seisontavakuutetulla autolla ajo

jukka777

Ajoin autolla joka oli seisontavakuutettu auto jäi levähdys paikalle ku kaveri tuli siitä minua hakemaan. ku tulin takasi autolleni ni kilvet oli viety ja poliisin narua autossa oli kiinni Oisko tietoo saaako poliisit ottaa kilvet pois ku auto parkissa ku eivät saaneet minua ajonaikana kiinni.

23

10122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Termit muuttuneet

      Seisontavakuutustahan ei enää ole olemassa, vaan kyseessä on "ajoneuvon liikennekäytöstä poisto". Eli olet ilmoittanut rekisteriin, että ajoneuvosi on poistettu liikennekäytöstä. Tapiolan sivuilta: "Liikennekäytöstä poistetulla autolla saa ajaa vain ennakkoon varattuun katsastukseen. Jos liikennekäytöstä poistettu auto muutoin tavataan liikenteestä, poliisi ottaa haltuunsa auton rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen, ja antaa sakot. Lisäksi määrätään ajoneuvovero jälkiverotuksena, ajoneuvon lisävero ja korotettu vakuutusmaksu. Lisävero on auton vuotuinen ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1.000 €." Jos auto on ollut levähdyspaikalla niin silloin se kyllä on "tavattu liikenteestä". Vai miten ajattelit selittää että se päätyi sinne levähdyspaikalle, ajatuksen voimallako? Poliisi toimi siis oikein eli odottelepa vaan rauhassa sakkoja, verolappuja ja vakuutusmaksulappuja.

      • täysin

        Aivan pielessä koko vastaus. Ensiksikin, vakuuttamattomalla autolla ajo ei ole rikos, joten siitä ei voi kirjoittaa sakkoa. Poliisi saa kuitenkin estää ajon ottamalla autosta kilvet pois. Jos vero on maksamatta, niin siitä sakotetaan. Toiseksi, Suomen oikeusjärjestelmä kieltää analogiatulkinnan. Eli, vaikka jokainen tietää, ettei se auto siihen ole lentämälläkään tullut, niin se pitää tavata liikenteestä, ennen kuin poliisi saa siihen puuttua, eli estää ajon jatkumisen. Eli rautalankana. Paikallaan seisovassa autossa ei tarvitse olla vakuutusta, ei edes pyöriä tai moottoria, auton omistajan syyllistymättä tällöin mihinkään. Taikasanoja ovat: pitää kuljettaa tai olla liikenteessä.


      • wastaus
        täysin kirjoitti:

        Aivan pielessä koko vastaus. Ensiksikin, vakuuttamattomalla autolla ajo ei ole rikos, joten siitä ei voi kirjoittaa sakkoa. Poliisi saa kuitenkin estää ajon ottamalla autosta kilvet pois. Jos vero on maksamatta, niin siitä sakotetaan. Toiseksi, Suomen oikeusjärjestelmä kieltää analogiatulkinnan. Eli, vaikka jokainen tietää, ettei se auto siihen ole lentämälläkään tullut, niin se pitää tavata liikenteestä, ennen kuin poliisi saa siihen puuttua, eli estää ajon jatkumisen. Eli rautalankana. Paikallaan seisovassa autossa ei tarvitse olla vakuutusta, ei edes pyöriä tai moottoria, auton omistajan syyllistymättä tällöin mihinkään. Taikasanoja ovat: pitää kuljettaa tai olla liikenteessä.

        ihan nappiin mennyt. Uudesta liikenteestä poistokäytännöstä on nähtävästi ollut suurta harmia muillekkin tyhmille. Kenties kehittämisen varaa vielä entistäkin monimutkaisemmassa byrokratiassa? Minun tapauksessa lyhykäisyydessään kaveri katsasti autoni ja väärien olettamuksien jälkeen jäin tienpäältä kiinni määräaikaiskatsastamattomalla, liikennevakuuttamattomalla sekä ajoneuvoveron maksamattomalla autolla ajamisesta. Ei ollut ihan halvin muuttoreissu, noin 2000 €. Ensimmäisen viestin kirjoittaja taisi kuulla samat "voi voi" lausahdukset yrittäessään valittaa lopulta AKE:n lakimiehelle. Tarkkana niiden rekisteriotteen rajoitusten kanssa!!! Toisaalta ketäpä nää jutut kiinnostaa vasta kun on myöhästä?


      • .......
        wastaus kirjoitti:

        ihan nappiin mennyt. Uudesta liikenteestä poistokäytännöstä on nähtävästi ollut suurta harmia muillekkin tyhmille. Kenties kehittämisen varaa vielä entistäkin monimutkaisemmassa byrokratiassa? Minun tapauksessa lyhykäisyydessään kaveri katsasti autoni ja väärien olettamuksien jälkeen jäin tienpäältä kiinni määräaikaiskatsastamattomalla, liikennevakuuttamattomalla sekä ajoneuvoveron maksamattomalla autolla ajamisesta. Ei ollut ihan halvin muuttoreissu, noin 2000 €. Ensimmäisen viestin kirjoittaja taisi kuulla samat "voi voi" lausahdukset yrittäessään valittaa lopulta AKE:n lakimiehelle. Tarkkana niiden rekisteriotteen rajoitusten kanssa!!! Toisaalta ketäpä nää jutut kiinnostaa vasta kun on myöhästä?

        Olet ilmeisesti viinasta sekaisin. Ketjun aloittaja kyseli, onko seisontavakuuttamattomalla autolla ajaminen rikos. Sinun tapauksessasi kyse oli vakuuttamattoman auton käytön LISÄKSI määräaikaiskatsastamattomalla, sekä autoveron maksamattomalla ajoneuvolla ajaminen. Katsastamattomuudesta ja ajoneuvoveron maksamattomuudesta tietysti tulee sakko, mutta ei pelkästään vakuuttamattomalla.


      • liikenteestä poisto
        ....... kirjoitti:

        Olet ilmeisesti viinasta sekaisin. Ketjun aloittaja kyseli, onko seisontavakuuttamattomalla autolla ajaminen rikos. Sinun tapauksessasi kyse oli vakuuttamattoman auton käytön LISÄKSI määräaikaiskatsastamattomalla, sekä autoveron maksamattomalla ajoneuvolla ajaminen. Katsastamattomuudesta ja ajoneuvoveron maksamattomuudesta tietysti tulee sakko, mutta ei pelkästään vakuuttamattomalla.

        Koska seisontavakuutuskäytäntöä ei enää ole, vaan kyse on, kuten jo mainittiin, liikennekäytöstäpoistosta, joka katkaisee ajoneuvoveron ja liikennevakuutusmaksut. Siteeraus AKE:n tiedotteesta: "Jos liikenteestä tavataan liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo, poliisi estää sen käytön ottamalla kilvet ja reksiteröintitodistuksen pois sekä antaa SAKOT." Sitten analogiasta: "Ajoneuvon vähäinenkään käyttö, hinaaminen köydellä tai puomilla taikka korjausajo eivät ole sallittuja ilman liikennekäyttöönottoa." Eiköhän jonkun näistä määritelmistä voida katsoa soveltuvan siihen, kuinka auto on levähdyspaikaale kulkeutunut.


      • pykälän?
        liikenteestä poisto kirjoitti:

        Koska seisontavakuutuskäytäntöä ei enää ole, vaan kyse on, kuten jo mainittiin, liikennekäytöstäpoistosta, joka katkaisee ajoneuvoveron ja liikennevakuutusmaksut. Siteeraus AKE:n tiedotteesta: "Jos liikenteestä tavataan liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo, poliisi estää sen käytön ottamalla kilvet ja reksiteröintitodistuksen pois sekä antaa SAKOT." Sitten analogiasta: "Ajoneuvon vähäinenkään käyttö, hinaaminen köydellä tai puomilla taikka korjausajo eivät ole sallittuja ilman liikennekäyttöönottoa." Eiköhän jonkun näistä määritelmistä voida katsoa soveltuvan siihen, kuinka auto on levähdyspaikaale kulkeutunut.

        Ihan noin mielenkiinnosta, annatko pykälän jolla poliisi sakottaa pelkästään vakuuttamattomalla autolla ajosta.


      • apluc
        pykälän? kirjoitti:

        Ihan noin mielenkiinnosta, annatko pykälän jolla poliisi sakottaa pelkästään vakuuttamattomalla autolla ajosta.

        Enpä anna, kun sellaista ei ole. Kysyjä sanoi autonsa olevan "seisontavakuutuksessa". Mikäli vakuutusmaksu on laiminlyöty ei sakkoja tule. Nykykäytännön mukaan auton liikenteestäpoisto katkaisee sekä veron maksamisvelvollisuuden että vakuutuksen. Näin ollen sakko, jonka poliisi kirjoittaa liikenteestä poistetulla autolla ajelusta, johtuu itse asiassa veron maksamattomuudesta (ajoneuvoverolaki 10 luku 66 §). Mutta yhtä kaikki, sakko siitä tulee, koska pelkkää seisontavakuutusta ei enää saa, mikäli AKEa on uskominen. Jos taas kysyjän auto on "seissyt" jo vuosia, mutta verot on maksettu, ei sakkoa tule.


      • se sieltä
        apluc kirjoitti:

        Enpä anna, kun sellaista ei ole. Kysyjä sanoi autonsa olevan "seisontavakuutuksessa". Mikäli vakuutusmaksu on laiminlyöty ei sakkoja tule. Nykykäytännön mukaan auton liikenteestäpoisto katkaisee sekä veron maksamisvelvollisuuden että vakuutuksen. Näin ollen sakko, jonka poliisi kirjoittaa liikenteestä poistetulla autolla ajelusta, johtuu itse asiassa veron maksamattomuudesta (ajoneuvoverolaki 10 luku 66 §). Mutta yhtä kaikki, sakko siitä tulee, koska pelkkää seisontavakuutusta ei enää saa, mikäli AKEa on uskominen. Jos taas kysyjän auto on "seissyt" jo vuosia, mutta verot on maksettu, ei sakkoa tule.

        No niin, tulihan se sieltä. Eli, jos kaikki muu on kunnossa, mutta liikennevakuutus on jätetty maksamatta, niin kyse ei ole rikoksesta, eikä sakkoa tule.


      • gdarwin
        liikenteestä poisto kirjoitti:

        Koska seisontavakuutuskäytäntöä ei enää ole, vaan kyse on, kuten jo mainittiin, liikennekäytöstäpoistosta, joka katkaisee ajoneuvoveron ja liikennevakuutusmaksut. Siteeraus AKE:n tiedotteesta: "Jos liikenteestä tavataan liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo, poliisi estää sen käytön ottamalla kilvet ja reksiteröintitodistuksen pois sekä antaa SAKOT." Sitten analogiasta: "Ajoneuvon vähäinenkään käyttö, hinaaminen köydellä tai puomilla taikka korjausajo eivät ole sallittuja ilman liikennekäyttöönottoa." Eiköhän jonkun näistä määritelmistä voida katsoa soveltuvan siihen, kuinka auto on levähdyspaikaale kulkeutunut.

        voi pojat-- ufojako kaivataan,,heh. Amerikassa kai kaikki pitää todistaa, Suomessa riittänee kun tuomari olettaa jotain tapahtuneen. Mutta kyllä teidän ehdotuksienne lisäksi on vielä mahdollisuus, että se auto tuodaan sinne levähdyspaikalla vaikkapa kuorma-auton lavalla tai hinurin lavalla--ja nostetaan se siitä sitten siihen asfaltille. Eli, poliisi olettaa aika paljon tehdessään päätelmiä mitä milloinkin. Todistamista ei taida Suomessa vaatia kukaan, todennäköisyyksiä vain laskellaan.
        Lisäksi voidaan todeta, että on täysin ajattelematonta, ettei vakuutusta saa luottotiedoton lyhyeksi aikaa, tämä vain aiheuttaa sen, että jos ei vakuutusta oikein haluava saa sitä vaikkapa kuukaudeksi tai siksi kun sitä rahaa on, niin kyllä se ajo sitten köyhällä ja luottotiedottomalla onnistuu ilmankin. Sinne vaan verot ja sakot muiden ulosottojen kasan päälle. Jos ulosotto jo perii viimeistä 50e, ni se on sama onko siellä kasassa 2000e vai 37 tuhatta egee. Enempää ei tipu ku 50e elämän loppuun. Olisin nimittäin minäkin ottanut lyhyen vakuutuksen varojeni mukaan, mutta jos veloista halutaan rangaista reaaliajassa loputtomiin, niin mikäs siinä. Kyllä se köyhä sitten keksii keinot. Auto liikkuu hyvin ilman pitkääkin vakuutusta, kun ei kerran pieni raha kelpaa.


      • Siirtelijä
        gdarwin kirjoitti:

        voi pojat-- ufojako kaivataan,,heh. Amerikassa kai kaikki pitää todistaa, Suomessa riittänee kun tuomari olettaa jotain tapahtuneen. Mutta kyllä teidän ehdotuksienne lisäksi on vielä mahdollisuus, että se auto tuodaan sinne levähdyspaikalla vaikkapa kuorma-auton lavalla tai hinurin lavalla--ja nostetaan se siitä sitten siihen asfaltille. Eli, poliisi olettaa aika paljon tehdessään päätelmiä mitä milloinkin. Todistamista ei taida Suomessa vaatia kukaan, todennäköisyyksiä vain laskellaan.
        Lisäksi voidaan todeta, että on täysin ajattelematonta, ettei vakuutusta saa luottotiedoton lyhyeksi aikaa, tämä vain aiheuttaa sen, että jos ei vakuutusta oikein haluava saa sitä vaikkapa kuukaudeksi tai siksi kun sitä rahaa on, niin kyllä se ajo sitten köyhällä ja luottotiedottomalla onnistuu ilmankin. Sinne vaan verot ja sakot muiden ulosottojen kasan päälle. Jos ulosotto jo perii viimeistä 50e, ni se on sama onko siellä kasassa 2000e vai 37 tuhatta egee. Enempää ei tipu ku 50e elämän loppuun. Olisin nimittäin minäkin ottanut lyhyen vakuutuksen varojeni mukaan, mutta jos veloista halutaan rangaista reaaliajassa loputtomiin, niin mikäs siinä. Kyllä se köyhä sitten keksii keinot. Auto liikkuu hyvin ilman pitkääkin vakuutusta, kun ei kerran pieni raha kelpaa.

        Mulla oli auto poissa liikennekäytöstä tossa vuos sitten. Piti ajaa se korjattavaksi, ja otin selvää ennenkuin tein mitään muuta.

        Auton omien kilpien päälle piti laittaa ns. siirtokilvet. Ne maksoi jotain kympin luokkaa, eikä tarvinnut autoa palauttaa liikennekäyttöön. Siirtokilvillä sai autoa ajaa miten tarvitsi.

        Eli summa summarum: jos autosi on pois liikennekäytöstä, sen voi siirtää "siirtokilvillä". Niissä on vakuutus ja tilapäinen rekisteröinti. Suhteessa homma on tyyriimpää, mutta jos auto seisoo pidempään eikä tarve ole paljo p*skaakaan, niin hakee katsastuskonttorilta siirtokilvet ja ajaa niillä. Eikä riko lakia.


      • jkljkljklkl
        Siirtelijä kirjoitti:

        Mulla oli auto poissa liikennekäytöstä tossa vuos sitten. Piti ajaa se korjattavaksi, ja otin selvää ennenkuin tein mitään muuta.

        Auton omien kilpien päälle piti laittaa ns. siirtokilvet. Ne maksoi jotain kympin luokkaa, eikä tarvinnut autoa palauttaa liikennekäyttöön. Siirtokilvillä sai autoa ajaa miten tarvitsi.

        Eli summa summarum: jos autosi on pois liikennekäytöstä, sen voi siirtää "siirtokilvillä". Niissä on vakuutus ja tilapäinen rekisteröinti. Suhteessa homma on tyyriimpää, mutta jos auto seisoo pidempään eikä tarve ole paljo p*skaakaan, niin hakee katsastuskonttorilta siirtokilvet ja ajaa niillä. Eikä riko lakia.

        heh.. haen siirtokilvet täällä etelässä ja sanon, että tuttu koltta on autonkorjaaja ja tekee homman halvalla, että pistäppä tytteli kilvet pariksi viikoksi, että ehdin tonne Tenojoelle just ruskan aikaan..ei oo kuumaa autoa roplailla..hehee.. Ei kai se ihan noin mene..vai???
        Eikös ne ole lyhytaikaisia ja reitti tiedossa-..eikä kai ilman hyvää syytä pitkin maata ajella. Vai kuinkas se niiden siirtokilpien kanssa on.
        Mutta sekin on kiintoisaa, että miten poliisi suhtautuu autoon, millä ajellaan parikymmentä kertaa tien päällä- ilman vakuutuksia ja autoveroa.. kun ei ne sakot köyhää rassaa..ja tien päällä saadut sakot eivät liene muunnettavia enää. Eli muuttuuko rangaistusperuste toistuvista teoista.. eihän köyhällä varattomalla väliä onko ne verot mitä tahansa.. taitaa noita Suomessa olla vähän pahemman luokan verokikkailijoita tuolla yritys-puolella, ku liikenteessä. EIkä sitä autoveroa voi edes maksaa, kun auto ei ole käytössä, ei ota Ake vastaan rahaa. Vaikka halukas maksajakin löytyisi. On se silleen rakennettu nyt tuo jutska. Mutta karavaani kulkee..


      • AJOKKIVIIMA
        jkljkljklkl kirjoitti:

        heh.. haen siirtokilvet täällä etelässä ja sanon, että tuttu koltta on autonkorjaaja ja tekee homman halvalla, että pistäppä tytteli kilvet pariksi viikoksi, että ehdin tonne Tenojoelle just ruskan aikaan..ei oo kuumaa autoa roplailla..hehee.. Ei kai se ihan noin mene..vai???
        Eikös ne ole lyhytaikaisia ja reitti tiedossa-..eikä kai ilman hyvää syytä pitkin maata ajella. Vai kuinkas se niiden siirtokilpien kanssa on.
        Mutta sekin on kiintoisaa, että miten poliisi suhtautuu autoon, millä ajellaan parikymmentä kertaa tien päällä- ilman vakuutuksia ja autoveroa.. kun ei ne sakot köyhää rassaa..ja tien päällä saadut sakot eivät liene muunnettavia enää. Eli muuttuuko rangaistusperuste toistuvista teoista.. eihän köyhällä varattomalla väliä onko ne verot mitä tahansa.. taitaa noita Suomessa olla vähän pahemman luokan verokikkailijoita tuolla yritys-puolella, ku liikenteessä. EIkä sitä autoveroa voi edes maksaa, kun auto ei ole käytössä, ei ota Ake vastaan rahaa. Vaikka halukas maksajakin löytyisi. On se silleen rakennettu nyt tuo jutska. Mutta karavaani kulkee..

        Kaikessa lyhykäisyydessään VOIT.


      • ok
        AJOKKIVIIMA kirjoitti:

        Kaikessa lyhykäisyydessään VOIT.

        täytyypä sitten kokeilla jos tarvihtoo..


      • väljäkö
        ok kirjoitti:

        täytyypä sitten kokeilla jos tarvihtoo..

        mitä jos vetelee 300e.kärryllä ja seisonta vakuutuksella vaikka hyvällä tuurilla puoli vuotta satunnaista ajoa.paskaako jos ne viä kilvet mut jos ne lykkää 1000e.sakon niin kun jo on korviaan myören velois niin jos jättää maksamati niin meneekö se velka perintään vai joutuuko se jossain vaihees istuun.kertokaapa tämä.


      • 1900+1600
        väljäkö kirjoitti:

        mitä jos vetelee 300e.kärryllä ja seisonta vakuutuksella vaikka hyvällä tuurilla puoli vuotta satunnaista ajoa.paskaako jos ne viä kilvet mut jos ne lykkää 1000e.sakon niin kun jo on korviaan myören velois niin jos jättää maksamati niin meneekö se velka perintään vai joutuuko se jossain vaihees istuun.kertokaapa tämä.

        Ei sitä sakkoa tule kuin muutama päiväsakko, ehkä jotain 8-16 ja kirjoittamasi perusteella sun tulot lienee matalat, joten yks päiväsakko on ehkä siinä 6e, minimi? Kilvet lähtee toki.

        Mutta ne verot ja vakuutusmaksut lankee maksettaviksi, niistä tulee huomattavasti suurempi summa maksettavaksi. Tosin, jos luottotiedot ovat jo menneet ja piikki valmiiksi ulosottoon auki, niin paskanko väliä sillä on.

        Vahinko käy tosi kalliiksi

        Liikennekäytöstä poistetulla autolla ajavat ottavat melkoisen riskin. Käryn käydessä maksettavaa tulee aina tuhansia euroja. Kun poliisi tapaa tiellä ajoneuvon, joka on pois rekisteristä, estetään ajo välittömästi ja auton kilvet otetaan haltuun. Ajoneuvorikkomuksesta tulevan sakon lisäksi laskua tulee maksamattomasta ajoneuvoverosta vähintään tuhat euroa. Dieselautoilla lisävero nousee lähes aina reilusti yli tuhannen euron.

        Myös vakuutusyhtiöt muistavat väärinkäyttäjiä tuhdeilla lisämaksuilla: maksettavaksi tulee kaksin- tai kolminkertaisesti korotettu liikennevakuutusmaksu. Liikenneonnettomuuksissa olleille korotus on jopa kuusinkertainen.

        Vaikka liikennekäytöstä poistettujen autojen omistajien ei tarvitse maksaa liikennevakuutusmaksua poiston ajalta, on niiden pakollinen liikennevakuutus kuitenkin voimassa passiivisena, Liikennevakuutuskeskuksen tiedotuspäällikö Veikko T.Valkonen kertoo.

        – Passiivinen vakuutus korvaa aina vastapuolen vahingot ja kaikki henkilövahingot, syyllinen taas joutuu maksamaan moninkertaistettuja vakuutusmaksuja, Valkonen kertoo.

        Kaskovakuutuksiin kuuluvat törmäys- ja kolariturvat eivät ole voimassa autoissa, jotka on poistettu liikennekäytöstä.

        If Vahinkovakuutusyhtiön vakuutuspäällikön, Irene Tynkkysen mukaan kaikissa suomalaisissa vakuutusyhtiöissä on sama käytäntö.

        –  Liikennekäytöstä poistettu auto on käyttökiellossa ja siinä on voimassa passiivinen pakollinen liikennevakuutus ja muut kaskoihin liittyvät turvat.

        Edes vahinkoja, jotka ovat sattuneet pysäköityihin liikennekäytöstä poistettuihin autoihin, ei vakuutuspäälikön mukaan korvata ellei autossa ole esimerkiksi pysäköintiturvaa.


      • Liikennekäytössä
        täysin kirjoitti:

        Aivan pielessä koko vastaus. Ensiksikin, vakuuttamattomalla autolla ajo ei ole rikos, joten siitä ei voi kirjoittaa sakkoa. Poliisi saa kuitenkin estää ajon ottamalla autosta kilvet pois. Jos vero on maksamatta, niin siitä sakotetaan. Toiseksi, Suomen oikeusjärjestelmä kieltää analogiatulkinnan. Eli, vaikka jokainen tietää, ettei se auto siihen ole lentämälläkään tullut, niin se pitää tavata liikenteestä, ennen kuin poliisi saa siihen puuttua, eli estää ajon jatkumisen. Eli rautalankana. Paikallaan seisovassa autossa ei tarvitse olla vakuutusta, ei edes pyöriä tai moottoria, auton omistajan syyllistymättä tällöin mihinkään. Taikasanoja ovat: pitää kuljettaa tai olla liikenteessä.

        Se menee juuri näin, auto pitää tavata liikenteessä. Omakohtainen kokemus, kerrostalomme pihalla oli henkilöauto joka esti piha-alueen liikennettä. Otin selvää autosta, se oli katsastamaton ja poistettu liikennekäytöstä. Ilmoitin asiasta poliisille. Kertoivat, että kun se on pihalla, niin asialle ei voi mitään. Kerroin, että auton moottori on käynnissä ja siihen lastataan muuttotavaraa. Sama vastaus se pitää tavata liikenteessä, kehoittivat soittamaan uudelleen, kun se on ajossa tien päällä. Auto lähti, seurasin sitä ja soitin ja kerroin, missä auto ajaa ja että seuraan sitä. Poliiseja ei näkynyt. Auto ajoi noin viisi kilometriä ja meni sitten kerrostalon pihaan eri puolelle kaupunkia. Soitin sitten ja kerroin , missä auto nyt on pysäköitynä. Sama vastaus, se pitää tavata liikenteessä, se ei riitä, että se on siirtynyt toisen talon pihaan eri puolelle kaupunkia. liikennekäytöstä poistetussa autossa ei ole voimassa olevaa liikenne eikä kaskovakuutusta, ne poistuu automaattisesti, kun ajoneuvo poistetaan liikennekäytöstä.


      • jurristi
        Liikennekäytössä kirjoitti:

        Se menee juuri näin, auto pitää tavata liikenteessä. Omakohtainen kokemus, kerrostalomme pihalla oli henkilöauto joka esti piha-alueen liikennettä. Otin selvää autosta, se oli katsastamaton ja poistettu liikennekäytöstä. Ilmoitin asiasta poliisille. Kertoivat, että kun se on pihalla, niin asialle ei voi mitään. Kerroin, että auton moottori on käynnissä ja siihen lastataan muuttotavaraa. Sama vastaus se pitää tavata liikenteessä, kehoittivat soittamaan uudelleen, kun se on ajossa tien päällä. Auto lähti, seurasin sitä ja soitin ja kerroin, missä auto ajaa ja että seuraan sitä. Poliiseja ei näkynyt. Auto ajoi noin viisi kilometriä ja meni sitten kerrostalon pihaan eri puolelle kaupunkia. Soitin sitten ja kerroin , missä auto nyt on pysäköitynä. Sama vastaus, se pitää tavata liikenteessä, se ei riitä, että se on siirtynyt toisen talon pihaan eri puolelle kaupunkia. liikennekäytöstä poistetussa autossa ei ole voimassa olevaa liikenne eikä kaskovakuutusta, ne poistuu automaattisesti, kun ajoneuvo poistetaan liikennekäytöstä.

        Vastaus oli vähän sinne päin. Silloin, kun poliisi sanoo, että ajoneuvo pitää tavata liikenteestä sen on tapahduttava yleisellä tiellä, kadulla, jne, eikä ajon nähneen tarvitse olla poliisi, ajon nähnyt on todistaja, joka todistaa kyseisen rikoksen tapahtuneen. Poliisi kysyy todistajan nimen ja vasta sen jälkeen ryhtyy asiassa toimenpiteisiin, eli kirjoittaa rikosilmoituksen ja toimii sen perusteella. Mikäli autoa ajanut kiistää, niin todistaja kutsutaan kuulusteluun.
        Analogiatodistaminen, joka tulikin ketjussa esiin on edelleenkin Suomessa kielletty.


      • Anonyymi
        liikenteestä poisto kirjoitti:

        Koska seisontavakuutuskäytäntöä ei enää ole, vaan kyse on, kuten jo mainittiin, liikennekäytöstäpoistosta, joka katkaisee ajoneuvoveron ja liikennevakuutusmaksut. Siteeraus AKE:n tiedotteesta: "Jos liikenteestä tavataan liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo, poliisi estää sen käytön ottamalla kilvet ja reksiteröintitodistuksen pois sekä antaa SAKOT." Sitten analogiasta: "Ajoneuvon vähäinenkään käyttö, hinaaminen köydellä tai puomilla taikka korjausajo eivät ole sallittuja ilman liikennekäyttöönottoa." Eiköhän jonkun näistä määritelmistä voida katsoa soveltuvan siihen, kuinka auto on levähdyspaikaale kulkeutunut.

        Soon tuotu kuorma autolla ja hiabilla nostettu siihe


      • Anonyymi
        väljäkö kirjoitti:

        mitä jos vetelee 300e.kärryllä ja seisonta vakuutuksella vaikka hyvällä tuurilla puoli vuotta satunnaista ajoa.paskaako jos ne viä kilvet mut jos ne lykkää 1000e.sakon niin kun jo on korviaan myören velois niin jos jättää maksamati niin meneekö se velka perintään vai joutuuko se jossain vaihees istuun.kertokaapa tämä.

        😄😄😄😄😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soon tuotu kuorma autolla ja hiabilla nostettu siihe

        Kilpein poisottaminen ei ole rangaistus vaan turvaamistoimi, joten poliisi voi ottaa kilvet olettamuksiensa perusteella, että auto on VOINUT olla liikenteessä.


    • Ostaja
    • poliisitutkii

      Ajoneuvolain 96 § 4 momentti
      "Rikesakosta ajoneuvorikkomuksen ainoana rangaistuksena 4 §:n 1 momentissa säädetyn ajo-neuvon yleisten turvallisuusvaatimusten, 4 §:ssä, 7 §:n 1 momentissa tai 9 §:n 1 momentissa säädetyn moottorikäyttöisen ajoneuvon tai hinattavan ajoneuvon rakennetta, varusteita tai kuntoa koskevan vaatimuksen, 8 §:n 1 momentissa tai 85 §:n 1 momentissa säädetyn katsastamattoman, rekisteröimättömän tai ---> liikennekäytöstä poistetun <--------- ajoneuvon käyttämistä koskevan kiellon, 64 §:n 1 momentissa säädetyn rekisteri-ilmoituksen tekemistä koskevan velvollisuuden sekä 66 a §:n 1 momentissa säädetyn asiakirjojen mukanapitämisvelvollisuuden rikkomisesta säädetään rikesakkorikkomuksista annetussa laissa."

      Rikesakko tulee, kun ajaa liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla. Se on siis ajoneuvorikkomus.

      Lisäksi vakuutusyhtiö määrää laiminlyödyt vakuutusmaksut viisinkertaisena ja vähintään 1.000 euron suuruisena maksuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe