Ennakkoperintö ja avioehto

Tarkka homma

Hei, löytyisiköhän täältä neuvoa? Vanhempani ovat antamassa yhteisessä käytössä olleen mökkitontin ja mökin minulle ennakkoperintönä(lahjakirja?). Siihen kirjataan ettei miehelläni(eikä hänen lapsillaan) ole oikeutta perintöön jos minä kuolen. Miehelläni säilyy silti oikeus käyttää mökkiä omien lastensa ja minun lasteni kanssa. Samoin vanhemmillani on edelleen sinne käyttöoikeus. Olemme laittamassa samalla avioehtopaperit sisään. Tulee maininta ettei kummallakaan ole oikeutta toisen omaisuuteen(poissulkeminen). Mutta lisäämmekö vielä tämän tarkennuksen mökkiasian osalta vai riittääkö se että asia tulee ilmi mökkiä koskevissa papereissa jotka varmaan pankki hoitaa meidän kanssamme. Tämä on tärkeä asia koska minä aion omilla rahoillani rakentaa/rakennuttaa sille tontille vielä lisää jolloin tuon mökkipaikan arvo nousee. Kiitos jo etukäteen sille joka osaa vastata:)

6

2091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikkojuristi

      > Ei ketään nyt sentään perinnöttömäksi voi lahjakirjassa tehdä. Tarkoittanet ehtoa jolla miehesi avio-oikeus mökkiin ja sen tuottoon suljetaan pois. Jos todella on tarkoitus järjestää asia niin ettei mies voi koskaan mökkiä periä, se tulee järjestää sinun testamentillasi. Lahjaan ei voida tehokkaasti liittää mökin luovutuskieltoa eikä lahjakirjassa oleva kuolemanvarainen purkava ehto voi olla voimassa kauemmin kuin viisi vuotta. > Kannattaa tehdä sekä kaiken poissulkeva avioehto että pyytää vanhempiasi tekemään avio-oikeuden poissulkeva määräys lahjakirjaan. Avioehtoa voidaan kohtuullistaa osituksen sovittelussa mutta kolmannen antamaa määräystä ei voida joten lahjakirjalla saat vielä ikään kuin lisäturvaa miehesi avio-oikeutta vastaan.

      • Tarkka homma

        Kiitos! En pyrikään tässä tekemään miestäni täysin perinnöttömäksi, onhan meillä yhteinen asuntokin. Vanhemmillani on testamentti jossa minun puolisoni on suljettu ulkopuolelle. Mutta täytyy neuvotella näin asia. Tässä ei onneksi ole mitään eripuraa asian suhteen, mies itse on ehdottanut sitä että koska paikka on minun sukuni, minä otan lainaa ja rakennutan lisää, hänestä on kohtuullista että asiat kirjataan niin että mökki/mökit pysyvät minun lapsillani. Kaikkihan me siellä käytännössä kuitenkin olemme:). Jos sattuisin kuolemaan ensin, en halua että toisille tulee hirveitä perintöriitoja. Testamenttia meillä ei ole, pitäisiköhän sekin tehdä jos lahjakirjan merkintä ei riitä? Täytyy jutella asioita kaikkien osapuolien kesken vielä.


      • maallikkojuristi
        Tarkka homma kirjoitti:

        Kiitos! En pyrikään tässä tekemään miestäni täysin perinnöttömäksi, onhan meillä yhteinen asuntokin. Vanhemmillani on testamentti jossa minun puolisoni on suljettu ulkopuolelle. Mutta täytyy neuvotella näin asia. Tässä ei onneksi ole mitään eripuraa asian suhteen, mies itse on ehdottanut sitä että koska paikka on minun sukuni, minä otan lainaa ja rakennutan lisää, hänestä on kohtuullista että asiat kirjataan niin että mökki/mökit pysyvät minun lapsillani. Kaikkihan me siellä käytännössä kuitenkin olemme:). Jos sattuisin kuolemaan ensin, en halua että toisille tulee hirveitä perintöriitoja. Testamenttia meillä ei ole, pitäisiköhän sekin tehdä jos lahjakirjan merkintä ei riitä? Täytyy jutella asioita kaikkien osapuolien kesken vielä.

        > Miehesi perii sinut lain nojalla jos et tee testamenttia (vaikka hänellä ei olisikaan tähän perimäänsä omaisuuteen avio-oikeutta ollenkaan) vain jos kaikki lapsesi kuolevat ennen sinua ilman omia rintaperillisiä. Miehenkin kuoltua omaisuus jaettaisiin molempien sukuhaarojen kesken. Tähän useimmiten harvinaiseen kuolinjärjestykseen - silloin kun lapsia on jo olemassa - voi varautua testamentilla mutta useinkaan ihmisillä ei kaikkien omien lasten kuoltua ole ketään aviopuolisoa "parempaa" perijää mietittynäkään, joten paljon energiaa tämän pohtimiseen ei kannata käyttää eikä ainakaan sotkea sitä lahjakirja-asiaan mukaan. Suosittelen siis kirjaamaan lahjakirjaan avio-oikeuden poissulkevan määräyksen, vanhempiesi testamentista samanlainen jo löytynee, ja unohtamaan kaikki sitä erikoisemmat järjestelyt.


      • Tarkka homma
        maallikkojuristi kirjoitti:

        > Miehesi perii sinut lain nojalla jos et tee testamenttia (vaikka hänellä ei olisikaan tähän perimäänsä omaisuuteen avio-oikeutta ollenkaan) vain jos kaikki lapsesi kuolevat ennen sinua ilman omia rintaperillisiä. Miehenkin kuoltua omaisuus jaettaisiin molempien sukuhaarojen kesken. Tähän useimmiten harvinaiseen kuolinjärjestykseen - silloin kun lapsia on jo olemassa - voi varautua testamentilla mutta useinkaan ihmisillä ei kaikkien omien lasten kuoltua ole ketään aviopuolisoa "parempaa" perijää mietittynäkään, joten paljon energiaa tämän pohtimiseen ei kannata käyttää eikä ainakaan sotkea sitä lahjakirja-asiaan mukaan. Suosittelen siis kirjaamaan lahjakirjaan avio-oikeuden poissulkevan määräyksen, vanhempiesi testamentista samanlainen jo löytynee, ja unohtamaan kaikki sitä erikoisemmat järjestelyt.

        Kiitos. Ehkä noin on selkeämpää. Niin paljon vain olemme kuulleet perillisten riitoja kun on useita perijöitä. Miehelläni on lapsia ja minulla on lapsia, yhteisiä ei ole. Joten hän ei halua, enkä minäkään, että kun meistä aika jättää, nuo neljä jotka nyt tulevat niin hyvin toimeen keskenään, riitelisivät sitten joskus kaikille rakkaasta paikasta. Siksi olisi selkeämpää että mökit ja tontti siirtyisivät vain minun lapsilleni. Olen juttelemassa piakkoin erään tutun lakimiehen kanssa asiasta. Hän lienee samaa mieltä kanssasi. Parempi ensin tutkia kuin vain hutkia- sanotaan:).


      • michael murphy
        Tarkka homma kirjoitti:

        Kiitos. Ehkä noin on selkeämpää. Niin paljon vain olemme kuulleet perillisten riitoja kun on useita perijöitä. Miehelläni on lapsia ja minulla on lapsia, yhteisiä ei ole. Joten hän ei halua, enkä minäkään, että kun meistä aika jättää, nuo neljä jotka nyt tulevat niin hyvin toimeen keskenään, riitelisivät sitten joskus kaikille rakkaasta paikasta. Siksi olisi selkeämpää että mökit ja tontti siirtyisivät vain minun lapsilleni. Olen juttelemassa piakkoin erään tutun lakimiehen kanssa asiasta. Hän lienee samaa mieltä kanssasi. Parempi ensin tutkia kuin vain hutkia- sanotaan:).

        Dq2HD8 it


      • Caroline Burnham
        maallikkojuristi kirjoitti:

        > Miehesi perii sinut lain nojalla jos et tee testamenttia (vaikka hänellä ei olisikaan tähän perimäänsä omaisuuteen avio-oikeutta ollenkaan) vain jos kaikki lapsesi kuolevat ennen sinua ilman omia rintaperillisiä. Miehenkin kuoltua omaisuus jaettaisiin molempien sukuhaarojen kesken. Tähän useimmiten harvinaiseen kuolinjärjestykseen - silloin kun lapsia on jo olemassa - voi varautua testamentilla mutta useinkaan ihmisillä ei kaikkien omien lasten kuoltua ole ketään aviopuolisoa "parempaa" perijää mietittynäkään, joten paljon energiaa tämän pohtimiseen ei kannata käyttää eikä ainakaan sotkea sitä lahjakirja-asiaan mukaan. Suosittelen siis kirjaamaan lahjakirjaan avio-oikeuden poissulkevan määräyksen, vanhempiesi testamentista samanlainen jo löytynee, ja unohtamaan kaikki sitä erikoisemmat järjestelyt.

        kFzpVr Hi! The post is really interesting! I


    Ketjusta on poistettu 55 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe