yhteiskunta haisee.

manala

TÄMÄ YHTEISKUNTA HAISEE! joo sitä mieltä minä olen. miettikääpä tätä: Äiti töissä, lapsi kotona.(tässä perheessä on joko mies tai sukulaiset lähellä) Äiti saa kotihoidontuen, asumistuen ja palkan kuhan se ei ylitä 300€ kk, sillä muuten laskee asumistuki. Äiti siis saa joten kuten kotihoidontuesta yli 400€ palkka 300€ ja asumistuki, mikä sitten onkaan. JA Äiti töissä, lapsi hoidossa. (tässä perheessä äiti on yh ja hänen tukiverkkonsa on liian kaukana) Äiti ei saa kotihoidontukea, sillä hän on vienyt lapsensa hoitoon, jonka maksu riippuu tuloista, äidin palkka jos nousee yli 300€, laskee asumistuen määrää. Kysymys siis kuuluu, että jos äiti antsaitsee vain kk 300€ tuloja, niin ettei asumistuki laske, niin millä vitulla se maksaa vuokrat, ynnä muut laskut? Ja jos äiti antsaitsee enemmän rahaa töistä, hänen asumistukensa laskee, hoitomaksu nousee. KYSYMYS on se miksi Yksinhuoltajia potkitaan päähän? Tukeeko yhteiskunta paremmin niitä perheitä, joiden elämässä on mieskin mukana? Kannustaako tämä muka Yh äitejä menemään töihin, joilla ei ole sitä tukiverkkoa lähellä?

14

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjänä vastaan

      että 300 palkkatulo ei kyllä ole mitään työntekoa, vaan puuhastelua. Niin että ihan turhaa valitat. Mene ihan oikeisiin töihin, jopa joistain henkilökohtaisen avustajan hommasta maksetaan n, 1600e/kk, eikä koulutustakaan vaadita juurikaan. Väitänkin, ettei meitä yksinhuoltajia potkita päähän, kunhan vain teemme työtä. Ihan ammattikoulupohjaltakin saa Suomessa perustaa yrityksen, ja sitten se on ihan itsestä kiinni, se menestyminen. Ainakaan minulla ei ole valittamista.

      • Olenko mukamas turha valittaja, kuule voin sanoa että töitä yritän hakea, mutta iän ja väärän koulutuksen ja kokemuksen puutteen takia joudun tekemään hanttihommia. Ja kaiken lisäksi töitä ei edes heru paljon, ei tältä alueelta. joten mitä jää käteen? Hantti hommia siivousfirmalle. ja 300€ voi olla sinun mittasuhteesi pelkkää paskapaperia, mutta jollekki toiselle se voi olla iso asia. mutta yksinhuoltajana 300€ ei elä, saati maksa laskuja. Ja sinulla on varmaan se lapsien isäkin jonkin verran lasten kanssa tekemisessä, ainakin varmaan elatuksessa, jollei muussakin.


      • isä kuollut?
        manala kirjoitti:

        Olenko mukamas turha valittaja, kuule voin sanoa että töitä yritän hakea, mutta iän ja väärän koulutuksen ja kokemuksen puutteen takia joudun tekemään hanttihommia. Ja kaiken lisäksi töitä ei edes heru paljon, ei tältä alueelta. joten mitä jää käteen? Hantti hommia siivousfirmalle. ja 300€ voi olla sinun mittasuhteesi pelkkää paskapaperia, mutta jollekki toiselle se voi olla iso asia. mutta yksinhuoltajana 300€ ei elä, saati maksa laskuja. Ja sinulla on varmaan se lapsien isäkin jonkin verran lasten kanssa tekemisessä, ainakin varmaan elatuksessa, jollei muussakin.

        vai miksei hän lapsestaan piittaa? Saathan kunnalta jokatapauksessa elatustuen. Eivätkö miehesi sukulaisetkaan piittaa lapsestasi? Me, sinä ja minä, olemme tod, näk, hyvin eri ikäisiä äitejä. Minä olen jo 44v, ja kerennyt luomaan oman elämäni "kannakkeet" tähän ikään mennessä. Tosin olenhan minäkin ollut joskus nuori. Siksi toinkin tuossa tuon yrittämisen vaihtoehdon julki. En minäkään vieraalta töitä tarpeeksi saanut, mutta kun aloin yrittäjäksi, ei ole töistä ollut pulaa, ja tulotasokin on ihan ok.


      • isä kuollut? kirjoitti:

        vai miksei hän lapsestaan piittaa? Saathan kunnalta jokatapauksessa elatustuen. Eivätkö miehesi sukulaisetkaan piittaa lapsestasi? Me, sinä ja minä, olemme tod, näk, hyvin eri ikäisiä äitejä. Minä olen jo 44v, ja kerennyt luomaan oman elämäni "kannakkeet" tähän ikään mennessä. Tosin olenhan minäkin ollut joskus nuori. Siksi toinkin tuossa tuon yrittämisen vaihtoehdon julki. En minäkään vieraalta töitä tarpeeksi saanut, mutta kun aloin yrittäjäksi, ei ole töistä ollut pulaa, ja tulotasokin on ihan ok.

        että on myös olemassa sellaisia miehiä, jotka ei sitä lasta halua, ei nähdä, ei kuulla. Ja sen suku on niin olematon, ettei heitäkään kiinnosta. minulla ei ole kuin oma sukuni, joista jotkut haluaa selkään puukottaa. mutta se ei ole se mun pointti. Ottaisitko itse töihin nuoren jolla on haluja tehdä työtä kuin työtö, mutta sillä ei ole kokemusta, ei ajokorttia, ei oikeaa koulutusta? ja se miksei minulla ole autokorttia johtuu aivan siitä ettei ollut varaa ajaa sitä, eikä perheelläni varsinkaan ole varaa avustaa. Ei se ole helppoa pienellä paikkakunnalla saada töitä, kun on huomannu sen että tuttavan kautte täällä saadaan töitä ja kun ulkopaikkakuntalainen on.


      • tärkein työelämässä!
        manala kirjoitti:

        että on myös olemassa sellaisia miehiä, jotka ei sitä lasta halua, ei nähdä, ei kuulla. Ja sen suku on niin olematon, ettei heitäkään kiinnosta. minulla ei ole kuin oma sukuni, joista jotkut haluaa selkään puukottaa. mutta se ei ole se mun pointti. Ottaisitko itse töihin nuoren jolla on haluja tehdä työtä kuin työtö, mutta sillä ei ole kokemusta, ei ajokorttia, ei oikeaa koulutusta? ja se miksei minulla ole autokorttia johtuu aivan siitä ettei ollut varaa ajaa sitä, eikä perheelläni varsinkaan ole varaa avustaa. Ei se ole helppoa pienellä paikkakunnalla saada töitä, kun on huomannu sen että tuttavan kautte täällä saadaan töitä ja kun ulkopaikkakuntalainen on.

        Moneen työhön oppii vasta kun sitä tekee. Koulu ei jalosta lopputyön suorittajaksi, vaan antaa vain suuntaa. Eli kyllä. Ottaisin "oppilaan" oikealla asenteella oppiin, (yritin ottaakin, mutta tuota oikeaa asennetta ei löytynyt, joten katkaisin kokeilun) Tarjosin kympin tuntipalkkaa, ja tästä on nyt pari vuotta aikaa. tupakan tuhkaa löytyi töiden välistä toistuvasti, vaikka tupakointi on ehdottomasti kiellettyä minun hommissani. Eli jo perus asiat menivät pieleen. Eikä ole varaa menettää asiakkaita tuollaisen syyn takia. Onneksi koeajalla saa eroittaa ilman irtisanomisaikaa.


      • tärkein työelämässä! kirjoitti:

        Moneen työhön oppii vasta kun sitä tekee. Koulu ei jalosta lopputyön suorittajaksi, vaan antaa vain suuntaa. Eli kyllä. Ottaisin "oppilaan" oikealla asenteella oppiin, (yritin ottaakin, mutta tuota oikeaa asennetta ei löytynyt, joten katkaisin kokeilun) Tarjosin kympin tuntipalkkaa, ja tästä on nyt pari vuotta aikaa. tupakan tuhkaa löytyi töiden välistä toistuvasti, vaikka tupakointi on ehdottomasti kiellettyä minun hommissani. Eli jo perus asiat menivät pieleen. Eikä ole varaa menettää asiakkaita tuollaisen syyn takia. Onneksi koeajalla saa eroittaa ilman irtisanomisaikaa.

        ja halu oppia uutta, mutta moni työnantaja tahtoo ilmeisesti olla laiskoja opettaa asioita. eli asenne ei ole aina nuoren työntekijän asenteesta kiinni.


    • kolmellasadalla

      kuussa voi elää ja lastaan elättää. Käypä Kelassa tai sosiaalitoimistossa kartoittamassa tilannettanne. Jos tulosi jäävät tietyn rajan alapuolelle, saat toimeentulotukea. Loppujen lopuksi työ on ainoa, mikä ihmistä elättää, joten katsele koko ajan parempaa työpaikkaa tai hakeudu koulutukseen.

      • mahdoitko nyt ymmärtää sen ensimmäisen pointin? eli kun minä menen töihin ja joudun laittamaan lapseni kunnalliseen hoitoon, josta minä maksan tulojeni mukaan, minä en saa kelasta kotihoidon tukea sillä lapseni on kunnallisessa hoidossa. ja kun kysyin kelalta että paljonko saan kk ansaita tuloja, ennen kun ne vaikuttaa asumistukeen, niin se on 300€ suunnillee, mitä saa ansaita kk ennen kun se alkaa vaikuttaa tukeen. ymmärsitkö asian nyt? ja se sossu juttu. Jos minä saan palkkaa töistä, oli se sitte satanan tai 200€ niin se laskee toimeentulotukeni joka on muutenkin vain alle 200€ kk. minulla on oma sossu ja pojallani toinen. eli minä asioin etelä sossun kanssa ja poikani pohjanmaan sossun kanssa eikä poikani saa kuin kk noin 30-40€ eikä mulla ole ollut tuloina tällä hetkellä kun äippäraha, joka loppui viime kuussa.


      • kaikenlaisiin tukiin!
        manala kirjoitti:

        mahdoitko nyt ymmärtää sen ensimmäisen pointin? eli kun minä menen töihin ja joudun laittamaan lapseni kunnalliseen hoitoon, josta minä maksan tulojeni mukaan, minä en saa kelasta kotihoidon tukea sillä lapseni on kunnallisessa hoidossa. ja kun kysyin kelalta että paljonko saan kk ansaita tuloja, ennen kun ne vaikuttaa asumistukeen, niin se on 300€ suunnillee, mitä saa ansaita kk ennen kun se alkaa vaikuttaa tukeen. ymmärsitkö asian nyt? ja se sossu juttu. Jos minä saan palkkaa töistä, oli se sitte satanan tai 200€ niin se laskee toimeentulotukeni joka on muutenkin vain alle 200€ kk. minulla on oma sossu ja pojallani toinen. eli minä asioin etelä sossun kanssa ja poikani pohjanmaan sossun kanssa eikä poikani saa kuin kk noin 30-40€ eikä mulla ole ollut tuloina tällä hetkellä kun äippäraha, joka loppui viime kuussa.

        Etkä edes uskalla mennä töihin ja saada elantoasi palkkana. Rohkeasti vaan, anna mennä, mene töihin. Kyllä sieltä sitä palkaakaakin saa. Elämästä tulee todella piiiiiiiitkä pelkkien tukien varassa roikkumalla. Kuka sinut on kasvattanut noin väärin, että mangut joka asiaan pelkkää tukea? Karhunpalveluksen on sinulle tehnyt.


      • kolmellasadalla
        manala kirjoitti:

        mahdoitko nyt ymmärtää sen ensimmäisen pointin? eli kun minä menen töihin ja joudun laittamaan lapseni kunnalliseen hoitoon, josta minä maksan tulojeni mukaan, minä en saa kelasta kotihoidon tukea sillä lapseni on kunnallisessa hoidossa. ja kun kysyin kelalta että paljonko saan kk ansaita tuloja, ennen kun ne vaikuttaa asumistukeen, niin se on 300€ suunnillee, mitä saa ansaita kk ennen kun se alkaa vaikuttaa tukeen. ymmärsitkö asian nyt? ja se sossu juttu. Jos minä saan palkkaa töistä, oli se sitte satanan tai 200€ niin se laskee toimeentulotukeni joka on muutenkin vain alle 200€ kk. minulla on oma sossu ja pojallani toinen. eli minä asioin etelä sossun kanssa ja poikani pohjanmaan sossun kanssa eikä poikani saa kuin kk noin 30-40€ eikä mulla ole ollut tuloina tällä hetkellä kun äippäraha, joka loppui viime kuussa.

        ymmärrystäni. En tosiaankaan ymmärrä, miksi sinun pitäisi saada toimeentulotukea, jos sinulla on palkkatuloja. En minäkään saa toimeentulotukea eikä saa moni muukaan. Toimeentulotuki ja muutkin tuet on tarkoitettu hengenpitimiksi niille, joilla ei ole muita tuloja, eikä suinkaan palkanlisäksi. Ymmärrätkö sinä sen? Suomalainen hyvä sosiaaliturva ei ole vielä kovinkaan vanha. Sata vuotta sitten työttömän ja varattoman yksihuoltajan lapset kaupattiin huutokaupalla ihmismarkkinoilla. Mietipä, haiseeko nyky-yhteiskunta siihen verrattuna ja mille se haisee. Mietipä myös, millainen on tilanne muissa maissa. Ja yritä ystävä hyvä löytää itsellesi työpaikka, josta saamallasi palkalla pystyt elättämään itsesi ja lapsesi. Jos se vaatii koulutusta, hanki koulutus. Nyky-Suomessa on loistavat ja taloudellisesti turvatut mahdollisuudet opiskella.


    • ..........

      Jos ydinperheeseen syntyy, sanotaanpa vaikka neljäs lapsi, niin perheen käytettävissä olevat rahat per nuppi pienenee. Yksinhuoltajalla vastaavassa tilanteessa nousevat. On tilanteita, jossa yksinhuoltajan talous on tukien kanssa ihan yhtä väljä, kun ydinperheen, jossa molemmat töissä (joskin pienipalkkaisissa). Eli tuet ym korvaavat toisen elättäjän, jos ottaa huomioon myöskin alemmat ph-maksut. Onko reilua, jos työssäkäymätön saa saman rahan kotiin, eikä kannata töitä edes vastaanottaa, ja hän päättää siis ottaa samat rahat vähemmällä vaivalla -muiden maksamana. No, haisee toki. Mutta vielä enemmän haisevat muut vaihtoehdot, kuten ruoattomuus ja asunnottomuus köyhimpien kohtalona. Nämä ovat valintakysymyksiä, mistä voi luopua, ja millaisen yhteiskunnan haluamme. Sopii vain toivoa, että jokainen vuorollaan osallistuu voimiensa ja kykyjensä mukaan yhteiskuntamme rakenteiden ylläpitämiseen, joka perustuu työnteolle.

      • parantaa elintasoa

        Tuo on muuten totta. En yhtään ihmettele miksi aina vähän väliä näkyy yksinhuoltajia joille putkahtelee kolmansia, neljänsiä viidensiä lapsia. Turha surkutella että miten pärjää. Nimittäin aina kun lapsia tulee lisää tulee roima lisäys asumistukeen, lapsilisä yh-korotuksella sekä elatustuki väh. 135€ kuussa per lapsi. Eli lapsen syntymä voi kasvattaa tuloja helposti yli neljäsataa kuussa. Jos taas ydinperheeseen syntyy lapsi niin lisää tulee vain lapsilisä ja sekin pienempänä eli ilman yh lisää. Itse asiassa jos tulot lisääntyvät 400€ kuussa voi joissain tapauksissa ajatella että lapsien teko on jopa väline jolla pääsee hieman parempaan elintasoon. Ei se vauva ainakaan kuluta kaikkea tuota 400€ kuussa minkä "ansaitsee."


    • töihin

      normaalisti 8 h ei asumistukesi lakkaa, todennäköisesti saat jopa puolet siitä mitä nyt saat, eli aika paljon. Jos teet 6h päivässä astuki laskee ehkä n 150€ ja sekin on vielä aika paljon, kun kuitenkin sillon puhutaan jo n 1000- 1500(?) tuloista, laskin keskivertopalkasta. Itse olen tehnyt näin jo 7 vuotta ja kyllä (tukien kanssa) työtä tekevä pärjää taloudellisesti, ei niin hyvin kuin pariskunnat, mutta kuitenkin itsenäisesti ja välillä luksuksesta nauttien.

    • Hus hus

      Miksi asut Suomessa? Toimeentulosi oli varmaan parempi jossain muussa maassa. Yhteiskuntakin haisisi vähemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2331
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      911
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe