Matolääkityksestä,

mikä on

käytäntö Suomessa? Annatteko koirallenne matolääkkeet ilman ulostetutkimusta? Tulen jenkeistä ja yllätyin, kun suomi apteekissa ilman reseptiä myynnissä loishäätölääkkeitä. Amerikassa viedään ulostenäyte lääkärin tutkittavaksi. Jos on aihetta, silloin lääkitään. Sukulaiseni täällä sanoi, annetaan 2 kerta/vuosi, oli loisia, tai ei ollu. Näinkö kaikki toimivat, lääke annetaan turhaankin?

21

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiruuss

      Eli siis jotkut madottaa kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä ja jos koira on esimerkiksi metsästysreissuissa mukana, useamminkin. Luulisin, että Suomessa madotustyyli on tuo juuri sen takia, että metsästyskäytössä on paljon koiria ja muutenkin liikutaan paljon maalla. On tietysti myös mahdollista viedä ulostenäyte lääkäriin ja sitten madottaa tarpeen mukaan, se onnistuu kyllä maksua vastaan.

    • suomessa kaikki

      tehdään mahdollisimman vaikeasti ja hankalasti..teretulemasta vaan maahan.tulet huomaamaan ettei matolääkitys ole ainoa turha asia jota annetaan ilman syytä..

      • jooooo

        No onpas vaikeeta! Itse pidän vaikeampana sitä että joudun keräämään koiran ulosteen purkkiin ja viemään sen pitkän matkan päähän eläinlääkärille tutkituttavaksi ja odotella tuloksia, kun sen että tungen yhden lääkkeen koiraruuan sekaan! On teitä hölmöjä paljon!!


      • turhaan.

        Jep. Suomessa annetaan rokotuksetkin jo ennen kuin koira sairastuu. Järjetöntä! Ja jalostukseen käytettäviä koiria pitää terveystarkastaa ennen kuin edes tiedetään niiden jättävän jälkeensä sairaita pentuja. Pelkkää simputusta! Ja kaikkein surkeinta on se, että koira pitää maksaa jo ennen kuin sen saa omaksi. Käsittämätöntä epäluottamusta! On tää niin kummallinen maa...


      • minelan
        jooooo kirjoitti:

        No onpas vaikeeta! Itse pidän vaikeampana sitä että joudun keräämään koiran ulosteen purkkiin ja viemään sen pitkän matkan päähän eläinlääkärille tutkituttavaksi ja odotella tuloksia, kun sen että tungen yhden lääkkeen koiraruuan sekaan! On teitä hölmöjä paljon!!

        jooooo,

        oletko ajatellut, että matolääkkeet ovat myrkkyä, ja koiran uloste tulee tutkia ennen lääkitystä,´minäkin annoin lääkityksen ilman tutkimusta vielä vähänaikaa sitten , mutta nykyisin tutkitutan ensin ulosteen ja annan sitten lääkityksen tarpeen mukaan, eli aniharvoin,


      • minelan
        turhaan. kirjoitti:

        Jep. Suomessa annetaan rokotuksetkin jo ennen kuin koira sairastuu. Järjetöntä! Ja jalostukseen käytettäviä koiria pitää terveystarkastaa ennen kuin edes tiedetään niiden jättävän jälkeensä sairaita pentuja. Pelkkää simputusta! Ja kaikkein surkeinta on se, että koira pitää maksaa jo ennen kuin sen saa omaksi. Käsittämätöntä epäluottamusta! On tää niin kummallinen maa...

        Nyt et kyllä suomalaisesta kasvatuksesta mitään. 4.S ROKOTE ON ENNALTA ehkäisevä, joka ehdottomasti on annattavakoiranpennulle 3kk vanhana ja tehosterokotus 2,n kuukauden päästä
        siitä, mADOYYTUKSEEN EN OTA MITÄÄN KANTAA, KOSKA ITSELLENIKIN ON EPÄSELVÄÄ KOKO JUTTU-
        anteeksi, että tuli isoilla kirjaimilla kirjoitettu juttu.


    • -jke-

      Käytäntö Suomessa on se, että ongelmat vältetään sen sijaan, että jo syntynyttä ongelmaa ryhdyttäisiin hoitamaan. "Turhasta" matolääkityksestä ei ole mitään haittaa, joten koirat ja kissan madotetaan yleensä vähintään kaksi kertaa vuodessa. Oli matoja tai ei.

      • ennalta ehkäistää,

        mutta tuokin lääke on elimistölle myrkky. Miksi syödä, jos ei tarve, en ihan ymmärrä. Minulla mukana tuli Carlo, 5v. Doberman, ei koskaan ollut matoja, tutkittu viime kuu alku, kun rokotettu, onko nyt syy madottaa? Punkkipanta laitettu,siinäkin myrkky. (punkit, hui) Oleilemme keskimaassa 5kk. Suurin aika veden äärellä saarella.


      • -jke-
        ennalta ehkäistää, kirjoitti:

        mutta tuokin lääke on elimistölle myrkky. Miksi syödä, jos ei tarve, en ihan ymmärrä. Minulla mukana tuli Carlo, 5v. Doberman, ei koskaan ollut matoja, tutkittu viime kuu alku, kun rokotettu, onko nyt syy madottaa? Punkkipanta laitettu,siinäkin myrkky. (punkit, hui) Oleilemme keskimaassa 5kk. Suurin aika veden äärellä saarella.

        Suomessa eniten käytettu matolääke fenbendatsoli ei todellakaan ole myrkyllinen. Aineelle on yritetty määrittää LD50-arvoa useissa kokeissa, eikä sitä ole saatu selville. Eläimelle ei yksinkertaisesti ole mahdollista syöttää niin suurta määrää tuota ainetta, että se tuottaisi jotain myrkytysoireita. Aine vain kulkee lähes imeytymättä suoliston läpi ja tuhoaa sisäloiset. Sama pätee punkkipantaan mikäli puhut Scaliborista. Deltametriini EI imeydy ihon läpi, sitä EI päädy koiran elimistöön. Lisäksi aine ei ole mitenkään erityisen myrkyllinen. Ruokasuolakin on myrkyllisempää. Joutuisit syöttämään koirallesi satoja pantoja, jotta siitä aiheutuisi myrkytys.


      • tuosta.
        -jke- kirjoitti:

        Suomessa eniten käytettu matolääke fenbendatsoli ei todellakaan ole myrkyllinen. Aineelle on yritetty määrittää LD50-arvoa useissa kokeissa, eikä sitä ole saatu selville. Eläimelle ei yksinkertaisesti ole mahdollista syöttää niin suurta määrää tuota ainetta, että se tuottaisi jotain myrkytysoireita. Aine vain kulkee lähes imeytymättä suoliston läpi ja tuhoaa sisäloiset. Sama pätee punkkipantaan mikäli puhut Scaliborista. Deltametriini EI imeydy ihon läpi, sitä EI päädy koiran elimistöön. Lisäksi aine ei ole mitenkään erityisen myrkyllinen. Ruokasuolakin on myrkyllisempää. Joutuisit syöttämään koirallesi satoja pantoja, jotta siitä aiheutuisi myrkytys.

        Huomenna haen häätölääkkeet. Tilanne tuli outona eteen ja löyty tämä areena, jossa voi kysyä asiaa. Kiitos, odotamme lämmintä kesää tännekin, nyt vielä kylmä, jos lämpeää, hyvä. Panta on Scalibor. Jatkamme Suomi aikaa turvallisilla mielellä. Hyvä kesää sinulle.


      • Terve käppänä
        -jke- kirjoitti:

        Suomessa eniten käytettu matolääke fenbendatsoli ei todellakaan ole myrkyllinen. Aineelle on yritetty määrittää LD50-arvoa useissa kokeissa, eikä sitä ole saatu selville. Eläimelle ei yksinkertaisesti ole mahdollista syöttää niin suurta määrää tuota ainetta, että se tuottaisi jotain myrkytysoireita. Aine vain kulkee lähes imeytymättä suoliston läpi ja tuhoaa sisäloiset. Sama pätee punkkipantaan mikäli puhut Scaliborista. Deltametriini EI imeydy ihon läpi, sitä EI päädy koiran elimistöön. Lisäksi aine ei ole mitenkään erityisen myrkyllinen. Ruokasuolakin on myrkyllisempää. Joutuisit syöttämään koirallesi satoja pantoja, jotta siitä aiheutuisi myrkytys.

        Kyllä Scalibor® vet aiheutta koiralle vakavaia myrkytys oireita, meidän käppänän on perusterve ei ollut juuri minkäänlaisia ongelmia ennen Scalibor® vet punkki panna käyttöä . Parin päivän jälkeen alkoi kaulan rapsuttelu, sitten jalka ei enään nöussut kaula rapsuttamaan sen jälkeen takapää meni alta pois. Ei oo myrkkyy.......


      • minelan
        Terve käppänä kirjoitti:

        Kyllä Scalibor® vet aiheutta koiralle vakavaia myrkytys oireita, meidän käppänän on perusterve ei ollut juuri minkäänlaisia ongelmia ennen Scalibor® vet punkki panna käyttöä . Parin päivän jälkeen alkoi kaulan rapsuttelu, sitten jalka ei enään nöussut kaula rapsuttamaan sen jälkeen takapää meni alta pois. Ei oo myrkkyy.......

        TERVE käppänä

        Noita oireita ja vielä pahempaa myrkytystä minäkin pelkään. Ulotusnäyte koiraltani ja kissaltani on nyt viety eläinlääkärille, joka sitten kertoo onko aihetta madottaa eläimet.


    • Ystävääeikiusata

      Punkkipannasta myös kovat raapimiset ja ihan levoton,sinkoili hihnassa
      Lbr avustajakoira

    • minelan

      Niin, tuo madotus on ikuinen ongelma, Olen jutellut nyt 3 eri eläinlääkärin kanssa, joista 2 sanoi, että koiran ulosta on tutkittava
      ennen madotusta ja että suurimmalla osalla EI ole matoja, varsinkin koiralla, joka on madotettu hyvin pentuaikana,

      kaikilla pennuilla on kuulemma loisia

      • Kääpiösusi

        Vähän ristiriitaa tossa.

        Jos suurimmalla osalla koirista ei ole matoja, miten niitä kaikilla pennuilla sitten olisi?


        Ilmeisesti ei ole mitään tietoa/tilastoa sisäloisien yleisyydestä, varmaan koska käytäntö on madottaa joka tapauksessa. Niin harva (toistaiseksi) ottaa näytettä että mahdotonta kai tehdä tilastoa.. olisi kyllä mielenkiintoista tietää.

        Itsekin olen vielä madottanut tutkimatta, n. kahdesti vuodessa. Toisaalta voisin kyllä harkita näytteenottoakin, esimerkiksi jos seuraavalla el.lääkärikäynnillä saisi samalla katottua. Jos madoton näyte, voisi sitten vähentää turhaa kuuritusta.

        Onko palstalla ketään joka harrastaa tota näytteen perusteella madotusta? Kuinka usein viette(/on syytä viedä) näytteen tutkittavaksi?


      • Urpot.saatana
        Kääpiösusi kirjoitti:

        Vähän ristiriitaa tossa.

        Jos suurimmalla osalla koirista ei ole matoja, miten niitä kaikilla pennuilla sitten olisi?


        Ilmeisesti ei ole mitään tietoa/tilastoa sisäloisien yleisyydestä, varmaan koska käytäntö on madottaa joka tapauksessa. Niin harva (toistaiseksi) ottaa näytettä että mahdotonta kai tehdä tilastoa.. olisi kyllä mielenkiintoista tietää.

        Itsekin olen vielä madottanut tutkimatta, n. kahdesti vuodessa. Toisaalta voisin kyllä harkita näytteenottoakin, esimerkiksi jos seuraavalla el.lääkärikäynnillä saisi samalla katottua. Jos madoton näyte, voisi sitten vähentää turhaa kuuritusta.

        Onko palstalla ketään joka harrastaa tota näytteen perusteella madotusta? Kuinka usein viette(/on syytä viedä) näytteen tutkittavaksi?

        "Jos suurimmalla osalla koirista ei ole matoja, miten niitä kaikilla pennuilla sitten olisi?"

        Ei jeesus... KOSKA KAIKKI KOIRAT EIVÄT OLE PENTUJA.


      • Kääpiösusi

        Ite oot urpo..

        Jos kaikilla pennuilla on matoja, myös kaikilla emokoirilla on matoja. Tyhjästä ei ilmesty sisäloisia.


      • Kääpiösusi kirjoitti:

        Vähän ristiriitaa tossa.

        Jos suurimmalla osalla koirista ei ole matoja, miten niitä kaikilla pennuilla sitten olisi?


        Ilmeisesti ei ole mitään tietoa/tilastoa sisäloisien yleisyydestä, varmaan koska käytäntö on madottaa joka tapauksessa. Niin harva (toistaiseksi) ottaa näytettä että mahdotonta kai tehdä tilastoa.. olisi kyllä mielenkiintoista tietää.

        Itsekin olen vielä madottanut tutkimatta, n. kahdesti vuodessa. Toisaalta voisin kyllä harkita näytteenottoakin, esimerkiksi jos seuraavalla el.lääkärikäynnillä saisi samalla katottua. Jos madoton näyte, voisi sitten vähentää turhaa kuuritusta.

        Onko palstalla ketään joka harrastaa tota näytteen perusteella madotusta? Kuinka usein viette(/on syytä viedä) näytteen tutkittavaksi?

        Kääpiösusi, itse samaa pohtinut...
        Eli viimekädessä, onko niitä ylipäätään kaikilla pennuilla, jos emällä ei ole. Täytyy ne jostain tulla...
        Kuinka paljon tuota ylipäätään on tutkittu vai onko yhtään? Eli onko tutkittu niin, että emä on tutkittu ja puhdas ennen astutusta (kuin myös uros), ja ennen synnytystä. Sekä taasen ennenkuin pennuilta otetaan näyte. Vai onko tuo vaan urbaanilegendaa, jota ehkä myös tahot joilla on rahaa pelissä, pitää myös yllä...

        Itse en ole varsinaisesti tutkituttanut, paitsi ihan mielenkiinnosta jätin koirat madottamatta 2 vuotta ja otin yhdeltä näytteet muutaman kerran välissä. Puhtaat oli. Tosin itse en madota, kun kerran vuodessa maksimissaan normisti. Pentujutut sitten erikseen. Jos siirtyisin pelkkään näytteenottoon, niin normikoiralla tekisin sen kerran vuodessa.


      • molossi kirjoitti:

        Kääpiösusi, itse samaa pohtinut...
        Eli viimekädessä, onko niitä ylipäätään kaikilla pennuilla, jos emällä ei ole. Täytyy ne jostain tulla...
        Kuinka paljon tuota ylipäätään on tutkittu vai onko yhtään? Eli onko tutkittu niin, että emä on tutkittu ja puhdas ennen astutusta (kuin myös uros), ja ennen synnytystä. Sekä taasen ennenkuin pennuilta otetaan näyte. Vai onko tuo vaan urbaanilegendaa, jota ehkä myös tahot joilla on rahaa pelissä, pitää myös yllä...

        Itse en ole varsinaisesti tutkituttanut, paitsi ihan mielenkiinnosta jätin koirat madottamatta 2 vuotta ja otin yhdeltä näytteet muutaman kerran välissä. Puhtaat oli. Tosin itse en madota, kun kerran vuodessa maksimissaan normisti. Pentujutut sitten erikseen. Jos siirtyisin pelkkään näytteenottoon, niin normikoiralla tekisin sen kerran vuodessa.

        Ja unohtui rokotuksesta senverran, että itse en anna koirille nelosrokotetta, koska katson sen turhaksi "myrkyn lykkäämiseksi". Yhden ainoan kerran meni vahingossa. Ja kävi vielä huono mäihäkin. Koira sai rokotteesta kennelyskän ja tartutti sen vanhaan koiraan, joka sai sen sitten voimakkaammin.


      • Kääpiösusi

        Hyvin mahdollista että matolääkkeiden valmistajat/myyjät lietsoo noita väitteitä että kaikilla koirilla matoja jne. Voisi jopa spekuloida sen verran että suositus madottaa kaikki 1-3 kertaa vuosittain on näiltä valmistajilta lähtöisin. Pitää aina muistaa että koirien hyvinvointia koskeva tieto tai tutkimus ei melkein koskaan ole puolueetonta. Joko on "oheistuotetta" ihmisiä koskevista tutkimuksista tai jonkun yrityksen rahoittamaa. Tai sitten ihan puhtaasti "perimätietoa". Valtiot ei kuitenkaan tuhlaa rahoja koiratutkimuksiin.

        Ite yleensä vertaan kennelyskärokotetta ihmisten influenssarokotteeseen. Terve ja hyväkuntoinen ei sitä tarvitse.


    • rewtwet

      Teen tutkimuksen itse päivitttäin syömällä koirani paskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe