Tippiä joka paikkaan

Jermuxi tms.

Tuossa joku kyselikin noista senttihinoista, mutta ratkaisin tonkin ongelman jo aikoja sitten. Kaikenlaiset epäkurantit hinnat aiheuttavat taskuihin kertyviä kolikkokasoja, joista on siis päästävä eroon. Helppo vinkki kaikille tässä. Seuraavan kerran, kun menette ravintolaan, niin laittakaa niitä kolikoita reilusti tippiin. Kun käytte parturissa, niin laittakaa siihen tiskille kahvirahat sille kampaajalle. Taksikuskille kanssa tippiä. Entäs se huoltomies, joka käy luonanne katsomassa patteriventtiiliä ja säätää lämmöt...Tippiä kehiin. Puutarhuri käy trimmaamassa puita ja pensaita..Eikun tippiä. Digipoksin virittäjä laittaa kanavat kohdalleen...Ja taas tippiä. Tämä kaikki tietty vain, jos palvelu on ollut asiallista, ystävällistä ja ripeää. Te pääsette eroon ylimääräisistä kolikoista ja tekijälle tulee hyvä mieli. Monet työntekijät palvelualalla ovat pienellä palkalla liikenteessä, vaikka laskutus tuntuisi väittävän muuta. Antakaa siis palaute suoraan varsinaisen työn tekijälle, vai kuinka? Itse olen tipannut parturit ja huoltomiehet yms. jo vuosia. Sanomattakin on selvää, etten minä odottele missään jonoissa päiviä, vaan hommat hoituu mahdollisimman nopeasti ja reilusti. Suosittelen.

99

3260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --//--

Aivan kähee ehdotus, aivan mieli menee takaisin sille luvulle, missä oltiin ihan ihmisiä, me kaikki. Tippi on:)

• Jermuxi tms.

vaikka jotain kampaajaa, joka vuokraa sieltä kampaamosta tuolin ja yrittää siinä sitten räpistellä, niin väittäisin naaman jäävän positiivisesti mieleen, jos heittää hyvästä työstä muutaman euron tippiä. Ja väitteeni tueksi on siis omakohtaista näyttöä. Tuo henkilö sitten käy kahvilla ja hyvää palveluaa saatuaan laittaa pikkuisen kolikoita kupin viereen jne. jne.

• Suomessa kuollut.
        Jermuxi tms. kirjoitti:

vaikka jotain kampaajaa, joka vuokraa sieltä kampaamosta tuolin ja yrittää siinä sitten räpistellä, niin väittäisin naaman jäävän positiivisesti mieleen, jos heittää hyvästä työstä muutaman euron tippiä. Ja väitteeni tueksi on siis omakohtaista näyttöä. Tuo henkilö sitten käy kahvilla ja hyvää palveluaa saatuaan laittaa pikkuisen kolikoita kupin viereen jne. jne.

Kun vielä olin ravintolan viinikassanhoitaja ja laskin tarjoilijoitten palkat, oli heillä tippikupit ihan erikseen! Niihin en koskenut, laskin ne toki, mutta ne kuuluivat tarjoilijoille. Portsareille annettiin tippiä...mutta ei muualla. Ja kun maksan kortilla, en voi antaa tippiä! Luottokorttiin voi lisäyttää jonkin prosentin "lisää" mutta ei käteiskorttiin. Ja kun palvelu on surkeaa, miksi maksaisinkaan lisää, ei sitä kukaan oikeasti arvosta. Suomessa kun ei olla totuttu siihen, ei saajana eikä maksajana. http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2007/10/17/muista-tippi-kotimaassakin/200725779/139 http://www.hs.fi/juttusarja/matkavinkki/artikkeli/Kymmenen prosentin tippi on loukkaus Yhdysvalloissa/1135237171592

• Jermuxi tms.
        Suomessa kuollut. kirjoitti:

Kun vielä olin ravintolan viinikassanhoitaja ja laskin tarjoilijoitten palkat, oli heillä tippikupit ihan erikseen! Niihin en koskenut, laskin ne toki, mutta ne kuuluivat tarjoilijoille. Portsareille annettiin tippiä...mutta ei muualla. Ja kun maksan kortilla, en voi antaa tippiä! Luottokorttiin voi lisäyttää jonkin prosentin "lisää" mutta ei käteiskorttiin. Ja kun palvelu on surkeaa, miksi maksaisinkaan lisää, ei sitä kukaan oikeasti arvosta. Suomessa kun ei olla totuttu siihen, ei saajana eikä maksajana. http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2007/10/17/muista-tippi-kotimaassakin/200725779/139 http://www.hs.fi/juttusarja/matkavinkki/artikkeli/Kymmenen prosentin tippi on loukkaus Yhdysvalloissa/1135237171592

Niin en minäkään anna tippiä. Käyttämäni palveluyritykset tietävät kuitenkin minut ja taksia myöten palvelu on aina rentoa ja ystävällistä. Monesti tutussa ravintolassa viedessäni vieraitani syömään ilman pöytävarausta, se pöytä vaan järjestetään siihen ja sillä selvä. Sellaisesta palvelusta tipataan ja asiasta ei tarvitse sen enempää mekkalaa silloin nostaa.

• --//--
        Jermuxi tms. kirjoitti:

ja rahakin liikkuu siinä ihan kätevästi ilman välikäsiä ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Jokainen ihminen haluaa olla tipin arvoinen.:)

• taskun pohjalle

jää mitään kolikoita, kun maksan kaikki kortilla enkä jokaikisen pikku puutteen takia viitsi muistaessani kauppaan rynnätä. Pankki sitten laskee ja siirtelee kaikki sentilleen. Enkä sitä paitsi tienaa edes sitä mitä nuo mainitsemasi köyhät. Joten pysyn normihinnoissa tai tingin vielä pienemmäksi jos siihen tuntuu saumaa löytyvän. Peilin edessä itse tukkaani leikkaamaan en ole vielä ryhtynyt, mutta ehkä vielä tässä ehtii...

• Jermuxi tms.

Eihän sitä pysty silloin tippailemaan, jos ei ole ylimääräistä siihen, joten sehän on selvä.

• Yxitypy

olet dipan.. eikun tipannut kovasti jermuxi. Uskoiskohan että niin reilu oot ollut :=)) Meillä nyt ei onneksi ole, kun viiden sentin kolikoita, eikä niitä ainakaan minulle kovin paljon edes kerry. Ja pienestäkin kertyy iso summa. Laskeskelin tuota tippimäärää, mitä maksettiin 2 puolen kuukauden aikana, kun oltiin kanarialla, ja käytiin ravintolassa syömässä. Tippiä maksettiin tuolta ajalta noin 55 euroa yhteensä. Aika iso summa...ainakin minun mielestä.

• Jermuxi tms.

Jos joka päivä käy syömässä ulkona, niin päivää kohti se on alle euro, eli ei todellakaan paljon. Jos nelihenkinen porukka käy täällä syömässä ja juomassa, niin lasku on helposti yli 200 euroa. Siihen kun heittää 15 euroa pöytään tippiä (siis jos kaikki on ollut ok), niin kaikki on tyytyväisiä.

• Yxitypy
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Jos joka päivä käy syömässä ulkona, niin päivää kohti se on alle euro, eli ei todellakaan paljon. Jos nelihenkinen porukka käy täällä syömässä ja juomassa, niin lasku on helposti yli 200 euroa. Siihen kun heittää 15 euroa pöytään tippiä (siis jos kaikki on ollut ok), niin kaikki on tyytyväisiä.

Vai vain 15 euroa tippiä. Ootkos senkin laittanut? :=)) Ja tuohon 200 euroon oot varmaan sitä juomapuolta laskenut aika paljon. Kyllä meilläkin nyt vähän halvemmalla syö, jos ei ihan huippukalliiseen ravintolaan mene :=)) Meidän ruoka tosiaan kahdelta maksoi 10,80 ja käytiin joka päivä syömässä. Täällähän sais jossain ABC huoltamolla just yks ruoan tuohon hintaan. Noh.. kyllähän sitä tietenkin olis enemmän saanut sielläkin rahaa menemää, jos olis muuta kun aquaa ruoan kans juonut :=))

• Jermuxi tms.
        Yxitypy kirjoitti:

Vai vain 15 euroa tippiä. Ootkos senkin laittanut? :=)) Ja tuohon 200 euroon oot varmaan sitä juomapuolta laskenut aika paljon. Kyllä meilläkin nyt vähän halvemmalla syö, jos ei ihan huippukalliiseen ravintolaan mene :=)) Meidän ruoka tosiaan kahdelta maksoi 10,80 ja käytiin joka päivä syömässä. Täällähän sais jossain ABC huoltamolla just yks ruoan tuohon hintaan. Noh.. kyllähän sitä tietenkin olis enemmän saanut sielläkin rahaa menemää, jos olis muuta kun aquaa ruoan kans juonut :=))

Olen laittanut enemmänkin. Kun porukkaa on 8-10 ja otat laskun pöytään, niin puhutaan ihan toisenlaisista loppusummista. Jos maksat sen laskun (täällä hyvin harvoin onnistuu laskun jakaminen valmiiksi, vaan se tulee kerralla koko pöytäkunnalle), niin palvelun mukaan sitten tippiä siihen. Jos 500 egen laskusta pistät 10 prossaa päälle, niin se on sitten 50 egee, vai kuinka? Täällä normaali illallinen maksaa 35-80 euroo. Riippuu, ottaako alkupalat, kuohuviiniä lasillisen ja siihen sitten viinit ja muut päälle. Tottakai pizzalla voi käydä edullisestikin, eli pizza ja olut tekee apaut 15-18 egee/henk. Eli 20 egee pöytään ja hyvää illanjatkoa. Oliko vielä muita aiheeseen liittyviä epäkohtia tässä, muuta kuin suuri epäluulo kirjoitukseni paikkansa pitävyyteen. No, kukin tavallaan. Tämä on kuitenkin paikallisen kulttuurin mukainen juttu ja tarjoilijat elää pitkälti noilla tipeillä.

• discohile :-)

nuorena likkana ravintoloissa ravatessa heitin aina pokelle tippiä,joskus turhankin reilusti,mutta olipa sisäänpääsy varmaa! Jonon ohi vaan,aina pääsi---te neiti sieltä,tulkaapas jne. Kannatti ja palvelu oli erinomaista myöskin. Samoin annan nykyäänkin takseille pyöreän summan,ovet aukee kummasti.

• Jermuxi tms.

tätäkin, joo..Yleensä käytiin vakipaikoissa, niin poket päästi sisään aika kivasti ja ne tiesi, että lopuksi tulee tippiä. Kerooko se jotain, jos sanon, että meille tarjoiltiin pöytään vielä sellaisessakin discossa, jossa oli lopetettu uudistuksessa pöytiintarjoilu ja kaikkien olisi pitänyt käydä juomansa tiskiltä. Hah!

• Ja toimittu

Tippi ei todellakaan ole pelkästään se raha jonka jätät, vaan kun se kielii siitä että olet tyytyväinen, siinä se juttu, joka muistetaan! Siis vaikka pienikin tippi(kohtuullintn.) Luo saajalle mahtavan olon siitä, että osaan tehdä työni hyvin. Tuo tyytyväisyys heijastuu monin verroin takaisin tipin antajalle. Niinkuin kaikki muukin positiivisuus! :) Hyvä aloite! Kiva kun vähän herättelit meitä!

• Yxitypy

anna tippiä, mutta jos olen saanut hyvää palvelua jossain, kiitän siitä sanallisesti. Ennemmin ainakin itse otan työssäni vastaan sanallisen kiitoksen kuin rahaa. Sanallisesta saan paljon paremman mielen :=))

• vaatii
        Yxitypy kirjoitti:

anna tippiä, mutta jos olen saanut hyvää palvelua jossain, kiitän siitä sanallisesti. Ennemmin ainakin itse otan työssäni vastaan sanallisen kiitoksen kuin rahaa. Sanallisesta saan paljon paremman mielen :=))

minut aina sanomaan kiitoksen palvelusta, oli se sitten hyvää tai huonoa. Mikähän ero on siinä, että ulkomailla voi antaa tippiä, vaan ei Suomessa. Se kateusko, että naapurille ei anneta :-).

• Yxitypy
        vaatii kirjoitti:

minut aina sanomaan kiitoksen palvelusta, oli se sitten hyvää tai huonoa. Mikähän ero on siinä, että ulkomailla voi antaa tippiä, vaan ei Suomessa. Se kateusko, että naapurille ei anneta :-).

että kyse on kateudesta. Joissain maissa tipin antaminen kuuluu kulttuuriin. Tosin nykyään jo aika usein tippi on sisällytetty laskuun. Siis merkitty laskun loppuun tarjoilupalkkio % niin ja niin paljon. Tokihan suomessakin voi tippiä antaa, jos haluaa, mutta minusta raha on hiukan kylmä tapa osoittaa kiitollisuutta. Minä en ikinä kiitä huonosta palvelusta. Miksi sellaisesta pitäis kiittää?? Myös huonosta palvelusta voin huomauttaa.

• vaatii
        Yxitypy kirjoitti:

että kyse on kateudesta. Joissain maissa tipin antaminen kuuluu kulttuuriin. Tosin nykyään jo aika usein tippi on sisällytetty laskuun. Siis merkitty laskun loppuun tarjoilupalkkio % niin ja niin paljon. Tokihan suomessakin voi tippiä antaa, jos haluaa, mutta minusta raha on hiukan kylmä tapa osoittaa kiitollisuutta. Minä en ikinä kiitä huonosta palvelusta. Miksi sellaisesta pitäis kiittää?? Myös huonosta palvelusta voin huomauttaa.

kiitän myös huonosta palvelusta, kenties sen kiitoksen jälkeen seuraavalla kerralla saan parempaa palvelua, tosin se sanonta: kissa kiitoksella elää. En ymmärrä kantaasi "raha on kylmä tapa". Ihmiset pystyvät tarpeen tullen heittämään ihan mitä tahansa "sananhelinää", lämpimikseen.

• Yxitypy
        vaatii kirjoitti:

kiitän myös huonosta palvelusta, kenties sen kiitoksen jälkeen seuraavalla kerralla saan parempaa palvelua, tosin se sanonta: kissa kiitoksella elää. En ymmärrä kantaasi "raha on kylmä tapa". Ihmiset pystyvät tarpeen tullen heittämään ihan mitä tahansa "sananhelinää", lämpimikseen.

heittäminen on niin paljon helpompaa, kuin katsoa ihmistä silmiin, ja kiittää kauniisti. Itse harrastan sitä aika paljon, koska omassakin työssä, kun väliin saan ihanan sanallisen kiitoksen, päiväni on pelastettu :=)) Kyllä sen näkee, kuka sanoo kiitoksen aidosta sydämestä ja kenelle se on sananhelinää. Joka sanoo kiitoksen vain sanomisen vuoksi, sanookin sen eri tavalla. Nytpäs lähden uimahalliin, jonka asiakastiskillä on tosi ystävällinen palvelu, ja josta olen heitä kehunut :=))

• Jermuxi tms.

Kyllähän kiitoksesta hyvä mieli tulee, mutta laskutkin pitää maksaa... Monet työntekijät saavat murto-osan palkaksi siitä laskutetusta työtunnista, kuten esim. autokorjaajat.

• Jermuxi tms.
        Yxitypy kirjoitti:

heittäminen on niin paljon helpompaa, kuin katsoa ihmistä silmiin, ja kiittää kauniisti. Itse harrastan sitä aika paljon, koska omassakin työssä, kun väliin saan ihanan sanallisen kiitoksen, päiväni on pelastettu :=)) Kyllä sen näkee, kuka sanoo kiitoksen aidosta sydämestä ja kenelle se on sananhelinää. Joka sanoo kiitoksen vain sanomisen vuoksi, sanookin sen eri tavalla. Nytpäs lähden uimahalliin, jonka asiakastiskillä on tosi ystävällinen palvelu, ja josta olen heitä kehunut :=))

on toki helppoa, mutta siinä tippiä jättäessä on kummallakin osapuolella mahdollisuus kiittää ja kommentoida ateriaa. Esim. Olen tipannut tarjoilijaa, mutta samalla huomattanut kastikkeen hieman liiallisesti suolan mausta. Hän kertoo varmasti terveiset keittiöön ja seuraavalla kerralla voin jo valmiiksi tiedustella toista vaihtoehtoa, tai pyytää vähäsuolaisempaa. Kaikki toimii joustavasti ja tehokkaasti ja kaikki ovat tyytyväisiä. Yleistät tehokkaasti kertomalla rahan olevan persoonaton ja kylmä tapa kiittää. Mielestäni se ei todellakaan ole sitä. Kiitän ja tippaan. Olen siis tehostanut kiitostani vielä tippaamalla ja se kyllä huomioidaan aina positiivisesti. Kysyttävää? kjäh!

• kawe
        Jermuxi tms. kirjoitti:

on toki helppoa, mutta siinä tippiä jättäessä on kummallakin osapuolella mahdollisuus kiittää ja kommentoida ateriaa. Esim. Olen tipannut tarjoilijaa, mutta samalla huomattanut kastikkeen hieman liiallisesti suolan mausta. Hän kertoo varmasti terveiset keittiöön ja seuraavalla kerralla voin jo valmiiksi tiedustella toista vaihtoehtoa, tai pyytää vähäsuolaisempaa. Kaikki toimii joustavasti ja tehokkaasti ja kaikki ovat tyytyväisiä. Yleistät tehokkaasti kertomalla rahan olevan persoonaton ja kylmä tapa kiittää. Mielestäni se ei todellakaan ole sitä. Kiitän ja tippaan. Olen siis tehostanut kiitostani vielä tippaamalla ja se kyllä huomioidaan aina positiivisesti. Kysyttävää? kjäh!

hyvä (en *viitsi lukea ketjua) Position kautta (rakentavasti)esitetty kritiikki on varmasti lopputuloksen ja epäkohtien korjaamisen kannalta toimivin tapa. Raha on persoonaton, riippuu asiayhteydestä mikä on vaikutus. Tippi on monessa ammatissa *oikea tulonlähde ja siksi suuressa merkityksessä. Ravintola on ainoita paikkoja joissa annan tippiä, yleensä mielelläni.

• Jermuxi tms.
        kawe kirjoitti:

hyvä (en *viitsi lukea ketjua) Position kautta (rakentavasti)esitetty kritiikki on varmasti lopputuloksen ja epäkohtien korjaamisen kannalta toimivin tapa. Raha on persoonaton, riippuu asiayhteydestä mikä on vaikutus. Tippi on monessa ammatissa *oikea tulonlähde ja siksi suuressa merkityksessä. Ravintola on ainoita paikkoja joissa annan tippiä, yleensä mielelläni.

Vaikka et ole lukenut ketjua, voin sen verran kertoa, että se on poikinut kritiikkiä puolesta ja vastaan. Joidenkin mielestä se luo epätasa-arvoa jne. Ehkä näin, mutta itse olen saanut sitä kautta huomattavasti parempaa ja ripeämpää palvelua seuraavilla kerroilla. Arvostan sitä korkeammalle, kuin tasa-arvolätinää.

• Yxitypy
        Jermuxi tms. kirjoitti:

vaan Jermuxi tippiä ja kiitä, niin mä vain kiitän :=)) Minusta Suomessa ruoka on jo niin paljon ylihinnoiteltua ravintoloissa, ettei minulla niitä tippejä ole edes vara antaa. Jos tippiä antais, niin eihän sitä nyt ihan 20 senttiä edes kehtais jättää.

• Jermuxi tms.
        Yxitypy kirjoitti:

vaan Jermuxi tippiä ja kiitä, niin mä vain kiitän :=)) Minusta Suomessa ruoka on jo niin paljon ylihinnoiteltua ravintoloissa, ettei minulla niitä tippejä ole edes vara antaa. Jos tippiä antais, niin eihän sitä nyt ihan 20 senttiä edes kehtais jättää.

onkin sulle sitten vinkkiä. Anna se kakskäät senttinen jollekkin köyhälle.

• Yxitypy
        Jermuxi tms. kirjoitti:

onkin sulle sitten vinkkiä. Anna se kakskäät senttinen jollekkin köyhälle.

mennä parempaan tarkoitukseen :=)) Mutta senkin kyllä antaisin henkilökohtaisesti, enkä mihinkään keräyslippaisiin. Jos niihin antaa, raha voi mennä parempiosaiselle, kuin mitä itse on :=))

• Jermuxi tms.
        Yxitypy kirjoitti:

mennä parempaan tarkoitukseen :=)) Mutta senkin kyllä antaisin henkilökohtaisesti, enkä mihinkään keräyslippaisiin. Jos niihin antaa, raha voi mennä parempiosaiselle, kuin mitä itse on :=))

Pidän itseäni kuitenkin selkeästi parempiosaisena ja tyylini tehdä asioita kyllä osoittaakin. Olenhan erittäin ylimielinen ja karu tyyppi. Onnistuja kylläkin, kjäh!

• Yxitypy
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Pidän itseäni kuitenkin selkeästi parempiosaisena ja tyylini tehdä asioita kyllä osoittaakin. Olenhan erittäin ylimielinen ja karu tyyppi. Onnistuja kylläkin, kjäh!

jo luinkin tuolta ylempää, että olet laittanut satoja euroja tsunamialueellekin, että taidat olla aika rikas mies..ainakin rahallisesti. Tosin sitähän ei tiedä, kuin paljon soopaa puhut :=))) Vai ylimielinen. Tuohon täytyy kyllä sanoa, että sellaista kuvaa en sinusta ole saanut, eli se mahdollinen raha ei ainakaan siinä mielessä sua oo pilannut, ja niin paljon aina korostat tuota karuuttasi, että jotenkin siihen mulla on kyllä usko mennyt :=))) Onnistuja taas...siihen uskon :=))

• Jermuxi tms.
        Yxitypy kirjoitti:

jo luinkin tuolta ylempää, että olet laittanut satoja euroja tsunamialueellekin, että taidat olla aika rikas mies..ainakin rahallisesti. Tosin sitähän ei tiedä, kuin paljon soopaa puhut :=))) Vai ylimielinen. Tuohon täytyy kyllä sanoa, että sellaista kuvaa en sinusta ole saanut, eli se mahdollinen raha ei ainakaan siinä mielessä sua oo pilannut, ja niin paljon aina korostat tuota karuuttasi, että jotenkin siihen mulla on kyllä usko mennyt :=))) Onnistuja taas...siihen uskon :=))

ja petyin lopputulokseen, kuten sanoin. Rikas en ole, ainakaan vielä. Suomalaisittain hyvin toimeentuleva tai sitä rataa. Kovasti teen työtä ja se mahdollistaa tuollaiset jutut. Kyllä sitä hyvää onnea voi jakaa muillekkin. Olenpas karu...olen olen..Kjäh!

• ei kuulu tapoihini, niih.

• ei tippi ole lahjontaa, kun se on oikeansuuruista tilanteeseen nähden. Kerrompa vuesien takaa, mikä aikanaan oli lahjontaa! Oli vähän yli kakskymppisiä poikia juhlimassa viikonloppua. Tuossa Jämsässä oli siihen aikaan, kahdeksankytluvun alkupuolella suosittu Sirkan baari. Porsari toppuutteli oitis innokasta joukkiota,"Täyttä on", mutta näistä eräs oli juuri kotiutunut öljynporauslautalta ja asetti viis'satasen oven kynnyksen päälle ja sanoi pokelle: nouseppas katsoon ton päältä näkyiskö salin perällä tilaa. Arvaa vaan löytyikö tilaa??

• emw34 kirjoitti:

ei tippi ole lahjontaa, kun se on oikeansuuruista tilanteeseen nähden. Kerrompa vuesien takaa, mikä aikanaan oli lahjontaa! Oli vähän yli kakskymppisiä poikia juhlimassa viikonloppua. Tuossa Jämsässä oli siihen aikaan, kahdeksankytluvun alkupuolella suosittu Sirkan baari. Porsari toppuutteli oitis innokasta joukkiota,"Täyttä on", mutta näistä eräs oli juuri kotiutunut öljynporauslautalta ja asetti viis'satasen oven kynnyksen päälle ja sanoi pokelle: nouseppas katsoon ton päältä näkyiskö salin perällä tilaa. Arvaa vaan löytyikö tilaa??

voitelua se on, satsausta tulevaan asiointikertaan, tippikin :) ja..ihan varmaan tehosi, mutten hyväksyisi tuollaista käytäntönä meijjän yhtiskuntaamme.

• Pirrejuupas kirjoitti:

voitelua se on, satsausta tulevaan asiointikertaan, tippikin :) ja..ihan varmaan tehosi, mutten hyväksyisi tuollaista käytäntönä meijjän yhtiskuntaamme.

Anna mun olla oikeessa, edes tän kerran tai taas yhen kerran!:)) Voitelu on minun kategoriassa esim. aliurakoitsijan maksama kestitys, tai lahjapullo kunnossapitopäällikölle, joka valitsee alihankitatöiden kullloisetkin tekijät. Sitten voitelu muuttuu "kynnysrahaksi" jos samainen kunnossapitopäällikkö käy ahneeksi ja tekee selväksi, kuinka pitää tehdä, että on mukana kilvassa. Tätä voitelua saati kynnysrahaa en ole milloinkaan maksanut ja töitä sentään riitti näin laiskalle miehelle kuin olen!;) Kyllä tippi on vain tippi, kun sen antaa kohteelle hyvästä palvelusta vaikkei ikimaailmassa samaa palvelusta tarvitsikaan.

• uusintaan...
        Pirrejuupas kirjoitti:

Olin Saariselällä muutama vuosi sitten ja sain tosi hyvää palvelua ravintolassa ja jätin myös tippiä siitä hyvästä. En usko, että jos sinne taas muutaman vuoden päästä menen, että muistaisivat ja liekö enää sama tarjoilikaan paikalla eli se siitä voitelusta :-).

• Pirre*
        uusintaan... kirjoitti:

Olin Saariselällä muutama vuosi sitten ja sain tosi hyvää palvelua ravintolassa ja jätin myös tippiä siitä hyvästä. En usko, että jos sinne taas muutaman vuoden päästä menen, että muistaisivat ja liekö enää sama tarjoilikaan paikalla eli se siitä voitelusta :-).

mahdollistakin, etteivät mauistaisi, paikallisia tarkotin lähinnä.. Eli oikeassa olet, kyllä hyvästä palvelusta voi jättääkin ylimääräistäkin.

• Jermuxi tms.

Minä saada hyvää palvelua ripeästi, joku toinen ei ehkä saa. Minulla asiat hyvin, minä ei valita jatkuvasti. Kjäh!

• Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa ja lentää siivin valkein niikuin joutsen. Tulimpa hyvälle tuulelle, tos on sulle viitonen tippiä!!!:))))

• Sanokaa mitä sanotte

Minun mielestäni tippikulttuuri on eriarvoistamista. Siinä mennään helposti palveluun pärstäkertoimen ja ulkoisen avun kategoriaan. Jos olisin asiakaspalvelualalla, palvelisin vain sellaisia asiakkaita joilta heruu tippiä. Meillä jo palvellaan aika tasa-arvoisesti kaikkia asiakkaita, etelämaissa se kuuluu vielä tapakulttuuriin, mutta ei sielläkään enää kaikkialla. - Hyvästä palvelusta voi viestittää muulla tavoin, mutta tuollaiseen eriarvoiseen palveluajatteluun en soisi enää menevämme. Rahoja voi muutenkin kylvää ympäriinsä, tokkopa meillä monellakaan on niitä ylimääräisiä pennejäkään mitä viljellä.

• Työntekijä olen minä vain..:)
        Sanokaa mitä sanotte kirjoitti:

Minun mielestäni tippikulttuuri on eriarvoistamista. Siinä mennään helposti palveluun pärstäkertoimen ja ulkoisen avun kategoriaan. Jos olisin asiakaspalvelualalla, palvelisin vain sellaisia asiakkaita joilta heruu tippiä. Meillä jo palvellaan aika tasa-arvoisesti kaikkia asiakkaita, etelämaissa se kuuluu vielä tapakulttuuriin, mutta ei sielläkään enää kaikkialla. - Hyvästä palvelusta voi viestittää muulla tavoin, mutta tuollaiseen eriarvoiseen palveluajatteluun en soisi enää menevämme. Rahoja voi muutenkin kylvää ympäriinsä, tokkopa meillä monellakaan on niitä ylimääräisiä pennejäkään mitä viljellä.

Joskus sattumalta käy niin, että joku asiakas antaa pikkurahat "tipiksi" Toisin sanoen ei halua vaihtorahoja : "5-10-20 senttejään" Meillä on työporukalla PIKKU PURKKI johon kerätään nämä kolikot ja ostetaan vaikka jätskit Muuten - en tykkäisi "tippi-kulttuurista" Ps. Otsikkosi oli oivallinen :)

• Sanokaa mitä sanotte kirjoitti:

mainitsemissasi etelänmaissa palvelu ole poikkeuksia lukuunottamatta aulista? Mistäköhän mahtaa juontaa juurensa. Et tuolla asenteella pärjäisi palvelualalla, sillä on vain pienenpieni osa sellaisia 'örveltäjiä', joiden päteminen vaatii muiden nöyryytystä ja etuilua ym. Paljon paremmin 'hankkisit, jos jokaista asiakasta palvelet ystävällisesti ja yksilönä, muuta ei tarvitse!

emw34 kirjoitti:

mainitsemissasi etelänmaissa palvelu ole poikkeuksia lukuunottamatta aulista? Mistäköhän mahtaa juontaa juurensa. Et tuolla asenteella pärjäisi palvelualalla, sillä on vain pienenpieni osa sellaisia 'örveltäjiä', joiden päteminen vaatii muiden nöyryytystä ja etuilua ym. Paljon paremmin 'hankkisit, jos jokaista asiakasta palvelet ystävällisesti ja yksilönä, muuta ei tarvitse!

Anteeksi Voi olla, että menen nyt aivan asian viereen Mutta Näen aikmoisena "sekamelskana" jos oikeasti asiakkaat antaisivat tippejä tässä minunkin nykyisesä työkentässä - Kauhistuttais miltei sillä Meissä ihmisissä siellä sisällä kuitenkin asustaa sellainen piirre joka saa meidät käyttäytymään toisin kuin haluaisimme itsestämme uskoa

• Työntekijä olen minä vain..:) kirjoitti:

Joskus sattumalta käy niin, että joku asiakas antaa pikkurahat "tipiksi" Toisin sanoen ei halua vaihtorahoja : "5-10-20 senttejään" Meillä on työporukalla PIKKU PURKKI johon kerätään nämä kolikot ja ostetaan vaikka jätskit Muuten - en tykkäisi "tippi-kulttuurista" Ps. Otsikkosi oli oivallinen :)

sitä vaihtorahoista jättää 'tarpeettomat' kolikot siihen kuppiin, pitäisi vain olla jokaisella tiskillä kuppi. En tiedä mistä johtuu, mutta minulle kertyy taskuihin kolikoita, mutta en rehellisesti sanoen alle euron kolikoita viitsi taskuuni laittaa. Mieluumin siis johonkin kuppin, kun sattuu kohdalle. Sensijaan rosvoon, pokeriin tai hedelmäpeliin en viitsi sekaantua, en edes sitä ensimmäistä kertaa ole sortunut.

emw34 kirjoitti:

sitä vaihtorahoista jättää 'tarpeettomat' kolikot siihen kuppiin, pitäisi vain olla jokaisella tiskillä kuppi. En tiedä mistä johtuu, mutta minulle kertyy taskuihin kolikoita, mutta en rehellisesti sanoen alle euron kolikoita viitsi taskuuni laittaa. Mieluumin siis johonkin kuppin, kun sattuu kohdalle. Sensijaan rosvoon, pokeriin tai hedelmäpeliin en viitsi sekaantua, en edes sitä ensimmäistä kertaa ole sortunut.

- Tämmöisestä "tipistä" siis minäkin tykkään kun menee yhteiseen pottiin :) (jonkun mielestä tämäkin tietynlaista eriarvoisuutta...no, meillä noi pennoset on pieniä...vain muutamia kymmeniä senttejä) Kaikilla hyvä mieli (tahi ainakin mahd.monella) Hyvää päivää Sinulle :) - minun vuoroni on astua taas asiakaspalvelun puolelle...:))))

• Työntekijä olen minä vain..:) kirjoitti:

Anteeksi Voi olla, että menen nyt aivan asian viereen Mutta Näen aikmoisena "sekamelskana" jos oikeasti asiakkaat antaisivat tippejä tässä minunkin nykyisesä työkentässä - Kauhistuttais miltei sillä Meissä ihmisissä siellä sisällä kuitenkin asustaa sellainen piirre joka saa meidät käyttäytymään toisin kuin haluaisimme itsestämme uskoa

on kaikenlaisia ihmisiä, mutta jos jokin tapa käytännön kautta juurtuu "kultuuriin", niin yleensä ylilyönnit ja muu epäolennaiset kommervenkit eivät pilaa sitä? Niinhän se oli, kun tuli kylälle ensimmäinen puhelinkoppi, niin aina se oli ilkivallan kohteena, kunnes se ei ollut uutta ja ihmeellistä niin sai olla rauhassa. Sama linja-autokatosten, ne oli ylösalaisin muutaman viikon sisään, kun poikajoukko koetteli siihen voimiaan!!:)

• Jermuxi tms.

Mistä se muuten johtuu, että meidänlaiset ihmiset osaa ottaa nää jutut rennommin ja sitten meillä meneekin asiat eteenpäin helpommin?

• Jermuxi tms.
        Sanokaa mitä sanotte kirjoitti:

Ei se palvelutyöntekijä maksa niitä laskujaan millään tasa-arvolööpereillä. Minä olen tyytyväinen saamaani palveluun ja jos menen sillä jonon ohi, niin sitten menen. Eihän se ole muilta pois, jos kerran vapaaehtoisesti vielä maksan siitä. Kuten jo kirjoitin, niin jokainen tapojensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

Surullisena ja Apeana sain huomata että Enpäs minä "myyjä-parka" omalla asiakasystävällisyydelläni -ja palvelullani olekaan Tipeistä osallaiseksi oikeutettu Siivet maata viistäin siis poistun

• milläskään! Meitä väliinputoajia on pilvin pimein, mutta olen minäkin nuorena kesätöissä tippejä saanut ja ensimmäisen kuuskytluvulla ja oli maasudulla silloin erittäin harvinainen näky, tummahipiäinen Morris Maileria ajanut nuori mies antoi viisi markkaa, joka oli enemmän, kuin kahden tunnin palkkani! Ollaan niiden puolesta iloisia, jotka saavat ylimääräisen tunnustuksen hyvästä palvelusta!!

emw34 kirjoitti:

milläskään! Meitä väliinputoajia on pilvin pimein, mutta olen minäkin nuorena kesätöissä tippejä saanut ja ensimmäisen kuuskytluvulla ja oli maasudulla silloin erittäin harvinainen näky, tummahipiäinen Morris Maileria ajanut nuori mies antoi viisi markkaa, joka oli enemmän, kuin kahden tunnin palkkani! Ollaan niiden puolesta iloisia, jotka saavat ylimääräisen tunnustuksen hyvästä palvelusta!!

Kyllähän minäkin olen "tippiin sortunut" Kolikkojen puutteessa voi pyytää kortillakin maksettaessa pyöristämään summan :) Oli vain niin kiva "näpsäyttää" kun huomasin "itseni" puuttuvan joukosta jotka "ansaitsee palveluillaan tippiä" - Onneksi nykyajan asiakkaat sanoo mielellään kiitosta jos tuntevat saaneensa hyvää palvelua Sinänsähän kuuluu työmme luonteeseen tämä Mutta - on kiva kuulla kiitosta Mieluummin aito Kiitos kuin "pakko-tippi" Ps. Sä sait kunnon tipit !!! :D :D

• Jermuxi tms.

täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, etten kaupan kassalle jätä tippiä, mutta joskus kun siinä on opiskelijoita pakkaamassa tavaroita, niin niillä on purkki valmiina...

Jermuxi tms. kirjoitti:

täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, etten kaupan kassalle jätä tippiä, mutta joskus kun siinä on opiskelijoita pakkaamassa tavaroita, niin niillä on purkki valmiina...

Aikas jännä juttu Että Kun minä puhuin myyjän työstä Sinulle nousi mielikuva Kaupan Kassasta Kunnia heille jotka tätä työtä tekevät Minä en usko omaavani kärsivällisyyttä siihen työhön -olen sitä kokeillut Tämäkö oli ainokainen myyjän tehtäväkuva mikä Sinulle tuli mieleen?? :) Voi,voi... Ilmankos et minulle tippiä antaisikaan...;) kun et muista "minunlaistani" kohdanneesikaan Minä joskus saan laittaa "mielikuvitukseni täydellä höyryllä" peliin, jotta löytäisin asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin löytyvän vaihto-ehdon.....joskus siihen saattaa mennä aikaa - jopa vähän enemmän :) Mutta Kiva tunne on se kun saa huomata, että asiakas on tyytyväinen - Jopa silloin, kun en ole jostain syystä voinut hänen toivettaan täyttää. Tässä kohdassahan se ammattitaito punnitaan kovalla puntarilla - Asiakas ei ole "löytänyt" etsimäänsä, mutta lähtiessään on tyytyväinen saamaansa palveluun Joten voin sanoa : Tervetuloa uudelleen -eikä tarvitse antaa tippiä :D )))))

• kulkijantähti

kolikoista eroon pääsemiseen on, että esim. kaupan kassalla laittaa ne hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyslippaisiin.

• eriarvoista on

Lilius ym kumppanit ovat saaneet hyvät 'tipit'.

• eriarvoista on kirjoitti:

ja tipeillä ei ole mitään yhteistä, ei kerrassaan mitään!

• meilläkin
        emw34 kirjoitti:

Kun konttorimme tuotti paljon voittoa, niin arvaapa kuka sai koko 'tippipalkkion'? Meidän pomoamme kiiteltiin ja kehuttiin ja hän sai koko voittopalkkion. Me työn tehneet taatelintallaajat saimme vain 'ihailla' hyvin suoriutunutta päällikköämme.

• kannutuspalkkio
        meilläkin kirjoitti:

Kun konttorimme tuotti paljon voittoa, niin arvaapa kuka sai koko 'tippipalkkion'? Meidän pomoamme kiiteltiin ja kehuttiin ja hän sai koko voittopalkkion. Me työn tehneet taatelintallaajat saimme vain 'ihailla' hyvin suoriutunutta päällikköämme.

on kaksi aivan eri asiaa.

• viivatiina
        kannutuspalkkio kirjoitti:

on kaksi aivan eri asiaa.

tipistä ei tartte koskaan maksaa veroo mutta kannustus ja tulospalkkiosta verotetaan lisäprosentin mukaan.

• laulunarvoinen
        viivatiina kirjoitti:

tipistä ei tartte koskaan maksaa veroo mutta kannustus ja tulospalkkiosta verotetaan lisäprosentin mukaan.

Mutta idea on sama; molemmat tähtää eriarvoisuuteen.

• viivatiina
        laulunarvoinen kirjoitti:

kun en oo koskaan tuntenu itseäni eriarvoiseksi muiden ihmisten kanssa jokaisella meillä on mahdollisuus vaikka kuinka korkealle ja kuinka pitkälle ja mielestäni jos joku on minua korkeammin kouluttautunut tai muuten vaan pätevämpi työelämässä niin suon hänelle isommat palkkiot niin tippinä kun tulospalkkionakin.

• laulunarvoinen kirjoitti:

eriarvoisuuteen pyrkimisessä, vaan palkitsemisessa. Siinä olisi uuden keskustelun paikka, onko optio tai tulospalkkaus oikea tapa tai oikeudenmukaista, mutta tippi on ja ainoastaan henkilökohtainen huomioinosoitus, ei muuta. Itsekin olen ollut aikoinani tehdastyössä ja siellä oli urakkapalkkaus, vieläpä monta samaa työtä tekevää duunaria, mukava oli, kun palkka maksettiin tehdystä työstä, ei pelkästä työpaikalla olosta. Kollektiivinen tulospalkkaus antaa vapaamatkustajillekin samat lisät, vaikkei se mielestäni sellaisille kuuluisi?

• pienemmän palkan
        viivatiina kirjoitti:

kun en oo koskaan tuntenu itseäni eriarvoiseksi muiden ihmisten kanssa jokaisella meillä on mahdollisuus vaikka kuinka korkealle ja kuinka pitkälle ja mielestäni jos joku on minua korkeammin kouluttautunut tai muuten vaan pätevämpi työelämässä niin suon hänelle isommat palkkiot niin tippinä kun tulospalkkionakin.

Puhut palturia, onko silmäsi kiinni: et näe toisen saavan samanarvoisesta työstä pienemmän palkan (tosi on). Pitkälle kouluttautunut henkilö on huonommalla palkalla kuin vähemmän opiskellut jne. Yhteiskunnassamme on vaikka kuinka paljon räikeitä esimerkkejä, kuinka eriarvoisia olemme. Vaikka meillä 'toimii' demokratia ym ym. Katso vaikka eri-ikäisten ihmisten kohtelua yhteiskunnassamme. Ilman tippiäkin on paljon kuppikuntia ja edelleen luokka-ajattelua. - Sanonta kuvaa aika mainiosti ajatusleikkiä 'Rahalla saa ja hevosella pääsee'.

• nyt vain
        viivatiina kirjoitti:

näet erona? Haiskahtaa taas kateudelta. Ei minua ainakaan harmita, jos joku ravintolatyöntekijä saa minulta pari euroa verovapaata tuloa hyvästä palvelustaan.

• viivatiina
        pienemmän palkan kirjoitti:

Puhut palturia, onko silmäsi kiinni: et näe toisen saavan samanarvoisesta työstä pienemmän palkan (tosi on). Pitkälle kouluttautunut henkilö on huonommalla palkalla kuin vähemmän opiskellut jne. Yhteiskunnassamme on vaikka kuinka paljon räikeitä esimerkkejä, kuinka eriarvoisia olemme. Vaikka meillä 'toimii' demokratia ym ym. Katso vaikka eri-ikäisten ihmisten kohtelua yhteiskunnassamme. Ilman tippiäkin on paljon kuppikuntia ja edelleen luokka-ajattelua. - Sanonta kuvaa aika mainiosti ajatusleikkiä 'Rahalla saa ja hevosella pääsee'.

tipeistä ja palkkioista ei palkasta palkat menee miten menee niihin mää en puutu enkä ota kantaa rahalla saa ja hevosella pääsee kuka haluaa ite en oo arvostanu sitä koskaan kovinkaan korkeelle siks se ei oo varmaan mua koskaan ärsyttänytkään jokainan taaplaa tyylillään.

• viivatiina
        nyt vain kirjoitti:

näet erona? Haiskahtaa taas kateudelta. Ei minua ainakaan harmita, jos joku ravintolatyöntekijä saa minulta pari euroa verovapaata tuloa hyvästä palvelustaan.

mitä tossa jatkossa kirjoittelin ei oo onneks tarvinnu koskaan olla kateellinen oon ollu tyytyväinen siihen mitä on ravintolassa annan tippiä melkein aina.

• vaan ketä palkitaan ja mistä
        nyt vain kirjoitti:

Ei tässä ole mistään kateudesta kysymys, vaan ketä palkitaan ja mistä. Miksi toinen on tippien tai palkitsemisen ja toinen ei aivan samassa työpaikassa ja samanlaisissa työtehtävissä?

• tippeistä on ketju lähtenyt
        vaan ketä palkitaan ja mistä kirjoitti:

Ei tässä ole mistään kateudesta kysymys, vaan ketä palkitaan ja mistä. Miksi toinen on tippien tai palkitsemisen ja toinen ei aivan samassa työpaikassa ja samanlaisissa työtehtävissä?

Mikäli minä olen syömässä ravintolassa ja tarjoilija on loistava, niin minähän annan hänelle tippiä, mutta miksi antaisin niille muille tarjoilijoille, joiden palvelua en saanut. Sama pätee esim. taksikuskeihin. Sille minua kyyditsevälle minä sen tipin annan.

• kultainen kädenpuristus
        vaan ketä palkitaan ja mistä kirjoitti:

On demokraattista toimintaa yhteiskunnassa: On palkkaa, tippejä, provikoita, lahjuksia, optioita, osinkoja, voittopalkkioita, kannustusrahoja, etuoikeuksia, hyvänmiehenlisiä, ylimääräisiä vapaita, palkallisia virkistysmatkoja, lomautuksia, osalomautuksia, palkanalennuksia, potkuja, erorahoja, kultaisia kädenpuristuksia,lakkautuspalkkoja ja mitä kaikkia niitä lieneekään......

• Jermuxi tms.

Olen hyväntekeväisyydessä kuitenkin joutunut pikkuisen pettymään vaikutusmahdollisuuksista. Olenkin siirtynyt sellaiseen toimintaan, että saan vaikka kuinka pienen hyödykkeen vastineeksi siitä rahasta, olipa se vaikka sitten keksipurkki.

• Jermuxi tms.
        eriarvoista on kirjoitti:

Oli hyväksytty jossain aika paljon korkeemmalla, kuin tavallinen ravintolalaskun loppumainingit. Tippi on tippi ja tulospalkkio on osa palkkaa. Tiesitkö, että Liliuksen aikana tekivät muuten kovaa posiitiivista tulosta siinä yrityksessä?

• asiasta on kysymys
        emw34 kirjoitti:

Meidän yhteiskunnassamme katsotaan, että tuotteella tai palvelulla on hinta, joka sille ilmoitetaan. Maksamalla sen hinnan saa saman tuotteen tai palvelun oli maksaja kuka hyvänsä. Korruptiotaloudessa on hinnan lisäksi pimeä hinta, joka pitää maksaa että saisi sovitun tuotteen tai palvelun. Se suosii siis niitä, joilla on varaa lahjomien maksamiseen. Jokainen joutuu tekemään työnsä niin hyvin kuin osaa normaalipalkalla. Nämä korruptioherrat suostuvat kuulemma sillä palkalla (joka sekin on monikymmenkertainen normiduunariin verrattuna) olemaan vain työpaikalla, ja siitä että he tekisivät työtään kunnolla pitää heille maksaa vielä miljoonia optioina tai bonuksina tai minä hyvänsä, vaikka lahjuksina. Samat säännöt sinnekin: jos työ ei maistu, ovi on lähteä etsimään maistuvampaa työtä. Tipeillä, bonuksilla, optioilla tai lahjuksilla on erona vain veteen piirretty viiva.

• Jermuxi tms.
        asiasta on kysymys kirjoitti:

Meidän yhteiskunnassamme katsotaan, että tuotteella tai palvelulla on hinta, joka sille ilmoitetaan. Maksamalla sen hinnan saa saman tuotteen tai palvelun oli maksaja kuka hyvänsä. Korruptiotaloudessa on hinnan lisäksi pimeä hinta, joka pitää maksaa että saisi sovitun tuotteen tai palvelun. Se suosii siis niitä, joilla on varaa lahjomien maksamiseen. Jokainen joutuu tekemään työnsä niin hyvin kuin osaa normaalipalkalla. Nämä korruptioherrat suostuvat kuulemma sillä palkalla (joka sekin on monikymmenkertainen normiduunariin verrattuna) olemaan vain työpaikalla, ja siitä että he tekisivät työtään kunnolla pitää heille maksaa vielä miljoonia optioina tai bonuksina tai minä hyvänsä, vaikka lahjuksina. Samat säännöt sinnekin: jos työ ei maistu, ovi on lähteä etsimään maistuvampaa työtä. Tipeillä, bonuksilla, optioilla tai lahjuksilla on erona vain veteen piirretty viiva.

Että duunarille maksettu bonus, esim. ylimääräinen kuukauden palkka hyvästä tuloksesta on siis väärin, koska hänen pitää suorittaa se tehty työ hyvin, koska hänelle kuuluu vain se, mitä työehtosopimuksella hänelle on luvattu... Ja jos työ ei maistu, niin voi lähteä pois sieltä. Tipit on veronalaista tuloa suomessa, joka paikassa se ei aivan niin ole. Esim. poket joutuvat ilmoittamaan sen verotuksessaan. Ei se tippi minulta mitenkään pois ole ja sehän on saajan ilmoitusvelvollisuuden piirissä verotusta varten. No, pitänee kesällä jutella yhden tutun metallimiehen kanssa ja kysäistä häneltä niistä korruptiota edistävistä tuotantopalkkioista. Kjäh! Minun kanssa keskustellessa kannattaa aina miettiä laajemmin sitä näkökulmaansa, eikä vain keskittyä räikeimpiin juttuihin. Odottelen innolla vastaustasi. (Ööööh, tuota...kuten sanoin veteen piirretty viiva, ööh eihän se tietty duunarin...eihän se miljoonia tuota, niinkuin pomot...) Tuotantopalkkio on tippi, bonus hyvin tehdystä työstä, eikö?

• Jermuxi tms.
        nyt vain kirjoitti:

Muistaakseni menee näin tuloverotuksessa.

• Rocellii

niin miksi ne pitäisi kylvää kaikille hyvätuloisille pk-yrittäjille ? voihan ne laittaa vaikka yhteisvastuu keräykseen

• Tietää ainakin kenen taskuu rahat menevät! Laitan harkiten mihinkään keräyksiin rahaa, mutta esim. annoin ennen joulua vanhan auton kaverille joulunpyhiksi, koska liikkuminen oli hänellä huonoa,auto on edelleen hänellä lainassa, tankannut ole sen noin viiskertaa ja kesärenkaat vaihtanut.

• työpaikat

pitäisikö niillekin maksaa tippiä ja 'voitelurahaa'?

• vai kelle

Hyväntekeväisyyteen en enää luota ja harvemmin se ruokaa tarjoileva tarjoilija on omistaja.

• nöyräniskaiset
        työpaikat kirjoitti:

orjat. On se kiva kun keski-ikäselle ukollekin parturineiti niin imelästi hymyilee, kiitos kolikoiden. Minullepa hymyillään ihan muuten vain!

• Jermuxi tms.

Ja silloin tippi menee varmemmin kohteeseen, kun sitä tarjoaa sille työntekijälle, eikä omistajalle, vai kuinka?

• Jermuxi tms.
        työpaikat kirjoitti:

En käytä pimeitä firmoja tai tekijöitä.

• Jermuxi tms.
        nöyräniskaiset kirjoitti:

orjat. On se kiva kun keski-ikäselle ukollekin parturineiti niin imelästi hymyilee, kiitos kolikoiden. Minullepa hymyillään ihan muuten vain!

Minä olen onnellinen omista valinnoistani, eli kaikki tuntuvat osaavan valita oman tiensä, vai kuinka?

• meirikki

vuotta en ihan varmasti muista, jotain -85v paikkeilla. Siinä oli pitkään vääntöä sopimuspalkalle siirryttäessä. Sanonpa, ettei se niin huono ollut mihin päädyttiin. Mutta myös palvelun ripeys muuttui. Varsinkin silloin jo pitkään alalla olleet hidastivat tehokkuutaan toteamalla ettei ole mielekästä. Viikonloput, pitkään yöhön olevat työvuorot eivät ole perheelliselle herkkua, ja katsella usein örveltäviä euroopan omistajia. Siitä kuuluukin saada normaalin työajan ohittanutta korvausta. Tippi on vapaaehtoinen kiitos tarjoilijalle, käytössä se on vieläkin, tasokkaissa ravintoloissa. Itse kouluttauduin toisenlaiseen ammattiin, suurin syy oli ettei sietokykyni enää toiminut. Myin kaikki juhlapyhät n. 15v ravintola-alalle, katsoin että se riitti, enkä ole päätöstäni hetkeäkään katunut.

• viissenttisetkin

eikä niiden käytössä ole ongelmia. En omista ainuttakaan luottokorttia, enkä aio hankkia. Kaikista senteistäni pääsen eroon liiankin liukkaasti (huoh).

• meirikki
        viissenttisetkin kirjoitti:

eikä niiden käytössä ole ongelmia. En omista ainuttakaan luottokorttia, enkä aio hankkia. Kaikista senteistäni pääsen eroon liiankin liukkaasti (huoh).

miten vastauksesi liittyy kirjoitukseeni? Ihan samoiten minäkin nostan rahan jos sellaisen löydän, ja rikkaudestahan en kirjoituksessani mitään sanonut???

• hättäile.
        meirikki kirjoitti:

miten vastauksesi liittyy kirjoitukseeni? Ihan samoiten minäkin nostan rahan jos sellaisen löydän, ja rikkaudestahan en kirjoituksessani mitään sanonut???

Moni tottunutkin kirjaaja kirjoittaa aloittajalle tarkoittamansa viestin viimeisimmälle kirjoittajalle, vahingossa. Oiskoon noin?

• Jermuxi tms.

Monella alalla ei ole vieläkään kunnollisia ilta-, yö- ja viikonloppulisiä. Ilmaiseksi pitäisi raataa toisten eteen joka paikassa. Kyllä minä ainakin mielelläni laitan extraa hyvästä palvelusta suoraan työntekijälle, hermoilkoot muut mitä tahansa.

• Meriläinen

sälää kertynyt kahden kukkavaasin verran ja sisaren tytöllä on kaksi nuorta joille meinaan tyrkätä nuo siten että painot on yhden vertaiset pusseissa mutta laskenut en ole onko määrät samat. Saavat pistää tupakkaan tai mihin vaan haluavat.

• Jermuxi tms.

Minä laitan kanssa noille kummilapsille rahaa tilille, kun ne varmaan vielä laittais kolikot suuhunsa...Kjäh!

• Meriläinen
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Minä laitan kanssa noille kummilapsille rahaa tilille, kun ne varmaan vielä laittais kolikot suuhunsa...Kjäh!

suuhunsahan nämäkin, vaikkei ihan enää kolikkoina :))

• kauniisti

ajateltu.

• Jermuxi tms.

Ja toiminnan teho on jo moneen kertaan koeteltu ja toimivaksi havaittu. Kyllä sitä ihminen osaakin olla sitten hyvä, kjäh!

• JÄTIT ILMAN

Tippiä minut sitten ihka oikeasti !!! :) :) Otsikkosi on "Tippiä joka paikkaan" Mutta minut -myyjäparan- jätit sitten ilman tippiä.... Mutta älä huolestu - en jää tänne kummittelemaan (nauran) Vaan hyvillä mielin käyn taas työni ääreen Ps."Pakko" on töissä tämä kertoa, voimme yhdessä tästä selviytyä :))

• Jermuxi tms.

On kai se niinkin, että epäonnisiakin tarvitaan tässä maailmassa, niin tasapaino säilyy. Kjäh!

• vai VAIN pikku...
        Jermuxi tms. kirjoitti:

On kai se niinkin, että epäonnisiakin tarvitaan tässä maailmassa, niin tasapaino säilyy. Kjäh!

Kas, tämähän olikin mielenkiintoista!! - Alussa suuri pamahdus lopussa vain pikku tussahdus :D “aatteenpalo” loppui sitten ikään kuin kesken.... Näin aina välillä ihmiselle käy : Suurella vaihteella moottori käy mutta oisko asetuksissa sitten kuitenkin jotakin... Kone hyytyy vastamäessä....:D)))) Tervetuloa Puotiimme - olet saattanut asiakkaanamme jopa aiemmin käydä. Myymme sellaista jota tiedän omistuksessasi varmuudella olevan Ehkäpä joitakin ostanut myös ulkomailta -kukaties....mutta kuitenkin.... Ilolla suon ammattitaitoisen asiakaspalveluni Sinunkin “nautittavaksesi” En masennu epäonnisuudestani ( kuten “kauniisti” ilmaisit) Tuo “Kjäh!” antaa Sinulle “pbo-jo-ja” jonka johdosta saattaisin antaa Sinulle pienen Tipin - siis pienen , koska muutoin et olla sitä “ansainnut” - tämähän piti ansaita, eikös se niin ollut :))) Mutta"Kjäh!" sai aikaiseksi Suuren Hymyn - iski se siis huumorintajuuni. Kiitos siis :))) Terveisin "Myyjä-Parka" alias Työntekijä olen minä vain..:)

• Jermuxi tms.
        vai VAIN pikku... kirjoitti:

Kas, tämähän olikin mielenkiintoista!! - Alussa suuri pamahdus lopussa vain pikku tussahdus :D “aatteenpalo” loppui sitten ikään kuin kesken.... Näin aina välillä ihmiselle käy : Suurella vaihteella moottori käy mutta oisko asetuksissa sitten kuitenkin jotakin... Kone hyytyy vastamäessä....:D)))) Tervetuloa Puotiimme - olet saattanut asiakkaanamme jopa aiemmin käydä. Myymme sellaista jota tiedän omistuksessasi varmuudella olevan Ehkäpä joitakin ostanut myös ulkomailta -kukaties....mutta kuitenkin.... Ilolla suon ammattitaitoisen asiakaspalveluni Sinunkin “nautittavaksesi” En masennu epäonnisuudestani ( kuten “kauniisti” ilmaisit) Tuo “Kjäh!” antaa Sinulle “pbo-jo-ja” jonka johdosta saattaisin antaa Sinulle pienen Tipin - siis pienen , koska muutoin et olla sitä “ansainnut” - tämähän piti ansaita, eikös se niin ollut :))) Mutta"Kjäh!" sai aikaiseksi Suuren Hymyn - iski se siis huumorintajuuni. Kiitos siis :))) Terveisin "Myyjä-Parka" alias Työntekijä olen minä vain..:)

Niin, kukas se alkoi ensin selittelemään, että hän jää ilman...Hmmmmmm No, kysessä on siis oikeastaan periaatteellinen juttu. Haluan siis omalta kohdaltani vain pistää kiertoon hyvää mieltä vaikkapa tuollaisen tippaamisen avulla. Olen samaa mieltä, että kiitoksella ja ystävällisellä asenteella voi kaupoissa ja missä tahansa mennä eteenpäin asiat ilman sitä tippiäkin. Mutta, muistan sen aina, kun nuorena miehenä sain hyvin tehdystä työstä sitten tippiä. Kyllä se tuntui tosi hyvältä. Sellainen fiilis on sitten kantanut läpi elämän, eli aina kun se on mahdollista, niin jotenkin voi porukkaa palkita hyvästä työstä. Sulle muuten tiedoksi, että olenpa vienyt valtion virastoon kukkia, kun paperisotkut selvisivät, kun siellä yksi ihminen otti asioikseen auttaa minua pikku pulmassa. 15 minuutissa tuo rouva oli laittanut kaikki kuntoon, mitä ei hänen kolleegat olleet osanneet tehdä 1v.4kk aikana(auton rekisteröintiin liittyvä pulma, ei siis kriittinen, mutta harmittavaa viivyttelyä). Yllätys (positiivinen) oli siellä melkoinen ja vihreitä naamoja käytävällä sen lisäksi muutamia. Kyllä mua nauratti ihan aidosti se tilanne. On niitä muitakin juttuja, mutta periaatteellisella tasolla tuo on minun tyyliä. En tiedä mitä markkinoit, ehkä siis jotain omistan, vaikkapa joku Nokian kännykkä...Taitaa kymmenkunta lojua täälläkin, uusia ja vanhoja...Pitäis varmaan kierrättää ne vanhat. Kjäh!-sanaa on kritisoitu vuosien varrella monta kertaa. Jotkut oivaltavat sen ironisen taustan hyvin, jotkut pitävät sitä eräänlaisena hymiönä, jota se tietty usein onkin. Joka tapauksessa ärsyttävän hauska tavaramerkkini, joten siinäkin asiassa olen onnistunut. Kjäh!

• luki myyjä tämä juuri
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Niin, kukas se alkoi ensin selittelemään, että hän jää ilman...Hmmmmmm No, kysessä on siis oikeastaan periaatteellinen juttu. Haluan siis omalta kohdaltani vain pistää kiertoon hyvää mieltä vaikkapa tuollaisen tippaamisen avulla. Olen samaa mieltä, että kiitoksella ja ystävällisellä asenteella voi kaupoissa ja missä tahansa mennä eteenpäin asiat ilman sitä tippiäkin. Mutta, muistan sen aina, kun nuorena miehenä sain hyvin tehdystä työstä sitten tippiä. Kyllä se tuntui tosi hyvältä. Sellainen fiilis on sitten kantanut läpi elämän, eli aina kun se on mahdollista, niin jotenkin voi porukkaa palkita hyvästä työstä. Sulle muuten tiedoksi, että olenpa vienyt valtion virastoon kukkia, kun paperisotkut selvisivät, kun siellä yksi ihminen otti asioikseen auttaa minua pikku pulmassa. 15 minuutissa tuo rouva oli laittanut kaikki kuntoon, mitä ei hänen kolleegat olleet osanneet tehdä 1v.4kk aikana(auton rekisteröintiin liittyvä pulma, ei siis kriittinen, mutta harmittavaa viivyttelyä). Yllätys (positiivinen) oli siellä melkoinen ja vihreitä naamoja käytävällä sen lisäksi muutamia. Kyllä mua nauratti ihan aidosti se tilanne. On niitä muitakin juttuja, mutta periaatteellisella tasolla tuo on minun tyyliä. En tiedä mitä markkinoit, ehkä siis jotain omistan, vaikkapa joku Nokian kännykkä...Taitaa kymmenkunta lojua täälläkin, uusia ja vanhoja...Pitäis varmaan kierrättää ne vanhat. Kjäh!-sanaa on kritisoitu vuosien varrella monta kertaa. Jotkut oivaltavat sen ironisen taustan hyvin, jotkut pitävät sitä eräänlaisena hymiönä, jota se tietty usein onkin. Joka tapauksessa ärsyttävän hauska tavaramerkkini, joten siinäkin asiassa olen onnistunut. Kjäh!

"Hauska" on viestejäsi lukea Niistä heijastuu sellainen itsevarmuus, että oksat pois :) Kuten viimeinen lauseesi "siinäkin asiassa olen onnistunut" hyvin kertoo Tuo Sinun kertomasi kukkien viemisestä Siitä kovasti pidän - en koe sitä tippinä , niinkuin "Tippi" minun mielestäni ajatellaan olevan Kas, enpä myy kännyköitä - eikä sillä nyt ole mitään väliäkään mitä myyn. Mutta tuolla viestiketjun "ylemmässä" osiossa vähän valoitin myyntitapahtuman vaativan "asiakkaan toiveiden täyttämmistä"jne. (mitä et varmaankaan ole lukenut...hihittelen) En tiedä Sinun kännykkäostoistasi, mutta minulla tuskin menee kännykän valintaan ja "värien ja muotojen" etsintään niin pitkää aikaa kuin mit...ja "plää,plää, -ketä kiinostais. Joten ... Ps. Minäkin olen kukkia tms. antanut Esim. vuosia sitten isäni omalääkärille vein kukkakimpun kun hän "yliiti terveyskeskuslääkärille asetetut vaatimuskäytännöt" ja hoiti erään asian "maalaisjärkeään" täydellisesti käyttäen Ja "ihan vain" Kiitokseni olen yrittänyt jälkeenkinpäin ilmaista Kiitos ei oikeasti maksa mitään mutta Arvokas on saajalleen - sen voi omasta kokemuksestani sanoa Siis sellainen Aito kiitos :) Ps.Ps. Sinulle (ehkä) yllätykseksi kerron että:Olenpa saanut minäkin asiakkailta kukkia. Vaan:tosi kivalta tuntuu se, kun asiakas tullessaan sanoo, että tuli koska sai viimeksi hyvää palvelua. :)) "Yksi" tunnustus: Kylläpä olen saanut kuullakseni myös sen, kun asiakas sanoo ettei enää koskaan aio tähän puotiin tulla. Tahi asiakas on valinnut Puodistammme jonkun toisen "luottomyyjäkseen" Arvaat varmaan, että tällöin on koko päivä pilalla ja maailmani mustaakin mustempi!! ;) Kukkakimpun vertaisesti Sinulle Hyvää mieltä Toivotan terveisin Myyjä (ex-parka) :):)))

• Jermuxi tms.
        luki myyjä tämä juuri kirjoitti:

"Hauska" on viestejäsi lukea Niistä heijastuu sellainen itsevarmuus, että oksat pois :) Kuten viimeinen lauseesi "siinäkin asiassa olen onnistunut" hyvin kertoo Tuo Sinun kertomasi kukkien viemisestä Siitä kovasti pidän - en koe sitä tippinä , niinkuin "Tippi" minun mielestäni ajatellaan olevan Kas, enpä myy kännyköitä - eikä sillä nyt ole mitään väliäkään mitä myyn. Mutta tuolla viestiketjun "ylemmässä" osiossa vähän valoitin myyntitapahtuman vaativan "asiakkaan toiveiden täyttämmistä"jne. (mitä et varmaankaan ole lukenut...hihittelen) En tiedä Sinun kännykkäostoistasi, mutta minulla tuskin menee kännykän valintaan ja "värien ja muotojen" etsintään niin pitkää aikaa kuin mit...ja "plää,plää, -ketä kiinostais. Joten ... Ps. Minäkin olen kukkia tms. antanut Esim. vuosia sitten isäni omalääkärille vein kukkakimpun kun hän "yliiti terveyskeskuslääkärille asetetut vaatimuskäytännöt" ja hoiti erään asian "maalaisjärkeään" täydellisesti käyttäen Ja "ihan vain" Kiitokseni olen yrittänyt jälkeenkinpäin ilmaista Kiitos ei oikeasti maksa mitään mutta Arvokas on saajalleen - sen voi omasta kokemuksestani sanoa Siis sellainen Aito kiitos :) Ps.Ps. Sinulle (ehkä) yllätykseksi kerron että:Olenpa saanut minäkin asiakkailta kukkia. Vaan:tosi kivalta tuntuu se, kun asiakas tullessaan sanoo, että tuli koska sai viimeksi hyvää palvelua. :)) "Yksi" tunnustus: Kylläpä olen saanut kuullakseni myös sen, kun asiakas sanoo ettei enää koskaan aio tähän puotiin tulla. Tahi asiakas on valinnut Puodistammme jonkun toisen "luottomyyjäkseen" Arvaat varmaan, että tällöin on koko päivä pilalla ja maailmani mustaakin mustempi!! ;) Kukkakimpun vertaisesti Sinulle Hyvää mieltä Toivotan terveisin Myyjä (ex-parka) :):)))

Minäkin muistan kerran erehtyneeni luulemaan, että tein virheen. Onneksi työkaveri kertoi, ettei virhettä ole tapahtunut. No, sen lähempänä en epäonnistumista ole ollutkaan. Hah! Itsevarmuuteni on selkeä vastaus maailmalla vallitsevaan epävarmuuden tilaan. Kaikkien onni on, että tällaisiakin tyyppejä siis on olemassa, jotka selkeästi osoittavat toiminnallaan olevansa aina vain parempia ihmisiä. Ai, että se on mukavaa. Hyvää mieltä sinnekkin ja eikös se kohta joulukin tule taas.

• kawe
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Minäkin muistan kerran erehtyneeni luulemaan, että tein virheen. Onneksi työkaveri kertoi, ettei virhettä ole tapahtunut. No, sen lähempänä en epäonnistumista ole ollutkaan. Hah! Itsevarmuuteni on selkeä vastaus maailmalla vallitsevaan epävarmuuden tilaan. Kaikkien onni on, että tällaisiakin tyyppejä siis on olemassa, jotka selkeästi osoittavat toiminnallaan olevansa aina vain parempia ihmisiä. Ai, että se on mukavaa. Hyvää mieltä sinnekkin ja eikös se kohta joulukin tule taas.

normaalia arjen hallintaa joka perustuu tietoon, taitoon ja kertyneeseen elämänkokemukseen. Arvovalinnoista on kysymys silloin kun valitsee toisia huomioivan ja arvostavan käytöksen. Se palkitsee aina...........

• Jermuxi tms.
        kawe kirjoitti:

normaalia arjen hallintaa joka perustuu tietoon, taitoon ja kertyneeseen elämänkokemukseen. Arvovalinnoista on kysymys silloin kun valitsee toisia huomioivan ja arvostavan käytöksen. Se palkitsee aina...........

lisää itsevarmuutta. Pitäisikö minun muka alkaa ottamaan muitakin huomioon....Aaaaaargh! Tuho! Eiiiiiii! Kjäh!

• kawe
        Jermuxi tms. kirjoitti:

lisää itsevarmuutta. Pitäisikö minun muka alkaa ottamaan muitakin huomioon....Aaaaaargh! Tuho! Eiiiiiii! Kjäh!

HIH HIH;)) Otat kumminkin ja taidat hallita kuivan englantilaisen huumorinkin........ (elämänkokemus pelastaa paljon kun pitää ymmärtää)

Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2031
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    Aihe