Laajennus ylös vai sivulle?!?

???

Eli neuvokaapa viisaat tai kokemusrikkaat :) vm82 tiiliverhoiltu ok talo, 100 neliön kokoinen. Kaipais pari makuuhuonetta ja vessan.. Onko kumpi kannattavampaa (taloudellisesti) Nostaa kattoa ja tehdä yläkerta vaiko laajentaa maatamyöden?!? Meillä kattopellit pitää joka tapaukses uusia ja kattotuolitkin on vähä niin ja näin.. Pihatilaa kyllä olis mutta olis sitä kyllä kiva jättää lapsille energianpurkupaikkaakin ;) Mutta kertokaahan te jotka ehkä ootte jo aiemmin paininu saman asian kans tai te jotka asiasta muuten vaan tiedätte..

6

1463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Muuten ihan toimiva ja kaikki löytyy mut tekisimme alakerran makkareista olohuoneeseen lisätilaa ja tehtäis pari kolme tilalle lisävessa

      • omistajana olen

        yksikerroksiten rakennusten kannalla, koskei tarvitse ravata sisäportaissa ja työskennellä huoltotöissä 9 metrissä. Vitun kaava pakotti meidät 2 krs taloon.


    • SDJKaösdjkAKÖLDJ

      Rakennusaikainen kosteusuojaaminen on melkoinen ongelma toista kerrosta rakennettaessa. Muistelen ettei "penthousen" rakentamiseen saa edes vakuutuksia vesivahingon varalle. Sivulle rakennettaessa joutuu helposti puuttumaan myös vanhan osan kattorakenteisiin. Olen ehdottomasti yksikerroksisten omakotitalojen kannalla, ainakin omaan käyttöön. Siinä tulee paremmin tilan tuntua, vähemmän hukkatilaa, ei tarvetta toisen kerroksen suihkuhuoneelle ja tilan käytön saa muutenkin järkevämmäksi. Jotku sanoo että yksikerroksiseen tulee käytävä, mutta mikä muu portaat on kuin käytävä jossa on vielä ikävä/vaarallinen tasoero...

    • Taisto_Talonrakentaja

      Itsellä on ihan samanlainen tilanne. Laajentaa pitäis, mutta tehdäkö ylös, vai sivulle. Ylöspäin laajentaminen on mahdollista, jos perustukset on vain kunnossa ja kestävät. Tätä samaa asiaa olen kysynyt monilta rak. insseiltä/mestareilta ja saanut aika 50/50 -jakautuneen vastauksen. Toiset on sitä mieltä, että sivulle ja toiset taas, että ylös. Ota siitä nyt selvää. Kannattaa varma jututtaa jotain rakennusarkkitehtia, joka vois katsoa käykö korotus talon ilmeeseen ollenkaan. TM rakennusmaailmassa oli kerran juttua taloprojektissa, jossa tasakatto tehtiin harjakatoksi ja tilaa kait käytettiin varastona, tms. Siinä kohteena oli juuri tuollainen tiilitalo. Kattotuolit oli kait tehty itse ja vielä omista itse sahatuista puista!!

    • arxitehti

      Molemmat on tietenkin mahdollisia. Se riippuu aika monesta asiasta. Yksi vaihtoehto olisi pyytää suunnittelijalta ehdotus molemmista vaihtoehdoista ja päättää sitten. Jotta luonnoksen voisi pyytää ja ehdotuksia voisi vertailla pitäisi molemmissa ehdotuksissa ratkaista sama ongelma. Pitäisi siis olla hyvin määritellyt speksit eli tarkka toimeksianto. Tuossa yksi suunnitelma, jossa vanhaa taloa on korotettu: http://www.ark.fi/index_article.php?id=573

      • laajennus sopisi

        hyvin meidän rintsikkaan kun kuistille pitäisi saada suihku sopimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe