pelkkää jahti vahtia?

mirandaminäkin

MOi! Olen syöttänyt pitkään koirilleni kalliita eläinkaupan ruokia. Nyt kuulin, että jahti&vahti olis ok ruoka myös, mutta huomattvasti halvempi (sopisi huonoon taloudelliseen tilanteeseen kyllä). Mietityttää vain, että onko jahti&vahti yhtä hyvää kuin esim eukanuba, jos syöttää sitä vain pelkästään (ja pellavansiemenöljyä vain lisänä)vai pitääkö siihen lisätä raakaruokintaa mukaan? Tietenkin siis olisi hyvä lisätä muutakin, mutta haen tässä nyt sitä, että korvaako pelkkä jahti&vahti laadullaan pelkän eukanuban? (olipas hankalasti kysytty:P)

16

1670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vatsakkain

Korvaa, jos koiran vatsa sietää sen ja sulattaa hyvin. Öljyä ja piimää voi silti antaa

• vaihdettu

Me vaihdettiin Eukanuba Jahti & Vahtiin reilu puoli vuotta sitten. Mun mielestäni ainakin J&V on korvannut erinomaisesti Eukanuban. Vaihto ei johtunut pelkästään hinnasta, vaan siitä että koira sai ilmavaivoja eukanubasta, eli ei sovinnut koiralle. Useimmiten koira saa pelkästään nappuloita ja voi mainiosti! Turkki kiiltää, ei hilseile jne. Annoskoko on ehkä hieman pienempi eukanubaan verrattuna (nappulapaino eri)... Omasta koirastasi et tiedä ennenkuin kokeilet vähän aikaa. Ruoki ainakin yhdellä isolla säkillä niin että koira ehtii tottua ja totuttele vähitellen (sekoittaen molempia merkkejä). Meillä ei kyllä ollut ongelmaa sillä että olisi kauan joutunut sekoittamaan nappuloita... Nämä ovat minun vinkit. Onnea kokeilulle!

• jahti vahtiin

Eukanubasta (joka kyllä sopi erinomaisesti koiralle) ja ihan hyvä ruoka on jahti vahti, meillä syödään extra energyä.Hinta ja saatavuus oli kriteerinä, kun asumme seudulla, jossa eläin kaupat on harvassa, mutta maatalouskauppa on liki. Kyllästyin siihen, että mennessäni hakemaan eukanubaa, haluamani säkit oli usein loppu. Jahti Vahtia on aina saatavilla.

• sisältää

Eukanuba käsittääkseni sisältää glucosamiinia joka on nivelille erittäin hyvä "rakennus-/apuaine", tuota taas jahti-vahdista ei löydy. Samoin jahti vahdista uupuu C-vitamiini, jota eukanubassa myös on. Koiran elimistö tuottaa itse glucosamiinia, mutta kun on ensin saanut ruokaa, jossa itsessään lisänä tuo g ja siirretään ruokaan missä ei sitä ole, niin koiran elimistö ei enää osaakkaan tuottaa tarvittavaa määrää tuota tärkeää glucosamiinia. C-vitamiinia sen sijaa pidän erittäin tärkeänä varsinkin kasvavalla pennulla, ennaltaehkäisee ja auttaa kasvukipuihin. Jahti & vahti on meillä ainakin todettu erittäin hyväksi ruoaksi, mutta ilman Glucosamiini- ja C-vitamiini lisää en lähtisi syöttämään. Jos teet pienen tutkimuksen eläinkaupan ruoista, jotka glucosamiinia sisältävät, niin lähestulkoon jokaisessa sitä lisättynä on. Mistä sitten tuota glucosamiinia saa?--- Samat mestat jotka Jahtia ja vahtiakin myy, myy myös tuota. Kannattaa ostaa sitä hevosille tarkoitettua, tulee huomattavasti paljon halvemmaksi kuin koirien oma. Eikä eroa koirien ja hevosten G:ssa ole. MSM-jauhe, on myös hyvä kasvavan koiran jahti& vahti lisäke.

• -seefferisti-

Mielestäni Jahti&Vahti -muonassa on hinta-laatusuhde kohdallaan. Jahti&Vahti on lemmikkiliikkeiden ulkopuolella myytävistä koiran kuivamuonista omasta mielestäni kaikkein parhain vaihtoehto. Meillä kaksi koiraa on koko ikänsä syönyt Jahti&Vahti -muonaa. Oman sakemannini J&V Energia vaihdettiin Extra Energiaan, koska on tosiaan aika meneväinen kaveri. Turkki on hyvässä kunnossa, koira on kasvanut komeaksi ja on terve kuin pukki. Me annetaan muona veteen liotettuna, ei ihan turvotettuna, mutta miten kukakin tykkää. Välillä sekaan laitetaan esim. ruokalusikallinen ruokaöljyä, tai 1-2 raakaa kananmunaa kuorineen per viikko. Nuo lisäävät sitä turkin kiiltoa. Ja joskus sekaan laitetaan koiralle sopivia ruoantähteitä, mutta pääosin meidän musti saa muonansa ihan sellaisenaan veteen liotettuna. Todellakin kannatetaan! Itse en ole koskaan ostanut noita kalleita eläinkaupassa myytäviä kuivamuonia, eivätkä koirani silti ole riihenseinästä reväistyjä! Kallis ei ole aina se välttämättömin paras. Ihan markettimuoniin minä en kylläkään koske...

• Alaskalainen

Tuota on meilläkin muutit syöneet ja hyvin on kelvannut.Ja koirat terveitä,turkit kiiltää.. Aloittaja kyseli pitäisikö raakaruokaa j&v:n rinnalla antaa,oma kantani asiaan olis että ei kun ovat sulavuudeltaan täysin erilaisia.Luita tietenkin ajanvietteeksi sillointällöin jne..ja lisukkeeksi voi antaa piimää yms hapanmaitotuotteita,kunhan ovat hyla. Kananmunaa ollaan meilläkin välillä lisätty koirien evääseen.Tai öljyä loraus.Turkki tykkää hyvää :) Mutta meillä siis ollaan oltu tyytyväisiä tuohon ruokaan,suosittelen ainakin kokeilemaan!

• wiuhtis

Meidän taloudessa asustaa kaksi energistä sakemannia. Tulin myös lopputulokseen, että en opiskelijan senttejäni tuhlaa eläinkaupan hienoihin ruokiin, kun JahtiVahti ajaa absoluuttisesti saman asian. Jos haluaa lisäaineettoman, väriaineettoman, soijattoman ja vehnättömän ruuan, voi ihan vapaasti suoria katsomaan mitä tällainen ns. "erityisruoka" kustantaa eläinkaupassa! Puhun JahtiVahti kanariisistä, joka sopii erityisesti herkkävatsaiselle koiralle (ja kissakin käy rosvoamassa samoja napuja koiran kupista). Mielestäni ei kannata ostaa mitään kuivaruokaa, johon pitäisi sitten hankkia öljyt, kananmunat, läskilihat, broilerinsiivet, vihannekset, piimät, viilit ja puurot lisäksi joka päivälle että ravintoarvot olisi taattu. Sehän kertoisi jo puhtaasti ruuan huonosta laadusta jos se aina vaatisi lisukkeita. Itsekin annan kuivamuonan mukana pari kertaa viikossa vaihdelleen lihaa, broileria, kasviksia, kalaa, kanamunia tms.. mutta en joka päivä. Ainoa mitä koirat saavat melkein päivittäin, on lusikallinen ruokaöljyä ja pari desiä piimää. Hyvin on pärjänneet, turkit kiiltää, lihakset kasvaa (nuoria ovat) ja jätösten koko on hyvin pieni. Ja jos ruokaöljy on kaapista loppu, tai piimä, eivät ole kuolleet siihenkään että niitä ei juuri tänään ruuasta löydy. :) Nyt on kuitenkin mietitty että siirrytään takaisin JahtiVahdin Energiaan, mutta katsotaan vielä. JahtiVahdista emme kuitenkaan näe syytä enää vaihtaa muihin ruokiin, koska ruoka maistuu koirille, ne ovat terveitä, hinta-laatusuhde on kohdallaan ja ruuan saatavuus on erinomainen.

• Hyvin maistuu

Meillä 3-vuotias 35kg koira. Ollaan syötetty J&V Kanariisiä 1-vuotiaasta lähtien, sitä ennen Royal Caninia. Lisäksi ollaan annettu Yrjölän puuroa kasviöljyllä ja merilevällä terästettynä noin joka kolmas ruokintakerta. Ei siis samaan aikaan nappuloiden kanssa, vaan esim. aamulla nappulaa ja illalla Yrjölää. Lisäksi luita ja rustoja. Koira on pysynyt terväänä ja hyväkuntoisena, en näe syytä vaihtaa kalliimpaan ruokaan.

• mirandaminäkin

Iso kiitos vastauksista! Lisää kaipaisin kuitenkin kokemuksia jahti&vahdista ilman edes satunnaista neu yms ruokintaa. Joku oli laittanut hyvin asiantuntevasti noista eukanuban ja jahti&vahdin sisällöllisistä eroista! Näitä lisää=)

• tyytyväinen!!

Meillä on kokeiltu vaikka mitä ruokamerkkejä ja nyt kokeilussa jahti & vahti. Ja todellakin liputetaan J&V:n puolesta! Siis meidän nirsoimista nirsoinkin koira syö sitä hyvällä ruokahalulla. Entinen ruoka ei mielestäni imeytynyt kunnolla, koiralla koko ajan vatsa löysällä, mutta kun ruvettiin syöttään jahtia & vahtia niin tuo ripulointiki loppu kuin seinään! Normaalia kakkaa tulee ja pienempiä kasoja kuin ennen! Hintakaan ei päätä huimaa, todella tyytyväisiä ollaan tähän ruokaan!

• pelkkkis

Meillä afgaaninvinttikoira söi J&V:a melkein vuoden. Junnuiässä "pakkosyötettiin"(kasvattajan käskystä) Royal Caninia, mutta eipä koira halunnut syödä. Jahti&Vahtiin(energiaan) kun siirryttiin, niin se oli koiran mielestä maistuvaa. Meillekin se sopi hinnan puolesta myös. Mutta afgaanin kanssa huomasi sen, että vaikka se tykkääsi sitä syödä ja muutenkin vatsa sulatti hyvin, eikä piereskellyt ym. niin turkki kasvoi tosi hitaasti. Ja kun ostin sitten ProFormancea ekan ison säkillisen, niin kyllä siinä sitten myös pysyin, kun eron kasvuvauhtiin huomasi parissa kuukaudessa.

Toiselle koirallemme, joka on lyhytkarvainen, niin Jahti&Vahtia syötämme edelleen, koska sen turkki on oikein hyvännäköista ja -laatuista.

Että koirakohtaisia nämä ruoka-asiat :-)

• vahti

Olisi Jahti&Vahti kana riisi 15kg säkki myytävänä,siitä on hiukan poissa.Saa sen 20€ säkki.
        0405188446
        Naantali

• mirandaminäkin
        vahti kirjoitti:

Olisi Jahti&Vahti kana riisi 15kg säkki myytävänä,siitä on hiukan poissa.Saa sen 20€ säkki.
        0405188446
        Naantali

Kiitos vastauksista:)
        Olen tutkinut nyt tuota glucosamiiniasiaa tarkemmin ja olen tullut siihen tulokseen, että esim eucanubassa sitä on vanhempien sekä isompien koirien sarjassa, mutta ei kaikilla. Itselläni on siis pieni nuori koira. Onko siis niin, että pienet rodut ja nuoret koirat eivät sitä glucosamiinia tarvitsekaan samaan malliin?Joissain, esim nutrossa sitä on kyllä ilmeisesti kaikille suunnatuissa ruuissa. Minkäköhän takia? No joka tapauksessa ajattelin, että ellei koirani ole sairas esim lonkiltaan eikä yli 8-vuotias, ei tarvitsisi glucosamiinilisää antaa. JOs nimittäin ostaa Jahti&Vahdin lisäksi glucosamiinilisän, koiramuonan kuukausihinnaksi tulee lähes sama kuin mitä tuo eucanuba säkki itsessään maksaa. On aika tyyristä tuo glucosamiini erillään ostettuna...

• sarppi667
        mirandaminäkin kirjoitti:

Olen tutkinut nyt tuota glucosamiiniasiaa tarkemmin ja olen tullut siihen tulokseen, että esim eucanubassa sitä on vanhempien sekä isompien koirien sarjassa, mutta ei kaikilla. Itselläni on siis pieni nuori koira. Onko siis niin, että pienet rodut ja nuoret koirat eivät sitä glucosamiinia tarvitsekaan samaan malliin?Joissain, esim nutrossa sitä on kyllä ilmeisesti kaikille suunnatuissa ruuissa. Minkäköhän takia? No joka tapauksessa ajattelin, että ellei koirani ole sairas esim lonkiltaan eikä yli 8-vuotias, ei tarvitsisi glucosamiinilisää antaa. JOs nimittäin ostaa Jahti&Vahdin lisäksi glucosamiinilisän, koiramuonan kuukausihinnaksi tulee lähes sama kuin mitä tuo eucanuba säkki itsessään maksaa. On aika tyyristä tuo glucosamiini erillään ostettuna...

ajattelisin ainakin että isot rodut tarvitsee ennemmin tuota glucosamiinia, koska nivelillä suurempi rasitus. Meidän koirat jättirotu ja pieni havannapoika syövät molemmat tuota kanariisiä ja hyvin on sopinut myös molemmille. Mitään lisiä ei anneta.. (paitsi ny sillon tällöin mauksi ruuan tähteet..)

• sarppi667 kirjoitti:

ajattelisin ainakin että isot rodut tarvitsee ennemmin tuota glucosamiinia, koska nivelillä suurempi rasitus. Meidän koirat jättirotu ja pieni havannapoika syövät molemmat tuota kanariisiä ja hyvin on sopinut myös molemmille. Mitään lisiä ei anneta.. (paitsi ny sillon tällöin mauksi ruuan tähteet..)

Paitsi,että jos puhutaan kuivamuonien yhteydessä,niin mistä sen viimekädessä tietää,paljonko koira noita lisäravinteita hyödyntää,kun ruoka on prosessoitua...
        Vai jääkö ,öh,mainoskikkojen puolelle.

Jos itse jotain lisäravinteita ajattelen/ajattelisin koiralle,niin kyllä mahdollisimman käsittelemättömässä muodossa eli suoraan lisäravinteena.

• Rooso
        mirandaminäkin kirjoitti:

Glukosamiinia pitäisi tuottaa itse jokaisen nivelterveen olennon. Mulla on, ja ollut vain suuria (50-100kg) koiria, ja yksi ollut nivelsairas pennusta lähtien. Polvet on reistannu. Nyttemmin edesmennyt mutta ei kuitenkaan polvien vuoksi. Sille piti syöttää glukosamiinia reseptilääkkeenä (ihmisille tarkoitettu Arthryl, sis. myös kondroitiinisulfaattia).

Pienet rodut on niin paljon kevyempiä, että niille en alkais väenvängällä syöttään mitään lisäravinteita. Enkä myöskään terveelle suuremmallekkaan koiralle vain 'lisäravintona', koska voi ajatella, että jos terveelle alkaa syöttään jotain lisäravinnetta, niin se tulee tarvitsemaan sitä koko loppuelämän huolimatta siitä kuinka terve on koska oma keho ei tarvittua ainetta enää itse tuota.

Eli syystäkin kaikki koiranruuat ei glukosamiinia sisällä.

Itse syötän omilleni Jahti&Vahtia, eikä tulisi mieleenikään lisäillä mitään lisäravinteita koska ovat terveitä ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe