisen lahjan,ja ehdotti,että minä voisin tuoda kukkia (kun en tyhjin käsin kehtaa mennä). Hääparia en entuudestaan tunne,tapaan "suvun" ensimmäistä kertaa. Onko häihin yleensä edes tapana/sopivaa viedä kukkia;hääparihan on kuitenkin jo hankkinut mieleisensä kimput ja koristeet? En haluaisi vaikuttaa aivan pöljältä ensitapaamisella. Pitäisikö sittenkin vain osallistua yhteiseen rahalahjaan?


      • ei ole...
        avekki kans kirjoitti:

        Minä myös olen menossa avecina; miesystäväni hoitaa varsinaisen lahjan,ja ehdotti,että minä voisin tuoda kukkia (kun en tyhjin käsin kehtaa mennä). Hääparia en entuudestaan tunne,tapaan "suvun" ensimmäistä kertaa. Onko häihin yleensä edes tapana/sopivaa viedä kukkia;hääparihan on kuitenkin jo hankkinut mieleisensä kimput ja koristeet? En haluaisi vaikuttaa aivan pöljältä ensitapaamisella. Pitäisikö sittenkin vain osallistua yhteiseen rahalahjaan?

        Minusta häihin ei tule viedä kukkia. Kaikista helpointa on, jos osallistut pienellä summalla yhteiseen lahjaan...


      • Tee vaikka kortti
        avekki kans kirjoitti:

        Minä myös olen menossa avecina; miesystäväni hoitaa varsinaisen lahjan,ja ehdotti,että minä voisin tuoda kukkia (kun en tyhjin käsin kehtaa mennä). Hääparia en entuudestaan tunne,tapaan "suvun" ensimmäistä kertaa. Onko häihin yleensä edes tapana/sopivaa viedä kukkia;hääparihan on kuitenkin jo hankkinut mieleisensä kimput ja koristeet? En haluaisi vaikuttaa aivan pöljältä ensitapaamisella. Pitäisikö sittenkin vain osallistua yhteiseen rahalahjaan?

        Voit panostaa lahjaanne vaikka askartelemalla kivan kortin lahjaan. Kukkia ei häihin ole tapana viedä.


      • ei häihin
        avekki kans kirjoitti:

        Minä myös olen menossa avecina; miesystäväni hoitaa varsinaisen lahjan,ja ehdotti,että minä voisin tuoda kukkia (kun en tyhjin käsin kehtaa mennä). Hääparia en entuudestaan tunne,tapaan "suvun" ensimmäistä kertaa. Onko häihin yleensä edes tapana/sopivaa viedä kukkia;hääparihan on kuitenkin jo hankkinut mieleisensä kimput ja koristeet? En haluaisi vaikuttaa aivan pöljältä ensitapaamisella. Pitäisikö sittenkin vain osallistua yhteiseen rahalahjaan?

        Kannatan sinulle jo vastanneita. Ei kukkia häihin. Ei siellä ole niihin yleensä edes varauduttu, kuihtuvat vaan, kun ei välttämättä ole sopivaa maljakkoa. Ja morsio ottaa takuulla nenäänsä, jos satut valkkaamaan saman kukan kuin hänellä pitäisi sinä päivänä olla yksinoikeus, ja jos valkkaat erilaisen, sotket hänen teemansa. Ei toimi kumminkaan päin. Kyllä avecit voi mennä häihin ihan "tyhjin käsin" eli ei mitään "omaa" lahjaa tarvitse olla, se olisi päinvastoin teennäistä. Osallistut miehen lahjaan tai et osallistu, sen mukaan kuinka hänen kanssaan sovitte. Yksityiskohdat eli rahaliikenne sinun ja miesystävän välillä ei kuulu morsiusparille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      95
      1836
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1208
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      62
      1098
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      71
      947
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe