liimapuulevy

tohtori sykerö

Tuleeko liimapuulevyssä sydänpuu vuoroin alas ja ylös vai vuoroin oikealle ja vasemmalle? Siis syyt vastakkain? Ja mitä liimaa kannattaa käyttää?

9

5448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusnikkari

      Sydänpuut tulee vuorottain ylös ja alaspäin, kannattaa levy tehdä noin 30-40 mm soiroista ja tosiaan katsoa että soiroissa syyrakenne tulee vuorottain ettei valmis levy ei vetele kieroo. Liimaksi käy hyvin tavallinen puuliima esim Kiilto 66 yleis/puuliima tai kosteudenkestävä Kiilto B3 puuliima.

      • tohtori sykerö

        Kiitos. Onkos sillä sit merkitystä,kun laittaa sydänpuun vuoroin ylös ja alas että jos kaikissa jää sydänpuoli vaikka vasemmalle puolelle? Rupeaako vetämään kieroon? Hommasin tuossa joku aika sit oiko-taso höylän ja innostuin kokeilemaan liimapuulevyn tekoa. Muutaman levyn veti kieroon. Mut siihen on syynä varmastikkin kosteus. Mulla kun tuo talli on keväisin aika kostea paikka. Toin nyt sisälle kuivamaan pikkusen tavaraa ja kokeilen vetääkö kieroon. Onkos sillä merkitystä kun höylää puun pitääkö saada liimaukseen heti höyläyksen jälkeen?


    • insinoorityyppi

      Kuvailemasi vasemmalle-oikealle on parempi. Voi revähtää auki yhdestä tai useammasta kohdasta kuivuessaan. Mutta jos pysyy kasassa, on suora. Höylää tasohöylässä suoraksi vasta muutaman päivän lämmössäkuivuttelun jälkeen. Vie esim asuntoon sisälle 20C kieroutumaan ennen höylää. Älä heti ettei halkea liian nopeaan kuivuessaan.

    • niitä

      myös muutamia tehnyt, ja ihan hyvällä menestysksellä, vaan leiville se ei lyö, eli et saa työllesi palkaa, kun myyvät niitä kaupoissa niin edullisesti.

    • Esko99

      Ajattelin kans koittaa liimapuun tekoa. Millä levy kannattaa käsitellä kun aikomuksena on tehdä kylpyhuoneeseen kalusteet ja tila on kostea? Vetääkö siellä paljonkin kieroon? Lautahan höylätään 16mm paksuksi eli riittää kun ajaa sirkelillä esim 22x22mm soiroja vai?

      • Jonkinlainen puumies

        22mm ripaleveys riittää, kunhan vain huomioit, että saat liimattavan levyn pysymään suorana liimauksenaikana eli käst kannattaa puristaa samalle kohtaa levyn molemminpuolin tukipuut noin 50 cm välein. Tuki puiden väliin tulee laittaa muovipussi suikaleet, joka estää tuki puiden tarttumisen liimalevyyn.

        Pintakäsittelyaineeksi öljyämistä taikka vahausta siittä syystä, että jos lakkaa niin aikaa myöden lakkaan saattaa tulla halkeamia elämisen takia jolloin se alkaa halkeilemaan. Öljyssä ja vahassa kannattaa varmistaa purkinkyljestä, että se kestää vettä. Latianpinnoitukseen tarkoitetut öljyt/vahat ainakin ovat tälläsiä. Pinta käsittelyssä ei kannata ainetta säästellä vaan yrittää ajaa puunsyyt mahdollisimman täyteen ainetta, jolloin vedelle jää vähemmän tilaa turvotella puunsyitä.

        Kalusteta suunnitelessasi niin suunnittele kaluste sillain, että kosteudesta johtuva eläminen ei haittaa käyttöä, eli jos teet laatikoita niin jätä toimintaväljyyttä tarpeeksi. Vääntymistä' ehkäisee avoin rakenne, jolloin kosteus pääsee leviämään kalusteeseen mahdollisimman vapaasti ja kosteuseläminen on kokonaisvaltaisempaa ja vääntyminen jää vähemmälle.


      • kotnikk
        Jonkinlainen puumies kirjoitti:

        22mm ripaleveys riittää, kunhan vain huomioit, että saat liimattavan levyn pysymään suorana liimauksenaikana eli käst kannattaa puristaa samalle kohtaa levyn molemminpuolin tukipuut noin 50 cm välein. Tuki puiden väliin tulee laittaa muovipussi suikaleet, joka estää tuki puiden tarttumisen liimalevyyn.

        Pintakäsittelyaineeksi öljyämistä taikka vahausta siittä syystä, että jos lakkaa niin aikaa myöden lakkaan saattaa tulla halkeamia elämisen takia jolloin se alkaa halkeilemaan. Öljyssä ja vahassa kannattaa varmistaa purkinkyljestä, että se kestää vettä. Latianpinnoitukseen tarkoitetut öljyt/vahat ainakin ovat tälläsiä. Pinta käsittelyssä ei kannata ainetta säästellä vaan yrittää ajaa puunsyyt mahdollisimman täyteen ainetta, jolloin vedelle jää vähemmän tilaa turvotella puunsyitä.

        Kalusteta suunnitelessasi niin suunnittele kaluste sillain, että kosteudesta johtuva eläminen ei haittaa käyttöä, eli jos teet laatikoita niin jätä toimintaväljyyttä tarpeeksi. Vääntymistä' ehkäisee avoin rakenne, jolloin kosteus pääsee leviämään kalusteeseen mahdollisimman vapaasti ja kosteuseläminen on kokonaisvaltaisempaa ja vääntyminen jää vähemmälle.

        Itse tekemällä saa helposti laadukkaampaa levyä kuin mitä kaupat myy, hitto tänään hain Rautiasta Cello-liimalevyä, perkele että on pihkaista tavaraa, levyn mitat ihan mitä sattuu toinen reuna 18mm ja toinen 16-17mm sitten ne viistetyt reunat voi vittu, jotain ryssäläistä paskaa.
        Cellon levyä ei kannata ostaa jos jotain siistiä kalustetta tekee.


      • puuseppä...

        Kosteisiin tiloihin liimapuulevy tulisi tehdä säteensuunnassa sahatusita soiroista. Tällöin eläminen on suurinta paksuus suunnassa ja levy pysyy parhaiten muodossaan.

        Tässä linkki mitä tarkoitetaan säteen suunnassa sahatulla laudalla:

        http://koti.kapsi.fi/hvartial/wood/wood3f.htm


        Käsittelyyn käy vaikkapa Osmo Colorin öljyvahat.


      • Anonyymi
        kotnikk kirjoitti:

        Itse tekemällä saa helposti laadukkaampaa levyä kuin mitä kaupat myy, hitto tänään hain Rautiasta Cello-liimalevyä, perkele että on pihkaista tavaraa, levyn mitat ihan mitä sattuu toinen reuna 18mm ja toinen 16-17mm sitten ne viistetyt reunat voi vittu, jotain ryssäläistä paskaa.
        Cellon levyä ei kannata ostaa jos jotain siistiä kalustetta tekee.

        Sulla kävi huono tuuri. Tein Ceelon 40mm paksusta levystä, 300mm x 1000mm x 40 mm, kaksi puolen metrin pituista leikkuulautaa. Ei mitään vikaa, jos hintaa ei lasketa viaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe