Helsinki moskovalaisten

näkökannalta

Olen nyt Suomessa ensimmäisen kerran. Tässä on muutamia vaikutelmiani Helsingistä. /En ole opiskellut Suomea koulussa tai yliopistossa, vain itse ja epäsystemaattisesti, joten anteeksi virheista./ Mukavin havainto on: monet helsinkilaiset käyvät juoksulenkillä, varsinkin nuoria. Moskovassa se on valitettavasti poikkeus. Siis suomalaiset taitavat olla terveellisempiä. Yhdysvalloissa kaupoissa usein kuulen kysymyksen: 'Where are you from?' Täällä ei kukaan kysynyt minua tästä. Näytänkö venäläisenä? Tuntuu että Suomessa ihmiset eivät tee asiattomia kysymyksiä. Mutta eikö se estä tutustua? Olin kerran unohtanut aikakauslehden kauppaan, mutta kun mennyt ulos ja ylitin kadun, nuorimies ohitti minut ja palautin sen minulle. Kiitos! Kaupungilla on paljon venäläisiä turisteja. Ongelmana on, ettei kaikki venäläisiä, varsinkin moskovalaisia osavat olla kohteliaita. Esim. eilen yksi venäläinen nainen Forumissa moitti lastaan kovaäänisesti eikä hän ajattelut millaisena hän näytti. Ei mukavana, tietenkin. Suurena monien nykyaikaisten venäläisten ongelmana on se, ettei he ole riittävän laupiaita ja kohteliaita, tästä syystä heistä eivät pidä ulkomailla. Itse ulkona venäläisten ystävieni kanssa olemassa pidän parempana puhua englantia vai suomea.

4

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laivat

      Oli mielenkiintoista lukea havainnoistasi. Kun on maassa eka kertaa, näkee kulttuurierot hyvin selkeästi. Suomalaiset eivät todellakaan harrasta smoltolkia, ja varmastikin se estää tutustumista:( Todella hyvin olet oppinut suomea ihan omin päin. Kohta puhut sitä ihan sujuvasti ja virheittä. Mukavia matkakokemuksia jatkossakin sinulle!

      • Mutta johtopäätokseni oli e...

        Olen sanonut ettei kukaan Suomessa kysynyt mistä olen kotoisin, mutta pian tilanne muuttui. McDonald's:ssa eräs tyttö kysyi minulta jotakin nopeasti. Minä vastasin: "Anteeksi, voisitteko toistaa englanniksi?" Kun asia oli ollut ratkaistu, tyttö kysyi: "Where are you from?" Sitä paitsi kaikki WWF:n ja muiden samanlaisten järjestöjen kanssani puhuvat aktivistit sanottuani olevan ulkomaalaisen esittivät saman kysymyksen :).


      • Laivat
        Mutta johtopäätokseni oli e... kirjoitti:

        Olen sanonut ettei kukaan Suomessa kysynyt mistä olen kotoisin, mutta pian tilanne muuttui. McDonald's:ssa eräs tyttö kysyi minulta jotakin nopeasti. Minä vastasin: "Anteeksi, voisitteko toistaa englanniksi?" Kun asia oli ollut ratkaistu, tyttö kysyi: "Where are you from?" Sitä paitsi kaikki WWF:n ja muiden samanlaisten järjestöjen kanssani puhuvat aktivistit sanottuani olevan ulkomaalaisen esittivät saman kysymyksen :).

        Luulenpa, että kun puhut englantia, niin sinulta kysytään useinkin "where are you from?". Sillä tuota lausetta harjoitellaan jo englannin alkeiskurssilla. Suomessa ei suomeksi ole tapana kysellä mistä joku on kotoisin. Ehkä se tuntuu liialliselta uteliaisuudelta. Sitten vasta, kun on tutustuttu muutenkin, voidaan kysyä, että mistäs oot kotosin. No, voin olla väärässäkin...


    • Kiitos havainnoistasi. Moskovassa ja Helsingissä tosiaan paljonkin erilaista. Olennaisin ero varmaan asiakaspalvelun yleinen ystävällisyys Helsingissä verrattuna Moskovaan, samoin kuin kanssakäymisen epämuodollisuus toisilleen vieraidenkin ihmisten kesken. Minunkin perääni on Moskovassa juostu tuomaan jotain unohtunutta esinettä. Se, miten ihmiset ulkomailla matkustaessaan käyttäytyvät, ei välttämättä ole millekään kansakunnalle ylpeyden aihe. Lähes joka maassa on jokin turistiryhmä, johon suhtaudutaan negatiivisesti tai ainakin varauksella. Vaikka joskus kyseessä on liioittelu, useimmiten jotain faktapohjaa ennakkoluuloihinkin on. Venäläiset eivät Suomessa ole kovin suosittuja yleensäkään, suhtautuminen on kuitenkin parantunut 90-luvun päivistä - toisaalta venäläisten turismin ja maahanmuuton näkyvät lieveilmiötkin ovat vähentyneet. Venäläiset kuitenkin Helsingissä paikallisen silmään erottuvat katukuvassa useimmiten erilaisen tyylinsä ja joskus kasvonpiirteidensä ansiosta. Myös venäläinen korostus vieraita kieliä puhuessa on melko paljastava. Siksi useimmiten ei tarvitse kysyä mistä joku on kotoisin, ellei halua aloittaa/jatkaa keskustelua kyseisen henkilön kanssa. Suomessa myöskin paljon maahanmuuttajia, joiden suomen kielen taito olematon tai hatara, näiltäkään ei välttämättä kysytä mistä he ovat kotoisin kun ovat saattaneet asua Suomessa jo parikymmentä vuotta - oppimatta silti kieltä kunnolla. Jos puhut suomea niin sinua hyvin helposti varmaan luullaan Suomeen jo jokin aika sitten muuttaneeksi. Onnea ja menestystä suomen opinnoille ja oleskelullesi Suomessa. Udatshi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe