Maksaleikkaus

Tessa_80

Minulla on todettu hyvänlaatuinen kasvain maksassa, ja lääkärit ovat sitä mieltä että se leikattaisiin pois...Kertoisitteko omia kokemuksianne maksaleikkauksesta, miten meni, ja miten toivuitte leikkauksesta?

8

6585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvain?

muuta kuin hyvänlaatuinen? Minulla on verisuonikasvain myös maksassa, mutta sitä ei ole aikomuskaan ottaa pois, edes näytettä siitä ei ole otettu...

• Tessa_80

Verisuonikasvain se ei ole, mutta en ole saanut vielä tuloksia koepalasta paperilla. Lääkäri sen kyllä puhelimessa kertoi, mutta lääketieteellinen sanasto ei oo mun vahvinta alaa, niin en muista tarkalleen mitä se sanoi, muuta kun että kasvain olisi syytä ottaa pois koska se kasvaa aikas kovaa vauhtia. Pari kuukautta sitten oli n. 3x3 cm. Nyt varmaan jo hivenen isompi.

• Leikattu06

Minulla oli hyvänlaatuinen kasvain maksassa. Se oli leikattaessa jo yli 10 senttinen ja painoa sillä oli n.1kg. Leikkaus oli pitkä n.8h, mutta meni hyvin. Leikkauksen jälkeen olin tosi kipeä reilun viikon. Toipumuminen vei kuukausia. Lievempi kipuilu oli riesana pidempään. Leikkaus tehtiin 2006 loppu kesästä. Nyt kivut ovat poissa ja muistona enää iso arpi. Onnea leikkaukseen!

• Tessa_80

On siis aikas iso operaatio odotettavissa...? Mulla ei nyt tosin vielä ole noin iso se kasvain, mutta mistäs sitä tietää jos kauan joutuu odottelemaan sinne leikkaukseen menoa. Oliko sinulla ennen leikkausta kipuja tai jotain muita tuntemuksia maksan seudulla? Kun mulla on ollut, mutta lääkärit ei oo oikeen uskonu mua tai ovat sanoneet ettei kivut/muut tunteet kasvaimesta johdu...

• Pilvi-78

Minulla todettiin myös hyvänlaatuinen kasvain maksassa, mutta vielä en tiedä tullaanko sitä leikkaamaan. Päädyin alunperin hoitoon yhtäkkiä alkaneiden kovien ylävatsakipujen takia ja ultrassa sekä tietokonekuvassa todettiin kasvain. Koepalojen tulokset kertoivat hyvänlaatuisuudesta. Magneettikuvaus tehdään muutaman viikon sisällä ja sen jälkeen tulee päätös leikkauksesta. Lääkäri kertoi, että kyseessä on iso leikkaus, jos sellainen tulee. Olen 30-vuotias ja tähän asti terveenä ollut nainen. Olen tietysti kiitollinen, ettei kasvain ole pahanlaatuinen, mutta mahdollinen iso leikkaus on kuitenkin pelottava juttu. Onko sinulle jo sovittu leikkausaika?

• grarghwgtwr4gw

Moikka!

Nostan tämän aiheen esille, vaikka ketjun aloituksesta on aikaa. Mulla on kolme adenoomaa maksassa. Suurin 7 cm. En tiedä vielä joudunko leikkaukseen. Eniten kiinnostaa toipuminen. Kauan jouduitte olemaan sairaalassa? Kuinka pitkä sairasloma? (Mulla on aika fyysinen työ.) Saiko leikkauksen jälkeen kävellä pian vai oliko vuodelepoa pelkästään? Millainen arpi jäi ja miten nopeasti se parani?

• Pihla81

Nostan ketjua; kaipaan vertaistukea ja kokemuksia maksaleikkauksista, ja olisi mielenkiintoista kuulla mitä alkuperäiselle kirjoittajalle sekä mulle kuuluu. Itsellä maksan avoleikkaus edessä ja hirvittää...

• selkonen

Kaikki leikkauksiin menevät pelkäävät enemmän tai vähemmän. Vaikkei tunnustaiskaan, kyllä se jännittää. En ole ko. leikkauksessa ollut, mutta yritän rauhoittaa sinua ensi alkuun kunnes joku kokenut vastaisi:
      Itse leikkauksestahan ei tiedä mitään, heräilee kun se on tehty.
      sitä ei tarvitse jännittää.
      Sairaslomaa saa aina riittävästi, lisää saa jos alkuperäinen ei riitä.
      Millainen arpi jää, on aika pieni asia, mutta arvetkin tapaa jopa häipyä vuosien kuluessa.
      Voisit varmaankin kysyä sairaalasta yksityiskohtaisia tietoja, vaikka leikkauksen mahdollisuus ei olekaan varma, olen ainakin itse saanut ystävällisiä vastauksia hoitajilta ennen leikkauksia, vaikka kukaanhan ei pysty tarkkaan arvioimaan toipumisaikoja jne. Ne on yksilöllisiä.
      Suomen lääkärit ja hoito sairaaloissa on maailman huippua !
      Ole rauhallinen !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2920
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      271
      2728
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1915
    5. 219
      1428
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1251
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1057
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      997
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      974
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      941
    Aihe