Jakopään hihnan vaihtoväli!!!

eräs omistaja

Onko kokemuksia Focuksen jakopään hihnan vaihtovälistä? Virallinen väli on joko 150/160 th km tai 10 v. Onko moni vaihtanut jo aikaisemmin ja jos on niin missä vaiheessa!? Onko kaikilla kestänyt tuon vaihtovälin vai onko tullut yllätyksiä!? Lieneee merkitystä onko laitettu alkuperäisosat merkkiliikkeessä vai tarvikeosilla pajalla...

51

64536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkivaihto

      Vaihdoin reilun 140tkm kohdalla, kun periaatteessa oli 8. vuosihuolto (ohjeen mukaisella 20tkm tai joka vuosi -huoltovälillä tekisi sen 160tkm), mutta kilometrejä oli kertynyt vasta reilut 140tkm.

    • tuli lasketeltua

      ja sit vaihdatin.ja hyvin kesti siihen asti

    • Focus 1,6 -01

      Pajalla kertoivat 120tkm huollon yhteydessä, että noin 160tkm:ssa olisi aika vaihtaa. Kohta on 130tkm täynnä, joten vielä meinasin vuoden verran ajella (n. 20tkm/vuosi).

      • focus 2.0 litrainen

        Olen tässä ihmetellyt kun meikäläisellä on vuoden 99 mallinen focus joka on 2litrainen ja ajettu n. 199000km ja ohjekirjassa sanotaan että 60km välein pitäisi vaihtaa hihna? Viimeksi vaihdettu 139000km. Kaverilla on saman vuoden mallinen 1.6 litrainen ja siinä on 150000km välin vaihto. Eli kertokaas nyt "idiootille" miksi meikäläisen pitää vaihtaa 60 000 km välein ja kaverin ei? ja toinen kysymys eli kuinka "pitkälle"uskaltaa venyttää tota hihnan vaihtoa ennenkuin jysähtää??


      • Focus 2.0
        focus 2.0 litrainen kirjoitti:

        Olen tässä ihmetellyt kun meikäläisellä on vuoden 99 mallinen focus joka on 2litrainen ja ajettu n. 199000km ja ohjekirjassa sanotaan että 60km välein pitäisi vaihtaa hihna? Viimeksi vaihdettu 139000km. Kaverilla on saman vuoden mallinen 1.6 litrainen ja siinä on 150000km välin vaihto. Eli kertokaas nyt "idiootille" miksi meikäläisen pitää vaihtaa 60 000 km välein ja kaverin ei? ja toinen kysymys eli kuinka "pitkälle"uskaltaa venyttää tota hihnan vaihtoa ennenkuin jysähtää??

        Se hihnan vaihtoväli on 160tkm tai 10v. Sulla puuttuu ykkönen edestä.. Mustakantinen Zeteci sunkin autossa.


      • eroa....
        Focus 2.0 kirjoitti:

        Se hihnan vaihtoväli on 160tkm tai 10v. Sulla puuttuu ykkönen edestä.. Mustakantinen Zeteci sunkin autossa.

        Kaksilitrainen on Zetec. Eri kone kyseeessä.


      • focus 2.0 litrainen kirjoitti:

        Olen tässä ihmetellyt kun meikäläisellä on vuoden 99 mallinen focus joka on 2litrainen ja ajettu n. 199000km ja ohjekirjassa sanotaan että 60km välein pitäisi vaihtaa hihna? Viimeksi vaihdettu 139000km. Kaverilla on saman vuoden mallinen 1.6 litrainen ja siinä on 150000km välin vaihto. Eli kertokaas nyt "idiootille" miksi meikäläisen pitää vaihtaa 60 000 km välein ja kaverin ei? ja toinen kysymys eli kuinka "pitkälle"uskaltaa venyttää tota hihnan vaihtoa ennenkuin jysähtää??

        siitä että 2.0 ja 1.6 ovat eri moottoreita tämä on minun villi arvaukseni.

        Älä venytä saattaa tulla kalliiksi kun jysähtää


      • ESE_RS2000_rules
        Focus 2.0 kirjoitti:

        Se hihnan vaihtoväli on 160tkm tai 10v. Sulla puuttuu ykkönen edestä.. Mustakantinen Zeteci sunkin autossa.

        -08 2.0 duratec HE R4 160 tkm ajettu ....kait se kohta pittää vaihtaa.

        Totuus on ettei sitä mitoiteta kuitenkaa tasan :-) 10% toleranssi , mikä on tosi pieni on jo 16 tkm lisää......


      • trombi66
        ESE_RS2000_rules kirjoitti:

        -08 2.0 duratec HE R4 160 tkm ajettu ....kait se kohta pittää vaihtaa.

        Totuus on ettei sitä mitoiteta kuitenkaa tasan :-) 10% toleranssi , mikä on tosi pieni on jo 16 tkm lisää......

        Heh

        Vaihdappa vaan .....

        2.0 Duratec :ssa on ketju!!


      • Tomppu
        focus 2.0 litrainen kirjoitti:

        Olen tässä ihmetellyt kun meikäläisellä on vuoden 99 mallinen focus joka on 2litrainen ja ajettu n. 199000km ja ohjekirjassa sanotaan että 60km välein pitäisi vaihtaa hihna? Viimeksi vaihdettu 139000km. Kaverilla on saman vuoden mallinen 1.6 litrainen ja siinä on 150000km välin vaihto. Eli kertokaas nyt "idiootille" miksi meikäläisen pitää vaihtaa 60 000 km välein ja kaverin ei? ja toinen kysymys eli kuinka "pitkälle"uskaltaa venyttää tota hihnan vaihtoa ennenkuin jysähtää??

        Venttiili kopan väri kertoo vaihtovälin.Musta 10v. 150 tuh km ja Hopeinen väri 5v 100 tuh km, tietolähde LAAKKONEN


      • Anonyymi
        focus 2.0 litrainen kirjoitti:

        Olen tässä ihmetellyt kun meikäläisellä on vuoden 99 mallinen focus joka on 2litrainen ja ajettu n. 199000km ja ohjekirjassa sanotaan että 60km välein pitäisi vaihtaa hihna? Viimeksi vaihdettu 139000km. Kaverilla on saman vuoden mallinen 1.6 litrainen ja siinä on 150000km välin vaihto. Eli kertokaas nyt "idiootille" miksi meikäläisen pitää vaihtaa 60 000 km välein ja kaverin ei? ja toinen kysymys eli kuinka "pitkälle"uskaltaa venyttää tota hihnan vaihtoa ennenkuin jysähtää??

        Mondeo zeteceissä remmi tekee jyrkempiä mutkia ,tuo 1,6 vallan eri moottori


      • Anonyymi
        focus 2.0 litrainen kirjoitti:

        Olen tässä ihmetellyt kun meikäläisellä on vuoden 99 mallinen focus joka on 2litrainen ja ajettu n. 199000km ja ohjekirjassa sanotaan että 60km välein pitäisi vaihtaa hihna? Viimeksi vaihdettu 139000km. Kaverilla on saman vuoden mallinen 1.6 litrainen ja siinä on 150000km välin vaihto. Eli kertokaas nyt "idiootille" miksi meikäläisen pitää vaihtaa 60 000 km välein ja kaverin ei? ja toinen kysymys eli kuinka "pitkälle"uskaltaa venyttää tota hihnan vaihtoa ennenkuin jysähtää??

        suositellut-kilometrit-aika vuosina,ja ym,vesipumppu,rulla,osien laatu,on vikoja kun katkeaa,ennen korjauajankohtaa,joka poikeuksetta tulee kaliiksi,rikkoen imu-pakoventiileitä,mah kannentiivistet,ei kannata otaa turhia riskejä,joita kuitenkin pitää maksaa.


    • TDci2.0

      130tkm kun ajoin alkoi oudosti kolisemaan tyhjäkäynillä . 140 tkm vaihdatin hihnan vähän yllätyin kun kiristin ja ohjain pyörän laakerin oli ihan väljät samoin vesi pumppu ja apulaitehihnan kiristin . ei olis varmaan kestänyt 20tkm mikä olis olut viralliseen vaihto väliin aikaa .

      • kjg

        1.8zetec kannattaa kuulostella tarkasti jakopään ääniä, jos rallatusta tms. ylimääräsiä ääniä kuuluu ni tarkastuksee heti. vaihtomoottori on kalliimpi kuin hihnanvaihto ja vaik selviäis kansirempalla ni seki tulee kalliimmaks ku hihnanvaihto. näistä koneista hajoillut hihnankiristimiä


      • kjg kirjoitti:

        1.8zetec kannattaa kuulostella tarkasti jakopään ääniä, jos rallatusta tms. ylimääräsiä ääniä kuuluu ni tarkastuksee heti. vaihtomoottori on kalliimpi kuin hihnanvaihto ja vaik selviäis kansirempalla ni seki tulee kalliimmaks ku hihnanvaihto. näistä koneista hajoillut hihnankiristimiä

        Kannattaa vaihtaa hihna ajoissa. Pieni kustannus jos vertaa koneen hajoamiseen/vaihtoon. Tosiaan Fordin ohje hihnanvaihdolle on 160tkm / 10 vuotta. Hihna itsessään ei katkea vaan kiristin on heikoin lenkki. Näitä on mennyt jonkin verran ennen aikojaan. Sama koskee apulaitehihnan kiristintä ja rullia. Laakereita mennyt. Apulaitehihnan laakerivian voi kuulla pienenä raksutuksena mutta jakopään kiristin kuulemma ei pahemmin varoittele. Muutenkin koteloiden alla niin ei pieni ääni välttämättä kuulu pelkällä korvalla. 1.8/2.0 Zeteceissä kuulemma ollut enemmän ongelmia jakopään kanssa kun 1.6 mallissa.


      • juuujaajoo
        Focus_2.0 kirjoitti:

        Kannattaa vaihtaa hihna ajoissa. Pieni kustannus jos vertaa koneen hajoamiseen/vaihtoon. Tosiaan Fordin ohje hihnanvaihdolle on 160tkm / 10 vuotta. Hihna itsessään ei katkea vaan kiristin on heikoin lenkki. Näitä on mennyt jonkin verran ennen aikojaan. Sama koskee apulaitehihnan kiristintä ja rullia. Laakereita mennyt. Apulaitehihnan laakerivian voi kuulla pienenä raksutuksena mutta jakopään kiristin kuulemma ei pahemmin varoittele. Muutenkin koteloiden alla niin ei pieni ääni välttämättä kuulu pelkällä korvalla. 1.8/2.0 Zeteceissä kuulemma ollut enemmän ongelmia jakopään kanssa kun 1.6 mallissa.

        Vanhassa zetec 1.6 oli jakoremmin vaihtoväli 120.000km....mutta joskus sekin oli liian paljon... : )
        Sekä vm.2000 td focuksessa on remmin vaihtoväli 105.000km,mutta kuitenkin ohjekirjasessa luki että jos ajetaa pölyisissä olosuhteiissa niin silloin 60.000km...semosta se on JUUU : )


    • Paska focus

      Pajalla on tällä hetkellä Focus 1,6 2003, ajettu 142000 km.Hihnankiristin pettänyt ja kansiremontti on nyt käynnissä.Miksi perkeleessä tälläisiä vaihto ohjeita annetaan.Fordin huollossakin kerrotaan ettei tartte vaihtaa kuin vasta 160000 tulee täyteen.Kalasteleeko he vain hyvin tuottoisia remontteja tällä tavalla, kun kuitenkaan heillä ei ole mitään vastuuta jakopään pettämisestä ennen aikojaan.
      Kyllä ketuttaa pistää remonttiin melkein 2000€.

      Sitten vielä toinen juttu.Oks kellään hajuakaan jarru ja kytkin nesteen häviämisestä.Säiliötä joutuu täyttämään parin viikon välein ja neste vuotoja ei löydy.Huoltokaan ei löytänyt syytä nesteen häviämiselle.
      Tosi asia kuitenkin on, neste häipyy ties minne.Puolen vuoden riesa ollut asiasta.

      • Juuri tämän takia vaihdoin hihnan etuajassa. Ensin ajattelin vaihtaa sen vasta ensivuonna mutta hyvä että tuli vaihdettua nyt kun kiristäjä oli jo huonossa hapessa. Mielummin maksan vajaa 400e kun 2000e.. Itsekin sitä mietin, että miksi laitetaan pitkä vaihtoväli jos se ei sitä kestä. Ford huollossa kysyin mitä jos kiristin hajoaa, sanoivat vaan että tulee moottorivaurio. Siihen ei osannu vastata mitään kun kysyin kuka korvaa jos tulee koneremontti ja huolto-ohjelmaa on noudatettu, vielä samassa merkkihuollossa huollettu. Eikös Opeleissa aikoinaan lyhennetty vaihtoväliä kun todettiin, ettei kestä alkuperäistä vaihtoväliä? En ole kuullut, että Fordilla olisi tehty näin.


      • fiesta 1.25

        Itellä 1,25 zetec fiestassa kans hävis kytkin/jarrunestettä, vika oli kytkimen painelaakeri/ työsylinteripaketissa, vuoti kytkinkopan sisälle


      • HOJ
        fiesta 1.25 kirjoitti:

        Itellä 1,25 zetec fiestassa kans hävis kytkin/jarrunestettä, vika oli kytkimen painelaakeri/ työsylinteripaketissa, vuoti kytkinkopan sisälle

        Pitääkö/kannattaako samalla vaihtaa termostaattia yms. vesipumppua? ei oo mitään käsitystä ko. auton huoltohistoriasta mutta 10 vuotta ja 150tkm tulee just täyteen joten hihnanvaihto on edessä.


      • zöf
        HOJ kirjoitti:

        Pitääkö/kannattaako samalla vaihtaa termostaattia yms. vesipumppua? ei oo mitään käsitystä ko. auton huoltohistoriasta mutta 10 vuotta ja 150tkm tulee just täyteen joten hihnanvaihto on edessä.

        Pikkuhommahan se on termari ja vesipumppu vaihtaa kun kerran jakosysteemit jo on valmiiksi levällään, samoin apulaitehihnaa kiristin.


      • sylinterit kurkkaa rummun sisään


      • Ford mechanic

        No siksi koska 160 tkm vaihtoväli ei koske mekaanista kiristäjää. Kannattaa perehtyä paremmin oman auton tekniikkaan ennen kuin alkaa selittämään täällä.


      • eetvanteri

        1,6 Focuc 2004 177000 vaihdettu hihna, nyt ajettu 304000 pitäslöhän vaihtaa hihna piakkoin.


      • FoMoCo
        eetvanteri kirjoitti:

        1,6 Focuc 2004 177000 vaihdettu hihna, nyt ajettu 304000 pitäslöhän vaihtaa hihna piakkoin.

        140000 km ajettu vaihdon jälkeen...enkä aio vaihdattaa enää...menkööt paaliin koko romu. Sähkö vikoja jo liikaa...jonossa. 1.6 zetec -03. Niillä joilla muuten pelittää...kannattaa vaihtaa.


    • HENKKA OULUSTA

      OVAT LASKENEET VÄIHTOVÄLIN 90.000 KILOMETRISTÄ 60.000 KILOMETRIIN, ITSE VAIHDAN NOIN 70.000 KILOMETRIN VÄLEIN. VESIPUMPPU KESTI 300.000 KILOMETRIÄ. MULLA FOOR VUODELTA 1989. HYVIN PELITTÄ . ON DIISELI. KATSASTUKSESSA EI MITÄÄN MOITITAVAA. EKALLA LÄPI.

      • ai ooppelissa?

        Nyt ei olla Opel palstalla.

        Vaihtoväli on 10v 160tkm, mutta toki sitä kuntoa pitää seurata joa alkaa kuulua ylimääräitä ääntä niin kannattaa vaihtaa aikaisemmin.


      • peuku
        ai ooppelissa? kirjoitti:

        Nyt ei olla Opel palstalla.

        Vaihtoväli on 10v 160tkm, mutta toki sitä kuntoa pitää seurata joa alkaa kuulua ylimääräitä ääntä niin kannattaa vaihtaa aikaisemmin.

        fordi lupaa itte vaihdoin.130tuhatta,06 focus maksoi 235 euroa.oli aikonaan opeli 60 tuhatta,voi paskaaa,


      • gththththth
        peuku kirjoitti:

        fordi lupaa itte vaihdoin.130tuhatta,06 focus maksoi 235 euroa.oli aikonaan opeli 60 tuhatta,voi paskaaa,

        tuli voortin huoltomainos postist

        siin mainostettiin jakohihnan vaihtoa

        160 000 km
        tai 8 vuotta


      • 2007 Ford Focus
        gththththth kirjoitti:

        tuli voortin huoltomainos postist

        siin mainostettiin jakohihnan vaihtoa

        160 000 km
        tai 8 vuotta

        Mitä ihmettä porukat hölisee,suositus on 8 v tai 160 tuhatta kumpi ennen täyttyy.En tiedä mitään vanhemmista fordeista mutta ainakin 2007 ja sen jälkeen.Kävin tänään juuri Fordin huollosssa kysymässä asiaa.Korostivat sanaa suositus...sitä en tiedä kuka maksaa jos laukeaa ennen tuota ohjetta...


    • 3244516

      2006 mallin focus 1,6 koneella. Ajettu nyt 186 000 kilometriä ja pitäis kai vaihtaa kohta hihna?

      • 40 vuoden kokemuksel

        En kyllä ajais metriäkään noilla kilometreillä ennen remmin vaihtoa!


    • kil1

      Mitä olette maksaneet jakopään hihnan vaihdosta?
      - sisältykö vesipumppu ja generaattorin remmi samaan hintaan?

      Kysynyt tarjousta kahdetsa eri paikasta:
      Jakopää, vesipumppu remmi
      - Vaasan automaa 800€
      - ei merkkihuolto 450€ (motonetin osilla)

    • tänään

      Hain just tänään motonetista jakopään sarjan 79 euroa ja vaihdan itse 0 euroa;-) Voin tehdä niitä 300 euroa kpl Kyseessä 1,6 -99 zetek

    • marko p

      ford focus 1.4 koneen kannen pulttien momenttit

    • 1.6 Zyrtec

      115-120 Nm..pysyy kansi suorana, ei vänkää eikä väänny.

    • mundeo

      ...ei ole kokemusta, sillä mulla on fokkerissa ketju.

    • fghfg

      Ostin piha- autoksi 290 tkm ajetun Focuksen, josta todistetusti ei ole kuin jossain 120 tkm paikkeilla vaihdettu remmi. Eli auto on mennyt noin 170 tkm samalla remmillä. Päällisin puolin remmi näyttää ihan ehjältä.

      • fggdfs

        -05 2.0 tdci focuksessa hihnan vaihto väli 240tkm nykysellä remmilä ajettu 220tkm.


    • pai

      sini puna valkea värinen mootori vuotojen korjaus jauhe en muista nimeä kannen kohdalta pieni vuoto kohta laiton focuksen paisunta säiliöön ei vuoda enään kuiva kuin auringon kuivattama .

    • Ezco

      Mitä sanotte siitä kun on 1.6 zetek,ajettu 36000 ja vuosimalli 2000,tarvisiko jakohihna vaihtaa,vai kestääkö se vielä miten?

      • sgssdgdsg

        kymmenen vuottahan se suositus on et kyllä

        ettei hajo sit koko motti kun joskus lähet kaupas käymään

        kauppakassihan toi on kun ei oo ajettu


    • Zeteccimies

      Ite tilasin osat motonetistä vm 2000 1.6 zetecciin 170€ postikuluineen kiristin rullat / hihna ja uusi vesipumppu. Itse vaihdan joten ei paha. Ja taas pärjää. Ainiin vasta tuli 180tkm mittariin.

      • poliska

        ooppelilla 150/10v
        Nyt alennettu 120/9v


      • Anonyymi
        poliska kirjoitti:

        ooppelilla 150/10v
        Nyt alennettu 120/9v

        Opelia ei voi verrata Fordiin millään osa-alueella. Jää Opeli aina hopialle !


    • Anonyymi

      mites 2012 Focus ? Vain varmaa tietoa KIITOS!

      • Anonyymi

        FUSION duratec 1.6 2009 10vuotta 160th/km, joskus 2004-2006 paikkeilla parantelivat kiristintä se oli heikko kohta.


      • Anonyymi

        Focus 2012 mallissa ei ole perinteistä kumista jakohihnaa, vaan teräksestä valmistettu nivelöyty jakohihna, jota ei vaihdeta koskaan, on kestävämpi kuin jakoketju.

        Teräksestä valmistettu jakohihna ei veny lainkaan, joten siinä ei ole sitä kuluvaa kiristintäkään.

        Vesipumppu ei kuulu tähän linjastoon, vaan on erillisenälohkon sisällä ja toimii sähköllä.

        Eli ei siis ole mitään vaihtoväliä tähän vuosimalliin, aja rauhallisin mielin.

        Terveisin Ford mekaanikko.


    • Anonyymi

      Focukseni mätäni jo 98 000km kohdalla joten hihnaa ei tarttenut enää vaihtaa, karttakaa kuin ruttoa näitä masiinoita.

    • Anonyymi

      Onko se vaihto väli 2012 vuosimalli Focus seen sama. 1.6 diiseli 95.hv

    • Anonyymi

      Ei ole, vaan 90 t kilsaa pienempi.

      T.Mekaanikko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe