Bouvier vai bokseri?

Eroja

Kertokaa mitä eroja BOUVIER DES FLANDRES ja BOKSERI rotuisilla koirilla on?Bouvier on mitä ilmeisemmin paljon rauhallisempi mutta molemmathan ovat palveluskoiria.

23

5718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Ensinnäkin ne ovat aivan eri kelien koiria. Bouvier on paimenkoira, toisin kuin bokseri, vaikkakin bouvieriakin käytetään nykyisin lähinnä työ- ja harrastuskoirana. Edelleen bouvierista saa silti hyvän paimenkoiran. Molemmat tarvitsevat runsaasti aktiivista liikuntaa ja ovat voimakkaasti taipuvaisia suojelemaan ja vartioimaan, joten tarvitsevat kunnollisen kasvatuksen. Ne ovat myös hyvin temperamenttisia, varsinkin urokset. Bouvier kuuluu roturyhmään FCI 1 (lammas- ja karjakoirat) ja bokseri roturyhmään FCI 2 (pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat).

      • Ei ole..

        ...paimenkoira, ennemminkin karjakoira. Maatilojen moniosaaja ja siinä sivussa saattoi ajaa muutamia sonneja, suurin käyttötarkoitus taisi olla maatilan vartijana.


      • Flanderin paimenkoira
        Ei ole.. kirjoitti:

        ...paimenkoira, ennemminkin karjakoira. Maatilojen moniosaaja ja siinä sivussa saattoi ajaa muutamia sonneja, suurin käyttötarkoitus taisi olla maatilan vartijana.

        Karjakoirahan on myös paimenkoira, paimentaa karjaa...eikö? Hollannissa bouvieria käytetään paljon myös poliisikoirana. Ennenvanhaan toimi myös sotakoirana ja jopa kirnusi voita. Hyvä koira osaavissa käsissä. Boxeri on vilkas ja touhukas koira, jonka suojeluvaisto nykypäivänä on paljon yksilöstä kiinni. Kuten tosin bouvierillakin. Molemmat rodut on ainakin lapsirakkaita, bokseri erityisesti. Bokserista tekee hankalan kouluttaa (toisinaan) sen vilkkaus ja usein melko huono keskittymiskyky, kun kaikki ympärilläoleva kiinnostaa ja ensin toimitaan ja sitten vasta ajatellaan, jos ajatellaan...mutta kun ja jos sen on onnistunut kunnolla kouluttamaan, se on koirista parhain. Ehdottomasti. Sen varmempaa koiraa on vaikea äkkiseltään nimetä.


      • edelliseen
        Flanderin paimenkoira kirjoitti:

        Karjakoirahan on myös paimenkoira, paimentaa karjaa...eikö? Hollannissa bouvieria käytetään paljon myös poliisikoirana. Ennenvanhaan toimi myös sotakoirana ja jopa kirnusi voita. Hyvä koira osaavissa käsissä. Boxeri on vilkas ja touhukas koira, jonka suojeluvaisto nykypäivänä on paljon yksilöstä kiinni. Kuten tosin bouvierillakin. Molemmat rodut on ainakin lapsirakkaita, bokseri erityisesti. Bokserista tekee hankalan kouluttaa (toisinaan) sen vilkkaus ja usein melko huono keskittymiskyky, kun kaikki ympärilläoleva kiinnostaa ja ensin toimitaan ja sitten vasta ajatellaan, jos ajatellaan...mutta kun ja jos sen on onnistunut kunnolla kouluttamaan, se on koirista parhain. Ehdottomasti. Sen varmempaa koiraa on vaikea äkkiseltään nimetä.

        turkin kanssa pääsee myös bokserin kanssa paljon helpommalla. Bouvierin turkki on harjattava todella usein, tai se on takkupesä. Kerran viikossa ei riitä. turkkia on myös leikattava välillä, tassut ja takapuolen ympäristö on ajeltava siistiksi säännöllisesti, tai koiraa on mahdotonta pitää puhtaana. Kuraa kantaa sisään jumalattoman paljon ja partakarvojen mukana loruttaa juomavedet lattialle, parta on muutenkin aina ruuassa. Että näitäkin kannattaa miettiä. Kurjaa, jos koira on sitten huonolla hoidolla kun omistaja väsyy.


      • joojaa
        edelliseen kirjoitti:

        turkin kanssa pääsee myös bokserin kanssa paljon helpommalla. Bouvierin turkki on harjattava todella usein, tai se on takkupesä. Kerran viikossa ei riitä. turkkia on myös leikattava välillä, tassut ja takapuolen ympäristö on ajeltava siistiksi säännöllisesti, tai koiraa on mahdotonta pitää puhtaana. Kuraa kantaa sisään jumalattoman paljon ja partakarvojen mukana loruttaa juomavedet lattialle, parta on muutenkin aina ruuassa. Että näitäkin kannattaa miettiä. Kurjaa, jos koira on sitten huonolla hoidolla kun omistaja väsyy.

        Kukaan ei varmaan näe edes kuvien perusteella, että bokserin turkinhoito on helpompaa kuin bouvierilla...


      • nälviä?
        joojaa kirjoitti:

        Kukaan ei varmaan näe edes kuvien perusteella, että bokserin turkinhoito on helpompaa kuin bouvierilla...

        Oletko mielestäsi symppis ja kiva tyyppi?


      • näkeehän tuon
        joojaa kirjoitti:

        Kukaan ei varmaan näe edes kuvien perusteella, että bokserin turkinhoito on helpompaa kuin bouvierilla...

        Mutta kuvan perusteella ei välttämättä kuitenkaan tule ajatelleeksi, kuinka työläs se oikeasti onkaan. Entisenä bouvierin omistajana voin sanoa, että bouvierin turkki on yksi työläimmistä. Kaksinkertainen karhea karvapeite, joka takkuuntuu äärettömän helposti. Vaatii todella aikaa ja antautumista asialle, että saa sen pidettyä kunnossa. Kotikoiran turkin voi tietysti pitää lyhyenä, ajaa vaikka koneella säännöllisesti niin pääsee helpommalla. Mutta jos näyttelykunnossa meinaa turkin pitää, on siihen hyvä varautua etukäteen, että se on tosi iso osa bouvierin kanssa elämistä.


      • ...Des Flandres
        näkeehän tuon kirjoitti:

        Mutta kuvan perusteella ei välttämättä kuitenkaan tule ajatelleeksi, kuinka työläs se oikeasti onkaan. Entisenä bouvierin omistajana voin sanoa, että bouvierin turkki on yksi työläimmistä. Kaksinkertainen karhea karvapeite, joka takkuuntuu äärettömän helposti. Vaatii todella aikaa ja antautumista asialle, että saa sen pidettyä kunnossa. Kotikoiran turkin voi tietysti pitää lyhyenä, ajaa vaikka koneella säännöllisesti niin pääsee helpommalla. Mutta jos näyttelykunnossa meinaa turkin pitää, on siihen hyvä varautua etukäteen, että se on tosi iso osa bouvierin kanssa elämistä.

        Mielestäni karjan (muutama sonni) ajaminen navettaan on hiukan eri asia kuin lammaslauman paimentaminen niityillä.
        Eikös rotikoitakin ole käytetty aikanaan karjan ajamiseen (en ole mitenkään varma asiasta) ja ei rotua mielletä mitenkään paimenkoiraksi?? Toki bouvierista löytyy paimenviettiä.
        Belgiassa monet kasvattajat ihmettelevät/nauravat miksi bouvier on lammas/karjakoira roturyhmässä. Onkos Flanderin paimenkoira suora suomennos vai suomalaisten "oma" suomennos?! Mutta empäs enempää rupea vänkäämään asiasta, hieno rotu joka tapauksessa! T: Kahden omistaja


      • bouvierista
        ...Des Flandres kirjoitti:

        Mielestäni karjan (muutama sonni) ajaminen navettaan on hiukan eri asia kuin lammaslauman paimentaminen niityillä.
        Eikös rotikoitakin ole käytetty aikanaan karjan ajamiseen (en ole mitenkään varma asiasta) ja ei rotua mielletä mitenkään paimenkoiraksi?? Toki bouvierista löytyy paimenviettiä.
        Belgiassa monet kasvattajat ihmettelevät/nauravat miksi bouvier on lammas/karjakoira roturyhmässä. Onkos Flanderin paimenkoira suora suomennos vai suomalaisten "oma" suomennos?! Mutta empäs enempää rupea vänkäämään asiasta, hieno rotu joka tapauksessa! T: Kahden omistaja

        Mulla on lähinnä kokemusta siitä omastani, joka oli kova paimentamaan. Ei oikeastaan ymmärtänyt vartioimisesta mitään, mutta esimerkiksi lapsia ei päästänyt veteen. Ja jos pääsivät livahtamaan uimaan, koira haki ne päättäväisesti pois. Muuten oli ihan "kiltti poika" ja totteli käskyjä, mutta tällaisissa tilanteissa oli niin paniikissa, ettei kuullut eikä nähnyt mitään muuta kuin "pelastettavat". Vieraat saivat rauhassa tulla ja mennä, koira ei ilmaissut vieraiden tuloa mitenkään, ei ollut kovin kiinnostunut. Joten itse sain bouvierista voimakkaan kuvan nimenomaan paimentajana. Mikään rodun asiantuntija en ole, sain senkin uroksen sen ollessa kaksivuotias pitovaikeuksien vuoksi. ( minulle on syystä tai toisesta vuosien varrella kerääntynyt pitovaikeuseläimiä, kissoja ja koiria). Ennestään minulla oli ihan muun rotuisia koiria. Bouvier-poikakin eli 14-vuotiaaksi ja oli tosiaan upea, mahtavaluonteinen koira.


      • korjaus

        Ensinnäkin: bouvier ei ole paimenkoira. Toiseksi: bokserit eivät ole voimakkasti taipuvaisia suojelemaan.


      • Hukka-Musti
        korjaus kirjoitti:

        Ensinnäkin: bouvier ei ole paimenkoira. Toiseksi: bokserit eivät ole voimakkasti taipuvaisia suojelemaan.

        Ensinnäkin bouvier >>on>> paimenkoira: http://www.youtube.com/watch?v=68leZkFuKt4

        Toiseksi: se riippuu koulutuksesta/kasvatuksesta, kuinka epäluuloinen/avoin bokseri on vieraita kohtaan, mutta suuresti myös yksilöstä. Suojelutaipumus vaihtelee kyllä suuresti yksilöittäin, mutta rotua ei pidä missään nimessä kuvailla avoimeksi >>yhden yksilön>> perusteella.


      • "Nyrkkeilijä"
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Ensinnäkin bouvier >>on>> paimenkoira: http://www.youtube.com/watch?v=68leZkFuKt4

        Toiseksi: se riippuu koulutuksesta/kasvatuksesta, kuinka epäluuloinen/avoin bokseri on vieraita kohtaan, mutta suuresti myös yksilöstä. Suojelutaipumus vaihtelee kyllä suuresti yksilöittäin, mutta rotua ei pidä missään nimessä kuvailla avoimeksi >>yhden yksilön>> perusteella.

        Hukka-Musti tietää mistä puhuu, bokserin omistajana ja useamman kanssa toimineena voin sanoa että useimmissa boksuissa vietti on olemassa ja vahvana, boksu erottaa kohtuullisesti tilanteet missä sen oikeasti pitää olla suojeleva, ja toimii tarpeen tullen. Ei kuitenkaan käy syyttä ikinä ihmisen päälle kuten pari bokserin maan miestä, saksan.... ja rotw...... ei provosoida, ei ei...


      • muimuimui
        "Nyrkkeilijä" kirjoitti:

        Hukka-Musti tietää mistä puhuu, bokserin omistajana ja useamman kanssa toimineena voin sanoa että useimmissa boksuissa vietti on olemassa ja vahvana, boksu erottaa kohtuullisesti tilanteet missä sen oikeasti pitää olla suojeleva, ja toimii tarpeen tullen. Ei kuitenkaan käy syyttä ikinä ihmisen päälle kuten pari bokserin maan miestä, saksan.... ja rotw...... ei provosoida, ei ei...

        Boksu on kiva lasten halipusukaveri


      • Bouvier
        näkeehän tuon kirjoitti:

        Mutta kuvan perusteella ei välttämättä kuitenkaan tule ajatelleeksi, kuinka työläs se oikeasti onkaan. Entisenä bouvierin omistajana voin sanoa, että bouvierin turkki on yksi työläimmistä. Kaksinkertainen karhea karvapeite, joka takkuuntuu äärettömän helposti. Vaatii todella aikaa ja antautumista asialle, että saa sen pidettyä kunnossa. Kotikoiran turkin voi tietysti pitää lyhyenä, ajaa vaikka koneella säännöllisesti niin pääsee helpommalla. Mutta jos näyttelykunnossa meinaa turkin pitää, on siihen hyvä varautua etukäteen, että se on tosi iso osa bouvierin kanssa elämistä.

        Nyt 2018 ostaneena bouvierin täytyy sanoa ettei turkki ole niin työläs jos vain jaksaa kerran viikossa karstata läpikotaisin ja kahdenviikon välein kampaa, karstata samalla. Se myös tarkoittaa että näin pitää toimia muuten on turkki huovuttunut nopeasti. Luonne meillä on tosi tosi jääräpää työtä vaatii. Hyppii päälle kun innostuu ja niin tekee usein, näykkii paljon nyt 6kk ja siitä on päästävä se hermostuttaa. Muuten ihastuttava, en kyllä ihan pienien lapsien perheeseen suosittele. Raju otteissaan vaikka ei niin tarkoitakkaan.


      • Anonyymi
        Bouvier kirjoitti:

        Nyt 2018 ostaneena bouvierin täytyy sanoa ettei turkki ole niin työläs jos vain jaksaa kerran viikossa karstata läpikotaisin ja kahdenviikon välein kampaa, karstata samalla. Se myös tarkoittaa että näin pitää toimia muuten on turkki huovuttunut nopeasti. Luonne meillä on tosi tosi jääräpää työtä vaatii. Hyppii päälle kun innostuu ja niin tekee usein, näykkii paljon nyt 6kk ja siitä on päästävä se hermostuttaa. Muuten ihastuttava, en kyllä ihan pienien lapsien perheeseen suosittele. Raju otteissaan vaikka ei niin tarkoitakkaan.

        Paljonko bouvier maksaa keskimäärin vuonna 2022?


    • bouvier

      paljonko maksaa

      • 1200!

        Minä kysyin juuri eräältä kasvattajalta koiranpentujensa hintoja. Kuulemma 1200 e.


    • yjt6

      SBY:n suositushinta bokserinpennulle on tällä hetkellä 1200e. kolmisen vuotta takoperin maksoi n.1000e.
      Kuitenkin kasvattajasta kiinni mitä pyytää.

    • bb

      Mihinköhän tarkoitukseen aloittaja koiraa hakee? Ovat niin erityyppisiä ,että jotenkin vaikuttaa hakuammunnalta tuollaisten rotujen valinta, joilla ei juuri mitään yhteistä ole.

    • boksujaminä

      Bokseri sopii tällaiselle laiskemmallekin liikkujalle, kuten minulle. Eikä tarvii niin hirveesti koulutella, eikä treenailla.
      Me nautitaan elämästä, boksu ja minä.

    • Anonyymi

      Bouviereista on kokemusta kaksin kappalein, kummatkin tyttöjä. Toinen on väriltään musta ja toinen on brindle. Olen kuullut, että jopa väreissä on eroja ja se pätee meillä. Musta on hyvin vilkas, määrätietoinen ja omaa perhettä kohtaa hyvin lähelle tuleva, eikä ole kiinnostunut muista koirista. Kun taas brindle viihtyy enemmän yksikseen ns ”tarkkailijana” ja rakastaa muita koiria. Kummallakin on kova vahtivaisto ja ovat epäileväisiä vieraita kohtaan. Viihtyvät metsälenkeillä ja erityisesti brindle rakastaa uimista!

    • Anonyymi

      Paljon bouvier maksaa?

      • Anonyymi

        Noin. 1200€


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe