Ennakkoperintö ja avioehto

Tarkka homma

Hei, löytyisiköhän täältä neuvoa? Vanhempani ovat antamassa yhteisessä käytössä olleen mökkitontin ja mökin minulle ennakkoperintönä(lahjakirja?). Siihen kirjataan ettei miehelläni(eikä hänen lapsillaan) ole oikeutta perintöön jos minä kuolen. Miehelläni säilyy silti oikeus käyttää mökkiä omien lastensa ja minun lasteni kanssa. Samoin vanhemmillani on edelleen sinne käyttöoikeus. Olemme laittamassa samalla avioehtopaperit sisään. Tulee maininta ettei kummallakaan ole oikeutta toisen omaisuuteen(poissulkeminen). Mutta lisäämmekö vielä tämän tarkennuksen mökkiasian osalta vai riittääkö se että asia tulee ilmi mökkiä koskevissa papereissa jotka varmaan pankki hoitaa meidän kanssamme. Tämä on tärkeä asia koska minä aion omilla rahoillani rakentaa/rakennuttaa sille tontille vielä lisää jolloin tuon mökkipaikan arvo nousee. Kiitos jo etukäteen sille joka osaa vastata:)

6

1942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikkojuristi

      > Ei ketään nyt sentään perinnöttömäksi voi lahjakirjassa tehdä. Tarkoittanet ehtoa jolla miehesi avio-oikeus mökkiin ja sen tuottoon suljetaan pois. Jos todella on tarkoitus järjestää asia niin ettei mies voi koskaan mökkiä periä, se tulee järjestää sinun testamentillasi. Lahjaan ei voida tehokkaasti liittää mökin luovutuskieltoa eikä lahjakirjassa oleva kuolemanvarainen purkava ehto voi olla voimassa kauemmin kuin viisi vuotta. > Kannattaa tehdä sekä kaiken poissulkeva avioehto että pyytää vanhempiasi tekemään avio-oikeuden poissulkeva määräys lahjakirjaan. Avioehtoa voidaan kohtuullistaa osituksen sovittelussa mutta kolmannen antamaa määräystä ei voida joten lahjakirjalla saat vielä ikään kuin lisäturvaa miehesi avio-oikeutta vastaan.

      • Tarkka homma

        Kiitos! En pyrikään tässä tekemään miestäni täysin perinnöttömäksi, onhan meillä yhteinen asuntokin. Vanhemmillani on testamentti jossa minun puolisoni on suljettu ulkopuolelle. Mutta täytyy neuvotella näin asia. Tässä ei onneksi ole mitään eripuraa asian suhteen, mies itse on ehdottanut sitä että koska paikka on minun sukuni, minä otan lainaa ja rakennutan lisää, hänestä on kohtuullista että asiat kirjataan niin että mökki/mökit pysyvät minun lapsillani. Kaikkihan me siellä käytännössä kuitenkin olemme:). Jos sattuisin kuolemaan ensin, en halua että toisille tulee hirveitä perintöriitoja. Testamenttia meillä ei ole, pitäisiköhän sekin tehdä jos lahjakirjan merkintä ei riitä? Täytyy jutella asioita kaikkien osapuolien kesken vielä.


      • maallikkojuristi
        Tarkka homma kirjoitti:

        Kiitos! En pyrikään tässä tekemään miestäni täysin perinnöttömäksi, onhan meillä yhteinen asuntokin. Vanhemmillani on testamentti jossa minun puolisoni on suljettu ulkopuolelle. Mutta täytyy neuvotella näin asia. Tässä ei onneksi ole mitään eripuraa asian suhteen, mies itse on ehdottanut sitä että koska paikka on minun sukuni, minä otan lainaa ja rakennutan lisää, hänestä on kohtuullista että asiat kirjataan niin että mökki/mökit pysyvät minun lapsillani. Kaikkihan me siellä käytännössä kuitenkin olemme:). Jos sattuisin kuolemaan ensin, en halua että toisille tulee hirveitä perintöriitoja. Testamenttia meillä ei ole, pitäisiköhän sekin tehdä jos lahjakirjan merkintä ei riitä? Täytyy jutella asioita kaikkien osapuolien kesken vielä.

        > Miehesi perii sinut lain nojalla jos et tee testamenttia (vaikka hänellä ei olisikaan tähän perimäänsä omaisuuteen avio-oikeutta ollenkaan) vain jos kaikki lapsesi kuolevat ennen sinua ilman omia rintaperillisiä. Miehenkin kuoltua omaisuus jaettaisiin molempien sukuhaarojen kesken. Tähän useimmiten harvinaiseen kuolinjärjestykseen - silloin kun lapsia on jo olemassa - voi varautua testamentilla mutta useinkaan ihmisillä ei kaikkien omien lasten kuoltua ole ketään aviopuolisoa "parempaa" perijää mietittynäkään, joten paljon energiaa tämän pohtimiseen ei kannata käyttää eikä ainakaan sotkea sitä lahjakirja-asiaan mukaan. Suosittelen siis kirjaamaan lahjakirjaan avio-oikeuden poissulkevan määräyksen, vanhempiesi testamentista samanlainen jo löytynee, ja unohtamaan kaikki sitä erikoisemmat järjestelyt.


      • Tarkka homma
        maallikkojuristi kirjoitti:

        > Miehesi perii sinut lain nojalla jos et tee testamenttia (vaikka hänellä ei olisikaan tähän perimäänsä omaisuuteen avio-oikeutta ollenkaan) vain jos kaikki lapsesi kuolevat ennen sinua ilman omia rintaperillisiä. Miehenkin kuoltua omaisuus jaettaisiin molempien sukuhaarojen kesken. Tähän useimmiten harvinaiseen kuolinjärjestykseen - silloin kun lapsia on jo olemassa - voi varautua testamentilla mutta useinkaan ihmisillä ei kaikkien omien lasten kuoltua ole ketään aviopuolisoa "parempaa" perijää mietittynäkään, joten paljon energiaa tämän pohtimiseen ei kannata käyttää eikä ainakaan sotkea sitä lahjakirja-asiaan mukaan. Suosittelen siis kirjaamaan lahjakirjaan avio-oikeuden poissulkevan määräyksen, vanhempiesi testamentista samanlainen jo löytynee, ja unohtamaan kaikki sitä erikoisemmat järjestelyt.

        Kiitos. Ehkä noin on selkeämpää. Niin paljon vain olemme kuulleet perillisten riitoja kun on useita perijöitä. Miehelläni on lapsia ja minulla on lapsia, yhteisiä ei ole. Joten hän ei halua, enkä minäkään, että kun meistä aika jättää, nuo neljä jotka nyt tulevat niin hyvin toimeen keskenään, riitelisivät sitten joskus kaikille rakkaasta paikasta. Siksi olisi selkeämpää että mökit ja tontti siirtyisivät vain minun lapsilleni. Olen juttelemassa piakkoin erään tutun lakimiehen kanssa asiasta. Hän lienee samaa mieltä kanssasi. Parempi ensin tutkia kuin vain hutkia- sanotaan:).


      • michael murphy
        Tarkka homma kirjoitti:

        Kiitos. Ehkä noin on selkeämpää. Niin paljon vain olemme kuulleet perillisten riitoja kun on useita perijöitä. Miehelläni on lapsia ja minulla on lapsia, yhteisiä ei ole. Joten hän ei halua, enkä minäkään, että kun meistä aika jättää, nuo neljä jotka nyt tulevat niin hyvin toimeen keskenään, riitelisivät sitten joskus kaikille rakkaasta paikasta. Siksi olisi selkeämpää että mökit ja tontti siirtyisivät vain minun lapsilleni. Olen juttelemassa piakkoin erään tutun lakimiehen kanssa asiasta. Hän lienee samaa mieltä kanssasi. Parempi ensin tutkia kuin vain hutkia- sanotaan:).

        Dq2HD8 it


      • Caroline Burnham
        maallikkojuristi kirjoitti:

        > Miehesi perii sinut lain nojalla jos et tee testamenttia (vaikka hänellä ei olisikaan tähän perimäänsä omaisuuteen avio-oikeutta ollenkaan) vain jos kaikki lapsesi kuolevat ennen sinua ilman omia rintaperillisiä. Miehenkin kuoltua omaisuus jaettaisiin molempien sukuhaarojen kesken. Tähän useimmiten harvinaiseen kuolinjärjestykseen - silloin kun lapsia on jo olemassa - voi varautua testamentilla mutta useinkaan ihmisillä ei kaikkien omien lasten kuoltua ole ketään aviopuolisoa "parempaa" perijää mietittynäkään, joten paljon energiaa tämän pohtimiseen ei kannata käyttää eikä ainakaan sotkea sitä lahjakirja-asiaan mukaan. Suosittelen siis kirjaamaan lahjakirjaan avio-oikeuden poissulkevan määräyksen, vanhempiesi testamentista samanlainen jo löytynee, ja unohtamaan kaikki sitä erikoisemmat järjestelyt.

        kFzpVr Hi! The post is really interesting! I


    Ketjusta on poistettu 55 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2878
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2174
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe