Vauvallani 5kk on jo jonkin aikaa epäilty maitoallergiaa tai oikeastaan nlassa oltiin enemmän sitä mieltä että vauva on yliherkkä maidolle eikä allerginen. Vappuna sitten tuli annettua ekaa kertaa sellaista vauvapuuroa joka sisälsi maitoa ja monen tunnin viiveellä alkoi hurja 4 tuntia kestävä oksentelu jonka vuoksi menimme ensiapuun. Verikokeitten mukaan lääkäri sanoi oksentelun johtuvan siitä puurosta (ei mahatautia). Myös poskeen ilmestyi seuraavana päivänä kaksi punaista läiskää ja siitä päivästä lähtien ihottuma on kasvoissa vaan pahentunut vaikka olen nyt omastakin ruokavaliosta jättänyt sen maidon pois sen oksennusepisodin jälkeen. Onko kellään kokemusta siitä kauanko ihottuma voi kestää ja että onko normaalia että se pahenee? Ihmettelimme mieheni kanssa myös sitä, kun aikaisemmin vauva reagoi minun nauttimaan maitoon siten, että jo parin tunnin kuluttua imetyksestä alkoi mahakivut. Tällä kertaa oireena ei ollut ollenkaan kipua ja annoin sitä puuroa illalla ja aamulla klo. 9:00 ja klo. 15:00 alkoi oksentelu... Oireet siis muuttuneet erilaisiksi. Täysimetän. Ja ihan hermona tosta ihottumasta ja surullinen maitoallergiasta. Kasvoihin on nyt käytetty hoitona vaan puhdisamista aamuin-illoin ja perusrasvaa. Kiitos etukäteen, jos joku osaa neuvoa/kertoa omia kokemuksiaan.
Maitoallergian ihottuma?
10
1261
Vastaukset
- äitipöllö
On aika yleistä, että vauvalla allergian oirekuva muuttuu iän myötä. Viiveellä reagoivalla oireet voivat pahentua jopa viikon ajan vielä sen jälkeen kun sopimaton ruoka on jätetty pois. Myös vääränlainen rasva voi pahentaa ihottumaa. Allergian aiheuttamaan ihottumaan kannattaa laittaa mietoa kortisonivoidetta muutaman päivän ajan. Oletko jättänyt ruokavaliostasi pois näkyvän maidon lisäksi myös "piilomaidot"? Eli kaikki maito, hapanmaitotuotteet, juustot, voit ja niitä sisältävät tuotteet. Maitoproteiini löytyy tuoteselosteista mm. nimillä hera, herajauhe, kaseiini, maitoproteiini jne. Millä olet korvannut maidon ruokavaliossasi? Meillä kävi niin että kun jätin maitotuotteet pois ja korvasin ne soijatuotteilla, paheni pojan oireet ihan selvästi. Eli hän reagoi soijalle pahemmin kuin maidolle.
- Lyyli
En ole nyt perjantain jälkeen syönyt maitotuotteita missään muodossa. Olen oikein ajatuksella paneutunut siihen mitä suuhun laitan. En ole myöskään soijatuotteita käyttänyt pe jälkeen. Kalsiumin otan purkista. Olen ennen oksennusepisodia käyttänyt soijatuotteita ja hieman maitotuotteitakin (kahvimaito, juustot...) ja ne vauva on sietänyt hyvin. Ei siis kipuja, oksentelua, ihottumaa ennen viime torstaita kun annoin sitä vauvapuuroa. Kyllä harmittaa koko allergiahomma. Ennakkoluuloisena on sellainen mielikuva että elämä on jotenkin "hankalampaa" maitoallergisen vauvan kanssa. No, kaikkeen tottuu ja eikös maitoallergia usein häviäkin parin vuoden iässä?
- puuroa
Lyyli kirjoitti:
En ole nyt perjantain jälkeen syönyt maitotuotteita missään muodossa. Olen oikein ajatuksella paneutunut siihen mitä suuhun laitan. En ole myöskään soijatuotteita käyttänyt pe jälkeen. Kalsiumin otan purkista. Olen ennen oksennusepisodia käyttänyt soijatuotteita ja hieman maitotuotteitakin (kahvimaito, juustot...) ja ne vauva on sietänyt hyvin. Ei siis kipuja, oksentelua, ihottumaa ennen viime torstaita kun annoin sitä vauvapuuroa. Kyllä harmittaa koko allergiahomma. Ennakkoluuloisena on sellainen mielikuva että elämä on jotenkin "hankalampaa" maitoallergisen vauvan kanssa. No, kaikkeen tottuu ja eikös maitoallergia usein häviäkin parin vuoden iässä?
mitä puuroa annoit? jos kyseessä olisikin vaikka vilja allergia? Sen jälkeen kun olet jättänyt maidon kokonaan pois ruokavaliosta, menee 2-3viikkoa ennen kun se on kokonaan kadonnut äidinmaidosta. Meillä maito allergia, ja vasta reilun 2 viikonpäästä iho lähti paranemaan ja muutenkin oireet helpottivat.
- Lyyli
puuroa kirjoitti:
mitä puuroa annoit? jos kyseessä olisikin vaikka vilja allergia? Sen jälkeen kun olet jättänyt maidon kokonaan pois ruokavaliosta, menee 2-3viikkoa ennen kun se on kokonaan kadonnut äidinmaidosta. Meillä maito allergia, ja vasta reilun 2 viikonpäästä iho lähti paranemaan ja muutenkin oireet helpottivat.
Moikka. Hyvä tietää tuo, että kestää aikaa ennenkuin iho-oireet vähenee. Eli... Edellisenä iltana annoin ensimmäistä kertaa "Nukkumatin unipuuroa", kaurapuuroa. Yö meni hyvin, ei mitään oireita. Aamulla annoin n. klo. 9:00 Hedelmäpuuroa, jossa oli kaikki viljat. Klo. 15:00 alkoi 4 tunnin oksentelu ja seuraavana päivänä ilmestyi 2 punaista "atooppista" läiskää poskeen ja siitä eteenpäin on ihottuma pahentunut. Ei ole enää oksennellut, tosin pulauttaa herkästi monta kertaa päivässä. Kun aikaisemmin olen pieniä määriä nauttinut maitotuotteita, ei ole tullut ihottumaa. Jos olin syönyt maitotuotteita enemmän kuin norm. oireina oli mahakivut ja "pieru jumissa". Kiitos paljon kun neuvot tälläistä huolestunutta äippää :)
- pienelle...
Lyyli kirjoitti:
Moikka. Hyvä tietää tuo, että kestää aikaa ennenkuin iho-oireet vähenee. Eli... Edellisenä iltana annoin ensimmäistä kertaa "Nukkumatin unipuuroa", kaurapuuroa. Yö meni hyvin, ei mitään oireita. Aamulla annoin n. klo. 9:00 Hedelmäpuuroa, jossa oli kaikki viljat. Klo. 15:00 alkoi 4 tunnin oksentelu ja seuraavana päivänä ilmestyi 2 punaista "atooppista" läiskää poskeen ja siitä eteenpäin on ihottuma pahentunut. Ei ole enää oksennellut, tosin pulauttaa herkästi monta kertaa päivässä. Kun aikaisemmin olen pieniä määriä nauttinut maitotuotteita, ei ole tullut ihottumaa. Jos olin syönyt maitotuotteita enemmän kuin norm. oireina oli mahakivut ja "pieru jumissa". Kiitos paljon kun neuvot tälläistä huolestunutta äippää :)
antaa yhtä vilöjaa kerrallaan ja vasta esim. viikon-parin päästä ottaa seuraava ruokavalioon. Ei mitään neljän viljan puuroja, ennenkuin on selvää, että kaikki viljat sopivat.
- Lyyli
pienelle... kirjoitti:
antaa yhtä vilöjaa kerrallaan ja vasta esim. viikon-parin päästä ottaa seuraava ruokavalioon. Ei mitään neljän viljan puuroja, ennenkuin on selvää, että kaikki viljat sopivat.
Olet aivan oikeassa. Ja tiesinhän minä sen... En ymmärrä miksi kuitenkin annoin sitä puuroa. Oli vissiin aivot jääneet narikkaan. Nää on vähän uusia juttuja kaikki... No, kokemukset opettaa.
- huoli,
Lyyli kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Ja tiesinhän minä sen... En ymmärrä miksi kuitenkin annoin sitä puuroa. Oli vissiin aivot jääneet narikkaan. Nää on vähän uusia juttuja kaikki... No, kokemukset opettaa.
sattuu sitä paremmissakin piireissä.;) Itse olen koulutukseltani terveydenhoitaja ja silti välillä saan ihmetellä, kun toimin jonkun asian kanssa ihan hölmösti, vaikka itse olen yleensä se, joka neuvoo muita.:)
- Lyyli
huoli, kirjoitti:
sattuu sitä paremmissakin piireissä.;) Itse olen koulutukseltani terveydenhoitaja ja silti välillä saan ihmetellä, kun toimin jonkun asian kanssa ihan hölmösti, vaikka itse olen yleensä se, joka neuvoo muita.:)
Moro TH, täällä SH :D
- varsinaisia..
Lyyli kirjoitti:
Moro TH, täällä SH :D
asiantuntijoita ollaan siis molemmat.;) Mutta eikös sitä sanota, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä.:)
- Lyyli
Oksentelu alkoi taas eilen illalla. Mitään maitoa tyttö ei saanut. Sellaista hedelmäsosetta jossa on banaania, mangoa ja eniten omenaa. Silloin edellisen kerran oksennuspäivän aamuna sai hedelmäpuuroa, jossa oli persikkaa, aprikoosia ja omenaa ja päivällä sai myös iiiiihan vähän banaania. Banaanista ei kyllä aikaisemmin n. 2kk sitten ole tullut mitään... Ja meillä oli viime la sellainen poissaolokohtauskin tytöllä :( Joten nyt mietin että liittyykö oksentelut siihen vaiko sattumalla niihin ruokiin, esim. omenaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985