Olen ommellut satunnaisesti lähinnä vaatteita korjaillen jo nuoruudesta jolloin eka koneeni oli Singer. Monet ihmettelee, että mies ompelee perheessä enemmän kuin nainen, mutta mun osalta se nyt vaan on mennyt niin. Kun tuosta Singeristä pääsin eroon erotessani edellisestä tyttöystävästä, hankin jonkinlaisen halvan sarjan, testivoittajan, eli Toyotan joskus 90-luvun alussa, hintaa oli muistaakseni n.1500mk. Tuo kone on palvellut farkkujen lyhentämisessä ja muissa vastaavissa hommissa todella satunnaisesti ja nyt on tullut eteen tilanne jossa alkaa nuo lankojen pujottamiset ja alapuolan asennukset olla jo näönkin kannalta hankalia ja toisaalta kun konetta käyttää harvoin, ei aina muiosta miten säädöt tulisi tehdä. Täytin juuri 60v ja ostin itselleni lahjaksi navigaattorin, mutta vekotinhulluus kun vaivaa, pitäis tuo hankala Toyota vaihtaa koneeseen joka toimii siihen hamaan loppuun asti. Pfaffin ominaisuuksia on ainakin osassa jopa langan syöttö neulaan ja alalangan automaattinen nosto ym ym. Onko kellään hyvää vinkkiä "oikeasta" koneesta jolla olisi tällaiselle tumpulalle helpottavia ominaisuuksia ja joka ei maksaisi yli 500?
Millainen ompelukone?
5
4468
Vastaukset
selventäisi, mikä kone olisi sopivin. Pfaffissa olisi jonkinlainen langanpujotusapu neulansilmään olemassa, mutta oletan, että tarvitset vahvan ja helppokäyttöisen koneen. Miten olisi Elna tai Janome ja ihan peruskone. Kannattaisi käydä katsomassa ja kokeilemassa ja ensin voi tietysti katsoa ihan netin kautta, mitä eri koneista kerrotaan. Bernina olisi myös hyvä kone, mutta ne maksavat uutena varmaan yli 1000 euroa, siis ihan mekaaninen kone, mutta liikkeestä käytettynä voisi löytyä budjettiisi sopiva.
- suuren ikäluokan kasvatti
Kierros liikkeissä olisi varmaan ihan ok, mutta se edellyttäisi lähtemistä täältä Hangosta vaikkapa Saloon, Lohjalle tai peräti Hesaan/Turkuun. Myyjät kehuu omiaan, siitä heille maksetaan, siksi kysynkin kokemuksia täällä netissä. Kovasti kiinnostaisi Pfaffin Select 4.0 jota saa Englannista 450£ kaiken maailman lisukkeiden kera. Onko juuri tuosta mallista kokemuksia?
suuren ikäluokan kasvatti kirjoitti:
Kierros liikkeissä olisi varmaan ihan ok, mutta se edellyttäisi lähtemistä täältä Hangosta vaikkapa Saloon, Lohjalle tai peräti Hesaan/Turkuun. Myyjät kehuu omiaan, siitä heille maksetaan, siksi kysynkin kokemuksia täällä netissä. Kovasti kiinnostaisi Pfaffin Select 4.0 jota saa Englannista 450£ kaiken maailman lisukkeiden kera. Onko juuri tuosta mallista kokemuksia?
Minulla on Pfaff Select 1540, eli vähän vanhempi malli kuin mainitsemasi Select 3.0, aika tavalla samannäköinen ommelvalintanappuloineen ja siinä on myös tuo IDT, yläsyöttö ja langanpujotusapu (jolla en ole tehnyt juuri mitään). Peruste koneen valinnalle oli, että ohuiden kankaiden ompelu onnistuu ja hyvin on kone toiminut. Noista "mukavuuksista" tuo IDT on ollut minulle paras, mutta kone on suunniteltu oikeakätisille, joten hiukan epämukava vasenkätiselle. Toki koneella saa ommeltua paksujakin materiaaleja, mutta jos sellaisia ompelisin enemmän, niin valitsisin ehkä vähän toisenlaisen koneen, ehkä "raskaamman", yksinkertaisemman (pienempi ommelvalikoima). Ompelukoneet ovat muuttuneet paljon minunkin nuoruudestani, joten neuvoisin kyllä lähtemään Helsinkiin tutustumaan tarjontaan, käyttömukavuus ja miltä itsestä tuntuu ratkaisevat. Itse en ainakaan ostaisi useamman sadan euron konetta jos en tiedä minkälainen se on. Merkeistä en osaa sanoa juuri mitään, mutta Berninan nimiin monet vannovat, ja minullakin on saumurit, tavallinen ja peitetikki, Bernina-merkkisiä, ainakin joitain Elna-merkkisiä koneita tekee kai Janome, maailmalla tunnettu valmistaja, sitten on Pfaff ja Husqvarna vanhoja merkkejä, Singeristä en tiedä, minkälaisia nykyään ovat, ja Brother olisi kai ihan ok. Ja kun on tutstunut koneisiin, niin mikä estää tilaamasta ulkomailta, jos sen sieltä saa huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta. Liikkeestä kannattaa tietenkin pyytää tarjous. Ja onhan noita nettikauppoja täälläkin, esim. www.halonen.com www.idees.fi www.ompelijanmaailma.fi www.bellabit.fi/verkkokauppa/cat/ www.kaartinneule.com/
- suuren ikäluokan kasvatti
***** kirjoitti:
Minulla on Pfaff Select 1540, eli vähän vanhempi malli kuin mainitsemasi Select 3.0, aika tavalla samannäköinen ommelvalintanappuloineen ja siinä on myös tuo IDT, yläsyöttö ja langanpujotusapu (jolla en ole tehnyt juuri mitään). Peruste koneen valinnalle oli, että ohuiden kankaiden ompelu onnistuu ja hyvin on kone toiminut. Noista "mukavuuksista" tuo IDT on ollut minulle paras, mutta kone on suunniteltu oikeakätisille, joten hiukan epämukava vasenkätiselle. Toki koneella saa ommeltua paksujakin materiaaleja, mutta jos sellaisia ompelisin enemmän, niin valitsisin ehkä vähän toisenlaisen koneen, ehkä "raskaamman", yksinkertaisemman (pienempi ommelvalikoima). Ompelukoneet ovat muuttuneet paljon minunkin nuoruudestani, joten neuvoisin kyllä lähtemään Helsinkiin tutustumaan tarjontaan, käyttömukavuus ja miltä itsestä tuntuu ratkaisevat. Itse en ainakaan ostaisi useamman sadan euron konetta jos en tiedä minkälainen se on. Merkeistä en osaa sanoa juuri mitään, mutta Berninan nimiin monet vannovat, ja minullakin on saumurit, tavallinen ja peitetikki, Bernina-merkkisiä, ainakin joitain Elna-merkkisiä koneita tekee kai Janome, maailmalla tunnettu valmistaja, sitten on Pfaff ja Husqvarna vanhoja merkkejä, Singeristä en tiedä, minkälaisia nykyään ovat, ja Brother olisi kai ihan ok. Ja kun on tutstunut koneisiin, niin mikä estää tilaamasta ulkomailta, jos sen sieltä saa huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta. Liikkeestä kannattaa tietenkin pyytää tarjous. Ja onhan noita nettikauppoja täälläkin, esim. www.halonen.com www.idees.fi www.ompelijanmaailma.fi www.bellabit.fi/verkkokauppa/cat/ www.kaartinneule.com/
Jos hankin uuden koneen netin kautta, jää tuo peruskone Toyota etsimään käyttäjäänsä. Kone on siis käytännössä käyttämätön, mutta säädöistä en ole enää perillä. Jos jotain kiinnostaa laite, niin sen saa ilman toimituskuluja 120 hinnalla. Toinen vaihtoehto on tarjous, mutta tuo hinta ei tuosta kyllä kauheasti muutu.
suuren ikäluokan kasvatti kirjoitti:
Jos hankin uuden koneen netin kautta, jää tuo peruskone Toyota etsimään käyttäjäänsä. Kone on siis käytännössä käyttämätön, mutta säädöistä en ole enää perillä. Jos jotain kiinnostaa laite, niin sen saa ilman toimituskuluja 120 hinnalla. Toinen vaihtoehto on tarjous, mutta tuo hinta ei tuosta kyllä kauheasti muutu.
Ensiksi korjaan, kirjoititkin Pfaff Select 4.0, eikä 3.0. Vanhan koneen liike ehkä ottaa vaihdossa tai sen voi myydä nettihuutokaupassa. Voi olla, ettei niinkin vanhasta Toyotan koneesta haluta maksaa tuota pyytämääsi hintaa vaikka kone olisi hyvässä kunnossa, merkki kun ei taida olla halutuimpien joukossa. En osaa sanoa, mutta arvelen, ehkä kolmannes siitä, mitä se on uutena maksanut voisi olla käypä hinta. Tämä on tosin vain arvailua, mutta kysyin itse käytettyä ompelukonetta liikkeestä ja vaikka se oli vielä niin uusi, että takuukin oli voimassa vielä 2 vuotta, sen hinta hinta oli vain alle puolet ns. ovh:sta (kone oli merkiltään Pfaff). Ja yleensä koneiden hinnoista sanoisin, kun mieleni tekisi uutta ompelukonetta ja olen koittanut hiukan seurata hintoja, että ulkomaisissa nettikaupoissa ei välttämättä ole sen halvempaa kuin täälläkään, varsinkin, kun toimituskulut lasketaan mukaan. Riippuu aika paljon koneen merkistäkin tuo mahdollinen hintaero.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669