Elatusmaksuista

kyssäri..

Mulla poika alkaa olla jo hyvinkin murrosiän kynnyksellä, pojan isä ei tähän mennessä ole poikaansa omakseen tunnustanut...eikä koskaan ole poikaansa nähnytkään. Nyt mies on menossa isyystesteihin omasta halustaan. Minä itse aikanaan tein päätösen pojan pitämisestä, aborttia en halunnut tehdä. Kunhan päätös tulee pojan isyyden vahvistamisesta, onko hänen pakko maksaa elatusmaksuja? Minulle itselleni on tärkeämpää, että poika saisi vuosikausien jälkeen tavata isäänsä...raha ei ole niinkään tärkeää...jos isä välttämättä haluaa maksaa asia on ok, mutta jos vaakalaudalla on pojan ja isän suhde ja raha, niin raha jää kyllä minulla toiselle sijalle. Elikkäs voiko siis sopia ettei elareita tarvitse maksaa...vai onko se lainvelvoittama juttu?

4

845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit ihan

      itse päättää, että haluatko isän osallistuvan lapsensa elatukseen kuten kuuluisi vai maksatko sinä itse edelleenkin kaiken itse. Isyyden vahvistuttua ei enää sitten ole oikeutta saada kunnan maksamaa elatusminimiäkään mikäli päätät olla isääkin vaivaamatta tuolla elatusasialla.

      • aina...

        Mistä siis päättelit että alkuperäinen on tähänkin asti maksanut kaiken itse? Kyllähän se kunnan elari tulee automaattisesti jos isää ei ole tunnustettu ellei siitä vartavasten kieltäydy ja uskon että tässäkin tapauksessa on kunnan elari tullut. Eli isyyden vahvistamisesta seuraa se että maksajaksi ryhtyy isä eikä kunta ellei äiti siis totaalisesti luovu elatusmaksuista. (epäilen) Kuitenkin jos alkuperäinen ajaa takaa sitä että tuleeko elarit takautuvasti maksettavaksi lapsesta niin mielestäni ei. Näin asia on muistaakseni juridisesti.


    • yh-myös

      Elatussopimus tehdään, jos isän tulot ovat rajan ylittävät. Jos isälle lasketaan elatusapumaksu, etkä sitä ise halua maksettavaksi niin et myöskään saa enään elatustukea kunnalta, eli jäät ilman elatusta lapsestasi. Kyllä itse ajattelen niin että lapsesta vastuun kantaminen on myös rahallinen vastuu. Olen itse joutunut taloudellisesti tyhjän päälle kun elatustuki ja apu on katkennut, kun isä ei ole maksanut ja seurannut vierestä myös vastaavia tilanteita. Jos isä osallistuu lapsen elämään rahallisesti, ei tarkoita sitä että äiti on ahne ja vie isältä rahaa, kyllä se raha elämiseen menee. Ei niillä ahoilla rikastu. On oma asiasi, jos et halua isältä rahaa, mutta kehoitan laskemaan tarkkaan sen vajeen, joka tulee kun kunnan osuus jää pois ja esim. toimeentulotukea hakiessa saattaa tulla todella ikäviä uutisia, jos ei elatusapua ota vastaan, ja toisaalta kun lapsi alkaa opiskella ammattia varten niin sekin maksaa, joissain kouluissa todella paljon, myös niihin kuluihin voisi odottaa isänkin osallistuvan. Ja toisaalta ihmettelen kuinka elatusmaksu voi saattaa tapaamisen vaakalaudalle, se on jokaisen vanhemman velvollisuus, ei uhkavaatimus. Jos isyys tunnustetaan ja ei mitään elatussopmusta ole, isän esim jäädessä työttömäksi saisit kunnan maksaman rahan, olisit silloinkin ilman rahaa koska kela ei maksa jos ei ole sopimusta olemassa johon vedota. Elatusvelvollisuus on lapsen laillinen oikeus ja isä/äiti on velvollinen maksamaan. Se että täyttää kaikki tarvittavat paperit ei ole ahneutta vaan lapsen oikeus, isällä on oikeus hakea toimeentulotukea tapaamispäiville ja joissain tapauksissa maksaja saa lapsikorotuksen, 40-60e/kk, ei isä täysin tyhjän päälle jää. Hän saa laittaa elatusavun veroilmoitukseen ja niitä hyvitetään palautuksina. Tässä hirveästi asioita, en syyllistä ratkaisuasi, mutta olen itse joutunut pahimpina kuukausina elämään kaurapuuroa syöden, kun rahat eivät muuhun riittäneet, niinä kuukausina kun elatussopimus ei ollut voimassa. Mikään ei lapsiperheessä stressaa niin paljoa kuin rahallinen epävarmuus.

    • kertausta

      Jos isä haluaa tunnustaa lapsen niin eikö olisi parasta tehdä myös etukäteen selväksi että onko hän myös halukas sitten maksamaan elatusapua koska sen hän joutuu jokatapauksessa tekemään. Minusta on ihan reilua että ilmoitat hänelle että elarin haluat ja tarvitset lapselle ja jos se ei enää tule kunnalta niin sitten se täytyy tulla häneltä. Jos nimittäin hän ei ole halukas maksamaan ja siitä tulee repiviä riitoja niin eiköhän olisi paras sitten olla tunnustamatta sitä isyyttä. Onhan isän ymmärrettävä että tunnustus tarkoittaa myös taloudellista vastuuta. Takautuvasti menneistä vuosista hän ei kuitenkaan joudu elatusta maksamaan. Eri asia tietenkin jos itse olet niin hyvätuloinen että et tarvitse elareita, et kunnalta tai häneltä eli voit olla täysin ilman ja kunnolla mielestäsi elättää lapsesi niin mikäs siinä mutta toimi näin vain jos olet itse hyvätuloinen. Tuohon kysymykseen että voiko sopia että elareita ei maksella niin toki voi mutta niinkuin olet näistä vastauksista huomannut että silloin ei tule kunnan elareitakaan. Jos taas katsotaaan että isä ei voi maksaa elareita tulojen puuttumisen takia niin silloin saat kunnan elarin ja isän kanssa voi tehdä niin sanotun 0 sopimuksen eli hänen ei tarvitse maksaa elaria koska ei voi tai sitten hänet määrätään maksamaan vaikka vain 50€ kuussa ja saat itse sitten loput mitkä jää puuttuman kunnan elarista joka on muistaakseni n. 135€ kuussa. Mutta huom! nämä sopimukset on tehtävä virallisesti lasten valvojan luona joka vahvistaaa ne ja tarkistaa isän tulot ja hänen kykynsä maksaa elaria ja minkä suuruisena. Jos itse sovit jotain eli sen että hän ei maksa tai maksaa vain 50€ kuussa niin et voi anoa puuttuvaa osaa sitten enää kunnalta. Jos isä haluaa luoda suhteen poikaansa niin miksei sitä voi tehdä ilman että isyyttä vahvistetaan paperilla? Kuulostaa hieman oudolta että haluaisi että isyys tunnustetaan mutta ei sitten ottaisi osaa elatukseen ja sinä jäisit siinä taloudellisesti tappiolle. Parempi että tunnustaa ja maksaa tai ei tunnusta ja ei maksa. Suhteen ja tunnesiteen voi luoda riippumatta siitä mitä papereissa lukee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe