piiskasta minäkin...

mamma

kyllä minun mielestä koivuniemen herraa voi antaa kunhan sitä ei tehdä raivon vallassa vihapäissään.syytömästi ei saa piiskata,aina pitää olla varma,että syy on todellinen.pikku rikkeistä ei saa piiskata,mutta jos on"pätevä" syy niin housut vaan alas ja polville poikittain ja siinä ensin kunnollinen puhuttelu aiheesta jossa selviää miksi piiskaa nyt annetaan ja sitten muutama ripsaus pyllylle ,ei tarvi lyödä kovaa.meillä ainakin se toimi näin.

175

37426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laila p.

      Muutama ripsaisu vitsalla paljaalle pepulle on parempi kuin huutaminen ja haukkuminen.Piiskan jälkeen asia on sovitettu ja piste.

      • nainen

        ensinnäkin piiskaaminen on laitonta ja toiseksi se on lapsen alistamista.


      • järkyttävää

        miten joku voi vielä nykyaikana ajatella käyttävänsä piiskaa tai vastaavaa lapsen kuritusta kasvatuskeinona. äly hoi! eikö ole tarpeeksi jo puhuttu ja kirjoitettu lapsen kasvusta ja kehityksesta ja siitä miten sitä tuetaan.
        piiskaaminen ehdottomasti kiellettyä, ja jos sellainen tulee tietoon niin yhteys heti lastensuojeluun. kyllä kuule muut keinot on joilla lapsia kasvatetaan, rajat ja rakkaus ja syli ja ymmärrys.
        et kai halua kasvattaa lapsestasi tunnevammaista ja katkeraa aikuista??


      • mama -67

        Lapseni ovat nyt 15- ja 17v, eivätkä koskaan ole saaneet piiskaa tai muuta fyysistä kuritusta, kuten en minäkään lapsena. Kyllä meillä on osattu puhumalla asiat selvittää. Joskus on raivoa käyty ensin laannuttamassa omassa huoneessa tai sitten pihalla, jonka jälkeen asiasta on voitu keskustella täysin rauhallisesti ja aivan ilman huutoa.. Maltti on valttia :)


      • -78
        järkyttävää kirjoitti:

        miten joku voi vielä nykyaikana ajatella käyttävänsä piiskaa tai vastaavaa lapsen kuritusta kasvatuskeinona. äly hoi! eikö ole tarpeeksi jo puhuttu ja kirjoitettu lapsen kasvusta ja kehityksesta ja siitä miten sitä tuetaan.
        piiskaaminen ehdottomasti kiellettyä, ja jos sellainen tulee tietoon niin yhteys heti lastensuojeluun. kyllä kuule muut keinot on joilla lapsia kasvatetaan, rajat ja rakkaus ja syli ja ymmärrys.
        et kai halua kasvattaa lapsestasi tunnevammaista ja katkeraa aikuista??

        Muistan itse nuoruudesta kuinka isä kyllästyi kurittomuuteeni ja "antoi tulla"; Eli niskavilloista on kannettu sisälle, kädestä otettu tiukasti kiinni ja viety huoneeseen rauhoittumaan, äitikin antoi kunnon läimäytykset pyllylle kun olin mennyt salaa leikkimään padon lähelle. Todella hyvät välit on vanhempien kanssa ja itse äitinä pidän heidän ratkaisujaan oikeina. Vääränä pidän ratkaisuja jotka he ovat kovan tahtoni vuoksi antaneet periksi ja olen sitten tehnyt typeryyksiä. Eli aikuiset; (Tämä on siis minun mielipiteeni) pääroolinne on olla kasvattajia eikä kavereita, jost iukka paikka tulee, niin mielestäni pitää ottaa kovemmat otteet käyttöön. Ja tätä voisi verrata tv-mainokseen jossa kaverit eivät anna auton avaimia juopuneelle nuorelle "Huomenna hän kiittää"... Eli minä ainakin kiitän vanhempiani kun ovat pitäneet huolta, vaikka sitten hiuksista kantamalla!!


      • Poika13v

        Piiskaaminen ei ole Mielestäni Alista mista Vanhemmat jotka antavat piiskaa välittävät lapsistaan Käyttävät aikaansa Lapsien Kasvatukseen piiskaaminen on osa sitä Vitsaakäytetään pakkotapauksissa jos eimuu auta Minä saan Äitiltä piiskaa Äitini ei Huuta Äiti riisuuminut hellästi antaa hyvästi vitsaa Äitin Rakkautta pyllyn kautta Äitilläni on Aikaaminulle muuloinkin kuin piiskaamiseen.


      • Pylly pystyssä
        Poika13v kirjoitti:

        Piiskaaminen ei ole Mielestäni Alista mista Vanhemmat jotka antavat piiskaa välittävät lapsistaan Käyttävät aikaansa Lapsien Kasvatukseen piiskaaminen on osa sitä Vitsaakäytetään pakkotapauksissa jos eimuu auta Minä saan Äitiltä piiskaa Äitini ei Huuta Äiti riisuuminut hellästi antaa hyvästi vitsaa Äitin Rakkautta pyllyn kautta Äitilläni on Aikaaminulle muuloinkin kuin piiskaamiseen.

        Sain tupakan poltosta koivuvitsaa äitini sylissä piiskatanssi pyllylläni minutin verran pyllyäkirveli piiskan jälkeen on hyvä olo pitän piiska kurista.


      • Tytteli1434
        Poika13v kirjoitti:

        Piiskaaminen ei ole Mielestäni Alista mista Vanhemmat jotka antavat piiskaa välittävät lapsistaan Käyttävät aikaansa Lapsien Kasvatukseen piiskaaminen on osa sitä Vitsaakäytetään pakkotapauksissa jos eimuu auta Minä saan Äitiltä piiskaa Äitini ei Huuta Äiti riisuuminut hellästi antaa hyvästi vitsaa Äitin Rakkautta pyllyn kautta Äitilläni on Aikaaminulle muuloinkin kuin piiskaamiseen.

        Olen samaa mieltä piiskaa tarvitaan joskus itse sain viikko sitten ohutta koivuvitsaa äitiltä pyllylle ja reisille kun temppuilen piiskatessa saan reisille vitsaa äiti piiskaa hellästi pylly punoittaa reisillä on rantuja.


      • petteri15V
        Pylly pystyssä kirjoitti:

        Sain tupakan poltosta koivuvitsaa äitini sylissä piiskatanssi pyllylläni minutin verran pyllyäkirveli piiskan jälkeen on hyvä olo pitän piiska kurista.

        saan piiskaa tarpeen mukaan äitin sylissä tämä toimii meillä hyvin annan piiskata hain itse joskus vitsan äitin pyynnöstä valmiiksi joskus äiti käyttää remmiä vyötä paljaalle pyllylle remmi on ihan OK.


      • ...

        Miksi pitäisi huutaa ja haukkua? Eikö lapsen kanssa voi puhua. Meillä asiat sovitaan puhumalla, ei piiskaamalla.


      • Sanna Maria 15V
        Tytteli1434 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä piiskaa tarvitaan joskus itse sain viikko sitten ohutta koivuvitsaa äitiltä pyllylle ja reisille kun temppuilen piiskatessa saan reisille vitsaa äiti piiskaa hellästi pylly punoittaa reisillä on rantuja.

        Sain kunnolla vitsaa äitiltä päivällä omasta syystäni vitsa tekihyvää tuli ihana raikas olo.


      • Piiska tehoaa
        nainen kirjoitti:

        ensinnäkin piiskaaminen on laitonta ja toiseksi se on lapsen alistamista.

        meillä on sovittu säännöt koti arestia tai vitsaa saa valita yleensä valitsen vitsan äitin sylissä saan näpäkästi pyllylleni en tunne itseäni alistetuksi.


      • drtgeryst
        järkyttävää kirjoitti:

        miten joku voi vielä nykyaikana ajatella käyttävänsä piiskaa tai vastaavaa lapsen kuritusta kasvatuskeinona. äly hoi! eikö ole tarpeeksi jo puhuttu ja kirjoitettu lapsen kasvusta ja kehityksesta ja siitä miten sitä tuetaan.
        piiskaaminen ehdottomasti kiellettyä, ja jos sellainen tulee tietoon niin yhteys heti lastensuojeluun. kyllä kuule muut keinot on joilla lapsia kasvatetaan, rajat ja rakkaus ja syli ja ymmärrys.
        et kai halua kasvattaa lapsestasi tunnevammaista ja katkeraa aikuista??

        Heh heh, jos sun lapses moksii muita ihmisiä/lapsia, sylkee ihmisten päälle, raivoaa, huutaa, heittelee tavaroita, ja palkaksi hän saa PALJON ymmärrystä ja rakastavaa SYLIÄ, ai kas kun ei mun iässä tollasta pilvilinnameininkiä ollu, oisin ollu varmaan vielä pahempi termiitti, jos paskan tekemisestä saa noin suuren edun, kun hyväksyntä, rakkaus ja syli, ai etttä ;)


      • Se joka vitsaa jne.
        nainen kirjoitti:

        ensinnäkin piiskaaminen on laitonta ja toiseksi se on lapsen alistamista.

        Lapsi ja aikuinen eivät ole tasa-arvoisia. Aikuinen on aina vastuussa lapsesta ja auktoriteetin asemassa, siis lapsen näkökulmasta ylempänä hierarkiassa kuin hän itse.


      • Iseedoyou
        ... kirjoitti:

        Miksi pitäisi huutaa ja haukkua? Eikö lapsen kanssa voi puhua. Meillä asiat sovitaan puhumalla, ei piiskaamalla.

        Entäs jos puhuminen ei auta? On lapsia, joihin ei vaan mikään puhuminen tehoa. Mene perjantai-iltana kaupungille, niin näet, millaista jälkeä tulee vapaalla kasvatuksella.


      • kuriton ja kunnia
        nainen kirjoitti:

        ensinnäkin piiskaaminen on laitonta ja toiseksi se on lapsen alistamista.

        joo mutta se on lapsen vihaamista jossei kunnolla tehdä selväksi asiat.


      • v
        järkyttävää kirjoitti:

        miten joku voi vielä nykyaikana ajatella käyttävänsä piiskaa tai vastaavaa lapsen kuritusta kasvatuskeinona. äly hoi! eikö ole tarpeeksi jo puhuttu ja kirjoitettu lapsen kasvusta ja kehityksesta ja siitä miten sitä tuetaan.
        piiskaaminen ehdottomasti kiellettyä, ja jos sellainen tulee tietoon niin yhteys heti lastensuojeluun. kyllä kuule muut keinot on joilla lapsia kasvatetaan, rajat ja rakkaus ja syli ja ymmärrys.
        et kai halua kasvattaa lapsestasi tunnevammaista ja katkeraa aikuista??

        Sitähän te vapaakasvattajat itse teette! Kasvatatte lapsistanne tunnevammaisia omaan napaan tuijottajia! Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee!


      • v
        ... kirjoitti:

        Miksi pitäisi huutaa ja haukkua? Eikö lapsen kanssa voi puhua. Meillä asiat sovitaan puhumalla, ei piiskaamalla.

        Ja lapsesi on sitten se koulun kauhu!


      • Magarenasto
        -78 kirjoitti:

        Muistan itse nuoruudesta kuinka isä kyllästyi kurittomuuteeni ja "antoi tulla"; Eli niskavilloista on kannettu sisälle, kädestä otettu tiukasti kiinni ja viety huoneeseen rauhoittumaan, äitikin antoi kunnon läimäytykset pyllylle kun olin mennyt salaa leikkimään padon lähelle. Todella hyvät välit on vanhempien kanssa ja itse äitinä pidän heidän ratkaisujaan oikeina. Vääränä pidän ratkaisuja jotka he ovat kovan tahtoni vuoksi antaneet periksi ja olen sitten tehnyt typeryyksiä. Eli aikuiset; (Tämä on siis minun mielipiteeni) pääroolinne on olla kasvattajia eikä kavereita, jost iukka paikka tulee, niin mielestäni pitää ottaa kovemmat otteet käyttöön. Ja tätä voisi verrata tv-mainokseen jossa kaverit eivät anna auton avaimia juopuneelle nuorelle "Huomenna hän kiittää"... Eli minä ainakin kiitän vanhempiani kun ovat pitäneet huolta, vaikka sitten hiuksista kantamalla!!

        Tuo on hyvin ihmiskohtaista miten käy elämässä. Nykyään asiat on erilaisia. Minun isäni tukisti ja pelkään häntä sen takia edelleen. Koen isäni vain pelottavana hahmona joka on välttämätön elämässä, en isänä tai mies-esimerkkinä tms.


      • lovetti
        Iseedoyou kirjoitti:

        Entäs jos puhuminen ei auta? On lapsia, joihin ei vaan mikään puhuminen tehoa. Mene perjantai-iltana kaupungille, niin näet, millaista jälkeä tulee vapaalla kasvatuksella.

        Kaikkiin lapsiin olisi voinut tehota puhe MUTTA se olisi pitänyt saada toimimaan äänensävyillä ja esimerkeillä jos silloin kun alettiin opetella puhetta. Esimerkkinä otan vaikak kypärän käytön, äitini kertoi tytöstä joka oli kaatunut kypärättä ja sen seurauksena aivokuollut eli henki pois kyllä on mennyt sen jälkeen koko ikä kypärä päässä.


      • Pekka3
        Poika13v kirjoitti:

        Piiskaaminen ei ole Mielestäni Alista mista Vanhemmat jotka antavat piiskaa välittävät lapsistaan Käyttävät aikaansa Lapsien Kasvatukseen piiskaaminen on osa sitä Vitsaakäytetään pakkotapauksissa jos eimuu auta Minä saan Äitiltä piiskaa Äitini ei Huuta Äiti riisuuminut hellästi antaa hyvästi vitsaa Äitin Rakkautta pyllyn kautta Äitilläni on Aikaaminulle muuloinkin kuin piiskaamiseen.

        Minun Äiti on äitisilainen meilläkäytetään koivuvitsaa enimmäkseen olen saanut parikertaa remmiä eilen illalla työpäivän jälkeen ruan,suihkun jälkeen tuli aamutakkipäällä hakee minut saunan pukuhuoneeseen oli nähnyt tupakointini vitsa ototti sohvalla riisui päällyshousut äiti riisuialkkarit otti syliinsä aamutakki aukesi olin paljaillareisillä vitsa tanssipyllylläni pitkään tirauttelin pikkuitkuja pylly oli punainen,kuumotti äiti otti syliinsä hellimme hiljaisina toisiamme oli ihanaa olla vitsanjälkeen hyväiltävänä.


      • jotkut nykyaikuiset
        Iseedoyou kirjoitti:

        Entäs jos puhuminen ei auta? On lapsia, joihin ei vaan mikään puhuminen tehoa. Mene perjantai-iltana kaupungille, niin näet, millaista jälkeä tulee vapaalla kasvatuksella.

        Kyllä se puhuminen auttaa, et vaan osaa. Tai sitten olet niin laiska että otat heti remmin käteen kun lapsi tekee pienimmänkin virheen.


      • Hasek1
        järkyttävää kirjoitti:

        miten joku voi vielä nykyaikana ajatella käyttävänsä piiskaa tai vastaavaa lapsen kuritusta kasvatuskeinona. äly hoi! eikö ole tarpeeksi jo puhuttu ja kirjoitettu lapsen kasvusta ja kehityksesta ja siitä miten sitä tuetaan.
        piiskaaminen ehdottomasti kiellettyä, ja jos sellainen tulee tietoon niin yhteys heti lastensuojeluun. kyllä kuule muut keinot on joilla lapsia kasvatetaan, rajat ja rakkaus ja syli ja ymmärrys.
        et kai halua kasvattaa lapsestasi tunnevammaista ja katkeraa aikuista??

        Monenko kasvuikäisen lapsen kanssa elit arkea silloin kun kirjoitit tuon tekstisi??


      • Kuri kunniaan

        Hieman oletinkin, että vallitsee ymmärtämättömyys siinä, mikä on kuria.

        Kesämökillä kuuntelen usein, kun en muutakaan voi, kuinka siellä lasten kasvatus sujuu. Huutelu kuulee tähän tyyliin:
        - Aki, tules tänne.
        - Aki, tänne heti
        - Aki, äiti käskee, tule tänne
        - Aki, kohta äiti kiukustuu
        - Aki, nyt äiti on todella vihainen
        - Aki, kohta äiti suuttuu…
        Ja tuohon tyyliin jatkuu huutelu.

        Meidän lapsemme olivat saaneet aikoinaan pienen rangaistuksen ja tiesivät, että jotain ikävää seuraa, jos ei tulla heti ensimmäisellä komennolla tai ainakin ilmoiteta, miksi ei heti voida tulla. Mitä ihmeen kasvatusta se on, että laaditaan sääntöjä, mutta sääntöjen rikkomisesta ei seuraa rangaistusta. Onhan hyvä keskustella lasten kanssa monista asioista, mutta on koko joukko asioita, joista ei edes keskustella. Aivan kuin yhteiskunnassakin on lakeja, jotka vain ovat ja joiden edessä kansalaisen on vain toimittava lain edellyttämällä tavalla. Ei niiden perusteista voi edes keskustella esimerkiksi poliisin kanssa.

        Rangaistus tuli tehdystä sääntöjen rikkomisesta eikä mistään mielivaltaisesti. Usein rangaistus oli puolisen tusinaa iskua ja kyllä se riitti. Rajoja tuli koeteltua ja havaittua, että rikkomista seurasi rangaistus. Kun taas sääntöjen noudattamisesta oli hyvää tiedossa. Käytössä oli siis keppi ja porkkana ja kaikkihan työelämässä mukana olevat tietävät, että keppi on porkkanaa tehokkaampi.

        Ja kuten sanottu, nyt aikuisina lapset ovat sitä mieltä, että kasvatus oli oikein ja että heille jo pienenä syntyi selvä käsitys siitä, miten yhteiskunnassa pitää toimia. Samoin he ovat olleet hyvin kiitollisia siitä, että meillä vaadittiin myös kotona käytöstapoja. Nyt he ovat varmoja itsestään oudoissakin tilanteissa.


    • Huono äiti

      Mutta millä hinnalla?
      Mielestäni on vielä inhimillistä jos menettää malttinsa ja läpsäisee (vaikka sekin on paha) ja jälkikäteen pyytää anteeksi, mutta tuollainen harkittu väkivalta... Ei sillä ole mitään oikeutusta, ja on kauheaa jos lapsi uskoo ansainneensa moisen nöyryytyksen. Tunnepuolelle se sinun vitsasi osuu kaikkein pahimmin, eivätkä ne jäljet parane itsestään!
      Voi taivas, että ihmiset voi olla sairaita!

      • merja

        Ei se lapsen itsetuntoa huononna. Olen itse kahden lapsen äiti jotka eivät piiskaa ole saaneet mutta itse olen ja jos tosipaikka tulee ettei puhe tehoa enään niin silloin kyllä myös käytän piiskaa. He eivät siihen kuole kuten en minäkään ole kuollut-eikä se ole aiheuttanut vanhempieni ja minun välilleni mitään kahnauksia. Ja olen jo 42-vuotias. Järjen käyttö on sallittua!


      • ...
        merja kirjoitti:

        Ei se lapsen itsetuntoa huononna. Olen itse kahden lapsen äiti jotka eivät piiskaa ole saaneet mutta itse olen ja jos tosipaikka tulee ettei puhe tehoa enään niin silloin kyllä myös käytän piiskaa. He eivät siihen kuole kuten en minäkään ole kuollut-eikä se ole aiheuttanut vanhempieni ja minun välilleni mitään kahnauksia. Ja olen jo 42-vuotias. Järjen käyttö on sallittua!

        Minakin sain remmia lapsena eika ole aiheuttanut mitaan traumoja eika ryppuja minun ja vanhempieni valille. Minusta on jotenkin surkuhupaisaa kuinka taalla ihmiset alkavat liioittelemaan vitsankaytto asiaa. Kun joku sanoo etta antaa lapselleen piiskaa kun tarve vaatii, niin johan alkaa alynvalayksia tulemaan kuten "no kai annat miehellesikin piiskaa jos menee hermot" tai "no kai sitten ojennat piiskan miehellesikin ja han voi sinua lapsia kun naama alkaa kyllastyttaan" yms... Hoh hoijaa...


      • Leevi
        merja kirjoitti:

        Ei se lapsen itsetuntoa huononna. Olen itse kahden lapsen äiti jotka eivät piiskaa ole saaneet mutta itse olen ja jos tosipaikka tulee ettei puhe tehoa enään niin silloin kyllä myös käytän piiskaa. He eivät siihen kuole kuten en minäkään ole kuollut-eikä se ole aiheuttanut vanhempieni ja minun välilleni mitään kahnauksia. Ja olen jo 42-vuotias. Järjen käyttö on sallittua!

        Voisikohan tämä lukikirjoitushäiriösi juontaa jotenkin siitä, että sinua pahoinpideltiin lapsena ?


      • tarkoituksella
        merja kirjoitti:

        Ei se lapsen itsetuntoa huononna. Olen itse kahden lapsen äiti jotka eivät piiskaa ole saaneet mutta itse olen ja jos tosipaikka tulee ettei puhe tehoa enään niin silloin kyllä myös käytän piiskaa. He eivät siihen kuole kuten en minäkään ole kuollut-eikä se ole aiheuttanut vanhempieni ja minun välilleni mitään kahnauksia. Ja olen jo 42-vuotias. Järjen käyttö on sallittua!

        Oletko naimisissa eli oletko yh äiti?


      • Perse hellänä
        merja kirjoitti:

        Ei se lapsen itsetuntoa huononna. Olen itse kahden lapsen äiti jotka eivät piiskaa ole saaneet mutta itse olen ja jos tosipaikka tulee ettei puhe tehoa enään niin silloin kyllä myös käytän piiskaa. He eivät siihen kuole kuten en minäkään ole kuollut-eikä se ole aiheuttanut vanhempieni ja minun välilleni mitään kahnauksia. Ja olen jo 42-vuotias. Järjen käyttö on sallittua!

        Äiti antoi pienenä piiskaa oikein kunnolla ja olen hyvilläni kun sain piiskaa.Kerrankin kun en uskonut puhetta hain piiskoja nipun ja vitsan iskuja sateli pyllylle ja piiskaus ei ollut mitään pientä äiti piiskasi minua vitsalla olan takaa perse oli vereslihalla en pystynyt kunnolla istumaan viikkoon .Piiska sain kerran viikossa.


      • Piiskaa Pyllyyn.
        Perse hellänä kirjoitti:

        Äiti antoi pienenä piiskaa oikein kunnolla ja olen hyvilläni kun sain piiskaa.Kerrankin kun en uskonut puhetta hain piiskoja nipun ja vitsan iskuja sateli pyllylle ja piiskaus ei ollut mitään pientä äiti piiskasi minua vitsalla olan takaa perse oli vereslihalla en pystynyt kunnolla istumaan viikkoon .Piiska sain kerran viikossa.

        Piiskaa Tuli Saatua monasti olin pylly paljaana Äitin sylissä koivuvitsaa saamassa pyllyssä tuntui mitä oli tehnyt.


    • faija

      Kirjoituksia nopeasti silmäilemällä voisi vetää johtopäätöksen, että piiskauksen hyväksyvät helpommin ne aikuiset, joita on piiskattu lapsena.

      Olisiko kyse todellakin siitä, että piiskaus muuttaa ihmistä? Olisiko kyse siitä, että lapset eivät vielä aikuisenakaan uskalla (ajatella ja) myöntää sitä, että omat vanhemmat olisivat toimineet väärin...

      • Siru

        Juuri tästä on kysymys ja siksi ongelma siirtyy usein sukupolvesta toiseen.


      • niin siis
        Siru kirjoitti:

        Juuri tästä on kysymys ja siksi ongelma siirtyy usein sukupolvesta toiseen.

        Siis mikä "ongelma"? Nyky yhteiskunta on niin urbanisoitunut ja etääntynyt oikeasta elämästä oudoilla laeillaan, että normaalista kasvatuksesta on tullut ongelma.

        Katso esim. kaupassa, kun äidit ja isät yrittävät torua lapsiaan, mutta se ei tehoa, koska lapsi on oppinut, että pahastakaan väärinteosta ei tule huutoa kummempaa seuraamusta.

        Kaikki eläinlajit, jotka hoitavat poikasiaan pitävät tiukkaa jöötiä pennuilleen, niin ne oppivat mitä ei saa tehdä yhteisössä. Ihmis"pentu" oppii aivan saman kaavan mukaan yhteisön pelisääntöjä kuin koira tai apina. Myöhemmin jöötä pitää virkavalta, mutta silloin on jo liian myöhäistä.


      • totta puhut
        Siru kirjoitti:

        Juuri tästä on kysymys ja siksi ongelma siirtyy usein sukupolvesta toiseen.

        Varmaan näin.Muistan kun lapsena yhdessä kyläpaikassa näin piiskan oven päällä.Ajattelin,että en kyllä pidä noista vanhemmista.Meillä ei piiskattu lapsia ja äiti ja isä saivat meidät kuitenkin tottelemaan.Ja ihan yhteiskuntakelpoisia ja empaattisia ihmisiä meistä tuli kuitenkin .


      • Älä anna periksi

        Minulla ainakin "piiskattuna" (niskavilloista kannettu, pyllylle saanut läimäitykset jne.) on myös vertailukohde asioista joissa vanhempani OVAT antaneet minulle periksi. Silloin kun ovat antaneet periksi eivätkä ole voineet "puhua" murkkuikäisen tahtoani ympäri, olen tehnyt typeryyksiä joita kadun vieläkin!!! Mielestäni vanhempien velvollisuus on huolehtia lapsestaan vaikka se olisikin välillä vaikeaa.
        Minä ainakin muistelen NYT AIKUISENA hyvällä niitä kertoja kun EIVÄT ole antaneet periksi ja minut on esim. kiikutettu kovalla kouralla huoneeseen miettimään. Järjenkäyttö tietenkin sallittua! Ja jos ei puheet tehoa niin muut otteet käyttöön oli se sitten sossun täti tai vanhenpien laki (eli siis tajuta että lapsi ja nuori ei vielä osaa tehdä oikeita päätöksiä, se on vanhempien vastuu)!!!


      • Että se siitä

        Olen lapsena yhden ainoan kerran saanut piiskaa. Katsopa lasten käytöstä toisia ihmisiä kohtaan, kun vanhempaa, opettajaa tms. ei ole puuttumassa asiaan. Ei mitään tietoa käytöstavoista tai toisten ihmisten kunnioittamisesta tai huomioonottamisesta. Kyllä tollasten kohdalla on vitsaa aivan turhaan säästelty. Menepä puhumaan ja ymmärtämään heitä, vittuilua saat osaksesi.


      • menee naurettavaksi
        niin siis kirjoitti:

        Siis mikä "ongelma"? Nyky yhteiskunta on niin urbanisoitunut ja etääntynyt oikeasta elämästä oudoilla laeillaan, että normaalista kasvatuksesta on tullut ongelma.

        Katso esim. kaupassa, kun äidit ja isät yrittävät torua lapsiaan, mutta se ei tehoa, koska lapsi on oppinut, että pahastakaan väärinteosta ei tule huutoa kummempaa seuraamusta.

        Kaikki eläinlajit, jotka hoitavat poikasiaan pitävät tiukkaa jöötiä pennuilleen, niin ne oppivat mitä ei saa tehdä yhteisössä. Ihmis"pentu" oppii aivan saman kaavan mukaan yhteisön pelisääntöjä kuin koira tai apina. Myöhemmin jöötä pitää virkavalta, mutta silloin on jo liian myöhäistä.

        Eläinten maailmassa urostiikeri saattaa tappaa vieraan naaraan poikaset. Ja olet varmaan kuullut hämähäkistä joka syö ''puolisonsa'' lisäännyttyään.
        Tuliko kenties mieleen että ihmiset on PIKKUSEN eri asia kun eläimet?


    • Lapsiaan kunnioittava

      Miten kukaan voi lyödä täysin puolustuskyvytöntä ja aikuisesta riippuvaista lasta? Ja vielä omaansa. Ei lapsia nöyryyttämällä kasvateta vaan rakkaudella. Kyllä pitäisi ne hermonsa saada muilla keinoin hallintaan tai sitten luovuttaa lapsensa ihmisille jotka eivät pahoinpitele heitä. Jos omat keinot loppuvat niin varmaan neuvoloista tai jostain muualta apua saa. Miettikäähän vähän ennen kuin sen piiskan esille kaivatte. En itse ole koskaan selkääni saanut ja silti olen aivan kunniallinen kansalainen, en myöskään koskaan ole edes harkinnut lyöväni lapsiani vaikka he osaavat kyllä kiristää välillä hermoja niinkuin kaikki lapset. Hyvä keino on olla OIKEASTI LÄSNÄ lapsen arjessa, antaa paljon aikaa ja jutella lapsien kanssa kaikesta ja sukeltaa heidän ajatusmaailmaansa. Omat menot (töitä lukuunottamatta) ja tarpeet voi kyllä siirtää myöhemmäksi tarvittaessa. Aikuistukaa hyvät "piiskaajat" ja antakaa lapsillenne turvallinen ja väkivallaton lapsuus. Väkivalta, vaikkakin pieni, luo aina lisää väkivaltaa ja antaa lapsille mallin miten toimia itse vanhempina.

      • minä vaan

        olen itse saanut koivunoksista pari kertaa mutta se ei johtunut äidin hermojen pettämisestä vaan todellakin siitä että tein jotain pahaa(äidille ja naapurin omaisuudelle). Ja äiti kyllä oli arjessa läsnä(kotona)mutta valvova silmä ei aina kaikkialle ehdi. Silloin koivunoksat sattuivat ehkä hetken, muttei siitä traumoja oo jäänyt. Enkä koe lapsuuttani väkivaltaiseksi tai itseäni nöyryytetyksi. Itse tekisin sanoin samoissa tilanteissa. Eipä ole tarvinnut vanhempana(teininä)riehua kaduilla kenenkään omaisuutta tuhoamassa kun kerralla tuli selväksi että mikä on toisten...


      • Leevi
        minä vaan kirjoitti:

        olen itse saanut koivunoksista pari kertaa mutta se ei johtunut äidin hermojen pettämisestä vaan todellakin siitä että tein jotain pahaa(äidille ja naapurin omaisuudelle). Ja äiti kyllä oli arjessa läsnä(kotona)mutta valvova silmä ei aina kaikkialle ehdi. Silloin koivunoksat sattuivat ehkä hetken, muttei siitä traumoja oo jäänyt. Enkä koe lapsuuttani väkivaltaiseksi tai itseäni nöyryytetyksi. Itse tekisin sanoin samoissa tilanteissa. Eipä ole tarvinnut vanhempana(teininä)riehua kaduilla kenenkään omaisuutta tuhoamassa kun kerralla tuli selväksi että mikä on toisten...

        Käsittääkseni koiria opetetaan erottamaan oikea väärästä läimäytyksin. Normaaliälyisten ihmislasten kasvatus on aivan jotain muuta.


      • vanhemmat mullakin

        Puolustuskyvytön??? En minä ainakaan ollut "puolustuskyvytön" kun leikin vilkkaan maantien varrella vaikka se oli kielletty, ÄITINI olisi ollut varmaan "puolustuskyvytön" jos olisi antanut minun leikkiä maantienvarrella ja yrittää minua kotiin pelkällä puheella. Sitä vastoi hän ONNEKSI kiikutti minut hiuksista sisälle ja antoi kunnon läimäytyksen pyllylle! Eipä tullut mieleen mennä sinne leikkimään takaisin.
        Eiköhän nyt ole kyse kuitenkin siitä että silloin HARVOIN ja poikkeustapauksissa tällaisille kauhukakaroille (kuten itse olin aikoinaan) pitää antaa toisenlaista kuria kun pelkkä puhe ei riitä..?
        (Näin muuten yhtenä päivänä bussissa lapsen, ehkä kolmi- tai nelivuotias joka haukkui kovaan ääneen muita tyylillä "Kato mikä läskimaha...läskiäpää...ihraperse" jne...- Lapsen äiti oli häpeissään ja yritti saada tämän loppumaan. Eipä puhe auttanut. Kun jäivät samalla pysäkillä kanssani pois niin ei meinannut tämä pikkupoika lähteä ulos. Lopulta äiti otti käsivarresta kiinni ja "kantoi" pojan ulos. Kauhea parku pojalta pääsi ja parkui kauan aikaa. Äiti oli aika neuvoton ja häpeissään siitä mitä muut mahtavat ajatella...) Mietitytti siinä vaiheessa että jos lapset määräävät säännöt niin....


      • Camdenn

        Kuinka sitten taata lapselleen "turvallinen ja väkivallaton lapsuus", kun se uhka on muiden huonosti kasvatetut nulikat? Tuskin ne vitsan takia toisia kiusaavat, eiköhän syy ole yleensäkin siinä, että rajoja ei ole asetettu ja muutenkin kasvatus on retuperällä.


    • KoivuNiemi

      Minun äitini kertoi usein kauhujuttuja omasta lapsuudestaan, miten äitinsä oli raahannut häntä ja muita lapsia hiuksista puuliiteriin ajatuksella, että laittaa kirveellä pään poikki. Nahkahihnasta tuli, samoin havunoksasta paljaille reitusille vielä 15-vuotiaana.

      Lapsena minä muistan saaneeni piiskaa 3-4 kertaa, äiti itki usein sen jälkeen, pyysi anteeksi ja halasi, suorastaan hukutti hellyyteen...

      Oma lapseni on 6-vuotias, kertaakaan en ole joutunut "turvautumaan" piiskaan tai tukistamiseen. Pienestä pitäen on ollut selkeät rajat; mitä saa tehdä ja mitä ei. Rangaistustoimenpiteet ovat rajoittuneet omaan huoneeseen menoon, jälkiruuan, karkin tai jonkun viihteen kieltämiseen. Sana tehoaa ilman sen kummempaa möykkäämistä.... Olen yrittänyt panostaa varsinkin positiiviseen palautteeseen. Ainakin vielä on toiminut hyvin :)

    • Laherry

      Vai piiskaa. Mitä hyötyä siitä on? Ei mitään. Turhia kipuja lapsille. Ja lakihan kieltää ainakin kouluissa ruummiillisen rangaistuksen. Jos itse on saanut pienenä piiskaa niin se ei oikeuta antamaan omalle lapselle piiskaa. Minä en ole saanut koskaan piiskaa, eikä vanhempanikaan. Sen sijaan korvat on karjuttu joitain kertoja lukkoon.

    • joo

      Vitsa ei aiheuta mitään vammoja-sen sijaan kädellä läimäytys voi kyllä aiheuttaa:kädessä on enemmään voimaa kuin vitsassa.
      Huutaminen opettaa lapsen siihen että huutamalla ne asiat selviää:jos halutaan jotain niin ei muuta kuin huudetaan kurkku suorana ihan missä vaan:kaupassa,kotona...
      Tukistamisestakaan ei voi aina tietää,millaisia seurauksia se aiheuttaa,kun ei suuttuessaan voi tietää,millaista voimaa käyttää.
      Vitsaa käyttäessään,vaikka millaisia voimia käyttäisi,ei saa aikaiseksi muuta kuin kirpovaa kipua-ja lapsi kyllä tietää,kuinka makealta se tuntuu!
      Menkääpä vähän itseenne ihmiset:kokeilkaa vaikka ensin itseenne ennen kuin puhutte :)

      • juu

        huutamisesta. Ulkopuolisesta tuntuu välillä kamalalta kuinka paljon lapsille huudetaan ihan julkisillakin paikoilla. Ja lapsi alkaa huutamaan vaan lujempaa. Eli kilpailuhan siitä tulee ja molemmilta vain ääni menee. Lisäksi lapsi oppii huutamisen jalon taidon. Jos asia ei luista niin huudetaan sitten..


      • Äiti Maalta

        Minulla on pehmeä vyö jota käytin tänä aamuna Rakkaan poikani pyllylle olimme antaneet samasta asiasta kaksi kertaa vitsaa ei tehonnut poikani sai valita 2viikkoa arestia tai remmi valitsi remmin annoin sylissäni paljaalle pyllylle.


    • *Tuulia*

      Tosiaan laki kieltää nykyisin lapsen ruumillisen kurituksen. Voi olla että lapselle siitä ei jää minkäänlaisia traumoja mutta oppii että niin voi kurittaa. Oma äitipuoleni on lapsena saanut piiska useammankin kerran ja kun pikkusisareni olivat pieniä kuritti hän heitä samalla tavalla. Itse en ole koskaan piiskaa saanut ja silti olen oppinut mitä saa tehdä ja mitä ei. Tukkapöllyä kyllä joskus sai ihan pienistäkin asioista, mutta tiedänpähän ainakin sen, että sitä en omiin lapsiini tule käyttämään.

      Jos suhteen lapseen saa alusta asti rakennettua hyväksi ja säilyttää oman auktoriteettinsa lapseen, ei tarvitse huutamista eikä kurittamista.

      • Kyllä ihmetyttää

        Mitä sitten teet, jos lapsi tekee pahojaan, jos et huuda etkä kurita? Silität päätä? Lapsella pitää olla rajat, ja niiden rikkomisesta pitää saada rangaistus, "rikoksesta" riippuen kovakin, ääritapauksessa myös vitsaa (esim. lapsi tekee jotain minkä tietää vääräksi ja mistä seuraa vaaratilanne joko lapselle tai muille ihmisille, vaikkapa yrittää leikkiä tulella).


    • isäntä

      pylly paljaaksi vaan, ei sitä isät katsele tyttäriensä sukuelimiä, tärkeintä on saada peppu punoittamaan ja kaljanjuonti jäämään vähemmälle! Lapsetkin kiittää vaikka toki noloa onkin peppu paljastaa...

      • kyllä

        voi voi- miten vielä voidaan Suomessa näin juntisti ajatella!


      • Leevi
        kyllä kirjoitti:

        voi voi- miten vielä voidaan Suomessa näin juntisti ajatella!

        Junttejahan ne nimenomaan näyttävät olevankin. Puhuvat vitsoista. Eipä niitä kaupunkilaisilla käden ulottuvilla juuri ole. Puhuvat myös puuliitereistä yms...


      • En puutu
        kyllä kirjoitti:

        voi voi- miten vielä voidaan Suomessa näin juntisti ajatella!

        Onko maailman meno mennyt mielestänne lasten käytöksen suhteen parempaan suuntaan, kuin esim. 1950 luvun jälkeen.
        Itse en kyllä muista tälläisiä hirmutekoja, mitä nyt on, muistaako joku muu?

        Ollaanko me viiskymppiset häiriintyneitä?
        Minä en ole päivääkään ollut työtön saamattomuuteni takia, enkä hakenut sossun luukulta rahaa, missä ollaan menty pieleen ja pahasti, kertokaa.
        En puhu piiskaamisesta, mutta noin muuten vaan, nykyään lapset ja nuoret ovat monille ihan ....miksi sanoisi...kaikki ostetaan ja annetaan.Ei ole mikään uutinen, että 10-vuotias seurustelee...heh...
        Kaljaa ja tupakkia ja kiroillaan ja huudellaan ja auta armias jos menet jotain sanoon, niin kyllä vanhemmat tulee pää punasena.

        Kouluissa ei ruoka maistu, kun kotona on kaikenmaaiman herkkumössöjä odottamassa, kun kullannuput jaksaa tulla koulusta kotia, että silleen. Ihmettelen mistä työttömien lapsilla on rahaa niin paljon, aina on jokin reissu niin sitte omat sanoo, kuinka kauheesti niilläkin oli ja meillä vain sopivavaksi mielestäni antama summa.
        Toki on suurin osa kunnon oppilaita ja käyttäytyy hyvin, mutta kyllä jossain mätää on.
        Pienten lasten äiditkin tarttee heti lähteä tuulettuun,kun joutuu sen pienen kanssa oleen, ei ennen noin ollut. No kai minulta riitti tää.


      • Leevi
        En puutu kirjoitti:

        Onko maailman meno mennyt mielestänne lasten käytöksen suhteen parempaan suuntaan, kuin esim. 1950 luvun jälkeen.
        Itse en kyllä muista tälläisiä hirmutekoja, mitä nyt on, muistaako joku muu?

        Ollaanko me viiskymppiset häiriintyneitä?
        Minä en ole päivääkään ollut työtön saamattomuuteni takia, enkä hakenut sossun luukulta rahaa, missä ollaan menty pieleen ja pahasti, kertokaa.
        En puhu piiskaamisesta, mutta noin muuten vaan, nykyään lapset ja nuoret ovat monille ihan ....miksi sanoisi...kaikki ostetaan ja annetaan.Ei ole mikään uutinen, että 10-vuotias seurustelee...heh...
        Kaljaa ja tupakkia ja kiroillaan ja huudellaan ja auta armias jos menet jotain sanoon, niin kyllä vanhemmat tulee pää punasena.

        Kouluissa ei ruoka maistu, kun kotona on kaikenmaaiman herkkumössöjä odottamassa, kun kullannuput jaksaa tulla koulusta kotia, että silleen. Ihmettelen mistä työttömien lapsilla on rahaa niin paljon, aina on jokin reissu niin sitte omat sanoo, kuinka kauheesti niilläkin oli ja meillä vain sopivavaksi mielestäni antama summa.
        Toki on suurin osa kunnon oppilaita ja käyttäytyy hyvin, mutta kyllä jossain mätää on.
        Pienten lasten äiditkin tarttee heti lähteä tuulettuun,kun joutuu sen pienen kanssa oleen, ei ennen noin ollut. No kai minulta riitti tää.

        Oliko kannanottoosi piilotettu sellainen sanoma, että jos lapsia hakattaisiin, piiskattaisiin, näpsäyteltäisiin, tukistettaisiin yms., niin käyttäytyisivät paremmin ? Nimimerkkisi oli "en puutu". Toivottavasti et sillä tarkoita, ettet puutu asiaan, vaikka tietäisit esim. naapurisi lapsia pahoinpideltävän.

        Sanot myös, että "Minä en ole päivääkään ollut työtön saamattomuuteni takia, enkä hakenut sossun luukulta rahaa". Tarkoitatko sillä, että kaikki työttömät ovat saamattomia ja että sinä olet automaattisesti jotenkin parempi ihminen ? Miksi halveksit ihmisiä, jotka joutuvat nöyrtymään hakemaan sossulta apua selvitäkseen hengissä. Eivät he kaikki ole lusmureita. Ihmiskohtaloita on monenlaisia ja jos sinä olet jostain syystä säästynyt vastoinkäymisiltä, se ei anna aihetta ylimielisyyteen.


      • KoivuNiemi
        Leevi kirjoitti:

        Junttejahan ne nimenomaan näyttävät olevankin. Puhuvat vitsoista. Eipä niitä kaupunkilaisilla käden ulottuvilla juuri ole. Puhuvat myös puuliitereistä yms...

        ... "puuliiteristä" puhuin minä, kun kerroin millainen piiskaustarina äidillä oli 40-50 luvuilla... olisiko nyt ollut sitä junttikaa....


      • Leevi
        En puutu kirjoitti:

        Onko maailman meno mennyt mielestänne lasten käytöksen suhteen parempaan suuntaan, kuin esim. 1950 luvun jälkeen.
        Itse en kyllä muista tälläisiä hirmutekoja, mitä nyt on, muistaako joku muu?

        Ollaanko me viiskymppiset häiriintyneitä?
        Minä en ole päivääkään ollut työtön saamattomuuteni takia, enkä hakenut sossun luukulta rahaa, missä ollaan menty pieleen ja pahasti, kertokaa.
        En puhu piiskaamisesta, mutta noin muuten vaan, nykyään lapset ja nuoret ovat monille ihan ....miksi sanoisi...kaikki ostetaan ja annetaan.Ei ole mikään uutinen, että 10-vuotias seurustelee...heh...
        Kaljaa ja tupakkia ja kiroillaan ja huudellaan ja auta armias jos menet jotain sanoon, niin kyllä vanhemmat tulee pää punasena.

        Kouluissa ei ruoka maistu, kun kotona on kaikenmaaiman herkkumössöjä odottamassa, kun kullannuput jaksaa tulla koulusta kotia, että silleen. Ihmettelen mistä työttömien lapsilla on rahaa niin paljon, aina on jokin reissu niin sitte omat sanoo, kuinka kauheesti niilläkin oli ja meillä vain sopivavaksi mielestäni antama summa.
        Toki on suurin osa kunnon oppilaita ja käyttäytyy hyvin, mutta kyllä jossain mätää on.
        Pienten lasten äiditkin tarttee heti lähteä tuulettuun,kun joutuu sen pienen kanssa oleen, ei ennen noin ollut. No kai minulta riitti tää.

        Käväsin katsomassa piiskajuttua, no ei kovin paljon enää aihe tunnu kiinnostavan. No minä en kirjoituksessani halua yleistää, mutta sanompa vain, että hyvin moni vieraantuu työnteosta, kun sitä työtä ei ole ja sitten on pakko se raha jostain saada. Ja minä jos kuka ymmärrän kyllä tilanteen, mutta et voi kieltää, että siivousala esim. vetäisi työtöntä ja apulaisen paikat, eli tarkoitan matalapalkkaiset alat eivät kelpaa, olen itse jutellu liian monen työttömän kanssa ja todennut tuon. Itse köyhän perheen lapsi ja aina niska limassa painanut, hyvä se on jos saa sossulta rahaa, mutta siinä menee myös koko elämä, ei se mieltä ylennä.

        Jos naapurissa pahoinpidellään vaikka kissaa, olen kyllä valpas ilmoittamaan siitä, mutta nuoriso on, osasta rikollista ja kepulikonstein toimeentulevaa ja en voi puoltaa tätä paapovaa kasvatusjärjestelmää, kuin nykyään on käytössä.

        Mutta sisua tarvitaan enemmän nuorilla pareilla, ettei heti erota ja sitten jää lapsia vailla vanhempia, tai tappelevia sellaisia.

        Pikkulapsilla on rajat monella kotona hakusessa, et voi väittää toisin. Olen vanhanajan naisihminen ja arvostan rehellisyyttä ja työn tekoa. Kuinka moni muuten vielä kerää käpyjä, itse istutin männyntaimia, niistä varmaan saisi jo komian satsin käpyjä.
        Älä vastaa kinaten, kun haluan rauhaa ja rakkautta kaikille, myös sinulle.


      • reilua?

        Kiittää tai sitten ei.Jos vaikka vanhempi jättäisi sen kaljankittaamisen vähemmälle ja piiskaamisen tekemättä.Piiskaatko myös murkkupoikiasi.Jonain kertana voi tulla takaisin samalla mitalla joten tähän et varmaan enää viitsi ryhtyä,kun et ole niin varma siitä toisen alistamisesta enää.


      • Metsuri-Jussi
        Leevi kirjoitti:

        Junttejahan ne nimenomaan näyttävät olevankin. Puhuvat vitsoista. Eipä niitä kaupunkilaisilla käden ulottuvilla juuri ole. Puhuvat myös puuliitereistä yms...

        Kyllä niitä vitsoja on kaupungissakin. Kävin tässä taanoin velipojan huushollissa ihan Hesan keskustassa ja kyllä siellä oli piiska eteisen peilin päällä. Ja on asunut siellä jo parikymmentä vuotta. Eli kyllä niitä juntteja löytyy Hesasta enemmän kuin arvaatkaan, jos se piiskan löytymisestä on kiinni. Tietysti osa hesalaisista ei uskalla edes metsään mennä eksymisen/karhun/suden pelon vuoksi. Hehän ovat niitä juppeja.


      • True as hell
        Leevi kirjoitti:

        Oliko kannanottoosi piilotettu sellainen sanoma, että jos lapsia hakattaisiin, piiskattaisiin, näpsäyteltäisiin, tukistettaisiin yms., niin käyttäytyisivät paremmin ? Nimimerkkisi oli "en puutu". Toivottavasti et sillä tarkoita, ettet puutu asiaan, vaikka tietäisit esim. naapurisi lapsia pahoinpideltävän.

        Sanot myös, että "Minä en ole päivääkään ollut työtön saamattomuuteni takia, enkä hakenut sossun luukulta rahaa". Tarkoitatko sillä, että kaikki työttömät ovat saamattomia ja että sinä olet automaattisesti jotenkin parempi ihminen ? Miksi halveksit ihmisiä, jotka joutuvat nöyrtymään hakemaan sossulta apua selvitäkseen hengissä. Eivät he kaikki ole lusmureita. Ihmiskohtaloita on monenlaisia ja jos sinä olet jostain syystä säästynyt vastoinkäymisiltä, se ei anna aihetta ylimielisyyteen.

        Ei varmaan niin, että jos kaikkia piiskattaisiin, kukaan ei käyttäytyisi huonosti. Mutta ei nykyään nuorilta ja yhä nuoremmilta kauheasti löydy kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan, jos ennen kerran oli toisin, niin jossainhan on selvästi menty vikaan. Vitsalla voi saada sen auktoriteettiaseman, että lapsi oppii kunnioittamaan ja arvostamaan myös muuta kuin omaa napaansa. Useimmille lapsille varmasti riittävät lievemmät keinot, mutta ei kaikille. Vanhoilta ihmisiltä usein kuulee, että ennen kun oli pelko koulukotiin joutumisesta, niin ei sitä ihan miten vain voinut käyttäytyä. Mitenkäs nyt, kun ei tarvitse teoistaan vastata millekään taholle? Ei ole koulukoteja, kukkahattutädit vaan "ymmärtävät" eikä ole edes lain edessä vastuussa mistään?


    • Alli

      Olen neljän lapsen äiti ja luin järkyttyneenä kuinka aikuinen ihminen voi hyväksyä lapsen pahoinpitelyn. Piiskaaminen on sitä. Kyllä vanhemmalla täytyy olla sen verran malttia, että voi puhumalla ratkaista ongelmat. Jo lakikin kieltää piiskaamisen!! Minulla on 22-8 vuotiaat lapset ja aina on puhe auttanut. Aloittakaa kasvattaminen lapsen olessa aivan pieni. Lämmin syli, keskustelu ja ajan antaminen lapselle, niin jopa tulosta syntyy. Hyi niille jotka piiskaan tarttuu. Ei lapsi sitä hyvällä muistele. Olen itsekin saanut piiskaa ja ehkäpä en siksi halua sitä perinnettä jatkaakaan. Piiska ei ole tehnyt minusta yhtään parempaa ihmistä. Tiedämpä vain etten koskaan alista lasta sellaiseen.

      • Kuri

        Tarkoitus on tietenkin että lapset koulutetaan hyviksi vanhemmiksi jo kotona antaen sen elämän- ja kasvatuksen mallin mitä tarvitaan lapsen kasvatuksessa. Mutta mielestäni olisi hyvinkin aiheellista antaa nuorille tuleville vanhemmille hyvä vanhempaen koulutus. Luulen että se auttaisi monen äidin/isän epävarmuudessa kohdata vanhemmuus ja tieto siitä mitä on perhe ja kun saa lapsen huostaansa.

        Itse olen jo vanhempi ja 4 lasta jo aikuisia sekä kasvattilapsia. Omat biologiset lapsemme kasvatimme ilman piiskaa ja lyhyesti sanoen selvin rajoin sekä säännöin. Heistä on kasvanut hyviä toisista välittäviä aikuisia.

        Äitini oli minulle se hyvä kasvattaja vaikka ei varmaan ollut lukenut mitään kasvatus tiedettä tai muuta tietoa kasvatuksesta. Hän oli selvä rajojen asettaja ja oli humoristinen, tavoitteeseen pyrkivä todella turvallinen ei vaan sanoissaan, ne teot oli esimerkkinä lämmöstä ja rakkaudesta.

        Olemme käyneet puolisoni kanssa yhdessä vanhempien koulutuksen COPE ohjelman mukaan ja voin sanoa että se olisi todella hyvä jokaisen ihmisen saada matkalle vanhemmuuteen.

        Ei tarvitse keskustella piiskan puolesta tai vastaan vaan se on aivan itsestään selvyys että hyvä kasvatus ei tarvitse piiskaamista.

        On myös olemassa se hysteerinen uhkaileva, syyttelevä "huutaminen" sekä lisäksi tulee se piiskaaminen, tukistaminen jne. sehän on laissakin kielletty. Psyykkinen kuritus ei näy punertavina- tai ruhjevammoina mutta ovat monin verroin vaikeammat vammat hoitaa. Mielestäni se on vakavasti otettava koska se jos mikä jättää syvät ja vaikeasti parantuvat haavat koko lapsen elämään aina aikuisuuteen ja tulevaan vanhemmuuteen.

        Minulla todellisia selviä tapauksia joita haavoja me nyt sitten yritämme sisältäpäin parannella ja saada ne edes arpeutumaan. Ainakin 300:dan lapsen elämän historia jonka olen kohdannut ja useamman tarinan silmästä silmään. Mihin tämä sitten vuorostaan tulee johtamaan, sekään ei ole mielestäni arvoitus vaan tieto jolle voisi jo nyt tehdä parannustyötä suuremmassa määrin.
        Kuka maksaa ja koska siitä se kenkä puristaa.

        Äidin/isän on annettava itselleen mahdollisuus kasvaa ja kehittyä lasten mukana koska jokainen lapsi on erilainen ja tarvitsee sitä hienosäätöä ohjauksessa. Vanhempien on pantava itsensää kuriin, on käytävä keskustelua ja kokeiltava eri mahdollisuuksia itseensä miten toimii vastuullisena vanhempana.
        En meinaa että minä liioin kaikkien mielestä olen hyvä kasvattaja, eikä ole pyrkimyskään niin olla. Olemme onneksi yksilöllisiä ihmisiä.


      • Siru
        Kuri kirjoitti:

        Tarkoitus on tietenkin että lapset koulutetaan hyviksi vanhemmiksi jo kotona antaen sen elämän- ja kasvatuksen mallin mitä tarvitaan lapsen kasvatuksessa. Mutta mielestäni olisi hyvinkin aiheellista antaa nuorille tuleville vanhemmille hyvä vanhempaen koulutus. Luulen että se auttaisi monen äidin/isän epävarmuudessa kohdata vanhemmuus ja tieto siitä mitä on perhe ja kun saa lapsen huostaansa.

        Itse olen jo vanhempi ja 4 lasta jo aikuisia sekä kasvattilapsia. Omat biologiset lapsemme kasvatimme ilman piiskaa ja lyhyesti sanoen selvin rajoin sekä säännöin. Heistä on kasvanut hyviä toisista välittäviä aikuisia.

        Äitini oli minulle se hyvä kasvattaja vaikka ei varmaan ollut lukenut mitään kasvatus tiedettä tai muuta tietoa kasvatuksesta. Hän oli selvä rajojen asettaja ja oli humoristinen, tavoitteeseen pyrkivä todella turvallinen ei vaan sanoissaan, ne teot oli esimerkkinä lämmöstä ja rakkaudesta.

        Olemme käyneet puolisoni kanssa yhdessä vanhempien koulutuksen COPE ohjelman mukaan ja voin sanoa että se olisi todella hyvä jokaisen ihmisen saada matkalle vanhemmuuteen.

        Ei tarvitse keskustella piiskan puolesta tai vastaan vaan se on aivan itsestään selvyys että hyvä kasvatus ei tarvitse piiskaamista.

        On myös olemassa se hysteerinen uhkaileva, syyttelevä "huutaminen" sekä lisäksi tulee se piiskaaminen, tukistaminen jne. sehän on laissakin kielletty. Psyykkinen kuritus ei näy punertavina- tai ruhjevammoina mutta ovat monin verroin vaikeammat vammat hoitaa. Mielestäni se on vakavasti otettava koska se jos mikä jättää syvät ja vaikeasti parantuvat haavat koko lapsen elämään aina aikuisuuteen ja tulevaan vanhemmuuteen.

        Minulla todellisia selviä tapauksia joita haavoja me nyt sitten yritämme sisältäpäin parannella ja saada ne edes arpeutumaan. Ainakin 300:dan lapsen elämän historia jonka olen kohdannut ja useamman tarinan silmästä silmään. Mihin tämä sitten vuorostaan tulee johtamaan, sekään ei ole mielestäni arvoitus vaan tieto jolle voisi jo nyt tehdä parannustyötä suuremmassa määrin.
        Kuka maksaa ja koska siitä se kenkä puristaa.

        Äidin/isän on annettava itselleen mahdollisuus kasvaa ja kehittyä lasten mukana koska jokainen lapsi on erilainen ja tarvitsee sitä hienosäätöä ohjauksessa. Vanhempien on pantava itsensää kuriin, on käytävä keskustelua ja kokeiltava eri mahdollisuuksia itseensä miten toimii vastuullisena vanhempana.
        En meinaa että minä liioin kaikkien mielestä olen hyvä kasvattaja, eikä ole pyrkimyskään niin olla. Olemme onneksi yksilöllisiä ihmisiä.

        Kiitos kirjoituksestasi. Se sanoi kaiken. Toivottavasti se avaa ihmisten silmiä ymmärtämään, minkälaista lopullista vahinkoa pienetkin julmuudet saavat aikaan näissä avuttomissa ihmistaimissa.


      • avustaja..
        Siru kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi. Se sanoi kaiken. Toivottavasti se avaa ihmisten silmiä ymmärtämään, minkälaista lopullista vahinkoa pienetkin julmuudet saavat aikaan näissä avuttomissa ihmistaimissa.

        Vahinkoa ei saa aikaan piiska annettuna aiheesta. päin vastoin. Vai miksi nykyään on koulussa isoja ongelmia lasten kanssa? vapaakasvatus ja eihän meidän lapsi ole mitään tehnyt asenne on syy nykyisiin vaikeuksiin.


    • matti

      Tiedän että laki kieltää ruumiillisen kurituksen, mutta valitettavasti lainsäätäjät eivät ole ottaneet huomioon yhtä seikkaa. Kaikki lapset eivät todellakaan ole veistetty samasta puusta. Ei tarvi kuin muistella omaa lapsuutta ja nuoruutta. Olin todellakin sellainen tapaus, että oppi meni perille VAIN JA AINOASTAAN ALAPÄÄN KAUTTA. Pitkään vanhempani yrittivät "taistella Koivuniemen herraa vastaan" niin haukkumalla kuin porkkanoillakin mutta turhaan. Minuun ei mikään purrut. Kunnes ollessani jo toisella kymmenellä heidän malttinsa petti ja sain piiskaa. Jo heti ensimmäisen selkäsaunan jälkeen tulokset olivat niin hyviä että turha kai mainita sai maistella "sitä herkkua" vielä monta kertaa myöhemmin. Vaikka piiska polttikin oikein kunnolla en muistaakseni ollut kertaakaan katkera vanhemmilleni selkäsaunan jälkeen, sillä jotenkin kai ymmärsin oman tilanteeni ja hyväksyin sen. Ja suhteeni omiin vanhempiini taisi vain syventyä selkäsaunojen jälkeen. Kirjoitin tämän vain osoittaakseni että mitallilla on AINA kaksi puolta - jopa selkäsaunalla!

    • Pylly hellänä

      Piiska on auttanut minua elämässä eteenpäin.Kerrankin kun olin tehnyt tuhmuuksia äiti haki koivuniemen herran riisui minulta housut kinttuun ja aloitti piiskauksen hän piiskasi minua sängyn päällä ja minä tunsin kuinka piiskan iskut tuntui minun pyllyllä hän piiskasi minua niin kauan ,että pylly punoitti.Isä antoi minulle piiskaa muutaman kerran jouiduin hakemaan piiskani itse jos toin vääränlaisen piiskan sain kauemmen aikaa selkääni.Kerrankin olin varastanut kaupasta ja kun jäin siitä kiini hän käski minun tuomaan ison nipun piiskoja ja heitti minulta housut kinttuun ja sen jälkeen sain piiskaa aika lailla noin 15 minuuttia .Olen elämäni aikana saanut piiskaa n 500 kertaa.Noin kerran viikossa.

      • Halukas..

        Miten pyllysi on kestänyt kaiken tuon. Jääpikö arpia, kun noin paljon on piiskattu?
        Kiihottavai tarinoita sinulla, minäkin haluaisin piiskaa, mitenkähän sitä saisi, olisko jossain paikkaa, jossa tällaista palvelua tarjottaisiin.


      • vitskurilaitos
        Halukas.. kirjoitti:

        Miten pyllysi on kestänyt kaiken tuon. Jääpikö arpia, kun noin paljon on piiskattu?
        Kiihottavai tarinoita sinulla, minäkin haluaisin piiskaa, mitenkähän sitä saisi, olisko jossain paikkaa, jossa tällaista palvelua tarjottaisiin.

        Kyllä on, jos vielä luet tätä ketjua niin otapa yhteyttä.
        [email protected]
        siellä kova vitsakuri on


    • näinkin voi käydä

      minulla on monia kavereita joita on pienenä piiskattu ja nyt he harrastavat sitä aikuisena. tosin ei lasten kuritukseen vaan sadomasokismi-orgioina. kuten minä itse, sain selkääni nuorena ja varsinkin murrosiän kynnyksellä kovasti. ja nyt saan siitä seksuaalisen kiihotuksen. toivon pääseväni siitä eroon, mutta se jotenkin vain kuuluu elämään.
      olen kääntänyt sen kivun nautinnoksi.

      • fddfdfdffdfd

        Tosiaan lapsena sain itsekin piiskaa, suurinpiirtein ala-asteelle siirtymiseen asti. Silti epäilen kovasti että sillä on osuutta nykyiseen SM-kiinnostukseeni. Eli tykkään saada piiskaa, antaa piiskaa ja katsoa erilaisia kuvia/videoita aiheesta.


    • piiskaa saanut

      Ei enään piiskaa anneta. Nykyään se on loukkaus lapselle. naapurini antavat sitä lapsilleen, se on lainvastaista. Lapsen kanssa voi keskustella asiasta. sain itse lapsena piiskaa, se ei ollut oikein.

    • Vieläkin traumoja

      Minusta piiskaaminen on väärin! Sain itse sitä lapsena viikossa monta kertaa, ihan asiattomasta syystä. Niinkuin esimerkiksi kaadoin lautasen lattialle, ja se meni rikki. Tässä asiasta minulla on traumoja, näen siitä painajaisia vieläkin. Silloin pelkäsin isääni, kun sitä vitsaa tuli aina.. Isä pyyteli jälkeenpäin anteeksi, mutta jäi siitä aina paha jälki muistoihin. Nyt olen vihdoin uskaltanut puhua järkeä isän kanssa, ja päätetty, ettei sitä anneta enään sen katon alla, ei koskaan. Nyt me osataan puhua asioista. Ei niin kuin härät: satuttamalla puolustuskyvytöntä, joka tukeutuu vanhempiinsa.

      • Saara N.

        Niin piiskaa kuin traumoja. Omasta lapsuudestani - ja osittain nuoruudestanikin - muistan, kuinka meillä vanhemmat aina määräsi rangaistukseksi kotiarestia viikosta aina kuukauteen saakka. Eli vain kouluun pääsi käymään, ei kavereita eikä telkkaria. Tietokoneita ei silloin ollutkaan. Ja minä kun en ollut silloin - enkä vielä nykyisinkään - mikään "kotirotta", aina piti päästä liikkeelle. Pari ensimmäistä arestia jouduin kärsimään ja ne tuntuivat todella pitkiltä eli täyttä helvettiä. Vain pari päivää toisen arestin päättymisen jälkeen myöhästyin jälleen kotiintulosta ja taas tarjottiin viikon arestia. Protestoin kyllä vahvasti vastaan, vaan sekös iskän päätä olisi kääntynyt. Kun siinä itsekseni itkeä nyyhkytin uutta arestia, mieleeni juolahti selkäsauna vaihtoehtona. Ja vaikka se selkäsauna pelottikin - vaikka kokemuksia ei ollutkaan - päätin kokeilla kepillä jäätä ja ei kun takaisin iskän juttusille. Ja niin sanavalmis mies kuin olikin, silloin hän meni hiljaiseksi. Alkoi ilmeisesti epäillä, että olisin piruillut ja sai sanotuksi "Hae piiska" Ja meikkätyttöhän haki ja ojensin sen iskälle ja ilman käskyä vielä työnsin housut polviin. Oli se hänelle todella paha paikka ja alkoi sopertaan jotain ettei hän voi. Näin jälkeen päin muistellen olen naureskellut että meillä meni silloin vähän niin kuin roolit sekaisin. Olisin lapsena halunnut piiskaa ja iskä ei olisi halunnut sitä antaa. No, kyllähän minä lopulta muutaman sivalluksen siitä risusta sain takapuolelleni kunnes hän purskahti itkuun. Se taisi olla ainut kerta, kun näin hänen itkevän, mahtiko tulla muistot omasta lapsuudestaan mieleen? Ja minähän siinä yritin häntä lohduttaa. Näin koko asetelma siis heitti härän pyllyä. No pääasia kuitenkin oli että aresti peruttiin ja pääsin jälleen illalla naapuriin käymään. Mainittakoon tässä yhteydessä, että olimme silloin kahden kotona.
        Mahtoiko olla seuraavana iltana kun iskä tuli uudestaan luokseni ja silloin puhuimme ihan asiallisesti tulevasta rangaistuskäytännöstä eli aresti vai selkäsauna. Ja kun olin edelleen selkäsaunan kannalla hän hieman ihmetteli valintaani. mutta kun kerroin, kuinka se aresti tuntui niin pahalta - minulla kun oli vauhti päällä koko ajan - hän lupautui "muuttamaan tapojaan".
        Mainittakoon kun äiti sai tietää siitä selkäsaunasta, siitähän kehkeytyi melkoinen riita ja minut huudettiin paikalle selvittämään tilannetta. Aluksi äitikin piti hulluna kun olin itse pyytänyt piiskaa mutta uskoi sentään lopulta. Sen jälkeen ei meillä arestia omalla kohdallani enää käytetty - veljelleni kylläkin - ja voitte vain arvata, kummasta kuritusmuodosta minä sain traumoja


      • vapauttaa
        Saara N. kirjoitti:

        Niin piiskaa kuin traumoja. Omasta lapsuudestani - ja osittain nuoruudestanikin - muistan, kuinka meillä vanhemmat aina määräsi rangaistukseksi kotiarestia viikosta aina kuukauteen saakka. Eli vain kouluun pääsi käymään, ei kavereita eikä telkkaria. Tietokoneita ei silloin ollutkaan. Ja minä kun en ollut silloin - enkä vielä nykyisinkään - mikään "kotirotta", aina piti päästä liikkeelle. Pari ensimmäistä arestia jouduin kärsimään ja ne tuntuivat todella pitkiltä eli täyttä helvettiä. Vain pari päivää toisen arestin päättymisen jälkeen myöhästyin jälleen kotiintulosta ja taas tarjottiin viikon arestia. Protestoin kyllä vahvasti vastaan, vaan sekös iskän päätä olisi kääntynyt. Kun siinä itsekseni itkeä nyyhkytin uutta arestia, mieleeni juolahti selkäsauna vaihtoehtona. Ja vaikka se selkäsauna pelottikin - vaikka kokemuksia ei ollutkaan - päätin kokeilla kepillä jäätä ja ei kun takaisin iskän juttusille. Ja niin sanavalmis mies kuin olikin, silloin hän meni hiljaiseksi. Alkoi ilmeisesti epäillä, että olisin piruillut ja sai sanotuksi "Hae piiska" Ja meikkätyttöhän haki ja ojensin sen iskälle ja ilman käskyä vielä työnsin housut polviin. Oli se hänelle todella paha paikka ja alkoi sopertaan jotain ettei hän voi. Näin jälkeen päin muistellen olen naureskellut että meillä meni silloin vähän niin kuin roolit sekaisin. Olisin lapsena halunnut piiskaa ja iskä ei olisi halunnut sitä antaa. No, kyllähän minä lopulta muutaman sivalluksen siitä risusta sain takapuolelleni kunnes hän purskahti itkuun. Se taisi olla ainut kerta, kun näin hänen itkevän, mahtiko tulla muistot omasta lapsuudestaan mieleen? Ja minähän siinä yritin häntä lohduttaa. Näin koko asetelma siis heitti härän pyllyä. No pääasia kuitenkin oli että aresti peruttiin ja pääsin jälleen illalla naapuriin käymään. Mainittakoon tässä yhteydessä, että olimme silloin kahden kotona.
        Mahtoiko olla seuraavana iltana kun iskä tuli uudestaan luokseni ja silloin puhuimme ihan asiallisesti tulevasta rangaistuskäytännöstä eli aresti vai selkäsauna. Ja kun olin edelleen selkäsaunan kannalla hän hieman ihmetteli valintaani. mutta kun kerroin, kuinka se aresti tuntui niin pahalta - minulla kun oli vauhti päällä koko ajan - hän lupautui "muuttamaan tapojaan".
        Mainittakoon kun äiti sai tietää siitä selkäsaunasta, siitähän kehkeytyi melkoinen riita ja minut huudettiin paikalle selvittämään tilannetta. Aluksi äitikin piti hulluna kun olin itse pyytänyt piiskaa mutta uskoi sentään lopulta. Sen jälkeen ei meillä arestia omalla kohdallani enää käytetty - veljelleni kylläkin - ja voitte vain arvata, kummasta kuritusmuodosta minä sain traumoja

        Vitsa tekee hyvää ja tekisi niin monille tuhansille suomen lapsille ja nuorille nykyäänkin.
        Minä sain vitsaa paljaalle pyllylleni ja reisien yläosiin aina 16 vuotiaaksi asti.
        Toki se sattui kovasti ja juuri sillä hetkellä kun sitä tuli niin välillä se oli hyvinkin tuskaista ja kamalaa mutta minua ei koskaan piiskattu vihassa vaan välittämisessä ja jumalan nimissä sain syntini anteeksi.
        Minulla oli 6 veljeä ja 2 siskoa. Olin veljesjoukon 7. eli nuorin.
        Kotonani lauloi vitsa ainakin kerran pari viikossa ja aina oli jonkun pennun peppu viivoilla.
        Vitsaa alettiin antaa jotakuinkin 3 vuotiaana jolloin annettiin ymmärtää että pitää totella mitä sanotaan ja pitää olla ymmärrys annetuista ohjeista ja vitsalla sitä pitkänpäälle opetettiinkin tuntemaan säännöt.
        Meillä oli lähes kaikissa naapureissa sama käytäntö ja muistan joskus jopa leikkineeni erään kivan naapurin pojan kanssa kuritusleikkejä ja kun meidät siitä yllätettiin niin molemmat meidät kiikutetiin sisään ja ei muuta kun housut alas polviin, ei koskaan housuja pois, sitten vain vitsaa pepulle toisen nähden, se vasta oli nöyryyttävää mutta ei sitä tavallaan osannyt hävetä kun se oli niin arkista.

        Minulla ei lapsena tullut sellaista oloa että jotenkin olisin puolustuskyvytön jota lyödään. olin vitsani ansainnut ja joskus näin jälkeenpäin olen ajatellut että mahdoinko tykätä siitä kun niin usein tein pirunkurejani, pahuutta, syntiä.

        Huvittaa niin kovasti tässä ketjussa joidenkin ylilyönnit ja dramatisoinnit miten vitsa pilaa ihmisen elämän ja että puolustuskyvytönlä lasta pahoinpidellään.. huh huh,, lapselle ei kuulu edes oikeus mihinkään puolustukseen silloin kun se on tehnyt pahaa ja sitä siitä rangaistaan, aikuinen siinä rangaistustilanteessa on juuri sillä hetkellä se puolustaja joka puolustaa lasta pahalta pirulta ja vapauttaa perkeleestä.
        Mikään ei ole niin kaunista kun oikein syvästi itkevä suomen poika kun sen pylly on kunnolla piiskattu ja se tunnustaa tekonsa, lupaa että ei enää te niin ja pyytää anteeksi.
        SEn jälkeen mieli on vapaa, iloinen, kevyt, autuas, raikas,...


      • saburo-san
        vapauttaa kirjoitti:

        Vitsa tekee hyvää ja tekisi niin monille tuhansille suomen lapsille ja nuorille nykyäänkin.
        Minä sain vitsaa paljaalle pyllylleni ja reisien yläosiin aina 16 vuotiaaksi asti.
        Toki se sattui kovasti ja juuri sillä hetkellä kun sitä tuli niin välillä se oli hyvinkin tuskaista ja kamalaa mutta minua ei koskaan piiskattu vihassa vaan välittämisessä ja jumalan nimissä sain syntini anteeksi.
        Minulla oli 6 veljeä ja 2 siskoa. Olin veljesjoukon 7. eli nuorin.
        Kotonani lauloi vitsa ainakin kerran pari viikossa ja aina oli jonkun pennun peppu viivoilla.
        Vitsaa alettiin antaa jotakuinkin 3 vuotiaana jolloin annettiin ymmärtää että pitää totella mitä sanotaan ja pitää olla ymmärrys annetuista ohjeista ja vitsalla sitä pitkänpäälle opetettiinkin tuntemaan säännöt.
        Meillä oli lähes kaikissa naapureissa sama käytäntö ja muistan joskus jopa leikkineeni erään kivan naapurin pojan kanssa kuritusleikkejä ja kun meidät siitä yllätettiin niin molemmat meidät kiikutetiin sisään ja ei muuta kun housut alas polviin, ei koskaan housuja pois, sitten vain vitsaa pepulle toisen nähden, se vasta oli nöyryyttävää mutta ei sitä tavallaan osannyt hävetä kun se oli niin arkista.

        Minulla ei lapsena tullut sellaista oloa että jotenkin olisin puolustuskyvytön jota lyödään. olin vitsani ansainnut ja joskus näin jälkeenpäin olen ajatellut että mahdoinko tykätä siitä kun niin usein tein pirunkurejani, pahuutta, syntiä.

        Huvittaa niin kovasti tässä ketjussa joidenkin ylilyönnit ja dramatisoinnit miten vitsa pilaa ihmisen elämän ja että puolustuskyvytönlä lasta pahoinpidellään.. huh huh,, lapselle ei kuulu edes oikeus mihinkään puolustukseen silloin kun se on tehnyt pahaa ja sitä siitä rangaistaan, aikuinen siinä rangaistustilanteessa on juuri sillä hetkellä se puolustaja joka puolustaa lasta pahalta pirulta ja vapauttaa perkeleestä.
        Mikään ei ole niin kaunista kun oikein syvästi itkevä suomen poika kun sen pylly on kunnolla piiskattu ja se tunnustaa tekonsa, lupaa että ei enää te niin ja pyytää anteeksi.
        SEn jälkeen mieli on vapaa, iloinen, kevyt, autuas, raikas,...

        saanut koskaan piiskaa, mutta minua on tukistettu jos en ole ollut kunnolla ja minä hyväksyin sen ja hyväksyn vieläkin. Lyömistä minä en hyväksy missään nimessä, ainoastaan "pienen" ruumiillisen kurituksen. Se on jokaisen vanhemman oikeus kurittaa omaa lastaan ja siihen ei ole millään sosiaalitantoilla mitään asiaa.
        Kerran nuorempana painittiin siskon kanssa ja siinä jupakassa minä satutin häntä aika pahasti ja äitihän ei tykännyt siitä ollenkaan ja tukisti minua todella lujasti. Silloin opin että täytyy käyttäytyä kunnolla.
        Kuri on juuri se asia mikä nykyajan lapsilta puuttuu. Minä olen todella kiitollinen omalle äidilleni että hän ei kasvattanut minua pumpulissa niin kuin nykyään tehdään.


      • ..olen antanut piisk
        saburo-san kirjoitti:

        saanut koskaan piiskaa, mutta minua on tukistettu jos en ole ollut kunnolla ja minä hyväksyin sen ja hyväksyn vieläkin. Lyömistä minä en hyväksy missään nimessä, ainoastaan "pienen" ruumiillisen kurituksen. Se on jokaisen vanhemman oikeus kurittaa omaa lastaan ja siihen ei ole millään sosiaalitantoilla mitään asiaa.
        Kerran nuorempana painittiin siskon kanssa ja siinä jupakassa minä satutin häntä aika pahasti ja äitihän ei tykännyt siitä ollenkaan ja tukisti minua todella lujasti. Silloin opin että täytyy käyttäytyä kunnolla.
        Kuri on juuri se asia mikä nykyajan lapsilta puuttuu. Minä olen todella kiitollinen omalle äidilleni että hän ei kasvattanut minua pumpulissa niin kuin nykyään tehdään.

        ..olen antanut lapsilleni piiskaa. En todellakaan ole siitä nauttinut ja aina olen jälkeenpäin siitä lasteni kanssa puhunut ja anteeksi pyytänyt. Vanhin nyt jo loki 20v., joskus naljailee mulle, että annatko piiskaa tms., niin kerrankin vastasin hänelle, että "syystäpähän olette kumpikin remmiä saaneet" ja sen jälkeen ei ole mitään asiasta maininnut..oli vähän sellaista uhittelua..liekkä hällä vielä ollut murrosikä?

        Nuorin saanut samalla tavalla piiskaa kuin vanhempi, mutta ei ole koskaan naljaillut minulle..on ihan eri puuta kuin vanhempi poikani. Vanhimman kanssa ollut ongelmia jo pienestä pitäen ennenkuin hän edes piiskaa sai..ollut vähän sellainen tahallaan ärsyttäjä,,mutta välit ovat aina olleet lasteni kanssa hyvät ja on edelleen.

        Kukaan tervejärkinen vanhempi ei varmaan nauti piiskaamisesta, mutta joskus se on vain se VIIMEINEN kasvatuskeino.


      • pahoinpidelty
        ..olen antanut piisk kirjoitti:

        ..olen antanut lapsilleni piiskaa. En todellakaan ole siitä nauttinut ja aina olen jälkeenpäin siitä lasteni kanssa puhunut ja anteeksi pyytänyt. Vanhin nyt jo loki 20v., joskus naljailee mulle, että annatko piiskaa tms., niin kerrankin vastasin hänelle, että "syystäpähän olette kumpikin remmiä saaneet" ja sen jälkeen ei ole mitään asiasta maininnut..oli vähän sellaista uhittelua..liekkä hällä vielä ollut murrosikä?

        Nuorin saanut samalla tavalla piiskaa kuin vanhempi, mutta ei ole koskaan naljaillut minulle..on ihan eri puuta kuin vanhempi poikani. Vanhimman kanssa ollut ongelmia jo pienestä pitäen ennenkuin hän edes piiskaa sai..ollut vähän sellainen tahallaan ärsyttäjä,,mutta välit ovat aina olleet lasteni kanssa hyvät ja on edelleen.

        Kukaan tervejärkinen vanhempi ei varmaan nauti piiskaamisesta, mutta joskus se on vain se VIIMEINEN kasvatuskeino.

        Olin kuulema hyvin vaikee lapsi, itsetuhoinen, joka yritti ihan satuttaa itteensä. Noh, äitini mukaan isäni joutui usein mulla ollessa raivonpuuska päällä mua "rajoittamaan" lyömällä, pitämällä tiukasti peittoo ja istumalla päälläni, kuristamalla, tukkapöllyllä jne. Toisinaan sain kuritusta myös hyvin mitättömistä "ei rangaistavista" asioista, kuten loppumattomasta itkusta. Äiti taas hyväksyi sen ja pitää sitä edelleen hyväksyttävänä, koska "olinhan vaikee lapsi" ja ansaitsin sen. Isäni lisäks äitini oli hyvin viilee mua kohtaan ja pitäny mua ilmeisesti aina hankalana ja jollain tapaa pettymyksenä minkä vuoks anteekspyyntöö, tukee, kannustusta saatikka suoranaista rakkautta ei oo pahemmin herunu. Teininäpä sitten rupesin oireilemaan tuosta kaikesta ja karkailin kotoa, pinnasin koulusta, yritin itsaria moneen kertaan ja otin veitsen sängynpatjani alle jemmaan, ku väkivallan sietokyky alko loppuu. Muutoin olin kuitenkin ylikiltti ja henkisesti alistettu, joten päihteisiin, seksiin tms. en sotkeentunut. Nyt oon jo 24-vuotias ja asunu 3,5 vuotta omillani melkein toisella puolella Suomee, mut huono itsetunto- ja luottamus, masennus ja ahdistus ovat kulkeneet mukanani enempi tai vähempi näihin päiviin saakka hyvin pitkälti. Tosin itsenäistyttyäni ja tällöin myös ns. itse itseni kasvatettuani sekä otettua etäisyyttä vanhempiini on elämä jopa välillä suht tasapainoista ja itsetunto kohtalainen. Olen kuitenkin hyvin herkkä ihminen ja mietiskelen paljon asioita, joten toisinaan ikävät muistot tulevat väkisin mieleen ja siinä sitä taas syöksytään masennuksen kouriin. Sen vuoks pyrin käymään porukoillanikin mahdollisimman harvoin, maksimissaan 2xvuodessa, mutta nykyään tuntuu, että voisin lakata kokonaan käymästä ja pitämästä yhteyttä. Toisaalta ennen sitä haluisin perinpohjasesti selvittää heidän kanssaan välit ja vaatia anteekspyyntöö. Siinäkin ongelmana vaan on se, et he sortuvat aina marttyyrin rooliinsa, eivätkä he kykene oikein asettumaan mun nahkoihin, joten koen keskustelun heidän kanssaan vaikeeks.. Eivät jopa ymmärrä, kuinka en arvosta ja rakasta riittävästi itteeni, enkä välillä kykene käymään töissä psyykkisen heikon vointini vuoksi, tuollaisten kokemusten jälkeen! Jotenka miettikääpä te vanhemmat, jotka haluutte kasvattaa lapsistanne terveitä tasapainoisia aikuisia, vielä toisen kerran kurittaako lasta tunteettomasti ruumiillisesti vai rakkaudella!


      • oli provo tai ei
        vapauttaa kirjoitti:

        Vitsa tekee hyvää ja tekisi niin monille tuhansille suomen lapsille ja nuorille nykyäänkin.
        Minä sain vitsaa paljaalle pyllylleni ja reisien yläosiin aina 16 vuotiaaksi asti.
        Toki se sattui kovasti ja juuri sillä hetkellä kun sitä tuli niin välillä se oli hyvinkin tuskaista ja kamalaa mutta minua ei koskaan piiskattu vihassa vaan välittämisessä ja jumalan nimissä sain syntini anteeksi.
        Minulla oli 6 veljeä ja 2 siskoa. Olin veljesjoukon 7. eli nuorin.
        Kotonani lauloi vitsa ainakin kerran pari viikossa ja aina oli jonkun pennun peppu viivoilla.
        Vitsaa alettiin antaa jotakuinkin 3 vuotiaana jolloin annettiin ymmärtää että pitää totella mitä sanotaan ja pitää olla ymmärrys annetuista ohjeista ja vitsalla sitä pitkänpäälle opetettiinkin tuntemaan säännöt.
        Meillä oli lähes kaikissa naapureissa sama käytäntö ja muistan joskus jopa leikkineeni erään kivan naapurin pojan kanssa kuritusleikkejä ja kun meidät siitä yllätettiin niin molemmat meidät kiikutetiin sisään ja ei muuta kun housut alas polviin, ei koskaan housuja pois, sitten vain vitsaa pepulle toisen nähden, se vasta oli nöyryyttävää mutta ei sitä tavallaan osannyt hävetä kun se oli niin arkista.

        Minulla ei lapsena tullut sellaista oloa että jotenkin olisin puolustuskyvytön jota lyödään. olin vitsani ansainnut ja joskus näin jälkeenpäin olen ajatellut että mahdoinko tykätä siitä kun niin usein tein pirunkurejani, pahuutta, syntiä.

        Huvittaa niin kovasti tässä ketjussa joidenkin ylilyönnit ja dramatisoinnit miten vitsa pilaa ihmisen elämän ja että puolustuskyvytönlä lasta pahoinpidellään.. huh huh,, lapselle ei kuulu edes oikeus mihinkään puolustukseen silloin kun se on tehnyt pahaa ja sitä siitä rangaistaan, aikuinen siinä rangaistustilanteessa on juuri sillä hetkellä se puolustaja joka puolustaa lasta pahalta pirulta ja vapauttaa perkeleestä.
        Mikään ei ole niin kaunista kun oikein syvästi itkevä suomen poika kun sen pylly on kunnolla piiskattu ja se tunnustaa tekonsa, lupaa että ei enää te niin ja pyytää anteeksi.
        SEn jälkeen mieli on vapaa, iloinen, kevyt, autuas, raikas,...

        niin mielenvikainenhan tämä tyyppi on. Joko se on piiskattu hulluksi tai on tullut hulluksi ihan omia aikojaan.


      • Piiskattu
        vapauttaa kirjoitti:

        Vitsa tekee hyvää ja tekisi niin monille tuhansille suomen lapsille ja nuorille nykyäänkin.
        Minä sain vitsaa paljaalle pyllylleni ja reisien yläosiin aina 16 vuotiaaksi asti.
        Toki se sattui kovasti ja juuri sillä hetkellä kun sitä tuli niin välillä se oli hyvinkin tuskaista ja kamalaa mutta minua ei koskaan piiskattu vihassa vaan välittämisessä ja jumalan nimissä sain syntini anteeksi.
        Minulla oli 6 veljeä ja 2 siskoa. Olin veljesjoukon 7. eli nuorin.
        Kotonani lauloi vitsa ainakin kerran pari viikossa ja aina oli jonkun pennun peppu viivoilla.
        Vitsaa alettiin antaa jotakuinkin 3 vuotiaana jolloin annettiin ymmärtää että pitää totella mitä sanotaan ja pitää olla ymmärrys annetuista ohjeista ja vitsalla sitä pitkänpäälle opetettiinkin tuntemaan säännöt.
        Meillä oli lähes kaikissa naapureissa sama käytäntö ja muistan joskus jopa leikkineeni erään kivan naapurin pojan kanssa kuritusleikkejä ja kun meidät siitä yllätettiin niin molemmat meidät kiikutetiin sisään ja ei muuta kun housut alas polviin, ei koskaan housuja pois, sitten vain vitsaa pepulle toisen nähden, se vasta oli nöyryyttävää mutta ei sitä tavallaan osannyt hävetä kun se oli niin arkista.

        Minulla ei lapsena tullut sellaista oloa että jotenkin olisin puolustuskyvytön jota lyödään. olin vitsani ansainnut ja joskus näin jälkeenpäin olen ajatellut että mahdoinko tykätä siitä kun niin usein tein pirunkurejani, pahuutta, syntiä.

        Huvittaa niin kovasti tässä ketjussa joidenkin ylilyönnit ja dramatisoinnit miten vitsa pilaa ihmisen elämän ja että puolustuskyvytönlä lasta pahoinpidellään.. huh huh,, lapselle ei kuulu edes oikeus mihinkään puolustukseen silloin kun se on tehnyt pahaa ja sitä siitä rangaistaan, aikuinen siinä rangaistustilanteessa on juuri sillä hetkellä se puolustaja joka puolustaa lasta pahalta pirulta ja vapauttaa perkeleestä.
        Mikään ei ole niin kaunista kun oikein syvästi itkevä suomen poika kun sen pylly on kunnolla piiskattu ja se tunnustaa tekonsa, lupaa että ei enää te niin ja pyytää anteeksi.
        SEn jälkeen mieli on vapaa, iloinen, kevyt, autuas, raikas,...

        Olet oikeassa Piiskan saannin jälkeen on hyvä olo.


      • pylly paljaaksi vaan
        Piiskattu kirjoitti:

        Olet oikeassa Piiskan saannin jälkeen on hyvä olo.

        Reippaasti vain koivuvitsaa paljaalle pyllylle 4 - 16 vuotiaille aina kun on tarvis, se ihan oikeasti tekee hyvää, vapauttaa synnistä ja antaa iloisen turvamielen, että on välitetty, autettu paha olo pois.
        Minä sain pentuna vitsaa ainakin kerran viikossa, välillä vähän turhankin lujasti mutta ikäänkuin hakeuduin sellaisiin tilanteissin että seuraamuksena oli vitsa.
        Siis ei tosiaankaan ollut kivaa kun oli siinä piiskattavava, se sattui ihan älyttömästi ja itku oli kova mutta se jälkitunne ai että se oli hyvä kun tiesi että nyt ei ahdista paha teko, siitä on saanut rangaistuksen ja vapautuksen.
        Ei toki oikeutusta taas uuteen pahantekoon.


      • samoin....
        pylly paljaaksi vaan kirjoitti:

        Reippaasti vain koivuvitsaa paljaalle pyllylle 4 - 16 vuotiaille aina kun on tarvis, se ihan oikeasti tekee hyvää, vapauttaa synnistä ja antaa iloisen turvamielen, että on välitetty, autettu paha olo pois.
        Minä sain pentuna vitsaa ainakin kerran viikossa, välillä vähän turhankin lujasti mutta ikäänkuin hakeuduin sellaisiin tilanteissin että seuraamuksena oli vitsa.
        Siis ei tosiaankaan ollut kivaa kun oli siinä piiskattavava, se sattui ihan älyttömästi ja itku oli kova mutta se jälkitunne ai että se oli hyvä kun tiesi että nyt ei ahdista paha teko, siitä on saanut rangaistuksen ja vapautuksen.
        Ei toki oikeutusta taas uuteen pahantekoon.

        kyyllä, samoin minuakin ;)


    • Kraana

      Ei ole muuta fantasiaa nyt keksitty kuin lasten pahoinpitely?
      Pistäkääs nyt päänne suihkun alle.

      • järkee tähän

        Näen päivittäin kuinka lapset kiusaavat vanhempiaan, kaupassa todellakin lapset huutavat täyttä kurkkua ja heitellään ja poljetaan hedelmiä ym. ja vanhemmat sen kun hyssyttelevät,että älä nyt kulta pieni......
        ja juostaan ympäriinsä koheltaen,niin kui jossain leikkipuistossa.
        Minulta ei heru tippaakkan ymmärrystä näille vanhemmille eikä lapsille.
        Kuria ja vähintään tukkapöllyä lapsi nimenomaan tarvitsee.
        Tietenkin on niitäkin hyvin kasvatettuja ja hyvin käyttäytyviä lapsia ja vanhempia joita on ilo katsella.


      • provo tai ei

        Kieroutuneita fantasioita. En usko, että kukaan, jota lapsena pahoinpidelty kokee, että siitä tulee autuas tai raikas olo.

        Joko on menettänyt mielenterveytensä pahoinpitelyn seurauksena tai on hullu muuten vain. Ehkä provoillee, mutta onhan sekin jonkin sortin hulluutta fantasoida lasten pahoinpitelyistä.


      • Hyvää päivää
        järkee tähän kirjoitti:

        Näen päivittäin kuinka lapset kiusaavat vanhempiaan, kaupassa todellakin lapset huutavat täyttä kurkkua ja heitellään ja poljetaan hedelmiä ym. ja vanhemmat sen kun hyssyttelevät,että älä nyt kulta pieni......
        ja juostaan ympäriinsä koheltaen,niin kui jossain leikkipuistossa.
        Minulta ei heru tippaakkan ymmärrystä näille vanhemmille eikä lapsille.
        Kuria ja vähintään tukkapöllyä lapsi nimenomaan tarvitsee.
        Tietenkin on niitäkin hyvin kasvatettuja ja hyvin käyttäytyviä lapsia ja vanhempia joita on ilo katsella.

        Tarkoittanet siis hakattuja, pöllytettyjä jne. koska osaavat käyttäytyä ja totella?
        Muulla tavallahan ei lapsiin hyvää käytöstä saa.

        Tämän rimpsun ehdoton opetus on, että olemalla itse pahansuopa, lyömään valmis ja tukkaan tarttuva, saa kasvatetuksi hyvin käyttäytyvät lapset. Vaikeaa on tietysti ollakaan hyvän käytöksen esimerkkinä, kohtelias ja huomaavainen omalle lapselle. Plääh! Johan sellaiselle hevosetkin nauraisivat.
        Lujaa kättä vaan.
        Muuta keinoa ei ole. Koska on itse sellaisen kasvatuksen uhri, on jatkettava samaa hamaan maailman tappiin.


    • 15v

      Mutsini on Iloinen Hymyilevä vähän pyöreä laulelee itsekseen Kotitöitätehtessään Ei suutu eikä Raivoa Pitää kyllä kurin Kieltää monasti Pyytä tottelemaan Jos entottele Äiti käy hakemassa piiskan Ottaa kätestä kiini viesauna kamariin Äiti on totinen ei laula eikä hymyile Kertoo mistä on kyse riisuu samalla minut Antaa Piiskaa pyllylleni kohtuullisesti Tietän saaneeni Aiheesta Pitän hyvänä kuri muotona Pyytän anteeksi Äitiltäni Piiskan jälkeen Enhäpeä piiskan saantia eitule Traumoja Äitin vitsavillainen.

    • 14v

      Äiti oli Hakenut Koivu vitsan valmiiksi Saan vuorotellen molemmilta vanhemmiltani vitsaa oli Isäni vuoro Hoitaa minua Äiti riisui pyllyni paljaaksi menin isän syliin ottamaan Vitsa hoitoa sain hyvästi vitsaa Itkin isäni sylissä pikkasen piiskaus oli hetkessä ohi Lupasin olla kiltimpi pyysin anteeksi Annan Vanhempieni piiskata Heeivät hakkaa eikä hauku tai nimittele Ei ole ollutmitään huonoa tässä asiassa (Äitini Ja Isäni mielestä Vitsan antaminen on hoitoa) Saan tä Tarvittaissa jos puhe eitehoa.

      • Piiskaa,Remmiä

        Meillä Annetaan myös Äiti kertoi antavansa Pylynkautta älyä jos ei puhumalla mene Kaaliin sain Eilen Illalla viimeksi Tupakan poltosta Äitillä Remmiä /Äitin vyötä paljaalle pyllylle sain paljon älyä pyllyn kautta Äiti sai minut itkemään sylissään tietän saavani vielä monasti remmiä /piiskaa Äitiltä.


      • yök..
        Piiskaa,Remmiä kirjoitti:

        Meillä Annetaan myös Äiti kertoi antavansa Pylynkautta älyä jos ei puhumalla mene Kaaliin sain Eilen Illalla viimeksi Tupakan poltosta Äitillä Remmiä /Äitin vyötä paljaalle pyllylle sain paljon älyä pyllyn kautta Äiti sai minut itkemään sylissään tietän saavani vielä monasti remmiä /piiskaa Äitiltä.

        nuo fantasiapalsta on muualla


      • Autereinen
        yök.. kirjoitti:

        nuo fantasiapalsta on muualla

        Olen samaa mieltä, kun katselin joidenkin kummallisia "kokemuksia ja kuvauksia" kurituksen saannista, että fantasia-sivusto on muualla. Mielestäni ei ole niinkään tärkeää pyrkiä kuvailemaan yksityiskohtia, varsinkaan seksuaalisissa fantasioissaan, kuten joilla kuilla näyttää olevan tarve kertoa...

        Vitsa ja vitsankäyttö on kuulunut kautta koko ihmiskunnan historian lasten kuin nuorisonkin kasvatuksessa luonnostaan asiaan. Sitä tosiasiaa ei muuta muutamien vuosikymmenien vapaan kasvatuksen aatteet miksikään. Se on valitettava tosiasia, että aina on ollut kasvattajia, joilla ei järki pysy päässä ja heitä myös tulee aina olemaankin. Mutta vapaakasvatus on lapsen / nuoren heitteille jättöä ja vanhempien moraalista selkärangattomuutta, eikä mitään muuta.

        Tänä päivänä, kun vapaakasvatus on lailla turvattu, voivat lapset ja nuoret niin huonosti, että vajaan vuoden takainen tutkimus vaati lisärahaa ja resursseja lasten ja nuorten psyykkisten oireiden ja sairauksien hoitoon, ikään kuin kallonkutistajien pölinät ja pillereiden syöttö ratkaisisi heidän ongelmansa. Ongelmahan on elämisen lain opetus ja sen myötä vaadittava kurin puute, jota taas vapaakasvatuksen kannattajat eivät hyväksy.

        Lapsille tulee opettaa, mikä elämässä on hyvää, oikein ja rehellistä ja siitä pitää myös kasvattajan pitää kiinni, myös itsekkin omalla kohdallaan ja elämässään. Vanhempien tulisi olla itsekkin esimerkillisiä lapsilleen / nuorille, mutta vapaakasvattajien oma moraali on enemmän tai vähemmän alhainen, joskaan he itse eivät sitä näe, eivätkä myönnä. Jos äiti / isä itse valehtelee, pettää, kiroilee, dokaa, varastaa, panettelee muita ihmisiä, jne... on selvää, että hän on erittäin huono malli, esimerkki jälkikasvulleen, jotka eivät murrosikään tultuaan enään kunnioita tekopyhiä vanhempiaan.
        Olisi tietysti paljonkin filosoitavaa asian tiimoilla, mutta tiedoksi, "vieläkin on vitsa väännettävä" ja se on faktaa se.


      • Raija14V

        Isältä vitsaa äiti oli hakenut piiskan valmiiksi isä piiskasiminut pitin isäni antamasta selkä saunasta hyvänä kuri muotona saan äitiltä myös vitsaa tarvittaissa.


    • Krisse K

      Olin Äitin Kanssa Kahtestaan kotona Iskä oli kaljalla SAunan jälkeen Äiti Suuttuiminulle Lupasipiiskata minut Haki saunavastasta vitsan Riisui kylpy takkini olin Äitin sylissä nakuna Sain Hellästi piiskaa Piiskan jälkeen istuimme sylikkäin Äiti hyväiliminua piiska tuntuihyvältä jälkeenpäin.Tyttö16V

    • silminnäkijä

      useimmiten vanhemmat kurittavat lapsiaan nimenomaan raivon vallassa ja silloin kun itsellä ei asiat ole hyvin, pahinta mitä he lapselleen voivat tehdä on se että lasta kuritetaan lapsen kavereitten nähden tai isovanhempien tai muitten läheisten nähden. tällä tavalla lapsesta saadaan sekä vanhempiaan että muita ihmisiä vihaava katkera nuori joka ei voi sietää muita eikä itseään. ongelmat pitäisi ratkaista muutoin kuin väkivallalla ja lapsen kanssa kahden. julkinen nöyryytys ei johda hyvään lopputulokseen !

    • irakknur

      Eikös piiskaaminenkin ole väkivaltaa? Eihän väkivaltaa sallita aikuistakaan kohtaan!
      Ja on kyllä varmasti todella nöyryyttäävää tuollainen, samalla tavalla kuin muutkin ruumiilliset kuritukset. Minä en niitä kannata yhtään. Sairasta touhua.

      Itse muistan pienenä että on tukistettu ja annettu luunappeja. Kyllä siitä pieni pelko tulee eikä luota omiin vanhempiinsa kunnolla ja sitten ei uskalla kertoa edes asioistaan ilman pelkoa.
      Eikös omiin vanhempiin pitäisi voida luottaa niin hyvinä kuin huonoina hetkinä?
      Vanhempien kuuluisi opastaa lasta toimimaan oikein, jollain muulla tavalla kuin piiskaamisella!

      Itse olen yhden lapsen äiti ja toinen tulossa, enkä voisi ikinä kuvitellakaan käyttäväni ruumiillista kurittamista. Tahdon, että lapseni voivat kertoa huolensa minulle tai jos ovat tehneet jotain väärin, niin ilman pelkoa piiskasta tai muusta ruumiillisesta kurituksesta.

      Eikä varmasti vahvista omaa kuvaa, itsetuntoa tai tunne-elämää muutenkaan jos aina lyödään, kun tekee jotain väärin! Eikä IKINÄ ole pätevää syytä käyttää väkivaltaa!
      Tiukka puhuttelu toimii varmasti ja siihen vielä jokin muu pieni rangaistus, joka ei ole ruumiillinen. Tietenkin lapselle pitää selittää mitä teki väärin ja miksi niin ei saisi tehdä, jotta ymmärtää ettei tekisi sitä toiste.

      Että näin..
      Eli ei piiskaa lapsille eikä muillekaan!

    • Pylly punakkana

      Vajaa kuukausi sitten olin saanut kahtesti piiskaa samasta asiasta ei auttanut äiti antoi vyöllä paljaalle pyllylle olivaihtelua piiskan jälkeen vyö ei sattunut enempääkuin piiska ei tule Traumoja.

      • 16

        Onko sellainen oikein , että huudetaan naama punaisena raivosta ja ei edes sanota tai oteta asioista selvää että miksi sitä piiskaa tulee jne. niin ja minulle on siis monta kertaa niin käynyt ja en kyllä ikinä unohda sitä.
        Ja voitte arvata miltä tuntuu kun mies lyö niin kovaa kuin jaksaa raivon vallassa. Se ei ole enää mitään kurittamista vaan hakkaamista. Tarkemmin ei voi kertoa kun en halua jäädä kiinni tästä...


    • lapset pois

      Toivottavasti joku lyö sinua halolla otsikkoon..

      • 13

        Kiitos samoin


    • sairastahommaa

      Itse en koskaan tullut pahemmin piiskatuksi, mutta kerran isosiskoni oli tehnyt jotain kiellettyä, josta seurasi tällainen rangaistus. Piiskaa vyöllä. En pysty sanoin kuvailemaan sitä hirvittävää tunnetta, kun joutuu kuuntelemaan sisarensa itkua ja piiskaamisen ääniä seinän takaa.

      Noh, tämä piiskattu sisareni on erittäin hyvissä väleissä vanhempieni kanssa, mutta itse en ole ikinä tuntenut kummankaan kanssa läheisyyttä. Tämä kuritus sattui enemmän minuun kuin sisareeni, vaikka itse en edes ollut osallisena tapahtumissa. Minusta tuollainen tietoinen pahoinpitely on väärin, enkä ikinä voisi käyttää samaa kasvatustekniikkaa.

      Ja tästä tuli vielä mieleen.. Eräässä ohjelmassa sotavangit kertoivat kokemuksistaan ja siitä kidutuksesta joita olivat joutuneet kokemaan. Sanoivat, että pahinta ei ollut joutua itse kidutetuksi, vaan joutua kuuntelemaan muiden vankien tuskanhuutoja.

      Kaikkien pitäisi tajuta että piiskaaminen voi auttaa hetkellisesti, mutta jättää syvätkin arvet ihmiseen. Jokainen lapsi reagoi eri tavalla piiskaamiseen. Joku ei ole moksiskaan, ja toinen ei enää ikinä voi luottaa sinuun. Uskallatteko todella riskeerata OMAN lapsenne tulevaisuuden ja mielenterveyden siksi että itse saisitte hetkeksi pienokaisenne tottelemaan? Sairasta hommaa. Minä onneksi opin jo vanhempieni virheistä.

    • äiti minäkin

      Meillä ei ole tarvinnut antaa piiskaa eikä tukistaa koskaan. Meillä on ihan vain riittänyt kunnollinen puhuttelu. Lapsen kanssa puhutaan asioista ja sovitaan säännöt. Meillä ei niin pätevää syytä ole ollut eikä tule, että lasta piiskattaisiin.

      Jos aikuisena ei osaa puhua lapsensa kanssa, niin olisi ollut parasta jättää lapset tekemättä.

    • lujasti vain vitsaa

      Jos aikuisena osaa puhua lapsen kanssa mutta lapsi ei tottele niin silloin annetaan aina vitsaa pyllylle ja katso taas lapsi osaa kuunnella jonkin aikaa.
      No kun taas tulee tuhmaksi niin silloin vitsaa ja taas lapsi on kiltti, niin se oppii.

      • poika vitsaa saanut

        Sain Neljän vuoten tauon jälkeen vitsaa Äitini oli hakenut hyvän vitsan valmiiksi näki minun polttavan tupakkaa kylällä jännitin piiskan saantia tauon jälkeen mutta kaikki kävi rutiinilla äiti riisui minut kuin ennenkin pääsin äitin reisille saamaan äitin rakkautta vitsalla pyllyni pyöri äitin sylissä äiti piti vyötäröstäni kiini etten putoa sylistä piiskaus oli napakkaa tupakka unohtui vähäksi aikaa vitsa on hyvä lääke tupakan ja kaljan haluun oikein käytettynä. Äitit Älkää Säästäkö Vitsaa!


    • Kuria ilman piiskaa

      Laita väitteissä tukistamisen tilalle piiskaaminen. Kasvatustaidot puuttuvat jos piiskaamiseen tai tukistamiseen pitää turvautua.


      Väite: Vaikka tukistaminen on kielletty, "vähän" saa kuitenkin tukistaa sanan tehostamiseksi.

      Fakta: Eihän muitakaan lakeja saa "vähän" rikkoa.

      Väite: Aikuisella on auktoriteettina oikeus osoittaa ristiriitatilanteessa, että hän on tosissaan - vaikka sitten voimalla, mihin hän suurempikokoisena pystyy.

      Fakta: Entä jos tätä samaa logiikkaa sovellettaisiin parisuhteeseen? Saako mies naista suurikokoisempana opettaa tätä pelkäämään auktoriteettia ja uskomaan, että mies on ristiriitatilanteessa tosissaan?

      Väite: Tukistaminen on tärkeä kasvatus- ja kurinpitokeino.

      Fakta: Opettajat joutuvat jatkuvasti käsittelemään huonosti käyttäytyviä lapsia ja nuoria. Saako opettaja tukistaa? Saako muiden huonosti käyttäytyviä lapsia tukistaa?

      Väite: Jos lapsi lyö muita, häntä voi tukistaa, jotta hän huomaisi, miten ikävää satuttaminen on.

      Fakta: Miten lapsen voisi muka opettaa väkivallan avulla vähemmän väkivaltaiseksi? Väkivaltaa käyttämällä vanhempi antaa ymmärtää, että auktoriteeteille väkivalta on sallittua, ja että jos ei muuten saa tahtoaan läpi tai muut eivät tee niin kuin käsketään, voi käyttää väkivaltaa. Jos lapsen käytökseen suuttunut vanhempi tukistaa tätä, lapsi oppii myös, että suuttumuksen puuskassa saa käydä kiinni.

      Väite: Ilman kuria lapsi joutuu hunningolle - onhan se nähty, mihin vapaa kasvatus johtaa.

      Fakta: Kuria voi pitää ilman ruumiillista kuritusta. Lasta voi tarvittaessa rangaista esimerkiksi ottamalla etuja, kuten karkkipäivän, pois, tai käskemällä hänet hetkeksi eteiseen.

    • ei piiskaa!!

      Toivottavasti joku piiskaa sinuakin kun olet tuollainen väkivaltainen lapsiasi kohtaan. Jos saataisiin sillä piiskaamisella taottua järkeä kalloosi? Toimisiko?

    • Idiootit ootte -.-

      OLKAA NY VITTU REHELLISIÄ!!

      Te ootte just niitä paskoja vanhempia jotka vaan toitottaa
      "Ei MEIDÄN lapset mitään pahojaan tee"
      Sitte ku ne tekee niin nei saa minkäänlaista rangaistusta

      "Sun pitää mennä omaan huoneeseesi"
      -Mikä mua pitää siellä
      "Mä laitan oven kiinni"

      Siinä on jo vapauden riisto! HAH!

      "Istut siinä penkillä ja mietit mitä teit"
      -Mikä mua pitää tässä?
      "Näkymätön voima kenttä"

      -.- vittu kerran selkään niin ei varmaan enää tee mitää tosi tyhmää.

      ESIM. yheksän vuotiaalta löytyy tupakka-aski taskusta?
      10vuotias on kotibileissä kännissä?
      11 vuotias polttaa lehtiroskiksen?

      Pitää vaan mennä lapsen tasolle ja antaa ymmärtää mitä teki väärin?

      Teidän takia on sellasia lapsia jotka ei saa mistään mitää seuraamuksia, ja sen takia niistä tulee helvetin itsekkäitä pentuja.

      HErran pelko on viisauden alku. Piste.

      Ja kun puhutaan piiskaamisesta,niin voi helvetin pellet,sei tarkota mielivaltasta hakkaamista kolmea tuntia putkeen vaan kerran tai kaks ja sitte käskee omaan huoneeseen ja ottaa tv:t ja kännykät pois.

      MUTTA EI... Ku sitte pitää ostaa uus polkupyörä jotta oppii että ei saa tehdä väärin.

      TE teette ongelma lapsia ku ette anna selviä rajoja.

      • mamma40v

        nuorna vitsa väännettävä, se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa, vanhat sanonnat jotka pitää paikkansa!
        meillä saa kakarat seuraamukset virheistään niinkuin itse sain pentuna en silti vielä tänäkään päivänä voi sanoa että olisin mitenkään katkera vanhemmilleni jotka minua kurittivat vääränlaisista teoistani.


    • itse olet

      "Teidän takia on sellasia lapsia jotka ei saa mistään mitää seuraamuksia, ja sen takia niistä tulee helvetin itsekkäitä pentuja."

      en ole koskaan lastani piiskannut enkä piiskaa, eikä lapset ova itsekkäitä vaan itsetietoisia missä on se vissi ero. nykyaika kehittyy kokoajan ja lapset sen mukana mutta hakkaaminen ei ole oikea ratkaisu

    • Melkein Aikuinen

      Olen samaa mieltä kanssasi vitsan käytöstä joskus tarvitaan enemmän joskus vähemmän tilanteen mukaan meillä käytetään vitsaa muutamakerta vuotessa meillä vitsat haitaan itse tai mamma ja yhtessä mamman kanssa tämä on kiva tapa mammajuttelee miksi saan pyllyäni alkaa kihelmöitä valitsemme yhtessä hyvän vitsan kotona mamma riisuu alapääni nostaa hameen helman ylös ottaa minut paljaille reisilleen on turvallinen olo vasenkäsi pitää lantiostani etten pääse putoamaan sylistä saan yleensä pyllylle vitsaa tarvittaissa vähän reisille vitsan jälkeen istun mamman sylissä halaamme toisiamme.

    • 7VSaanut vitsaa

      Olin 11V olin äitin kanssa kahtestaan kotona kiukuttelin kunnes äiti ottisyliin meinasi antaa narulla selkään pyysin äitin antamaan piiskaa piiska oli kuivunut äitipyysi minut hakee piiskan hain ensimäisen piiskani äiti avasi vyöni laski farkkuni polviin pikkarit tekiseuraa sain itseni hakemaa vitsaa potkin ja itkin piiskatessa en koittanut lähteä sylistä äiti ei pitä koskaan kiini saavapaasti liikkua piiskatessa tästä tapahtui käänne piiskaus tapahtuu yhteistyössä 12Vsain pehmeää nahkaremmiä housujen päälle pyysintauon otin päälyshousut pois menin syliin sain 10lyöntiä pyysin äitin laskemaan alkkarit reisilleni tämä tapahtui sain remmiä pp.4vuotta on mennyt saan tätä samaaremmiä jos piiskaa ei ole käytössä riisun nykyisin päällyshousut itse äiti otta pikkarit olin viikon lopulla äitin kanssa auto ajelulla mellä on tila auto pysähtyimme metsä tielle tiesin ennakolta mitä oli tulossa olin alapää paljaana taka penkillä äitin sylissä sain yhtessä valitsemaamme vitsaa pyllylle ja reisille sain potkia ja itkeä vapaasti oman äiti kullan sylissä tämä on minusta ihan luonnollista vitsaa kaipaa pyllyni muutaman kuukauten välein tietän mistä sitä saa. (Vitsa ei Vahingoita)

    • ihmeellisiä lapsia

      MIKSI LAPSENNE OVAT NOIN KURITTOMIA?

      Mulla on kiinnostanut aina tämä kysymys, että mikä teidän piiskaajien lapsia oikein vaivaa? Miksi ne tekee sellaisia tekoja että piiska on ansaittu? Eikös se vika ole juuri kasvatuksessa, että lapset on niin kamalia tekosissaan että ne pitää piiskalla taltuttaa.... omat lapset on aina puhumalla opetettu, joskus istutettu ensin nurkassa sen aikaa että ovat valmiita keskusteluun...

      Kerron esimerkin, kun tuttavani lapsi sai selkäänsä koska oli syyttä suotta moksauttanut perheen koiraa halolla kylkeen! Kyllä. todella ilkeä ja suvaitsematon teko, mutta miksi lapsi löi koiraa? SIINÄ on se kysymys! Meillä on lemmikkieläimiä joita lapseni osaavat kunnioittaa ja käsitellä oikein, koska heidät on opetettu siihen puhumalla. Joka ikinen päivä muistutan heitä, kuinka eläintä kohdellaan oikein, he tietävät, että koiraa/kissaa tai mitään elollista olentoa ei missään nimessä milloinkaan lyödä tai muutenkaan satuteta. Tuttavani lapselle ei selkeästi ole tätä opetettu. Ja uskallanpa epäillä ettei ole opetettu paljoa muutakaan! Niin, miksipä opettaa kun vitsallahan se oppii sitten virheen tehtyään?

      Opettakaapa lapsillenne kunnioitusta ja arvostusta elämässä, ihan järkevästi perustellen, miksi asiat ovat näin. Saattaapa olla, että ei tarvitse vitsaan turvautuakaan enää kun lapset osaavat jonkin verran itsekin ajatella mitä sopii tehdä ja mitä ei!

    • Ruttet

      Kuopuksen kanssa ei voi kuvitella fyysistä rangaistusta.
      Esikoisen kanssa ei ole muuta vaihtoehtoa.

      ELI ÄLKÄÄ YLEISTÄKÖ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Se kenellä on "helppo" lapsi tuomitsee kurituksen mutta se kenellä on se vaativampi, voimia vievä, raastava lapsi ymmärtää ratkaisun...

    • tuhma tyttö

      Minä liki 50 v nainen sain lapsena piiskaa isältäni, niskavilloista kiinni ja puuliiteriin, housut nilkkoihin ja vyö/ risu ja omille en ole koskaan antanut piiskaa, mutta nyt itselleni haluan piiskaa, mulla on "piiskaaja" joka tulee antamaan noin 1-2 kertaa viikossa piiska session joho kuuluu vyö/ koivun oksa/ ratsupiiska yms ja oikeesti siitä tulee hyvä olo

      • 15V

        Tuhma Tyttö pititkö lapsena piiskan saannista voisitko kertoa itse saan vitsaa muutaman kerran vuotessa äiti piiskaa minut riisuessa äitin kätet hyväilevät pyllyäni pyllyni vitsotaan punaiseksi minulla on tunne että rakkautta,hellyyttää on mukana piiskatessa.


    • Entinen poika

      Kyllä minua on piiskattu ja kunnolla, sekä risulla että remmillä. 9-vuotiaasta tuonne reiluun 16. vuotiaaksi. Isä on aina kurittanut ja periaatteensa, oli että jos "penikka tauti" ei ollut yhdeksänteen ikävuoteen mennyt perille, niin otettiin kovemmat konstit käyttöön. Minulla ei mennyt .. ja siksi sain aina tarvittaesssa kovan rangaistuksen. Eihän se mukavaa ollut, varsinkaan vanhempana kun piti riisua itsensä kelteisilleen ja aina se sattui. Mutta koskaan isäni ei antanut tätä löylytystä syyttä. Aina olin tehnyt, vähän vilkkaamman puoleinen kuin olin, jptakin tosi typerää ja aina ymmärsin sen -syy ja seuraussuhde oli selvä. Olen erittäin kiitollinen siitä että asioihin tartuttiin ajoissa ja kun puhe ei kerran mennyt perille, piti se piiskata pyllyn kautta. En koe mitenkään vahinggoittuneeni, näistä selkäsaunoista päinvastoin.

    • metall-leidi

      Juuh! Ei kersalle tarvitse raippoja antaa, mutta kunnon kuri on paikallaan. nykyajan äipät ovat niin lepsuja< ja kersat ottavat

    • vitsakurilaitos

      Lapsuuden muistot kultaantuu ja monella myös ankaratkin selkäsaunat muuttuu muistoissa rakkaiksi ja niitä haluaa kokea aikuisena jopa uudelleen määrätty prosentti lapsena kuritetuista. Mikähän siinä on, muodostuiko tällainen vietti silloin pentuna kun sitä vitsaa sai pyllylle vai sen jälkeen kun muukin seksualisuus kehittyi.
      No jokatapauksessa jos ketjussa on mieshenkilöitä jotka haluaa muistella menneitä ja kokea ankaraa koivuvitsaselkäsaunaa paljaalla posliinille "poikapyllylleen" niin:
      [email protected] - siellä se kova aito vanhan hyvän ajan kuri on.
      Roolileikkiä ilman rahaa tai huumeita, kunnolla vitsaa pyllylle niin että sattuu ja jäljet näkyy muutaman päivän.

    • dogchsot

      ku mä olin pikkukakara, ni ensin kasvatettiin sanoilla, mutta ku ne ei tehonnu pantiin nurkkaan ja viimenen keino oli vitsa ja nurkka... minulle kävi usein tuo viimeinen kun en ollut tuhma.


      itse asiassa vanhempani tekivät siinä oikein. Huonoja välejä ei ole heihin. Ja eräs viisas kirja sanoo :" Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa." Pitää kyllä paikkasa.

      Ei sen puoleen... Siskonpojil riittää yleensä nurkassa seisominen. Ja sitten ollaan reippaita ja sovussa.

    • Koivuniemen Rouvasta

      Olen saanut vitsaa 6Vuotiaasta ensimäiset piiskat olin äitin vasemmassa kainalossa pylly paljaana sain muutaman näpäytyksen vitsasta 9Vuotiaana aloin olla sylissä piiskatessa12 vuotiaana kokeiltiin arestia ja muita kieltoja eivät toimineet yhteisestä sopimisesta palattiin vitsan käyttöön takaisin on toiminut hyvin olen N4kertaa vuotessa äitin sylissä äiti hakee yleensä vitsat itse olen hakenut myös äiti riisuu minut aina menen mielelläni äitin syliin piiskattavaksi vaikka piiska sattuukin pyllyni piiskataan hyvin jos pistän käteni vitsan eteen saan reisille sen aikaa olin viikon lopulla äitin sylissä sain itse hakemaani vitsaa äitin sylin jälkeen on hyväolo ja pylly punakka tämä sopii minulle olen 15V.

    • Krista16Vuotta

      Meitän Mamma on pyöreähkö hyvässä lihassa ihana olla mamman turvalisessa sylissä ilman tai vitsan kanssa viimeviikon lopulla oltiin vitsankassa mammapiti pitkään hyvänä vitsan kanssa vitsan jälkeen istuin mamman sylissä aikakaun halasin jasuukottelin olkapäitä ja kaulaa sain vasta halauksia jahelliä sanoja olimme onnellisina sylikkäin.

    • Seryna

      Mitä helvetin perverssejä täälläkin kirjoittelee seksifantasioitaan tyydyttelemässä? Todella yököttävää!

    • 19

      Luulenpa, että ne, jotka on kasvatettu ilman piiskaa, eivät edes ymmärrä, miksi se piiska olisi tarpeen - on opittu hoitamaan asiat puhumalla.

      Ne, joita on piiskattu, luulevat, että piiska on ainoa tapa ratkaista ne "tosi pahat" tilanteet. Ei ole nähty muiden keinojen tehoa.

      • Ei kukka!

        Itse asiassa useimmathan täällä vaikuttaa saaneen piiskaa vaan ääritapauksissa, eli yleensä on ratkaistu tilanteet muilla tavoin. Kysyn edelleen, mitä teet, jos mikään keinoista ei tepsi? Opetapa vuosi peruskoulussa niin näet, millaisia lapsia nykyään kasvatetaan.


    • Järjestystä

      Jos lapsia ei saa piiskata, niin piiskataan sitten aikuisia. Juopoille, liikennehurjastelijoille ja sen sellaisille kunnolla piiskaa. Eiköhön loppuisi varastelu ja töhriminenkin tällä menetelmällä..

      Luin kerran yhden poliisin muistelmia. Hän oli joutunut hakemaan syrjäseudulta vaikean taipaleen takaa putkaan juoppoa miestä, joka aina humalassa mukiloi vaimoaan. Lopulta homma oli alkanut tympiä poliisa ja tuo oli sanonut, että jos vielä tulee hälytys tähän mökkiin, niin hän antaa ukolle reippaasti selkään. Sen jälkeen ei tullut hälytyksiä. Jos pelkkä uhkaus tehoaa noin hyvin niin kunnon kuritus pistää useimmat ruotuun.

    • Roope15V

      Oli viimeinen loma viikko en ollutsaanut vitsaa pitkään aikaan kiukuttelin temppuilin äitilleäiti ottikätestäni menimme vitsan hakuun pyllyäni alkoikutisemaan tiesin saavani vitsaa kunnolla kotona äitiriisui hameensa riisuiminut pippelini alkoi kohoilla äiti ei välittänyt siitä levitti reitensä pippylijäi reisien väliin ilmaan äiti ropsi vitsallapakaroilleja lantiolle näpäkästi .

    • Vitsaa pyllylle

      Saan Äitiltä Vitsaa 10kertaa vuotessa pitän saamastani kurista olensylissä hamosen helmanostetaan ylös pikkarit polviin näpäkästi piiskaa olen isopeppuinen piiskattavaa riittää pitän piiskan saannista pyllyäni kihelmöi ennen piiskaamista olen kuin tulisilla hiilillä ototan vitsaa olen14Vtyttö.

      • Rami15

        saan vitsaa äitiltä5-6kertaavuotessa pyllyni kutiaa ennenpiiskaamista montakin päivää ototan äitin hakevan vitsan,vievän minut makkariinsa lopulta koittaa makkari aika äiti riisuuminut ottaa reisilleen saan kaipaamaani vitsaa hyvästi.


      • Saintarpeeksi

        Oltiin eilen illalla äitin kanssa kaksistaan kotona oli hyvätilaisuus antaa pyllylleni olin hakenut päivällä vitsan valmiiksi äitin pyynnöstä meillä oli 3tuntia aikaa hoitaa piiskaamiseni oli kerrankin kylliksi aikaa toisten ollessa kiekkomatsissa kaikki tapahtui hellästi äiti riisui minut vyötäröstä alaspäin nakuksi äiti itse oli aamutakissa suihkunjäljiltä otti minut levitetyillereisilleen piteli vöytäröstäni piiskatessa potkin,kirahtelin piiskanosuessa peräaukkooni koska olin levittänyt reiteni myös piiskattaviksi vitsan jälkeen istuimme sylikkäin pitkään halaten.


    • ohjaten elämän eväät

      Kaikenlaista.....

      Jos vitsa on ainut hyvä ratkaisu lapsen kavatuksessa niin miksi käytäntöä ei laillisteta? Tai....aikuisenakin vitsalla kinttuihin kun tekee väärin.

      Onhan noita kasvatuskeinoja monia kuten lapsiakin persoonaltaan. Valitettavasti vitsaa käyttämällä saa yhtälailla ongelmaisen ihmisen kuin vitsalta säästyneen.

      Jos vanhempi on todella kaikkensa tehnyt ja kaikki keinot käyttänyt eikä saa tulosta aikaiseksi niin pitäisiköhän miettiä missä se ongelman ydin on.

      Itse sain vitsaa pienenä. Siitä syystä en kunnioita vanhempiani. Pienenä pelkäsin kyllä mutta en enään. Ymmärrän kyllä miksi sain vitsaa ja senkin näin aikuisena että täysin tunnevammaisia ihmisiä vanhempani.

      • Kurilla kunniaa

        Hieman oletinkin, että vallitsee ymmärtämättömyys siinä, mikä on kuria.

        Kesämökillä kuuntelen usein, kun en muutakaan voi, kuinka siellä lasten kasvatus sujuu. Huutelu kuulee tähän tyyliin:
        - Aki, tules tänne.
        - Aki, tänne heti
        - Aki, äiti käskee, tule tänne
        - Aki, kohta äiti kiukustuu
        - Aki, nyt äiti on todella vihainen
        - Aki, kohta äiti suuttuu…
        Ja tuohon tyyliin jatkuu huutelu.

        Meidän lapsemme olivat saaneet aikoinaan pienen rangaistuksen ja tiesivät, että jotain ikävää seuraa, jos ei tulla heti ensimmäisellä komennolla tai ainakin ilmoiteta, miksi ei heti voida tulla. Mitä ihmeen kasvatusta se on, että laaditaan sääntöjä, mutta sääntöjen rikkomisesta ei seuraa rangaistusta. Onhan hyvä keskustella lasten kanssa monista asioista, mutta on koko joukko asioita, joista ei edes keskustella. Aivan kuin yhteiskunnassakin on lakeja, jotka vain ovat ja joiden edessä kansalaisen on vain toimittava lain edellyttämällä tavalla. Ei niiden perusteista voi edes keskustella esimerkiksi poliisin kanssa.

        Rangaistus tuli tehdystä sääntöjen rikkomisesta eikä mistään mielivaltaisesti. Usein rangaistus oli puolisen tusinaa iskua ja kyllä se riitti. Rajoja tuli koeteltua ja havaittua, että rikkomista seurasi rangaistus. Kun taas sääntöjen noudattamisesta oli hyvää tiedossa. Käytössä oli siis keppi ja porkkana ja kaikkihan työelämässä mukana olevat tietävät, että keppi on porkkanaa tehokkaampi.

        Ja kuten sanottu, nyt aikuisina lapset ovat sitä mieltä, että kasvatus oli oikein ja että heille jo pienenä syntyi selvä käsitys siitä, miten yhteiskunnassa pitää toimia. Samoin he ovat olleet hyvin kiitollisia siitä, että meillä vaadittiin myös kotona käytöstapoja. Nyt he ovat varmoja itsestään oudoissakin tilanteissa.


    • ymmällään1

      Moi!
      Mun pakko kertoilla kokemuksistani, kun mulla ulkomaalainen vaimo. Ehdotin joskus vitsinä, et jos jotain menee rikki, tai vaimo tottelematon, niin saa piiskaa. Noin vuosi sitten hän ajoi ensimmäisen kolarin autolla, josta onneksi selvisi lievillä niskakivuilla. Nyt viime viikolla hän sai melkoisen savu- ja nokivahingon aikaan mökillä. Molemmilla kertaa hän pyysi rangaistusta. Nyt eilen annoin hänelle hieman vitsaa ja hän on nyt erittäin tyytyväinen ratkaisuuni. Kuulemma parempi, kuin huuto ja moittiminen.
      Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta?

    • Cote

      Mulla oli kasvatusmetodina omille lapsille aikoinaan : Mä sanoin ystävällisesti kerran ,toisen kerran kovemmalla ja tiukemmalla äänellä ja kolmatta kertaa en enää pyytänytkään. Toimi helvetin hyvin omille lapsille.Nyt jo aikuisia.
      Iän myötä tuli uusioperhe kuvioihin.Puolison lapsille ei enää vanha metodi toiminutkaan , tuli sossut kuvioihin jotka syytti pahoinpitelysta( Juudas kyrväytti koulussa ).Homma jatku sillai että mun kämpässä minä olen päälikkö, ei lapset joten ulkoistin kasvatuksen.Hain avioeroa ja puoliso lapsineen sosiaalitoimen elätettäväksi.Koska yhteiskunta tietää mikä on lapsille parasta saa myöskin maksaa viulut. Ett terviisii koululle ja sossuille.Minulla on liian paljon menetettävää että alkaisin tohon myllyyn jonkun toisen pentujen takia.Minä nontin heti kädet pystyyn.Antaa besserwisserieden hoitaa jatkossa hommat.

    • piiskasta tykkäävä

      meillä piiskauksen hoiti aina isä. pylly paljaaksi ja joko koivunoksalla tai kädellä sain piiskaa. itselläni ei ole vielä lapsia.

    • TÄSSÄPÄ TAAS

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011091114364511_uu.shtml

      Kaikille niille jotka eivät osaa kurittaa,pitää mitään jöötiä ja jotka ovat niin helvetin sinisilmäsiä

      "Ei meidän liisa mitään sellaista"

      Miettikääpä omille kohille!

      Jos ensimmäisenä on ajatus
      "No onneks meidän tyttö ei ole tollanen"

      niin voi jeesus,teiän takia tollasia on liikkeellä.

      Tuossa vaiheessa tulis pari kertaa remmiä ja puhelin pois ja vaikka mitä..

    • Mamman Poika

      Olen Mamman kanssa samaa mieltä minä saan mammaltani vitsaa kaikki tapahtuu rauhallisesti hellästi mamma hakee vitsat avaa vyöni ja vetoketjun itse riisun päällys vaatteet mamma alushousut hellästi ottaa minut pehmeille reisilleen pitää sylissä aika kauan ohut koivuvitsa näppäsee pyllyni punaseksi vitsan jälkeen istumme sylikkäin halaamme toisiamme.

    • Vitsaa pyllylle

      Minun mamma on kansasi samaa mieltä pikku asiosta ei piiskata olen mamman sylissä N3 kertaa vuotessa yhtessä haimme vitsat käsikätessä kävelemme kotona riisumme yhtessä halaan mammaa ennen piiskausta menen syliin mamma antaa tarpeeksi vitsaa halaan mammaa vitsanjälkeen.

    • Mamman Sylissä

      Minun Mamma on ihana ihminen on sinun laisesi vältää tarpeetonta vitsan käyttöä tarvittaissa löytyy luonnetta hellästi ja rauhallisesti mamma ottaa syliinsä saan itse hakemaani vitsaa napakasti pyllyä kirvelee tulee punaposkiseksi vitsan jälkeen menen mamman syliin hetkeksi saan halauksia kiitän mammaa annan pusun poskelle vitsa ei vahingoita minua päin vastoin.

    • Hellästi Piiskattu

      mamma on oikeassa vitsa oikein käytettynä sopii tähän päivään oiken hyvin itse saan vitsaa pari-3 kertaa vuotessa tänä vuonna olen saanut 2kertaa mamma on ihana pitää kaun sylissään pylly saa paljon vitsaa kerralla hellästi.

      • Hellästi Piiskattu

        Viime vuonna haimme vitsan neljä kertaa mamman kassa yhtessä riisui minut otti reisilleen sain potkia,itkeätirautella hyvässäkäsittelyssä pyllyni oli punainen,reisillä rannut tänä vuonna olen saanut yhtesti remmiä paljaalle pyllylle olin sylissä remmitessä.


    • vitsaa mökillä

      viime kesänä olin äitin kanssa mökillä viikon lopun kahtestaan joutui ottamaan vitsan käyttöön äiti otti pikkarit jalastani olin nakuna sylissä vinguin kuulema kuin sian poika salvettaissa sanoi äitini pyllyä kuumotti vitsan jälkeen mukavasti pitän äitin antamaa vitsaa oikeana tapana minun kohtallani äitini on hellä,rakastettava.

    • Vitsan Jäljet

      Kiitos NIM mamma meillä äiti oli lukenut juttusi tuumi jos kokeiltais 3vuotta on käytetty vitsaa olen tyytyväinen äiti myös kaikki tapahtuu yhteistyössä tänään olin äitin hoitossa pyllyä vielä kuumottaa lantiolla,reisillä näkyy vitsan rannut.

      • Teini 2

        Olin otottanut viisi päivää tilaisuutta olla äitin kanssa kahtestaan eilen tuli sopiva paikka toiset oli kaupassa käymässä kirkonkylällä menimme saunan pukuhuoneeseen siellä ototti vitsa äiti oli järjestänyt siskoni,veljeni isän mukaan kaupalle äiti oli bikineissä olin urheiluhousuissa äiti riisui ne pois tutut äänet täytti pukuhuoneen vitsann näppäsypyllylläni nostinpyllyäni äiti hyväili vitsalla alapääni punaiseksi.


      • Vitsaa1

        Tänä aamuna meillä oli keväinen koivuvitsa käytössä äiti käytteli vitsaa minä olin saamapuolella äitin sylissä pyllypaljaana sain vitsaa paljon,hellästi.


      • Vitsan Jäljet

        Vajaa viisi vuotta käytetty vitsaa 3 kertaa tänävuonna koivuniemen rouva vieraillut pyllylläni viime viikon lopulla ropsittiin pyllylleni sain vitsaa hyvästi äiti sai halaamiset,suukot.


      • Vitsan Jäljet

        neljä vuotta on mennyt vitsa on vieläkin meillä käytössä viime vuonna tarvitsin vitsaa enem män noin kerran kuukautessa joutuimme hakee vitsan itse hain viisi-kuusikertaa viimevuonna eilen haimme äitin kanssa yhtessä vitsan olin pitkään äitin sylissä halasimme päälle suukottelin äitiä.


    • Teini16V

      Jäin tupakasta,kaljottelusta kii äitillä oli 3rangaistus esitystä aresti tietokonekielto, vitsa lyhyen neuvottelun jälkeen joutuin hakee vitsan sulamaan lavuaariin ototellessa riisuin päällysvaatteet paita,pikkarit päälläni äiti riisui pikkarit vitsa tanssi pyllylläni napakasti hellimme,halasimme toisiamme vtsanjälkeen olin saanut tarvitsemani selkäsaunan.

    • Tytteli15V

      Olin 7V sain ensimäisen kerran vitsaa pelkäsin kovasti tappelin vastaan äiti riisui pymppyni paljaaksi otti kainaloonsa näpsytteli hellästi vitsalla pyllylleni tämän jälkeen en pelännyt vitsan saantia olen saanut muutaman kerran vuotessa olen hakenut itse monasti vitsan valmiiksi äitin pyynnöstä saunan pukuhuoneen sohvalla saan vitsaa äitiltä menen syliin vastutelematta vitsan jälkeen istumme sylikkäin halataan,hellitään on hyvä.

    • tyttö

      Olen 15 vuotias tyttö ja saan viikottain piiskaa isältäni jos olen ollut tuhma. viimeksi eilen sain piiskaa Olin yksin kotona ja pelasin jalkapalloa sisällä vaikka tiesin sen olevan ankarasti kielletty. mutta kun tälläinen jääräpää olen niin en totellut. ajattelin lopettaa ennen kuin isä tulee kotiin. Etten jää kiinni. Mutta niinkuin useasti muulloinkin kun on hauskaa ei huomaa ajan kulua. Mie siinä ajattelin että pomputan vielä muutaman kerran. mutta silloin kävi vahinko säikähdin kun ulkoovi kävi ja pallo karkasi minulta sillä seurauksella että olohuoneen lamppu meni rikki. Kun isä astui sisään olohuoneeseen ja huomasi rikkinäisen lampun hän alkoi heti irotella vyötä housuistan. Ja käski minun laskea housut nilkoihin ja tulla hänen polvelle piiskausta varten. Sain siinä sitten isän vyöstä 30 iskua. Jonka jälkeen jouduin nurkaan housut kintuissa kuuntelemaan isän saarnaa sen jälkeen sain vielä seisoa nurkassa puolituntia miettien tekoa. Oli tosi noloa kun meillä kävi siinä välissä naapurukin kylässä. mutta silti koen että on oikein saada piiskaa jos rikkoo sääntöjä.

      • Poika1

        Hei tyttö olen ikäisesi saan myös piiskaa tarvittaissa viimeisen vuoten aikana huomasin aloin kaipaamaan piiskaa pakaroitanikihelmöi,kutittaa pitän hyvästäpiiskaamisesta kolmihaarainen ohut koivuvitsa näppäseepyllylläni napakasti pyllyäkirvelee,kuumottaa ihanasti vitsan jälkeen Äiti saa mahtavat halit.


    • Se8

      En käsitä, miten kellään ihmisellä voi tulla mieleen kurittaa lastaan tai eläintään fyysisesti. Itselleni ei ole tarvinnut edes huutaa, vaan pelkkä äitini syyllistys-manipulaatio on aina riittänyt.

      • masentaa

        Ja kun sinulle ei tarvitse pitää kuria, niin kaikki muutkin ovat kilttejä herran karitsoja? Mistä tällaisia taivaanrannanmaalaraeita sikiää aina eduskuntaa myöden? Voi itku itku.. ttu! Sitä vaan, että millä Suomen pelastaa teiltä vasemmistovihreiltä??


    • Äitin sylissä

      Haimme äitin kanssa yhtessä viime sunnuntaina vitsan latettinn lämpimään veteen hetkeksinotkistumaan saunan pukuhuoneessa äiti riisui alapääni paljaaksi levitti muhkeatreitensä menin syliin ottamaan vitsaa melkein vuosi olikulunut etellisestä piiskaamisesta itkin pikkasen piiskatessa pyllynioli helakanpunainen istuin äitin sylissä vitsan jälkeen hyväilin,hellästi

      • Silloinennen

        aikoinaan sain minäkin vitsaa äitiltä haimme yhtessä yleensä vitsan teini ikäisenä sain hakea itse monasti vitsan meillä ei käytetty remmiä piiskatessa olin äitin kanssa kahtestaan piiska hävitettiin käytön jälkeen kukaan ei saanut tietää mitä tapahtui minun ja äitin kahtestaan ollessa kotona joskus naapurin täti kysyi äitiltäni miten usein käytetään vitsaa äiti kertoi ettei käytetä koska olen kiltti enkä tarvitse vitsaa äiti oli yleensä rinsikoissa,pikkareissa kun vitsaa käytettiin olin äitin sylissä nakuna,paita päällä vitsaa käytettiin pari kolme kertaa vuotessa teini ikäisenä käytettiin useammin,enemmän kerrallaan äiti piiskasi hellästi mutta pitempään olin joskus 5-10 minuttia sylissä pylly,reitet punoittivat hyvän piiskauksen jälkeen istuin äitin sylissä halaten hellästi pikkusuukkojen kera kuusitoista vuotiaana sain vielä muutaman piiskauksen viimeisen sain metsässä äiti lasketti housuni polviin pitivyötäröstäni vasemmallakätellä antoi hyvästi pyllylleni .


    • Niin se on

      No toiset vanhemmat vain eivät osaa kasvattaa lapsiaan ilman ruumiillista kurittamista. Kertaakaan ei ole tarvinnut lapsia fyysisesti kurittaa, vaan aina on puhumalla selvitetty asiat ja hyvin ovat elämässä menestyneet aikuisinakin.

      Vähän käy sääliksi sellaisia vanhempia, jotka piiskaavat lapsiaan. Se on vähän kuin yrittäisi ajaa talvella väkisin kesärenkailla ilman, että miettii järkevämpää vaihtoehtoa.

      • .k.

        Et tiedä mitään!
        Sitä ei kaikkin lapsiin puhe tehoa eikä mikään...
        Silloin pitää äitin riisua farkkuhameestaan vyö ja ottaa lapsi polvelleen ja piiskata ja sen jäkeen olla sylikkäin ja se on niin ihanaa.


      • Ihanastiremmiä
        .k. kirjoitti:

        Et tiedä mitään!
        Sitä ei kaikkin lapsiin puhe tehoa eikä mikään...
        Silloin pitää äitin riisua farkkuhameestaan vyö ja ottaa lapsi polvelleen ja piiskata ja sen jäkeen olla sylikkäin ja se on niin ihanaa.

        Olet oikeassa meillä on äiti ottanut farkkuhameestaan muutaman kerran vyön olen saanut paljaalle pyllylle vyö on tehonnut minuun olemme sylikkäin halaan,hellin äitiä on hyväolo.


    • Oikeassa olet

      Kyllä kunnon kuritus on aina paikallaan.

      Meidän perheessä ennen vanhaan kun velipoikien kanssa oltiin tehty kolttosia niin isä pisti meidät aina riviin pihalle. Ensin tuli tunti turpaan oikein kunnolla, toinen tunti saatiin selkään kunnon nahkavyöstä solkipäällä oikein perusteellisesti ja kolmas tunti kului siinä kun isä vielä vähän "kevyesti" heitteli meitä seinille. Välillä oli luita poikki, silmät mustina, avohaavoja ja pari kallomurtumaakin taisi tulla vuosien saatossa mutta oli se hienoa saada kuritusta isän kädestä keppostelun jälkeen.

      Nykyään nuorin veli istuu pyörätuolissa ja toinen on psykiatrisessa sairaalassa. Itse kun olen vanhin, olen jo alkoholisoitunut sosiaalipummi. Isäni ansiosta olen onnistunut välttämään työntekoa ja siitä olen kiitollinen.

    • Remmistä

      Vitsaa käytettiin meillä monta vuotta sain äitiltä vitsaa nykyisin käytetään remmiä olen teini ikäinen remmin käyttö on yhtähyvä kuin vitsa olen 3-5kertaa vuotessa äitin sylissä remmittävänä riisun alapääni menen äitin syliin en häpeä enkä ujostele .

      • Teini2

        Viikon lopulla kävin hakemassa Äitille koivuvitsan olin kaljotellut,polttanut tupakkaa pyllyni lepäsi äitin vasemman reitenpäällä oikoajalka oli polvitaipeessani pysyin hyvin paikallani vitsottaissa en pystynyt potkimaan sain piiskaa hyvästi halasin äitiä vitsan jälkeen.


      • Teini2
        Teini2 kirjoitti:

        Viikon lopulla kävin hakemassa Äitille koivuvitsan olin kaljotellut,polttanut tupakkaa pyllyni lepäsi äitin vasemman reitenpäällä oikoajalka oli polvitaipeessani pysyin hyvin paikallani vitsottaissa en pystynyt potkimaan sain piiskaa hyvästi halasin äitiä vitsan jälkeen.

        Puoli vuotta meni ennenkuin tarvitsin vitsaa viikon lopulla olin äitin sylissä vitsottavana.


    • Mamman poika

      Mamma oli hakenut vitsan valmiiksi talutti minut makkariinsa riisuipyllynipaljaaksi otti reisillensä piteli vöytäröstäni napakasti pysyin hyvin sylissä piiskattaissa pyllypunakoitui,kirveli sain reisille myös piiskaa puolivuotta olimennyt viimepiiskauksesta sain mitä tarvitsin Mamma sai piiskan jälkeen pitkät halaamiset.

    • lapsi tarttee kuria

      ihme suuntaan tämä keskustelu mennyt tässä lopussa, mutta jos palataan viralliseen aiheeseen, niin

      en oikein ymmärrä että verrataan lapsen ja aikuisen kurittamista suoraan verrannollisena toisiinsa. että jos lapselle tukistus niin aikuisellekin. siis haloo! lapsi on lapsi, aikuinen on aikuinen. siinä se ero. ja vissi ero onkin!

      eihän lapsen ja aikuisen kyvyt, osaaminen, itsestään huolehtiminen ja vastuunkantaminenkaan ole yhtään samalla tasolla.

      aikuiset eivät tarvitse ohjausta, lapset tarvitsevat.

      aikuiset keskustelevat palavereissa, ym. - tuomioistuimessakin - fiksusti keskenään. eihän lapselta voi tällaista odottaa KOSKA LAPSI ON ERI TASOLLA JA TARVITSEE ERILAISTA OHJAUSTA. voi hyvää päivää.

      vai tiedättekö montakin aikuista joita hoidetaan lastentarhassa päivisin koska eivät ole oppineet (kurin kautta) pitämään itsestään huolta ja toimimaan oikein elämässä?

      tiedättekö montakin aikuista joita KASVATETAAN? lapsia kasvatetaan. kurinpidon, lievän fyysisenkin - ei väkivallan - tulisi kuulua osaksi KASVATUSTA jos sanallinen kuri ei riitä. kun lapsi on kasvanut aikuiseksi, ei hän tarvitse kurinpidollisia toimia puolisonsa, tms. toimesta Tietenkään. Poliisi hoitaa sen, ja asiaankuuluvasti hoitaakin.

    • Mamman mussukka

      Meitän Mamma on sellainen pyöreäkumipallo iloinen lauleleva luonnetta löytyy tarvittaissa vitsan,vyön käyttö onnistuvat häneltä yleensä mamma onpikkaressa,paitassa piiskatessa,remmitessä mamma levittää pulleat reitensä olen tukevasti reisillä mamma pitää vasemmalla kätellään vyötäröstäni pysyn hyvin sylissä kovemminkinpiiskatessa,potkiessani pylly on punainen vitsan,remmin jälkeen istumme sylikkäin rangaistuksen jälkeen halaan,hellin mammaa joskus pitkäänkin.

    • Kuvottavaa

      Luulisi, että lainvastaista rikosta käsittelevä ketju olisi 9 vuodessa tullut tiensä päähän ja perverssit ja nuuskijat olisivat kaikki jo saaneet lausua sanottavansa ja perustelunsa vastenmieliselle asenteelleen, mutta ei - aina se vedetään esiin ja innostutaan uudelleen. Nuuskitaan ja häväitään lapsuus ja ihminen.
      Kasvatus on aivan muuta kuin lapsen nujertaminen, mutta se on halpamaisten ja yliolkaisten ohmisten käsitys oikeatsa vanhemmuudesta, koska ovat nersistisia omaan napaansa tuijottajia.

      Ylläpitokin kannattaa tätä, koska ei pyynnöstä huolinmatta poista ketjua.

    • Meillä toimii

      Meillä käytetään vitsaamuutaman kerran vuotessa olen saanut 6-7 vuotta kesällä haimme äitin kanssa yhtessä vitsan viime kesänä kävimme parikertaa koivikossa halasimme matkalla monasti ölen kesällä nakuna Äitin sylissä saan vitsaa pitkään,hellästi hellimiset,suukottelut päälle.

    • Piiskaa

      Sain lapsena vitsaa,remmiä vitsaa käytettiin aika usein tarvitsin olin aika villimukula ja itepäinen remmiä alettiin käyttää olin neljätoistavuotias vitsaakaan ei hylätty sain tilanteen mukaan äiti antoi remmin,vitsan meillä olin sylissä piiskatessa,remmitessä molempia annettiin paljaalle pyllylle sain 16.5 vuotiaana viimeisen remmityksen.

    • Ennen opittiin

      Vanha aihe ja niin hyvä!

      Mutta katsotaan ympirille. Olivatko vanhan kansan ihmiset parempia kuin nykyiset vapaasta kasvatuksesta nauttineet?

      Selkeä vastaus: olivat. Eivät olleet omahyväisiä, itsekeskeisiä, kunnioittivat muita, noudattivat lakeja, käyttäytyivät paremmin, jne.

      Jossainhan tämä "uudistus" näkyy, kuten vankimäärän räjähtämisenä, rikosten määrän kasvuna, ilkivallan lisääntymisenä, yms.

      • vm.-65

        "Jossainhan tämä "uudistus" näkyy, kuten vankimäärän räjähtämisenä, rikosten määrän kasvuna, ilkivallan lisääntymisenä, yms."

        Kyllä sinä olet viisas! Remmiä vaan, niin maailma pelastuu. Opettajat antaa karttakepistä, työnantaja pitää työmoraalia yllä nahkaremmillä. Miten tätä ei ole kukaan päättäjistä hoksannut. Ukrainassakin vaan remmiä oppositiolle ja rauha palaa maahan.

        Kyllä niitä törppöjä ja roistoja oli ennenkin. Tieto vaan ei kulkenut samoin kuin nyt ja olihan ihmisiäkin paljon vähemmän. Kun tieto oli sanomalehtien ja juorujen varassa, jäi moni epäkohta ihmisilta tietämättä.


    • Mamman mussukka

      olimme mamman kanssa kahtestaan viime sunnuntaina lisänä oli mamman hakema koivuvitsa tupakantakia mamma piti hyvänä sylissään vitsan jälkeen istuimme sylikkäin halien,hellien.

    • Mamman mussukka

      ...ja lopuksi poltettiin yhdessä sätkät.

    • Kyrpäli

      Isä löi vaijerilla vihoissaan kintuille ja raivosi , työnantaja vittuilee kunnes saa puukosta ja turpaansa yhtäaikaa pkle !!!

    • NolostiRuotuun

      Piiskaus oli ihan symbolinen, persustaa lähinnä kutitti piiskausen jälkeen, mutta tehokas se kuitenkin oli. Häpeä ja nolotus siinä tehosi. Ei auttanut puheet ei pyristelyt, housut alas ja papan polville mahalleen ja pylly ripsittiin. Kyllä sitä 15-16-vuotiaana miehenalkuna mielessään kiros koko homman, mutta ääneen ei tohtinut sanoa.

      Nykyään tekee mieli jonkun pystyvän jätkän piiskattavaksi, mutta häpeä estää toteuttamasta sellaista mielitekoa.

    • olliboyz

      Ei se piiskaaminen mitään kipeää tehnyt, mutta siitä muisti sen, että asiasta oli muistutettu, mikä se nyt sitten mahtoi ollakaan.

    • Nerokasta

      Jos lapsi tekee pahaa, että hänet pitää piiskata, syy on tietenkin huoltajan siinä tapauksessa koska ei ole lastaan ohjannut.

      Nyt homma hoidetaan niin, että naapurin isäntä käy piiskaamassa huoltajan. Se on sen verran erikoinen tilanne, että lapsi muistaa sen koko ikänsä. Ja jos huoltaja on kunnollinen, niin lapsi ei halua saattaa isäänsä tai äitiään enää niin noloon tilanteesee ja käyttäytyy siksi kunnolla.

    • Anonyymi

      Olet Oikeassa Kyllä vitsaa voi antaa itse sain 90luvunalussa Äitiltä vitsaa,remmiä olin 15v en ollut saanut vitsaa melkein pariin vuoteen Äiti Haki vitsan annoin piiskata olinpyrstöpaljaana Äitin reisillä sain vitsaahyvästi pyrstöpunoitti sain välillä farkkuhameen vyötä paljaallepyllylle minulla oli kiukuttelu kausimenossa vitsa,remmi auttoivat olin jopa kuukauten kiltisti lähes17vuotiaaksi sain vitsaa ei tehnytpahaa.

      • Anonyymi

        Ei Vitsa Tehnyt Pahaa Minullekkaan ain 9vuotiaasta alkain Låhes18Vhen Minulla Pakarani kutisivat JaKIhelmöivät Oli saatava Piiskaa Kiukuttelin,tempuilin kaikellatavalla lopuksi sain Äitin Hakemaan Vitsan Riisui minut otti hellästi syliinsä antoi vitsaa tarpeeksi kutinat läksivät Pakarat Punoittivat


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe