Pituusrasismi

Ärsyttää-

On se nöyryyttävää kun kohdellaan kuin lasta, vain siksi että sattuu olemaan pienempi tai lyhyempi. Yläasteella minulle puhuttiin lässyttävällä tavalla tai yksinkertaisin lausein (opettajat useimmiten), ikäänkuin olisin ollut jokin 5-vuotias lapsi ja muita pitempiä taas kohdeltiin ns. aikuisina ja itsenäisinä. Ihme touhua, että voikin olla näin alkukantaista menoa jossain. Onko muut joutuneet tällaisen uhriksi?

10

1619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärsyttää-

      Sitäkin tapahtuu että mennessäni esimerkiksi bussiin ns. vanhemman näköisiä teinejä tervehditään "Päivää" kun taas minulle sanotaan "Moi" tai vastaavaa. Olen sentään jopa 155 cm, eli en kuitenkaan mikään hirveän lyhyt, tai näköjään muiden mielestä. Auttaisiko jos ostaisin kävelykepin ja pörröisen kolmiohuivin..

      • pätkäkö???

        Olen saman mittaninen kuin sinä, mutta en ole kokenut pituuttani tuolla tavalla ongelmana. Ongelmana pidän lähinnä sitä, että en ylety ilman tikkaita mihinkään. Esim. kun laittaa pyykkiä kuivumaan, aina täytyy ottaa jakkara alleen.
        Muutenkaan ei pienikokoisuuteni ole härinnyt minua, ainoastaan silloin sitä tulee mietittyä enemmän kun joku siitä mainitsee. Nykyään, kun ikää on tullut jo enempi harvemmat mainitsevat.
        Olen aina sanonut että mieluummin naisena tälläinen pieni kuin hevosenpuolikas.


    • tutulta...

      Vielä ärsyttävämpää lyhytkasvuiselle on, jos liikut pitemmän henkilön kanssa ja yleensä häntä puhutellaan ja kysytään pitkältä ihmiseltä lyhytkasvuisen asioita, esim. ravintolassa kysytään, että mitä ruokaa ystäväsi tilaa, jne. Aivan kuin lyhytkasvuinen ei sitä osaisi itse sanoa.

      • ----

        Entäs sitten jos onkin pitkä? Itse lähes 180cm ja arvatkaapas ärsyttääkö se, että joka paikassa aina sanotaan "oletpas sie pitkä!" ja sitten kysytään pelaatko kori- tai lentopalloa, kun kerran pituutta löytyy. Pituudessakin on omat haittansa. Minua inhottaa katsoa toisia alaspäin. En kyllä sitäkään kiellä, etteikö lyhyillä olisi hankalaa. Parasta varmaan olisi olla siinä 160cm-170cm.


      • Ärsyttää-
        ---- kirjoitti:

        Entäs sitten jos onkin pitkä? Itse lähes 180cm ja arvatkaapas ärsyttääkö se, että joka paikassa aina sanotaan "oletpas sie pitkä!" ja sitten kysytään pelaatko kori- tai lentopalloa, kun kerran pituutta löytyy. Pituudessakin on omat haittansa. Minua inhottaa katsoa toisia alaspäin. En kyllä sitäkään kiellä, etteikö lyhyillä olisi hankalaa. Parasta varmaan olisi olla siinä 160cm-170cm.

        Ei minulla Pituudesta laisinkaan kokemusta ole, pitkiä sentään kohdellaan aikuisina.

        Tuli taas mieleen kun pitkän kaverini kanssa menimme teatteriin. Hienoon. Lipuntarkastaja hälle sanoi "Iltaa" ja "kiitos", mutta minulle vain "kiitti". Tyypillistä. Aivan kuin lyhyt ihminen ei voisi olla jotenkaan hieno tai arvostettava.

        Olen jumalauta ihan aikuinen jo, vihaan sitä kun olisin muka lapsi ja varmaan luulevat vielä, että katson muumeja ja leikin barbieilla. Ei näin. Tosin eivät he uskoisi jos kertoisin itsestäni. Enkä pukeudu pinkkiin tai "lastenvaatteisiin".

        Miltä näyttää aikuinen ihminen? Onko vain pitkä ihminen Aikuinen?


      • Shorty..
        Ärsyttää- kirjoitti:

        Ei minulla Pituudesta laisinkaan kokemusta ole, pitkiä sentään kohdellaan aikuisina.

        Tuli taas mieleen kun pitkän kaverini kanssa menimme teatteriin. Hienoon. Lipuntarkastaja hälle sanoi "Iltaa" ja "kiitos", mutta minulle vain "kiitti". Tyypillistä. Aivan kuin lyhyt ihminen ei voisi olla jotenkaan hieno tai arvostettava.

        Olen jumalauta ihan aikuinen jo, vihaan sitä kun olisin muka lapsi ja varmaan luulevat vielä, että katson muumeja ja leikin barbieilla. Ei näin. Tosin eivät he uskoisi jos kertoisin itsestäni. Enkä pukeudu pinkkiin tai "lastenvaatteisiin".

        Miltä näyttää aikuinen ihminen? Onko vain pitkä ihminen Aikuinen?

        Näin se vain menee. Olet lyhyt ja sellainen tulet aina olemaan. Työelämässä joudut lunastamaan paikkasi kovalla puurtamisella ja peräänantamattomuudella.
        Nuorempana lyhytkasvuisuuteni ei minua niinkään häirinnyt, mutta kun ikää on karttunut, vaivaa itseäni ainakin auktoriteettipuute.
        Mutta minkäs teet. Olen lyhyt ja sellaisena pysyn, joten tällä mennään.


      • Lilja--
        Ärsyttää- kirjoitti:

        Ei minulla Pituudesta laisinkaan kokemusta ole, pitkiä sentään kohdellaan aikuisina.

        Tuli taas mieleen kun pitkän kaverini kanssa menimme teatteriin. Hienoon. Lipuntarkastaja hälle sanoi "Iltaa" ja "kiitos", mutta minulle vain "kiitti". Tyypillistä. Aivan kuin lyhyt ihminen ei voisi olla jotenkaan hieno tai arvostettava.

        Olen jumalauta ihan aikuinen jo, vihaan sitä kun olisin muka lapsi ja varmaan luulevat vielä, että katson muumeja ja leikin barbieilla. Ei näin. Tosin eivät he uskoisi jos kertoisin itsestäni. Enkä pukeudu pinkkiin tai "lastenvaatteisiin".

        Miltä näyttää aikuinen ihminen? Onko vain pitkä ihminen Aikuinen?

        Tuo sinun saamasi kohtelu kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen. Ei tiedetä miten puhua/mitä puhua. Ja ehkä tuollaisella välinpitämättömän kuuloisella moikkauksella henkilö saattaa yrittää peittää oman kiusaantuneisuutensa tai epävarmuutensa "uuden asian" kohdalla. Kuinka moni esimerkiksi kaupassa uskaltaa kysyä sokelta "tarvitsetko apua"?

        Itse olen 162cm nainen, mutta nyt jo huomaan, että pitkiä ihmisiä on todella paljon. Kadulla kulkiessa jopa minun pituuteni tuntuu välillä lyhyeltä. Ja usko tai älä, mutta esim. suorat housut joudun kaikki lyhentämään. Eli pitkille/pidemmille nykymuoti on aika lailla tehty.
        Veikkaanpa, että 50 vuoden kuluttua minun pituiseni lasketaan lyhytkasvuiseksi, sillä ihmisten keskipituus nousee koko ajan.


      • -bertta.
        Lilja-- kirjoitti:

        Tuo sinun saamasi kohtelu kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen. Ei tiedetä miten puhua/mitä puhua. Ja ehkä tuollaisella välinpitämättömän kuuloisella moikkauksella henkilö saattaa yrittää peittää oman kiusaantuneisuutensa tai epävarmuutensa "uuden asian" kohdalla. Kuinka moni esimerkiksi kaupassa uskaltaa kysyä sokelta "tarvitsetko apua"?

        Itse olen 162cm nainen, mutta nyt jo huomaan, että pitkiä ihmisiä on todella paljon. Kadulla kulkiessa jopa minun pituuteni tuntuu välillä lyhyeltä. Ja usko tai älä, mutta esim. suorat housut joudun kaikki lyhentämään. Eli pitkille/pidemmille nykymuoti on aika lailla tehty.
        Veikkaanpa, että 50 vuoden kuluttua minun pituiseni lasketaan lyhytkasvuiseksi, sillä ihmisten keskipituus nousee koko ajan.

        No, 50 vuoden päästä 162 senttinen on vain lyhyt ihminen, niin kuin 200 senttinen on pitkä. Lyhytkasvuisuuteen on syynä aina joku diagnoosi, joita on n. 500.


      • asiassa
        Lilja-- kirjoitti:

        Tuo sinun saamasi kohtelu kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua luontevasti erilaisuuteen. Ei tiedetä miten puhua/mitä puhua. Ja ehkä tuollaisella välinpitämättömän kuuloisella moikkauksella henkilö saattaa yrittää peittää oman kiusaantuneisuutensa tai epävarmuutensa "uuden asian" kohdalla. Kuinka moni esimerkiksi kaupassa uskaltaa kysyä sokelta "tarvitsetko apua"?

        Itse olen 162cm nainen, mutta nyt jo huomaan, että pitkiä ihmisiä on todella paljon. Kadulla kulkiessa jopa minun pituuteni tuntuu välillä lyhyeltä. Ja usko tai älä, mutta esim. suorat housut joudun kaikki lyhentämään. Eli pitkille/pidemmille nykymuoti on aika lailla tehty.
        Veikkaanpa, että 50 vuoden kuluttua minun pituiseni lasketaan lyhytkasvuiseksi, sillä ihmisten keskipituus nousee koko ajan.

        tutkijat on todenneet, että koska lyhyet naiset hankkivat lapsia pitkiä enemmän, naisten keskipituus tulee seuraavan 500 vuoden kuluessa lyhenemään 2, 5 cm.


    • alas syrjintä

      Lyhyt aikuinen on yhtä paljon lapsi, kuin että tummaihoinen ihminen olisi suklaata... suoraan sanoen vittuttaa kun ihmiset tekee naurettavia johtopäätöksiä pituuden takia..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe