Suomalaisnaisella romanipuku

yleistäkinkö ?

Nyt heräsi uteliaisuuteni, kun olen muutamia kertoja nähnyt hyvin vaaleahiuksisia ja ulkonäön perusteella ilmeisestikin ihan suomalaisia naisia pukeutuneena näihin romaninaisten käyttämiin vaatteisiin. (Ellei sitten syntyperäisten romanien joukossa ole myös vaaleahiuksisia ihmisiä.) Kiinnostaisi tietää, että onko tuo kovinkin yleistä, että jos suomalaisnainen avioituu romanimiehen kanssa, niin hän (nainen siis) alkaa pukeutumisessaan (ja kenties myös tavoiltaan) noudattaa romanien tapoja. Ihmettelin vain asiaa, kun sen perusteella, mitä olen tältä palstalta juttuja lukenut, niin olen ymäärtänyt, että sitä pidettäisiin yleisesti ottaen loukkaavana ja huonotapaisena, että suomalainen yrittää pukeutumisellaan ja/tai käytöksellään esittää romania.

32

4364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤

Miehet tykkäävät keskenkasvuisista tyttölapsista juuri tästä syystä; sellaisesta voi vielä muokata omanlaisensa. Aikuinen nainen ei vaihda uskontoaan, hiustenväriään, pukeutumistaan, käytöstään jonkun jäppisen takia. Aikuisessa naisessa riittää haastetta. Kaikista uroksista ei ole haastajiksi.

• ¤¤min䤤

Olen ollut naimisissa kaaleen miehen kanssa 25 vuotta ja olen kuullut,että jossain jollain saatta olla mustalaishame päällä.Itse en ole nähnyt tän 25-vuoden aikana kuin yhden ihmisen.Eli ei todella ole mitenkään tavallista eikä omasta mielestäni suotavaakaan koska jokaisella on kuitenkin oma identiteetti.Sitävastoin olen nähnyt hyvinkin vaaleita romaneita joita ei erota esim.työpaikoilla koska ihmisellä on taipumus nähdä mustavalkoisesti eli jos näät myyjän kaupassa et näe,että on romani jos on tavalllisissa työvaatteissa ja ilman näyttäviä koruja.Ja samanlailla kun on jo muutama sukuolvi mennyt niin,että onniitä seka-avioliittoja jossain kohti,niin se vaaleus/tummuus tulee erilailla esiin.Usean lapsen perheessä saattaa olla sekä vaaleita,että tummia lapsia.Sama asia amerikassa kun afroamerikkalaisella joka on itse tumma kikkurapää saattaa olla "valkoisen"näköinen lapsi.Se on sitä monikulttuurisuutta.Olpia ihan hiljattain englannissa pariskunta jossa molemmat vanhemmat "mulatteja"(rumasti sanottu mut en tiedä muuta sanaa)ja saivat kaksoset:toinen vaalea sinisilmä ja toinen selvästi mustan näköinen.Kuvat löytyy kun englannik googlaa whtie and black twins.Ihmeelliinen on tämä maailma tai sit me ei vaan ymmärretä miten noi geenit periytyy,ollaan vähän ajasta jäljesssä=)

• ¤¤min䤤
        ¤¤min䤤 kirjoitti:

Olen ollut naimisissa kaaleen miehen kanssa 25 vuotta ja olen kuullut,että jossain jollain saatta olla mustalaishame päällä.Itse en ole nähnyt tän 25-vuoden aikana kuin yhden ihmisen.Eli ei todella ole mitenkään tavallista eikä omasta mielestäni suotavaakaan koska jokaisella on kuitenkin oma identiteetti.Sitävastoin olen nähnyt hyvinkin vaaleita romaneita joita ei erota esim.työpaikoilla koska ihmisellä on taipumus nähdä mustavalkoisesti eli jos näät myyjän kaupassa et näe,että on romani jos on tavalllisissa työvaatteissa ja ilman näyttäviä koruja.Ja samanlailla kun on jo muutama sukuolvi mennyt niin,että onniitä seka-avioliittoja jossain kohti,niin se vaaleus/tummuus tulee erilailla esiin.Usean lapsen perheessä saattaa olla sekä vaaleita,että tummia lapsia.Sama asia amerikassa kun afroamerikkalaisella joka on itse tumma kikkurapää saattaa olla "valkoisen"näköinen lapsi.Se on sitä monikulttuurisuutta.Olpia ihan hiljattain englannissa pariskunta jossa molemmat vanhemmat "mulatteja"(rumasti sanottu mut en tiedä muuta sanaa)ja saivat kaksoset:toinen vaalea sinisilmä ja toinen selvästi mustan näköinen.Kuvat löytyy kun englannik googlaa whtie and black twins.Ihmeelliinen on tämä maailma tai sit me ei vaan ymmärretä miten noi geenit periytyy,ollaan vähän ajasta jäljesssä=)

kirjotus peikko iski taas pari kertaa mut kuitenkin piti olla white and black twins.PS.itselläni pari tummaa lasta,pari vaaleeta ja vieraat ihmiset suhtautuu "värin"mukaan.Ei nähdä ihmistä vaan nähdään väri.Itse olen mieluummin värisokea.Hyvää kevätt kaikille palstalaisille.väriin tai kokoon katsomatta:D

• ap.
        ¤¤min䤤 kirjoitti:

Itse asiassa arvelinkin, että nuo näkemäni naiset (tai nainen - näin toisen kerran matkan päästä, joten en ole varma oliko kyseessä sama henkilö) ovat perheistä, joista toinen vanhemmista on romani, mutta eihän asiaa voi tietää. Ja oikeassa olet tuossa, että eihän tuota millään voi erottaa, että onko joku nyt romani vai ei (eikä ole tarviskaan) jos vaikka on kaupassa myyjänä tai jossain muualla työasussa tai muuten muitten pukeutumisesta erottumattomissa vaatteissa.

• .....

miettinyt paljonkin noita romani naisen vaatteita, koska olen vaalea nainen, mutta mieheni on tumma. Meillä ainakin kotona käyttäydytään romani tapojen mukaan. Mies saisi varmaan kamalan kohtauksen jos laittaisin esim, ruokakassin lattialle ym. Mutta ei minua mitenkään nämä tavat/perinteet ole häirinneetkään, eikä mies minua mihinkään ole pakottanut. Oikeastaan aika luontevasti olen sisäistänyt romani tavat ja niillä mennään. Mutta vielä pukeutumisesta.. Itse käytän nyt farkkuja ja toppeja ym mitä vaaleat nyt pitävät. Olen kuitenkin miettinyt, että jos hankkisin ihan tavallisen pitkän mustan hameen (ei mitään sametti hametta, eikä röijyä), niin olisi ehkä helpompaa kohdata miehen sukulaisia. Välillä minusta ainakin tuntuu, että osa miehen sukulaisista ei oikein pidä minusta, kun on farkut jalassa ja kyllä sen huomaa kun toiset katsovat jokseenkin tympääntyneesti minua päästä varpaisiin. Mutta siis jos hankkisin ihan vekkari hameen tai vastaavan, niin sitä olen miettinyt. Saadaan miehen kanssa kohta yhteinen lapsikin ja varsinkin niitä vauvan ristiäisiä olen miettinyt, että laittaisin sinne pitkän mustan hameen ja alkaisin sitten käyttämään ihan kokonaan hametta. Eihän se minun etnistä taustaani mihinkään muuta, vaikka hame olisikin, mutta kun kerran tässä eletään romani tapojen mukaan jo muutenkin niin kai sen hameen voisi hankkia ja alkaa pitämään. Todennäköisesti mies kuitenkin haluaa kasvattaa myös lapsen romanien tavoille ja jos se on poika niin varmana joutuu pitämään isona suoria housuja isänsä edessä ja hametta jos on tyttö.

• hommaa,

on se perkele kumma jos jonkun heimon suurin ongelma on TOISTEN pukeutuminen!

• .....
        hommaa, kirjoitti:

sanos muuta. On mun anoppi sanonut mulle, ettei hametta tarvii, mut ainahan sekin mua katsoo, että "hyvä luoja, mitä sillä on päällä" (vaikken sen ees mitään shortseja ja toppeja pidäkään) ja pojalleen sanonut, että onneksi sentään mä olen varsin tumma valkolais naiseksi...

• nainen12345

Kyllä näin on asia. Et kelpaa mustalaisakkojen eteen vaikka päälläsi seisoisit. Älä vain alennu heitä imartelemaan tai pokkuroimaan. edessäpäin voivat esittää mukavaa mutta kun selkäsi käännät niin muuttuu ääni kellossa. Ovat niin katellisia kun olet saanut romanimiehen itsellesi. No kuka tuollaisia pahansuopia käärmeitä huolisikaan. EN HALUA YLEISTÄÄ. ON VARMASTI OSA MUSTALAISNAISISTA IHAN NORMAALEJAKIN. MUTTA OVAT SUURIMMAKSI OSAKSI SITTEN PUOLIKKAITA.

• .....

hyvin olette osanneet tiivistää mun "ongelmat" kirjoituksissanne. Sitten kun/jos alan pitää kevyttä hametta niin olen ajatellut sen olevan ihan mieheni ja hänen sukunsa vuoksi etten tuottaisi häpeää.(Mistä näitä hameita vekkari ym saa hki läheltä?) En halua leikkiä mitään mitä en ole ja varmasti omat vanhempani vähän ihmettelisivät jos sametti hameen laittaisin päälle ja heidän eteensä menisin, kun kuitenkin olen vaalea ja aina enempi muutenkin housuissa viihtynyt kuin mekoissa (osittain kyllä ihan käytännön syistä, kun on eläimiäkin niin helpompaa niidenkin kanssa oleminen housuissa). Ja jos laittaisin sametti hameen niin voin kuvitella kuinka omat veljeni nauraisivat minulle ja vanhemmat voisi kuitenkin hieman järkyttyä ainakin aluksi... Onneksi he ovat sentään suvaitsevaisempia kuin kaaloni suku. Mutta joo en oikein tiedä miten sitä tässä pitäisi olla. Laittako sen kevyen hameen vai ei. Toisaalta minua jotenkin kammottaa ihan vietävästi jo etukäteen, kun ajattelinkin tulevia ristiäisiä ja muita juhlia ja tapaamisia miehen suvun kanssa jos ei ole hametta. Mun mies nyt ei sinänsä tähän hame asiaan ole ottanut hirveästi kantaa, välillä vaan todennut kuitenkin että mun pitäs kohta alkaa tajuamaan myös toi puketumis puolikin (tarkoitti ehkä vaan että pitäs olla pitempiä paitoja/takkeja) ja kesällä en saa shortseja/minihametta pitää. Mutta siis suoranaisesti ei ole sanonut että nyt akka hame niskaan.Toisaalta se on myös todennut, että mä en mikään mustainen ole ja musta ei sellaista tule, sen se on ihan suoraan sanonut. Aika ristiriitaista kuitenkin kun käyttäydytään kotonakin kuin romanit (ja käytöstä mies kuitenkin edellyttää minulta, minkä teen ihan siis mielelläni, ei hän sinänsä mua mihinkään pakota) niin miksei sitten niin näyttäydyttäisikin kuin romanit(tarkoitan nyt itseäni)... Ja tiedän kyllä että anoppiani ei ole helppo miellyttää... ainahan se on tosi mukava mua kohtaan, mutta jotenkin siitä paistaa läpi sellainen kaksinaamaisuus että... olen kuitenkin aika hyvä ihmistuntija että tiedän se vaan esittää useimmin..ja jos hänen kuulleen sanon pienenkin vastalauseen miehelleni niin hän heti älähtää että "älä tappele" miestä vastaan... mikä on kyllä tavallaan aika huvittavaa, kun enhän minä mitään tappele vaan ilmaisen vaan oman mielipiteeni. Kotona me kaalonkaa kuitenkin puhutaan ihan kummatkin aina mitä halutaan ja päätetään useimmiten asiat yhdessä. Ei vaan toinen määrää. Mutta kai tuokin sille äidille on niin tärkeää, että mies määrää, joo tiedän tiedän.. No pointtina varmaan tässä oli se että vaikka sen hameen laittaisin nii kai se äiti mulle ois sittenkin samanlainen..toisaalta toivon että tuleva vauva muuttaisi kaiken hyväksi ja se anoppikin näkisi mussa kodin sydämen.

• Mimosa**
        ..... kirjoitti:

hyvin olette osanneet tiivistää mun "ongelmat" kirjoituksissanne. Sitten kun/jos alan pitää kevyttä hametta niin olen ajatellut sen olevan ihan mieheni ja hänen sukunsa vuoksi etten tuottaisi häpeää.(Mistä näitä hameita vekkari ym saa hki läheltä?) En halua leikkiä mitään mitä en ole ja varmasti omat vanhempani vähän ihmettelisivät jos sametti hameen laittaisin päälle ja heidän eteensä menisin, kun kuitenkin olen vaalea ja aina enempi muutenkin housuissa viihtynyt kuin mekoissa (osittain kyllä ihan käytännön syistä, kun on eläimiäkin niin helpompaa niidenkin kanssa oleminen housuissa). Ja jos laittaisin sametti hameen niin voin kuvitella kuinka omat veljeni nauraisivat minulle ja vanhemmat voisi kuitenkin hieman järkyttyä ainakin aluksi... Onneksi he ovat sentään suvaitsevaisempia kuin kaaloni suku. Mutta joo en oikein tiedä miten sitä tässä pitäisi olla. Laittako sen kevyen hameen vai ei. Toisaalta minua jotenkin kammottaa ihan vietävästi jo etukäteen, kun ajattelinkin tulevia ristiäisiä ja muita juhlia ja tapaamisia miehen suvun kanssa jos ei ole hametta. Mun mies nyt ei sinänsä tähän hame asiaan ole ottanut hirveästi kantaa, välillä vaan todennut kuitenkin että mun pitäs kohta alkaa tajuamaan myös toi puketumis puolikin (tarkoitti ehkä vaan että pitäs olla pitempiä paitoja/takkeja) ja kesällä en saa shortseja/minihametta pitää. Mutta siis suoranaisesti ei ole sanonut että nyt akka hame niskaan.Toisaalta se on myös todennut, että mä en mikään mustainen ole ja musta ei sellaista tule, sen se on ihan suoraan sanonut. Aika ristiriitaista kuitenkin kun käyttäydytään kotonakin kuin romanit (ja käytöstä mies kuitenkin edellyttää minulta, minkä teen ihan siis mielelläni, ei hän sinänsä mua mihinkään pakota) niin miksei sitten niin näyttäydyttäisikin kuin romanit(tarkoitan nyt itseäni)... Ja tiedän kyllä että anoppiani ei ole helppo miellyttää... ainahan se on tosi mukava mua kohtaan, mutta jotenkin siitä paistaa läpi sellainen kaksinaamaisuus että... olen kuitenkin aika hyvä ihmistuntija että tiedän se vaan esittää useimmin..ja jos hänen kuulleen sanon pienenkin vastalauseen miehelleni niin hän heti älähtää että "älä tappele" miestä vastaan... mikä on kyllä tavallaan aika huvittavaa, kun enhän minä mitään tappele vaan ilmaisen vaan oman mielipiteeni. Kotona me kaalonkaa kuitenkin puhutaan ihan kummatkin aina mitä halutaan ja päätetään useimmiten asiat yhdessä. Ei vaan toinen määrää. Mutta kai tuokin sille äidille on niin tärkeää, että mies määrää, joo tiedän tiedän.. No pointtina varmaan tässä oli se että vaikka sen hameen laittaisin nii kai se äiti mulle ois sittenkin samanlainen..toisaalta toivon että tuleva vauva muuttaisi kaiken hyväksi ja se anoppikin näkisi mussa kodin sydämen.

Noita tavallisia mustia suoria hameitahan nyt myydään lähes joka kaupassa missä nyt vaatteita yleensä myydään. Ja nythän on muotiakin pitkät salsahameet naisilla joten ei voi "suoleksi" kukaan haukkua jos sellaisen päälleen laittaa :) Onnea vaan valitsemallasi tiellä...mutta muista että koskaan et voi kaikkia mielyttää, on parasta olla vaan sitä mitä on. Hame kannattaa kyllä laittaa ainakin silloin päälle kun meet paikkaan missä on vanhoja ihmisiä...ja onhan hame naisella kauniimpi kuin housut muutenkin...naiselllisempi :))

• .....
        Mimosa** kirjoitti:

Noita tavallisia mustia suoria hameitahan nyt myydään lähes joka kaupassa missä nyt vaatteita yleensä myydään. Ja nythän on muotiakin pitkät salsahameet naisilla joten ei voi "suoleksi" kukaan haukkua jos sellaisen päälleen laittaa :) Onnea vaan valitsemallasi tiellä...mutta muista että koskaan et voi kaikkia mielyttää, on parasta olla vaan sitä mitä on. Hame kannattaa kyllä laittaa ainakin silloin päälle kun meet paikkaan missä on vanhoja ihmisiä...ja onhan hame naisella kauniimpi kuin housut muutenkin...naiselllisempi :))

ja hameen avulla, etenkin kun on musta, niin saa hyvin petettyä myös mahaa miehen sukulaisten edessä...

• vastaaja11111
        ..... kirjoitti:

No hei! Olisi kyllä suotavaa, että ainakin vanhempien ihmisten ja miesten aikana pukeutuisit kaaleen näkemyksen mukaan "kunnolla" eli siis et housuihin, etkä paljastavasti. Näin antaisit arvon muille, ja samalla toisit sitä arvostusta tavallaan omalle miehellesikin. Ehkä nämä asiat on Sulle selitettykin tai olet muuten ne oppinut, en tiedä. Kotonasi voit varmaan pukeutua miehesi seurassa, miten haluat, jos tuo hamejuttu tuntuu kovin ahdistavalta... Kannattaa hänen kanssaan sitten keskustella ihan suoraan siitä, haluaako sinun alkavan käyttää pikkuhameita, ja pidätkö sitä sitten kaiken aikaa vai mentäessä jonnekin tms. Nuo asiat kannattaa puhua läpi, sillä kyseessä on kuitenkin tärkeä asia. Helsingistä Malmilta saa tietääkseni vekkareita ja muita pikkuhameita. Siellä on kuulemma ihan oikea kauppakin. Sitten on Muuramessa sellainen kuin Ale Sale Oy. Siellä on kauppa, mutta tilaaminenkin onnistuu. Sun pitää vain soittaa sinne ja antaa mitat. Paikan päälläkin voi mennä käymään. Voi niitä hameita tietysti teettää ihan muillakin ompelijoilla, että ei tarvitse olla välttämättä sellainen ompelija, joka paljon ompelee kaaleille... Mutta voi olla, että nämä kaaleitten paljon käyttämät ompelijat osaavat tuon asian paremmin, ja heiltä löytyy enemmän sitä valikoimaakin sitten. Kaaleen hameen eli samettihameen käytöstä; jos miehesi tai hänen sukunsa haluaa että sinä tällaiseen alat pukeutumaan, niin sinua varmaan siitä informoidaan. Jos omaa halua on, niin voithan keskustella asiasta miehesi kanssa. Pukeutuminen ei tee kenestään mustalaista tai valkolaista, se on geeneissä. Mutta tietysti jos käyttäydytään kuin mustalaiset muuten, on tietysti ihan järkevää pukeutuakin sen mukaan. Kuitenkaan jos ei sillä lailla mustalaisittain pukeudu, ei se ole vähempi mustalaisuutta kuin mikään muukaan. Se on vain yksi tyyli olla ja elää, ja sopii joillekuille. Anoppeja on monenlaisia. Hyvä kuitenkin että tulet edes päällisin puolin omasi kanssa toimeen, eikä hän ole ilkeä... Suoranainen riitely ja suora ilkeyskin on mielestäni inottavampaa kuin se, että jos hän nyt mielessään ajattelee jotain. Voihan se tuntemasi teeskentely johtua siitäkin, ettette ehkä tunne kunnolla ja ehkä anoppi ei tiedä vielä miten sinuun suhtautua. Kun enemmän aikaa kuluu, tulee teidänkin väleistä varmaan luontevammat ja ehkä paremmat. Toivotan sinulle onnea!

• T344
        ..... kirjoitti:

Minä sanoisin tähän sivullisena, että jos sinusta itsedtäsi tuntuu kiusalliselta olla farkuissa tai pitkissä housuissa romaninaisten edessä, niin voithan kunnioittaa heidän tapojaan pitämällä hametta vaikka omaa tyyliäsi kuitenkin heidän lähellään. Muuten voit olla omissa ympyröissäsi farkuissa, jos tunnet niissä paremmaksi olosi, ja jos miehesi hyväksyy ne.

• Anonyymi
        hommaa, kirjoitti:

Toinen "heimo" jossa monien suurin ongelma on muiden - etenkin naisten - pukeutuminen on muslimit.

• Anonyymi

Ensinäkin jos sinun miehesi olisi aito mustalainen ei hän olisi huolinut valkolaista vaimokseen. Ja toisekseen ei kukaan romani anna vaimonsa, pukeutua farkkuihin. että nyt sä kyllä puhut sontaa

• eräs nainen maailmalta

Pohjosessa ollaan sen verran tarkkoja näissä puhtausasioissa että siellä ainaki lykätään kaaleen miesten akoille, vaikka kaajeita olisivatkin, kaaleen hameet päälle. Ilman näitä ei voi käydä kaupoissa, mennä autoihin tai kaaleitten taloihin kylään. Sanallista ahdistelua voi olla, ehkä jotain muitakin. Että sanoisin että pohjoisessa näkee enemmän valkolaisnaisia keillä on hameet. Ei se ole edelleenkään yleistä, mutta kyllä heitä on. Tosin on niitä todella vaaleita mustalaisiakin olemassa, et eivät nämä sinun näkemäsi ihmiset välttämättä ole olleet valkolaisia. Kyllä syntyperäinen romani voi olla vaaleakin, aivan kuten syntyperäinen valkolainenkin voi olla tumma. :) Itse olen kaaleita, tiiän paljon sellaisia valkolaisnaisia keillä on hameet. Osa heistä on hieman vanhempia ja osa suunnilleen ikäisiäni, nuoria. Suurin osa näistä nuoremmista naisista asuu jostain syystä Pohjois-Suomessa, näitä vanhempia naisia tunnen sitten sopivasti siroteltuna vähän joka suuntaan Suomea ja Ruotsia... Näitten "valkolaisten" keillä on hameet, joukkoon mahtuu myös eräs ulkomaalaistaustainen nuori naishenkilö, joka kyllä ulkonäkönsä puolesta käy ihan kaalosta. Minä en pidä kenenkään vaatteita loukkaavana enkä huonotapaisena. Ainoastaan siinä tilanteessa, että joku nuori mies tai nainen joka elää täysipainoista kaaleen elämää, loukkaa vanhempiani menemällä heidän eteensä vajaasti pukeutuneena, pidän vaatetusta sellaisena josta voi loukkaantua. Tämä "kaaleen mies ja hänen akkansa pukeutuminen" ei ole yksinkertainen juttu. Jotkut miehethän vaativat akaltaan kaaleen hameita ja jotkut pikkuhametta. Jotkut taas eivät vaadi sitäkään, ja heidän joukossaan on sekä kaaleen että kaajeen elämässä eläviä miehiä. Luokittele nyt siitä sitten että millainen on se henkilö joka mitäkin akaltaan vaatii... Pikkuhameita pitävää kutsutaan usein suoleksi, eli sellaiseksi henkilöksi joka esittää mustalaista. Sama kaaleen hameitten kanssa. Toisaalta taas jotkut toisin ajattelevat mustalaiset saattavat pitää sitä pikkuhameessa hillumista epäkohteliaana, koska tällä muijalla on kuitenkin kaaleen mies. Sitten huudellaan siitä housuissa kulkemisesta, sehän nyt vasta onkin kamalaa. Tuntuu ettei kaaleille kelpaa mikään. Miehelle ja hänen lähimmilleen ehkä, mutta sitten on ne muut ihmiset jotka näkevät hänen akastaan vaivaa. Mun mielestäni se ei ole vaatteista kiinni että onko ihminen oma itsensä vai eikö se ole. Eikö se ole sisin, joka senkin asian ratkaisee ja kertoo. Ihminen voi olla oma vanha ittensä riippumatta siitä mitä hänellä on päällä. Ei vaatteet yks kaks muuta ihmistä tai hänen identiteettiään miksikään. Sitten vielä asia, jota olen myöskin nähnyt. On ollut kaaleen mies ja sillä kaajeita akkana. No akalle on sitten laitettu hameet, koska miehen sakkikunnassa on yleensä tehty näin, oli nainen sitten vaikka somalialainen. Nainen on sitten alkanut pitää kaaleen vaatteita. Myöhemmin on erottu ja nainen on ottanut hameet pois, koska ei ole enää kokenut tarvitsevansa niitä. Siinä tuli sitten tappelut miehen ja hänen sakkiensa kanssa, samoin muitten kaaleitten. Sanoivat, että nyt nainen likaa kaikki paikat, missä kulkee. Näin se nainen sitten laittoi hameet takaisin ja loppu jääköön sitten salaisuudeksi. Mutta pointtina se, että joillekin kaaleille ei tunnu kelpaavan mikään.

• ¤¤min䤤

Nää on kyllä sellasia ikuisuuskysymyksiä,mitkä osittain saa liian isot mittasuhteet kun käännetään ja väännetään.Johtunee varmaan paljon myös siitä,että kaaleen elämässä on pienet piirit ja päivät toistensa toistoa.En nyt halua yleistää mutta miettikää mikä on ensimmäinen kysymys mitä naiset kysyy toisiltaan...ketä onkäyny ja mä oon siivonnu...vuodesta toiseen vuodesta toiseen.Kyllä te tiedätte mitä tarkotan.On tietenkinniitäkin jotak käys töissä,opiskelee,tutustuu uusiin ihmisiin,lukee kirjoja,matkustelee jne.Mutta tääkin kysymys ettäolikohan suomalainen nainen(aloittaja)lähti taas sivuraiteille ja alettiin puhuuhn mitä voi käyttää miksi ja mitä sanomista tulee..siitähän ei ollu kysymyksessä aiheena.Ja sitä paitsi jos sitä nyt sivuutetaan kuitenkin (perinnettä ja tapoja)niin onko kaaleilla kansallispukua ollenkaan?Suomeen tultaessa sääolosuhteiden vuoksi pukeuduttu elilailla kun etelässä eli hame röijy,pääliröijy,huivi ollut samanlainen kun talonpojan naisella,erotuksena että käytettiin värejä rohkeasti.Esim hame ollut usein punainen.Tänä päivänä punaien olis kauhistus,eikö totta.Vaurastumisen myötä sotien jälkeen tää uusi hame/röijy on vasta alkanut muokkaantuun nykyiseen malliin.Ja nytkin huomaa selvän eron esim 70-luvun vaatteissa kun vertaaa tän päivän pukeutumiseen.Mulle tietenkin ihan sama koska ei itseäni koske.Joskus vaan särähtää korvaan kun puhutaan kansallispuvusta ja perinne vaatteesta.Kansallis puku on vaate joka on muuttumaton satojen jopa tuhannen vuoden ajan,siihen on täysin kiellety tekemästä mitään muutoksia.Tässä on mennyt vellit ja puurot sekaisin.Parikymmentä vuotta sittenlisättiin hameeseen nauhaa joka jätettiin etuosan sivuun roikkuun tai ommeltiin kuviolle.Siitäkinnousi aikanaan älämölö,että on sopimatonta korostaa hameen etuosaa,ei muistaakseni ollu sekään kauan muodissa.Mutta kyseessä siis pukeutumistyyli ei kansallispuku.Sori jos nyt aiheutan pahemmankin järkytyksen tai vastalause ryöpyn,mutta faktatietoa saa useista lähteistä netissä/kirjastossa jne.Puku on muuttunu todella paljon esim sadassa vuodessa ja varmaan joka sukupolven naiset on saanu taistellaomat taistelunsa muutoksien puolesta kuten nytkin palstalla on nähtävissä hyvin jakautunut mielipiteiden kirjo.Toisaalta kun kieli kuolee kuolee myös kulttuuri,näin on tiedemiehet tutkinu kun on niitä muitakin vähemmistökansoja.Ajatelkaapa jos kaikki"hame-energia" olis ohjattu lasten kielenopiskeluun ihan siellä kotona.Luulen,että identiteettiä ei tarvitse sillon niinkään arvostelemalla muiden pukeutumista vaan se keskittyis siihen millä se kulttuuri todella voisi edelleen elää:kieli,musiikki,tarinat.

• ¤¤min䤤
        ¤¤min䤤 kirjoitti:

Nää on kyllä sellasia ikuisuuskysymyksiä,mitkä osittain saa liian isot mittasuhteet kun käännetään ja väännetään.Johtunee varmaan paljon myös siitä,että kaaleen elämässä on pienet piirit ja päivät toistensa toistoa.En nyt halua yleistää mutta miettikää mikä on ensimmäinen kysymys mitä naiset kysyy toisiltaan...ketä onkäyny ja mä oon siivonnu...vuodesta toiseen vuodesta toiseen.Kyllä te tiedätte mitä tarkotan.On tietenkinniitäkin jotak käys töissä,opiskelee,tutustuu uusiin ihmisiin,lukee kirjoja,matkustelee jne.Mutta tääkin kysymys ettäolikohan suomalainen nainen(aloittaja)lähti taas sivuraiteille ja alettiin puhuuhn mitä voi käyttää miksi ja mitä sanomista tulee..siitähän ei ollu kysymyksessä aiheena.Ja sitä paitsi jos sitä nyt sivuutetaan kuitenkin (perinnettä ja tapoja)niin onko kaaleilla kansallispukua ollenkaan?Suomeen tultaessa sääolosuhteiden vuoksi pukeuduttu elilailla kun etelässä eli hame röijy,pääliröijy,huivi ollut samanlainen kun talonpojan naisella,erotuksena että käytettiin värejä rohkeasti.Esim hame ollut usein punainen.Tänä päivänä punaien olis kauhistus,eikö totta.Vaurastumisen myötä sotien jälkeen tää uusi hame/röijy on vasta alkanut muokkaantuun nykyiseen malliin.Ja nytkin huomaa selvän eron esim 70-luvun vaatteissa kun vertaaa tän päivän pukeutumiseen.Mulle tietenkin ihan sama koska ei itseäni koske.Joskus vaan särähtää korvaan kun puhutaan kansallispuvusta ja perinne vaatteesta.Kansallis puku on vaate joka on muuttumaton satojen jopa tuhannen vuoden ajan,siihen on täysin kiellety tekemästä mitään muutoksia.Tässä on mennyt vellit ja puurot sekaisin.Parikymmentä vuotta sittenlisättiin hameeseen nauhaa joka jätettiin etuosan sivuun roikkuun tai ommeltiin kuviolle.Siitäkinnousi aikanaan älämölö,että on sopimatonta korostaa hameen etuosaa,ei muistaakseni ollu sekään kauan muodissa.Mutta kyseessä siis pukeutumistyyli ei kansallispuku.Sori jos nyt aiheutan pahemmankin järkytyksen tai vastalause ryöpyn,mutta faktatietoa saa useista lähteistä netissä/kirjastossa jne.Puku on muuttunu todella paljon esim sadassa vuodessa ja varmaan joka sukupolven naiset on saanu taistellaomat taistelunsa muutoksien puolesta kuten nytkin palstalla on nähtävissä hyvin jakautunut mielipiteiden kirjo.Toisaalta kun kieli kuolee kuolee myös kulttuuri,näin on tiedemiehet tutkinu kun on niitä muitakin vähemmistökansoja.Ajatelkaapa jos kaikki"hame-energia" olis ohjattu lasten kielenopiskeluun ihan siellä kotona.Luulen,että identiteettiä ei tarvitse sillon niinkään arvostelemalla muiden pukeutumista vaan se keskittyis siihen millä se kulttuuri todella voisi edelleen elää:kieli,musiikki,tarinat.

Huomasin tossa että aikamonta kirjotuskammotusta iski taa tekstiin.Ja ahluasin lisätä,että ei ollut tarkotuksena loukata ketään.Olen vaan henkilökohtasesti sitä mieltä,että jotenkin toi naisten hame on noussut niin suureen mittasuhteeseen,että onko niin,että onko se sellanen helppo asia takertua kun on sioja ongelmia esim.nuoriso,niin taistellaan siellä missä aita on matalin.Esim nuoret luulee tietävänsä tavat,mutta silti kuljetaan yleisellä paikoilla tupakit kädessä vaikka kuka ohikulkija saattaa nähdä,ollaan baareissa eikä poistuta vaikka sinne tulis omien vanhempien ikäsiä ihmisiä jne.Nää ongelmat tietenkin kasautuu isoihin kaupunkeihin enimmäkseen.Olen ollut paikalla kun nuoret tytöt(isoissa hameissa) kaupassa huuteli sitä alapää sanaa myyjälle ja repi tosissaan suuta(eivät siit tunnistanu minua sieltä eli oon ollu paikalla niin että nuoret on luullu että kukaan ei saa tietää).Ennen mielestäni oli itsestään selvää,että aikuisen pukeutuminen tiesi aikuisten säännöt.Eräs tyttö nosteli karaoke baarissa hameitaan ylös ja tanssi !yleisööle"musiikin tahdissa...seuraavalla kerralla kun samassa paikka huomasi sisään tullessa että kaalenmies paikalla,niin peitti käsilla kasvot ja meni pää kumarassa ulos kun "häpes" että oli mukamas menossa baariin.kyllä se kulttuuri nyt on monelta hukassa ja käytöstavat.Jos aikuiset naiset haluaa keventää hameen painoa niin siitä tehdä isojuttu,mutta turhaa työtä jos kulttuuri muualta osin murenee.Harmi sinänsä sillä oiea kaaleen kulttuuri ja kieli on jotain mitä ei kannattais hukata.Ja nyt lopetan tähän,että en enmpää hämmennä.Ottakkaa rakentavasti,ei tarkoitus negatiivisesti tuomita.Hyvää kevään jatkoa kaikille,pitäkää itsestänne huolta.Antaa kaikkien kukkien kukkia..ja hyvät käytöstavat käyttöön joka paikassa kaikkia ihmisiä kohtaan..myös täällä näin "nimettömänä"=)

• _kysymys1_

Kirjoitit:"Pikkuhameita pitävää kutsutaan usein suoleksi, eli sellaiseksi henkilöksi joka esittää mustalaista." Siis toisin sanoen, suoliko on valkolainen tms. "ei romaninainen" joka pitää mustaa pitkää "pikkuhametta"?? Jopahan on yleistystä jos näin on. Itse olen aina pitänyt enemmän hametta kuin housuja ja hame on aina musta pitkähelmainen. Romaneja tunnen useita, ihan ystäviksi asti, mutta tällä asialla ei ole tekemistä pukeutumiseni suhteen, sillä olen hametta käyttänyt aina aikuisesta iästä lähtien. Nytkö siis joku kyräilee minua suoleksi, jos näkee vaikka minut romaniystävieni kanssa jossain???

• vastaan...
        _kysymys1_ kirjoitti:

Kirjoitit:"Pikkuhameita pitävää kutsutaan usein suoleksi, eli sellaiseksi henkilöksi joka esittää mustalaista." Siis toisin sanoen, suoliko on valkolainen tms. "ei romaninainen" joka pitää mustaa pitkää "pikkuhametta"?? Jopahan on yleistystä jos näin on. Itse olen aina pitänyt enemmän hametta kuin housuja ja hame on aina musta pitkähelmainen. Romaneja tunnen useita, ihan ystäviksi asti, mutta tällä asialla ei ole tekemistä pukeutumiseni suhteen, sillä olen hametta käyttänyt aina aikuisesta iästä lähtien. Nytkö siis joku kyräilee minua suoleksi, jos näkee vaikka minut romaniystävieni kanssa jossain???

Ei voine puhua että kaikki ajattelisivat mustan pitkän hameen käyttäjää "suoleksi" mutta kyllähän näitäkin on, jotka niin ajattelevat. Totuushan on se, ettei tällainen "pikkuhame" ole sen enempää romanien kuin valkolaistenkaan asuste. Ei, oli siinä koristeita tai leveyttä miten paljon hyvänsä. Minä en ajattele ketään "suoleksi" minkään perusteella. Jokainen saa olla sellainen kuin on ja se kaikille suotakoon, mikäli ihminen on itse onnellinen. Lienee pääasia, vai mitä?

• kieroilua liikaa
        vastaan... kirjoitti:

Ei voine puhua että kaikki ajattelisivat mustan pitkän hameen käyttäjää "suoleksi" mutta kyllähän näitäkin on, jotka niin ajattelevat. Totuushan on se, ettei tällainen "pikkuhame" ole sen enempää romanien kuin valkolaistenkaan asuste. Ei, oli siinä koristeita tai leveyttä miten paljon hyvänsä. Minä en ajattele ketään "suoleksi" minkään perusteella. Jokainen saa olla sellainen kuin on ja se kaikille suotakoon, mikäli ihminen on itse onnellinen. Lienee pääasia, vai mitä?

juu romaninaiset ei tykkää et ois ees pikkuhame koska takana on ssalainen kateus,niitä ärsyttää kun omisivat hameen kaaleen vaatteeksi ja heti jos joku muu käyttää sitä muutenkuin juhlissa he pitävät sitä matkimisena,,,nauraaa joojoo näin pikkumaisia ne osaa olla.mut oman äitisä etee ei sua päästäs housuissa mut miesten eteen mielummin housuis ku hameis koska pelkäävät miesten reagoivan naiseen jolla on hame. ne on sairaan kateellisia ja pahansuopia takanapäin ,hullun mustasukkasia ja haukkuvat ja alentavat et saisivat joukon kaaleita valkolaisnaista vastaan ja sitten he jaksaa paremmin sulattaa kun yhdessä haukkuvat ja kehuvat toisiaan paremmiksi ja kauniimmiksi,

• yks juuli...
        kieroilua liikaa kirjoitti:

juu romaninaiset ei tykkää et ois ees pikkuhame koska takana on ssalainen kateus,niitä ärsyttää kun omisivat hameen kaaleen vaatteeksi ja heti jos joku muu käyttää sitä muutenkuin juhlissa he pitävät sitä matkimisena,,,nauraaa joojoo näin pikkumaisia ne osaa olla.mut oman äitisä etee ei sua päästäs housuissa mut miesten eteen mielummin housuis ku hameis koska pelkäävät miesten reagoivan naiseen jolla on hame. ne on sairaan kateellisia ja pahansuopia takanapäin ,hullun mustasukkasia ja haukkuvat ja alentavat et saisivat joukon kaaleita valkolaisnaista vastaan ja sitten he jaksaa paremmin sulattaa kun yhdessä haukkuvat ja kehuvat toisiaan paremmiksi ja kauniimmiksi,

Kyllähän nainen ku nainen osaa sen haukkumisen ja yleisen hämmentelyn. Kaikki ei vain toimi niin, mikä on hyvä asia... Olen itse romaninainen. Tuttavapiirini on laaja, ja siihen kuuluu monenlaisia ihmisiä, jotka pukeutuvat kaikki ihan omalla laillaan. On kaaleen naisia, joilla on kaaleen vaatteet, joillakin on pikkuvaatteet ja jotkut ovat kaajeen vaatteissa. On valtaväestön naisia, jotka menevät kaajeen vaatteissa, joillakin on sitten kaaleen mies ukkona ja sitä vasten on päällä pikkuhameet, ja onpa pari sellaistakin jotka on miehensä tautta kaaleen vaatteet laittaneet. En pane mitään näistä pahakseni, enkä ole koskaan osannut asiaa niin ajatellakaan. Miksi minun pitäisi huolehtia jonkun muun pukeutumisesta? Eikö ole pääasia, että ihminen on itse sinut sen kanssa, miten pukeutuu? Ja jos on parisuhteessa oleva ihminen, niin hyvä, jos kumpikin osapuoli pystyy asian suhteen tekemään myönnytyksiä. En ymmärrä niitä kaaleen naisia, joiden pitää jatkuvasti nähdä vaivaa jonkun vaatteista... Jos ei kaajeen naisten vaatetuksesta, niin sitten otetaan hampaan koloon joku kaaleen nainen, jonka pukeutumisesta löydetään sitten puutteita ja aukkoja. Näitä sitten yhdessä mollataan ja pyritään nolaamaan tuo osapuoli. Ehkä asia on, kuten edellinen kirjoittaja sanoi. Ehkä moni näistä ns. pahansuovista naisista on kateellisia, tai liekö sitten sitä, etteivät tiedä, miten suhtautua. Onko se mustasukkaisuutta johonkin henkilöön, vai mihin? Ehkä on jopa kyse omasta epävarmuudesta oman itsen tai omien vaatteiden suhteen. Vai ollaanko nykyään mustasukkaisia jopa vaatteistakin tyyliin "Tuo on minun, sinulla ei saa olla samanlaista?" Kaaleen hameet & valkolaisnainen on mielestäni aika laaja-alainen ajateltava. Ei mulla ainakaan ole asiaan sen kummempaa vastausta, kuin että jos mies vaatii hameita, niin sen kanssa on sitten vain keskusteltava ja tehtävä sitten, miten oma sydän sanoo. Minusta vain jokainen, joka on sinut oman itsensä ja vaatteidensa kanssa, ansaitsee hatunnoston. Luottamuksesta: Kieroilua en voi sietää, mutta valitettavasti sitä on oman selkäni takana harrastettu ilmeisesti liiankin kanssa. Asioita on hämmennelty, ja perättömiä puhuttu minkä on keretty. Pesäeron olen tehnyt tuollaisiin ihmisiin, he eivät kuulu enää elämääni jokapäiväisesti. Mielummin yksin kuin huonon kaverin kanssa, kuuluu sanonta. Mutta kaikesta huolimatta hyvää kesän alkua sinulle. En tiedä missä olet joutunut pettymään kieroiluun ja kenen taholta, mutta toivon, että kohdallesi osuu paljon päinvastaisia ihmisiä! :)

• kertoo
        yks juuli... kirjoitti:

Kyllähän nainen ku nainen osaa sen haukkumisen ja yleisen hämmentelyn. Kaikki ei vain toimi niin, mikä on hyvä asia... Olen itse romaninainen. Tuttavapiirini on laaja, ja siihen kuuluu monenlaisia ihmisiä, jotka pukeutuvat kaikki ihan omalla laillaan. On kaaleen naisia, joilla on kaaleen vaatteet, joillakin on pikkuvaatteet ja jotkut ovat kaajeen vaatteissa. On valtaväestön naisia, jotka menevät kaajeen vaatteissa, joillakin on sitten kaaleen mies ukkona ja sitä vasten on päällä pikkuhameet, ja onpa pari sellaistakin jotka on miehensä tautta kaaleen vaatteet laittaneet. En pane mitään näistä pahakseni, enkä ole koskaan osannut asiaa niin ajatellakaan. Miksi minun pitäisi huolehtia jonkun muun pukeutumisesta? Eikö ole pääasia, että ihminen on itse sinut sen kanssa, miten pukeutuu? Ja jos on parisuhteessa oleva ihminen, niin hyvä, jos kumpikin osapuoli pystyy asian suhteen tekemään myönnytyksiä. En ymmärrä niitä kaaleen naisia, joiden pitää jatkuvasti nähdä vaivaa jonkun vaatteista... Jos ei kaajeen naisten vaatetuksesta, niin sitten otetaan hampaan koloon joku kaaleen nainen, jonka pukeutumisesta löydetään sitten puutteita ja aukkoja. Näitä sitten yhdessä mollataan ja pyritään nolaamaan tuo osapuoli. Ehkä asia on, kuten edellinen kirjoittaja sanoi. Ehkä moni näistä ns. pahansuovista naisista on kateellisia, tai liekö sitten sitä, etteivät tiedä, miten suhtautua. Onko se mustasukkaisuutta johonkin henkilöön, vai mihin? Ehkä on jopa kyse omasta epävarmuudesta oman itsen tai omien vaatteiden suhteen. Vai ollaanko nykyään mustasukkaisia jopa vaatteistakin tyyliin "Tuo on minun, sinulla ei saa olla samanlaista?" Kaaleen hameet & valkolaisnainen on mielestäni aika laaja-alainen ajateltava. Ei mulla ainakaan ole asiaan sen kummempaa vastausta, kuin että jos mies vaatii hameita, niin sen kanssa on sitten vain keskusteltava ja tehtävä sitten, miten oma sydän sanoo. Minusta vain jokainen, joka on sinut oman itsensä ja vaatteidensa kanssa, ansaitsee hatunnoston. Luottamuksesta: Kieroilua en voi sietää, mutta valitettavasti sitä on oman selkäni takana harrastettu ilmeisesti liiankin kanssa. Asioita on hämmennelty, ja perättömiä puhuttu minkä on keretty. Pesäeron olen tehnyt tuollaisiin ihmisiin, he eivät kuulu enää elämääni jokapäiväisesti. Mielummin yksin kuin huonon kaverin kanssa, kuuluu sanonta. Mutta kaikesta huolimatta hyvää kesän alkua sinulle. En tiedä missä olet joutunut pettymään kieroiluun ja kenen taholta, mutta toivon, että kohdallesi osuu paljon päinvastaisia ihmisiä! :)

mielipiteensä. EI SUOMALAIS NAISEN PÄÄLLE ROMANIHAMETTA. Jos ei kelpaa pikkuhameessa, niin olkoon koko "suhde". Ajatelkaas Romanit, tilannetta päinvastoin, kuinkahan moni teistä suostuis laittamaan ton painavan säkin päällensä, vaan sen takia että joku vaatii niin?

• Mankkaan Mirkku

nimittäin se, että joillekin kaaleille ei tunnu kelppaavan mikään. Oli samettihame tai pikkuhame, yhtä huono on kaikki. Joskus olen itse kapinoinut ukkoani vastaan, joll3 kqikki "manneilu" ob kuin myrkkyä, sanomalla. otan hammeet, ja jätä minut sitten... Mutta en ole sitä tehnyt sen seikan vuoksi, että tiedän, mikä rasite hammeet on nimenomaan keski-ikiselle naiselle, jolla muutenkin kuumat aallot pyhkii päätä... Mutta ihan ukkoa ärsyttääkseni pidän jatkuvasti asian mielessä. No, mutta jokaista kääjiä, joka aikoo yhteen tai on jo mennyt yhteen mustalaismiehen kanssa, kehoittaisin: se pitkä musta tavallinen hame on ihan tarpeeksi. Flamenco-shopista saa tosi hyviä kellohelmaisia hameita, joita itsekin pidän, alushameen kanssa. Mutta älkää nyt naiset hyvät hurahtako täysin, vaikka teillä olisi kuinka kaalo ukkona. Näes se hame on tosi raskas kantaa: olen itse nuorena kokeillut, kunnes luovuin. t. Mirkku

• Mirkku?
        Mankkaan Mirkku kirjoitti:

nimittäin se, että joillekin kaaleille ei tunnu kelppaavan mikään. Oli samettihame tai pikkuhame, yhtä huono on kaikki. Joskus olen itse kapinoinut ukkoani vastaan, joll3 kqikki "manneilu" ob kuin myrkkyä, sanomalla. otan hammeet, ja jätä minut sitten... Mutta en ole sitä tehnyt sen seikan vuoksi, että tiedän, mikä rasite hammeet on nimenomaan keski-ikiselle naiselle, jolla muutenkin kuumat aallot pyhkii päätä... Mutta ihan ukkoa ärsyttääkseni pidän jatkuvasti asian mielessä. No, mutta jokaista kääjiä, joka aikoo yhteen tai on jo mennyt yhteen mustalaismiehen kanssa, kehoittaisin: se pitkä musta tavallinen hame on ihan tarpeeksi. Flamenco-shopista saa tosi hyviä kellohelmaisia hameita, joita itsekin pidän, alushameen kanssa. Mutta älkää nyt naiset hyvät hurahtako täysin, vaikka teillä olisi kuinka kaalo ukkona. Näes se hame on tosi raskas kantaa: olen itse nuorena kokeillut, kunnes luovuin. t. Mirkku

Onko kaikki sanat että olet aito ja oikea Mankkaan Mirkku eikä mikään auta ei edes sananväärennös?

• pessimisti juuli
        Mirkku? kirjoitti:

Onko kaikki sanat että olet aito ja oikea Mankkaan Mirkku eikä mikään auta ei edes sananväärennös?

Eipä taida olla oikea MIRKKU,näyttää olevan niin paljon kirjoitusvirheitä tekstissä. On se vaan kummallista, että jotkut haluaa esiintyä muiden nimimerkeillä. Saavatko he siitä jotain tyydytystä,kateutta taitaa ainakin olla ja katkeruutta.

• Anonyymi

Eikö se suunpuhtaus ole se kaikista tärkein asia . Että mitä sä nyt turhaan teeskentelet kun vähintää joka kolmas pohjose n mustalainen on suustaan likanen. Säälilsikäy teitä teeskentelijöitä kun siellä löytyy joka perheestä avosaavo ja loput muuten vaan likasia suustaan

• Nimetön

juu siis itellä on ollu pari kaaleen miestä,ja oon aina pitäny mustaa pitkää hametta :) miehetki sanonu että minulle sopii hame erittäin hyvin! ja kaaleita on ystävinä,ja he kyllä hyväksyvät minut tälläisena kun olen =) tiedän kyllä,että täällä pohjosessa on valkolaisii jotka käyttää kaaleen hametta...minä en ainakaa tuomitse ketään pukeutumisen perusteella!! täytyy olla vaan sinut oman pukeutumisensa kanssa :)

• matkijaluonne

suoleks ne voi sua takanpäi haukkuu. en tiiä ketää jota ei haukuttas.vaikka suoli voi oll sellanenkinjoka ei pue hametta mutta aina on ihmisten asioijass ja aina tuntee kaikki kaaleet niin satakunna farkku suoli ainaskin. siellä löytyyakka jolla on ollut kaaleenmiehijä ja silti vetänyt aina tiukat farkut miestenkin aikana jalkaan koska miehet ei oole vaatineet pitäneet vaan sellaisena hyntsykaverina. mutta suoli pahimmasta päästä se kääji

• tiiska1

Olin avoliitossa kaalee miehen kanssa.pukeuduin kotona miten sattui.mutta hänen suvun edessä pitkään mustaan hameseen.kaaleilla kauniita perinteitä.mutta myös sairaita naista halventavia.

• satuasatuakultuuri

Mustalais hame ei ole kultuuria eikä vaatetus yleensä ole kultuuria jota pidetään jatkuvasti.Suomalaisilla ainakin lappalaisilla on juhlis kansalispuju eikä olenkaan arki käytös.Mustalaisnainen keksi sen suomalaisrouvalta joka oli saanut mieheltänsä samettia ja nyt kun mustalainen pääsi johki 60 luvulle otti tuosta mallin ja sametin.Puserosta joka oli suomalaisen rouvan päällä otti röjy mallin.Ennenmin ei ollut rahaa hakea ulkomailta kankaita mitä on tänäpäivänä niin kuinka tuo isohame voi olla kultuuria.se on siitä lähtien kun nainen tuon keksi ollu näyte kappale miehelle et hän on sen ikänen et haluaa keppiä haarojensa väliin.Moni kun ottanut tai saanut miehen niin sitten alkaakin valitus lonkista ja seljästä jota mustalaisnainen valittaa.

<mustalaismies ei ymmärrä et kun ne laittaa suomalaisen naisen päälle isothameet et ne hävettää itsensä.Se hame jota suomalais nainen kantaa jolla ei ole mustalaismiestä niin omistaa vähintään 500 vuoden hameen mut mustalais nainen keksi 60 luvulla ison hameen jota ne niin herkästi sanoo et se on kultuuria.en oo tietänytkään et kultuuria keksitään tai tapoja.

Tavat jää yleensä ulkopuolelle kun mennään makuu huoneeseen,siel on lintu ja keppi suus kun kukaan ei näe

• Anonyymi

Halutessani voisin minäkin piittäää romanivaatteita,vaan mieluummin pidän tavallissiiiii.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe