Alivuokralainen jätti vuokran maksamatta

Maria_1980

Nyt suututtaa ja mitta alkaa olla täynnä!! Olen huoneiston päävuokralainen ja minulla oli kalustetussa asunnossani alivuokralainen yhden kuukauden ajan (itse olin ulkomailla). Hän oli alivuokralla viime syksynä, eikä vuokraa ole vieläkään maksettu lukuisista kyselyistä ja kehoituksista huolimatta. Ensimmäinen selitys oli, että hän oli ollut sairaalassa, eikä kyennyt sieltä maksamaan. Sitten oli kuulemma maksettu, mutta kun maksu ei ilmestynt tililleni, kyseessä olikin "Sampo-pankin sekaannus". Myöhemmin hän selitti, että työpaikan palkat viivästyy, sen jälkeen hänet kuulemma irtisanottiin ja ei ole kyennyt maksamaan. Sitten tuli pitkä hiljaisuus. Tässä kuussa hän viimein vastasi, että nyt on vuokra maksettu, pitäisi näkyä omalla tililläni seuraavana päivänä. Tästä on nyt jo viikko, eikä tilitapahtumissani ollut mitään merkintää sellaisesta. Uskomatonta. Miten tällaisia ihmisiä voi olla olemassa! Tuntuu, etten tule koskaan saamaan vuokramaksuani. Osaisiko joku antaa käyntännön neuvoa miten minun tulisi toimia? Jos otan yhteyttä perintätoimistoon, paljonko siitä tulee minulle kuluja? Onko muuta tehtävissä? Kyse on kuitenkin vain yhden kuukauden vuokrasta, mutta se on minulle iso raha. Kirjallinen vuokrasopimus löytyy, samoin henkilön yhteystiedot (tosin pelkään, että hän kohta vaihtaa numeroaan ja sähköpostiosoitettaan ja katoaa maan uumeniin..)

9

3741

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saman kun minä

eli jos olet ottenut alivuokralaisen ilman asunnon omistajan kirjallista lupaa niin olet rikkonut itse lakia ja turha kysellä maksujen perään sillä joudut itse kuseen.kukaan ei saa ikinä ottaa alivuokralaista ilman vuokranantajan kirjallista lupaa lain mukaan.

• Maria_1980

Lupa on kyllä kysytty asunnon omistajalta. Olen ollut pitkäaikainen vuokralainen ja alivuokralaisen olen ottanut usein kesäksi, aina luvan kanssa. Tosin aiemmat alivuokralaiset ovat olleet huomattavasti luotettavampia.

• Perintäyhtiöt perivät tuollaisen (riidattoman) saatavan perimisestä n. 50 eurosta ylöspäin, jonka päälle tulee 79 euron suuruinen asiakirjojen lunastusmaksu käräjäoikeudesta. Eli sinulle tulee kuluja n. 130 euroa, jolla saatavan saa ulosoton perittäväksi. Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin tarkastaa kyseisen henkilön luottotiedot, sillä jos rekisteri on täynnä varattomuusmerkintöjä, väittäisin ettei saatavan oikeudellinen perintä maksa vaivaa.

• Maria_1980

Kiitos tiedosta. Ei olisi yllätys, jos selviäisi, että häneltä on luottotiedot menneet.

• *perijätär*
        Maria_1980 kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Ei olisi yllätys, jos selviäisi, että häneltä on luottotiedot menneet.

Mene sen vuokrasopimuksen kanssa käräjäoikeuteen ja laita asia vireille ihan itse. Käräjäoikeuden asiakaspalvelussa auttavat sinua täyttämään paperit. Ja muista pyytää kaikki perintä kulut korkoineen esim. 150 e ja se vuokravelka korkoineen. Ihan helppo homma.

• kusessa lakien kans joudut
        *perijätär* kirjoitti:

Mene sen vuokrasopimuksen kanssa käräjäoikeuteen ja laita asia vireille ihan itse. Käräjäoikeuden asiakaspalvelussa auttavat sinua täyttämään paperit. Ja muista pyytää kaikki perintä kulut korkoineen esim. 150 e ja se vuokravelka korkoineen. Ihan helppo homma.

etkä uhkaille etkä häiritsee sitä myös. laki oo tästä ihan selvä.

• Maria_1980
        *perijätär* kirjoitti:

Tarkistin henkilön luottotiedot ja hänellä on    voimassa olevia luottotietomerkintöjä kaikkiaan 21 kpl. Niistä velkomustuomioita 15 kpl ja Varattomuudet ja muut ulosoton esteet 6 kpl. Viimeisin ulosottoviraston päätös: "Velalliselta ei ole suppeassa ulosotossa löytynyt varoja velan suorittamiseksi", summa oli yli 10 tuhatta euroa.. No huh! En tiennytkään, että henkilö on noin pahoissa veloissa. Eli ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia saada rahojani tuolta tyypiltä ikinä.

• Maria_1980
        kusessa lakien kans joudut kirjoitti:

etkä uhkaille etkä häiritsee sitä myös. laki oo tästä ihan selvä.

Ei ole tarvetta häätää, hän asui asunnossani vain yhden kuukauden, mutta ei maksanut siitä vuokraa.

• tietty ihmistyyppi...
        Maria_1980 kirjoitti:

Tarkistin henkilön luottotiedot ja hänellä on    voimassa olevia luottotietomerkintöjä kaikkiaan 21 kpl. Niistä velkomustuomioita 15 kpl ja Varattomuudet ja muut ulosoton esteet 6 kpl. Viimeisin ulosottoviraston päätös: "Velalliselta ei ole suppeassa ulosotossa löytynyt varoja velan suorittamiseksi", summa oli yli 10 tuhatta euroa.. No huh! En tiennytkään, että henkilö on noin pahoissa veloissa. Eli ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia saada rahojani tuolta tyypiltä ikinä.

Arvasin nopeasti kun luin viestiäsi, että et ole ensimmäinen huijattu. Yleensä mitä enemmän selityksiä, sen persaukisempi ja velkaisempi tyyppi. Noita on yllättävän paljon, ja moni on ns. elämäntapavelkaantuja. No, oppirahat sait maksaa, ja periaatteen vuoksi varmaan kannattaisi laittaa sinne jonoon perintään. Mutta ei kannata laskea omaa talouttaan noiden saatavien varaan. Seuraavalla kerralla kannattaa olla varovainen. Ja moni haluaa vuokran jo ennakkona, juuri näitä tilanteita varten. Eikös se ole ihan mahdollista lyhyissäkin sopimuksissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2215
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      833
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      800
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      746
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      517
      716
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      615
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe