Paikkaliput

Rynkky

Jos olen oikein ymmärtänyt interrail lipulla pääsee junaan, muttei välttämättä saa paikkalippuja. Paikkalippuja saa kuulema vain ns. huonoista junista. Kysyn siis: missä Euroopan maissa voi pelkästään interrail lipulla saada paikkalippuja?

4

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reilaamaan

      vähän samaa mietin tässä itsekin kysyä. tai oikeastaan sitä, että kuinka paljon pääsee matkustamaan pelkästään interrail-lipulla? onko pääsääntö se, että pitää olla myös paikkalippu? Tiedän,että nopeisiin juniin pitää ainakin, mutta pääseeköö esim. Portugali-Espanja-Ranska-Saksa alueella pelkällä interrail-lipulla mitenkään kulkemaan.

    • pitsiliisa

      Kannattaa katsoa vr:n sivuilta, mihin juniin tarvitsee paikkalipun. Junalla Euroopassa osiosta löytyy sieltä hyvin tietoa ja sitä kautta pääsee katsomaan myös juna-aikatauluja.

      Aika moniin juniin joutuu erikseen ostamaan paikkavarauksen ja kun olen ollut useamman kerran reilillä niin kokemukseni on se, että reilaaminen tavallaan hankaloituu kokoajan siinä mielessä, että suunitelmia joutuu juuri noiden paikkasysteemien takia tehdä yhä tarkemmin etukäteen (tosin voi olla myös, että kun olen itse vanhentunut niin olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi enkä enää niin helposti yritäkään saada itselleni esim. yöksi istumapaikkaa vaan olen valmis maksamaan hyttipaikasta). Esimerkiksi Ruotsissa linja on kuitenkin tiukentunut ja jos yrittää minibudjetilla matkustaa niin kannattaa varmistaa voiko junaan vain mennä reililipulla vai onko paikkatiedot pakko ostaa.

      Lisäksi tätä nykyä on niin, että interrailmatkustajien paikkaliput on ainakin joihinkin juniin kiintiöity niin, että vaikka junassa olisikin tilaa, ei siellä välttämättä enää ole paikkaa interraillipun kanssa matkustaville. Tosi outo systeemi minusta. Mulle ja miehelleni kävi viime kesänä niin, että jouduimme ostamaan interraillipusta huolimatta koko lipun Luxemburgista Pariisiin, pelkkä paikkalippu ei siis riittänyt, koska interrailmatkustajille ei enää ollut paikkoja junassa. Päivä oli perjantai ja menijöitä paljon, muistaakseni edellisenä päivänä yritimme näitä paikkalippuja ostaa eikä enää onnistunut.

      Jos tietää reittinsä ja ajankohdat etukäteen niin suosittelen hankkimaan kaikki tarvittavat paikkaliput jo Suomesta niin matkalla välttyy turhilta yllätyksiltä, varsinkin jos matkabudjetti on tiukka. Monet nopeat junat vaativat erillistä paikkalipun hankintaa ja usein ne tuntuvat olevan lähes ainoa vaihtoehto kun esim valtioiden rajoja ylitetään. Ainakaan viime kesänä esimerkiksi Saksassa ei kuitenkaan tarvinnut erillisiä paikkalippuja hankkia ja siellä reilailu tuli näin ollen halvaksi eikä tarkkoja etukäteissuunnitelmia tarvittu (en ole varma johonkin juniin ehkä tarvii mutta normijuniin ei), vaan liikuimme siellä hyvinkin ex tempore ympäriinsä ja hyppäsimme junasta pois kun huvitti. Tosin junat myös myöhästelivät siellä ennätyksellisesti. Joskus reililipulla voi olla jopa kalliimpaa matkustaa kuin muuten. Euro tunnelia varten ostimme liput normaalista alemyynnistä koska reililipun kanssa olisi tullut kalliimmaksi (tosin tuolloin matkustusajan olisi voinut valita vapaammin, nyt lähdimme myöhään illalla ja paluu oli aikaisin aamulla) mutta meille nuo ajat sopi ihan hyvin ja oli mukava säästää reililipun matkapäiviä.

    • saat ...

      Tutustupa Deutsche Bahnin sivuihin www.db.de. Sieltä tulee haulla hyvät reitit ja tieto on ajantasalla.

      Itse hankin Thomas Cookin aikataulukirjan. Viime kesänä maksoi 28e ja oli todella hintansa arvoinen.

      Kansainvälisillä reiteillä on usein paikkamaksu. Italiassa kynitään aina- maan sisäiset kalliimpia. Esim. Itävallassa ja Saksassa emme tarvinneet, kun valitsimme hieman hitaamman junan. Maiden välillä oli myös sama juttu. Samoin Sveitsissä.

      Hieman hitaampi juna ei ole nk. huono juna. Näki upeita maisemia, enemmän paikallisia matkustajia ja aikaa kului hitusen enemmän.

    • hemo

      Paikkalipun hintakin vaihtelee. Ranskassa ja Espanjassa pääsin halvalla, 1,5-5 euroa olivat paikkalippujen hinnat (Espanjassa luotijunalla Barcasta Madridiin vain 5e lisämaksu!). Italiassa taas kiskottiin joka junamatkasta (siis paremmissa junissa) väh. 15e lisämaksua paikkalipusta! Ja ne junat oli aina myöhässä..

      Mutta en itse kyllä lähtisi niitä paikkalippuja ihan suomesta asti hommaamaan, itse kävin (varsinkin pidemmän välimatkan ollessa kyseessä) pari päivää aikaisemmin tai ekana iltana uudessa kaupungissa asemalla hakemassa lipun. Jos sellainen siis tarvittiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe