Pituusrasismi

Ärsyttää-

On se nöyryyttävää kun kohdellaan kuin lasta, vain siksi että sattuu olemaan pienempi tai lyhyempi. Yläasteella minulle puhuttiin lässyttävällä tavalla tai yksinkertaisin lausein (opettajat useimmiten), ikäänkuin olisin ollut jokin 5-vuotias lapsi ja muita pitempiä taas kohdeltiin ns. aikuisina ja itsenäisinä. Ihme touhua, että voikin olla näin alkukantaista menoa jossain. Onko muut joutuneet tällaisen uhriksi?

10

1765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärsyttää-

      Sitäkin tapahtuu että mennessäni esimerkiksi bussiin ns. vanhemman näköisiä teinejä tervehditään "Päivää" kun taas minulle sanotaan "Moi" tai vastaavaa. Olen sentään jopa 155 cm, eli en kuitenkaan mikään hirveän lyhyt, tai näköjään muiden mielestä. Auttaisiko jos ostaisin kävelykepin ja pörröisen kolmiohuivin..

      • pätkäkö???

        Olen saman mittaninen kuin sinä, mutta en ole kokenut pituuttani tuolla tavalla ongelmana. Ongelmana pidän lähinnä sitä, että en ylety ilman tikkaita mihinkään. Esim. kun laittaa pyykkiä kuivumaan, aina täytyy ottaa jakkara alleen.
        Muutenkaan ei pienikokoisuuteni ole härinnyt minua, ainoastaan silloin sitä tulee mietittyä enemmän kun joku siitä mainitsee. Nykyään, kun ikää on tullut jo enempi harvemmat mainitsevat.
        Olen aina sanonut että mieluummin naisena tälläinen pieni kuin hevosenpuolikas.


    • tutulta...

      Vielä ärsyttävämpää lyhytkasvuiselle on, jos liikut pitemmän henkilön kanssa ja yleensä häntä puhutellaan ja kysytään pitkältä ihmiseltä lyhytkasvuisen asioita, esim. ravintolassa kysytään, että mitä ruokaa ystäväsi tilaa, jne. Aivan kuin lyhytkasvuinen ei sitä osaisi itse sanoa.

      • ----

        Entäs sitten jos onkin pitkä? Itse lähes 180cm ja arvatkaapas ärsyttääkö se, että joka paikassa aina sanotaan "oletpas sie pitkä!" ja sitten kysytään pelaatko kori- tai lentopalloa, kun kerran pituutta löytyy. Pituudessakin on omat haittansa. Minua inhottaa katsoa toisia alaspäin. En kyllä sitäkään kiellä, etteikö lyhyillä olisi hankalaa. Parasta varmaan olisi olla siinä 160cm-170cm.


      • Ärsyttää-
        ---- kirjoitti:

        Entäs sitten jos onkin pitkä? Itse lähes 180cm ja arvatkaapas ärsyttääkö se, että joka paikassa aina sanotaan "oletpas sie pitkä!" ja sitten kysytään pelaatko kori- tai lentopalloa, kun kerran pituutta löytyy. Pituudessakin on omat haittansa. Minua inhottaa katsoa toisia alaspäin. En kyllä sitäkään kiellä, etteikö lyhyillä olisi hankalaa. Parasta varmaan olisi olla siinä 160cm-170cm.

        Ei minulla Pituudesta laisinkaan kokemusta ole, pitkiä sentään kohdellaan aikuisina.

        Tuli taas mieleen kun pitkän kaverini kanssa menimme teatteriin. Hienoon. Lipuntarkastaja hälle sanoi "Iltaa" ja "kiitos", mutta minulle vain "kiitti". Tyypillistä. Aivan kuin lyhyt ihminen ei voisi olla jotenkaan hieno tai arvostettava.

        Olen jumalauta ihan aikuinen jo, vihaan sitä kun olisin muka lapsi ja varmaan luulevat vielä, että katson muumeja ja leikin barbieilla. Ei näin. Tosin eivät he uskoisi jos kertoisin itsestäni. Enkä pukeudu pinkkiin tai "lastenvaatteisiin".

        Miltä näyttää aikuinen ihminen? Onko vain pitkä ihminen Aikuinen?


      • Shorty..
        Ärsyttää- kirjoitti:

        Ei minulla Pituudesta laisinkaan kokemusta ole, pitkiä sentään kohdellaan aikuisina.

        Tuli taas mieleen kun pitkän kaverini kanssa menimme teatteriin. Hienoon. Lipuntarkastaja hälle sanoi "Iltaa" ja "kiitos", mutta minulle vain "kiitti". Tyypillistä. Aivan kuin lyhyt ihminen ei voisi olla jotenkaan hieno tai arvostettava.

        Olen jumalauta ihan aikuinen jo, vihaan sitä kun olisin muka lapsi ja varmaan luulevat vielä, että katson muumeja ja leikin barbieilla. Ei näin. Tosin eivät he uskoisi jos kertoisin itsestäni. Enkä pukeudu pinkkiin tai "lastenvaatteisiin".

        Miltä näyttää aikuinen ihminen? Onko vain pitkä ihminen Aikuinen?

        Näin se vain menee. Olet lyhyt ja sellainen tulet aina olemaan. Työelämässä joudut lunastamaan paikkasi kovalla puurtamisella ja peräänantamattomuudella.
        Nuorempana lyhytkasvuisuuteni ei minua niinkään häirinnyt, mutta kun ikää on karttunut, vaivaa itseäni ainakin auktoriteettipuute.
        Mutta minkäs teet. Olen lyhyt ja sellaisena pysyn, joten tällä mennään.


      • Lilja--
        Ärsyttää- kirjoitti:

        Ei minulla Pituudesta laisinkaan kokemusta ole, pitkiä sentään kohdellaan aikuisina.

        Tuli taas mieleen kun pitkän kaverini kanssa menimme teatteriin. Hienoon. Lipuntarkastaja hälle sanoi "Iltaa" ja "kiitos", mutta minulle vain "kiitti". Tyypillistä. Aivan kuin lyhyt ihminen ei voisi olla jotenkaan hieno tai arvostettava.

        Olen jumalauta ihan aikuinen jo, vihaan sitä kun olisin muka lapsi ja varmaan luulevat vielä, että katson muumeja ja leikin barbieilla. Ei näin. Tosin eivät he uskoisi jos kertoisin itsestäni. Enkä pukeudu pinkkiin tai "lastenvaatteisiin".

        Miltä näyttää aikuinen ihminen? Onko vain pitkä ihminen Aikuinen?

        Tuo sinun saamasi kohtelu kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen. Ei tiedetä miten puhua/mitä puhua. Ja ehkä tuollaisella välinpitämättömän kuuloisella moikkauksella henkilö saattaa yrittää peittää oman kiusaantuneisuutensa tai epävarmuutensa "uuden asian" kohdalla. Kuinka moni esimerkiksi kaupassa uskaltaa kysyä sokelta "tarvitsetko apua"?

        Itse olen 162cm nainen, mutta nyt jo huomaan, että pitkiä ihmisiä on todella paljon. Kadulla kulkiessa jopa minun pituuteni tuntuu välillä lyhyeltä. Ja usko tai älä, mutta esim. suorat housut joudun kaikki lyhentämään. Eli pitkille/pidemmille nykymuoti on aika lailla tehty.
        Veikkaanpa, että 50 vuoden kuluttua minun pituiseni lasketaan lyhytkasvuiseksi, sillä ihmisten keskipituus nousee koko ajan.


      • -bertta.
        Lilja-- kirjoitti:

        Tuo sinun saamasi kohtelu kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen. Ei tiedetä miten puhua/mitä puhua. Ja ehkä tuollaisella välinpitämättömän kuuloisella moikkauksella henkilö saattaa yrittää peittää oman kiusaantuneisuutensa tai epävarmuutensa "uuden asian" kohdalla. Kuinka moni esimerkiksi kaupassa uskaltaa kysyä sokelta "tarvitsetko apua"?

        Itse olen 162cm nainen, mutta nyt jo huomaan, että pitkiä ihmisiä on todella paljon. Kadulla kulkiessa jopa minun pituuteni tuntuu välillä lyhyeltä. Ja usko tai älä, mutta esim. suorat housut joudun kaikki lyhentämään. Eli pitkille/pidemmille nykymuoti on aika lailla tehty.
        Veikkaanpa, että 50 vuoden kuluttua minun pituiseni lasketaan lyhytkasvuiseksi, sillä ihmisten keskipituus nousee koko ajan.

        No, 50 vuoden päästä 162 senttinen on vain lyhyt ihminen, niin kuin 200 senttinen on pitkä. Lyhytkasvuisuuteen on syynä aina joku diagnoosi, joita on n. 500.


      • asiassa
        Lilja-- kirjoitti:

        Tuo sinun saamasi kohtelu kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen. Ei tiedetä miten puhua/mitä puhua. Ja ehkä tuollaisella välinpitämättömän kuuloisella moikkauksella henkilö saattaa yrittää peittää oman kiusaantuneisuutensa tai epävarmuutensa "uuden asian" kohdalla. Kuinka moni esimerkiksi kaupassa uskaltaa kysyä sokelta "tarvitsetko apua"?

        Itse olen 162cm nainen, mutta nyt jo huomaan, että pitkiä ihmisiä on todella paljon. Kadulla kulkiessa jopa minun pituuteni tuntuu välillä lyhyeltä. Ja usko tai älä, mutta esim. suorat housut joudun kaikki lyhentämään. Eli pitkille/pidemmille nykymuoti on aika lailla tehty.
        Veikkaanpa, että 50 vuoden kuluttua minun pituiseni lasketaan lyhytkasvuiseksi, sillä ihmisten keskipituus nousee koko ajan.

        tutkijat on todenneet, että koska lyhyet naiset hankkivat lapsia pitkiä enemmän, naisten keskipituus tulee seuraavan 500 vuoden kuluessa lyhenemään 2, 5 cm.


    • alas syrjintä

      Lyhyt aikuinen on yhtä paljon lapsi, kuin että tummaihoinen ihminen olisi suklaata... suoraan sanoen vittuttaa kun ihmiset tekee naurettavia johtopäätöksiä pituuden takia..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      64
      934
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      88
      587
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      553
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      39
      500
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe